Als iedereen stopt met dieren houden..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:19

Pfoeh een stuk minder gezellig.

Ik neem aan dat alle voedseldieren ook worden afgeschaft? Dat zou wel een verbetering zijn :)
Laatst bijgewerkt door Selka op 30-07-19 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:20

Hou er rekening mee dat veel gedomesticeerde diersoorten de meest succesvolle soorten zijn ter wereld, als je kijkt naar aantallen. Maar die soorten zijn wel veelal afhankelijk van de mens. Denk aan de miljoenen kuikens die per dag geboren worden. Maar ook varkens die te snel vervetten of koeien die een keizersnede nodig hebben voor een kalf te krijgen.

In een wereld zonder huisdieren is ook geen ruimte voor de dieren die afhankelijk zijn gemaakt van ons, dus dat zijn met name productiedieren. Die zouden we dus eerst netjes moeten laten uitsterven.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:24

Dat zou ik dan weer geen slechte ontwikkeling vinden, dieren die te ver zijn doorgefokt als plofkippen en leghybride rassen de wereld uit.. Koeien waarvan de kalfjes zich 'dood drinken', varkens die ziek worden als ze buiten in de modder lopen..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 30-07-19 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6928
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:37

Een gezonder fok beleid is voor geen een ras een slecht idee vind ik idd. Mogen huisdieren ook wel aan mee doen

Het lijkt mij ergens wel mooi, minder dierenleed maar ook meer natuur. Het is natuurlijk ook zo dat wat moeten we met wilde honden in een leefomgeving. Die zwerven in groepen en die wil je niet tegen komen. Dan ga je een afschiet beleid krijgen zoals je vroeger (misschien nu nog) in bijvoorbeeld Israël had

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:17

Dan worden de diersoorten meer als de mens en kunnen we eindelijk eens kappen met het gezeik dat er teveel mensen op de wereld zijn, want dat zijn dan de honden en katten en die hebben toch geen idee.

Want als je je nergens mee wilt bemoeien, mag je ook niets castreren etc, en ook niets afmaken oid.. Dus je hebt dan heel veel diersoorten die zich, zeker in NL) maximaal zullen voortplanten tot het er zoveel zijn dat je er gek van wordt.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:25

Een vollere bankrekening maar in het algemeen vereenzaming
Wie heeft er geen contacten op stal
Wie heeft er geen contacten door zijn hond
Enz

Maar ook dierenartsen die voor een groot deel werkeloos worden en dus gaat dat de maatschappij geld kosten
Maar ook minder zen momenten om mentaal op te kunnen laden waardoor er meer kortere lontjes ontstaan

Geen hulphonden meer waardoor de druk op de zorg gaat toenemen

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 22:23

Avalanche81 schreef:
Whale schreef:
Als het verboden wordt betekent dat dus dat iedereen z'n dieren op straat moet zetten, dus krijg je een hele wereld vol met zwerfdieren, nog erger dan dat het nu is. Ik weet niet of je daar blij van wordt.

Maar goed, dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Mensen houden al duizenden en duizenden jaren huisdieren en je gaat natuurlijk niet elk hoekje van de wereld controleren want niemand heeft daar tijd voor.

Dat kun je wel uitfaseren natuurlijk. Dier overleden - geen nieuwe dieren..... dat kost een jaar of 10, 20 misschien.
Maar dan wordt het ook steeds normaler om geen dieren meer te hebben of gebruiken.


Precies gewoon uitfaseren. Alle gehouden dieren die er nog zijn castreren/steriliseren en dan wachten tot de laatste sterft.
Heb je ook geen probleem met rassen die niet zonder de mens kunnen, die sterven dan uit.

Geen weilanden meer nodig. Kan natuur worden of er kunnen huizen op gebouwd.

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:32

dus alleen nog met kunstmest bemesten? Of hoeven we verder niet te eten? Gaan we zelf grazen in die 'natuur'gebieden?

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:43

Dan kunnen ze beter de mens uitfaseren. Die plaag verknalt de hele aarde. Wat een dom gelul zeg dit topic. Er zijn altijd al mensen en dieren geweest die naar elkaar toetrekken. Er zouden gewoon weer nieuwe huisdieren ontstaan.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 22:46

Kinke schreef:
dus alleen nog met kunstmest bemesten? Of hoeven we verder niet te eten? Gaan we zelf grazen in die 'natuur'gebieden?


Ja, dat is een consequentie al heb je natuurlijk nog wel compost
.
Misschien rioolslib ook nog verder bewerken om daar o.a fosfaat uit te halen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 23:01

Leuk topic! TS vraagt alleen niet waarom het niet zou kunnen maar hoe de wereld er dan uit zou zien, ik denk niet voor mensen persoonlijk maar op macroschaal. Ben ik ook wel nieuwsgierig naar!


Het doet me denken aan deze video, hoe de wereld er uit zou zien zonder mensen en hoe wij in de loop der jaren uitgewist zouden worden.



Note: het duurt 25.000 jaar om al onze sporen uit te wissen en na +/- 500 jaar zouden natuurgebieden gezonder zijn dan ze de afgelopen duizenden jaren geweest zijn.

Oja, ‘What If’ is sowieso een leuk kanaal om eens door te nemen. :-)

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 23:07

Ik denk erg saai. Al zou het wel geld schelen, maar ik heb liever dat ik geld uitgeef aan mijn diertjes dan een leeg huis.

Ik heb 2 konijnen, echt voor de gezelligheid (en 1 is ‘gered’ en 1 konijn kan niet, dus mocht ik 2 konijnen), maar ik vind het te gezellig in huis. Bij binnenkomst er tegen praten, het leeft, het huppelt om je heen en het zeurt :') .

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 00:05

Hongersnood en uitsterven mensheid of in elk geval een reductie met zo'n 90% t.o.v. nu.

We hebben organisch materiaal nodig in de bodem om planten te laten groeien, bijna nog meer dan regen. Geen organisch materiaal = werkelijke oorzaak verwoestijning. Onze landbouwmethodes gebaseerd op jaarlijks (meerdere keren vaak ook ivm onkruid bestrijding) ploegen geeft aan de ene kant een korte boost aan vruchtbaarheid, maar er verdwijnt tig keer meer organisch materiaal door (reactie op zon en zuurstof) dan met mest/compost/groenbemesters terug opgebracht kan worden. Mest van vee is een belangrijke bron van organisch materiaal en ook een essentieel natuurlijk mechanisme. Immers water + allerlei voedingsstoffen die er in oplossen zoeken het laagste punt op. Grazers grazen het liefste helling op zodat ze minder ver hoeven reiken voor het eten. En zo komt voeding in de vorm van mest weer naar boven voor de planten daar. Kennelijk is voor de natuur de conversie van plantaardig materiaal via het darmstelsel van een grazer zeer voordelig qua voedingswaarde voor planten, etc. dit voegt iets essentieels toe wat maakt dat er meer uit gehaald kan worden dan bij enkel omgevallen/afgebroken, etc. planten die op de grond composteren. Tot de uitvinding van trekker en kunstmest, was er 4 jaar grazen nodig om 1 jaar graan te kunnen verbouwen (wat een geconcentreerde voedingsbron is die lang houdbaar is en dus zeer aantrekkelijk als verzekering tegen misoogsten en ook tot vandaag zo wordt ingezet).

Om meerdere redenen zijn domesticeerbare diersoorten een essentieel funderingsblok onder onze beschaving gebleken. Zouden wij onszelf buiten het natuurlijke netwerk plaatsen dat alles op deze planeet met elkaar verbindt door een scheiding te maken tussen ons en de rest van de levensvormen, zeker samen met het voor god spelen dat daar ook noodgedwongen mee samenhangt, dan tekenen we ons eigen doodsvonnis.

Deze figuren hebben een flinke les biologie nodig, de natuur is een groot in elkaar grijpend systeem waarbij alle levensvormen onderling afhankelijkheden kennen. De mens is de enige soort die wel de hersencapaciteit heeft om dit te herkennen, maar het of ontkent of denkt dat het god-rechten heeft over dit systeem, zowel qua aanpassen als het aansturen ervan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 01:28

Op de korte termijn grimmig; je moet miljarden gedomesticeerde dieren doodmaken.
Dat wordt een indrukwekkend feest die laatste barbecue van de mensheid.....

Avalanche

Berichten: 16112
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 01:36

Giolli: wat een interessante link is dat, wauw. Ik ga hem even bekijken. de Life after people 'documentaires' (ik weet niet of je ze echt zo kunt noemen) vind ik fascinerend.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:26

@tamary, niet mee eens :n
Er zijn zat mensen, zelfs hele regio’s/landen, waar geen of nauwelijks dierlijke mest wordt gebruikt. Onder de tiny house bewoners is het steeds populairder om een composttoilet te gebruiken. Die wordt samen met compost van gft afval gebruikt voor het bemesten van de moestuin waar men dan met gemak het hele jaar van kan eten.
Wij mensen produceren meer dan genoeg organische mest.

We hebben juist een enorm mestoverschot en allerlei strenge regels moeten invoeren omdat de hoeveelheid mest slecht is voor het milieu.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:29

Ik reageer op de stelling:

Wanneer niemand meer dieren zou mogen houden lost dat heel erg veel ellende voor dieren op.
Ik denk dat mijn dieren het goed hebben en ik zou dieren in mijn leven vreselijk missen. Maar ik geniet er net zoveel of misschien nog wel meer van om ze vrij te zien.

Alle paarden eindelijk uit hun stallen bevrijd.... geweldig!

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:35

Ik denk dat heel veel dieren uit zouden sterven als de mens ze niet meer mag houden.

En ik denk ook nog dat we aardig die richting op gaan. Paardensport kan ook maar zo verdwijnen. Gok ik. Niet op korte termijn maar over 100 of 200 jaar? Ik denk dat we dan überhaupt niet meer sporten met dieren. Dierentuinen verdwijnen denk ik ook. Net als circusdieren en ander vermaak met dieren.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 07:39

Tamara, bedankt voor je uitgebreide antwoord. :j Misschien kunnen mensen mest van wilde dieren verzamelen voor bemesting? Dieren blijven er uiteindelijk wel natuurlijk.


8nnemiek schreef:
We hebben juist een enorm mestoverschot en allerlei strenge regels moeten invoeren omdat de hoeveelheid mest slecht is voor het milieu.


Wereldwijd is er,volgens mij, geen mestoverschot maar eerder onderbemesting.
Doordat er veel voedsel en voer geïmporteerd wordt maar de mest (dier/mens) waarin dat wordt omgezet ook hier blijft is de kringloop verstoord.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:48

De dieren die nu bij ons leven zouden dan waarschijnlijk allemaal snel dood zijn. :+
Dieren bevrijden klinkt leuk maar dan lopen ze wel over de snelweg enzo. :')

En ik zou mijn leven een stuk minder leuk vinden zonder mijn matties.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:49

_Anneruth schreef:
Ik denk dat heel veel dieren uit zouden sterven als de mens ze niet meer mag houden.

Sinds de opkomst van de mens is er een massa-uitsterving gaande vergelijkbaar met die van de IJstijd, dus dat kan er dan ook nog wel bij :Y)

In arme landen hebben boeren momenteel vooral problemen met de droogte, niet met het tekort aan mest. Die droogte, die juist komt door de klimaatsverandering (oa veroorzaakt door de immense veeteelt), dat is juist een gevaar voor ons bestaan.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 08:04

8nnemiek schreef:
In arme landen hebben boeren momenteel vooral problemen met de droogte, niet met het tekort aan mest. Die droogte, die juist komt door de klimaatsverandering (oa veroorzaakt door de immense veeteelt), dat is juist een gevaar voor ons bestaan.


Droogte maar ook een fosfaat-tekort!
Iets wat trouwen sowieso voor de toekomst een probleem gaat worden, fosfaat.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:27

Wanneer we massaal zouden stoppen met het houden van dieren, dan zou de druk van jacht en visserij op de omgeving zodanig toenemen dat we onszelf en een heleboel ecosystemen vanzelf over het randje zouden duwen. Nu besluiten dat er alleen nog maar wildvang mag worden gegeten, is niet echt een manier waarop je de druk van de mens op zijn omgeving omlaag brengt. Integendeel. 8 Miljard mensen voeden puur op wat er in het wild aan eiwitten rondloopt/-zwemt/-vliegt, dat is simpelweg niet te doen. Dat is een paar millennia geleden al ontdekt in het westen van Azië. Door je prooidieren onder gecontroleerde omstandigheden bij je te houden, zodat je ze kunt slachten en opeten wanneer dat uitkomt, kun je als mens in dichtheden voorkomen waarin je de (noodgedwongen!) kleine gemeenschappen van jagers-verzamelaars gemakkelijk wegconcurreert. Zij kunnen niet met meer komen, simpelweg omdat hun voedsel niet jaarrond in voldoende dichtheid aanwezig is om grotere samenlevingen te onderhouden. Boeren kunnen dat wel, en zelfs zodanig dat ze de eerste steden (=woonplaatsen van veel mensen vlakbij elkaar die vrijwel allemaal iets anders doen dan voedsel verzamelen) mogelijk hebben gemaakt.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:31

Fosfor is inderdaad een lastig element dat momenteel vooral uit dierlijke mest en beenderen wordt gehaald, maar schijnt in een gezonde bodem ook gewoon te worden aangemaakt door het bodemleven, en zit ook in compost en bv houtas. Maar dat bodemleven.. tegenwoordig is het bijna normaal om complete akkers kapot te spuiten met Roundup elk jaar 8)7
Minder veeteelt zou ook minder intensieve landbouw betekenen. Geen voedermaïs, voederbieten en sojabonen voor veevoer zou heel veel land vrij maken voor een meer natuurlijke vorm van landbouw waarbij gewassen de ruimte en tijd krijgen om te groeien.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:36

8nnemiek schreef:
Fosfor is inderdaad een lastig element dat momenteel vooral uit dierlijke mest en beenderen wordt gehaald, maar schijnt in een gezonde bodem ook gewoon te worden aangemaakt door het bodemleven, en zit ook in compost en bv houtas.
Het bodemleven doet wonderlijke dingen, maar elementen aanmaken die er eerst niet waren, dat doen ze volgens mij alleen rondom Pripyat en Fukushima.