Dutroux poging vervroegd vrij te komen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 23:41

Cayenne schreef:
Ik denk dat het voor haar heel moeilijk zal zijn om een nieuw bestaan op te bouwen.
Er hoeft maar één iemand te zijn die haar herkent en dan heb je de poppen aan het dansen.


Met wat zij als medeplichtige op haar kerfstok heeft, heeft ze zichzelf dat recht ontnomen om een nieuw bestaan op te bouwen mijn inziens.

Hoe kan je kinderen laten verhongeren en misbruikt laten worden als je op de hoogte bent van de situatie. Dan ben je toch te ziek om ooit terug vrijheid te krijgen..

Bah :r

maras

Berichten: 2346
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Dutroux poging vervroegd vrij te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 07:53

Ik heb het hele topic even doorgespit maar ook ik ben van mening dat Dutroux en zijn handlangers nooit meer vrij hadden mogen komen, er zijn grenzen aan wat je een medemens mag aandoen en zij hebben die grenzen ruimschoots overschreden.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Dutroux poging vervroegd vrij te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 07:56

Je vraagt je af wat iemand zou moeten uithalen om wel levenslang achter de tralies te verdwijnen. Als dit niet genoeg is wat moet je een medemens dsn aandoen?

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:23

Mars schreef:
Je vraagt je af wat iemand zou moeten uithalen om wel levenslang achter de tralies te verdwijnen. Als dit niet genoeg is wat moet je een medemens dsn aandoen?

Ik denk dat je hier wel onderscheid moet maken tussen Nederlands en Belgisch recht. In Nederland kan je levenslang krijgen, en Nederland is ook één van de weinige landen waar levenslang ook echt levenslang is en geen synoniem voor 25 jaar. Nederland is daarover ook op de vingers getikt en na 25 jaar moet er nu een beoordeling plaatsvinden.
https://www.rechtspraak.nl/Themas/Levenslang

In een democratische rechtsstaat kan een rechter geen straf opleggen die niet in het wetboek staat. Dus als België niet "ons" levenslang kent dan kan een rechter alleen de maximale straf opleggen en zal op gegeven moment iemand weer vrijkomen. En daar mag je uiteraard wat van vinden.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Dutroux poging vervroegd vrij te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:55

Wacht even - ook in België is levenslang levenslang. Je kunt vragen om vervroegd vrijkomen, en dat heeft hij ook met regelmaat gedaan. Dan wordt er een onderzoek gedaan naar de psychische gesteldheid van de persoon, het gevaar dat hij nog voor de samenleving oplevert. En als daar uit komt dat dat gevaar er nog steeds is, blijft de gevangene zitten. Desnoods tot zijn dood.

In het geval van Dutroux is er al, meerdere keren, verzocht om vervroegde vrijlating. Voor zover ik weet is er in 2019 onderzoek gedaan en is daar uit gekomen dat hij nog net zo'n psychopaat met eigen belevenis van de werkelijkheid is als vroeger, en daarom zit hij ook nog steeds. Het zou me ook echt verbazen als die nog vrij zou komen - tenzij hij terminaal ziek is. Maar wie wacht er buiten dan op hem?

Edit: artikel erbij gezocht: https://nos.nl/artikel/2353221-vervroeg ... nd-rapport
"De conclusie van het rapport is dat Dutroux, na 24 jaar gevangenschap, nog altijd een "psychopathisch profiel" heeft en daarmee lijkt zijn minimale kans op vervroegde vrijlating nu vervlogen. Volgens Dayez heeft Dutroux het rapport zelf ook gelezen en heeft hij "verslagen" gereageerd."

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dutroux poging vervroegd vrij te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:33

Ik meende zelfs een tijdje terug ergens te lezen dat hij zijn leven onmenselijk vond en depressief was in de gevangenis….. je moet het maar durven uitspreken in zijn geval….
Nu, dat hij maar doet, zolang hij effectief zo’n dingen uitkraamt, is er geen enkele psycholoog die groen licht geeft voor vervroegde vrijlating.

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Re: Dutroux poging vervroegd vrij te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:26

In België is levenslang gelijk aan 30 jaar. Door de wet Lejeune kan je vanaf 1/3 van je straf proberen vrij te komen. Dutroux heeft volgens mij ook nog 10 jaar tbs (dit is ook niet hetzelfde dan in Nederland)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Dutroux poging vervroegd vrij te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:29

Kan die tbs dan ook verlengd worden omdat de behandeling onvoldoende effect heeft? Zoals in Nederland? En hij zat ook al jaren vast voorafgaand aan het vonnis, wordt die tijd in aftrek gebracht?

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Re: Dutroux poging vervroegd vrij te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:22

Normaal gezien wordt het voorarrest afgetrokken van de straf inderdaad. Maar hij had ook extra straf gekregen omdat hij ontsnapt is tijdens zijn voorarrest. Ik weet eigenlijk niet of tbs verlengd kan worden. Het is niet zo´n bekend begrip in België