steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:40

Spruit schreef:
Dat is meer uitzondering dan regel volgens mij, maar wel mooi dat het hun lukt die productie te halen! :D


Zo keek ik er ook naar. En dan kun je wel een neventak hebben; maar dan is het alsnog pappen en nathouden als ik het zo bekijk. Leuk als het allemaal van jezelf is, maar niet in zo'n constructie lijkt me.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:00

hier verdriet. Veearts is net weg, heeft een koe geëuthanaseerd. Koe had in maart haar kalf verworpen, daarna fikse baarmoederontsteking gehad. Behandeld, ging langzaam beter en na 2 weken weer slechter, weer behandeld en ze knapte langzaam op. 1 1/2 week geleden was ze weer niet lekker, koorts en een dikke achterpoot. Veearts er weer bij, niks te zien, geen wondje oid. Binnen 2 dagen was die dikke poot veranderd in een giga ontsteking tot en met de bil. Uiteraard ook pijnstiller erbij maar de kuur sloeg niet aan. Veearts er weer bij, sneetje gemaakt en er kwam allemaal vocht uit, iets stinkend maar geen etter (wat je zou verwachten). Ondertussen liep dat vocht zelfs richting hart en borst. We hebben haar iedere keer voer gebracht in de wei en water want lopen deed ze niet of nauwelijks. Afgelopen vrijdag andere kuur en toen knapte ze op. Zaterdag en zondag vrat ze eindelijk goed, gras/kuil en brok. Maandag werd het weer wat slechter, gisteren lag ze voornamelijk, en ze wou niet meer eten en nauwelijks drinken. Ze begon uit te drogen en de hoeveelheid vocht in haar lijf nam maar niet af. Het is een raadsel wat er aan de hand was, maar veearts en wij denken toch dat kalf afzetten en deze laatste toestand met elkaar te maken hadden. Overigens klonk haar hart wel goed. Onze Blondies zijn niet zo gemakkelijk, maar dit was dus een hele brave dame. Met al die injecties die ze heeft gehad, ze liet alles toe, hoefden haar niet vast te houden e.d. 1 1/2 week geknokt maar helaas tevergeefs :(

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:04

Wat verdrietig....
Heel veel sterkte ermee.

Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:02

Sterkte Kinke, wat een nare manier om een koe te verliezen :knuffel:

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:33

bedankt.
ze ligt nu aan de weg, alle koeien kwamen kijken, bizar gezicht

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:09

De veehouderij ( melkvee ) van de Abdij van Averbode heeft vorige week een '' rode kaart '' gekregen en zal dus moeten verdwijnen :x
Paar jaar geleden nog grote investeringen gedaan om aan alle normen en regels te voldoen.
Er zou dus een einde komen aan 900 jaar veeteelt aan de Abdij. Ik kan het niet geloven...
Hopelijk halen ze het in beroep.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:17

Even bericht erbij gezocht.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220424 ... nieuwsblad

België is dus al net zo gestoord als Nederland ?

Leren ze het nu met Oekraïne nog niet?
Ben zuinig op de boer.

Mocht er hier voedsel tekort komt mag eerst de koelkast wel leeg blijven bij alle die de boeren liever zien verdwijnen...

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:25

Even gestoord, of nog meer gestoord... wie zal het zeggen :x
De koeien hebben zo'n goed leven bij die Abdij. De Lekdreef ( ijsjes :9 ) in Averbode is al heel wat jaren gekend om het lekkere ijs van de Abdij. Dan nog maar over de kaas en de melk gezwegen.

De boer hier wat verderop verwacht de brief ook volgende week. Hij zit tegen natuurgebied. Al 70 jaar...
En hij vreest ervoor.

De koelkast van die lui die de boeren weg willen, zal gevulder zijn dan ooit tevoren vrees ik.
En hun bankrekening ook :x

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:26

Wat verschrikkelijk voor die boeren :(

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:37

Dat ben ik helemaal met je eens.elnienjo

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:56

DuoPenotti schreef:
Even bericht erbij gezocht.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220424 ... nieuwsblad

België is dus al net zo gestoord als Nederland ?

Leren ze het nu met Oekraïne nog niet?
Ben zuinig op de boer.

Mocht er hier voedsel tekort komt mag eerst de koelkast wel leeg blijven bij alle die de boeren liever zien verdwijnen...


De ironie is dat dit bedrijf 900 jaar heeft overleefd. En nu door de totale idioterie van deze tijd de nek wordt omgedraaid.
Van mij mag deze Abdij wel het symbool worden van wat er allemaal is is met het huidige bureaucratische regeltjes denken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:27

Bij mij in de buurt staat sinds dit weekend een spandoek op een landbouwperceel dat dat perceel geofferd dreigt te gaan worden aan de natuur. Waar zijn ze in godsnaam mee bezig?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:05

Misschien moeten ze in België toch eens denken aan 1 regering ipv 6.... :x

Die Abdij kreeg in 2015 van de provincie een vergunning voor uitbreiding met een grote stal. Die werd in 2016, conform de vergunning, gebouwd.
Tegelijkertijd werd er op federaal niveau een lijst opgesteld met 'slechte' landbouwbedrijven. Dit waren iets meer dan 100 veehouderijen, waaronder ook de Abdij.
Niemand werd hiervan op de hoogte gesteld. Ook de veehouders in kwestie niet.
In 2022 krijgen die mensen dan allemaal een brief waarin staat dat al hun vee binnen de 3 jaar weg moet.

Al zijn we hier in BE wel één en ander van politiek geblunder gewend, ik vind dit toch best hallucinant.

Anyway, de paters laten het hier niet bij en dit hele avontuur gaat nog een (heilige) staart krijgen }:)

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:27


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:03

Ik hoorde gister de minister van milieu zeggen dat er 40 veeteeltbedrijven ' rood ' zijn en dus definitief moeten stoppen, want het wordt hoog tijd dat het stikstofprobleem opgelost wordt in Vlaanderen...
>;) :x B-)

Terwijl o.a. in de USA de echte megabedrijven met vee als paddestoelen uit de grond rijzen :+

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:06

China en varkens, daar eens googelen op mega bedrijven.... dan is alles hier mini klein.

Nederland is totaal door gedraaid.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:54

DuoPenotti schreef:
China en varkens, daar eens googelen op mega bedrijven.... dan is alles hier mini klein.


Ik durf niks aanklikken :')
Alleen die titels al...varkensflats, megastallen, 5 miljoen zeugen, .... :x

En dan hier zonder verpinken of blozen komen vertellen dat we het stikstofprobleem op deze manier gaan oplossen. Om mottig van te worden.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:58

Of denken dat als we hier geen dieren meer fokken dat het dierenleed, waarom mensen het weg willen hebben, *poef* verdwijnt.
Men lijkt niet te begrijpen dat het daardoor alleen maar meer toeneemt als het naar landen gaat die niet eens mensenrechten kennen....

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:02

Pandora2 schreef:
Ik hoorde gister de minister van milieu zeggen dat er 40 veeteeltbedrijven ' rood ' zijn en dus definitief moeten stoppen, want het wordt hoog tijd dat het stikstofprobleem opgelost wordt in Vlaanderen...
>;) :x B-)

Terwijl o.a. in de USA de echte megabedrijven met vee als paddestoelen uit de grond rijzen :+

Daar zal wel veel markt voor komen als de EU z'n eigen productie van vlees kapot maakt.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:43

het is sowieso bullshit, want al zou iedere veehouder uit Nederland verdwijnen, dan nog halen we de stikstof cijfers niet

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:23

Klopt.
Maar dat is niet zo fijn om te verkondigen als je boer wilt pesten.

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:30

Tja, zolang ze nog een vergunning verlenen in Aalten voor een splinternieuwe stal met 2400 zeugen en 10.000 biggen, nadat er al 2x brand is geweest door brandstichting, houd ik mijn hart vast als alles straks in gebruik is genomen.......

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:18

suffie schreef:
Tja, zolang ze nog een vergunning verlenen in Aalten voor een splinternieuwe stal met 2400 zeugen en 10.000 biggen, nadat er al 2x brand is geweest door brandstichting, houd ik mijn hart vast als alles straks in gebruik is genomen.......


Zal toch ook niet meer te verzekeren zijn qua brand is dan het eerste dat ik denk.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:31


suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:54

Afbeelding

Hier staat het anders. Maakt ook niet uit, ze hebben in ieder geval nooit een technisch mankement gevonden.