Abortus verboden in Alabama...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 00:36


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 03:54

Resistance schreef:
"Het zou het leven van de jongen verwoesten". :+ Bewijst maar weer eens dat er meer waarde gehecht wordt aan het leven van mannen dan dat van vrouwen. :j

Je conclusie laat een hele nare kijk op de wereld doorschijnen. Dit gaat volgens mij niet specifiek over mannen vs vrouwen, dit gaat om dader vs slachtoffer.

Als tegenvoorbeeld zijn er genoeg vrouwen geweest die mannen onterecht van verkrachting hebben beschuldigd en na al het bewijs uit kwam nauwelijks gestraft zijn. Is dat dan een voorbeeld dat het leven van een vrouw meer waard is dan dat van een man?

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 07:47

enzino schreef:
Resistance schreef:
"Het zou het leven van de jongen verwoesten". :+ Bewijst maar weer eens dat er meer waarde gehecht wordt aan het leven van mannen dan dat van vrouwen. :j

Je conclusie laat een hele nare kijk op de wereld doorschijnen. Dit gaat volgens mij niet specifiek over mannen vs vrouwen, dit gaat om dader vs slachtoffer.

Als tegenvoorbeeld zijn er genoeg vrouwen geweest die mannen onterecht van verkrachting hebben beschuldigd en na al het bewijs uit kwam nauwelijks gestraft zijn. Is dat dan een voorbeeld dat het leven van een vrouw meer waard is dan dat van een man?
Hier maak je een scherp punt.

nps
Berichten: 1999
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 08:01

Sunnda schreef:
https://nos.nl/artikel/2291843-amerikaa ... hting.html

De laatste alinea is echt meg schokkend. -O-
Ik begrijp niet waarom Europa toch altijd zo'n voorbeeld neemt aan Amerika, wat een ellende daar zeg.


-O- geen woorden voor... walgelijk.

Volgens mij gaat dit niet over man of vrouw maar over de bevoorrechte, blanke en rijke Amerikaan. Geld (en blank zijn) doet een hoop.

Ik vind het “ja maar het verwoest zn leven” zon kul argument. Had hij maar geen meisje moeten verkrachten - wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. ZO’n jongen ongestraft laten zegt eigenlijk: verkrachten is best ok als je rijk en bevoorrecht bent. Zo’n jongen leert het nooit - het heeft niet zoveel gevolgen voor hem, pa koopt t toch wel af. Het feit dat het leven van het meisje ook -tot op zekere hoogte- verwoest is maakt niemand kennelijk wat uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 08:51

^^ Macht (geld) maakt een hoop uit, de rest komt pas veel later.

Kijk maar naar de zaak rond Jussie Smollett. Een paar telefoontjes van de juiste persoon naar de juiste persoon en al je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon, ongeacht huidskleur of geslacht.

Statistisch gezien worden blanken lichter gestraft dan zwarten in soortgelijke zaken in Amerika, en mannen zwaarder dan vrouwen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:15

Kun jij een voorbeeld geven Enzino, waaruit blijkt dat vrouwen in de VS voor vergelijkbare misdaden minder streng gestraft worden dan mannen? Of dit onderbouwen met de statistieken waar je het over hebt? Daar ben ik wel benieuwd naar, temeer omdat je dit in één zin noemt met de ongelijkheid in berechting tussen blank en zwart. Dat laatste is overduidelijk en overweldigend, en komt keer op keer in het nieuws. Dat mannen en vrouwen in de VS ongelijk berecht zouden worden is nieuw voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:22

Askja schreef:
Kun jij een voorbeeld geven Enzino, waaruit blijkt dat vrouwen in de VS voor vergelijkbare misdaden minder streng gestraft worden dan mannen? Of dit onderbouwen met de statistieken waar je het over hebt? Daar ben ik wel benieuwd naar, temeer omdat je dit in één zin noemt met de ongelijkheid in berechting tussen blank en zwart. Dat laatste is overduidelijk en overweldigend, en komt keer op keer in het nieuws. Dat mannen en vrouwen in de VS ongelijk berecht zouden worden is nieuw voor mij.

De eerste hit die ik kreeg toen ik het in google gooide:
https://www.huffpost.com/entry/men-wome ... _n_1874742

A new study by Sonja Starr, an assistant law professor at the University of Michigan, found that men are given much higher sentences than women convicted of the same crimes in federal court.

The study found that men receive sentences that are 63 percent higher, on average, than their female counterparts.


https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm ... id=2144002

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:28

OK, interessant. Ik vraag me af wat daarachter zit. En of dit in Nederland ook het geval is.
Misschien omdat vrouwen relatief minder vaak met justitie in aanraking komen dan mannen? Niet dat dat een valide reden zou zijn uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:44

Askja schreef:
OK, interessant. Ik vraag me af wat daarachter zit. En of dit in Nederland ook het geval is.
Misschien omdat vrouwen relatief minder vaak met justitie in aanraking komen dan mannen? Niet dat dat een valide reden zou zijn uiteraard.

Ja, in Nederland is dat hetzelfde (de eerste 3 hits on google):
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/fei ... n-vrouwen/
http://archief.mareonline.nl/archive/20 ... dere-straf
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b885e87a/

Mogelijke verklaringen:
https://research.vu.nl/ws/portalfiles/p ... 04+003.pdf

Spohn en Beichner (2000) verklaarden straftoemetingsverschillen uit de paternalisme- of ridderlijkheids-theorie. Volgens deze theorie worden vrouwen lichter
gestraft omdat vrouwen volgens traditionele opvattingen beschermd dienen te
worden, anders behandeld, als beschermster van huis en haard. Zo blijft de stereotiepe rolverdeling van mannen en vrouwen in stand, en het systeem van waarden en normen waarin de sterkere man de kwetsbare vrouw beschermt.


Steffensmeier e.a. (1998) lieten zien dat rechters een zeker perceptual shorthand
(een waarnemingssteno) hanteren, in die zin dat zij bepaalde categorieën daders
bepaalde kenmerken toedichten. Vrouwen krijgen volgens deze theorie lichtere
straffen omdat rechters hen als minder gevaarlijk en minder recidive-gevaarlijk
inschatten, en hun delinquentie in het algemeen minder verwijtbaar achten
(Spohn & Beichner, 2000).


-> institutionele discriminatie op basis van geslacht, maar daar hoor je niet veel over als vrouwen bevooroordeeld worden. Vooral de derde van die drie links is kwalijk omdat het daar om verkrachting gaat (oh, wacht, volgens de wet kan een vrouw een man niet eens verkrachten en is het "slechts" aanrading). In principe is het voor een man nog moeilijker dan voor een vrouw om daar aangifte van te doen, en de strafmaat voor de dader is nog eens lichter ook. Hetzelfde met huiselijk geweld... Als vrouw zijnde heb je opvangtehuizen, als man zijnde mag je op straat gaan wonen.

Askja schreef:
K Dat mannen en vrouwen in de VS ongelijk berecht zouden worden is nieuw voor mij.

Dat is trouwens ook niet zo raar. In discussies over gelijkwaardige behandeling tussen mannen en vrouwen (wat sommige de naam "feminisme" meegeven) moet je niet met dit soort dingen aankomen. Ik heb het wel eens genoemd in een discussie hier op bokt over feminisme en daar kwam het volgende antwoord op:
Citaat:
;) En uiteraard staat het Enzino vrij om een mannenbeweging op te richten.

Er heerst dus blijkbaar een taboe op dit onderwerp mede omdat veel zelf verklaarde feministen denken dat het afdoet aan het promoten van rechten voor vrouwen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:32

Eens, gelijke behandeling moet twee kanten op werken en het gaat niet in het voordeel van de vrouwenbeweging werken als deze de ogen moedwillig sluit voor een mogelijk ongelijke rechtspositie in het voordeel van vrouwen.Gelijke monniken, gelijke kappen, dat zou volkomen vanzelfsprekend moeten zijn.

Anderzijds kun je naar mijn mening als weldenkende moderne man niet de ogen sluiten voor het feit dat, ook in ons deel van de wereld, nog steeds sprake is van geweld en sexisme jegens vrouwen (meer dan jegens mannen, dat lijkt me evident) en, ook niet onbelangrijk, van een ongelijke beloning van vrouwen bij gelijkwaardige functies als mannen.
En dat er sprake is van een geleidelijk sterker wordende conservatieve onderstroom die er een nogal reactionair vrouwbeeld op nahoudt, hetgeen wel degelijk op termijn een bedreiging kan vormen voor de maatschappelijke positie van vrouwen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:40

Askja schreef:
Eens, gelijke behandeling moet twee kanten op werken en het gaat niet in het voordeel van de vrouwenbeweging werken als deze de ogen moedwillig sluit voor een mogelijk ongelijke rechtspositie in het voordeel van vrouwen.Gelijke monniken, gelijke kappen, dat zou volkomen vanzelfsprekend moeten zijn.

Anderzijds kun je naar mijn mening als weldenkende moderne man niet de ogen sluiten voor het feit dat, ook in ons deel van de wereld, nog steeds sprake is van geweld en sexisme jegens vrouwen (meer dan jegens mannen, dat lijkt me evident) en, ook niet onbelangrijk, van een ongelijke beloning van vrouwen bij gelijkwaardige functies als mannen.
En dat er sprake is van een geleidelijk sterker wordende conservatieve onderstroom die er een nogal reactionair vrouwbeeld op nahoudt, hetgeen wel degelijk op termijn een bedreiging kan vormen voor de maatschappelijke positie van vrouwen.



Dit kan ik alleen maar onderstrepen.

Steeds als een discussie ontstaat over vrouwenrechten en een problematiek errond (zoals inperken van abortus), wordt er geroepen "Maar wat dan met misbruik van mannen, maar wat dan met inperking van mannenrechten?"

Is er hier dan iemand die roept dat mannen zwaarder gestraft moeten worden, misbruikt mogen worden, ingeperkt moeten worden in hun rechten (tenzij dit voortkomt uit gelijkstellen van mannen en vrouwenrechten)?

Mijn frustraties zijn niet rechtstreeks aan enzino gericht omdat hij dat helemaal niet zo erg doet in dit topic, ik haal het eerder aan als de algemene tendens.

Denk terug aan de moord op Julie Van Espen. De hoeveelheid verontwaardigde mannen die ik op facebook tegenkwam is echt ongelooflijk, want als we misbruik tegen vrouwen bespreken, moeten we ook misbruik tegen mannen bespreken... Neen, zoek je eigen platform.

En dat we hier bij de kwestie vrouwenrechten willen blijven betekent op geen enkele manier dat wij mannenrechten of ongelijkheid in de andere richting onbelangrijk vinden. We vinden vrouwenrechten gewoon prioritair naar aanleiding van dit onderwerp.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:46

enzino schreef:
Er heerst dus blijkbaar een taboe op dit onderwerp mede omdat veel zelf verklaarde feministen denken dat het afdoet aan het promoten van rechten voor vrouwen.


Ja, en er heerst een taboe op feminisme, want we zijn de helft van de tijd zelfverklaard en gewoon moeilijk. Weet je hoe je wordt bekeken in een kamer mannen als je zo'n onderwerp aanhaalt?

"Sorry dat ik de sfeer verpest boys, maar ik voel me niet op mijn gemak bij jullie overdreven opmerkingen over mijn uiterlijk, kunnen we het daar even over hebben?"

Geloof me dat wij als vrouwen heel wat moeten jongleren en balanceren om zowel op te komen voor onszelf als niet weggezet te worden als de bitch en sfeerverpester. Het is een kunst op zich.

Als je een beweging opstart vanuit het idee: we gaan de taboe op mannenmisbruik aanvechten, ga je echt wel heel wat vrouwen in je kamp hebben. Elke beweging kampt met tegenwerking. Dat hoort erbij, anders is het niet vechten, anders was het in de eerste plaats niet zo'n probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:50

Askja schreef:
Eens, gelijke behandeling moet twee kanten op werken en het gaat niet in het voordeel van de vrouwenbeweging werken als deze de ogen moedwillig sluit voor een mogelijk ongelijke rechtspositie in het voordeel van vrouwen.Gelijke monniken, gelijke kappen, dat zou volkomen vanzelfsprekend moeten zijn.

Anderzijds kun je naar mijn mening als weldenkende moderne man niet de ogen sluiten voor het feit dat, ook in ons deel van de wereld, nog steeds sprake is van geweld en sexisme jegens vrouwen (meer dan jegens mannen, dat lijkt me evident) en, ook niet onbelangrijk, van een ongelijke beloning van vrouwen bij gelijkwaardige functies als mannen.
En dat er sprake is van een geleidelijk sterker wordende conservatieve onderstroom die er een nogal reactionair vrouwbeeld op nahoudt, hetgeen wel degelijk op termijn een bedreiging kan vormen voor de maatschappelijke positie van vrouwen.




Zelfs de medische wetenschap is gebaseerd op het mannelijk lichaam. Het is aangetoond dat er af en toe vrouwen dood gaan omdat door de "bikini-visie" bepaalde ziekten of aandoeningen bij vrouwen gemist worden, aangezien deze zich anders voordoen dan bij mannen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/07/do ... 24-a755516

anjali
Berichten: 15210
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:04

SinneJ schreef:
enzino schreef:
Er heerst dus blijkbaar een taboe op dit onderwerp mede omdat veel zelf verklaarde feministen denken dat het afdoet aan het promoten van rechten voor vrouwen.


Ja, en er heerst een taboe op feminisme, want we zijn de helft van de tijd zelfverklaard en gewoon moeilijk. Weet je hoe je wordt bekeken in een kamer mannen als je zo'n onderwerp aanhaalt?

"Sorry dat ik de sfeer verpest boys, maar ik voel me niet op mijn gemak bij jullie overdreven opmerkingen over mijn uiterlijk, kunnen we het daar even over hebben?"

Geloof me dat wij als vrouwen heel wat moeten jongleren en balanceren om zowel op te komen voor onszelf als niet weggezet te worden als de bitch en sfeerverpester. Het is een kunst op zich.

Als je een beweging opstart vanuit het idee: we gaan de taboe op mannenmisbruik aanvechten, ga je echt wel heel wat vrouwen in je kamp hebben. Elke beweging kampt met tegenwerking. Dat hoort erbij, anders is het niet vechten, anders was het in de eerste plaats niet zo'n probleem.

Eerlijk gezegd vind ik dat het voornamelijk mede-vrouwen zijn die commentaar hebben op het uiterlijk of de kleding van andere vrouwen.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:24

Dat hangt er vanaf wat je verstaat onder commentaar.
"Wat heeft zij een domme rok aan, ziet niet uit."
"Jemig dat kan echt niet, veel te kort"
Vrouw

"Fietfieuuw wijffie, ga je mee?"
"Woow, lekkere borsten"
Man.
Daarnaast is het bij mannen ook vaak indirect. Schaarse kleding op posters ed.

Ik heb liever dat eerste persoonlijk. En vaak hoor je dat als vrouw niet zelf.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:29

secricible schreef:
Dat hangt er vanaf wat je verstaat onder commentaar.
"Wat heeft zij een domme rok aan, ziet niet uit."
"Jemig dat kan echt niet, veel te kort"
Vrouw

"Fietfieuuw wijffie, ga je mee?"
"Woow, lekkere borsten"
Man.
Daarnaast is het bij mannen ook vaak indirect. Schaarse kleding op posters ed.

Ik heb liever dat eerste persoonlijk. En vaak hoor je dat als vrouw niet zelf.


Ook dit is echt enorm kortzichtig en stereotyperend. Genoeg mannen gehad die mij
op een hele beschaafde manier complimenteren. Ja, er zijn altijd mannen die achter je rug om om je
borsten zullen praten. Maar je schetst het hier imo alsof het alledaags gebeurt op deze manier.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:31

Shaggy09 schreef:
secricible schreef:
Dat hangt er vanaf wat je verstaat onder commentaar.
"Wat heeft zij een domme rok aan, ziet niet uit."
"Jemig dat kan echt niet, veel te kort"
Vrouw

"Fietfieuuw wijffie, ga je mee?"
"Woow, lekkere borsten"
Man.
Daarnaast is het bij mannen ook vaak indirect. Schaarse kleding op posters ed.

Ik heb liever dat eerste persoonlijk. En vaak hoor je dat als vrouw niet zelf.


Ook dit is echt enorm kortzichtig en stereotyperend. Genoeg mannen gehad die mij
op een hele beschaafde manier complimenteren. Ja, er zijn altijd mannen die achter je rug om om je
borsten zullen praten. Maar je schetst het hier imo alsof het alledaags gebeurt op deze manier.


Ik zou zeggen; wees blij dat het jou niet elke dag gebeurt, maar dat is echt niet de ervaring van elke vrouw in een grootstad, die maken regelmatig zo'n dingen mee.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:33

Eerlijk gezegd kan ik me er niet enorm aan storen als het gebeurt. Oké als het echt dagelijks zou gebeuren natuurlijk wel.
Maar ik ben zowat dagelijks in een grootstad en heb er geen last van eigenlijk, nog nooit meegemaakt dat dat geroepen wordt.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:37

Shaggy09 schreef:
Eerlijk gezegd kan ik me er niet enorm aan storen als het gebeurt. Oké als het echt dagelijks zou gebeuren natuurlijk wel.
Maar ik ben zowat dagelijks in een grootstad en heb er geen last van eigenlijk, nog nooit meegemaakt dat dat geroepen wordt.


Als het mij zo weinig zou overkomen en bij roepen zou blijven, zou ik het me ook zo niet aantrekken, maar dat is het niet. Ik ben al omsingeld door een groepje mannen die 'complimenten' naar me riepen, achtervolgd op de bus, bedreigd in de winkel waar ik werk omdat ik mijn gsm nr niet wil geven .. en ja als er dan iemand roept op straat "Hey prutsmuts, kom je mee??" Wordt het steeds moeilijker dat gewoon van je af te laten glijden.

Probeer door je eigen ervaring niet die van een ander als onrealistisch af te schrijven. Als zoveel vrouwen aangeven zich onveilig te voelen vanwege het gedrag van bepaalde mannen, is er een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:57

Ik wilde de discussie niet kapen met een man vs vrouw of feminisme debat, ik reageerde slechts op het, in mijn ogen, uiterst trieste wereldbeeld dat Resistance schetste en de vraag voor informatie die daarna kwam van Askje. Wat mij betreft was dat offtopic en verder niet echt van toepassing hier.

Vandaar dat ik verder ook niet in zal gaan op de door Askja gegeven stelling, die lang geleden al ontkracht is, dat vrouwen minder betaald krijgen voor gelijkwaardige functies. Misschien een andere keer in een ander topic.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:59

Shaggy09 schreef:
secricible schreef:
Dat hangt er vanaf wat je verstaat onder commentaar.
"Wat heeft zij een domme rok aan, ziet niet uit."
"Jemig dat kan echt niet, veel te kort"
Vrouw

"Fietfieuuw wijffie, ga je mee?"
"Woow, lekkere borsten"
Man.
Daarnaast is het bij mannen ook vaak indirect. Schaarse kleding op posters ed.

Ik heb liever dat eerste persoonlijk. En vaak hoor je dat als vrouw niet zelf.


Ook dit is echt enorm kortzichtig en stereotyperend. Genoeg mannen gehad die mij
op een hele beschaafde manier complimenteren. Ja, er zijn altijd mannen die achter je rug om om je
borsten zullen praten. Maar je schetst het hier imo alsof het alledaags gebeurt op deze manier.



Dan komt mijn boodschap op jou verkeerd over.
Wat ik bedoelde is meer dat vrouwen op een andere manier commentaar op elkaar leveren dan mannen op vrouwen. Dit nav anjalis bericht.
Een vrouw zal het vrijwel nooit op de laatste manier doen. En de meeste mannen niet op de eerste manier.

Je hoort mij niet zeggen dat alle mannen dat doen of dat vrouwen dit dagelijks overkomt, dat was ook niet mijn punt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:19

secricible schreef:
Shaggy09 schreef:


Ook dit is echt enorm kortzichtig en stereotyperend. Genoeg mannen gehad die mij
op een hele beschaafde manier complimenteren. Ja, er zijn altijd mannen die achter je rug om om je
borsten zullen praten. Maar je schetst het hier imo alsof het alledaags gebeurt op deze manier.



Dan komt mijn boodschap op jou verkeerd over.
Wat ik bedoelde is meer dat vrouwen op een andere manier commentaar op elkaar leveren dan mannen op vrouwen. Dit nav anjalis bericht.
Een vrouw zal het vrijwel nooit op de laatste manier doen. En de meeste mannen niet op de eerste manier.

Je hoort mij niet zeggen dat alle mannen dat doen of dat vrouwen dit dagelijks overkomt, dat was ook niet mijn punt.


Sorry, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. :)
En inderdaad mannen zijn wat dat betreft wat meer recht voor zijn raap met dat soort zaken, minder achterbaks. Maar kunnen wel grof uit de hoek komen soms.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:31

enzino schreef:
Ik wilde de discussie niet kapen met een man vs vrouw of feminisme debat, ik reageerde slechts op het, in mijn ogen, uiterst trieste wereldbeeld dat Resistance schetste en de vraag voor informatie die daarna kwam van Askje. Wat mij betreft was dat offtopic en verder niet echt van toepassing hier.

Vandaar dat ik verder ook niet in zal gaan op de door Askja gegeven stelling, die lang geleden al ontkracht is, dat vrouwen minder betaald krijgen voor gelijkwaardige functies. Misschien een andere keer in een ander topic.

Zo maak je je er wel erg gemakkelijk van af. Maar goed.

M.i. is het vooral nodig dat mannen en vrouwen zich niet tegen elkaar uit laten spelen door polariserende ophitsers aan beide kanten. Je kunt discussiëren over in hoeverre de gelijkheid tussen m/v daadwerkelijk in alle opzichten is bereikt, en wat daar eventueel nog aan gedaan moet worden, maar het is niet constructief om enerzijds te roepen dat het feminisme door is geslagen ten koste van mannen, en anderzijds dat vrouwen nog steeds per definitie de minderwaardige underdog zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:31

Askja schreef:
Zo maak je je er wel erg gemakkelijk van af. Maar goed.

Ik snap niet goed waar ik me wel erg gemakkelijk van af maak.
Ik stel dat mannen zwaarder worden gestraft voor soortgelijke vergrijpen dan vrouwen, wat niemand in twijfel trekt (zowel in de USA als in NL).
Ik stel dat zwarte mensen zwaarder worden gestraft voor soortgelijke vergrijpen dan blanke mensen, wat niemand in twijfel trekt (in de USA).
Ik stel dat arme mensen (mensen met minder macht) zwaarder worden gestraft voor soortgelijke vergrijpen dan rijke mensen (mensen met meer macht), wat niemand in twijfel trekt (in de USA en waarschijnlijk ook in NL).

Als arme zwarte man ben je de pineut, als rijke blanke vrouw heb je de beste kansen de dans te ontspringen.

Askja schreef:
M.i. is het vooral nodig dat mannen en vrouwen zich niet tegen elkaar uit laten spelen door polariserende ophitsers aan beide kanten. Je kunt discussiëren over in hoeverre de gelijkheid tussen m/v daadwerkelijk in alle opzichten is bereikt, en wat daar eventueel nog aan gedaan moet worden, maar het is niet constructief om enerzijds te roepen dat het feminisme door is geslagen ten koste van mannen, en anderzijds dat vrouwen nog steeds per definitie de minderwaardige underdog zijn.

Dit bedoel je vast algemeen want het slaat niet op iets dat ik hier heb gezegd.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:44

Dat bedoel ik inderdaad algemeen, dat leek me ook vrij duidelijk.

Ik doelde met je er gemakkelijk van af maken overigens op jouw bewering dat het allang achterhaald is dat vrouwen vaak minder verdienen voor gelijkwaardig werk. Ik kan hooguit uit verschillende bronnen (o.a. CBS) opmaken dat het verschil in het algemeen terugloopt maar nog wel bestaat, dus ik ben wel benieuwd waar jij dat 'allang achterhaald' op baseert. Wellicht ervaring in je eigen omgeving?