steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 6988
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:34

Loretta schreef:
Het gaat hier over stikstofnormen. Niet over CO2

Die Natura 2000 gebieden konden ze voor het klimaat veel beter vol laten groeien met bos. Dan sla je veel meer CO2 op dan dat er nu in die Natura 2000 gebieden wordt opgeslagen.


Maar dat komt door sbb, mijn pa (63) vertelde dat 35/40 jaar terug alles weer weggekapt omdat sbb liever gras/landschap natuurgebieden had dan natuurgebied met bomen

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:35

Magrathea schreef:
De gemiddelde journalist zal inderdaad geen studie ecologie / klimaatwetenschap / natuurbeheer hebben gedaan, als het goed is heeft die journalist dan wel weer geleerd hoe je (komt ie weer) hoor en wederhoor pleegt en om de zaken van meerdere kanten te belichten en neutraal te beschrijven. Goed, niet elke journalist is hiervan gediend (*kuch* telegraaf *kuch*) maar dat is dus het verschil tussen goede en slechte journalistiek.

Wat ik gekleurd vind aan dit verhaal is dat er op zich prima antwoorden op terechte vragen worden gegeven, maar ik hoor toch vooral een ondertoon van "de overheid die zich weer met ons bemoeit". Hadden ze een volledig beeld willen schetsen dan hadden ze ook iemand uitgenodigd die eens kon bediscussieren met de heren waarom dit nu precies allemaal gebeurt.


Dit is dus precies wat ik bedoel. Als je bekend was met de sector zou je begrijpen waarom men nogal klaar is met "die overheid die zich weer met ons bemoeit". Die overheid komt met maatregelen die kant noch wal raken én die de ene na de andere boer de das om doen. Er heerst nu een enorme onzekerheid onder boeren en dan doen de provincies er nog even een schep bij bovenop door gewoon op eigen houtje wéér een peildatum te verzinnen. Zij zijn overigens weer terug gevloten door het LNV, maar het wantrouwen zit echt diep, en dat is niet ontstaan van de ene op de andere dag.

Ik begrijp niet wat er nu weer niet goed aan is om dat aan te kaarten. Of moet dit leed achter gesloten deuren blijven, zodat ze in Den Haag kunnen blijven beweren dat ze "achter de boeren staan"?

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:43

Het is natuurlijk wel de taak van de overheid om zich met ons te bemoeien. ;)
Zij moeten uitvoer geven aan de wet.
En ze kunnen het maar zelden goed doen. Er zijn maar weinig mensen tevreden, als je Social Media mag geloven, maar op alle lijstjes scoren we toch heel goed.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:28

Asciugamano schreef:
Wat is er mis mee om het 'braafste jongetje' te willen zijn? Iemand moet het voortouw nemen, tenslotte.
Dat de normen in andere landen nóg slechter zijn is alleen maar jammer en hopelijk volgen die landen ons voorbeeld uiteindelijk.


Dat het braafste jongetje alleen de theorie kent...
Die in de praktijk niet uitvoerbaar is zonder medewerking van 'alle anderen'.

Als je een imago wilt uitdragen met de gezette stappen, met dit voortouw... Dan moet je wel zorgen dat je dat welvarende imago er bij blijft houden, anders heeft het natuurlijk helemaal geen zin.

Zie het als dat braafste jongetje in de klas die altijd hoge cijfers wist te halen, op alle vervolgopleidingen... En uiteindelijk doodongelukkig wordt... :+

Want als je met deze regeltjes de inwoners van het land kapot maakt... Tsjah... Hoeveel interesse blijft er dan over voor het braafste jongetje van de klas?

Daarbij, zonder medewerking van onze omringende landen is het natuurlijk maar een druppel op de gloeiende plaat.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:34

Nederland is zeer zeker niet het braafste jongetje van de klas als het gaat om uitstoot van allerhande narigheid. Eerder het vieste jongetje.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:35

Loretta schreef:
Als meneer Vollenbroek met zijn stichting MOB niet was beginnen te procederen was dit nooit gebeurd. Het was echter aan de overheid geweest om het juridisch zo dicht te timmeren zodat de heer Vollenbroek geen kans had gehad om het met succes bij de rechter aan te vechten. Nu moet de overheid wel heel snel maatregelen nemen desnoods door een noodwet. Maar de politiek is tot nu toe erg laks in het aanpakken van het probleem.

eigenlijk valt het mij tegen dat andere sectoren nog niet in actie gekomen zijn. Als bijvoorbeeld de grondverzet ook al in de problemen dreigt te komen dan vraag ik me toch echt af. Waarom staan zij nog niet op het malieveld. Evenals de bouw. de enige sector die tot nog toe actie voert is de agrarische sector terwijl een recessie dreigt.


Die sector loopt nu aan tegen projecten die stel op sprong afgerond moeten worden.
Ik denk niet dat met deze voorspellingen bedrijven zitten te wachten op het moeten missen van inkomsten...

Keerzijde waar de klimaatactivisten niet over nadenken (en waar ik me groen en geel aan erger), is dat wanneer je bij wijze van de agrarische sector halveert, de vraag niet meteen halveert.

Nederland exporteert jaarlijks volgens mij 40 miljard aan zuivelproducten. Zou dat ineens 20 miljard worden... Moet er elders in de wereld stel op sprong productie gedraaid moeten worden want de vraag is niet automatisch veranderd. Productie van zuivelproducten in andere landen dan Nederland is vanwege klimaat en hoogteverschillen veel minder duurzaam... (en veel meer productieintensief)
Dan vergeten we voor het gemak nog even of het ook zo diervriendelijk kan als hier...

Ik denk dat dit geldt voor heel erg veel agrarische producten.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:22

Bericht van fb wat de kern van de problemen wel zo'n beetje samenvat..

Citaat:
Als stadsmens met een gemiddeld boerenverstand heb ik tien vragen over de “crisis” waarin ons land zich bevindt:
1. Waarom heeft Nederland strengere stikstofnormen per hectare dan bijvoorbeeld Duitsland?
2. Waarom meet het RIVM de stikstofuitstoot voor heel Nederland slechts op twee meetpunten?
3. Waarom meet ieder EU land op een ander manier de EU normen voor fosfaatuitstoot per hectare?
4. Waarom negeren Brussel en Den Haag dat een dichtbevolkt land met een vruchtbare bodem en een exporterende handelsgeest altijd meer uitstoot van het een of ander per hectare heeft dan een dunbevolkt land?
5. Waarom zou de Europeaan minder vlees gaan eten als Nederland minder exporteert? Onze concurrenten voeren de productie op en aan de uitstoot verandert niets.
6. Waarom rekent Den Haag bij het wegsaneren alleen met boeren? Reken de economische schade door met o.a. transporteurs, aannemers, machinebouwers, loonbedrijven, verpakkers, verwerkers enzovoort, enzovoort.
7. Waarom saneert men aan de ene kant de Nederlandse MKB-boer weg, terwijl men aan de andere kant via EU subsidies giganten als het Amerikaanse Smithfield (varkensflats in Roemenië) en het Oekraïense Myronivsky Hliboproduct (plofkipfabriek in Veenendaal) ondersteunt?
8. Waarom wordt de hogere uitstoot (meer transport) bij meer import buiten beschouwing gelaten. Nederland heeft een grote voedingsmiddelenindustrie die grondstoffen nodig heeft.
9. Waarom zijn de boeren - die al veel reductie hebben bereikt - het mikpunt, terwijl de hoogst stikstofuitstoot in de verstedelijkte gebieden is?
10. Waarom was er een paar maanden geleden nog geen “crisis”?
Graag eerst antwoord op deze vragen alvorens we belastinggeld gaan gebruiken om de boeren weg te saneren, onszelf economische schade te berokkenen en onze concurrentie nog gelukkiger te maken.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:40

juval schreef:
Bericht van fb wat de kern van de problemen wel zo'n beetje samenvat..

Citaat:
Als stadsmens met een gemiddeld boerenverstand heb ik tien vragen over de “crisis” waarin ons land zich bevindt:
1. Waarom heeft Nederland strengere stikstofnormen per hectare dan bijvoorbeeld Duitsland?
2. Waarom meet het RIVM de stikstofuitstoot voor heel Nederland slechts op twee meetpunten?
3. Waarom meet ieder EU land op een ander manier de EU normen voor fosfaatuitstoot per hectare?
4. Waarom negeren Brussel en Den Haag dat een dichtbevolkt land met een vruchtbare bodem en een exporterende handelsgeest altijd meer uitstoot van het een of ander per hectare heeft dan een dunbevolkt land?
5. Waarom zou de Europeaan minder vlees gaan eten als Nederland minder exporteert? Onze concurrenten voeren de productie op en aan de uitstoot verandert niets.
6. Waarom rekent Den Haag bij het wegsaneren alleen met boeren? Reken de economische schade door met o.a. transporteurs, aannemers, machinebouwers, loonbedrijven, verpakkers, verwerkers enzovoort, enzovoort.
7. Waarom saneert men aan de ene kant de Nederlandse MKB-boer weg, terwijl men aan de andere kant via EU subsidies giganten als het Amerikaanse Smithfield (varkensflats in Roemenië) en het Oekraïense Myronivsky Hliboproduct (plofkipfabriek in Veenendaal) ondersteunt?
8. Waarom wordt de hogere uitstoot (meer transport) bij meer import buiten beschouwing gelaten. Nederland heeft een grote voedingsmiddelenindustrie die grondstoffen nodig heeft.
9. Waarom zijn de boeren - die al veel reductie hebben bereikt - het mikpunt, terwijl de hoogst stikstofuitstoot in de verstedelijkte gebieden is?
10. Waarom was er een paar maanden geleden nog geen “crisis”?
Graag eerst antwoord op deze vragen alvorens we belastinggeld gaan gebruiken om de boeren weg te saneren, onszelf economische schade te berokkenen en onze concurrentie nog gelukkiger te maken.


Inderdaad bijna niemand weet precies hoe het in elkaar steekt, dit is daar een mooie samenvatting van!

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:52

    Nederland heeft zowat de hoogste stikstofvervuiling ter wereld – Klopt dit wel?

    Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: Nederland hoort tot de wereldtop qua stikstofvervuiling.

    Ronald Veldhuizen7 juni 2019, 13:00



    Van wie komt die claim?
    Kregen de milieuorganisaties toch gelijk. De Raad van State oordeelde afgelopen week dat de overheid te weinig doet om te voorkomen dat schadelijke stikstof in kwetsbare natuurgebieden neerdwarrelt en daar de biodiversiteit de nek omdraait. Redenen zat om die uitspraak logisch te vinden, aldus directeur natuurbeheer Teo Wams van Natuurmonumenten in een veel aangehaald persbericht. ‘De stikstofuitstoot in ons land hoort tot de hoogste ter wereld’, zei hij daarin. Die uitspraak herhaalden onder meer de regionale milieufederaties van Drenthe en Limburg, maar ook RTV Utrecht en het Reformatorisch Dagblad vonden hem noemenswaardig.


    Klopt het?
    Puur per land bekeken scoort Nederland niet bijzonder hoog: van de 250 naties die in de gezaghebbende uitstoot-database Edgar staan, schommelt ons land ergens op plek nummer 40 wat betreft stikstofuitstoot. China, India en Verenigde Staten vormen de absolute wereldtop met zeventig keer zo veel stikstofuitstoot en zelfs Duitsland passeert Nederland met een factor vier.

    Maar Nederland is klein, meldt ook het persbericht van Natuurmonumenten. De uitspraak van Wams was dan ook bedoeld per hectare, laat de woordvoerder weten.

    Daar zit wat in. Rangschikken we de stikstofuitstoot van elk land naar landoppervlak, dan zit Nederland inderdaad in de top. De stikstof die vrijkomt bij de verbranding van olie, benzine, steenkolen en diesel kan zich hier per hectare meten met koplopers Libanon, Koeweit, Zuid-Korea en Hongkong en is twee keer hoger dan in Duitsland. Wat betreft meststikstof die in de vorm van ammoniak verdampt, staat ons land per hectare zelfs in de topvijf.

    Toch missen dergelijke ranglijstjes en vergelijkingen belangrijke subtiliteiten, zegt stikstofhoogleraar Jan Willem Erisman van de Vrije Universiteit (VU). ‘De uitstoot in de oostelijke, dichtbevolkte gebieden van China is echt wel hoger dan hier. Maar omdat China een groot deel onbewoond landoppervlak heeft, helemaal tot aan Tibet, lijkt het mee te vallen.’

    Wel heeft Nederland een uniek stikstofprobleem, vindt Erisman. ‘Hier liggen de te beschermen natuurgebieden en vervuilingsbronnen zoals landbouw bijzonder dicht bij elkaar.’ Ammoniak uit de boerderij slaat deels direct neer in de natuur. Dat maakt het volgens de hoogleraar moeilijk om de milieuafspraken te halen. Zo constateerde het Compendium voor de Leefomgeving dat 70 procent van het natuuroppervlak kritische grenswaarden voor stikstof overschrijdt.

    Eindoordeel
    Op wereldschaal is de Nederlandse stikstofuitstoot gering, maar per hectare behoort deze wel tot de top. Daarnaast wijzen meerdere cijfers er inderdaad op dat in het kleine Nederland een bijzonder stikstofprobleem speelt.


https://www.volkskrant.nl/wetenschap/nederland-heeft-zowat-de-hoogste-stikstofvervuiling-ter-wereld-klopt-dit-wel~b579862c/

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:09

Maar dat komt door sbb, mijn pa (63) vertelde dat 35/40 jaar terug alles weer weggekapt omdat sbb liever gras/landschap natuurgebieden had dan natuurgebied met bomen[/quote]

naar mijn idee heeft paps gelijk, moeras, wetland, stuifzand ( en SBB als de grootste fokkerij van nl )

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:13

fransje23 schreef:
    Nederland heeft zowat de hoogste stikstofvervuiling ter wereld – Klopt dit wel?

    Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: Nederland hoort tot de wereldtop qua stikstofvervuiling.

    Ronald Veldhuizen7 juni 2019, 13:00



    Van wie komt die claim?
    Kregen de milieuorganisaties toch gelijk. De Raad van State oordeelde afgelopen week dat de overheid te weinig doet om te voorkomen dat schadelijke stikstof in kwetsbare natuurgebieden neerdwarrelt en daar de biodiversiteit de nek omdraait. Redenen zat om die uitspraak logisch te vinden, aldus directeur natuurbeheer Teo Wams van Natuurmonumenten in een veel aangehaald persbericht. ‘De stikstofuitstoot in ons land hoort tot de hoogste ter wereld’, zei hij daarin. Die uitspraak herhaalden onder meer de regionale milieufederaties van Drenthe en Limburg, maar ook RTV Utrecht en het Reformatorisch Dagblad vonden hem noemenswaardig.


    Klopt het?
    Puur per land bekeken scoort Nederland niet bijzonder hoog: van de 250 naties die in de gezaghebbende uitstoot-database Edgar staan, schommelt ons land ergens op plek nummer 40 wat betreft stikstofuitstoot. China, India en Verenigde Staten vormen de absolute wereldtop met zeventig keer zo veel stikstofuitstoot en zelfs Duitsland passeert Nederland met een factor vier.

    Maar Nederland is klein, meldt ook het persbericht van Natuurmonumenten. De uitspraak van Wams was dan ook bedoeld per hectare, laat de woordvoerder weten.

    Daar zit wat in. Rangschikken we de stikstofuitstoot van elk land naar landoppervlak, dan zit Nederland inderdaad in de top. De stikstof die vrijkomt bij de verbranding van olie, benzine, steenkolen en diesel kan zich hier per hectare meten met koplopers Libanon, Koeweit, Zuid-Korea en Hongkong en is twee keer hoger dan in Duitsland. Wat betreft meststikstof die in de vorm van ammoniak verdampt, staat ons land per hectare zelfs in de topvijf.

    Toch missen dergelijke ranglijstjes en vergelijkingen belangrijke subtiliteiten, zegt stikstofhoogleraar Jan Willem Erisman van de Vrije Universiteit (VU). ‘De uitstoot in de oostelijke, dichtbevolkte gebieden van China is echt wel hoger dan hier. Maar omdat China een groot deel onbewoond landoppervlak heeft, helemaal tot aan Tibet, lijkt het mee te vallen.’

    Wel heeft Nederland een uniek stikstofprobleem, vindt Erisman. ‘Hier liggen de te beschermen natuurgebieden en vervuilingsbronnen zoals landbouw bijzonder dicht bij elkaar.’ Ammoniak uit de boerderij slaat deels direct neer in de natuur. Dat maakt het volgens de hoogleraar moeilijk om de milieuafspraken te halen. Zo constateerde het Compendium voor de Leefomgeving dat 70 procent van het natuuroppervlak kritische grenswaarden voor stikstof overschrijdt.

    Eindoordeel
    Op wereldschaal is de Nederlandse stikstofuitstoot gering, maar per hectare behoort deze wel tot de top. Daarnaast wijzen meerdere cijfers er inderdaad op dat in het kleine Nederland een bijzonder stikstofprobleem speelt.


https://www.volkskrant.nl/wetenschap/nederland-heeft-zowat-de-hoogste-stikstofvervuiling-ter-wereld-klopt-dit-wel~b579862c/


Ik heb weinig problemen met deze berichten...

Waar ik wel een probleem mee heb is dat de enige sector die de 'slechte' stikstofuitstoot heeft weten terug te brengen met bijna 70 procent in de afgelopen 30 jaar... De sector is die het verliest van slechte stikstofgroeier... Met stijgingen tot wel 300%...

Want hoe gaat zich dat verhouden? Prima dat de agrarische sector een groot aandeel heeft... Maar zij hebben al bewezen hiermee bezig te zijn. Dus hun aandeel zal eerder dalen dan stijgen. In tegenstelling tot luchtvaart bijvoorbeeld, op basis van de huidige cijfers en wetenschap van de ontwikkeling van.
Want de ontwikkeling van de luchtvaart en het aandeel stikstof gaat op den duur betekenen dat het beetje landbouw dat we hier nog hebben, ook ophoudt wegens niet vruchtbare grond.

En hartstikke leuk hoeveel auto's er elektrisch zijn tegenwoordig. En dat dit er steeds meer worden... Maar elders op aarde levert dit enorme 'slechte' stikstofuitstoot op...
Dit voegt niets toe aan het 'probleem' in Nederland nu... Maar we dragen er wel aan bij. Dat noemen we hypocriet...

In plaats van regeltjes in te voeren, is het in mijn ogen beter om in te zetten op het ontwikkelen van reinigende methoden... Er zijn al speciale ammoniakfilters, die veel gebruikt worden op stallen. Zoiets moet toch veel breder toegepast kunnen worden?
Belast wereldwijd vliegbewegingen (ik weet dat dit bestuurstechnisch en fiscaal een lastig verhaal gaat worden), en steek dit in onderzoek en ontwikkeling.

Dán loop je pas voorop...

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:35

Van heel veel uitstoot terug naar minder uitstoot is natuurlijk super maar de meeste pijn komt in het laatste stukje. Net als bijvoorbeeld afvallen.

Blijven wijzen naar Schiphol is prachtig maar lost niets op. Vliegtuigen zorgen maar voor een klein deel van de stikstofdioxide uitstoot. Moeten ze ook aanpassen? Wat mij betreft wel, wat mij betreft veel minder vluchten want Schiphol zorgt wel voor veel geluidsoverlast.
Woon op een aanvliegroute :+

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:19

fransje23 schreef:
Van heel veel uitstoot terug naar minder uitstoot is natuurlijk super maar de meeste pijn komt in het laatste stukje. Net als bijvoorbeeld afvallen.

Blijven wijzen naar Schiphol is prachtig maar lost niets op. Vliegtuigen zorgen maar voor een klein deel van de stikstofdioxide uitstoot. Moeten ze ook aanpassen? Wat mij betreft wel, wat mij betreft veel minder vluchten want Schiphol zorgt wel voor veel geluidsoverlast.
Woon op een aanvliegroute :+


Met deze uitspraak ga je wat mij betreft voorbij aan de gehele essentie van mijn bericht. Simpelweg omdat het makkelijker is...

Weet je wat het mooie is van de uitstoot door boeren? Het feit dat ze zelf ook niets hebben aan te veel uitstoot... Boeren denken wat verder dan de komende 5 jaar... Dus voor hun is er flink wat eigenbelang...

Voor overige industrieën... not so much... :+
Die hebben vooral een financieel belang...

Maar goed... het toont maar weer het egoisme van de mens aan... We pakken de makkelijksten... Zo was het vroeger op school ook al. 8-)

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:04

En omdat de boeren aangetoond hebben dat ze kunnen reduceren. De rest kunnen we niet aanpakken en komt uit het buitenland.

Dus nog maar een keer uitwringen de boeren.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:16

tienus63 schreef:
En omdat de boeren aangetoond hebben dat ze kunnen reduceren. De rest kunnen we niet aanpakken en komt uit het buitenland.

Dus nog maar een keer uitwringen de boeren.


Ja, dat wordt ook wel heeeeeeeel makkelijk vergeten... die 30% afkomstig uit het buitenland...

Afbeelding

Best heftig, die invloed van het Ruhrgebied en Antwerpen...

Dit plaatje betreft overigens stikstofdioxide... goed wateroplosbaar en daarmee vormt zich salpeterzuur...
Ofwel, zure regen...

Overigens volgens wikipedia voornamelijk afkomstig van energiecentrales, zware industrie en wegtransport.

Gezien er toch heel wat boeren meer richting het noorden wonen, weliswaar meer verspreid... Verwacht ik op basis van het plaatje dat je dat niet tot zware industrie kan rekenen met minder dan 75mol/m2
Ten opzichte van het dubbele in het Ruhrgebied...

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:41

juval schreef:
Bericht van fb wat de kern van de problemen wel zo'n beetje samenvat..

Citaat:
Als stadsmens met een gemiddeld boerenverstand heb ik tien vragen over de “crisis” waarin ons land zich bevindt:
1. Waarom heeft Nederland strengere stikstofnormen per hectare dan bijvoorbeeld Duitsland?
2. Waarom meet het RIVM de stikstofuitstoot voor heel Nederland slechts op twee meetpunten?
3. Waarom meet ieder EU land op een ander manier de EU normen voor fosfaatuitstoot per hectare?
4. Waarom negeren Brussel en Den Haag dat een dichtbevolkt land met een vruchtbare bodem en een exporterende handelsgeest altijd meer uitstoot van het een of ander per hectare heeft dan een dunbevolkt land?
5. Waarom zou de Europeaan minder vlees gaan eten als Nederland minder exporteert? Onze concurrenten voeren de productie op en aan de uitstoot verandert niets.
6. Waarom rekent Den Haag bij het wegsaneren alleen met boeren? Reken de economische schade door met o.a. transporteurs, aannemers, machinebouwers, loonbedrijven, verpakkers, verwerkers enzovoort, enzovoort.
7. Waarom saneert men aan de ene kant de Nederlandse MKB-boer weg, terwijl men aan de andere kant via EU subsidies giganten als het Amerikaanse Smithfield (varkensflats in Roemenië) en het Oekraïense Myronivsky Hliboproduct (plofkipfabriek in Veenendaal) ondersteunt?
8. Waarom wordt de hogere uitstoot (meer transport) bij meer import buiten beschouwing gelaten. Nederland heeft een grote voedingsmiddelenindustrie die grondstoffen nodig heeft.
9. Waarom zijn de boeren - die al veel reductie hebben bereikt - het mikpunt, terwijl de hoogst stikstofuitstoot in de verstedelijkte gebieden is?
10. Waarom was er een paar maanden geleden nog geen “crisis”?
Graag eerst antwoord op deze vragen alvorens we belastinggeld gaan gebruiken om de boeren weg te saneren, onszelf economische schade te berokkenen en onze concurrentie nog gelukkiger te maken.


Er zijn geluiden dat dit een antwoord is op bovenstaande vragen.
Als dit is wat Nederland en Europa voor ogen heeft, in wat voor wereld leven we dan?
Gateway to Europe, volgens afbeelding VNO-NCW.


Citaat met afbeelding:

Omdat ze van nederland de europese hoofdstad willen maken. Landbouwsubsidies niet meer hoeven te verstrekken en de nederlandse bevolking minder in te brengen heeft wat is steeds meer afhankelijk geworden van overheid


Afbeelding

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:42

Janine1990 schreef:
tienus63 schreef:
En omdat de boeren aangetoond hebben dat ze kunnen reduceren. De rest kunnen we niet aanpakken en komt uit het buitenland.

Dus nog maar een keer uitwringen de boeren.


Ja, dat wordt ook wel heeeeeeeel makkelijk vergeten... die 30% afkomstig uit het buitenland...

[ Afbeelding ]

Best heftig, die invloed van het Ruhrgebied en Antwerpen...

Dit plaatje betreft overigens stikstofdioxide... goed wateroplosbaar en daarmee vormt zich salpeterzuur...
Ofwel, zure regen...

Overigens volgens wikipedia voornamelijk afkomstig van energiecentrales, zware industrie en wegtransport.

Gezien er toch heel wat boeren meer richting het noorden wonen, weliswaar meer verspreid... Verwacht ik op basis van het plaatje dat je dat niet tot zware industrie kan rekenen met minder dan 75mol/m2
Ten opzichte van het dubbele in het Ruhrgebied...


Dat plaatje geeft toch overduidelijk aan dat het probleem niet bij de boeren weg komt. Ik snap gewoonweg niet dat men nog met droge ogen kan beweren dat de stikstofuitstoot de schuld van de boeren is. Kijk eens waar het stikstof werkelijk vandaan komt. Als we dat aan gaan pakken ligt Nederland volledig op zijn gat.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:14

Omdat de boeren zich vaak laten of lieten koeieneren.

En nu is er een punt bereikt tot hier en niet verder en omdat de boeren inzien welke gevolgen de overheidsbesluiten leiden.
Begin van veel grotere crisis dan van 2008 en misschien nog her en der een Milkaboer in het land.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:48

Dat plaatje laat stikstofdioxide zien. Het probleem bij veeteelt was vooral ammoniak, toch?

Een enkel plaatje zegt trouwens ook niet genoeg. Het kan bijvoorbeeld op de ene plek hard waaien en op de andere plek totaal niet. In een lagedrukgebied zal de stikstofdioxide veel langer blijven hangen.

Nu dat het overal waait, zuidenwind, zie je bv dat de stikstofdioxide in Nederland verreweg het hoogst is.

Afbeelding

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:35

tienus63 schreef:
En omdat de boeren aangetoond hebben dat ze kunnen reduceren. De rest kunnen we niet aanpakken en komt uit het buitenland.

Dus nog maar een keer uitwringen de boeren.


Bedenk dat er ook veel stikstof uit Nederland naar het buitenland gaat.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:34

Dat doe ik zeker @fransje

Maar groot deel ervan verwaait boven de Noordzee.
Wij krijgen meer van de omliggende landen dan wij doorgeven aan de buren.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:12

tienus63 schreef:
Dat doe ik zeker @fransje

Maar groot deel ervan verwaait boven de Noordzee.
Wij krijgen meer van de omliggende landen dan wij doorgeven aan de buren.


Heb je daar cijfers van ?

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:58

tienus63 schreef:
Dat doe ik zeker @fransje

Maar groot deel ervan verwaait boven de Noordzee.
Wij krijgen meer van de omliggende landen dan wij doorgeven aan de buren.


Aangezien Schiphol vlakbij zee ligt is zal het effect qua stikstof dan helemaal meevallen!
Haven van Rotterdam ook geen probleem! *\o/*

Boeren in het oosten hebben iets meer pech!

:Y)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:10

Helaas, de meest voorkomende windrichting in Nl is westenwind, zuidwest ook regelmatig. Dus het blaast lekker het land in en richting Duitsland :+
Gelukkig hebben we daardoor in Nl meestal niet heel veel last van de rommel uit het Ruhrgebied.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:24