Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:34

De vut is niet uit de jaren 70.

Toen was er personeelstekort.

En als je het de boeren vraagt is het geen ""cherrypicking"" maar harde realiteit: de melk is nauwelijks meer gaan opbrengen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:27

Janneke2 schreef:
De vut is niet uit de jaren 70.

Toen was er personeelstekort.

En als je het de boeren vraagt is het geen ""cherrypicking"" maar harde realiteit: de melk is nauwelijks meer gaan opbrengen.


De VUT was er wel degelijk in de jaren 70.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vervroe ... repensioen

Wat ik ermee wil zeggen en dat is ook datgene wat ik cherrypicking noem dat is dat zij de voedselprijzen van de jaren 70 aan haalt als iets waar we naar terug moeten. Het grote probleem dat ik daarmee heb is dat ze niets en dan ook niets aan andere zaken doet die sinds de jaren 70 durder zijn geworden.

Natuurlijk zal het goed zijn als boeren een eerlijke prijs zouden krijgen voor hun productie. Maar dat kan de consument alleen opbrengen als die ook zelf eens een eerlijke prijs voor de vaste lasten mag betalen. Dat is iets waar dit Neo liberale kabinet het nooit over zal gaan hebben.

Je hebt gelijk als je zegt dat de boeren uitgeknepen worden en dat is inderdaad belachelijk. Maar om daarvoor de burgers en dan bedoel ik vooral de onderkant van de samenleving verder uit te knijpen is net zo belachelijk.

Uiteindelijk moeten wij als burger ons niet steeds weer tegen elkaar uit laten spelen.

Boer, werknemer, ZZPer, AOWer, bijstandsmoeder en student. Uiteindelijk zouden we eens een keer moeten beseffen dat we met zijn allen eens op moeten staan tegen de neo liberalen inplaats van ons steeds weer tegen elkaar uit te laten spelen.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:27

Volgens mij kwam de term uit de koker van het kabinet Lubbers III.

Verder ben ik het eens met je oproep dat de verschillende mensen in verschillende 'hoeken waar klappen vallen' zich niet tegen elkaar uit moeten laten spelen.

purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 06:35

Wederom een voorbeeld dat de burger word gepakt. Het kabinet wil een taks op de kerosine... het moet zo de co2 terugdringen.
Hoe zou dit in hemelsnaam gezien kunnen worden? Mensen blijven toch wel het vliegtuig pakken dus er blijft evenveel co2 in de lucht hangen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:27

purny schreef:
Wederom een voorbeeld dat de burger word gepakt. Het kabinet wil een taks op de kerosine... het moet zo de co2 terugdringen.
Hoe zou dit in hemelsnaam gezien kunnen worden? Mensen blijven toch wel het vliegtuig pakken dus er blijft evenveel co2 in de lucht hangen.


Zoals altijd is dit gewoon een manier om belastinggeld binnen te harken.
De tax wordt zo geoptimaliseerd dat het maximaal inkomen oplevert maar niet dat er aanzienlijk veel minder mensen met het vliegtuig gaan.

Het klimaat is inmiddels een verdienmodel geworden.

Wat wel opmerkelijk is dat het nu het in het straatje van het kabinet past dat het opeens wel mogelijk schijnt te zijn om het verdrag van Chigago te omzeilen of te lobbyen voor aanpassing. Anders wordt er altijd gezegd dat bepaalde voorstellen poppulischtish zijn vanwege verdragen die bepaalde voorstellen niet toestaan.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:22

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:
De vut is niet uit de jaren 70.

Toen was er personeelstekort.

En als je het de boeren vraagt is het geen ""cherrypicking"" maar harde realiteit: de melk is nauwelijks meer gaan opbrengen.


De VUT was er wel degelijk in de jaren 70.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vervroe ... repensioen

Wat ik ermee wil zeggen en dat is ook datgene wat ik cherrypicking noem dat is dat zij de voedselprijzen van de jaren 70 aan haalt als iets waar we naar terug moeten. Het grote probleem dat ik daarmee heb is dat ze niets en dan ook niets aan andere zaken doet die sinds de jaren 70 durder zijn geworden.

Natuurlijk zal het goed zijn als boeren een eerlijke prijs zouden krijgen voor hun productie. Maar dat kan de consument alleen opbrengen als die ook zelf eens een eerlijke prijs voor de vaste lasten mag betalen. Dat is iets waar dit Neo liberale kabinet het nooit over zal gaan hebben.

Je hebt gelijk als je zegt dat de boeren uitgeknepen worden en dat is inderdaad belachelijk. Maar om daarvoor de burgers en dan bedoel ik vooral de onderkant van de samenleving verder uit te knijpen is net zo belachelijk.

Uiteindelijk moeten wij als burger ons niet steeds weer tegen elkaar uit laten spelen.

Boer, werknemer, ZZPer, AOWer, bijstandsmoeder en student. Uiteindelijk zouden we eens een keer moeten beseffen dat we met zijn allen eens op moeten staan tegen de neo liberalen inplaats van ons steeds weer tegen elkaar uit te laten spelen.


Ik ben het met je eens, en daarnaast waar moet het geld vandaan komen bij de burgers met al die lastenverzwaringen en lonen die nauwelijks stijgen? Lokaal voedsel kopen bij de boer word veel aantrekkelijk, zonder alle tussenpersonen en belastingen.

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:38

purny schreef:
Wederom een voorbeeld dat de burger word gepakt. Het kabinet wil een taks op de kerosine... het moet zo de co2 terugdringen.


Goed plan!

Citaat:
Hoe zou dit in hemelsnaam gezien kunnen worden? Mensen blijven toch wel het vliegtuig pakken dus er blijft evenveel co2 in de lucht hangen.


Nee hoor, zeker niet. Als reizen duurder wordt gaan mensen minder reizen, of minder ver weg, of kiezen voor een alternatief vervoermiddel. Hoezo denk je dat het geen invloed heeft?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:30

7 euro per ticket. Denk je nu echt dat mensen minder gaan vliegen!? Melkkoe.

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:34

Ja, dat soort dingen maken uit, en als het niet uitmaakt hebben we per vliegreisje 7 euro om extra te stoppen in de samenleving. Helemaal prima. Ik zou werkelijk niet weten waarom we vliegen niet zouden hoeven belasten. Het levert genoeg overlast op.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:24

Shadow0 schreef:
Ja, dat soort dingen maken uit, en als het niet uitmaakt hebben we per vliegreisje 7 euro om extra te stoppen in de samenleving. Helemaal prima. Ik zou werkelijk niet weten waarom we vliegen niet zouden hoeven belasten. Het levert genoeg overlast op.

Maar de Co2 uitstoot wordt niet verminderd. Eigenlijk geef jij dus niet om het milieu maar vind je het fijn dat er weer extra geld vrijkomt voor allerlei lucratieve projectjes.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:46


purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:56

Een kerosinetaks maakt het nog niet dat er minder co2 word uitgestoot. Vliegtuigen gaan toch de lucht in. Dan kan je er maar met meerdere mensen in gaan zitten. Word de uitstoot ook gemiddeld minder :+

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:07

Geld zal altijd hoger in het vaandel staan bij de overheid en de bedrijven dan milieu.
We hadden al 20 jaar geleden met zijn allen de vliegticket prijzen omhoog kunnen gooien, de grootvervuilers meer kunnen laten betalen.
Ik heb het idee dat we anno 2019 allemaal beseffen dat we totaal niet goed bezig zijn mbt het klimaat en de aarde, maar écht maatregelen nemen gebeurt imo niet.
We kunnen meer betalen voor ons afval, worden gestimuleerd elektrisch te rijden wat nog steeds erg duur is voor degenen met een normaal tot lager inkomen.

Maar how about Shell die 2 keer zoveel broeikasgassen uitstoot als alle Nederlanders bij elkaar?

Burgers blijven gedupeerd worden, voor degenen die weinig te besteden hebben wordt dat steeds minder leuk.

Waarom stunten ze nog steeds zo met vliegticket prijzen? Iedereen moet maar overal naartoe kunnen 24/7. We hadden toch allang aan de rem moeten trekken?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:42

Shaggy09 schreef:
Geld zal altijd hoger in het vaandel staan bij de overheid en de bedrijven dan milieu.
We hadden al 20 jaar geleden met zijn allen de vliegticket prijzen omhoog kunnen gooien, de grootvervuilers meer kunnen laten betalen.
Ik heb het idee dat we anno 2019 allemaal beseffen dat we totaal niet goed bezig zijn mbt het klimaat en de aarde, maar écht maatregelen nemen gebeurt imo niet.
We kunnen meer betalen voor ons afval, worden gestimuleerd elektrisch te rijden wat nog steeds erg duur is voor degenen met een normaal tot lager inkomen.

Maar how about Shell die 2 keer zoveel broeikasgassen uitstoot als alle Nederlanders bij elkaar?

Burgers blijven gedupeerd worden, voor degenen die weinig te besteden hebben wordt dat steeds minder leuk.

Waarom stunten ze nog steeds zo met vliegticket prijzen? Iedereen moet maar overal naartoe kunnen 24/7. We hadden toch allang aan de rem moeten trekken?


Als ze nu eens al dat geld wat ze aan het belasten van de luchtvaart nu eens rechtstreeks in het bevorderen van internationale treinroutes zouden stoppen dan was het al een begin.

Maar wat D66 nu wil kan Nederland niet alleen. D66 schijnt een mogelijkheid in het verdrag van Chigago gevonden te hebben. Maar het moet allemaal nog maar blijken en bovendien hebben ze dan nog veel samenwerking in Europa nodig om het er doorheen te krijgen. Dus dat kan nog wel even tijd kosten.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:15

purny schreef:
Een kerosinetaks maakt het nog niet dat er minder co2 word uitgestoot. Vliegtuigen gaan toch de lucht in. Dan kan je er maar met meerdere mensen in gaan zitten. Word de uitstoot ook gemiddeld minder :+


Beetje het "dieren worden toch geslacht" argument.
Als men structureel minder gaat vliegen omdat het duurder wordt, stijgen er ook minder vliegtuigen op natuurlijk...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:54

secricible schreef:
purny schreef:
Een kerosinetaks maakt het nog niet dat er minder co2 word uitgestoot. Vliegtuigen gaan toch de lucht in. Dan kan je er maar met meerdere mensen in gaan zitten. Word de uitstoot ook gemiddeld minder :+


Beetje het "dieren worden toch geslacht" argument.
Als men structureel minder gaat vliegen omdat het duurder wordt, stijgen er ook minder vliegtuigen op natuurlijk...

Ze hebben de prijsverhoging zo gemaakt dat de economie er niet onder lijdt. Met andere woorden: wat reizigers nog wel willen betalen zonder af te haken.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:04

janderegelaa schreef:
Als men structureel minder gaat vliegen omdat het duurder wordt, stijgen er ook minder vliegtuigen op natuurlijk...

Ze hebben de prijsverhoging zo gemaakt dat de economie er niet onder lijdt. Met andere woorden: wat reizigers nog wel willen betalen zonder af te haken.[/quote]

Dat is precies wat de huidige maatregel in houdt. Gewoon een nieuw melkkoetje van de overheid en een zoethoudertje voor alle mensen die iets voor het klimaat willen. Uiteindelijk staat de economie toch op de eerste plaats.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:12

Precies Loretta.
Maar als ik nu naar het zuiden wil vliegen kan het nog steeds voor een prikkie.
En als het niet voor een prikkie is is het hooguit 100 euro duurder.
Maar echt duur? Nee. Niet echt.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:29

Shaggy09 schreef:
Precies Loretta.
Maar als ik nu naar het zuiden wil vliegen kan het nog steeds voor een prikkie.
En als het niet voor een prikkie is is het hooguit 100 euro duurder.
Maar echt duur? Nee. Niet echt.


jaren terug was het ook ongeveer 100 euro duurder en werd er ook al enorm gevlogen. Het is ook net alsof vliegen maar duur wordt dat het opeens beter voor het klimaat zou zijn. In dat opzicht heb ik ook grote moeite met de hypocrisie van D66. Bijvoorbeeld Rob jetten is een grootverbruiker in de luchtvaart. Uitegerekend hij loopt voorop in het debat over hoe slecht de luchtvaart wel niet is. Hypocrisie is D66 niet onbekend.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:09

Op zich maakt een kerosinetaks nog niet dat er minder co2 word uitgestoot.

Maar ik ben al jaren verklaard voorstander.

Het is verkapte overheidssubsidie voor een uiterst schadelijke bedrijfstak. Er zit nu NUL btw op- en niet omdat het moeilijk zou zijn, maar puur omdat men het niet WIL.

En het is een kwestie van gelijke behandeling: iedereen moet aan de bak om de temperatuurstijging binnen die 2 graden te houden.
Ook de luchtvaart.

En doe mij maar veel vliegschaamte.

En wie vliegt: betaal svp de werkelijke kosten. Betaal wat je vernielt.

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:52

Ze kunnen het geld toch stoppen in betere alternatieven? Bijvoorbeeld in het aantrekkelijker maken van treinreizen voor korte afstanden. En als het gestopt wordt in aanleg en behoud van bossen doet het ook al iets voor CO2. Bovendien komt er een punt dat het wel degelijk uit gaat maken. Edit overigens vind ik besteding aan niet-rechtstreeks CO2-doelen zoals meer subsidie op betere isolatie voor woningen in aanvliegroutes ook helemaal prima. 't Is wat indirect maar ook dat maakt uit.

Maar goed, als je punt is dat de belasting ook nog wel aanzienlijk hoger mag, omdat het dan meer effect heeft op het ontmoedigen, dan hoor je mij niet klagen hoor :) Doe maar.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:08

Janneke2 schreef:
Op zich maakt een kerosinetaks nog niet dat er minder co2 word uitgestoot.

Maar ik ben al jaren verklaard voorstander.


D66 beweert nu dat dat mogelijk schijnt te zijn. Opzich wel heel vreemd want het is al jaren bekend dat het verdrag van Chigago in de weg zit en het heel lastig is om die open te breken. Na al die jaren zal d66 nu opeens een mogelijkhied gevonden te hebben. Ik ben vooralsnog heel benieuwd. Maar ik mag toch niet hopen dat D66 nu ook al onzin uit begint te kramen. Het geeft mij vooralsnog een beetje het gevoel alsof Geert wilders weer eens zegt dat we de grenzen moeten sluiten. Wat ook niet kan vanwege allerlei bedragen. Maar we zullen eens zien wat D66 nu uit de hoge hoed heeft getoverd en of het iets concreets is of niet meer dan luchtfietserij.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:15

Een artikel van Benno baksteen uit 2005 die met aargumenten komt dat de trein niet veel schoner is dan het vliegtuig. Ik weet niet wat ik er van moet denken maar zelf kritisch blijven is denken is altijd belangrijk.
Alles wat elketrich is dat is niet per definitei schoon. elektriciteit wordt wel een beetje over bejubeld tegenwoordig. Terwijl daar ook genoeg kanttekeningen bij te maken zijn.

https://www.nrc.nl/nieuws/2005/02/17/au ... 65-a605960

Wat ik wel altijd opvallend vind is dat het altijd over hogesnelheidstreinen gaat in de discussies tot meer vervoer per trein. Terwijl mij al wel bekend was(en dat staat ook in dit artikel) Dat het energieverbruik van een trein enorm toeneemt wanneer de snelheid toen neemt. Een langzame trein is dus zo of zo schoner dan een snelle.

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:43

Benno Baksteen heeft wel een zeker belang bij die opvatting. Maar verder is het punt dat de trein wel steeds meer op schone energie kan worden overgezet (en ook kan worden ingericht op bv terugwinning van de energie bij remmen), terwijl een vliegtuig gewoon heel veel fossiele brandstof nodig heeft en blijft hebben. (En zeker als het gaat om opstijgen en landen, dus voor korte vluchten is het waanzinnig verspillend, toch veel meer dan de trein.)

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:54

Loretta schreef:
Een artikel van Benno baksteen uit 2005 die met aargumenten komt dat de trein niet veel schoner is dan het vliegtuig. Ik weet niet wat ik er van moet denken maar zelf kritisch blijven is denken is altijd belangrijk.
Alles wat elketrich is dat is niet per definitei schoon. elektriciteit wordt wel een beetje over bejubeld tegenwoordig. Terwijl daar ook genoeg kanttekeningen bij te maken zijn.

https://www.nrc.nl/nieuws/2005/02/17/au ... 65-a605960

Wat ik wel altijd opvallend vind is dat het altijd over hogesnelheidstreinen gaat in de discussies tot meer vervoer per trein. Terwijl mij al wel bekend was(en dat staat ook in dit artikel) Dat het energieverbruik van een trein enorm toeneemt wanneer de snelheid toen neemt. Een langzame trein is dus zo of zo schoner dan een snelle.

Groot voordeel van een electrische trein is dat er geen batterijen aan te pas komen die gemaakt worden van grondstoffen uit geopolitieke probleemgebieden. Maar er wordt met treinen ook nog steeds veel gedieseld. Maar in veel gevallen is een treinreis over korte afstand te prefereren boven vliegen. Al was het alleen maar omdat je op het station niet door security hoeft en ook niet lang van tevoren aanwezig hoeft te zijn, dat maakt het economischer qua tijd.