Als iedereen stopt met dieren houden..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 18:54

Hoe zou de wereld er dan uit gaan zien?

Facebook staat bij mij vol met mensen die van alles met dieren zielig vinden. Nu irriteer is mij daar regelmaat aan mede omdat er vaak met twee maten gemeten wordt.
Naar mijn idee heeft iedereen dieren voor zijn eigen gewin. Dat gewin kan daadwerkelijk geld zijn maar ook plezier hebben of je eigen goed voelen omdat je een zielig dier gered hebt is een gewin.
Dat laatste schijnen veel mensen toch te vergeten...
Maar om niet in een eindeloze discussie te verzanden wil ik het allemaal verder door trekken.


Daarom mijn radicale idee, het houden van dieren moet helemaal worden afgeschaft. Nog geen wandelende tak is toegestaan :D

Hoe zal de wereld er dan volgens jouw uit gaan zien?

Op Bokt zullen dan alleen maar topics zijn over verwilderde paarden of geschiedenistopics :j

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:03

Dat gebeurt natuurlijk niet. Maar als dat in Nederland zo zou worden dat je geen dieren meer mag houden (ik heb ze alleen voor gezelligheid) dan zou ik serieus overwegen om in een buitenland te gaan wonen waar dat wel mag.Ik denk aan Polen,daar kan ik mijn paard wel naartoe vervoeren.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:05

Als het aan de partij voor de dieren ligt, wordt dit werkelijkheid -O-

Ik moet er niet aan denken om te leven zonder mijn dieren. Ondanks dat ik ze wel eens vervloek als ze de boel smerig hebben gemaakt, kan ik ze echt niet missen.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 19:10

Ik denk niet dat de PvdD dit werkelijk wil. Hun kiezers zijn vooral mensen met huisdieren, die willen echt niet zonder hond of kat.

Maar ik probeer het mij dus voor te stellen. Geen veehouderij meer, geen vlees dus ook geen vleesetende huisdieren.
Geen vee in de wei, geen paarden, enkel verwilderde katten en honden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:13

Citaat:
ook plezier hebben of je eigen goed voelen omdat je een zielig dier gered hebt is een gewin.
Dit vind ik een goeie, daar ben ik het mee eens. Zielige dieren redden en bijvoorbeeld ook verontwaardigd zijn over het feit dat paarden door mensen als rijdier worden gebruikt, is, zeker als je je er zo nadrukkelijk mee profileert, een manier om je beter te voelen over jezelf en ten opzichte van anderen. In zekere zin is dat ook het gebruiken van dieren voor eigen gewin.

Voor de rest, tja, mensen zullen altijd dieren houden, vanuit verschillende beweegredenen. Partij voor de Dieren of geen partij voor de Dieren. Daar is op zich niks m.i. ook mis mee, als het er maar aan de basisbehoeften van de betreffende dieren wordt voldaan. In het geval van dieren die gehouden worden om hun vlees, eieren, vacht of anderszins is dat vaker niet dan wel het geval, helaas. Voor veel dieren geldt dat mensen zowel hun grootste kwellers als hun grootste weldoeners zijn. Ofwel: veel dieren lijden door toedoen van de mens, maar ze zijn voor hun voortbestaan ook volledig van mensen afhankelijk. Dat geldt ook voor paarden: de meeste paarden kunnen echt niet zonder de zorg van mensen. Wie tegen het houden van paarden is, zegt daarmee dus feitelijk dat ze het prima vinden dat paarden grotendeels of misschien wel helemaal uitsterven.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:16

Als het verboden wordt betekent dat dus dat iedereen z'n dieren op straat moet zetten, dus krijg je een hele wereld vol met zwerfdieren, nog erger dan dat het nu is. Ik weet niet of je daar blij van wordt.

Maar goed, dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Mensen houden al duizenden en duizenden jaren huisdieren en je gaat natuurlijk niet elk hoekje van de wereld controleren want niemand heeft daar tijd voor.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:17

Ik ben lid van de PvdD en die zijn niet tegen het hebben van dieren. Wel tegen het mishandelen van dieren.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:20

Als ik geen honden mocht hebben, zou ik zelf ook weinig interesse hebben om nog te leven eerlijk gezegd;) Leven zonder mijn dieren zou geen leuk leven zijn.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:23

Whale schreef:
Als het verboden wordt betekent dat dus dat iedereen z'n dieren op straat moet zetten, dus krijg je een hele wereld vol met zwerfdieren, nog erger dan dat het nu is. Ik weet niet of je daar blij van wordt.

Maar goed, dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Mensen houden al duizenden en duizenden jaren huisdieren en je gaat natuurlijk niet elk hoekje van de wereld controleren want niemand heeft daar tijd voor.


Ze zouden niet de dieren op straat zetten maar een uitsterf beleid hanteren. We willen natuurlijk niet een wereld vol met zwefdieren

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:24

Amber_anne schreef:
Whale schreef:
Als het verboden wordt betekent dat dus dat iedereen z'n dieren op straat moet zetten, dus krijg je een hele wereld vol met zwerfdieren, nog erger dan dat het nu is. Ik weet niet of je daar blij van wordt.

Maar goed, dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Mensen houden al duizenden en duizenden jaren huisdieren en je gaat natuurlijk niet elk hoekje van de wereld controleren want niemand heeft daar tijd voor.


Ze zouden niet de dieren op straat zetten maar een uitsterf beleid hanteren. We willen natuurlijk niet een wereld vol met zwefdieren


Maar daarvoor zou je ze allemaal moeten castreren/steriliseren. Succes met het grootte aantal dieren dan.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:24

Misschien heeft ts dit topic geopend naar aanleiding van een bericht wat ik vandaag in de krant las dat er een verbod zou komen op het houden van gevaarlijke reptielen, zoals krokodillen en cobra's.En ook exotische als agamen en leguanen.Bij dit soort dieren moet je ook wel bedenken dat ze vaak uit het wild gevangen zijn. En op nare manier getransporteerd. Echte dierenvrienden moeten daar toch niet aan willen meewerken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:26

Citaat:
dat er een verbod zou komen op het houden van gevaarlijke reptielen, zoals krokodillen en cobra's.En ook exotische als agamen en leguanen.
Dat mag van mij per direct verboden worden.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:31

Zou dit dan ook betekenen voor bijvoorbeeld natuurreservaten en dierentuinen? Die fokprogramma's hebben om te zorgen dat bijna uitgestorven dieren niet letterlijk uitsterven?

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:42

fransje23 schreef:
Ik denk niet dat de PvdD dit werkelijk wil. Hun kiezers zijn vooral mensen met huisdieren, die willen echt niet zonder hond of kat.

Maar ik probeer het mij dus voor te stellen. Geen veehouderij meer, geen vlees dus ook geen vleesetende huisdieren.
Geen vee in de wei, geen paarden, enkel verwilderde katten en honden.

Ik denk dat dat de dierenwereld heel goed zou doen.

Dieren houden gaat inherent gepaard met ethische dilemma's natuurlijk...... in hoeverre is het ethisch een dier de vrijheid te ontnemen en suboptimaal (in de meeste gevallen) te voeden en te houden?


Whale schreef:
Als het verboden wordt betekent dat dus dat iedereen z'n dieren op straat moet zetten, dus krijg je een hele wereld vol met zwerfdieren, nog erger dan dat het nu is. Ik weet niet of je daar blij van wordt.

Maar goed, dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Mensen houden al duizenden en duizenden jaren huisdieren en je gaat natuurlijk niet elk hoekje van de wereld controleren want niemand heeft daar tijd voor.

Dat kun je wel uitfaseren natuurlijk. Dier overleden - geen nieuwe dieren..... dat kost een jaar of 10, 20 misschien.
Maar dan wordt het ook steeds normaler om geen dieren meer te hebben of gebruiken.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:48

milieu/klimaat technisch gezien zou het wel een goede zijn waarschijnlijk. Maar zonder gehouden dieren wordt het leven wel heel erg saai. En vegan lifestyle is helemaal niets voor mij (en mijn dieren).

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:49

Avalanche81 schreef:
Dat kun je wel uitfaseren natuurlijk. Dier overleden - geen nieuwe dieren..... dat kost een jaar of 10, 20 misschien.
Maar dan wordt het ook steeds normaler om geen dieren meer te hebben of gebruiken.


Maar wie gaat dat controleren? Hier in Nederland zou dat denk ik nog wel te doen zijn, en in een aantal andere landen ook. Maar er zijn zat landen die zo uitgestrekt zijn als wat. Niemand die tijd heeft om elke uithoek te gaan controleren of iemand daadwerkelijk een dier heeft.

En dan zijn er ook nog zat mensen op de wereld die nog daadwerkelijk afhankelijk zijn van dieren.
Laatst bijgewerkt door Whale op 30-07-19 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:49

of een dierenquotum... maximaal 1 hond, 1 paard, 2 katten per persoon?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:53

Hoe de wereld er uit zou gaan zien.. niet heel veel anders dan die nu doet denk ik.. Minder dierenleed, maar ook meer eenzame mensen. Al zou de volgende generatie ze niet missen als ze er niet mee zijn opgegroeid. Echt huisdieren bedoel ik dan vooral.

Alle dieren op straat hoef je niet bang voor te zijn lijkt me, want stél dat zoiets ooit wordt ingevoerd (wat ik me niet kan voorstellen), dan lijkt het me slimmer om gewoon een wereldwijd fokverbod in te voeren.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:57

Goh de TS opent een topic met 'hoe zou de wereld eruit zien zonder huisdieren oid' en bokt kan alleen maar reageren waarom dat niet zou kunnen. Dat was dus niet de vraag.

Het lijkt mij vooral erg saai. Om ze zelf niet te hebben, maar ook om bijv geen leuke kattenfilmpjes op social media meer te zien :D Alle dierenartsen zouden in ieder geval werkloos worden. En hondenscholen en dierenasiels bestaan dan ook niet meer. Of er zou juist een illegaal circuit komen om alsnog dieren te kunnen hebben, dat het een soort statussymbool wordt.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:59

Ladyson schreef:
Of er zou juist een illegaal circuit komen om alsnog dieren te kunnen hebben, dat het een soort statussymbool wordt.


Ik denk dat dat ieder geval 1 ding is wat zeker zal gebeuren.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:06

Hoe zou mijn wereld eruit zien?

Werken, kind en een volle bankrekening :D maar wel dood ongelukkig zonder mijn beestjes.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:12

Er zouden een boel meer depressieve, angstige en chagrijnige mensen rond lopen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:15

Lukasje schreef:
Er zouden een boel meer depressieve, angstige en chagrijnige mensen rond lopen.


Niet te vergeten dat mensen met een handicap weer terug bij af zijn en afhankelijker worden van hun ongeving omdat servicehonden niet meer toegestaan zouden zijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:17

Maar daar hebben we dan robots voor :Y)

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:18

En criminelen hoeven niet meer bang te zijn dat ze achterna worden gezeten door een politiehond. Drugs smokkelen zal ik denk ik ook weer iets makkelijker worden :Y)