steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:24

Cer schreef:
Je kunt veel dingen doen om je voetstap te verkleinen.. een auto rijden met weinig uitstoot bijvoorbeeld, en dan weinig kms rijden. (Of heel geen auto rijden, nog beter :j )

Ik zie hier trouwens nu weinig klimaat ontkenners (kan je klimaat ontkennen ? )


Het zou mooi zijn als het platteland eens een keer een goed OV systeem zou krijgen.

En klimaatontkenner ben ik niet. Wat ik wel vind is dat er heel veel dingen ontzettend tegenstrijdig ej krom zijn. Woningbouw wat we zo hard nodig hebben vertragen is bijvoorbeeld niet uit te leggen. Ik heb het interview met Johan Vollenbroek beluisterd en ik vind hem een beetje teveel van. Het doel heiligt alle middelen.


https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/s ... ollenbroek

Hij heeft ook makkelijk praten met dan komen ze toch gewoon even met elektrische machines op de bouwplaats. Net alsof elk bouw bedrijf dat zo maar eventjes kan betalen. En bovendien is er om alles elektrisch te kunnen maken enndus te verduurzamen een heleboel nieuwe infrastructuur nodig. Dat is door deze uitspraak ook vertraagd.

Ook de opmerking van. "De bouw loopt al enorm achter". Ja dan, moet je zorgen dat het nog meer achter gaat lopen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:34

Loretta schreef:
Het zou mooi zijn als het platteland eens een keer een goed OV systeem zou krijgen.

Nou ja, bijvoorbeeld...
wat dat betreft is NL nog lang geen grote stad :+ (maar ook hier stopt het OV na 01.00hr)

Gister was ik een stuk aan het luisteren over een grote regenerative farm in Amerika.. hoe deze familie dat aanpakte en wat hun hindernissen waren... heel erg interessant om te horen (Will Harris, van White Oak Pastures). Het zou allemaal mogelijk kunnen zijn (en dan heb ik het wel over Amerika, niet over Nederland) maar het is niet eenvoudig.. Maar het kan wel...
Hij had het inderdaad ook over dat er nu geproduceerd wordt voor waste.. overproductie enzo..

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:00

Ik kijk eigenlijk wel uit naar het moment dat al die diesel-tractoren moeten worden vervangen voor een variant op elektra of waterstof.
Net zoals de scheepvaart en over de weg transporteurs dat nu al gaan moeten.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:03

Dees schreef:
Ik kijk eigenlijk wel uit naar het moment dat al die diesel-tractoren moeten worden vervangen voor een variant op elektra of waterstof.


onze trekker heeft al minder uitstoot door toevoeging van AdBlue (https://nl.wikipedia.org/wiki/AdBlue)
en is dus schoner. Dit is al wettelijk geregeld.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:08

Dees schreef:
Ik kijk eigenlijk wel uit naar het moment dat al die diesel-tractoren moeten worden vervangen voor een variant op elektra of waterstof.
Net zoals de scheepvaart en over de weg transporteurs dat nu al gaan moeten.

Daar valt waarschijnlijk inderdaad nog best veel winst te behalen..

Ik zag weer dat per 2023 er geen benzineautos gemaakt mogen worden, ik zie nog niet helemaal hoe dat gaat werken, maar wellicht gaat het toch ook toe naar dat auto's voor de wat rijkere mensen worden..

net zoals vlees eten (om weer terug te komen bij het onderwerp). Maar dan moet de import van goedkoop vlees echt wel aan banden. Geen idee hoe ver ze daarmee zijn..

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:26

juval schreef:
Dees schreef:
Ik kijk eigenlijk wel uit naar het moment dat al die diesel-tractoren moeten worden vervangen voor een variant op elektra of waterstof.


onze trekker heeft al minder uitstoot door toevoeging van AdBlue (https://nl.wikipedia.org/wiki/AdBlue)
en is dus schoner. Dit is al wettelijk geregeld.

Haha maar jij denkt dat trekkers uitgezonder blijven? Natuurlijk toch niet.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:38

Spenk schreef:
Haha maar jij denkt dat trekkers uitgezonder blijven? Natuurlijk toch niet.


Denkt ze dat? Of vul jij dat in?
(ik lees dat nl helemaal niet in het bericht, er staat simpelweg dat haar trekker al minder uitstoot heeft. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?)

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:40

Cer schreef:
Dees schreef:
Ik kijk eigenlijk wel uit naar het moment dat al die diesel-tractoren moeten worden vervangen voor een variant op elektra of waterstof.
Net zoals de scheepvaart en over de weg transporteurs dat nu al gaan moeten.

Daar valt waarschijnlijk inderdaad nog best veel winst te behalen..

Ik zag weer dat per 2023 er geen benzineautos gemaakt mogen worden, ik zie nog niet helemaal hoe dat gaat werken, maar wellicht gaat het toch ook toe naar dat auto's voor de wat rijkere mensen worden..

net zoals vlees eten (om weer terug te komen bij het onderwerp). Maar dan moet de import van goedkoop vlees echt wel aan banden. Geen idee hoe ver ze daarmee zijn..


Daar noem je het hele probleem. Alles wordt onbetaalbaar voor de gewone man. Niet alleen auto's. Maar ook wonen. Ondertussen worden de rijken steeds rijker en die vervuilen er heftig op los. En niet zo zuinig ook Alles wordt goed gepraat met een millieu en klimaat sausje. De gewone man kan steeds minder terwijl het groot kapitaal maar door gaat met vervuilen.

Oke, geen auto meer. Maar ook geen huis vlakbij het werk. En ook geen goed OV. Nee van alles niets meer. Het is mooi dat mensen kijken naar de milieuproblemen. Maar kijk ook eens naar het volledige plaatje. En dat is dat we allemaal beknibbelen en inleveren zodat de allerrijksten maar door kunnen gaan met exorbitant vervuilen?

Beantwoord nu eens de vraag waar al die elektriciteit vandaan moet komen voor al die elektrische voertuigen die men wenst?

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:41

Ik lees anders nergens dat dees bedoelt dat een trekker op diesel niet schoner kan zijn. Waterstof of elektrisch is géen uitstoot. Op ad blue is gewoon minder vies dan zonder, maar zeker niet schoon.

Ik maakte dat op ja uit haar dat is wettelijk al zo geregeld.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:44

Loretta schreef:
Beantwoord nu eens de vraag waar al die elektriciteit vandaan moet komen voor al die elektrische voertuigen die men wenst?

Aan wie vraag je dat?

@Juval: Hoe bedoel je jouw bericht? Als in 'onze trekker hoeft niet vervangen te worden" of "wellicht moet ie wel vervangen worden maar vooralsnog is ie wel al schoner dan andere" ?

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:01

loriene schreef:
Tuurlijk,minderen vleesconsumtie voor het voorkomen van de opwarming?
En dan moet ons kleine landje maar het goede voorbeeld geven?
Wauw! Dat zal een groot verschil maken.


"Geef geen antwoord op de verkeerde vraag."

De vraag is wat mij betreft niet:
'kunnen we als relatief klein land (qua oppervlakte) een groot verschil maken (bijv. net zo groot als de hele USA)...?'
(Nee, tuurlijk kan dat niet.)
(En het is ook geen wedstrijd.)

De vraag is wat mij betreft:
'kunnen we in Nederland ons steentje bijdragen, als hoog geïndustrialiseerd land met een forse uitstoot...?'

Ja, dat kan.
Zij het dat wij veel minder doen dan we kunnen.

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:06

Cer schreef:
Loretta schreef:
Beantwoord nu eens de vraag waar al die elektriciteit vandaan moet komen voor al die elektrische voertuigen die men wenst?

Aan wie vraag je dat?

@Juval: Hoe bedoel je jouw bericht? Als in 'onze trekker hoeft niet vervangen te worden" of "wellicht moet ie wel vervangen worden maar vooralsnog is ie wel al schoner dan andere" ?


Niet aan iemand specifiek. Maar aan alle mensen die steeds roepen dat elektrisch zo zaligmakend is. Het probleem is dat daar heel en heel veel infrastructuur voor nodig is.

En goede machines zoals trekkes maar weggooien omdat ze niet elektrisch zijn is natuurlijk pure kapitaalvernietiging en gaat ook nog eens volledig voorbij aan het feit dat de productie van elektrische machines ook een impact heeft op het milieu.

Wat ik dan ook zeggen wil met de vraag waar alle elektriciteit vandaan moet komen is dat veel mensen hier er allemaal wel heel erg makkelijk over denken. Ook wat de verduurzaming er mee op schiet om de bouw allerlei bureaucratische blokkades op te leggen is mij een raadsel.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:35

... ik roep niet 'dat electrisch zaligmakend is'.

Als geboren Rotterdamse heb ik weet van de enorme installaties rond de Botlek en Pernis: fossiele brandstoffen vergen ook een infrastructuur waar je U tegen zegt.
Van raffinaderijen tot leidingen en pompstations. (En daarvoor boorputten en mammoettankers.)
... ik zou het fijn vinden als het vogelreservaat de Beer weer terug kon komen als het fossiel wordt uitgefaseerd. (Ooit Rosenburg, nu Europoort.)

Electrische auto's van elon musk hebben batterijen die de auto reserveren voor de happy few. (Zeldzame aardmetalen.)

En ik heb efkes met chemicus Klaas gepraat over AdBlue.
De claim die op Wikipedia genoemd wordt zou waar kunnen zijn (goede techniek, correcte temperatuur, goede katalysator) - na verbranding komen slechts
zuurstof (O2 zonder een 'lage' twee staat zo raar) en
stikstof (N2 - wat plm 80% is van schone lucht)
vrij.
"Dat smaakt naar meer" - wat mogelijk betekent dat je goede diesels nog lang kunt gebruiken met laten we zeggen doorontwikkelde adblue.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:06

Cer schreef:
Loretta schreef:
Beantwoord nu eens de vraag waar al die elektriciteit vandaan moet komen voor al die elektrische voertuigen die men wenst?

Aan wie vraag je dat?

@Juval: Hoe bedoel je jouw bericht? Als in 'onze trekker hoeft niet vervangen te worden" of "wellicht moet ie wel vervangen worden maar vooralsnog is ie wel al schoner dan andere" ?


de toekomst zal waterstof zijn, maar de huidige moderne trekkers zijn al veel schoner dan vroeger, en ook schoner dan oudere diesel auto's en vrachtwagens. Als onze trekker aan vervanging toe is dan zullen we zien hoe ver de ontwikkeling van waterstof dan is.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:11

juval schreef:
de toekomst zal waterstof zijn, maar de huidige moderne trekkers zijn al veel schoner dan vroeger, en ook schoner dan oudere diesel auto's en vrachtwagens. Als onze trekker aan vervanging toe is dan zullen we zien hoe ver de ontwikkeling van waterstof dan is.

Ah helder..
ik was aan het googlen naar de verpichting om de trekkers te vervangen, maar ik zie daar niks over. Is er al een streefdatum dat dat zou moeten gebeuren?

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:48

De ellende met alles elektrisch is de huidige infrastructuur. Die kan de enorme vraag naar stroom gewoon nog niet aan , net als de centrales die de stroom moeten leveren. Die zullen nog wel jaren fossiele brandstof nodig hebben om ons van de benodigde stroom te voorzien.
Een uitdaging voor de beleidsmakers, zeker met dit zwalkende kabinet.

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:53

CharleyT schreef:
De ellende met alles elektrisch is de huidige infrastructuur. Die kan de enorme vraag naar stroom gewoon nog niet aan , net als de centrales die de stroom moeten leveren. Die zullen nog wel jaren fossiele brandstof nodig hebben om ons van de benodigde stroom te voorzien.
Een uitdaging voor de beleidsmakers, zeker met dit zwalkende kabinet.


Zeker wanneer er steeds hindernissen woreen opgeworpen mbt de bouw.
Ik snap niet dat mensen deze uitspraak dan ook toejuichen. Het heeft voor heel veel zaken hele negatieve consequenties. Ook voor de energietransitie.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:07

Cer schreef:
juval schreef:
de toekomst zal waterstof zijn, maar de huidige moderne trekkers zijn al veel schoner dan vroeger, en ook schoner dan oudere diesel auto's en vrachtwagens. Als onze trekker aan vervanging toe is dan zullen we zien hoe ver de ontwikkeling van waterstof dan is.

Ah helder..
ik was aan het googlen naar de verpichting om de trekkers te vervangen, maar ik zie daar niks over. Is er al een streefdatum dat dat zou moeten gebeuren?


onze trekker is vrij nieuw, die gaat nog wel een jaar of 10 mee hopen we. Ik weet niet of er een streefdatum is vastgesteld, ik meen voor auto's wel, maar voor bedrijfsvoertuigen? geen idee.

Exitium

Berichten: 7146
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:24

Voor auto's ook niet. Er mogen over een goeie tien jaar alleen geen nieuwe auto's meer verkocht worden die op fossiele brandstof rijden

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:34

Ik dacht wel verkocht, niet meer geproduceerd..?

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:26

Plan van de coöperatie Land van Ons.
(Momenteel 200 hectare in bezit, maar er lopen onderhandelingen over nieuwe percelen.)

De biologische landbouw in Nederland is een schamele 4%, waar het Europees gemiddelde op ruim het dubbele ligt en de doelstelling van Brussel voor 2030 25% is.
Om een beeld van die uitdaging te geven: 500.000 ha landbouwgrond die omgevormd moet worden, waarbij een kwart van de Nederlandse boeren bereid moet zijn de transitie te maken. Die boeren gaan pas in grote getale om als ze zeker weten dat ze ook afzet hebben. En daar heb je consumenten voor nodig die in de winkel andere keuzes gaan maken.
Maar het grote prijsverschil is een forse drempel. Om die impasse te doorbreken heeft Land van Ons het initiatief genomen voor een integrale oplossing. Een 10-jarenplan, waarbij de consument veel minder voor biologisch voedsel gaat betalen, er een biologische grondbank komt en er veel aandacht komt voor bijscholing van boeren, die de overstap naar de biologische landbouw willen maken.
De komende weken bespreken we ons voorstel met een aantal partijen in de groene sector om het daarna in te brengen bij de regering als bouwsteen voor het landbouwakkoord dat gesloten moet gaan worden. De eerste reacties bij onze collega’s zijn erg positief. Hopelijk geldt dat straks ook voor onze politieke leiders.

NB. Over het voorstel gaan we de aankomende paar weken verder in gesprek met onze collega’s in de groene sector om zodoende een aantal details verder uit te diepen. Daarna zullen we het delen op MijnGrond.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:16


Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:12

nou, dan is onze kleine kudde ook de sjaak. 10 hectare en nu 14 zoogkoeien (kalven in maart/april) en 9 stuks jongvee (4 kalveren/5 pinken)

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:05

De eenvoud van het voorstel maakt de uitvoering ervan wel een heel stuk gemakkelijker.
Varkens- en kippenfabrieken kunnen wel ophouden maar de meeste melkveehouderijen voldoen nu al wel aan max 2,3 koe per hectare.

Hoe dan ook - laten ze in DH nu werkelijk eens gaan doorpakken. Al dat uitstel levert alleen nog maar meer ge-etter op.

Persoonlijke mening: ik snap werkelijk niet dat je 5 varkens kunt vergelijken met 1 koe. Die koe is echt niet 5x zo groot als een varken. Lijkt me dat de verhouding 2,5 staat tot 1 meer kloppend is. Al is respect voor het varken in NL toch al vrijwel nooit aan de orde.... Arm varken.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:21

het gaat voornamelijk om de hoeveelheid mest (stikstof) die het dier produceert, dus niet om de fysieke grootte.