Abortus verboden in Alabama...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22782
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:55

Ze zijn in Amerika zo puriteins als fijn gemalen poppestront. Godsvrezend, we doen allemaal alsof we foutloos zijn.

In de achterkamertjes gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.

Maar terug naar de middeleeuwen en een vrouw haar recht ontnemen kunnen ze wel.

Memories

Berichten: 2636
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:01

Vreselijk. Echt een zwarte dag voor vrouwen in het algemeen, en de vrouwen in Alabama in het bijzonder |(
Dit geeft weer een lekker signaal af zeg, blijkbaar mag in delen van de westerse, 1e wereld nog altijd een ander baas zijn in JOUW lijf. Maar idd zoals eerder genoemd, heeft de 'geredde' baby een kleurtje, blijkt ie transgender of homoseksueel, dan weten de mensen die dit hebben bedacht niet hoe snel ze ineens de andere kant op moeten kijken :evaw:
Dat er mensen anti-abortus zijn respecteer en accepteer ik maar die keus voor een ander maken, nee.

Dit gaat gewoon meer levens kosten. Abortus in Alabama verdwijnt hierdoor echt niet, dat verhuist gewoon door naar de illegaliteit en achterkamertjes waar het veel meer levens, pijn en verdriet gaat kosten, naast alle vrouwen die nu gedwongen een kind moeten baren wat ze niet willen.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:07

blokje schreef:
Corine ik heb via de pb dat net ook tegen iemand gezegd. Ik heb moeite daar mee (keuze maken) omdat ik sowieso worstel met de vraag wat dan te doen. Geloof dat ik het hier al eerder zei een kind van 11 een kind laten baren is levensgevaarlijk. Dat lijfje is veel te klein voor een baby. Ik vind die keuze heel lastig en heb daar geen antwoord op.

Er zijn ook vrouwen binnen onze kerk of die ik ken die heel ziek werden in de zwangerschap o.a. zwangerschapsvergiftiging toen is gekozen voor inleiden om de moeder te redden en hoopten ze nog wat voor de baby te kunnen doen. Die is toen overleden. Bij abortus rond 20 weken wordt je ook ingeleid en soms leven de kindjes nog even na de geboorte.

Dus als je ingeleid wordt terwijl de baby nog lang niet voldragen is maar anders overlijd de moeder dan pleeg je onbewust misschien ook een soort abortus...

Lastig


Het zijn geen ongelukjes uit seksuele verkenningen of medische ellende na een liefdesdaad hè??

Het gaat mij om het stukje dat een kind/ vrouw verkracht wordt, het meest oneerbare wat iemand je kan aan doen (in mijn ogen).
Diegene die dit bij mijn dochter probeert maak ik dood als ik de kans krijg hoor...
Laat staan dat ik haar laat leven met de levenslange gevolgen van zo'n gruweldaad...

cursebreaker

Berichten: 11557
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:14

Ik ga me verder niet bemoeien met de discussie over abortus zelf, want als iemand zijnde die graag nog een tweede kindje wilt en een zware miskraam gehad heeft - waarbij er een hartslag aanwezig was vanaf 7 weken - denk ik niet dat ik zelf ooit in de positie terecht kom waarin ik zou kiezen voor een abortus.

Maar ik respecteer wel vrouwen die de keus maken in een soms (voor hun) onmogelijke situatie om het te stoppen, als ze om wat voor reden dan ook ongewenst zwanger zijn. Ieders situatie is anders en uiteindelijk beslist iedere vrouw dit voor zichzelf.

Ik vind het gewoon zo triest dat vrouwen die daar nu wonen het recht ontnomen wordt om zelf te bepalen wat er met je lichaam gebeurt en dat moet hier voorop staan in de discussie denk ik. Wie zijn regeringen/anderen om te bepalen wat wij als vrouw zijnde, of wie dan ook, met ons lichaam doen? Vreselijk dit. Laten we vooral hopen dat andere staten en eventueel andere landen dit 'voorbeeld' niet gaan volgen. Misselijkmakend gewoon.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 17-05-19 14:21, in het totaal 4 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:18

Ter indicatie: in Nederland is 53% van de abortussen tot 7 weken, dan gaat het maximaal om een foetus ter grootte van 10ct en 0.5g. 18% is vanaf 12 weken. Met 12 weken is de foetus/embryo 6.5cm en 14g.

Het gaat in verreweg de meeste gevallen dus echt nog om zeer kleine objecten. Welk percentage na 12 weken het doet op medische indicatie kan ik helaas niet vinden.

cjb
Berichten: 693
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:24

Een verbod op abortus vind ik overdreven.
Op medische gronden, na verkrachting of door ander soortig geweld kan ik me voorstellen dat we abortus toe moeten staan.
Of de vrouw altijd degene is die de beslissing kan nemen vraag ik me ook af. Er is immers in de meeste gevallen ook een vader.
Wat nu als er geen medische indicatie is. De vrouw het kind niet wil. Maar de vader dit juist wel heel graag wil.
Wie mag/kan dan bepalen of abortus plaats moet/kan vinden.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:26

blokje schreef:
Weet je wat gek is ik kots niemand hier uit of val niemand persoonlijk aan. Ken mensen die abortus gedaan hebben en hoe erg ik het ook vind ben ik gewoon netjes en aardig tegen ze in veel gevallen zeg ik er niets van. Omdat ik die mensen niet wil aanvallen of slecht maken.

Dat is ook helemaal niet aan jou om daar wat van te zeggen. Dus het is niet netjes, of aardig, je zou ver buiten je boekje gaan als je er wel wat van zou zeggen. Dus daar krijg je geen koekje voor.

Net als dat ik geen koekje krijg voor mijn mond houden als een stel hun elfde kind krijgt of zo.

Citaat:
Ik deel hier mijn mening net als jullie. Val niemand aan maar toch wordt ik nu letterlijk uitgekotst in dit topic.

Je valt wel mensen aan. Je valt vrouwen aan die verkracht zijn, en zichzelf mentaal beschermen door niet ook nog eens het kind van hun verkrachter te dragen. Ik weet niet of je enig idee hebt hoe traumatisch een verkrachting is? Ik heb dat wel. En het idee dat je daarna nog, tegen je wil in, een foetus moet voldragen, en ook nog een bevalling moet doormaken........ volgens mij is dat nog traumatischer dan een verkrachting. Jij hebt 3 kinderen. Je weet dus hoe intens een bevalling is. Maar wat....... als je dat helemaal niet wil, als je lijf nog een keer gekaapt wordt, en je dan iets doormaken wat heel pijnlijk is en emotioneel, maar die pijn dan niet getemperd wordt door allerlei hormonen...... die je niet aanmaakt omdat je dat kind niet wilt?
Dat is waar je mensen toe dwingt met deze stelling.

Ik zal nog even persoonlijker worden ook. Ik heb 10 jaar in een huwelijk gezeten waar huiselijk geweld met enige regelmaat voorkwam. En ik twijfelde al of ik wel kinderen wilde....... terwijl ik het voor die tijd heel graag wilde. Waarom? Omdat ik niet wil dat mijn zoon leert hoe hij met vrouwen om moet gaan van zo'n man. Omdat ik niet wil dat mijn dochter leert dat het normaal is dat er zo met een vrouw om wordt gegaan, en omdat mijn kinderen op zouden groeien met een complexe PTSS.
(PTSS houdt in dat je wel uit de situatie bent, maar de situatie niet uit jou...... dat je elke nacht wakker wordt van gruwelijke nachtmerries, dat je met enige regelmaat paniek- en angstaanvallen hebt, en dat het maar een heel klein dingetje hoeft te zijn, waardoor je de volgende aanval krijgt. Complexe PTSS houdt in dat er geen periode in je leven is, die normaal was, waar je veilig was, dus je hele leven is een groot trauma).
Dat wilde ik mijn kinderen niet aandoen, want ik denk niet dat ik dat mijn ex of mezelf ooit had vergeven. Als ik zwanger zou zijn geworden had ik 100% zeker een abortus laten plegen. Ik kreeg een miskraam en heb daarna een spiraaltje laten plaatsen.

En dat is iets waar jij niet over mag oordelen, maar wat je wel doet met je uitspraken. En dat is de reden dat er zo fel op je wordt gereageerd.

Dan het volgende: abortus verbieden kost levens. Want: vrouwen gaan het namelijk zelf doen, met alle gevolgen van dien. Het leidt niet tot een vermindering van het aantal abortussen. Ze worden alleen nu in achterkamertjes uitgevoerd, met desastreuze gevolgen. En ja, ik vind dat pro life activisten bloed aan hun handen hebben.

Als je echt pro life bent, wees dan voorstander van voorbehoedsmiddelen, goede educatie, leer vrouwen wat acceptabel is in een relatie en wat niet, maak vrouwen sterk en assertief, leer jongens om respectvol met vrouwen om te gaan, geef uitgebreid voorlichting over wederzijdse toestemming, en weet je: daarmee voorkom je een heleboel ongewenste zwangerschappen. Een heleboel afschuwelijke situaties waarin vrouwen vreselijk getraumatiseerd raken....... Bonus? Het aantal abortussen gaat naar beneden, en niet een beetje. Hier, in deze maatschappij, waar we zeker nog aan vrouwenrechten moeten werken, maar het een heel stuk beter gesteld is dan in de rest van de wereld, hebben we ook het laagste aantal abortussen, en het gaat nog steeds omlaag. En dat is geen toeval.

Dit gaat niet om foetussen, dit gaat om vrouwenrechten.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:26

Is inderdaad een lastige vraag cjb. Maar ik neig nog steeds naar de gedachte dat zolang de vrouw degene is die het kind 9 maanden moet dragen,de eindkeuze bij de vrouw ligt.

cursebreaker

Berichten: 11557
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:27

cjb schreef:
Een verbod op abortus vind ik overdreven.
Op medische gronden, na verkrachting of door ander soortig geweld kan ik me voorstellen dat we abortus toe moeten staan.
Of de vrouw altijd degene is die de beslissing kan nemen vraag ik me ook af. Er is immers in de meeste gevallen ook een vader.
Wat nu als er geen medische indicatie is. De vrouw het kind niet wil. Maar de vader dit juist wel heel graag wil.
Wie mag/kan dan bepalen of abortus plaats moet/kan vinden.


Dat is ook heel lastig ja. Maar je kunt een vrouw ook niet verplichten een volledige zwangerschap te doorlopen als ze dit echt niet wilt. Maar aan de andere kant sta je als vader zijnde, als je het Wel heel graag wilt, dan mooi te kijken.

Een vriendin van me is onverwachts zwanger geraakt en de 'vader' in kwestie wil dat ze abortus pleegt en zij wil dit absoluut niet. Hele lastige situatie zo, maar uiteindelijk koos zij er wel voor om het kindje te houden en ervoor te gaan zonder hem.

Maar ik denk als het andersom is; moeder wil niet, vader wel, dat het ook een erg trieste situatie is, want de man in kwestie heeft dan eigenlijk niet veel in te brengen. Aan de ene kant zeer begrijpelijk want het is het vrouwelijke lichaam wat de zwangerschap moet doorstaan, maar aan de andere kant is dit voor de man natuurlijk ook vreselijk.

Wat Djilna zegt, ik vind ook wel dat de vrouw uiteindelijk toch eindbeslissing heeft aangezien zij degene is wat een zwangerschap en bevalling moet doorstaan. Zwanger zijn en een bevalling zijn echt een aanslag op je lichaam en als je dit absoluut niet wilt, om wat voor reden dan ook, zou het niet zo moeten zijn dat je er toch verplicht toe kunt worden imo.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 17-05-19 14:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:29

cjb schreef:
Een verbod op abortus vind ik overdreven.
Op medische gronden, na verkrachting of door ander soortig geweld kan ik me voorstellen dat we abortus toe moeten staan.
Of de vrouw altijd degene is die de beslissing kan nemen vraag ik me ook af. Er is immers in de meeste gevallen ook een vader.
Wat nu als er geen medische indicatie is. De vrouw het kind niet wil. Maar de vader dit juist wel heel graag wil.
Wie mag/kan dan bepalen of abortus plaats moet/kan vinden.

De vrouw. Het is haar lijf, en niemand anders heeft over haar lijf te beslissen. Tot het kind geboren is, is er geen kind, er is een zwangere vrouw. Die autonomie over haar eigen lichaam. Als die vader dat kind zo graag wil, moet hij seks hebben met een vrouw die dat ook wil.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:30

blokje schreef:
Corine ik heb via de pb dat net ook tegen iemand gezegd. Ik heb moeite daar mee (keuze maken) omdat ik sowieso worstel met de vraag wat dan te doen. Geloof dat ik het hier al eerder zei een kind van 11 een kind laten baren is levensgevaarlijk. Dat lijfje is veel te klein voor een baby. Ik vind die keuze heel lastig en heb daar geen antwoord op.

Er zijn ook vrouwen binnen onze kerk of die ik ken die heel ziek werden in de zwangerschap o.a. zwangerschapsvergiftiging toen is gekozen voor inleiden om de moeder te redden en hoopten ze nog wat voor de baby te kunnen doen. Die is toen overleden. Bij abortus rond 20 weken wordt je ook ingeleid en soms leven de kindjes nog even na de geboorte.

Dus als je ingeleid wordt terwijl de baby nog lang niet voldragen is maar anders overlijd de moeder dan pleeg je onbewust misschien ook een soort abortus...

Lastig


Ja, heel lastig, en dan de vraag maar vermijden dus.... maar weet je, in Amerika is het niet meer lastig sinds deze wet. Jou dochter zou daar gewoon het kind moeten krijgen, ongeacht dat haar lijfje te klein is voor de baby.
En de vrouwen binnen jou kerk moeten de zwangerschap gewoon voldragen of sterven terwijl ze het proberen.
Lastig? Daar is niks lastigs aan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de jaren erna, die jou dochter van 11 met haar kind moet doorstaan. Zoals ik jou lees heb jij een hoop liefde voor je dochter,dus mochten moeder en kind het overleven dan twijfel ik niet dat je haar zou helpen. Maar dat geldt niet voor alle meisjes van 11. Meisjes die uit een ontwricht gezin komen, misschien wel zwanger zijn gewordend oor verkrachting binnen eigen familie.
Maar daar zorgt deze wet niet voor, deze mensen zijn gewoon overgeleverd aan hun lot. Stik er maar in, maar gelukkig is het kind wel geboren. De kwaliteit van leven, dat boeit dan weer niet.

En als we dan nog even doorgaan over de zwangerschappen die nu om medische reden beeindigd worden omdat het kind ernstig gehandicapt is, of misschien zelfs wel niet levensvatvaar. In plaats van die zwangerschap te mogen beeindigen op een termijn waarin het kind nog geen bewustzijn heeft en geen gevoel moeten deze kinderen geboren worden, met een bewustzijn waarmee ze voelen dat ze te weinig adem krijgen, ongemak ervaren. Google eens op ziektes als patau of edwards (ziektes die nu opgespoord worden met de NIPTtest en daardoor de reden kunnen zijn om een zwangerschap laat af te breken). In mijn ogen is het genade voor een kind om deze niet geboren te laten worden, de zwangerschap afbreken voor een kind ongemak ervaart in plaats van het enkele dagen te laten leven met ongemakken om dan alsnog te moeten sterven omdat het niet eens levensvatbaar is. Of sterker nog, een volledig leven te laten uitzitten terwijl het als een kasplantje door het leven gaat. Is dat hoe we het willen? Is dat kwaliteit van leven? Voor wie dan?

Daarnaast, dit soort moeders doen niet "even" abortus. Ik weet nog hoe ik na de nipttest uitkeek naar de uitslag, angstig om te moeten beslissen over het leven van een kindje dat zo gewenst was. Hoe dankbaar ik was toen bleek dat hij gezond was, maar ook met pijn in mijn hart naar moeders die wel moesten beslissen. Met nogmaals datzelfde gevoel van een steen in mijn maag de 20weken-echo in te gaan als soort laatste test. Het verhaal van de vrouw hier op bokt die deze beslissing moest maken heb ik nooit vergeten en ik kijk nog steeds ontzettend met bewondering naar haar.

Ik snap dat mensen tegen abortus als soort idioot voorbehoedsmiddel zijn. Maar dat is een hele kleine groep. Je gooit het kind met het badwater weg. De grote groep, dat zijn de vrouwen zoals hierboven. Mijn hart bloedt voor hen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:31

Ja want ook nog, stel er loopt een vent rond die graag een hoop nageslacht op aarde wil zetten. En die er verschillende relaties op na houdt met het doel ze allemaal zwanger te maken. Wat beroerd zou het dan zijn als de man hier zeggenschap in heeft.
Dus ja, altijd de vrouw.

cursebreaker

Berichten: 11557
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:31

secricible schreef:
blokje schreef:
Corine ik heb via de pb dat net ook tegen iemand gezegd. Ik heb moeite daar mee (keuze maken) omdat ik sowieso worstel met de vraag wat dan te doen. Geloof dat ik het hier al eerder zei een kind van 11 een kind laten baren is levensgevaarlijk. Dat lijfje is veel te klein voor een baby. Ik vind die keuze heel lastig en heb daar geen antwoord op.

Er zijn ook vrouwen binnen onze kerk of die ik ken die heel ziek werden in de zwangerschap o.a. zwangerschapsvergiftiging toen is gekozen voor inleiden om de moeder te redden en hoopten ze nog wat voor de baby te kunnen doen. Die is toen overleden. Bij abortus rond 20 weken wordt je ook ingeleid en soms leven de kindjes nog even na de geboorte.

Dus als je ingeleid wordt terwijl de baby nog lang niet voldragen is maar anders overlijd de moeder dan pleeg je onbewust misschien ook een soort abortus...

Lastig


Ja, heel lastig, en dan de vraag maar vermijden dus.... maar weet je, in Amerika is het niet meer lastig sinds deze wet. Jou dochter zou daar gewoon het kind moeten krijgen, ongeacht dat haar lijfje te klein is voor de baby.
En de vrouwen binnen jou kerk moeten de zwangerschap gewoon voldragen of sterven terwijl ze het proberen.
Lastig? Daar is niks lastigs aan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de jaren erna, die jou dochter van 11 met haar kind moet doorstaan. Zoals ik jou lees heb jij een hoop liefde voor je dochter,dus mochten moeder en kind het overleven dan twijfel ik niet dat je haar zou helpen. Maar dat geldt niet voor alle meisjes van 11. Meisjes die uit een ontwricht gezin komen, misschien wel zwanger zijn gewordend oor verkrachting binnen eigen familie.
Maar daar zorgt deze wet niet voor, deze mensen zijn gewoon overgeleverd aan hun lot. Stik er maar in, maar gelukkig is het kind wel geboren. De kwaliteit van leven, dat boeit dan weer niet.

En als we dan nog even doorgaan over de zwangerschappen die nu om medische reden beeindigd worden omdat het kind ernstig gehandicapt is, of misschien zelfs wel niet levensvatvaar. In plaats van die zwangerschap te mogen beeindigen op een termijn waarin het kind nog geen bewustzijn heeft en geen gevoel moeten deze kinderen geboren worden, met een bewustzijn waarmee ze voelen dat ze te weinig adem krijgen, ongemak ervaren. Google eens op ziektes als patau of edwards (ziektes die nu opgespoord worden met de NIPTtest en daardoor de reden kunnen zijn om een zwangerschap laat af te breken). In mijn ogen is het genade voor een kind om deze niet geboren te laten worden, de zwangerschap afbreken voor een kind ongemak ervaart in plaats van het enkele dagen te laten leven met ongemakken om dan alsnog te moeten sterven omdat het niet eens levensvatbaar is. Of sterker nog, een volledig leven te laten uitzitten terwijl het als een kasplantje door het leven gaat. Is dat hoe we het willen? Is dat kwaliteit van leven? Voor wie dan?

Daarnaast, dit soort moeders doen niet "even" abortus. Ik weet nog hoe ik na de nipttest uitkeek naar de uitslag, angstig om te moeten beslissen over het leven van een kindje dat zo gewenst was. Hoe dankbaar ik was toen bleek dat hij gezond was, maar ook met pijn in mijn hart naar moeders die wel moesten beslissen. Met nogmaals datzelfde gevoel van een steen in mijn maag de 20weken-echo in te gaan als soort laatste test. Het verhaal van de vrouw hier op bokt die deze beslissing moest maken heb ik nooit vergeten en ik kijk nog steeds ontzettend met bewondering naar haar.

Ik snap dat mensen tegen abortus als soort idioot voorbehoedsmiddel zijn. Maar dat is een hele kleine groep. Je gooit het kind met het badwater weg. De grote groep, dat zijn de vrouwen zoals hierboven. Mijn hart bloedt voor hen.


Mooi geschreven secricible

Bowo
Berichten: 2842
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:31

Ik vind ook dat een vrouw de keuze voor abortus moet hebben.
Wanneer een abortus wordt verboden, gaan er meer levens kapot. Daarbij hoeft de dood geen slecht iets te zijn. Er zijn zoveel mensen die moeder natuur tot het uiterste proberen tegen te werken, net als al die ouderen die maar aan tig slangetjes en dergelijke moeten liggen zonder kwaliteit van leven omdat dood gaan of willen een taboe is.
Het is een natuurlijk iets dat mensen overlijden. Wellicht is abortus dan niet natuurlijk, maar de hele mensheid ontwijkt het natuurlijke al zo erg, dat het eerder een soort 'balans' geeft.

blokje schreef:
[...]Er zijn ook vrouwen binnen onze kerk of die ik ken die heel ziek werden in de zwangerschap o.a. zwangerschapsvergiftiging toen is gekozen voor inleiden om de moeder te redden en hoopten ze nog wat voor de baby te kunnen doen. Die is toen overleden. Bij abortus rond 20 weken wordt je ook ingeleid en soms leven de kindjes nog even na de geboorte.[...]

Dat vind ik inderdaad ook een heel schadelijk iets. De grens die in Nederland is getest is omdat op die grens een baby niet zou kunnen overleven. Echter zijn er af en toe gevallen waarvan het kind toch nog eventjes in leven blijft. Maar wat ik heb begrepen, wordt daarom mogelijk ook de grens voor abortus teruggelegd om dat dus inderdaad te voorkomen. Want dat is voor alle partijen ook gewoon schadelijk, baby, moeder, maar ook artsen en ander ziekenhuispersoneel.

Cowboy55
Berichten: 8525
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:32

Avalanche81 schreef:
cjb schreef:
Een verbod op abortus vind ik overdreven.
Op medische gronden, na verkrachting of door ander soortig geweld kan ik me voorstellen dat we abortus toe moeten staan.
Of de vrouw altijd degene is die de beslissing kan nemen vraag ik me ook af. Er is immers in de meeste gevallen ook een vader.
Wat nu als er geen medische indicatie is. De vrouw het kind niet wil. Maar de vader dit juist wel heel graag wil.
Wie mag/kan dan bepalen of abortus plaats moet/kan vinden.

De vrouw. Het is haar lijf, en niemand anders heeft over haar lijf te beslissen. Tot het kind geboren is, is er geen kind, er is een zwangere vrouw. Die autonomie over haar eigen lichaam. Als die vader dat kind zo graag wil, moet hij seks hebben met een vrouw die dat ook wil.


(Ook) als man volstrekt mee eens. +:)+

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:32

cjb: als vrouw de drager is kun je lastig dwingen naar een kliniek te gaan of dwingen de foetus te houden.

cursebreaker: Zo'n geval ken ik ook, stel was ook al uit elkaar toen zij zwanger bleek te zijn. Begreep dat zij inmiddels een miskraam heeft gehad, maar dat ze het als het kon wel had gehouden.

Maar ik ben wel van mening dat een vrouw het eindbesluit heeft. Zij moet 9 maanden dragen mét hormonen en al erbij. Haar lijf veranderd, het heeft zeker met zwanger-ontzwanger meer invloed op haar leven dan op die van hem. Maar lastig is het zeker wel.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:34

Avalanche81 schreef:
blokje schreef:
Weet je wat gek is ik kots niemand hier uit of val niemand persoonlijk aan. Ken mensen die abortus gedaan hebben en hoe erg ik het ook vind ben ik gewoon netjes en aardig tegen ze in veel gevallen zeg ik er niets van. Omdat ik die mensen niet wil aanvallen of slecht maken.

Dat is ook helemaal niet aan jou om daar wat van te zeggen. Dus het is niet netjes, of aardig, je zou ver buiten je boekje gaan als je er wel wat van zou zeggen. Dus daar krijg je geen koekje voor.

Net als dat ik geen koekje krijg voor mijn mond houden als een stel hun elfde kind krijgt of zo.

Citaat:
Ik deel hier mijn mening net als jullie. Val niemand aan maar toch wordt ik nu letterlijk uitgekotst in dit topic.

Je valt wel mensen aan. Je valt vrouwen aan die verkracht zijn, en zichzelf mentaal beschermen door niet ook nog eens het kind van hun verkrachter te dragen. Ik weet niet of je enig idee hebt hoe traumatisch een verkrachting is? Ik heb dat wel. En het idee dat je daarna nog, tegen je wil in, een foetus moet voldragen, en ook nog een bevalling moet doormaken........ volgens mij is dat nog traumatischer dan een verkrachting. Jij hebt 3 kinderen. Je weet dus hoe intens een bevalling is. Maar wat....... als je dat helemaal niet wil, als je lijf nog een keer gekaapt wordt, en je dan iets doormaken wat heel pijnlijk is en emotioneel, maar die pijn dan niet getemperd wordt door allerlei hormonen...... die je niet aanmaakt omdat je dat kind niet wilt?
Dat is waar je mensen toe dwingt met deze stelling.

Ik zal nog even persoonlijker worden ook. Ik heb 10 jaar in een huwelijk gezeten waar huiselijk geweld met enige regelmaat voorkwam. En ik twijfelde al of ik wel kinderen wilde....... terwijl ik het voor die tijd heel graag wilde. Waarom? Omdat ik niet wil dat mijn zoon leert hoe hij met vrouwen om moet gaan van zo'n man. Omdat ik niet wil dat mijn dochter leert dat het normaal is dat er zo met een vrouw om wordt gegaan, en omdat mijn kinderen op zouden groeien met een complexe PTSS.
(PTSS houdt in dat je wel uit de situatie bent, maar de situatie niet uit jou...... dat je elke nacht wakker wordt van gruwelijke nachtmerries, dat je met enige regelmaat paniek- en angstaanvallen hebt, en dat het maar een heel klein dingetje hoeft te zijn, waardoor je de volgende aanval krijgt. Complexe PTSS houdt in dat er geen periode in je leven is, die normaal was, waar je veilig was, dus je hele leven is een groot trauma).
Dat wilde ik mijn kinderen niet aandoen, want ik denk niet dat ik dat mijn ex of mezelf ooit had vergeven. Als ik zwanger zou zijn geworden had ik 100% zeker een abortus laten plegen. Ik kreeg een miskraam en heb daarna een spiraaltje laten plaatsen.

En dat is iets waar jij niet over mag oordelen, maar wat je wel doet met je uitspraken. En dat is de reden dat er zo fel op je wordt gereageerd.

Dan het volgende: abortus verbieden kost levens. Want: vrouwen gaan het namelijk zelf doen, met alle gevolgen van dien. Het leidt niet tot een vermindering van het aantal abortussen. Ze worden alleen nu in achterkamertjes uitgevoerd, met desastreuze gevolgen. En ja, ik vind dat pro life activisten bloed aan hun handen hebben.

Als je echt pro life bent, wees dan voorstander van voorbehoedsmiddelen, goede educatie, leer vrouwen wat acceptabel is in een relatie en wat niet, maak vrouwen sterk en assertief, leer jongens om respectvol met vrouwen om te gaan, geef uitgebreid voorlichting over wederzijdse toestemming, en weet je: daarmee voorkom je een heleboel ongewenste zwangerschappen. Een heleboel afschuwelijke situaties waarin vrouwen vreselijk getraumatiseerd raken....... Bonus? Het aantal abortussen gaat naar beneden, en niet een beetje. Hier, in deze maatschappij, waar we zeker nog aan vrouwenrechten moeten werken, maar het een heel stuk beter gesteld is dan in de rest van de wereld, hebben we ook het laagste aantal abortussen, en het gaat nog steeds omlaag. En dat is geen toeval.

Dit gaat niet om foetussen, dit gaat om vrouwenrechten.


Mooi geschreven, hier ben ik het ontzettend mee eens!

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:40

cjb schreef:
Een verbod op abortus vind ik overdreven.
Op medische gronden, na verkrachting of door ander soortig geweld kan ik me voorstellen dat we abortus toe moeten staan.
Of de vrouw altijd degene is die de beslissing kan nemen vraag ik me ook af. Er is immers in de meeste gevallen ook een vader.
Wat nu als er geen medische indicatie is. De vrouw het kind niet wil. Maar de vader dit juist wel heel graag wil.
Wie mag/kan dan bepalen of abortus plaats moet/kan vinden.


De vrouw. Het is haar lijf, haar keuze. En als je als man en vrouw samen bewust in verwachting raakt dan mag je er vanuit gaan dat je als vrouw luistert naar je man en samen kijkt hoe verder. Maar een man zou nooit mogen beslissen over het lichaam van een vrouw. Nooit. NOOIT.

Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:42

Even een oprechte vraag aan de anti-abortus mensen hier:
Ik wil geen kinderen, onder andere omdat ik mentaal en psychisch niet in staat ben voor een kind te zorgen. Een kind zou bij mij onherroepelijk een poedersuiker krijgen. Daarnaast heb ik ook nog een soort zwangerschapsfobie waardoor alleen maar dénken aan een zwangerschap zorgt voor misselijkheid en paniek.
Stel, ik raak zwanger en ik mag geen abortus plegen (of dit nou is omdat de foetus al te "oud" is of omdat ik in een bekrompen land woon)
Dan heb ik 3 keuzes: 1.het kind geboren laten worden (waarbij het kind zijn hele leven moet dealen met een moeder die hem niet wou en die tevens haar halve leven depressief is), 2.een illegale abortus "plegen"(waarbij ik kan sterven, een trauma oplopen of verminkt kan raken), 3.of zelfmoord plegen (waarbij ik mezelf en het ongeboren kind een hoop ellende bespaar)
In welke situatie zouden jullie dat kind graag zien. Dood, niet wetende wat het mist, omdat het nooit gedacht of gevoeld heeft? Of doodongelukkig?

Wat mij zo verschrikkelijk steekt in anti-abortus/pro-life is dat het enkel en alleen om het leven van een ongeboren vrucht gaat, die nog niks kan voelen, niet kan denken, niks kan vinden, en nooit zal merken dat hij niet zal bestaan, maar dat er aan het leven van de moeder, die wél kan voelen, wél kan denken, en wél merkt dat ze bestaat volledig voorbij word gegaan.
Ik vind het bizar te noemen dat een (nog) niet op zichzelf staand klompje cellen (want dat is het he, tot het moment dat een foetus buiten de baarmoeder kan overleven is het letterlijk gezien een parasiet, een onderdeel van het gastlichaam dat niet zonder dat gastlichaam kan) meer recht op een "goed" leven dan de moeder. (waarbij een "goed" leven dus ter discussie staat, want geboren worden betekent niet automatisch een tof leven, geloof me, daar kan ik over meepraten)

Overigens heb ik niet persé iets tegen pro-lifers of anti-abortus lui zolang ze hun visie/geloof niet aan andere mensen willen opdringen (waarmee ik bedoel dat ik het prima vind als je er zelf voor kiest geen abortus te plegen, maar laat andere mensen dat wél doen als zij dat nodig vinden. Ook demonstraties en mensen een schuldgevoel aanpraten bij klinieken vind ik echt een no-go.)

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:45

Lijkt me duidelijk toch laurora? Jou kind heeft recht op een leven. Wat voor leven, daar praat men niet over. Dat is hoogstens "lastig" (lees: ver van mijn bed en te persoonlijk om bij mijn standpunt te blijven).

Iedere foetus heeft recht op een leven. Want stel nou dat jou kind een wereldwonder blijkt? Dat de kans groter is dat het een beschadigd, getraumatiseerd kind zonder toekomst is, dat doet er totaal niet toe.

Kaitlyn

Berichten: 9738
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:47

cjb schreef:
Een verbod op abortus vind ik overdreven.
Op medische gronden, na verkrachting of door ander soortig geweld kan ik me voorstellen dat we abortus toe moeten staan.
Of de vrouw altijd degene is die de beslissing kan nemen vraag ik me ook af. Er is immers in de meeste gevallen ook een vader.
Wat nu als er geen medische indicatie is. De vrouw het kind niet wil. Maar de vader dit juist wel heel graag wil.
Wie mag/kan dan bepalen of abortus plaats moet/kan vinden.


De vrouw natuurlijk. Het is HAAR lijf, dus HAAR beslissing. Kan een man hoog of laag springen, het is de beslissing van de vrouw. Zou wat zijn als ik een kind moest voldragen, mijn lijf moest verpesten, risico moet lopen etc. omdat een man het kind wel wilt, en ik niet. (He moge duidelijk zijn dat ik geen kinderwens heb. :+ )

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:54

Ik ben het grotendeels eens met J_E en Blokje.

In veel gevallen ben ik tegen abortus. Ik begrijp dat er uitzonderingen zijn. Het lijkt me vreselijk om zwanger te raken na bijvoorbeeld verkrachting. Maar geloven jullie dat alle abortusklinieken vol zitten met zwangere vrouwen n.a.v. verkrachting? Dan zijn er nog veel die opgepakt moeten worden.

Dat veel het zien als vruchtje / object etc dat vind ik pas walgelijk. Het is een baby'tje in wording. En dat het geen gevoel zou hebben? Dan denk ik dat je nog geen kindje in je buik gedragen hebt. Een kindje van 12 weken ligt soms heerlijk te duimen op een echo. Kindje van 16 , 17 weken kan je voelen bewegen in je buik. Dat z'n klein kindje geen gevoel zou hebben?? Dat is goed praten voor jezelf. Heb je wel eens beelden gezien? Een kindje wat veilig in de baarmoeder zit? En ineens weg gehaald wordt? Dat reageert wel degelijk...

Granoek
Blogger

Berichten: 10487
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:56

Geloof ik zeker niet, maar een wet als deze maakt het wel ook voor die mensen, al zou het 0,01% zijn dan was het nog te veel, onmogelijk hier een keuze in te hebben.
En ook voor de 99,99% overige redenen vind ik niet dat een ander wat te zeggen moet hebben

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:57

Marriefloor schreef:
Ik ben het grotendeels eens met J_E en Blokje.

In veel gevallen ben ik tegen abortus. Ik begrijp dat er uitzonderingen zijn. Het lijkt me vreselijk om zwanger te raken na bijvoorbeeld verkrachting. Maar geloven jullie dat alle abortusklinieken vol zitten met zwangere vrouwen n.a.v. verkrachting? Dan zijn er nog veel die opgepakt moeten worden.

Dat veel het zien als vruchtje / object etc dat vind ik pas walgelijk. Het is een baby'tje in wording. En dat het geen gevoel zou hebben? Dan denk ik dat je nog geen kindje in je buik gedragen hebt. Een kindje van 12 weken ligt soms heerlijk te duimen op een echo. Kindje van 16 , 17 weken kan je voelen bewegen in je buik. Dat z'n klein kindje geen gevoel zou hebben?? Dat is goed praten voor jezelf. Heb je wel eens beelden gezien? Een kindje wat veilig in de baarmoeder zit? En ineens weg gehaald wordt? Dat reageert wel degelijk...


Dan moet jij dus nooit ongewenst zwanger raken.

Het gaat niet om voor of tegen zijn. Het gaat om eigen baas in buik. Prima dat jij nooit abortus zou willen maar waarom zou jij dat ook moeten beslissen voor andere vrouwen?

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:59

Avalanche81 schreef:
cjb schreef:
Een verbod op abortus vind ik overdreven.
Op medische gronden, na verkrachting of door ander soortig geweld kan ik me voorstellen dat we abortus toe moeten staan.
Of de vrouw altijd degene is die de beslissing kan nemen vraag ik me ook af. Er is immers in de meeste gevallen ook een vader.
Wat nu als er geen medische indicatie is. De vrouw het kind niet wil. Maar de vader dit juist wel heel graag wil.
Wie mag/kan dan bepalen of abortus plaats moet/kan vinden.

De vrouw. Het is haar lijf, en niemand anders heeft over haar lijf te beslissen. Tot het kind geboren is, is er geen kind, er is een zwangere vrouw. Die autonomie over haar eigen lichaam. Als die vader dat kind zo graag wil, moet hij seks hebben met een vrouw die dat ook wil.
Okay. Hoe zit het dan wanneer de moeder wél het kind wil houden maar de vader niet. Moet hij dan wel/niet fin. zorg dragen?

Punt waar ik naar neig: Binnen deze hele kwestie draait het om de beslissing van de vrouw - of juist het ontnemen van die beslissing. En dat snap ik hoor, iedereen is baas in eigen lichaam en niemand heeft daar, in mijn optiek, iets over te zeggen/vinden/beslissen. Maar, binnen de gebieden waar een vrouw zelf mag beslissen, 'trekt' de man vrijwel altijd aan het korste eind: Vrouw wil wel maar man niet, betaal maar. Vrouw wil niet maar man wel, jammer man. Vrouw wil (na een periode) zonder man, rechter wijst kinderen aan de vrouw toe. Nu is dit niet altijd het geval, maar meestal wel.

En het stomme is, ergens begrijp ik dit allemaal prima. Het klinkt logisch. Gevoelsmatig zit het me toch niet helemaal lekker.

Meer on-topic: Ik vind het een vreemde wet. Je ontneemt vrouwen een recht, bezorgt een hoop toekomstige kinderen/mensen wellicht geen prettig leven en de randzorgen, o.a. zorg, zijn behoorlijk zorgelijk.