Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:30

Citaat:
In het Europees Parlement zijn de meeste nationale partijen van de EU-lidstaten verdeeld over de acht fracties. De partijen die zich niet hebben aangesloten bij een van de acht fracties zijn in een aparte groep (niet-fractiegebonden) opgenomen. Ze staan vermeld onder NF.
Nieuwe nationale politieke formaties die voor het eerst zullen deelnemen aan de EU-verkiezingen van 2019 en die, volgens enquêtes, zetels in het parlement zouden kunnen winnen, kunnen nog niet worden toegewezen aan een groepering. Ze staan vermeld onder Anderen.

De toewijzing van de zetels en de aansluiting bij de fracties komen overeen met de meest recente resultaten in elke lidstaat. Dit kunnen resultaten zijn van een enquête, een statistische enquête (voorspelling, projectie) of een eindresultaat. Op de verkiezingsavond kunnen de soorten resultaten op verschillende tijdstippen worden verwacht.


Dit staat er als uitleg bij, bij het "Fractie-overzicht voor de verkiezingen". Had ik hieruit op moeten maken dat dit overzicht mettertijd nog wordt aangepast? En dat dit dus nog (steeds?) geen definitieve uitslag (en dus zetelverdeling) is?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:31

Marjoow schreef:
Bijzonder dat heel Facebook nu schreeuwt dat er is gefraudeerd nu PvdA zo groot is geworden.

Met maar 37% opkomst vraag ik me af of al die schreeuwers zelf gestemd hebben :')


De schreeuwers denken dat ze gelijk hebben omdat ze met hun reaguurdersclubje alles proberen te overrulen.
Een beetje verstandig mens mijd facebook, twitter en alle reactie/ blogs, nieuws, youtube afdelingen die er maar te vinden zijn...laat maar brallen :+

Gelukkig ken ik veel mensen die houden van een fatsoenlijk gesprek.

Oehlala
Berichten: 4315
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:42

SP zag ik wel aankomen, het was eigenlijk al niks onder Jan Marijnissen, maar nu onder zijn dochter is het helemaal niets meer. Je hoort of ziet er nooit wat van. Ja ze ziet er leuk uit, maar daar houdt het ook mee op. Zij hebben een echt sterke voorman(vrouw) nodig, die comunicatief goed is en zijn partij kan verkopen. In mijn ogen kan zij dat niet.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:48

NenaC schreef:
SP zag ik wel aankomen, het was eigenlijk al niks onder Jan Marijnissen, maar nu onder zijn dochter is het helemaal niets meer. Je hoort of ziet er nooit wat van. Ja ze ziet er leuk uit, maar daar houdt het ook mee op. Zij hebben een echt sterke voorman(vrouw) nodig, die comunicatief goed is en zijn partij kan verkopen. In mijn ogen kan zij dat niet.


Ik hoor haar vaak op de radio, regelmatig op tv...en vind haar nog beter dan Jan Marijnissen...
ze is, behalve nu dan met dat stomme spotje, erg inhoudelijk, gepassioneerd en de hemel zij dank, houd ze het normaal juist erg inhoudelijk, zelden op de persoon.
Ik vind haar een verademing in de politiek.
Veel beter dan Emiel Roemer, die was te zacht.
Agnes Kant vond ik trouwens ook erg goed, maar die was te fel.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:50

A3a1 schreef:
Agnes Kant vond ik trouwens ook erg goed, maar die was te fel.


Ooh die vond ik verschrikkelijk. :o

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:05

Ik vind Lilian prima. Ik heb geen enkel probleem met haar. Maar ik stem geen SP :D

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:27

Ik vind haar ook wel leuk moet ik zeggen. De sp heeft voor Lillian mijn aandacht nooit getrokken en nu dus wel. De uitslag van de verkiezingen verbaasde me eerlijk gezegd, maar ik kan er niet wakker van liggen. Ik ga zo eens kijken want de opkomst was in Veenendaal :+

Karl66

Berichten: 29756
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:13

Het probleem voor Marijnissen is dat de SP al vier verkiezingen op rij verloren heeft. Deze Europese verkiezingen overleeft ze nog wel, zelfs nu ze geen zetel meer over hebben, daarvoor leven deze verkiezingen te weinig in Nederland. Maar als ze de volgende verkiezingen weer verliezen is het denk ik wel klaar met haar als lijsttrekker.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:29

Ik snap niet dat partijen die tegen de eu zijn, in het Europees parlement willen. Dat doe je dan toch met landelijke verkiezingen :?

pien_2010

Berichten: 43491
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:41

LadyMadonna schreef:
Ik snap niet dat partijen die tegen de eu zijn, in het Europees parlement willen. Dat doe je dan toch met landelijke verkiezingen :?


Dat snap ik wel, want als je dan de meerderheid krijgt, dan kun je die EU van binnen uit opheffen :)* . Dat is toch uiteindelijk wat ze willen. Iedereen weer lekker terug naar zijn eigen landje, ieder voor zich en God voor ons allen.

baudyh

Berichten: 4289
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:23

Ff stipje om te volgen. Ik denk dat veel mensen PvdA hebben gestemd vanwege Timmermans. Vanwege wat hij deed met MH 17.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:16

baudyh schreef:
Ff stipje om te volgen. Ik denk dat veel mensen PvdA hebben gestemd vanwege Timmermans. Vanwege wat hij deed met MH 17.


Ik vraag me af of mensen dat weten, ik niet in ieder geval :+

Ach als we zien uit welk diepe dal de PvdA omhoog is geklommen, blijft de SP ook wel.
Maar ze moeten dan wel zodra de kans zich aandient meeregeren, anders is het excit, dan zal ik ook niet meer op ze stemmen en uit de partij stappen.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:32

baudyh schreef:
Ff stipje om te volgen. Ik denk dat veel mensen PvdA hebben gestemd vanwege Timmermans. Vanwege wat hij deed met MH 17.


Ik vond dat Timmermans behoorlijk geframed werd op Social Media, met name door FvD- en PVV-aanhangers. Misschien heeft dat, samen met het SP-filmje, in zijn voordeel gewerkt. Hij heeft daardoor wel veel (media) aandacht gekregen.
En ik denk, dat mensen toch op een middenpartij, die niet te extreme standpunten heeft, hebben gestemd. Mensen zitten toch niet te wachten op een onzekere toekomst.

Raineri
Berichten: 6252
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:39

Electra63 schreef:
baudyh schreef:
Ff stipje om te volgen. Ik denk dat veel mensen PvdA hebben gestemd vanwege Timmermans. Vanwege wat hij deed met MH 17.


Ik vond dat Timmermans behoorlijk geframed werd op Social Media, met name door FvD- en PVV-aanhangers. Misschien heeft dat, samen met het SP-filmje, in zijn voordeel gewerkt. Hij heeft daardoor wel veel (media) aandacht gekregen.
En ik denk, dat mensen toch op een middenpartij, die niet te extreme standpunten heeft, hebben gestemd. Mensen zitten toch niet te wachten op een onzekere toekomst.


En precies daarom ben ik er best oke mee dat PvdA de meeste stemmen heeft gekregen. Had liever VVD gezien, maar goed. Een mens kan niet alles hebben.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:42

FvD en PVV aanhangers....samen met hun leger reaguurders op social media....mijn god, wat maken die een hel van digitaal Nederland

Marjo

Berichten: 37253
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:47

Ik heb Timmermans inderdaad ook overwogen. Maar aangezien mijn standpunten gewoon helemaal niet overeen komen, niet gedaan. Neemt niet weg dat ik Timmermans een fijne volksvertegenwoordiger vind.

Maar over de EU: eruit gaan is geen optie. Zeker niet voor een land als Nederland. De huidige EU is niet perfect, en er gaat een hoop mis. Maar uiteindelijk is een Nexit geen oplossing.

Raineri
Berichten: 6252
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:21

A3a1 schreef:
FvD en PVV aanhangers....samen met hun leger reaguurders op social media....mijn god, wat maken die een hel van digitaal Nederland


Ik vraag me af of de fvd aanhangers de jargon wel begrijpen die Baudet gebruikt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:37

baudyh schreef:
Ff stipje om te volgen. Ik denk dat veel mensen PvdA hebben gestemd vanwege Timmermans. Vanwege wat hij deed met MH 17.


Ik heb gemist wat hij deed, wat was het?

pien_2010

Berichten: 43491
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:43

Zelf denk ik Baudyh, dat Timmermans gewoon goed zichtbaar is geweest in de Europese campagne. Hij was veel op TV, had een sympathiek en duidelijk verhaal , keek ook kritisch naar Europa en hij is in staat geweest om Europa uit te leggen bij ons allemaal.
Ook al heb ik niet op hem gestemd. Ik vond en vind dat hij het gewoon heel erg goed heeft gedaan. Hij komt duidelijk over, komt sympathiek over, werkt hard en weet waar hij het over heeft. Daarnaast geloofd hij in de EU zaak en dan straalt hij ook uit.

baudyh

Berichten: 4289
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 19:15

pien_2010 schreef:
Zelf denk ik Baudyh, dat Timmermans gewoon goed zichtbaar is geweest in de Europese campagne. Hij was veel op TV, had een sympathiek en duidelijk verhaal , keek ook kritisch naar Europa en hij is in staat geweest om Europa uit te leggen bij ons allemaal.
Ook al heb ik niet op hem gestemd. Ik vond en vind dat hij het gewoon heel erg goed heeft gedaan. Hij komt duidelijk over, komt sympathiek over, werkt hard en weet waar hij het over heeft. Daarnaast geloofd hij in de EU zaak en dan straalt hij ook uit.


Zou kunnen hoor, maar hier heb ik het veel gehoord.
Die toespraak toen was ook mooi en indrukwekkend.
Maar ik ben geen PvdA stemmer, kijk toch eerst naar de partij en dan pas naar wie

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 07:24

_Christina schreef:
Citaat:
In het Europees Parlement zijn de meeste nationale partijen van de EU-lidstaten verdeeld over de acht fracties. De partijen die zich niet hebben aangesloten bij een van de acht fracties zijn in een aparte groep (niet-fractiegebonden) opgenomen. Ze staan vermeld onder NF.
Nieuwe nationale politieke formaties die voor het eerst zullen deelnemen aan de EU-verkiezingen van 2019 en die, volgens enquêtes, zetels in het parlement zouden kunnen winnen, kunnen nog niet worden toegewezen aan een groepering. Ze staan vermeld onder Anderen.

De toewijzing van de zetels en de aansluiting bij de fracties komen overeen met de meest recente resultaten in elke lidstaat. Dit kunnen resultaten zijn van een enquête, een statistische enquête (voorspelling, projectie) of een eindresultaat. Op de verkiezingsavond kunnen de soorten resultaten op verschillende tijdstippen worden verwacht.


Dit staat er als uitleg bij, bij het "Fractie-overzicht voor de verkiezingen". Had ik hieruit op moeten maken dat dit overzicht mettertijd nog wordt aangepast? En dat dit dus nog (steeds?) geen definitieve uitslag (en dus zetelverdeling) is?

Nee. Want de zetelverdeling waar jij op doelde was de VORIGE zetelverdeling. De verdeling VOOR de verkiezingen. De verdeling NA de verkiezingen is de huidige.

Verder: dames ende heren, de coalitie is de meerderheid kwijt in de eerste kamer! (Wie had dat gedacht :o )
https://nos.nl/liveblog/2286545-nieuwe- ... etels.html
VVD en FVD zijn even groot geworden, DENK stemde - onverstandig - op zichzelf, flinke stijging voor GL en wederom een flink verlies voor de PVV en de SP.

Afbeelding

Edit: pikant dit, de PVV in Utrecht heeft FVD gestemd := (zie NOS linkje eerder deze post)
Citaat:
PVV'ers in Utrecht stemmen uit protest op Forum
De twee Statenleden van de PVV in Utrecht hebben bij de Eerste Kamerverkiezingen niet op hun eigen partij gestemd, maar op Forum voor Democratie. Volgens fractievoorzitter René Dercksen was dat uit protest tegen de landelijke leiding van de PVV. "We zijn teleurgesteld in hoe de partij zich ontwikkelt", aldus Dercksen, die de PVV volstrekt stuurloos noemt. Hij zegt zijn kritiek te hebben geuit binnen de partij, maar is toen naar eigen zeggen op een onverkiesbare zevende plaats gezet voor de senaat. Dercksen wil dat mensen lid kunnen worden van de PVV, maar Geert Wilders (nu nog het enige lid) houdt dat tegen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:42

Dat laatste vind ik ook dom. Ga dan weg bij die partij. Er hebben nu mensen PVV gestemd en dan stemmen zij op FvD. Zou ik als kiezer ook niet tof vinden.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:46

De [centraal]-tag gebruiken we tegenwoordig alleen nog voor verplicht centrale topics. Dat is dit niet, dus ik heb de tag weer weggehaald, sorry! We hebben ook nog de [info]-tag maar die is meer voor verzameltopics (de vroegere centrale topics) en dat is dit ook niet echt, dus ik vrees dat het topic tagloos door het leven zal moeten.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:08

Vlaams Belang heeft dik gewonnen in Belgie:
https://nos.nl/artikel/2286509-niemand- ... komen.html

Waar we in Nederland het populisme niet heeft gewonnen in de EU verkiezingen is dit in Belgie dus duidelijk wel. Ik maak me hier echt zorgen om - het populisme, de haat en de angst (voor buitenlanders), de gigantische ontevredenheid is terwijl daar - relatief gezien - niet héél veel reden voor is. In Amerika begon het al met Trump (racisme wordt weer best wel ok, de vrouwenrechten doen een stapje terug, eigen volk eerst), daarna kwam de Brexit. In NL zijn we ook al langer bezig - het begon met Pim Fortuyn, toen Wilders, nu weer Baudet met zijn FVD.

Ik maak me echt zorgen om de toenemende polarisatie en de algemene "verschoftering" van de samenlevinging. Iedereen moet altijd alles maar roepen, we zijn allemaal superboos en als we ons een beetje hebben ingelezen op het internet zijn we ineens expert en gaan we allemaal onzin lopen roeptoeteren. Ik ben benieuwd hoe jullie hierin staan.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:18

Danique_G schreef:
A3a1 schreef:
FvD en PVV aanhangers....samen met hun leger reaguurders op social media....mijn god, wat maken die een hel van digitaal Nederland


Ik vraag me af of de fvd aanhangers de jargon wel begrijpen die Baudet gebruikt.


Haha, ja dat heb ik me inderdaad ook wel afgevraagd.
Maar ze denken wel dat als ze het digitale landschap verzuren dat ze met die 10.000 man heel Nederland vertegenwoordigen....het enige wat ze doen is digitaal de rest van Nederland overrulen.