Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:15

Vrachtwagens hebben in NL een maximumsnelheid van 80km/u, voor auto's met bijvoorbeeld een caravan geldt 90km/u.

Veilig deelnemen aan het verkeer begint met kennis van regelgeving. ;)

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:16

Jullie discussie is erg off topic :+ .
De titel was een lokkertje naar een artikel wat anders minder gelezen zou zijn en waar zeker goede punten in aangehaald worden.

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:18

Kennis van regelgeving betekend niet dat het nageleefd word ;) rijd normaal jaarlijks 45.000-50.000 km, lijkt mij genoeg ervaring :) zie ook vaak zat vrachtwagen met een 60km sticker 90 km rijden. Vandaag nog. Die reed echt geen 60 op het 130km stuk op de A4 :)

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:18

lifaya schreef:
Ik maakte toch best duidelijk dat het om langzaam inhalen ging :+ vrachtwagens rijden over het algemeen standaard 100km pu ;) maar aangezien dat nu duidelijk is, snap je mijn punt dan wel?


Maar niet alle auto's kunnen zo snel versnellen he?
Als ik achter een vrachtwagen rijd die 90 gaat, en ik rij er al een tijdje achter omdat er veel achteropkomend verkeer is waardoor ik dus ook 90 rijd (langzamer nog als het tegenzit)
Dan is het niet zo dat zodra ik ruimte heb om in te halen, mijn auto binnen enkele meters versneld naar 120. Mijn waggie slakt er dan ook met een schamele 100 langs. Kan ik niks aan doen. Doe ik ook niet om mensen te pesten en geloof me, ik vind het ook écht niet leuk.
Dan kun je wel boos worden, of zeggen dat het gevaarlijk is, maar als je gewoon oplet en zelf niet belachelijk hard gaat dan is er niks aan de hand.

(en ja, er zijn mensen die soms enkele kilometers naast zo'n vrachtwagen blijven rijden omdat ze geen kilometer harder willen, en ja dat is irritant.)

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:21

Laurora, ik heb nog geen auto meegemaakt die dat niet kon, maar ik schakel altijd terug als ik mij tussen wat sneller verkeer moet voegen. Als ik snelweg op rijd blijf ik in zn 4 tot ik op snelheid ben en dan pas doorschakelen. Maar nogmaals, ik heb die ervaringen niet met auto’s. Dus misschien dat ik er dan te makkelijk over denk en te “luxe” auto’s heb gehad.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:21

Grit schreef:
Jullie discussie is erg off topic :+ .
De titel was een lokkertje naar een artikel wat anders minder gelezen zou zijn en waar zeker goede punten in aangehaald worden.

Eens! Gaan we nu verder praten over feminisme? :Y)

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:24

de zakken in een spijkerbroek!!! Die zijn bij vrouwen of niet aanwezig of veel kleiner waardoor je de hedendaagse telefoons nooit in je zak kan houden en mannen wel. Is toch ook eigenlijk erg, verwachten dat elke vrouwe en handtas wil dragen? :+

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:34

N.a.v. de discussie rondom de top2000 over de kansen van vrouwen in de muziekindustrie ben ik kritisch gaan kijken naar de artiesten die ik luisterde op Spotify. En kwam tot de schokkende ontdekking dat ik al jaren discrimineerde. Had veel meer mannelijke dan vrouwelijke artiesten opgeslagen. Om dat gelijk te trekken luister ik sindsdien alleen maar naar vrouwelijke artiesten op Spotify (en dus nog wel gewoon radio in de auto) ter compensatie van mijn discriminerende gedrag. Natuurlijk doet het soms pijn als ik daardoor albums van favoriete artiesten volledig negeer, maar ik heb er ook veel nieuwe artiesten en muziek door ondekt de afgelopen 4,5 maanden (het begon overigens gewoon als een week volhouden, maar inmiddels is 1 jaar het doel geworden).
En zelfs nu, als Spotify een suggestie doet, is dan nog steeds 8 van de 10 keer een mannelijke artiest. Dus dat algoritme is duidelijk ook meer ingericht op degenen die het meeste geld bieden ipv mijn persoonlijke voorkeuren.

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:37

En wat dacht je van de geslachtsdiscriminatie wanneer iemand zich operatief wil laten beschermen tegen zwangerschappen?
Wanneer een man bij de huisarts komt krijgt deze (gemiddeld) vrij snel een doorverwijzing voor een vasectomie, zonder verdere vragen of gesprekken.
Wanneer een vrouw bij de huisarts komt word haar vaak eerst gevraagd of haar man/partner het er wel mee eens is, vervolgens moet ze een hele waslijst aan redenen hebben, of boven een bepaalde leeftijd zijn, en vaak ook nog een gesprek bij de psycholoog inplannen om te kijken of ze wel toerekeningsvatbaar is. En dan nóg moet je een beetje een toffe huisarts hebben wil je een doorverwijzing voor je sterilisatie.

@lifaya
Ik heb in meerdere auto's gereden die nog langzamer versnelden dan een dronken slak, het zijn wel vaak de kleinere oudere autootjes.

En die ontbrekende broekzakken inderdaad. What the actual fiets. Want vrouwen hebben niks om in hun broekzak te doen ofzo?
Ja, ik heb altijd een tas bij me, maar mn telefoon en autosleutel wil ik toch echt in mn broekzakken hebben.
Daarom shop ik vaak op de mannenafdeling.
(of de bristol, hun broeken hebben wel gewoon zakken :Y) )
Laatst bijgewerkt door Laurora op 24-06-19 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:40

Astorga, dat valt voor mij niet echt onder gelijkwaardigheid eerlijk gezegd. Er zijn maar weinig vrouwelijke artiesten waar ik graag naar luister, dan ga ik toch niet mezelf dwingen :?

Dat zou voor mij zoiets zijn als slappe patat uit oud vet eten omdat de winkel eigenaar een vrouw is terwijl er een top frietzaak van een man naast zit.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:46

Sizzle schreef:
Astorga, dat valt voor mij niet echt onder gelijkwaardigheid eerlijk gezegd. Er zijn maar weinig vrouwelijke artiesten waar ik graag naar luister, dan ga ik toch niet mezelf dwingen :?

Dat zou voor mij zoiets zijn als slappe patat uit oud vet eten omdat de winkel eigenaar een vrouw is terwijl er een top frietzaak van een man naast zit.

Ik dacht ook altijd dat ik gewoon een voorkeur had voor mannelijke artiesten qua stemgeluid en stijl. Totdat ik me realiseerde dat je ongemerkt veel meer met mannelijke dan met vrouwelijke artiesten, dj's, recensisten, producers in aanraking komt waardoor die voorkeur is gevormd. Niet echt eerlijk.
Dus ik kom er nu pas achter dat er veel meer toffe vrouw-based muziek is dan ik dacht. Het voelt voor mij iig helemaal niet aan als slappe friet, eerder als een ontdekkingstocht naar onbekend gebied.
Daarnaast wil ik na dit jaar ook meer gaan variëren hoor, doe het nu als uitdaging en als compensatie.

Shadow0

Berichten: 43517
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:51

Broekzakken!!

Met die kleine autootjes krijg je trouwens ook een zelfversterkend beeld: vrouwen rijden in kleinere autootjes omdat ze daar beter in passen, maar ze krijgen ook te maken met de nadelen ervan (en het neerkijken op) omdat het kleine autootjes zijn.

Laurora: ik heb het zelf ook een paar keer gedaan, bij muziek of boeken en op zeker moment ook op twitter. Expres balans zoeken. Soms werkt het niet maar je komt dus ook uit bij hele interessante vrouwen die je anders niet hebt ontdekt.

Sizzle: opmerkelijk dat je vrouwen dan de 'slappe patat uit oud vet' noemt. Terwijl het er meer om gaat dat je al tijden bij de snackbar op de hoek komt, want dat is het makkelijkst en je weet niet beter. En dan neem je je voor om een tijd niet naar die snackbar te gaan. En dan kom je ineens op hele andere plekken. Soms valt dat tegen, maar het blijkt dat er heel veel leuke en goede restaurantjes zijn die je eerder nog nooit had gezien.

Het is het doorbreken van oude patronen. Soms mis je dan wat wat je daarvoor wel had, maar je ontdekt ook veel nieuwe dingen.
Ik ben op zeker moment bewust vooral vrouwen gaan volgen op twitter. En daar ben ik ontzettend veel leuks tegengekomen. Nu is mijn lijstje weer wat gemengder, maar veel twitteraars en onderwerpen was ik niet tegengekomen als ik niet bewust op zoek gegaan was naar iets buiten de gewone aanbevelingen (die dus grotendeels man waren, en grotendeels vertelden wat ik allang al mee krijg.)

Ik ben er alleen nog niet uit wat ik nu met K's Choice moet.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:07

Precies dat dus Shadow0. Wat kun je het goed verwoorden.
Overigens zou ik gewoon K's Choice blijven luisteren, want over de fragiele positie van transseksuelen kun je ook een topic volschrijven..

Zelf ben ik ook Christine and the Queens blijven luisteren na iT (I'm a man now) ;)

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:31

OoooOo ik ga er eens op letten in mijn spotify list. Hoewel ik over het algemeen wel veel vrouwen al luister volgens mij := Ga het eens uitpluizen.

Het artikel kwam ik ook al tegen via zeikschrift (allemaal even volgen op instagram :+ ) en vond het zeker interessant om te lezen. Het is jammer dat er veel comments zijn die het toch afdoen als; 'het valt allemaal wel mee', 'ik ben 1.77 dus ik heb geen last ervan met auto's' enzovoorts.
Neemt niet weg dat ze een goed punt maakt over de spierverdeling en de eventuele impact hiervan bij een crash. Daarnaast valt er ook wat over te zeggen dat ze van een gemiddeld Amerikaanse man uitgaan maar dat terzijde.

Het is verbazingwekkend hoe erg het verschil ook is op medisch gebied en hoe groot die gender gap eigenlijk is. Ben zeker van plan om eens het boek die aangeraden wordt te lezen. B-)

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:56

Ik neem dit soort artikelen nooit echt serieus.
Mijn vriend en ik zijn even lang, en handen zijn even groot.

En ik spendeer ontzettend veel tijd in het verkeer maar nog geen ongeluk gehad. Wel een stuk of wat boetes en ik kan ook echt genieten als ik 190 over de autobahn ga {:} inparkeren is een makkie op alle soorten manieren. Ik denk dat dat meer te maken heeft met je aanleg voor dit soort dingen. Zo kunnen sommige mensen Ikea kasten in elkaar zetten en de ander niet, snap je =:)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:57

Misschien moet je ook even het artikel lezen?

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:02

Nynkster schreef:
Ik neem dit soort artikelen nooit echt serieus.
Mijn vriend en ik zijn even lang, en handen zijn even groot.

En ik spendeer ontzettend veel tijd in het verkeer maar nog geen ongeluk gehad. Wel een stuk of wat boetes en ik kan ook echt genieten als ik 190 over de autobahn ga {:} inparkeren is een makkie op alle soorten manieren. Ik denk dat dat meer te maken heeft met je aanleg voor dit soort dingen. Zo kunnen sommige mensen Ikea kasten in elkaar zetten en de ander niet, snap je =:)


Fantastisch voor je maar dan snap je niet waar het over gaat. Lees het artikel eens.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:27

Wat ben ik blij met mijn lengte van 1:56 en mijn zowel grote auto als kleine auto.
Tja af en toe heb ik al eens gehad dat ik in een auto niet bij de koppeling kon komen, kwestie van de rails waar de auto op staat naar voren laten zetten (was toen een Nissan).
Inmiddels 14 jaar mijn rijbewijs en ik merk er noppes nada van dat ik klein ben. Heb een sportieve en nette rijstijl.
Dat ik dan wellicht meer risico zou lopen bij een ongeluk.... tja ik kan morgen ook van Kelan afpleuren en iets breken etc. Risico van het vak

Waar ik mij aan kan ergeren is idiote agressieve wegbestuurders. Helaas kom je die overal tegen en dat mag best aangepakt en onderzocht worden i.p.v. het op de vrouw en grootte te gaan gooien. Want ik heb idd vaak gehoord “klein meisje grote auto” of “goh zo’n auto had ik niet bij jou verwacht”
Laatst bijgewerkt door Blazy op 24-06-19 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:38

Shadow, kun je het nog meer uit zijn verband trekken, sjonge zeg.
Ik had ook kunnen zeggen dat het voor mij valt onder mezelf dwingen naar Jazz te luisteren omdat het grotendeels door gekleurde mensen gezongen wordt (ik wordt echt stik nerveus van Jazz).

Astorga, zoals je het in de tweede post schrijft is dat uiteraard een ander verhaal.
Ik begreep het meer als een soort ‚offer‘ in je eerste post.

Wij hebben veel CDs van vrouwen en ik was vroeger die-hard Madonna, Kate Bush en Ks Choice fan. Ook Katzenjammer kan ik af en toe prima waarderen, maar ik waardeer het aanbod aan mannelijke bands gewoon gemiddeld heel veel beter. Dan ga ik niet tegen mijn zin nog eens Katie Malua luisteren om vrouwen te promoten als je begrijpt wat ik bedoel.

Dat kan prima zijn dat er gewoon nog geen vrouwelijke Pink Floyd gecast is omdat deze weg gediscrimineerd is maar dat neemt niet weg dat ik het niet ga boycotten omdat het toevallig toch een man is.

Ooit een huisgenoot gehad die wel echt een leven zonder mannen probeerde te genereren als een soort offensieve tegenbeweging maar dan wordt het voor mij teveel een vorm van nieuwe religie.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:54

@Sizzle: Je wordt niet gedwongen om naar Jazz te luisteren. Er wordt geopperd om op zoek te gaan naar juist een vrouwelijke Pink Floyd.of beter gezegd een vrouwelijke band die in het verlengde ligt van Pink Floyd bijvoorbeeld in plaats van iedere keer op hetzelfde terug te vallen.
Dus je hoeft helemaal totaal niet uit de comfortzone te komen maar eerder eens verder kijken dan het 'bekende'. Misschien kom je juist iets tegen waar je helemaal weg van bent. En misschien kom je erachter dat het totaal niks voor je is. Maar juist door meer vrouwelijke artiesten te bekijken worden zij niet meer weggezet in een hoekje en blijkt er ineens wel dat er interesse is voor vrouwelijke artiesten.

P.s: Niemand heeft gezegd dat je niet meer mag luisteren naar mannelijke artiesten.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:08

Dat was dus wat ik probeerde te begrijpen omdat ik dat zo niet las uit de eerste post. Het antwoord was helder :j

Je kan mij overigens echt niet betichten van in de confort zone blijven kwa muziek en films :n
Ik blijk meer Turkse films op Netflix te kennen dan een van mijn Turkse ex-collega‘s. Die films maken je nog veel bewuster hoe groot de kloof kan zijn tussen man-vrouw, religies en afkomst.

Veel Zwitserse mannen kunnen ook nog niets met vrouwen met een mening trouwens. Een opiniepeiling liet zelfs zien dat een grote groep mannen in Appenzeller het stemrecht voor vrouwen weer terug zouden willen draaien (vrouwenstemrecht is pas sinds 1992 in dat kanton).

Edit: Appenzeller ipv Graubünden

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:14

Sizzle schreef:
Dat was dus wat ik probeerde te begrijpen omdat ik dat zo niet las uit de eerste post. Het antwoord was helder :j

Je kan mij overigens echt niet betichten van in de confort zone blijven kwa muziek en films :n
Ik blijk meer Turkse films op Netflix te kennen dan een van mijn Turkse ex-collega‘s. Die films maken je nog veel bewuster hoe groot de kloof kan zijn tussen man-vrouw, religies en afkomst.

Veel Zwitserse mannen kunnen ook nog niets met vrouwen met een mening trouwens. Een opiniepeiling liet zelfs zien dat een grote groep mannen in Appenzeller het stemrecht voor vrouwen weer terug zouden willen draaien (vrouwenstemrecht is pas sinds 1992 in dat kanton).

Edit: Appenzeller ipv Graubünden


Wait what?
We leven verdorie in 2019, welke grapjas verzint zoiets 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 03:33

Astorga schreef:
N.a.v. de discussie rondom de top2000 over de kansen van vrouwen in de muziekindustrie ben ik kritisch gaan kijken naar de artiesten die ik luisterde op Spotify. En kwam tot de schokkende ontdekking dat ik al jaren discrimineerde. Had veel meer mannelijke dan vrouwelijke artiesten opgeslagen. Om dat gelijk te trekken luister ik sindsdien alleen maar naar vrouwelijke artiesten op Spotify (en dus nog wel gewoon radio in de auto) ter compensatie van mijn discriminerende gedrag. Natuurlijk doet het soms pijn als ik daardoor albums van favoriete artiesten volledig negeer, maar ik heb er ook veel nieuwe artiesten en muziek door ondekt de afgelopen 4,5 maanden (het begon overigens gewoon als een week volhouden, maar inmiddels is 1 jaar het doel geworden).
En zelfs nu, als Spotify een suggestie doet, is dan nog steeds 8 van de 10 keer een mannelijke artiest. Dus dat algoritme is duidelijk ook meer ingericht op degenen die het meeste geld bieden ipv mijn persoonlijke voorkeuren.

Ik las dit bericht en schoot eerst in de lach omdat ik dacht dat je sarcastisch was, maar het is blijkbaar serieus? Je discrimineert omdat je meer mannelijke dan vrouwelijke artiesten had opgeslagen? Dat is geen discriminatie, dat ik een bepaalde smaak in muziek hebben.

Het is pas discriminatie als je opzettelijk gaat zoeken naar het geslacht van een artiest en daar je keuze van af laat hangen. En dat is dus wat je daarna ging doen. Om je "niet discriminerende" gedrag te compenseren ben je dus gaan discrimineren.

En ja, Spotify is een bedrijf dat geld wil verdienen. Dat lijkt me niet een hele grote ontdekking.

Shadow0 schreef:
Sizzle: opmerkelijk dat je vrouwen dan de 'slappe patat uit oud vet' noemt.

Wow, daar mis je de plank toch wel volledig.

Rex_Rolfo schreef:
Ik mis linkshandig vs rechtshandig. Het model is dus niet alleen de blanke man, het is de blanke réchtshandige man.

Alles waar een beetje over lijkt nagedacht is gemaakt voor rechtshandigen, tot de labels op kruidenpotjes aan toe (ja, deze man kookt)

En die wil ik toch even beamen.
Ringbanden/schriften, scharen, gereedschap... alles is gericht op linkshandigen.
Scharen zijn er tegenwoordig wel apart voor linkshandigen, maar in principe leer je er mee omgaan en laat je je er niet door tegenhouden in het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 04:38

^alles is gericht op rechtshandigen bedoelde ik natuurlijk

Shadow0 schreef:
Met die kleine autootjes krijg je trouwens ook een zelfversterkend beeld: vrouwen rijden in kleinere autootjes omdat ze daar beter in passen, maar ze krijgen ook te maken met de nadelen ervan (en het neerkijken op) omdat het kleine autootjes zijn.

En daarbij krijgen ze ook te maken met de voordelen ervan omdat het kleine autootjes zijn: minder benzineverbruik, milieubewust imago, meer parkeerplekken waar de auto in past.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 07:12

enzino schreef:
En daarbij krijgen ze ook te maken met de voordelen ervan omdat het kleine autootjes zijn: minder benzineverbruik, milieubewust imago, meer parkeerplekken waar de auto in past.

Evenveel :D
Tenminste, als je van de wat ongelukkig gekozen titel van dit wat bijzondere artikel uit mag gaan, en ze dus echt zo beroerd parkeren.

*Zegt een man die zelf net te vaak een paar keer moet steken.