Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:39

Een bv kun je pas optuigen als je ruim een ton winst maakt, daaronder betaal je te veel belasting. DGA's hebben ook meestal hun pensioen in eigen beheer.

Mlies
Berichten: 14151
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:40

Voor mij één van de redenen om wel weer in loondienst te willen. Niet zozeer deze verplichting, maar ben nu niet verzekerd en heb geen vangnet voor als er iets mis gaat. Dat risico wil ik niet meer lopen (en kan ik ook niet lopen).

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:46

Dit gaat dus echt een enorme boemerangeffect geven. Kennelijk realiseren de hoge heren zich niet dat heel veel mensen de laatste 10-20 jaar of zo ZZP-er zijn geworden omdat ze uit de WAO zijn gevallen maar in loondienst geen schijn van kans hebben, uberhaupt nooit in loondienst gewerkt hebben omdat ze chronisch ziek zijn en niet (meer) in de WAJONG vallen, ouder zijn, ontslagen zijn en niet meer aan de bak komen (overheid kan wel willen dat we tot 67 doorwerken, geen werkgever neemt iemand van 55+ aan). Allemaal mensen die anders in de WW en vervolgens in de bijstand zouden komen. Die lossen het op door het werk dat er wel degelijk als ZZP-er uit te voeren (ook mede dankzij de nieuwe regels van vaste contracten, zodat werkgever graag ZZPers aannemen omdat ze geen personeel in vaste dienst willen hebben), en dan wordt het werken ze alweer onmogelijk gemaakt. Wat wil de regering nou eigenlijk? Lage arbeidsloosheidcijfers, lage WAO-cijfers, vooral geen 'buitenlanders/economische vluchtelingen die 'ons' werk komen doen, maar dan je 'eigen' mensen ook op kosten jagen?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:59

Op zich is het een goed idee om mensen te verplichten een spaarpotje opzij te zetten voor dit soort zaken, wanneer anders de samenleving er voor opdraait. Het is niet fair als Pietje en Jantje hetzelfde inkomen hebben, en Pietje zet netjes geld opzij om zichzelf te kunnen redden, terwijl Jantje alles verbrast aan mooie plezierreisjes en zijn hand op gaat houden als het mis gaat.

Maar iedere ZZP-er verplichten om zich te verzekeren daarvan mag ik toch hopen dat ze zoiets bemoeizuchtigs niet in gaan voeren want een ieder die het fijn voor zichzelf wil regelen (of dat inkomen kan missen zonder veel problemen) moet je dat gewoon lekker zelf laten doen :j

iSuzz

Berichten: 93
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:14

Had me bewust niet verzekerd nadat ik had geïnformeerd bij (con)collega's die wel verzekerd waren, en niet kregen uitbetaald bij hersenbeschadiging, whiplash en burn-out. Breek je een been, of kom je in een rolstoel, dan kan je het computerwerk "gewoon door doen". Een beroep waarbij er maar weinig redenen zijn om voor een verzekering tot uitbetaling over te gaan. Fysieke beroepen daarentegen.... Dus bewust gekozen om maandelijks geld opzij te zetten, en een buffer te creëren oor mijn oude dag en "just in case".

Ik heb ervaring als ZZP'er sinds 2006 (freelance dtp-er/vormgever) met een zware burn-out, het begon met fysiek in 2010, mantelzorger 2012-2016, gevolgd door mentale burn-out in 2015-2018 waardoor ik mijn werk, hobby's en sociale leven volledig heb moeten neerleggen. Ben sinds 2015 zwaar overprikkeld. Niet verzekerd, leef (aanvullend) van het geld wat ik voor mijn oude dag en "just in case" had gespaard. Geen recht op bijstand, ivm eigen huis.

Het zijn financieel zware tijden, en ben er nog niet bovenop, maar ben wel trots dat ik mezelf heb kunnen onderhouden. En had dit ook moeten doen als ik wel verzekerd was, alleen met een berg minder geld. Helaas belast de belastingdienst je "verzekeringspotje / oude dag geld" wel als vermogen.

Ik heb het geluk dat mijn eerste opdrachtgever mij dit jaar werk heeft aangeboden. Mocht zelfs kiezen, als zzp-er of een contract (voor 0 uur), zodat ikzelf kan aangeven hoeveel werk ik aan kan. Ze houden rekening met mijn overprikkeling, en dat is erg prettig.

Ik hou er rekening mee dat ik nooit meer de oude word. Niet meer knallen, 60 uur werken, seminars volgen, vormgevingsprogramma's testen, en daarnaast een druk sociaal leven met dansen, varen, klimmen en paardrijden. Een 20-urige werkweek is voor mij de totale max.

Het is wat het is. Ik ben in balans als ik mijn vaste lasten kan betalen, gezond kan eten en drinken, inspanning kan leveren en ontspannen, zoals genieten van en met mijn partner, honden en paard. Zeg maar Suzz 2.0

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:43

Ibbel schreef:
Dit gaat dus echt een enorme boemerangeffect geven. Kennelijk realiseren de hoge heren zich niet dat heel veel mensen de laatste 10-20 jaar of zo ZZP-er zijn geworden omdat ze uit de WAO zijn gevallen maar in loondienst geen schijn van kans hebben


Mijn man en ik zijn allebei ZZP-er want allebei 50+ en in loondienst kun je dan echt vergeten. Toen mijn man zo'n 12 jaar geleden zijn baan kwijt raakte kwam hij niet meer aan de bak. Ik was al ZZPer maar heb toen ook veel gesolliciteerd, want het leek me wel fijn als in ieder geval 1 van ons een vast inkomen had.
We zijn de crisis doorgekomen met maar net het hoofd boven water kunnen houden. Een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering had ons de das om gedaan. De ziektekostenverzekering betalen ging al net of niet. Ik ben lid van FNV zelfstandigen maar ik ga dat maar opzeggen. Want met dit "pensioen"akkoord ben ik helemaal niet blij.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:10

De AOverzekering waar ik naar gekeken had (i.v.m. sterke achteruitgang loondienstinkomen indien >2 jaar ziek) betaalde o.a. niet uit bij letsel tgv risicosporten en psychische klachten. >90% van de uitval in mijn vak is t.g.v. burn-out en mijn grootste risicogedrag is de paardensport. Premie zou in de loop van mijn carrière oplopen tot +/- 600euro/maand om 50% van mijn salaris te krijgen en de redenen voor uitval die het meest wsl zijn waren dus uitgesloten van de dekking...

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:26

Ook ik haal als ZZP'er niet voldoende binnen om hier echt van te profiteren. Mij is het al snel te duur om me te verzekeren. Ik heb dan wel weer ruim voldoende eigen vermogen om de zaken op te vangen mocht er echt iets misgaan... Dus die uitzondering (was sprake van)zou ik zeer waarderen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:30

Ibbel schreef:
Alle ZZP-ers een BV oprichten (of een stichting of zo, is goedkoper), en jezelf salaris uitbetalen vanuit de BV/Stichting :+ Draag je gewoon de reguliere premies af en ben je zowel bij ziekte als bij arbeidsongeschiktheid gedekt. Oh, en je bouwt pensioen op.
(Niet echt realistisch, maar als je een redelijk omzet hebt misschien wel een mooie loophole)


Oh echt...wist ik niet eens :o?

Mijn man heeft een BV.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:31

Er is wel zoiets als broodfondsen, althans in mijn tak van sport. Een groep vertalers die iedere maand een inleg doen, en waar een eventueel probleem van betaald wordt :j

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:32

:Y) hi
gomir schreef:
De AOverzekering waar ik naar gekeken had (i.v.m. sterke achteruitgang loondienstinkomen indien >2 jaar ziek) betaalde o.a. niet uit bij letsel tgv risicosporten en psychische klachten. >90% van de uitval in mijn vak is t.g.v. burn-out en mijn grootste risicogedrag is de paardensport. Premie zou in de loop van mijn carrière oplopen tot +/- 600euro/maand om 50% van mijn salaris te krijgen en de redenen voor uitval die het meest wsl zijn waren dus uitgesloten van de dekking...


Dit dus, plus de ervaring dat je, wanneer je bijvoorbeeld wegens wat voor rugklachten dan ook aanklopt voor een arbeidsongeschiktheid uitkering je in theorie zogenaamd nog altijd kantoorwerk kan doen... Weggegooid verzekeringsgeld dus.
Alleen een door ZZP'rs onderling opgezet broodfonds schijnt te werken.

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:33

Blue_Eyes schreef:
Er is wel zoiets als broodfondsen, althans in mijn tak van sport. Een groep vertalers die iedere maand een inleg doen, en waar een eventueel probleem van betaald wordt :j


Haha, onze berichten kruisen elkaar, klopt.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:56

Groot voorstander van goede verplichte verzekeringen voor een realistisch bedrag. Met de vorige crisis zijn veel zzp'ers onderuit gegaan en hebben geld ontvangen waar ze niet aan bijgedragen hebben. Die hebben in de goede tijd iedereen uitgelachen die in loondienst werken en veel geklaagd toen het niet van een leien dakje liep. Ben het er mee eens dat mensen die de premies al afdragen door fulltime in dienst te werken worden uitgesloten.

Dus betaalbaar bijvoorbeeld percentage van inkomen
Iedereen accepteren
Niet van alles uitsluiten

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:21

quickie schreef:
Groot voorstander van goede verplichte verzekeringen voor een realistisch bedrag. Met de vorige crisis zijn veel zzp'ers onderuit gegaan en hebben geld ontvangen waar ze niet aan bijgedragen hebben.


Wat bedoel je hier precies mee?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:54

Er valt wel wat voor te zeggen zo'n verplichte verzekering. Wat er nu veel gebeurt is dat zzp'ers die volledig uitvallen (en niet financieel op een partner kunnen terugvallen) in de bijstand terecht komen. Dat wordt dan betaald door alle Nederlanders (zelfstandigen of in loondienst). Bij een verzekering betaal je premie dus leg je een dergelijk risico niet bij een ander neer maar de verzekeraar. De premie voor de WIA is ruim 6%. Dit wordt dus bij mensen in loondienst van het bruto salaris afgetrokken. Bij een modaal inkomen komt dat ongeveer op 200/ 250 pm uit. Echter als je minder verdiend of part time werkt is dat lager, namelijk gerelateerd aan inkomsten. Dat zou dan ook bij de zzper moeten om het eerlijk te houden. En dat is nu net het lastige bij een zzper; wat is dan dat gemiddelde verzekerde inkomen?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:12

Rytir schreef:
Wat er nu veel gebeurt is dat zzp'ers die volledig uitvallen (en niet financieel op een partner kunnen terugvallen) in de bijstand terecht komen. Dat wordt dan betaald door alle Nederlanders (zelfstandigen of in loondienst).


Wat er straks gebeurt is dat een groot deel van de ZZP-ers er mee moeten stoppen en in de bijstand terecht komen. En dat mensen die momenteel in de bijstand zitten geen pogingen meer kunnen doen om er uit te komen door als ZZP-er aan de slag te gaan. Méér kosten voor de bijstand dan nu...

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:19

Maar mensen die in loondienst zijn/geweest komen ook in de bijstand? En daar hebben zelfstandigen toch ook aan meebetaald.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:27

mysa schreef:
Maar mensen die in loondienst zijn/geweest komen ook in de bijstand? En daar hebben zelfstandigen toch ook aan meebetaald.


Dat kan idd gebeuren, maar dat is wel pas na 2 jaar ziekte

Anoniem

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:34

Bij mij is het punt vooral dat ik maandelijks zo wissel in het bedrag dat ik binnenhaal dat een AOV voor mij gewoon niet handig is. De ene maand zit ik ruuuuim boven een modaal maandsalaris, en de volgende maand haal ik bij wijze van net genoeg binnen om mijn huur en vaste lasten af te tikken. Dat is hoe de meeste ZZP'ers nou eenmaal werken. Ik spaar liever in de maanden dat ik meer verdien wat meer zodat ik mijn eigen periodes kan overbruggen dan dat ik maandelijks 150+ euro moet inleggen om vervolgens alsnog aan mijn spaargeld te moeten gaan zitten (wachttijd van 6 weken) en na een jaar meer premie te moeten betalen of alsnog weer aan het werk te moeten.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:38

Rytir schreef:
Er valt wel wat voor te zeggen zo'n verplichte verzekering. Wat er nu veel gebeurt is dat zzp'ers die volledig uitvallen (en niet financieel op een partner kunnen terugvallen) in de bijstand terecht komen. Dat wordt dan betaald door alle Nederlanders (zelfstandigen of in loondienst). Bij een verzekering betaal je premie dus leg je een dergelijk risico niet bij een ander neer maar de verzekeraar. De premie voor de WIA is ruim 6%. Dit wordt dus bij mensen in loondienst van het bruto salaris afgetrokken. Bij een modaal inkomen komt dat ongeveer op 200/ 250 pm uit. Echter als je minder verdiend of part time werkt is dat lager, namelijk gerelateerd aan inkomsten. Dat zou dan ook bij de zzper moeten om het eerlijk te houden. En dat is nu net het lastige bij een zzper; wat is dan dat gemiddelde verzekerde inkomen?


Je betaalt als ZPPer gewoon loonbelasting. Die belasting betaal je voor o.a. de bijstand en de aow, wao, etc
Ga er maar vanuit dat je ongeveer 30% van je inkomen betaalt aan inkomstenbelasting. Dat is wat ruim genomen (want je hebt nog kleine ondernemersaftrek) maar dat is in ieder geval het bedrag waar ik rekening mee houd en opzij zet voor de belastingdienst.
Je betaalt ook een "werkgeversdeel" ziektekostenpremie (ZVW) naast je "normale" ziektekostenverzekering.
Je betaalt alleen geen arbeidsongeschiktheidsverzekering en geen pensioenpremie (dat laatste heeft niets met aow te maken maar met je aanvullend pensioen op de aow.
Die arbeidsongeschiktheidsuitkering is een doorbetaling van loon gedurende een jaar van ziekte of voor een deel naar gelang je verzekerd bent. Bij een werkgever is dat volledig of voor 70%
Die verzekeringen zijn duur en blijven duur zolang je het aan de "markt" overlaat. Dat is ook de bedoeling heb ik begrepen, dus de verzekeraars wrijven zich weer in de handjes.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:39

Het is goed om te nuanceren, want er zijn ook veel ZZP-ers, die een hele ruime boterham verdienen en die zelf hun broek ophouden in matige tijden.
ICT-ers of consultants verdienen gemiddeld 80 euro per uur x 40 x 4 = zo'n 12.000 euro per maand.
Als ze dan geen opdracht hebben een tijdje of ziek zijn, hebben ze daar een buffer voor. En daarmee betalen ze fors mee via de inkomstenbelasting aan de BV Nederland.
Het is niet zo dat iedere ZZP-er weinig omzet heeft. Ze hebben alleen wel allemaal de onzekerheid, die je als ondernemer zelf zo goed probeert af te dekken.

iSuzz

Berichten: 93
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:49

Rytir schreef:
Wat er nu veel gebeurt is dat zzp'ers die volledig uitvallen (en niet financieel op een partner kunnen terugvallen) in de bijstand terecht komen. Dat wordt dan betaald door alle Nederlanders (zelfstandigen of in loondienst).


Mocht jij of je partner een eigen huis hebben, mag je deze verkopen en eerst "opeten" voordat je een bijstandsuitkering krijgt. Alsof de huurhuizen voor het oprapen liggen. De gemeente Amsterdam bood ons een bijstandsuitkering aan door een hypotheek te verlenen op de overwaarde... Klinkt als een oplossing, maar is meer een "van de regen in de drup" regeling.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:52

Nee dat is niet meer zo iSuzz. Dat is vrij recent gewijzigd

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:16

Ik weet dat je als zzper gewoon netjes je belasting afdraagt. Maar dus geen WIA premie. De bijstand is geen verzekering maar een (sociale) voorziening.

Zoals ze het nu hebben bedacht is buitensporig, daarom geef ik ook aan dat het naar mijn idee gebaseerd zou kunnen worden op (dan dus) verzekerd inkomen. Net als werknemers in loondienst die 6% bijvoorbeeld. Daar ligt dan alleen het euvel dat een groot deel zzp'ers geen standaard of gemiddeld inkomen hebben per jaar. En hoe je dat kunt oplossen is wel een dingetje zonder dat het een vermogen kost aan arbeidshandelingen van een verzekeraar en bureaucratische rompslomp voor een zzper:Y)

iSuzz

Berichten: 93
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:25

Babootje schreef:
Nee dat is niet meer zo iSuzz. Dat is vrij recent gewijzigd


Babootje, bedoel je daarmee dat je je huis "op moet eten" of de uitkeringshypotheek op de overwaarde?