Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:55

Als zulke types de online forums beheren dan kan ik me voorstellen dat het niet gezellig is. Dat is dan meer van: dûh dat staat toch gewoon op pagina 4567 van boek x/y.
Dat is dan geen opzettelijke selectie die even kan veranderen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:57

Citaat:
Persoonlijk ervaar ik de IT juist als wat meer open-minded, zelf de switch gemaakt vanuit een meer commerciële omgeving en daar gaat het er veel harder aan toe.


Deze opmerking snap ik dan weer wel!

Kijk ik volg shadow 100% in het gegeven dat vrouwen vaak onzekerder zijn als het op technische vakken aankomt en dat ligt echt niet enkel aan een gebrek aan interesse, maar vooral aan wat 'hoort'.

Maar wat Ailill daar zegt over de commerciële wereld ervaar ik zeker wel. IT is een mannenwereld, maar dat gaat veelal mis in de opleidingen en niet in het werkgebied zelf, want ik ken wel wat vrouwen die zich erg goed voelen in hun team.

Echter ik studeer handelsingenieur en als je dan als jonge vrouw naar een network event gaat, dan pas ervaar je wat een mannenwereld echt inhoudt... ik ben meermaals als grap voorgesteld als 'partner van' (omdat ik een jong ding was in een kamer vol mannen van middelbare leeftijd), er werden gelijk schunnige verhalen verteld als ik bij een groepje ging staan, er wordt dronken in de auto gestapt omdat dat nu eenmaal cooler is dan niet drinken... echt je kan het niet geloven en het wordt erger naarmate de avond vordert. Als je dan als vrouw in zo'n finance team terecht komt, krijg je daar dagelijks mee te doen. En nee dat is niet gevaarlijk, maar het is echt wreed vermoeiend elke dag van die misplaatste grappen te moeten weglachen om maar niet de zuurpruim te zijn.

In die zin kom ik liever in een team IT'ers terecht die niet weten wat met een vrouw aan te vangen, maar dan uit onwetendheid en niet uit trots.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:00

Niet alleen forums her en der... de ontwerper van Linux (Linus Torvalds) is ook zo :x

SinneJ: het is geen wedstrijd, het is denk ik vooral een illustratie hoe groot het verschil dus nog is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:02

SinneJ schreef:
Echter ik studeer handelsingenieur en als je dan als jonge vrouw naar een network event gaat, dan pas ervaar je wat een mannenwereld echt inhoudt... ik ben meermaals als grap voorgesteld als 'partner van' (omdat ik een jong ding was in een kamer vol mannen van middelbare leeftijd), er werden gelijk schunnige verhalen verteld als ik bij een groepje ging staan, er wordt dronken in de auto gestapt omdat dat nu eenmaal cooler is dan niet drinken... echt je kan het niet geloven en het wordt erger naarmate de avond vordert. Als je dan als vrouw in zo'n finance team terecht komt, krijg je daar dagelijks mee te doen. En nee dat is niet gevaarlijk, maar het is echt wreed vermoeiend elke dag van die misplaatste grappen te moeten weglachen om maar niet de zuurpruim te zijn.

In die zin kom ik liever in een team IT'ers terecht die niet weten wat met een vrouw aan te vangen, maar dan uit onwetendheid en niet uit trots.

Ik heb in echte mannenbedrijven gewerkt en herken dit wel, maar dat past veel beter bij mij dan vrouwen die de hele dag door kleppen en nog erger als het moeders zijn. Mannen zijn relaxter in de omgang is mijn ervaring en hebben -voor mij- leukere gespreksonderwerpen.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:03

Shadow0 schreef:
Citaat:
De programmeurs bij ons zijn ook meer van het type dat op sokken door het gebouw loopt en met het skateboard naar het werk komen. Totaal juist niet mensen die anderen veroordelen op wat ze zijn. Een ervan is hartstikke autistisch en zit in iedere pauze met zijn koptelefoon „in“ zijn telefoon, wat er om hem heen gebeurd interesseerd hem niet.


Dat is overigens op zich een probleem, want op veel plekken moeten mensen zich aanpassen aan de systemen, en zijn die systemen ontworpen (of meer ontstaan) door een vrij homogene groep. De minachting voor de gebruiker bv speelt een grote rol in veel applicaties: het idee dat de mens het maar moet leren, ipv dat de applicatie goed aansluit bij wat de mens die gebruiker is nodig heeft. (De halve zorgsector loopt hier op stuk...)
Hier ben je me dan weer volledig kwijt.

Dat de halve zorgsector op Crocs loopt is dan ook een probleem?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:04

Shadow0 schreef:
Niet alleen forums her en der... de ontwerper van Linux (Linus Torvalds) is ook zo :x

SinneJ: het is geen wedstrijd, het is denk ik vooral een illustratie hoe groot het verschil dus nog is.


Ben ik zeker met je eens hoor :j mag ook wel eens gezegd worden. Het is geen wedstrijd.

Ik probeer het aan mijn eigen mannelijke vrienden af en toe vanuit mijn perspectief te vertellen, gewoon omdat ze het niet doorhebben. Meestal wordt daar erg begripvol op gereageerd. Het is altijd gemakkelijker begrip op te brengen voor de mensen waar je dichtbij staat. Als we dat allemaal durven doen in onze eigen kringen, kom je hopelijk al ergens. Dus in die zin wil ik jouw ervaring zeker niet afdoen als minder als de mijne, eerder versterken ;) .

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:06

Ailill schreef:
Hier ben je me dan weer volledig kwijt.

Dat de halve zorgsector op Crocs loopt is dan ook een probleem?


Huh?

En wat snap je niet aan mijn reactie?

pien_2010

Berichten: 43763
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:08

elnienjo schreef:
SinneJ schreef:
Echter ik studeer handelsingenieur en als je dan als jonge vrouw naar een network event gaat, dan pas ervaar je wat een mannenwereld echt inhoudt... ik ben meermaals als grap voorgesteld als 'partner van' (omdat ik een jong ding was in een kamer vol mannen van middelbare leeftijd), er werden gelijk schunnige verhalen verteld als ik bij een groepje ging staan, er wordt dronken in de auto gestapt omdat dat nu eenmaal cooler is dan niet drinken... echt je kan het niet geloven en het wordt erger naarmate de avond vordert. Als je dan als vrouw in zo'n finance team terecht komt, krijg je daar dagelijks mee te doen. En nee dat is niet gevaarlijk, maar het is echt wreed vermoeiend elke dag van die misplaatste grappen te moeten weglachen om maar niet de zuurpruim te zijn.

In die zin kom ik liever in een team IT'ers terecht die niet weten wat met een vrouw aan te vangen, maar dan uit onwetendheid en niet uit trots.

Ik heb in echte mannenbedrijven gewerkt en herken dit wel, maar dat past veel beter bij mij dan vrouwen die de hele dag door kleppen en nog erger als het moeders zijn. Mannen zijn relaxter in de omgang is mijn ervaring en hebben -voor mij- leukere gespreksonderwerpen.


Dat snap ik want ik heb dat juist met vrouwen.
En dan met name de humor in het werk als bv demente bejaarden opeens de kunstgebitten bij elkaar gingen passen . Natuurlijk wisten we niet hoe snel we moesten ingrijpen vaak, natuurlijk keken we elkaar niet aan, zodat onze lach niet over de afdeling schalden, en toch die vreselijke lol die vaak aanwezig was.
In de zorg heb en had je geen tijd om te kleppen, dus daar heb ik geen ervaring mee.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:08

elnienjo schreef:
SinneJ schreef:
Echter ik studeer handelsingenieur en als je dan als jonge vrouw naar een network event gaat, dan pas ervaar je wat een mannenwereld echt inhoudt... ik ben meermaals als grap voorgesteld als 'partner van' (omdat ik een jong ding was in een kamer vol mannen van middelbare leeftijd), er werden gelijk schunnige verhalen verteld als ik bij een groepje ging staan, er wordt dronken in de auto gestapt omdat dat nu eenmaal cooler is dan niet drinken... echt je kan het niet geloven en het wordt erger naarmate de avond vordert. Als je dan als vrouw in zo'n finance team terecht komt, krijg je daar dagelijks mee te doen. En nee dat is niet gevaarlijk, maar het is echt wreed vermoeiend elke dag van die misplaatste grappen te moeten weglachen om maar niet de zuurpruim te zijn.

In die zin kom ik liever in een team IT'ers terecht die niet weten wat met een vrouw aan te vangen, maar dan uit onwetendheid en niet uit trots.

Ik heb in echte mannenbedrijven gewerkt en herken dit wel, maar dat past veel beter bij mij dan vrouwen die de hele dag door kleppen en nog erger als het moeders zijn. Mannen zijn relaxter in de omgang is mijn ervaring en hebben -voor mij- leukere gespreksonderwerpen.


Kijk ik vind mannen ook vaak 'relaxter', maar ik was dus op een event met mijn eigen vriend en de vader van mijn vriend. We hebben elkaar leren kennen op de universiteit en studeren hetzelfde en toch werd mijn vriend door zijn vader en diens collega's ontvangen als handelsingenieur in wording en ik werd als grap overal voorgesteld als de vriendin van de vader (en daar moesten wij dan in meegaan natuurlijk, mijn schoonvader had zijn best gedaan ons daar binnen te krijgen). Maar echt een fijn gevoel is dat niet, dat event was voor mij evengoed een kans als voor de mannen.

Dat vind ik zelf erg kwalijk worden. Ik kan heel wat hebben en ik wil er gerust mee dealen dat ik hormonaal soms wat losmaak bij die mannen, maar als puntje bij paaltje komt heb ik ook gestudeerd en een goed hoofd op de schouders, dus hou jezelf dan een beetje in af en toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:13

SinneJ schreef:
Citaat:
Persoonlijk ervaar ik de IT juist als wat meer open-minded, zelf de switch gemaakt vanuit een meer commerciële omgeving en daar gaat het er veel harder aan toe.


Deze opmerking snap ik dan weer wel!

Kijk ik volg shadow 100% in het gegeven dat vrouwen vaak onzekerder zijn als het op technische vakken aankomt en dat ligt echt niet enkel aan een gebrek aan interesse, maar vooral aan wat 'hoort'.

Maar krijgen die vrouwen (of meiden op het moment dat ze die richting kiezen) dan geen support vanuit huis die ze weerbaarder maakt daarvoor? Ik heb altijd heel veel interesse gehad in techniek, en was ook naar de TU gegaan als ik beter was geweest in wis- en natuurkunde, en dat is door mijn ouders en mijn leraren altijd gestimuleerd. Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik daarin anders werd behandeld dan de jongens. In mijn hoofd bestaat er daardoor überhaupt niet zoiets als mannen- of vrouwenberoepen; als andere mensen zeggen "o, dat is wel echt een mannending," is mijn enige gedachte: bring it on!

SinneJ schreef:
Maar wat Ailill daar zegt over de commerciële wereld ervaar ik zeker wel. IT is een mannenwereld, maar dat gaat veelal mis in de opleidingen en niet in het werkgebied zelf, want ik ken wel wat vrouwen die zich erg goed voelen in hun team.

Echter ik studeer handelsingenieur en als je dan als jonge vrouw naar een network event gaat, dan pas ervaar je wat een mannenwereld echt inhoudt... ik ben meermaals als grap voorgesteld als 'partner van' (omdat ik een jong ding was in een kamer vol mannen van middelbare leeftijd), er werden gelijk schunnige verhalen verteld als ik bij een groepje ging staan, er wordt dronken in de auto gestapt omdat dat nu eenmaal cooler is dan niet drinken... echt je kan het niet geloven en het wordt erger naarmate de avond vordert. Als je dan als vrouw in zo'n finance team terecht komt, krijg je daar dagelijks mee te doen. En nee dat is niet gevaarlijk, maar het is echt wreed vermoeiend elke dag van die misplaatste grappen te moeten weglachen om maar niet de zuurpruim te zijn.

In die zin kom ik liever in een team IT'ers terecht die niet weten wat met een vrouw aan te vangen, maar dan uit onwetendheid en niet uit trots.

Daar heb ik me gewoon overheen gezet. Ik werk in een industrie waar nogal een lad culture heerst en mensen ook vrij misogyn kunnen zijn, maar iedere gozer die aan mij refereert als "bird" of zich schofterig opstelt, grappend bedoeld of niet, krijgt echt genadeloos op z'n sodemieter. Dan ben ik maar de zuurpruim, I couldn't care less. Ik laat me niet reduceren tot een seksobject door een onopgeleide idioot die toevallig een piemel heeft en denkt dat hij God's gift to horse racing is.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:15

SinneJ schreef:
Kijk ik vind mannen ook vaak 'relaxter', maar ik was dus op een event met mijn eigen vriend en de vader van mijn vriend. We hebben elkaar leren kennen op de universiteit en studeren hetzelfde en toch werd mijn vriend door zijn vader en diens collega's ontvangen als handelsingenieur in wording en ik werd als grap overal voorgesteld als de vriendin van de vader (en daar moesten wij dan in meegaan natuurlijk, mijn schoonvader had zijn best gedaan ons daar binnen te krijgen). Maar echt een fijn gevoel is dat niet, dat event was voor mij evengoed een kans als voor de mannen.

Dat vind ik zelf erg kwalijk worden. Ik kan heel wat hebben en ik wil er gerust mee dealen dat ik hormonaal soms wat losmaak bij die mannen, maar als puntje bij paaltje komt heb ik ook gestudeerd en een goed hoofd op de schouders, dus hou jezelf dan een beetje in af en toe.
Dat is primair natuurlijk echt niet tof. Je schoonvader zou zo volwassen moeten zijn om dit zelf in te zien en ook te erkennen, sterker nog trots zou hem niet misstaan.

Maar, ik denk dan ook weer: Je hebt een mond. Gebruik hem, de boodschap zal dan snel overkomen.

Doet me denken aan een situatie die ik jaren geleden met mijn ex had. Beide man en tijdens een verjaardag was er een oom, type sales en kijk mij staan, 3 kids en een vrouw die hardop vroeg wie binnen onze relatie nou eigenlijk de man was?

Waarop het antwoord van mijn ex was: Beide. De kamer was al stil, maar, toen ik aan diezelfde oom vroeg wie er binnen zijn relatie de man was, bleef de kamer nog lange tijd stil.

Overigens nooit zo'n situatie met mijn vrouwelijke ex gehad ;)

pien_2010

Berichten: 43763
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:21

Ailill schreef:
Doet me denken aan een situatie die ik jaren geleden met mijn ex had. Beide man en tijdens een verjaardag was er een oom, type sales en kijk mij staan, 3 kids en een vrouw die hardop vroeg wie binnen onze relatie nou eigenlijk de man was?

Waarop het antwoord van mijn ex was: Beide. De kamer was al stil, maar, toen ik aan diezelfde oom vroeg wie er binnen zijn relatie de man was, bleef de kamer nog lange tijd stil.


_O- +:)+ +:)+ Echt tof dit. Want dit is het dus precies. Altijd die vooroordelen, als vrouw, als man, als gay :list: . Als je daar ad rem op reageert scheelt het erg veel. Ik vind dit echt zo vreselijk leuk voorbeeld.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:23

Ailill schreef:
SinneJ schreef:
Kijk ik vind mannen ook vaak 'relaxter', maar ik was dus op een event met mijn eigen vriend en de vader van mijn vriend. We hebben elkaar leren kennen op de universiteit en studeren hetzelfde en toch werd mijn vriend door zijn vader en diens collega's ontvangen als handelsingenieur in wording en ik werd als grap overal voorgesteld als de vriendin van de vader (en daar moesten wij dan in meegaan natuurlijk, mijn schoonvader had zijn best gedaan ons daar binnen te krijgen). Maar echt een fijn gevoel is dat niet, dat event was voor mij evengoed een kans als voor de mannen.

Dat vind ik zelf erg kwalijk worden. Ik kan heel wat hebben en ik wil er gerust mee dealen dat ik hormonaal soms wat losmaak bij die mannen, maar als puntje bij paaltje komt heb ik ook gestudeerd en een goed hoofd op de schouders, dus hou jezelf dan een beetje in af en toe.
Dat is primair natuurlijk echt niet tof. Je schoonvader zou zo volwassen moeten zijn om dit zelf in te zien en ook te erkennen, sterker nog trots zou hem niet misstaan.

Maar, ik denk dan ook weer: Je hebt een mond. Gebruik hem, de boodschap zal dan snel overkomen.

Doet me denken aan een situatie die ik jaren geleden met mijn ex had. Beide man en tijdens een verjaardag was er een oom, type sales en kijk mij staan, 3 kids en een vrouw die hardop vroeg wie binnen onze relatie nou eigenlijk de man was?

Waarop het antwoord van mijn ex was: Beide. De kamer was al stil, maar, toen ik aan diezelfde oom vroeg wie er binnen zijn relatie de man was, bleef de kamer nog lange tijd stil.

Overigens nooit zo'n situatie met mijn vrouwelijke ex gehad ;)



Mijn schoonvader heb ik na het event apart genomen. Ik heb enerzijds mijn dank geuit en anderszijds gezegd dat ik dit niet prettig vond en dat dit op deze manier niet herhaald hoefde te worden. Ik heb uiteraard zijn excuses gekregen.

Op het event zelf heb ik ook van me afgebeten. Na de zoveelste introductie begon een licht aangeschoten collega van de schoonvader te vertellen dat hij precies wist waar hij zijn dochter verwekt had (met zijn veel jongere 2de vrouw) ergens in een hotel in Dubai. Waarop ik in groep zei "Oh, dat is erg jammer, als u precies wist welke keer het was, konden het nooit heel erg veel keren geweest zijn!"
Met een dikke knipoog erachter. En toen was hij stil....

En ja dan krijg je plots wel respect van die mannen en dat is fijn, maar ik vind het toch vermoeiend allemaal :')

Dammie

Berichten: 3325
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:27

Niet iedereen is altijd ad rem.
En als je dag in dag uit op je hoede moet zijn voor kleinerende opmerkingen, dan is dat super vermoeiend.
Ik kan prima omgaan met een collega die vraagt " weet jij wat een firewall is?", maar als er elke keer dat ik een banaan eet een schunnige opmerking gemaakt wordt, dan heb ik het snel gehad.

pien_2010

Berichten: 43763
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:30

Dammie schreef:
Niet iedereen is altijd ad rem.
En als je dag in dag uit op je hoede moet zijn voor kleinerende opmerkingen, dan is dat super vermoeiend.
Ik kan prima omgaan met een collega die vraagt " weet jij wat een firewall is?", maar als er elke keer dat ik een banaan eet een schunnige opmerking gemaakt wordt, dan heb ik het snel gehad.


Dat is ook heel erg vervelend en vermoeiend.

Omdat ik vooral in een vrouwenomgeving gewerkt hebt en ooit behoorlijk gemixte omgeving in gewerkt maar hadden we allemaal eigen bedrijf (franchise nemers) dus ook niet zoveel met elkaar te maken, heb ik die ervaring niet. Altijd ook met mannen gewerkt op de werkvloer, maar ik denk dat dit ook heel veel scheelt, ik heb altijd in het management cq middenkader gezeten. Dus dan zijn mensen toch wel wat voorzichtiger met dit soort opmerkingen, want dat doe je niet met de baas.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:46

Bij mannen kun je gerust een botte ongevoelige opmerking maken en dat verandert niks aan de werksfeer, met vrouwen moet je veel meer uitkijken omdat ze zich sneller persoonlijk aangevallen voelen en daar lang rancuneus over kunnen blijven doen. Ik ben te autistisch om me in een groep vrouwen op m'n gemak te kunnen voelen, mannen zijn duidelijker.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:58

elnienjo schreef:
Bij mannen kun je gerust een botte ongevoelige opmerking maken en dat verandert niks aan de werksfeer, met vrouwen moet je veel meer uitkijken omdat ze zich sneller persoonlijk aangevallen voelen en daar lang rancuneus over kunnen blijven doen. Ik ben te autistisch om me in een groep vrouwen op m'n gemak te kunnen voelen, mannen zijn duidelijker.


Ik ben zelf ook liever met mannen dan met vrouwen, maar je scheert vrouwen nu wel heel erg over een kam.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:04

Shaggy09 schreef:
elnienjo schreef:
Bij mannen kun je gerust een botte ongevoelige opmerking maken en dat verandert niks aan de werksfeer, met vrouwen moet je veel meer uitkijken omdat ze zich sneller persoonlijk aangevallen voelen en daar lang rancuneus over kunnen blijven doen. Ik ben te autistisch om me in een groep vrouwen op m'n gemak te kunnen voelen, mannen zijn duidelijker.


Ik ben zelf ook liever met mannen dan met vrouwen, maar je scheert vrouwen nu wel heel erg over een kam.

Mannen generaliseer ik met die stelling voor 't gemak evengoed natuurlijk. Het gaat erom dat de kans dat ik me in een mannengroep thuis voel groter is dan in een vrouwengroep. Al zijn er ook vrouwen met wie ik een klik heb en mannen met wie ik dat niet heb natuurlijk.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30267
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:16

Shadow0 schreef:
Dat is overigens op zich een probleem, want op veel plekken moeten mensen zich aanpassen aan de systemen, en zijn die systemen ontworpen (of meer ontstaan) door een vrij homogene groep. De minachting voor de gebruiker bv speelt een grote rol in veel applicaties: het idee dat de mens het maar moet leren, ipv dat de applicatie goed aansluit bij wat de mens die gebruiker is nodig heeft. (De halve zorgsector loopt hier op stuk...)


Dat heeft meer te maken met de noodzaak voor automatisering om tegelijk werkwijzen te standaardiseren. Iedere mens heeft zijn eigen dingetje en draaitje, doet eerst dat en dan het andere omdat dat altijd zo gedaan is, terwijl het misschien wel efficiënter is om dat anders te doen. Automatiseren, systematiseren, ook zonder computer, heeft het effect dat gebruikers het allemaal op (min of meer) dezelfde manier moeten gaan doen. Dat stuit altijd op weerstand. De zorgsector loopt op protocollen, maar niet die zijn niet of nauwelijks op elkaar afgestemd (of mogen niet op elkaar afgestemd worden in verband met privacy) en aan het bed staat er niet zelden iemand die het op basis van ervaring of onderbuikgevoel toch net even anders doet.

Dat heeft niks met minachting voor de gebruiker te maken, maar met de enorme verscheidenheid aan gebruikers die met een systeem moeten werken. Je maakt meer mensen ongelukkig dan gelukkig met het automatiseren van werkprocessen - de nadelen worden bijna altijd groter gevonden dan de voordelen. Behalve voor administrateurs.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:45

Wat betreft ongelijk behandeld worden heb ik ook wel eea meegemaakt op werk. Ik ben zelf niet technisch opgeleid, maar er wel heel handig mee waardoor ik programma’s snel doorheb. Laatst meldde ik bij mij mannelijke collega die daar over gaat een issue. Ik vertelde precies wat de bug was en waar het door kwam (en hoe dat makkelijk opgelost kon worden). Vervolgens roept hij er nog twee andere mannen bij en gaan ze werkelijk anderhalf uur erover staan te discussiëren. Uiteraard kwamen ze tot dezelfde conclusie en kwam hij mij trots vertellen dat ze de oorzaak van het issue hadden gevonden en het makkelijk op te lossen was %) Ik heb toen niet heel aardig gezegd dat ik dat 1,5 uur geleden al wist en dat ze letterlijk met 3 man dus in totaal 4,5 hadden verspild. Maar daar loop ik op werk constant tegen aan. Je bent een vrouw, je zult wel niet weten waar je het over hebt. Wordt je echt moe van hoor op een gegeven moment. En het motiveert ook niet echt.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:48

Nee hoor dat gebeurt niet enkel omdat je vrouw bent.
Ik heb een klanten laptop waar ik niet in kon loggen. Onze eigen IT (man) telefoneert met klant IT en zegt we hebben probleem x. Hij is 3x doorverbonden en een half uur later werd gezegd: oooh u heeft probleem x.
-O-
Dat is inherent aan niet luistern. Hebben dierenartsen ook nogal eens last van.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 14-07-19 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:48

Ceffyl schreef:
Maar daar loop ik op werk constant tegen aan. Je bent een vrouw, je zult wel niet weten waar je het over hebt. Wordt je echt moe van hoor op een gegeven moment. En het motiveert ook niet echt.

En een soortgelijke situatie heeft zich ook voorgedaan waarbij een man een soortgelijke bug vond en een soortgelijk oplossing gaf, en zijn advies werd wel meteen opgevolgd? En die man heeft een soortgelijke functie als dat jij hebt?

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:00

Prrrr schreef:
Dat heeft meer te maken met de noodzaak voor automatisering om tegelijk werkwijzen te standaardiseren.


Gedeeltelijk, al is het 'standaardiseren' ook alweer een hele sturende opvatting die logisch lijkt vanuit een bepaalde visie en absolute onzin vanuit een ander perspectief. (De protocollen in de zorg zijn daar een prima voorbeeld van. Sommige zijn nuttig, andere staan behoorlijke zorg vooral in de weg.)

Citaat:
Dat heeft niks met minachting voor de gebruiker te maken, maar met de enorme verscheidenheid aan gebruikers die met een systeem moeten werken.


De minachting zit 'm bv in een begrip als 'pebcac' - problem exists between computer and chair' - de gebruiker dus.

Met die verscheidenheid kun je rekening houden, zeker als je dat vanaf het begin af aan doet, maar de onwil die ik ben tegengekomen is echt enorm. Die minachting komt naar voren op het moment dat je verzoekt of iets aangepast kan worden. Respect voor de gebruiker betekent dat je suggesties van de gebruikers serieus neemt, probeert uit te voeren (zeker als het over herhaalde verzoeken gaat) en dat je toegankelijk bent voor feedback.

Niet alles kan, maar... we hadden uiteindelijk klanten die naar ons belden als ze IT-problemen binnen hun organisatie hadden omdat hun eigen IT niet eens bereikbaar was, laat staan concreet het probleem bekeek. (Soms konden wij hun IT-afdeling bereiken, soms konden wij iets alternatiefs bieden. Soms kon het niet anders maar begreep men waarom. Geen van die dingen werden bereikt door het afscheepbeleid van hun eigen IT.)

Inmiddels is toegankelijk zijn voor feedback op sommige plekken wel gebruikelijker (want cash en feedback via de appstores), maar specifiek in de zorgsoftware is het behelpen.

Citaat:
Je maakt meer mensen ongelukkig dan gelukkig met het automatiseren van werkprocessen - de nadelen worden bijna altijd groter gevonden dan de voordelen. Behalve voor administrateurs.


En misschien geeft dat wel een hele belangrijke les over de overschatte rol van administrateurs en de onderschatting van inhoudelijk werk :brr:

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:11

Ondersteunende IT en programmeurs zij wel echt heel verschilend natuurlijk.
Van mij hoeft een programmeur niet perse behulpzaam en vriendelijk te zijn. Een onvriendelijke helpdesk is wel een probleem.

Het probleem met ondersteunende IT in overheidsinstanties is echter een heel ander probleem. Daar komen vaak mensen terecht die op hun eigen functie wegbezuinigd zijn en moeten zonder enige kennis ineens iets doen waar ze eigenlijk ook helemaal geen zin in hebben.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:18

enzino schreef:
Ceffyl schreef:
Maar daar loop ik op werk constant tegen aan. Je bent een vrouw, je zult wel niet weten waar je het over hebt. Wordt je echt moe van hoor op een gegeven moment. En het motiveert ook niet echt.

En een soortgelijke situatie heeft zich ook voorgedaan waarbij een man een soortgelijke bug vond en een soortgelijk oplossing gaf, en zijn advies werd wel meteen opgevolgd? En die man heeft een soortgelijke functie als dat jij hebt?


Helaas wel ja. Ik zie dat mijn mannelijke collega’s op dit punt eerder serieus genomen worden. Heb het er ook al met mijn manager over gehad, maar die doet het af dat ik dingen zie die er niet zijn. (Diezelfde manager die ook niet wil toegeven dat het unfair is dat mijn mannelijke collega’s in dezelfde functie met minder ervaring meer verdienen dan ik en andere vrouwelijke collega’s)