Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:44

als jij veel te hard rijdt op snelwegen heb jij daarop te anticiperen. In Nederland geldt een max snelheid van 130 km/uur, en dat is wat mensen verwachten, niet dat jij daar ineens komt aanstuiven met 160. jij hebt dus je poot van het gaspedaal te halen.

Los daarvan is het een interessant artikel wat tot nadenken zet.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:45

lifaya schreef:
Ik rijd overigens op snelwegen veel te hard, maar wel wanneer het kan en probeer gevaarlijke situaties niet te creeeren. Het valt mij wel op dat mensen in het algemeen weinig spiegel gebruiken bij inhalen. Dus je ziet (of naja eigenlijk niet want je kijkt niet :+ ) een auto snel aankomen en je blijft langzaam de andere auto inhalen, dan heb je een gevaarlijke situatie.

Als ik een auto inhaal op de snelweg ga ik er vanuit dat eventuele auto's die van achteren aan komen rijden zich houden aan de maximumsnelheid. Dat zijn namelijk de regels van het spel dat autorijden heet. Dus waarom zou ik lang achter een langzamere auto moeten blijven hangen omdat anderen zo nodig de regels willen overtreden.
Daarnaast is de impact van een ongeluk groter als de snelheid groter is, dus hoewel je het niet wilt onderkennen creër je wel gevaarlijke situaties.


Overigens ben ik een groot fan van Zeikschrift.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:51

lifaya schreef:
Ik rijd overigens op snelwegen veel te hard, maar wel wanneer het kan en probeer gevaarlijke situaties niet te creeeren. Het valt mij wel op dat mensen in het algemeen weinig spiegel gebruiken bij inhalen. Dus je ziet (of naja eigenlijk niet want je kijkt niet :+ ) een auto snel aankomen en je blijft langzaam de andere auto inhalen, dan heb je een gevaarlijke situatie.


Ik heb toch een ander idee over wie de onveilige situatie veroorzaakt.
Ten eerste kun je om redenen van veiligheid niet heel lang in de spiegel kijken. Afstand inschatten is dan te doen, maar snelheid lang niet altijd. Dus gaan de meeste mensen uit van de verwachte snelheid (en misschien nog een beetje.)

Ten tweede: als ik iemand veel te hard zie rijden, dan betekent dat nog niet dat die persoon ineens het alleenrecht op de linkerbaan heeft. Ik zal niet vlak voor een hardrijder invoegen. Maar als er ruimte genoeg is om van baan te verwisselen en ik iemand niet zou hinderen als die de normale snelheid zou rijden, dan ga ik gewoon inhalen. Je hebt dan tijd en ruimte zat om naar een normale snelheid te gaan.
En als ik heb ingehaald zal ik ook weer aan de kant gaan (ik ga niemand opzettelijk pesten), maar ik ga de auto die ik net heb ingehaald bv ook niet snijden. Ook naar rechts gaan doe ik pas als er genoeg ruimte is. Als jij daar een gevaarlijke situatie van maakt is dat jouw keuze.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:06

Dus je creëert zelf een gevaarlijke situatie omdat je te snel rijdt, en schuift dat dan af op mensen die zich wel aan de regels houden? Bijzonder.

Te snel rijden is ook per definitie gevaarlijk, ook al lijkt het niet altijd zo voor de bestuurder. Je reactietijd is 'trager' (omdat je auto sneller is), je remtijd/afstand is langer, je zit minder (want tunnelvisie) en anderen kunnen je snelheid niet altijd correct inschatten omdat men nu eenmaal uitgaat van de normale maximumsnelheid.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:18

"Invisible Women: Exposing Data Bias in a World Designed for Men Book by Caroline Criado-Perez" is echt een interessant boek. Ik vond vele voorbeelden echt schokkend.

Ook bijzonder om te lezen dat nu er bijvoorbeeld in een stad meer aandacht uitgaat naar het sneeuwvrij maken van stoepen en fietspaden ipv wegen de medische kosten en andere daarvan afgeleide kosten dalen. Het is goedkoper om de man 30 minuten later op zijn werk te laten zijn dan een vrouw te laten vallen op de stoep. Zij kan hierdoor haar kinderen niet meer wegbrengen, niet langer voor oma de boodschappen doen en zelf ook niet meer naar haar werk.

Zulke kleine aanpassingen hebben een groot resultaat.

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:20

Balenciaga schreef:
Sunnda schreef:
Vrouwen kunnen niet autorijden is waar (zei de vrouw :+ ). Ik herken een vrouw in een auto over het algemeen van een km afstand.
:')

Ik ben het er niet mee eens dat vrouwen per definitie niet kunnen autorijden, maar als iemand echt ongelooflijk aan het sukkelen is in het verkeer is het 9 van de 10 keer wel een vrouw :+


(Mocht je het opgemerkt hebben: ik had mijn reactie per ongeluk in een PB aan jou gestuurd :+ excuus dat was niet de bedoeling)

Vergeet hiermee ook niet dat met dit soort aannames ook wel weer een bias zit. Als een vrouw loopt te sukkelen dan zit je van: "ja zie je weer een vrouw". Als een man loopt te sukkelen dan is het gewoon een eikel en rij je weer verder, of de vrouwen die wel netjes rijden besteed je minder aandacht aan. Dit is iets wat we onbewust allemaal een beetje doen.

Mijn vader heeft een hekel aan Opels en volkswagen Golfjes (waarom? geen idee?) en iedere keer als iemand in een Opel loopt te klootviolen dan is het: " Jahoor en het is weer een Opel". Als het welk ander merk dan is de bestuurder gewoon een eikel. Alle golfjes en opels die netjes rijden hoor je hem niet over en merkt hij ook niet op.

Ik heb hetzelfde met Duitsers die op de middenbaan aan het sukkelen zijn.

Neemt niet weg dat er wel gewoon bepaalde verschillen zijn in rijstijl hoor. Dus ik kan ook niet zeggen dat je het fout hebt.

Het artikel zelf vind ik wel een interessant punt aanhalen. Ik ben zelf 1.77 als ik kijk hoe hoog de stoel kan, dan kan ik mij voorstellen dat mensen die een stuk kleiner zijn niet zoveel zicht hebben in mijn auto. Ook komt het in de gezondheidszorg veel voor dat vrouwen met autisme veel langer met de verkeerde diagnose (veelal borderline/depressie/bipolair) rondlopen omdat het bij vrouwen zich op een andere manier uit dan bij mannen. Ook zijn er aanwijzingen dat vrouwen met een bipolaire stoornis een grotere kans hebben om in een depressie of manie terecht te komen rond bepaalde punten in de menstruatiecyclus. Wat ik wel gemerkt heb is dat de invloed van hormonen en de wisseling daarin wel steeds meer onderkend wordt in de medische wereld.

De brug naar machine learning vind ik ook mooi. AI is zo neutraal als de data waarvan het leert.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:24

lifaya schreef:
Ik rijd overigens op snelwegen veel te hard, maar wel wanneer het kan en probeer gevaarlijke situaties niet te creeeren. Het valt mij wel op dat mensen in het algemeen weinig spiegel gebruiken bij inhalen. Dus je ziet (of naja eigenlijk niet want je kijkt niet :+ ) een auto snel aankomen en je blijft langzaam de andere auto inhalen, dan heb je een gevaarlijke situatie.


Ik hoop echt dat ze je rijbewijs eens afpakken oid als je doelbewust en vaak veels te hard rijd. Das pas n vrouw achter het stuur 8)7

En dan ook nog depressief, besef je dat je dan minder aandacht kan hebben op een moment en zelf voor een gevaarlijke situatie kan zorgen? Te snel rijden helpt daar niet bij, je bent niet alleen in het verkeer.

Echt vreselijke die hardrijders.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 13:06

Op sommige 80 kmh wegen dan zie je soms al aan het rijgedrag van degene achter je dat die zich niet aan de maximum snelheid wenst te houden en zodra er een gaatje vrijkomt zal deze inhalen. Even later bij de rotonde of stoplicht staat die dan voor je inplaats van achter je.

Wat is deze persoon er nu mee opgeschoten vraag je je dan af.
Ik laat me uiteraard niet door hun opjagen want het geld voor de boete kan ik wel beter gebruiken. Dus heb ik ook weleens af moeten remmen om ze ruimte te geven om er weer voor de tegenligger in te kunnen. En dat terwijl ik me toch gewoon aan de snelheid houdt. Ook heb ik weleens zo'n ongeduldige rechr op mij af zien komen omdat die niet achter de tegenligger kon blijven.

Zulke mensen zijn pas een ergernis in het verkeer

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 13:11

De gedachtegang snap ik wel alleen de uitvoering :D
Om even een vergelijk te geven. Als uitgesproken linkshandig mens loop ik regelmatig tegen het feit aan dat de hele maatschappij standaard rechtshandig is. Rechtshandigen staan daar niet bij stil, totdat ze bij mij in huis aan de gang gaan. Heb al regelmatig het commentaar gekregen dat mijn huis niet praktisch is ingericht }> .Totdat ik dus vraag waarom. Ja alles moet in mijn andere hand worden overgepakt. :j

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 13:16

Zakken cement?? Klopt te zwaar voor mij, met mijn krakkemikkige lijf tenminste. Net als sommige zakken tuingrond, kattenbakvulling , biks enz. En autorijden , tja ik zie meesten op de snelweg ook in de achteruitkijkspiegel wanneer het verder rustig is op de weg }>

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 14:14

Balenciaga schreef:
Sunnda schreef:
Vrouwen kunnen niet autorijden is waar (zei de vrouw :+ ). Ik herken een vrouw in een auto over het algemeen van een km afstand.
:')

Ik ben het er niet mee eens dat vrouwen per definitie niet kunnen autorijden, maar als iemand echt ongelooflijk aan het sukkelen is in het verkeer is het 9 van de 10 keer wel een vrouw :+

Nee hoor, hier zijn het OF oude mensen waarbij het onverantwoord is dat ze een rijbewijs mogen houden (zowel m als v). Of jonge gastjes, die denken dat ze ogen op andere plaatsen hebben, waardoor ze EN sms'en EN rijden. Vervolgens rijden ze tergend traag en als het smsje verzonden is, wanen ze hun terug op het circuit van Zandvoort en scheuren je maniakaal voorbij. Als het verkeerslicht op oranje springt geven ze nog lekker gas bij om vervolgens terug 90km/u te zwalpen want hij heeft terug een sms'je gekregen! :)*

Edit: een typische ervaring is hier de volgende. Als we in Nederland rijden komen we regelmatig op een weg waar je 80km/u mag en NIET inhalen. Dan mag je netjes 80 rijden wat je wilt (meestal als je met een kleine wagen of juist een groot busje met sleurhut aan daar rijdt) toch zullen mensen je inhalen daar, MAAR.. niet de Nederlanders, alleen de Belgen! En dan meestal Belgische mannen.. ik weet niet wat het is tegenwoordig met die mannen. Maar ze lijken nooit tijd te hebben. :+

Esmee_RS

Berichten: 4884
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 14:57

Eens inderdaad, dat het vaak jonge gasten zijn die de weg als een rallyproef zien. Maar het echte sukkelen, is iets wat ik toch oprecht wel heel vaak voor zie komen bij vrouwen. Om een voorbeeld te noemen: onnodig links rijden op de snelweg. En dan het liefst met 100 waar je 130 mag. Dat is gewoon niet goed voor de doorstroming van het verkeer. En daarnaast ook rete-irritant.

Maar goed, dit heeft uiteraard niets te maken met het artikel in de OP. Daarnaast zijn er (inderdaad) veel andere groepen gekken op de weg. Denk bijvoorbeeld aan Poolse vrachtwagenchauffeurs die we hier veel in het Westland hebben. Die rijden echt link :+

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:04

Ik ben een vrouw, 1,84, dus ik kan super autorijden *\o/*

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:13

ikke schreef:
Er zit in zekere zin wel iets in, dat gebrek aan sommige data is al lang bekend.

Maar vrouwen die er een punt van maken, kunnen wel degelijk auto rijden.
Kennis van me racet met Austin Healey. Is daarmee ook Europees kampioen geweest maar hij vond het doodeng om bij zijn vrouw in de race-MG-B te zitten. Waarom? Nou, zij stuurde die MG-B zo snoeihard en strak door de bocht dat hij zat te wachten op het moment dat de MG-B uit zou breken maar wat dus niet gebeurde.....

Andere kennis; in bezit van het hele alphabet aan rijbewijzen maar werkzaam als administrateur bij een bedrijf, vroeg eens aan een leverancier of ze een stukje in zijn vrachtwagen mocht rijden. Dat mocht ze wel, zei de leverancier. Wat die leverancier niet wist en de collega's wel, is dat zij er dus mee kon en mocht rijden, dus even later reed er 18mtr combi het terrein af _O- _O-


Mijn broer woont in Amsterdam en daar is het met de vrachtwagens ook wel heel krap rijden.
Er was een vrachtwagen klem komen zitten toen hij ergens door moest en de chaffeur kreeg hem er met geen mogelijkheid meer uitgedraaid.
Toen moest er een andere chauffeur komen, en dat was een vrouw.
Zij kreeg het wel voor elkaar! :))

Maar over het algemeen kunnen vrouwen niet rijden. :x

Laurora

Berichten: 2647
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:30

Het ligt er ook wel een beetje aan wat je bedoelt met "niet kunnen rijden"
Persoonlijk ben ik een voorzichtige chauffeur. Ik wacht liever even bij een kruispunt of een rotonde als ik niet zeker weet wat mijn medeweggebruikers gaan doen, dan dat ik er snel voor schiet.
Ik blijf liever achter een langzaam rijdende tractor hangen dan dat ik inhaalmanoeuvres maak. (ook als dat gewoon mag op die weg)
Ook rijdt ik op de snelweg liever niet harder dan 110, deels omdat mijn auto dan het zuinigst rijdt, deels omdat ik harder gewoon spannend vind. Meestal blijf ik dan netjes op de rechterhelft, maar ja, helaas moet je soms toch inhalen. Ik probeer dan echt wel harder te gaan, maar in de praktijk lukt het gewoon niet altijd omdat ik bijvoorbeeld al een tijdje achter een vrachtwagen hang die 90 gaat, omdat het achteropkomende verkeer mij er niet tussen laat, en mijn auto niet genoeg versneld om er netjes met meer dan 100 langs te gaan.
Daardoor zullen er ongetwijfeld mensen zijn die mij zien rijden en zeggen "pfff heb je weer zo'n vrouw die niet door durft te pakken" of vinden dat ik niet kan rijden.
Maar daarintegen heb ik nog nooit een ongeluk of aanrijding gehad, terwijl een groot deel van de mensen die ik ken die dit allemaal wel doen (auto er nog even snel voor gooien, inhalen waar dat gevaarlijk is, hard doorrijden op de snelweg) wel al meerdere ongelukken op hun naam hebben staan.

Als iedereen nou eens wat minder geïrriteerd raakt bij voorzichtig rijdende mensen (vaak vrouwen!) en elkaar wat meer ruimte geeft, dan weet ik zeker dat er een heleboel mensen opeens een stuk beter rijden.

Rennie89
Berichten: 37259
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:42

Vind het wel mooi hoe hier zo heftig op mij gereageerd word }> maar laten we even heel duidelijk zijn dat ik niet bumperklever of rare manoeuvres uit haal, enkel een zwaardere rechtervoet waar het kán. En dat is mijn verantwoordelijkheid en mijn keuze. Ik rijd geen 220 over de snelweg, zo hard gaat mijn polo niet eens.

Ik doel op mensen, die ONGEACHT de maximum snelheid, met maar 1 km harder dan degene die die inhaalt op de linkerbaan rijd. Ik heb nooit gezegd dat ze zich aan de maximum snelheid houden. Het is punt dat je inhalen moet doen met wat gas bij anders houdt je letterlijk het verkeer op. Hoe vaak ik niet op het stukje tweebaans heb (waar je 130 mag!!!!!!) dat een auto de vrachtwagen met 102 km inhaalt en ook echt totaal niet reageert op het overige verkeer achter zich wat zich dan wel of niet aan de maximum snelheid houd. Ik ga niet links blijven rijden met de gedachte dat ik mij aan de snelheid houd om lekker de overige bestuurders te belemmeren in hun route. Als ik een auto aan zie komen, al rijd die 180 en ik 130 wat de maximum snelheid is, ga ik echt niet links blijven rijden als ik gewoon even een beetje gas kan geven en inhalen en naar rechts. Dan is er nooit een gevaarlijke situatie mogelijk want jij denkt mee met de ander maar houd ook jezelf zo veilig.

En Oja, heb maar 3 bekeuringen, waarvan laatste 2 jaar geleden, gehad. Allen voor 3 km te hard ;) dus nee, rijbewijs afpakken is niet nodig. Kijk gewoon naar je eigen rijstijl dan is het begin er al.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:00

Sizzle schreef:
Dat nog veel zaken op mannen gebaseerd zijn is gewoon een feit maar sommige dingen zijn er wel bij de haren erbij gesleept. Er zijn namelijk ook zat auto‘s waar een gemiddelde volwassen man als een soort verdroogde worm in moet wringen met zijn hoofd tegen het dak.
Die zogenaamde auto discriminatie is hoofdzakelijk een lengte discriminatie waar de gemiddelde NL vrouw dus niet al te veel van zal merken.


Los van hoe druk ik me er over kan maken: maar dat moet je dus als klein persoon een kleine auto willen rijden. En dat wil ik niet :P

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:06

Van mij hoef je niet hoor :D

Ongekeerd krijg je mij niet fatsoenlijk in een lage korte auto, dan slaapt binnen 10 min mijn voet en dat is wel echt gevaarlijk.
Nog de irritatie van steeds je hoofd stoten bij het uitstappen.
Mijn vader had vroeger een gele vlek in het dak van zijn auto waar hij namelijk iedere dag precies met zijn haar tegen aan zat :')

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:22

lifaya schreef:
Hoe vaak ik niet op het stukje tweebaans heb (waar je 130 mag!!!!!!) dat een auto de vrachtwagen met 102 km inhaalt en ook echt totaal niet reageert op het overige verkeer achter zich wat zich dan wel of niet aan de maximum snelheid houd.

Die vrachtwagen mag 80km/u dus wanneer de auto die met 102km/u inhaalt rijdt die 22km/u harder dan de vrachtwagen. Daarnaast is er geen snelheidsverplichting om 130km/u te rijden. Sterker nog, ik doe dat liever niet. Is duurder, vervuilender en verhoogt risico op ernstig letsel bij ongevallen. Ik snap ook nog steeds niet dat de VVD de snelheidsverhoging erdoor heeft kunnen krijgen, was iig niet evidence based. Daarnaast is, met één rood stoplicht onderweg, die tijdwinst ook verdwenen, dus waarom zou ik. Alleen voor de gestreste medeweggebruikers die zo nodig willen jagen? Daar bedank ik voor.

Rennie89
Berichten: 37259
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:41

Astorga je mist mijn punt geloof ik :7 het gaat om de mensen die met maar een km verschil inhalen. Als ze met 22 km per uur verschil inhalen is er geen probleem dan is die er zo weer voorbij en opgeschoven naar de rechterbaan ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:43

Ik mis linkshandig vs rechtshandig. Het model is dus niet alleen de blanke man, het is de blanke réchtshandige man.

Alles waar een beetje over lijkt nagedacht is gemaakt voor rechtshandigen, tot de labels op kruidenpotjes aan toe (ja, deze man kookt)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:00

lifaya schreef:
Astorga je mist mijn punt geloof ik :7 het gaat om de mensen die met maar een km verschil inhalen. Als ze met 22 km per uur verschil inhalen is er geen probleem dan is die er zo weer voorbij en opgeschoven naar de rechterbaan ;)

Jij hebt het zelf over een vrachtwagen en een auto met 102km/u. Daar baseerde ik mijn reactie op.

Overigens vind ik autorijden enorm leuk, ook achter het stuur van een verlengde personenbus in bergachtig gebied. Maar ik erken ook dat ik bestuurder ben van een potentieel moordwapen (wie daar niet van overtuigd is moet '2doc: in één klap' eens terugkijken) dus bestuur ik dat wapen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Rennie89
Berichten: 37259
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:06

Ik maakte toch best duidelijk dat het om langzaam inhalen ging :+ vrachtwagens rijden over het algemeen standaard 100km pu ;) maar aangezien dat nu duidelijk is, snap je mijn punt dan wel?

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:09

Misschien dat ik een vrouw ben maar rijden de meeste vrachtwagens niet gewoon 90 km/h zoals het hoort.

Rennie89
Berichten: 37259
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:12

Ik reed dagelijks op de A4 en reed ook vaak genoeg gewoon 100 achter vrachtwagens. Zie ze weinig echt 80 gaan. Edit: alleen bij trajectcontroles gaan ze wel duidelijk langzamer