steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:29

8nnemiek schreef:
Dat snap ik niet, waarom zou de impact per eenheid ineens zoveel groter zijn als je een boerenbedrijf bijvoorbeeld in Duitsland zou starten?


In Duitsland (waar de impact -gok ik- redelijk vergelijkbaar is met die in Nederland) zal de veestapel weinig tot niet uitgebreid worden. Dat doen ze in Oost-Europa wel ;)

Een uiteenzetting over wetgeving mbt milieu en dierenwelzijn in dergelijke landen lijkt mij overbodig. Ga er een keer heen zou ik zeggen, kun je het met eigen ogen bekijken.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:31

juval schreef:
als de hele wereld, 9 miljard mensen allemaal plantaardig zou gaan eten, hoeveel grond is daarvoor nodig? Komt er dan geen ontbossing?


Nieuws van vandaag: we vinden ontbossing helemaal niet zo slecht, zolang het niet in de Amazone is :+
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 15-11-19 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:31

juval schreef:
waarom zouden wij in NL moeten inkrimpen, wij hebben hier juist de meest efficiënte en milieubewuste en diervriendelijke veehouderij ter wereld. Als NL inkrimpt wordt de productie elders in de wereld gewoon overgenomen wat waarschijnlijk veel minder duurzaam zal zijn. Wat schiet de wereld daar mee op qua milieu en natuur en klimaat?

Waarom zou je elders minder milieubewust/diervriendelijk willen boeren? Dan zeggen jullie zelf dus dat al die 'stomme regels' erg belangrijk zijn..
Maar als je een melkstal zou opzetten in Duitsland/Frankrijk in plaats van Nederland dan heb je véél meer ruimte, dus de dieren kunnen naar buiten, wat diervriendelijker is en daarnaast ook nog eens veel minder stikstof in de lucht brengt, én omdat je zo veel ruimte hebt brengt het minder schade toe aan de natuur in de omgeving. Maar nee, jullie vinden dat er toch zo veel mogelijk boerderijen op een hoopje moeten worden gepropt in ons kleine Nederland, ondanks dat veel dieren dan binnen moeten staan en ondanks dat onze luchtkwaliteit er enorm door achteruit gaat, alleen omdat wij 'efficiënte veehouderij' hebben.. Als je daar goed over nadenkt dan moet je toch ook beseffen dat dat eigenlijk nergens op slaat..
Breng die kennis dan over naar andere landen als je vindt dat het daar zo slecht is.

Maar stiekem denk ik dat het hier heel erg tegen valt met die diervriendelijkheid.. Weer terug naar Straathof.. In Duitsland een algeheel verbod op het houden van dieren, maar in Nederland kan hij doen wat hij wil.
Er komen regelmatig misstanden aan het licht waar totaal niks mee wordt gedaan, bij allerlei bedrijven.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:33

juval schreef:
als de hele wereld, 9 miljard mensen allemaal plantaardig zou gaan eten, hoeveel grond is daarvoor nodig? Komt er dan geen ontbossing?

Nee, dan komt er juist enorm veel grond vrij, want een enórm deel wordt gebruikt voor de teelt van veevoer. Die cijfers zijn gewoon online te vinden.
Natuurlijk is volledig plantaardig niet haalbaar en ook niet nodig, maar minderen van 7 dagen in de week een bord vol vlees naar 1 dag per week een stukje zoals men vroeger deed lijkt me een mooi streven.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:36

ja jongens, rot toch gewoon allemaal op naar het buitenland!!!! Niet willen? Je hebt niks te willen, als anderen vinden dat dat moet, dan moet je dat gewoon doen!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:43

Dat hebben jullie te danken aan de politiek de afgelopen jaren, die al die groei hebben toegestaan. Dat hadden ze nooit moeten doen. De luchtkwaliteit is gewoon dramatisch, de natuur gaat stuk.. Doet jullie dat helemaal niks?

En nu moet je niet mijn woorden gaan verdraaien, kinke..

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:02

8nnemiek schreef:
Ten eerste: Nederland is al overvol. Als er meer vee zou moeten komen kan kunnen boeren dat beter over de grens doen op plekken waar meer ruimte is.
Ten tweede: het is vreselijk voor onze planeet dat de vraag naar dierlijke producten toeneemt, want dat betekent ook meer ontbossing en meer broeikasgassen etc etc, dus dat moeten we juist tegengaan in plaats van meer aanbod creeëren..
Als we al die mensen willen voeden dan moet er meer plantaardig voedsel komen en minder dierlijk.


Intensieve veehouderij is de oplossing:


ruitje schreef:
Nu heeft de Nederlandse veehouderij over het algemeen geen goed imago, maar op het gebied van duurzame soja is ze een voorloper in de wereld. Vooral de zuivelindustrie doet het goed: voor alle producten kan de sector garanderen dat er voor de gebruikte soja geen boom is geveld. De varkens- en pluimveesector loopt iets achter. Daar zijn alle dieren die vers vlees leveren dat in de Nederlandse schappen terechtkomt wel gevoed met duurzame soja, maar het deel dat gefokt wordt voor de export niet.



Citaat:
Nu het Nederlandse sojagebruik met dat van een groot deel van Noordwest-Europa langzaam maar zeker verduurzaamt, is het zaak de rest van de wereld te overtuigen. Volgens Van der Bijl kan er aan de productiezijde ook nog veel gewonnen worden, soms op onconventionele manier. ‘Het aantal hectares dat gebruikt wordt voor soja in Brazilië valt nog steeds in het niet bij dat van de veehouderij, die in Brazilië enorm extensief is. Science beschrijft hoezeer de Braziliaanse extensieve veehouderij bedraagt aan ontbossing. Er lopen daar koeien rond op in totaal 200 miljoen hectare, tegen 20 miljoen voor soja,’ zegt hij. ‘Als de Braziliaanse veesector, misschien met Nederlandse kennis, wat intensiveert, dan kan er veel ruimte vrijkomen om meer soja te verbouwen om de groeiende en steeds welvarendere bevolking te voeden.’ "


Bron: https://decorrespondent.nl/6592/soja-he ... 4-48200e9d[/quote]

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:04


Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:14

riegje schreef:
zojuist een twee weken voor de PAS is afgeschoten, hebben ze in de provincie brabant een vergunning verleent aan de Amercentrale: 82.664 kg ammoniak en 1,6 miljoen kg NOx vergund.
Dat is een toename zo groot als de totale uitstoot van 400 melkveebedrijven.

En nu nog zijn er mensen die durven zeggen dat het een geen opgezet spelletje is om van de boeren af te komen. people wake up, wake up. het is een grote farce, net zo als het elektrisch rijden en alle zon en windmolenparken.


daar hoor je helemaal niets over. maar goed zolang er ook een grote groep mensen zijn die zo'n intense haat tegenover de veehouderij hebben dat die koste wat kost kapot gemaakt moet worden zal je dat blijven houden. Sommigen zien liever 1000 nieuwe vuile kolen/biomassa centrales zolang de veehouderij maar weggaat. Ik heb eens een veganist letterlijk zien schrijven dat ze Schiphol niet zo erg vond omdat daar geen dieren gehouden worden. Met zulke mafkezen wordt de meest vervuilende industrie nog in de luwte van het debat gehouden.

Ik weet heel goed wat smeriger is. de lucht van een veehouderij hier op het platteland stelt niets voor vergeleken met de troep die ik in moet ademen als ik in de stad kom.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:38

8nnemiek schreef:
juval schreef:
waarom zouden wij in NL moeten inkrimpen, wij hebben hier juist de meest efficiënte en milieubewuste en diervriendelijke veehouderij ter wereld. Als NL inkrimpt wordt de productie elders in de wereld gewoon overgenomen wat waarschijnlijk veel minder duurzaam zal zijn. Wat schiet de wereld daar mee op qua milieu en natuur en klimaat?

Waarom zou je elders minder milieubewust/diervriendelijk willen boeren? Dan zeggen jullie zelf dus dat al die 'stomme regels' erg belangrijk zijn..
Maar als je een melkstal zou opzetten in Duitsland/Frankrijk in plaats van Nederland dan heb je véél meer ruimte, dus de dieren kunnen naar buiten, wat diervriendelijker is en daarnaast ook nog eens veel minder stikstof in de lucht brengt, én omdat je zo veel ruimte hebt brengt het minder schade toe aan de natuur in de omgeving. Maar nee, jullie vinden dat er toch zo veel mogelijk boerderijen op een hoopje moeten worden gepropt in ons kleine Nederland, ondanks dat veel dieren dan binnen moeten staan en ondanks dat onze luchtkwaliteit er enorm door achteruit gaat, alleen omdat wij 'efficiënte veehouderij' hebben.. Als je daar goed over nadenkt dan moet je toch ook beseffen dat dat eigenlijk nergens op slaat..
Breng die kennis dan over naar andere landen als je vindt dat het daar zo slecht is.

Maar stiekem denk ik dat het hier heel erg tegen valt met die diervriendelijkheid.. Weer terug naar Straathof.. In Duitsland een algeheel verbod op het houden van dieren, maar in Nederland kan hij doen wat hij wil.
Er komen regelmatig misstanden aan het licht waar totaal niks mee wordt gedaan, bij allerlei bedrijven.


Ik zeg niet dat er boerderijen en dieren bij moeten... er moet gewoon niet verplicht ingekrompen of gehalveerd worden. Het aantal boeren zal in de komende jaren door natuurlijk verloop toch wel flink dalen. De kennis die wij hier in Nederland hebben wordt al op heel grote schaal geëxporteerd naar alle buitenlanden, op de WUR, waar ook mijn dochter studeert is een heel groot deel van de studenten van buitenlandse afkomst, die komen hier leren hoe het moet.
ruim meer dan 80% van de melkkoeien in Nederland komt buiten, dus daarvoor hoef ik helemaal niet naar Duitsland of Frankrijk te verhuizen.. misschien kunnen de mensen die vinden dat het in Nederland slecht gesteld is met de veehouderij beter naar Duitsland of Frankrijk verhuizen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:00

Citaat:
zeer merkwaardig, als alle konikpaarden en heckrunderen creperen omdat ze geen vreten hebben. is Staatsbosheer een criminelen bende.

Maar als het over bomen kappen gaat doen ze toch zulk goed werk!!! iets met kop in het zand steken en niet verder kijken dan de neus lang is.

SBB geeft geen reet om natuur, of het nou bomen, planten of dieren zijn het draait om geld. boven in de organisatie zitten mensen die hele leuke salarissen binnen harken en veel vriendjes binnen de politiek hebben.


Google eerst even op 'WUR 1350 bos', lees het artikel.

Als eerder gezegd, ik las deze link en vond de inhoud wel opmerkelijk.

En ipv cynisme heb ik liever een gesprek over bronnen, feiten etc.

Een deel van het gekapte hout is niet van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten, dus die mensen hoeven niet om deze reden door het slijk gehaald te worden.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:23

pien_2010 schreef:
Citaat:
En nu nog zijn er mensen die durven zeggen dat het een geen opgezet spelletje is om van de boeren af te komen. people wake up, wake up. het is een grote farce


Riegje, ik wist dit niet. Heb jij links of zo dat dit te checken is net als iets dat die enorme uitstoot klopt?



Is vanmiddag op FB zelf gepost door een christen unie meneer Hermen Vreugdenhil, hij heeft de vergunning onder de loep gehouden.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:26

Janneke2 schreef:
Citaat:
zeer merkwaardig, als alle konikpaarden en heckrunderen creperen omdat ze geen vreten hebben. is Staatsbosheer een criminelen bende.

Maar als het over bomen kappen gaat doen ze toch zulk goed werk!!! iets met kop in het zand steken en niet verder kijken dan de neus lang is.

SBB geeft geen reet om natuur, of het nou bomen, planten of dieren zijn het draait om geld. boven in de organisatie zitten mensen die hele leuke salarissen binnen harken en veel vriendjes binnen de politiek hebben.


Google eerst even op 'WUR 1350 bos', lees het artikel.

Als eerder gezegd, ik las deze link en vond de inhoud wel opmerkelijk.

En ipv cynisme heb ik liever een gesprek over bronnen, feiten etc.

Een deel van het gekapte hout is niet van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten, dus die mensen hoeven niet om deze reden door het slijk gehaald te worden.



Ja maar een gedeelte wel, en dit is alleen maar de wur 1350, maar kijk ook maar in eens waarom er zoveel bomen in eens in steden en dorpen worden gekapt. op de meeste plaatsen was al jaren niks aan gedaan. en het is echt niet dat nu ineens alle boompkes ziek zijn.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:29

8nnemiek schreef:
Ten eerste: Nederland is al overvol. Als er meer vee zou moeten komen kan kunnen boeren dat beter over de grens doen op plekken waar meer ruimte is.
Ten tweede: het is vreselijk voor onze planeet dat de vraag naar dierlijke producten toeneemt, want dat betekent ook meer ontbossing en meer broeikasgassen etc etc, dus dat moeten we juist tegengaan in plaats van meer aanbod creeëren..
Als we al die mensen willen voeden dan moet er meer plantaardig voedsel komen en minder dierlijk.



jij maakt het helemaal mooi, 800 man per week erbij en wij moeten naar het buitenland ???? wat een raar idee

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:31

Loretta schreef:
riegje schreef:
zojuist een twee weken voor de PAS is afgeschoten, hebben ze in de provincie brabant een vergunning verleent aan de Amercentrale: 82.664 kg ammoniak en 1,6 miljoen kg NOx vergund.
Dat is een toename zo groot als de totale uitstoot van 400 melkveebedrijven.

En nu nog zijn er mensen die durven zeggen dat het een geen opgezet spelletje is om van de boeren af te komen. people wake up, wake up. het is een grote farce, net zo als het elektrisch rijden en alle zon en windmolenparken.


daar hoor je helemaal niets over. maar goed zolang er ook een grote groep mensen zijn die zo'n intense haat tegenover de veehouderij hebben dat die koste wat kost kapot gemaakt moet worden zal je dat blijven houden. Sommigen zien liever 1000 nieuwe vuile kolen/biomassa centrales zolang de veehouderij maar weggaat. Ik heb eens een veganist letterlijk zien schrijven dat ze Schiphol niet zo erg vond omdat daar geen dieren gehouden worden. Met zulke mafkezen wordt de meest vervuilende industrie nog in de luwte van het debat gehouden.

Ik weet heel goed wat smeriger is. de lucht van een veehouderij hier op het platteland stelt niets voor vergeleken met de troep die ik in moet ademen als ik in de stad kom.



I agree, net zo iets belachelijks als het kerosine verhaal van Schiphol. dat hebben ze in een andere constructie ondergebracht, dus is het niet schadelijk! duhhh hoeveel boter hebben de meeste mensen op hun hoofd.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:35

sassefras schreef:
8nnemiek schreef:
Ten eerste: Nederland is al overvol. Als er meer vee zou moeten komen kan kunnen boeren dat beter over de grens doen op plekken waar meer ruimte is.
Ten tweede: het is vreselijk voor onze planeet dat de vraag naar dierlijke producten toeneemt, want dat betekent ook meer ontbossing en meer broeikasgassen etc etc, dus dat moeten we juist tegengaan in plaats van meer aanbod creeëren..
Als we al die mensen willen voeden dan moet er meer plantaardig voedsel komen en minder dierlijk.



jij maakt het helemaal mooi, 800 man per week erbij en wij moeten naar het buitenland ???? wat een raar idee

Geloof je echt dat er nog plek is om de veehouderij nóg verder uit te breiden binnen Nederland? Dat is pas een raar idee..
Gelukkig gebeurt dat ook niet, de veehouderij neemt juist langzaam af.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:35

juval schreef:
.....ruim meer dan 80% van de melkkoeien in Nederland komt buiten, dus daarvoor hoef ik helemaal niet naar Duitsland of Frankrijk te verhuizen.. misschien kunnen de mensen die vinden dat het in Nederland slecht gesteld is met de veehouderij beter naar Duitsland of Frankrijk verhuizen.

Ik zou wel eens een onderzoek willen zien dat dit getal oplevert. Hier in de buurt staan maar bij 1 boer de koeien buiten en dat komt omdat hij nieuwe stallen aan het bouwen is. Maar wellicht zijn wij de uitzondering op de regel.

Janneke2 schreef:
Citaat:
zeer merkwaardig, als alle konikpaarden en heckrunderen creperen omdat ze geen vreten hebben. is Staatsbosheer een criminelen bende.

Maar als het over bomen kappen gaat doen ze toch zulk goed werk!!! iets met kop in het zand steken en niet verder kijken dan de neus lang is.

SBB geeft geen reet om natuur, of het nou bomen, planten of dieren zijn het draait om geld. boven in de organisatie zitten mensen die hele leuke salarissen binnen harken en veel vriendjes binnen de politiek hebben.


Google eerst even op 'WUR 1350 bos', lees het artikel.

Als eerder gezegd, ik las deze link en vond de inhoud wel opmerkelijk.

En ipv cynisme heb ik liever een gesprek over bronnen, feiten etc.

Een deel van het gekapte hout is niet van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten, dus die mensen hoeven niet om deze reden door het slijk gehaald te worden.

Tja ook hier zullen we wel weer de uitzondering zijn. Ik woon naast een natuurgebied van SSB dat zij vorig voorjaar vrijwel boomvrij gemaakt hebben. Zogenaamd voor de natuur, en geheel toevallig stonden daar allemaal flinke naaldbomen. Gewoon tijdens het broedseizoen hoor, geen enkel probleem. Gelukkig hadden ze het ecosysteem al een paar jaar eerder om zeep geholpen door de waterstand daar al flink te verhogen waardoor o.a alle eiken al dood waren gegaan.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:51

8nnemiek schreef:
Dat hebben jullie te danken aan de politiek de afgelopen jaren, die al die groei hebben toegestaan. Dat hadden ze nooit moeten doen. De luchtkwaliteit is gewoon dramatisch, de natuur gaat stuk.. Doet jullie dat helemaal niks?

En nu moet je niet mijn woorden gaan verdraaien, kinke..



Volgens wie gaat de natuur stuk? Er zijn inmiddels heeft veel bewijzen die het tegendeel bewijzen.
betreft c02 en stikstof.

En er is helemaal niemand die zegt dat we niet beter voor de aarde moeten zorgen.
Zeker de boeren zullen je daar nooit en te nimmer in tegenspreken.

De boeren worden als zondebok gebruikt en daar passen we voor met z'n allen.

En het is niet de eerste keer dat ik dit zeg, maar zonder die boeren wordt NL er echt niet beter op.
Waarom niet. omdat klimaat en verduurzamen een geldmachine is. het gaat niet over zielige beestjes of luchtkwaliteit.

Het gaat over witteboorden criminaliteit. Je woont niet in een land of in een Europa waar ze het beste met de mens voor hebben. mensen met veel geld en hun vriendjes die over de rug van jou en mijne nog meer geld willen verdienen.

verdiep je eens in de Eu parlementariërs, kijk eens hoe het tv en radio net werk in Nl in elkaar zit. en wie wiens vriendje is. wat het belang van de farmaceutische industrie is op ons leven.

Waarom wil men vaccinatie verplicht stellen, waarom word er angst over aangejaagd over ziektes etc etc. pillen die extreem duur gehouden worden, Waarom protocol belangrijker is dan dat daadwerkelijk goede zorg is voor de patiënt.

Heb je je eigen weleens verdiept hoe en waar en wat de onderdelen van elektrische auto's vandaan komen en hoe ze worden gemaakt of door wie. hoe ze ontmanteld moeten?

Wat is de levensduur van een windmolen?

Hoe en waar kan de extra energie opgeslagen worden uit zonnecollectoren?

Zo zijn er zovele zaken die zo hard stinken en zo krom zijn. Maar als je maar vaak genoeg herhaalt word je het vanzelf gaat geloven. maar Please kijk verder dan je neus lang is.
Laatst bijgewerkt door riegje op 15-11-19 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:53

Ik me eigenlijk afvraag is hoeveel melkveehouders de afgelopen jaren onder druk van de Rabobank en het (Z)LTO investeringen hebben gedaan die ze nu in de problemen gaan brengen?

En wat mij opvalt is dat boeren vaak denken aan de omzet en veel minder in termen als Winst en Toegevoegde Waarde. Daardoor komen er tot nu toe meestal oplossingen met steeds meer dieren. Als er meer gezocht wordt naar de werkelijke toegevoegde waarde en kostprijzen met een reele winst dan zou er misschien helemaal niemand hoeven te stoppen, en dan met minder dieren toch een goede boterham verdienen in plaats van, zoals nu, met veel dieren zelf nauwelijks nog wat te eten te hebben.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:59

riegje schreef:
Volgens wie gaat de natuur stuk? Er zijn inmiddels heeft veel bewijzen die het tegendeel bewijzen.
betreft c02 en stikstof.

En er is helemaal niemand die zegt dat we niet beter voor de aarde moeten zorgen.
Zeker de boeren zullen je daar nooit en te nimmer in tegenspreken.

De boeren worden als zondebok gebruikt en daar passen we voor met z'n allen.

En het is niet de eerste keer dat ik dit zeg, maar zonder die boeren wordt NL er echt niet beter op.
Waarom niet. omdat klimaat en verduurzamen een geldmachine is. het gaat niet over zielige beestjes of luchtkwaliteit.

Het gaat over witteboorden criminaliteit. Je woont niet in een land of in een Europa waar ze het beste met de mens voor hebben. mensen met veel geld en hun vriendjes die over de rug van jou en mijne nog meer geld willen verdienen.

verdiep je eens in de Eu parlementariërs, kijk eens hoe het tv en radio net werk in Nl in elkaar zit. en wie wiens vriendje is. wat het belang van de farmaceutische industrie is op ons leven.

Waarom wil men vaccinatie verplicht stellen, waarom word er angst over aangejaagd over ziektes etc etc. pillen die extreem duur gehouden worden, Waarom protocol belangrijker is dan dat daadwerkelijk goede zorg is voor de patiënt.

Heb je je eigen weleens verdiept hoe en waar en wat de onderdelen van elektrische auto's vandaan komen en hoe ze worden gemaakt of door wie. hoe ze ontmanteld moeten?

Wat is de levensduur van een windmolen?

Hoe en waar kan de extra energie opgeslagen worden uit zonnecollectoren?

Zo zijn er zovele zaken die zo hard stinken en zo krom zijn. Maar als je maar vaak genoeg herhaalt word je het vanzelf gaat geloven. maar Please kijk verder dan je neus lang is.

Bewijzen die het tegendeel bewijzen van klimaatverandering? Laat je alsjeblieft niet te veel ompraten door die extreem-rechtse kliek, die hebben het zeker niet beter met jou of wie dan ook voor dan het huidige kabinet. Ooit gehoord van de gouden standaard?

Het zou niet verkeerd zijn als je eerst eens objectieve informatie opzoekt over groene energie/elektrische auto's/windmolens etc.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:05

Citaat:
Tja ook hier zullen we wel weer de uitzondering zijn. Ik woon naast een natuurgebied van SSB dat zij vorig voorjaar vrijwel boomvrij gemaakt hebben. Zogenaamd voor de natuur, en geheel toevallig stonden daar allemaal flinke naaldbomen. Gewoon tijdens het broedseizoen hoor, geen enkel probleem. Gelukkig hadden ze het ecosysteem al een paar jaar eerder om zeep geholpen door de waterstand daar al flink te verhogen waardoor o.a alle eiken al dood waren gegaan.


Hoezo zou jij de uitzondering zijn...?
Dat roep je wel, maar ik zie niets dat daar op wijst.

Er is idd de afgelopen jaren relatief veel dennebos gekapt, beschreef ik al eerder.
Hoezo: "zogenaamd" voor de natuur?
De dennebossen die bij mij in de buurt gekapt werden, waren oude productie percelen, inmiddels zonder economische waarde (niet meer nodig in de mijnbouw) en zonder natuurwaarde (dode bodem, monocultuur, geen vogels of zoogdieren of paddestoelen).
Dat waren dus niet de landbouwpercelen waar ipv aardappelen bomen waren geplant (en inmiddels gekapt).

En inmiddels til ik niet meer zo zwaar aan die dode eiken en nog zo het een en ander. Dat mag wel een onsje minder.
(Er is idd gedoe tussen boeren en 'natuur' mbt de waterstand, boeren willen graag een lagere waterstand dan de natuurorganisaties... En eiken zijn geen moerasbomen, wilgen en berken kunnen dat vaak goed handelen.)

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:33

:Y)
Janneke2 schreef:
Hoezo zou jij de uitzondering zijn...?
Dat roep je wel, maar ik zie niets dat daar op wijst.

Er is idd de afgelopen jaren relatief veel dennebos gekapt, beschreef ik al eerder.
Hoezo: "zogenaamd" voor de natuur?
De dennebossen die bij mij in de buurt gekapt werden, waren oude productie percelen, inmiddels zonder economische waarde (niet meer nodig in de mijnbouw) en zonder natuurwaarde (dode bodem, monocultuur, geen vogels of zoogdieren of paddestoelen).
Dat waren dus niet de landbouwpercelen waar ipv aardappelen bomen waren geplant (en inmiddels gekapt).

En inmiddels til ik niet meer zo zwaar aan die dode eiken en nog zo het een en ander. Dat mag wel een onsje minder.
(Er is idd gedoe tussen boeren en 'natuur' mbt de waterstand, boeren willen graag een lagere waterstand dan de natuurorganisaties... En eiken zijn geen moerasbomen, wilgen en berken kunnen dat vaak goed handelen.)

Meeste naaldbomen waren larixen. Het betrof een behoorlijk gemengd bos met veel verschillende stukken, soms veel dun waaihout, soms redelijk wat loofhout en sommige stukken voornamelijk naaldhout. Er was al zo'n 50 jaar niks meer aan gedaan dus de natuur had zijn eigen draai wel gevonden. Het stikte er van de meest uiteenlopende paddestoelen en voordat de waterstand werd opgehoogd zat er om de 50 meter een spechtennest in een boom. 'szomers kon je in de ochtend de vogels van heel ver horen zingen en dat geluid werd steeds dichterbij overgenomen, totdat ze bij mij in de tuin begonnen. Nu hoor ik alleen nog maar de vogels in mijn tuin -O-
Als ze echt aan natuurbeheer hadden willen doen dan hadden ze er geleidelijk bomen tussen uit kunnen halen...

Burgers zouden ook geen hogere waterstand moeten willen hebben in de natuurgebieden, muggen, dazen, teken, ....

En ik geloof niet dat het mij veel kan schelen dat jij niet meer zo zwaar tilt aan een dode eik :7

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:48

Hier staan de koeien in de omgeving buiten, muv een grote melkveehouder met een hypermoderne nieuwe stal

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:40

Zo langzamerhand begin ik, als ik het al niet allang was, moe te worden van het discussiëren met een groep mensen wiens beeld over de veehouderij is gebaseerd op emissiecijfers die níets zeggen over de opname van koolstofdioxide en stikstof door de landbouw. Met een groep mensen die terug willen naar het tijdperk van Ot en Sien, toen de varkens nog buiten liepen en de koe alleen melk gaf in bijzijn van haar kalf. Met mensen die op basis van een paar mogelijke (!) rotte appels onder de veehouders (Straafhof) een volledige sector wegzetten als dieronvriendelijk. Met mensen die niet durven kijken naar de impact per eenheid product. Met mensen die geloven dat als in Nederland bijna alle boeren zijn verdwenen, de mondiale vraag naar vlees/zuivel/eieren, op een mysterieuze manier die niemand hier kan benoemen, echt wel zal afnemen.

Men heeft de mond vol van biodiversiteit, luchtvervuiling en dierenwelzijn. Zodra blijkt dat er duizenden hectaren bos verdwijnen in Nederland, heeft men opeens lak aan alle dieren die in die bossen woonden en vergeet men hoeveel CO2 deze bossen opslaan. Ook vinden jullie het 'heel vervelend' dat de Formule 1 gewoon naar Zandvoort komt, ondanks het feit dat er Natura2000 naast de deur ligt. Niemand hier die op de hoogte was van de vergunning die de Amercentrale heeft gekregen, vlak voor de PAS-uitspraak nota bene. Van de provincie Brabant, de provincie die de plannen om hun boeren de nek om te draaien allang klaar heeft liggen. Maar tóch, jullie vinden dat wij met onze eigenwijze en vooral conservatieve hakken uit het zand moeten komen om vervolgens braaf te luisteren naar politici die het beste met ons voor zouden hebben.

Dan kom ik bij Jesse Klaver. Hij wil het stikstofprobleem oplossen door overal een maximumsnelheid van 100 km/h in te voeren en de luchtvaart niet meer uit te laten breiden. Als kers op de taart moet de landbouw haar stikstofuitstoot in 2035 hebben gehalveerd. Halveren in 15 jaar! En dit vindt men eerlijk? Een automobilist verliest niet huis en haard omdat hij langzamer moet rijden. De luchtvaart gaat niet failliet omdat zij niet meer mogen uitbreiden. De sector die de rekening gepresenteerd krijgt is de enige die CO2 en stikstof opneemt, maar dat komt niet zo handig uit wanneer je een beeld wilt creëren van een zeer vervuilende sector, en dus laten we dat feit en bijbehorende cijfers volledig achterwege. Die rekening zal trouwens bestaan uit nog meer regels, veilig bedacht van achter een heleboel bureautjes in Den Haag. Het doel: boeren dwingen om grote investeringen te doen, zonder dat daar een betere prijs voor terugkomt. Want ook daar heeft men de mond van vol, een betere prijs voor onze producten. Niemand die weet hoe dat te realiseren, maar geloof ons nu maar op onze mooie blauwe ogen, daar vinden we vast wel een keer een oplossing voor. Een keer. Ooit. Oh nee, nooit. Jammer dan, ga maar naar het buitenland als je persé boer wil blijven. Dan zijn jullie, onze grote vervuilers en dierenmishandelaars, tenminste verdwenen uit ons krappe en hypocriete blikveld en kunnen wij ongestoord in het vliegtuig blijven stappen om ieder jaar, heel even, te ontsnappen aan ons hectische leven en de astmatische lucht in de stad.

Een vraag aan jullie: vinden jullie oprecht dat je een eerlijk beeld kunt vormen over een sector waarvan cijfers over opname van CO2 en stikstof niet worden meegenomen in de media en door politici?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:47

Citaat:
Is vanmiddag op FB zelf gepost door een christen unie meneer Hermen Vreugdenhil, hij heeft de vergunning onder de loep gehouden.

"NIEUWENDIJK / REGIO - 'Provincie Brabant moet zo snel mogelijk de strengere eisen die de provincie aan de boeren stelt van tafel halen.' Dat heeft Nieuwendijker Hermen Vreugdenhil (ChristenUnie-SGP Statenlid in Brabant,) maandagmorgen (14-10) per brief van het provinciebestuur gevraagd.

Tijdens het debat over het veehouderijbeleid in Den Bosch bleek dat de provincie Brabant strengere regels vast heeft gesteld dan met de minister is afgesproken. Hierdoor raken boeren extra rechten kwijt bovenop de al eerdere maatregelen die ze moeten nemen. “Door de boeren is hier verontwaardigd op gereageerd en dat begrijpen wij volkomen. Het verbaast ons dat ook wij het uit de media moesten vernemen en dat we daar niet door het college over zijn geïnformeerd. Ook is hier nooit met de boeren over gesproken. Daarnaast zorgen deze strengere regels voor een extra complex stelsel, waardoor naar verwachting veel bedrijven extra in de knel komen”, aldus Vreugdenhil.

Onmogelijke opgave
ChristenUnie-SGP pleit er al langer voor om de boeren meer tijd en ruimte te bieden om aan alle verplichtingen die vanuit de provincie en het Rijk op hen afkomen te voldoen. “Uit de reactie van de provincie lees ik dat het Rijk en provincies tot januari de tijd nemen om te kijken hoe ze de regels aan kunnen laten sluiten bij het landelijk beleid en in mei de regels mogelijk aanpassen. Maar onze Brabantse boeren moeten 1 april volgend jaar hun vergunning voor nieuwe stallen verplicht bij het provinciebestuur ingeleverd hebben. Dit is echt een onmogelijk opgave. Ik hoop dat het provinciebestuur tot inkeer komt en nu ook echt samen met de boeren werkt aan werkbare regels die goed zijn voor natuur én een duurzame toekomst mogelijk maken voor het bedrijf”, zegt de immer strijdbare Vreugdenhil."

'Het is geen doen, zo snel de vergunning rond krijgen', lees ik met instemming.

Maar de farce...?
Het is een doel op zich om boeren te laten stoppen...?

Citaat:
Dan kom ik bij Jesse Klaver. Hij wil het stikstofprobleem oplossen door overal een maximumsnelheid van 100 km/h in te voeren en de luchtvaart niet meer uit te laten breiden.


Quatsch.

Al lang voor de (huidige) stikstofcrisis stond dit in het programma van Groen Links.
En deze twee maatregelen gaanhelaas niet ver genoeg.

Iedereen mag er alles van vinden en voor de meeste boeren weegt het etiket 'groen links' geloof ik zwaarder dan het feit dat groen links wil dat de kartelwaakhond anders wordt 'afgesteld', zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarktketens -
maar laten we wel bij de feiten blijven.