Abortus verboden in Alabama...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:03

Marriefloor schreef:
Ik ben het grotendeels eens met J_E en Blokje.

In veel gevallen ben ik tegen abortus. Ik begrijp dat er uitzonderingen zijn. Het lijkt me vreselijk om zwanger te raken na bijvoorbeeld verkrachting. Maar geloven jullie dat alle abortusklinieken vol zitten met zwangere vrouwen n.a.v. verkrachting? Dan zijn er nog veel die opgepakt moeten worden.

Dat veel het zien als vruchtje / object etc dat vind ik pas walgelijk. Het is een baby'tje in wording. En dat het geen gevoel zou hebben? Dan denk ik dat je nog geen kindje in je buik gedragen hebt. Een kindje van 12 weken ligt soms heerlijk te duimen op een echo. Kindje van 16 , 17 weken kan je voelen bewegen in je buik. Dat z'n klein kindje geen gevoel zou hebben?? Dat is goed praten voor jezelf. Heb je wel eens beelden gezien? Een kindje wat veilig in de baarmoeder zit? En ineens weg gehaald wordt? Dat reageert wel degelijk...


Kun je "veel" definieren? Wat is "veel gevallen" voor jou? Want

Citaat:
Ter indicatie: in Nederland is 53% van de abortussen tot 7 weken, dan gaat het maximaal om een foetus ter grootte van 10ct en 0.5g. 18% is vanaf 12 weken. Met 12 weken is de foetus/embryo 6.5cm en 14g.


Dit zijn de cijfers. Tot 7weken ligt een kind niet te duimen. Het krijgt net vormen van armen en benen. Een groot deel zijn overtijd behandelingen, dus met ongeveer 4,5weken (max 16dgn overtijd)

Het is bijzonder hoe mensen anti-abortus een beeld hebben dat het gros van de afgebroken zwangerschappen vrouwen zijn die met 18weken besluiten om de zwangerschap eens af te breken en dat fluitend doen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan zeg maar.
Maar geen antwoord hebben op de kritische noten zoals in 1 van mijn vorige posts.
Get your facts together.
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-05-19 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:03

Foaly schreef:
J_E, wat jij beschrijft zijn late term abortions. Dat zijn voor het overgrote deel gewenste zwangerschappen die helemaal mis zijn gelopen, en beëindigd moeten worden omdat het kind al dood/stervende is, of omdat anders de moeder ernstig in gevaar komt. Het gaat hierbij dus vaak om kindjes die wel gewild zijn, en waarvan de moeder (die dus al haar kindje verliest) nog een extra trauma aangepraat krijgen door dit soort horrorverhalen van de pro life beweging.

Daar al eens bij stilgestaan? Dat een deel van de abortussen uit medische noodzaak plaatsvindt? Buitenbaarmoederlijke zwangerschappen, ernstig gehandicapte/onderontwikkelde kindjes die geen kans hebben om te overleven (en die, als ze tegen alle verwachting in toch levend geboren worden, wellicht na een paar dagen alsnog een zeer pijnlijke dood sterven), moeders die ernstig ziek zijn/worden tijdens de zwangerschap waardoor het niet verantwoord is die zwangerschap door te laten bestaan... Dat valt ook allemaal onder deze wetgeving. En dat heeft in mijn ogen absoluut niets meer met 'het beschermen van leven' te maken, want je gaat volledig aan het beschermen van het leven van de vrouw voorbij.

Ik zal maar niet zeggen wat ik er verder van vind, want dan wordt ik pas echt giftig :=

Ik wil je even complimenten geven voor deze reactie. Je kaart hier zoveel goede argumenten aan. Ben een stille meelezer, en kook van woede tijdens het lezen van bepaalde pro abortus meningen. Niet omdat zij zo graag een kindje zouden houden, want daar laat ik je volledig vrij in. Het laat me ijskoud wat jij zou doen tijdens een ongewenste zwangerschap. Puur omdat deze mensen een foetusleven (wat niet eens een volwaardig leven is op dat moment) boven dat van mij zetten, en de eigen keuze van een vrouw willen afpakken. Waarom vind je je eigen mening/geloof/principe zo belangrijk dat je daar andere mensen de dupe van maakt?
Maar Foaly, Ik vind dat je hier de spijker flink op de kop slaat en dat waardeer ik.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:06

Ailill schreef:
Okay. Hoe zit het dan wanneer de moeder wél het kind wil houden maar de vader niet. Moet hij dan wel/niet fin. zorg dragen?

Punt waar ik naar neig: Binnen deze hele kwestie draait het om de beslissing van de vrouw - of juist het ontnemen van die beslissing. En dat snap ik hoor, iedereen is baas in eigen lichaam en niemand heeft daar, in mijn optiek, iets over te zeggen/vinden/beslissen. Maar, binnen de gebieden waar een vrouw zelf mag beslissen, 'trekt' de man vrijwel altijd aan het korste eind: Vrouw wil wel maar man niet, betaal maar. Vrouw wil niet maar man wel, jammer man. Vrouw wil (na een periode) zonder man, rechter wijst kinderen aan de vrouw toe. Nu is dit niet altijd het geval, maar meestal wel.

En het stomme is, ergens begrijp ik dit allemaal prima. Het klinkt logisch. Gevoelsmatig zit het me toch niet helemaal lekker.

Meer on-topic: Ik vind het een vreemde wet. Je ontneemt vrouwen een recht, bezorgt een hoop toekomstige kinderen/mensen wellicht geen prettig leven en de randzorgen, o.a. zorg, zijn behoorlijk zorgelijk.


Ik snap jouw punt ontzettend goed, en ik vind dat ook een lastige. Vooral m.b.t. alimentatie..
Vind ik dat je als man zorg moet dragen voor alimentatie als je zelf absoluut geen kinderen wil? Nee eigenlijk niet. Had je dan maar geen seks moeten hebben? Misschien, i.i.g. (bijna) nooit een ander vertrouwen als het gaat om voorbehoedsmiddelen..

Wel is de vrouw de persoon die het kindje bij zich draagt, en heeft die daarmee ook de eindbeslissing. Er zijn ook zo veel grijze gebieden en dunne grenzen, dat ik snap dat je een lijn moet trekken als het gaat om regelgeving..

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:09

Ik heb, met mijn nieuwe liefde, wel een kinderwens. En dat verandert helemaal niets aan mijn mening daarover. Als ik zelf kies om idd mijn lijf te veranderen, risico lopen, etc. is dat een ding.

Maar als dat voor mij gekozen wordt en ik daar geen stem in heb, is dat een probleem. Imo is dat een regelrechte violation van de rechten van de mens. En sorry, ik kan niet op het Nederlandse woord voor violation komen.

Marriefloor schreef:
Dat veel het zien als vruchtje / object etc dat vind ik pas walgelijk. Het is een baby'tje in wording. En dat het geen gevoel zou hebben? Dan denk ik dat je nog geen kindje in je buik gedragen hebt. Een kindje van 12 weken ligt soms heerlijk te duimen op een echo. Kindje van 16 , 17 weken kan je voelen bewegen in je buik. Dat z'n klein kindje geen gevoel zou hebben?? Dat is goed praten voor jezelf. Heb je wel eens beelden gezien? Een kindje wat veilig in de baarmoeder zit? En ineens weg gehaald wordt? Dat reageert wel degelijk...

Da's mooi.
Maar het vruchtje heeft nog geen rechten, want tot het geboren is, is het geen kind, maar onderdeel van het lichaam van de moeder. En die moeder is een mens, en heeft autonomie over haar eigen lichaam. En die vrouw wil geen kind. Die wil ook geen zwangerschap door, of een bevalling. En als jij je dan zo druk maakt over dat vruchtje, maar geen reet geeft om de rechten van de vrouw in kwestie, ben je haar aan het reduceren tot een wandelende couveuse en ik heb wat moeite met het ontmenselijken van een vrouw, die nog veel complexer is dan dat vruchtje. En ik heb er zeker moeite mee dat zij behandeld wordt als een ding, dat geen rechten heeft, op het moment dat zij zwanger is.
Want de foetus is een object. Een vruchtje. De moeder is een mens.

Overigens reageren veulens, puppies en kittens ook, en bewegen ook in de buik, en kuikens bewegen in een ei. Is een nonsensical argument.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:11

Ailill schreef:
Okay. Hoe zit het dan wanneer de moeder wél het kind wil houden maar de vader niet. Moet hij dan wel/niet fin. zorg dragen?

Punt waar ik naar neig: Binnen deze hele kwestie draait het om de beslissing van de vrouw - of juist het ontnemen van die beslissing. En dat snap ik hoor, iedereen is baas in eigen lichaam en niemand heeft daar, in mijn optiek, iets over te zeggen/vinden/beslissen. Maar, binnen de gebieden waar een vrouw zelf mag beslissen, 'trekt' de man vrijwel altijd aan het korste eind: Vrouw wil wel maar man niet, betaal maar. Vrouw wil niet maar man wel, jammer man. Vrouw wil (na een periode) zonder man, rechter wijst kinderen aan de vrouw toe. Nu is dit niet altijd het geval, maar meestal wel.

En het stomme is, ergens begrijp ik dit allemaal prima. Het klinkt logisch. Gevoelsmatig zit het me toch niet helemaal lekker.

Meer on-topic: Ik vind het een vreemde wet. Je ontneemt vrouwen een recht, bezorgt een hoop toekomstige kinderen/mensen wellicht geen prettig leven en de randzorgen, o.a. zorg, zijn behoorlijk zorgelijk.


Ik herken wat je zegt en heb hier veel met mijn man over gesproken tijdens de zwangerschap (hij vond het soms lastig dat hij als man nergens iets over te zeggen had).
Ik denk dat dit voorkomt uit dat we opgroeien in een cultuur waarin gelijkheid het hoogste goed is. En eigenlijk mannen meestal iets hoger staan dan vrouwen. Dat is de cultuur waarin we leven en die we gewend zijn.

Maar rondom zwanger zijn en geboorte is gelijkheid onmogelijk. Een vrouw kan zwanger worden en kinderen baren. En een man niet. En daar verandert niemand iets aan, gelijkheid krijg je niet op dit punt.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:18

Avalanche81 schreef:
Maar als dat voor mij gekozen wordt en ik daar geen stem in heb, is dat een probleem. Imo is dat een regelrechte violation van de rechten van de mens. En sorry, ik kan niet op het Nederlandse woord voor violation komen.

Schending ;)

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:19

Ailill schreef:
Okay. Hoe zit het dan wanneer de moeder wél het kind wil houden maar de vader niet. Moet hij dan wel/niet fin. zorg dragen?

Punt waar ik naar neig: Binnen deze hele kwestie draait het om de beslissing van de vrouw - of juist het ontnemen van die beslissing. En dat snap ik hoor, iedereen is baas in eigen lichaam en niemand heeft daar, in mijn optiek, iets over te zeggen/vinden/beslissen. Maar, binnen de gebieden waar een vrouw zelf mag beslissen, 'trekt' de man vrijwel altijd aan het korste eind: Vrouw wil wel maar man niet, betaal maar. Vrouw wil niet maar man wel, jammer man. Vrouw wil (na een periode) zonder man, rechter wijst kinderen aan de vrouw toe. Nu is dit niet altijd het geval, maar meestal wel.

En het stomme is, ergens begrijp ik dit allemaal prima. Het klinkt logisch. Gevoelsmatig zit het me toch niet helemaal lekker.

Meer on-topic: Ik vind het een vreemde wet. Je ontneemt vrouwen een recht, bezorgt een hoop toekomstige kinderen/mensen wellicht geen prettig leven en de randzorgen, o.a. zorg, zijn behoorlijk zorgelijk.




Persoonlijk vind ik dat in het geval van een vader die het kind niet wil, maar de moeder wel, dat ook dan de moeder het laatste woord heeft. De man die het kind niet wil had eerder kunnen bedenken dat het dan een goed idee was geweest om er een -in boktproof termen- wollen sok omheen te hangen.

Wanneer de zwangerschap het gevolg is van een verkrachting van de man zou ik het dan wel een heel moeilijk gebeuren vinden. Dan loopt er dus een kind waarvan je a) niet wilde dat het bestond, en b) je zelf geen stem in hebt gehad qua verwekken. Dat zou ik een ontzettend moeilijke vraag vinden om te beantwoorden.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:21

Avalanche81 schreef:
Da's mooi.
Maar het vruchtje heeft nog geen rechten, want tot het geboren is, is het geen kind, maar onderdeel van het lichaam van de moeder. En die moeder is een mens, en heeft autonomie over haar eigen lichaam. En die vrouw wil geen kind. Die wil ook geen zwangerschap door, of een bevalling. En als jij je dan zo druk maakt over dat vruchtje, maar geen reet geeft om de rechten van de vrouw in kwestie, ben je haar aan het reduceren tot een wandelende couveuse en ik heb wat moeite met het ontmenselijken van een vrouw, die nog veel complexer is dan dat vruchtje. En ik heb er zeker moeite mee dat zij behandeld wordt als een ding, dat geen rechten heeft, op het moment dat zij zwanger is.
Want de foetus is een object. Een vruchtje. De moeder is een mens.


Overigens reageren veulens, puppies en kittens ook, en bewegen ook in de buik, en kuikens bewegen in een ei. Is een nonsensical argument.

Amen

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:22

Avalanche81 schreef:
Marriefloor schreef:
Dat veel het zien als vruchtje / object etc dat vind ik pas walgelijk. Het is een baby'tje in wording. En dat het geen gevoel zou hebben? Dan denk ik dat je nog geen kindje in je buik gedragen hebt. Een kindje van 12 weken ligt soms heerlijk te duimen op een echo. Kindje van 16 , 17 weken kan je voelen bewegen in je buik. Dat z'n klein kindje geen gevoel zou hebben?? Dat is goed praten voor jezelf. Heb je wel eens beelden gezien? Een kindje wat veilig in de baarmoeder zit? En ineens weg gehaald wordt? Dat reageert wel degelijk...

Da's mooi.
Maar het vruchtje heeft nog geen rechten, want tot het geboren is, is het geen kind, maar onderdeel van het lichaam van de moeder. En die moeder is een mens, en heeft autonomie over haar eigen lichaam. En die vrouw wil geen kind. Die wil ook geen zwangerschap door, of een bevalling. En als jij je dan zo druk maakt over dat vruchtje, maar geen reet geeft om de rechten van de vrouw in kwestie, ben je haar aan het reduceren tot een wandelende couveuse en ik heb wat moeite met het ontmenselijken van een vrouw, die nog veel complexer is dan dat vruchtje. En ik heb er zeker moeite mee dat zij behandeld wordt als een ding, dat geen rechten heeft, op het moment dat zij zwanger is.
Want de foetus is een object. Een vruchtje. De moeder is een mens.


Helemaal mee eens. Heel goed gezegd.

xrobbiee

Berichten: 301
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:26

Ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben, als je tegen abortus ben prima, maar daarmee heb je niet het recht om deze keuze van andere mensen af te pakken. Om het even te vergelijken:
Het is illegaal om de organen van een overleden persoon te gebruiken voor iemand anders die dat misschien heel hard nodig heeft, wanneer de overleden persoon daar geen toestemming voor heeft gegeven. Dat betekent dus dat een overleden persoon op dit moment meer rechten heeft in bijv. Alabama dan een vrouw, en daar heb ik heel veel moeite mee.

Daarnaast zoals iemand eerder zei, het boek + de serie the handmaids tale begint nu toch met de dag steeds realistischer te worden :(

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:26

Citaat:
Sorry, maar geloof je dit echt? Een foetus heeft nog helemaal geen gevoel óf is al dood óf de bevalling wordt gewoon ingeleid en de foetus begint nooit met ademhalen. Ligt een beetje aan welk stadium de foetus is. Denk je echt dat er artsen zijn die een levend (=pijn voelend & bewust) kind uit elkaar trekken? Als een dierenarts een veulen of kalf uit de baarmoeder moet snijden, gaat dat ook echt niet levend hoor :=
De neurologische verbindingen liggen er nog helemaal niet om dingen te voelen. Het is echt gewoon een klompje cellen, weliswaar heel ver weg lijkend op een mens. De definitie van levend is als je op jezelf staand kan leven en dat geld dus duidelijk niet voor een foetus.


Dit zie ik toch echt heel anders. Ik heb interviews gezien van artsen die abortussen deden. Welke gestopt zijn, nadat zij het kindje op een echo hebben bekeken tijdens de zogenaamde ingreep. Daarop was wel degelijk te zien dat er een mondje open ging om te schreeuwen van de pijn. Spartelend. Er zijn meerdere verhalen hierover te vinden.
Laatst bijgewerkt door J_E op 17-05-19 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:28

DeMolenhoek schreef:
Wat ik mij ook afvraag: De verkrachter moet gestraft worden. Het kind mag niet gestraft worden en het moet blijven leven, want het is een slachtoffer.

Maar de vrouw/tiener/meisje is ook een slachtoffer. Waarom wordt zij wel gestraft? Waarom wordt zij gestraft, ongeacht leeftijd, om 9 maand een kind te moeten dragen en hoogst waarschijnlijk ook haar hele leven voor te zorgen. Waarom is het wel ok om dit slachtoffer te straffen?

Blokje? J_E? Iemand die voor deze wet is die hierop wil antwoorden?


Ik quote mij zelf even. Alhoewel het feit dat hier wordt overheen gepraat eigenlijk ook wel genoeg zegt in mijn ogen.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:32

Ik ben pro baas in eigen buik, dus al is de reden "onzin" .....(en daarbij geldt, wat ik onzin vind hoeft een ander niet onzin te vinden............).


Als iemand een kind niet wil dan wil ik dat je als vrouw een keus kunt en mag maken om abortus te plegen.

Liever 1 abortus te veel..dan een kind in ellende laten opgroeien....want dat is pas sneu

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:33

J_E schreef:
Dit zie ik toch echt heel anders.


Helemaal prima, want dan kies jij nooit voor abortus. Maar jij hebt het recht niet dit voor een ander te beslissen. En daar gaat het nou net om.
Iedereen moet die keuze voor zichzelf over haar eigen lijf en leven kunnen maken.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:49

J_E schreef:
Citaat:
Sorry, maar geloof je dit echt? Een foetus heeft nog helemaal geen gevoel óf is al dood óf de bevalling wordt gewoon ingeleid en de foetus begint nooit met ademhalen. Ligt een beetje aan welk stadium de foetus is. Denk je echt dat er artsen zijn die een levend (=pijn voelend & bewust) kind uit elkaar trekken? Als een dierenarts een veulen of kalf uit de baarmoeder moet snijden, gaat dat ook echt niet levend hoor :=
De neurologische verbindingen liggen er nog helemaal niet om dingen te voelen. Het is echt gewoon een klompje cellen, weliswaar heel ver weg lijkend op een mens. De definitie van levend is als je op jezelf staand kan leven en dat geld dus duidelijk niet voor een foetus.


Dit zie ik toch echt heel anders. Ik heb interviews gezien van artsen die abortussen deden. Welke gestopt zijn, nadat zij het kindje op een echo hebben bekeken tijdens de zogenaamde ingreep. Daarop was wel degelijk te zien dat er een mondje open ging om te schreeuwen van de pijn. Spartelend. Er zijn meerdere verhalen hierover te vinden.


Dit is propaganda en niet wetenschappelijk.

scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:58

Een totaal verbod ben ik geen voorstander van. Echter kende ik genoeg mensen toen ik nog op school zat die liever kozen voor een abortus dan anticonceptie. Of onder het motto ik wordt toch vast niet zwanger de vrije loop gingen zonder. Als ik er voor kies om te stelen en ik moet naar de gevangenis ben ik niet meer vrij om veel keuzes te maken. Ik denk in dit geval ook wel vaak wie zijn billen brand..... Er worden veel kinderen uit het buitenland gehaald omdat mensen graag willen adopteren en deze jonge kinderen in nederland niet beschikbaar zijn. Je kunt er dus voor kiezen om je kind op te geven voor adoptie ipv vermoorden. Ik denk/hoop dat deze grote groep mensen dan ook beter gaat nadenken over de gevolgen van geen anticonceptie gebruiken ipv ach abortus kan altijd nog.

Ik zie een kind in de buik ook als kind. Ik vind het heel raar dat iemand zegt als het kind het zelf nog niet red is het geen kind en mag je het dood maken en als het een week later levensvatbaar is en te vroeg wordt geboren mag je het niet bij het vuilnis neer gooien. Mensen maken hier dus verschil op basis van een week tussen mijn keus en WTF die is ziek dat doe je toch niet.

Ik ben dus wel van mening dat als het leven van de moeder in gevaar is abortus wel moet kunnen. Ook als het kind niet levensvatbaar is.

Ik ben ook van mening dat wij als gehele mensheid meer voor elkaar klaar moeten staan, waardoor een alleenstaande moeder zich makkelijker kan redden. Voor mijzelf zal ik bij een zwangerschap door de anticonceptie heen niet kiezen voor een abortus, echter heb ik geen familie in de buurt wonen en werk ik full time in 3 ploegen. Ik heb hier dus ook wel eens over nagedacht hoe dit dan zal moeten. Ik ken geen opvang voor s nachts.

De opmerking een kind dat trek ik niet en daar ga ik aan onderdoor vindt ik een beetje als mensen mij vragen hoe ik de nachtdienst vol hou en roepen dat zou ik niet trekken daar ga ik aan onderdoor. Als je dan vraagt heb je het wel eens geprobeerd is het antwoord nee. Dat trek ik niet roepen zonder ervaring vindt ik jezelf te kort doen en te negatief zijn (dit geldt voor alles in het leven). Helaas is moederschap niet even uit te proberen :P

En baas in eigen buik???? volgens mij is het nog steeds drama om je als vrouw te laten steriliseren. Lekker krom

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:00

Ailill schreef:
Okay. Hoe zit het dan wanneer de moeder wél het kind wil houden maar de vader niet. Moet hij dan wel/niet fin. zorg dragen?

Punt waar ik naar neig: Binnen deze hele kwestie draait het om de beslissing van de vrouw - of juist het ontnemen van die beslissing. En dat snap ik hoor, iedereen is baas in eigen lichaam en niemand heeft daar, in mijn optiek, iets over te zeggen/vinden/beslissen. Maar, binnen de gebieden waar een vrouw zelf mag beslissen, 'trekt' de man vrijwel altijd aan het korste eind: Vrouw wil wel maar man niet, betaal maar. Vrouw wil niet maar man wel, jammer man. Vrouw wil (na een periode) zonder man, rechter wijst kinderen aan de vrouw toe. Nu is dit niet altijd het geval, maar meestal wel.

En het stomme is, ergens begrijp ik dit allemaal prima. Het klinkt logisch. Gevoelsmatig zit het me toch niet helemaal lekker.

Meer on-topic: Ik vind het een vreemde wet. Je ontneemt vrouwen een recht, bezorgt een hoop toekomstige kinderen/mensen wellicht geen prettig leven en de randzorgen, o.a. zorg, zijn behoorlijk zorgelijk.


Ik begrijp je gevoel wel hoor, maar het is heel simpel. Een vrouw is geen broedmachine en je kan niet gedwongen worden tot draagmoederschap. Zorg dus als man dat je een condoom omdoet, als je niet zeker weet of de vrouw een kind van je wil krijgen.

J_E schreef:
Citaat:
Sorry, maar geloof je dit echt? Een foetus heeft nog helemaal geen gevoel óf is al dood óf de bevalling wordt gewoon ingeleid en de foetus begint nooit met ademhalen. Ligt een beetje aan welk stadium de foetus is. Denk je echt dat er artsen zijn die een levend (=pijn voelend & bewust) kind uit elkaar trekken? Als een dierenarts een veulen of kalf uit de baarmoeder moet snijden, gaat dat ook echt niet levend hoor :=
De neurologische verbindingen liggen er nog helemaal niet om dingen te voelen. Het is echt gewoon een klompje cellen, weliswaar heel ver weg lijkend op een mens. De definitie van levend is als je op jezelf staand kan leven en dat geld dus duidelijk niet voor een foetus.


Dit zie ik toch echt heel anders. Ik heb interviews gezien van artsen die abortussen deden. Welke gestopt zijn, nadat zij het kindje op een echo hebben bekeken tijdens de zogenaamde ingreep. Daarop was wel degelijk te zien dat er een mondje open ging om te schreeuwen van de pijn. Spartelend. Er zijn meerdere verhalen hierover te vinden.


Er zijn ook verhalen dat de aarde plat is, ook heel veel mensen die dat geloven trouwens..
Simpelweg is het zenuwstelsel nog niet zo ver ontwikkeld. Zodra dat wel zo is, rond 24 weken, wordt dat ook echt op een andere manier gedaan hoor. Pfff ik schrik wel echt van het wereldbeeld dat je hebt, als je denkt dat een gemiddelde arts een spartelend kind uit elkaar trekt :wow:

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:02

Een kind of een nachtdienst...

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:06

quickie schreef:
Een totaal verbod ben ik geen voorstander van. Echter kende ik genoeg mensen toen ik nog op school zat die liever kozen voor een abortus dan anticonceptie. Of onder het motto ik wordt toch vast niet zwanger de vrije loop gingen zonder. Als ik er voor kies om te stelen en ik moet naar de gevangenis ben ik niet meer vrij om veel keuzes te maken. Ik denk in dit geval ook wel vaak wie zijn billen brand..... Er worden veel kinderen uit het buitenland gehaald omdat mensen graag willen adopteren en deze jonge kinderen in nederland niet beschikbaar zijn. Je kunt er dus voor kiezen om je kind op te geven voor adoptie ipv vermoorden. Ik denk/hoop dat deze grote groep mensen dan ook beter gaat nadenken over de gevolgen van geen anticonceptie gebruiken ipv ach abortus kan altijd nog.

Ik zie een kind in de buik ook als kind. Ik vind het heel raar dat iemand zegt als het kind het zelf nog niet red is het geen kind en mag je het dood maken en als het een week later levensvatbaar is en te vroeg wordt geboren mag je het niet bij het vuilnis neer gooien. Mensen maken hier dus verschil op basis van een week tussen mijn keus en WTF die is ziek dat doe je toch niet.

Ik ben dus wel van mening dat als het leven van de moeder in gevaar is abortus wel moet kunnen. Ook als het kind niet levensvatbaar is.

Ik ben ook van mening dat wij als gehele mensheid meer voor elkaar klaar moeten staan, waardoor een alleenstaande moeder zich makkelijker kan redden. Voor mijzelf zal ik bij een zwangerschap door de anticonceptie heen niet kiezen voor een abortus, echter heb ik geen familie in de buurt wonen en werk ik full time in 3 ploegen. Ik heb hier dus ook wel eens over nagedacht hoe dit dan zal moeten. Ik ken geen opvang voor s nachts.

De opmerking een kind dat trek ik niet en daar ga ik aan onderdoor vindt ik een beetje als mensen mij vragen hoe ik de nachtdienst vol hou en roepen dat zou ik niet trekken daar ga ik aan onderdoor. Als je dan vraagt heb je het wel eens geprobeerd is het antwoord nee. Dat trek ik niet roepen zonder ervaring vindt ik jezelf te kort doen en te negatief zijn (dit geldt voor alles in het leven). Helaas is moederschap niet even uit te proberen :P

En baas in eigen buik???? volgens mij is het nog steeds drama om je als vrouw te laten steriliseren. Lekker krom


Met als grote verschil dat als je die nachtdienst niet trekt je ontslag kan nemen onder het mom "foute keuze". En bij een kind...tja..

Je laatste opmerking ben ik het wel mee eens, hoewel ik niet begrijp waarom dat verdere achteruitgang rechtvaardigd

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:09

Granoek schreef:
Een kind of een nachtdienst...


Ja je kunt toch van beide ontslag nemen en iets anders zoeken?

Oh wacht...

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:12

Je zou toch bijna een stapel babies in een gevangenis afgeven als protestactie: dit is wat er gaat gebeuren als slachtoffers ongewenst zwanger raken, die brengen het resultaat terug naar de dader. Zoek maar een oplossing.

Sowieso belachelijk dat de vrouw altijd maar verantwoordelijk moet zijn voor babies. Mandje voor de deur bij de vaders zetten, wedden de wet snel weer terug gedraaid wordt?

Als iemand persoonlijk tegen abortus is, geen probleem. Maar verbieden????? Achterlijk land |(

Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:23

Ik vraag mij overigens af of de vrouwen wel een abortus uit kunnen laten voeren in een andere staat. Of worden ze daarin ook beperkt?

pien_2010

Berichten: 43702
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:25

Altijd gaat de discussie of men voor of tegen abortus is. MAAR de vraag is ben je voor of tegen het feit dat aobortus wel of niet in het strafrecht zit. Dat is namelijk een groot verschil.

Ik zelf vind het (uitzondering nagelaten) heel erg verdrietig als vrouwen kiezen om een abortus te ondergaan. MAAR ik ben wel voor abortus uit het strafrecht te halen.

De vrouw is namelijk vrouws genoeg om zelf te kunnen bepalen of zij het vruchtje wil laten uitgroeien tot een kindje waar ze liefdevol voor kan en wil zorgen. Als dat voor haar een "no go" is, dan vind ik dat zij recht heeft op goede medische zorg die haar helpt om geen kindje te krijgen.

Als je namelijk abortus uit het strafrecht haalt zoals in Alabama is gebeurt, dan keren we terug naar de tijd voor gelegaliseerde abortus en gaan vrouwen van de trap afspringen, met brijnaalden in de weer, gaan allerlei rotzooi slikken in de hoop dat de vrucht af komt , gaan vrouwen naar niet gecertificeerde vrouwen die in onhygiënische achterkamertjes vrouwen gaan aborteren met als enorm risico infecties, dood en dood ziek zijn of komen te overlijden, of nooit meer een kindje kunnen krijgen :list: :list: .

Willen we naar die tijd terug? Dat zal toch zeker niet, hopelijk zijn we het daarover met elkaar eens.

Dus wat in Alabama is gebeurd, onder invloed van die uiterst conservatieve mensen, is een groot schande en gaat volkomen in tegen de rechten van de vrouw.
En de aankomende kinderen?
Weliswaar zal abortus wat minder plaatsvinden, maar abortus is echt al van alle tijden, en zal ook na deze wetgeving gewoon maar dan clandestien, doorgang vinden met alle gevolgen van dien voor de volksgezondheid van vrouwen. Heel heel erg, dat dit heeft kunnen gebeuren. We gaan verdorie weer terug naar de middeleeuwen met zo'n uitspraak.

Annelien92

Berichten: 360
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Bergen Op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:30

Ohh wow, emoties lopen hoog op, begrijpelijk ook.

Volgens mij is alleen het hele punt dat de keuze bij de vrouw weggehaald wordt en dan is niet oke, of je nou voor of tegen bent.

Ik ben in veel gevallen voor, echter heb ik in mijn prive kring een situatie waarbij mijn nekharen overeind gaan staan en deze persoon in kwestie vorige week voor abortus nummer 6 is geweest. Hier ben ik tegen haar ook erg vocaal over geweest en heb dit bespreekbaar gemaakt dat er ook andere mogelijkheden zijn. Uche, anit conceptie bijvoorbeeld, dit wil ze zelf niet want ze is allergisch voor latex, wordt depressief van de pil en een spiraal lukt steeds niet. En partner vind dit prima, maar er mag geen nieuw kind bij (ze hebben er 4).

In bovenstaande situatie zou ik iemand nog steeds niet het recht ontnemen om abortus te laten plegen, ik zou echter wel heel graag zien dat er hulp komt in zo'n gezin om dit in de toekomt te kunnen voorkomen, wat nu niet gebeurd.

Abortus is in Nederland toegestaan tot 24 weken, volgens mij, tenminste, dit is mij toen in mijn opleiding gezegd. Echter komt dit in de praktijk zelden tot niet voor.

Ik ben nu zelf zwanger (35 weken) en na 2 jaar vruchtbaarheidsproblemen kan ik mij ook niet meer vinden in mijn oude standpunt. Ik was namelijk iemand die altijd riep "Als er uit testen komt dat mijn kindje wat mankeert, laat ik het weghalen". (Bepaalde situaties wederom uitgesloten).

Gelukkig ben ik nooit verkracht, misbruikt of aangerand, maar ik kan me goed voorstellen dat je als slachtoffer die keuze zou maken.

Kort samengevat, baas in eigen buik. klaar.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:45

Annelien92 schreef:
Ik ben in veel gevallen voor, echter heb ik in mijn prive kring een situatie waarbij mijn nekharen overeind gaan staan en deze persoon in kwestie vorige week voor abortus nummer 6 is geweest. Hier ben ik tegen haar ook erg vocaal over geweest en heb dit bespreekbaar gemaakt dat er ook andere mogelijkheden zijn. Uche, anit conceptie bijvoorbeeld, dit wil ze zelf niet want ze is allergisch voor latex, wordt depressief van de pil en een spiraal lukt steeds niet. En partner vind dit prima, maar er mag geen nieuw kind bij (ze hebben er 4).

In bovenstaande situatie zou ik iemand nog steeds niet het recht ontnemen om abortus te laten plegen, ik zou echter wel heel graag zien dat er hulp komt in zo'n gezin om dit in de toekomt te kunnen voorkomen, wat nu niet gebeurd.

Wow, nooit gehoord van sterilisatie?