Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:36

Popstra schreef:
Vorig jaar is hier naast een kippenschuur volledig afgebrand. Hebben die idioten een wake zitten houden op de weg er voor met kaarsjes er bij. Dan tik je toch niet helemaal in je hoofd!?

... :') ik kan dit niet serieus nemen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:13

Popstra schreef:
Vorig jaar is hier naast een kippenschuur volledig afgebrand. Hebben die idioten een wake zitten houden op de weg er voor met kaarsjes er bij. Dan tik je toch niet helemaal in je hoofd!?


Van mij mogen ze zo idioot doen als ze zelf willen zolang ze daar maar niemand mee lastig vallen. Sommigen gaan midden in de stad naakt in iets wat lijkt op een vleesverpakking liggen. Van mijn part gaan ze op hun kop staan. Zolang ze er maar niemand mee lastig vallen. Ik probeer ook met mijn hobby's andere mensen niet tot last te zijn.

En daar ligt nu net het probleem. Gestoord en gek doen is voor deze lui niet voldoende. Sommigen van hun zijn pas tevreden wanneer ze de wet kunnen overtreden en andere mensen lastig vallen. Een paar weken voor Boxtel had het grote publiek al kennis met dit volk kunnen maken toen ze het nodig vonden om de Ravelijn show in de Efteling te verstieren. En als klap op de vuurpijl hebben ze dus deze boerderij in Boxtel gekaapt. Want anders kun je het gewoon niet noemen. Ik heb het wel helemaal gehad met dit soort mensen.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:44

En toch denk ik dat veel consumenten zich zo langzamerhand wat meer bewust gaan worden van de manier waarop vlees 'geproduceerd' wordt.

Dat hoop ik in elk geval. Want hierin verschil ik dan van mening met degenen die 'dik tevreden' zijn met de huidige stand van zaken in de bio-industrie. En nee, daar zijn zeker niet (alleen) de boeren schuldig aan, dat komt op het conto van jou en mij, wij zijn opgegroeid in een maatschappij waarin het normaal is om een grote hoeveelheid dierlijke producten te consumeren, een gevolg van de gigantisch toegenomen welvaart sinds de tweede wereldoorlog.

Het zou mooi zijn als we bijvoorbeeld wat vlees betreft, ons zouden beperken tot de adviezen van het voedingscentrum, in plaats van daar ver overheen te gaan.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:08

Het is dat het topic hier telkens naar boven komt maar ik kom uit de buurt van Boxtel en hoor er echt helemaal niks meer over hoor, dus zo anders zijn mensen niet gaan denken :+

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:12

Ik hoor er al jaren wel regelmatig wat over, zal misschien door mijn sociale omgeving komen maar ook door wat ik lees in de kranten.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:48

ik hoor het ook al jaren, maar de overgrote meerderheid reageert met uitspraken als 'betutteling' 'ik neem nog een hamburger extra' 'die vega's moeten niet denken dat ze kunnen bepalen wat ik op mn bord smijt' en allerlei variaties die op hetzelfde neer komen.

Ik ken welgeteld 2 mensen die idd over zijn gestapt op vegetarisch.....en de rest gaat liever alleen maar nog meer vlees eten vanwege dat soort gedram van activisten ipv minder, dus dan schiet je je doel wel voorbij als activist zijnde.

Moet zeggen dat ik zelf ook mij enigszins heb aangepast; zo eet ik geen varken meer (sinds ik op mn 18de uit huis ging). Hun leven is met recht gruwelijk te noemen (mentaal gezien, maar ook fysiek wordt ze zwaar te kort gedaan).
Eet allen rund en scharrelkip. Liefst zou ik ook minder dagen vlees willen; zo'n vleeseter ben ik niet, met 3 dagen in de week zou ik prima mee kunnen leven. Ook jaren gedaan toen ik nog alleen woonde. Maar mijn vriend wil elke dag vlees, dus tja; er komt hier wel elke dag vlees op tafel, maar dan sla ik zelf een dagje over...of 2.

Dat is geen triomf voor dierenactivisten trouwens; opgegroeid op plattenland en zelf al geoordeeld dat het leven van bepaalde dieren nu niet bepaald te benijden is.

Sabri

Berichten: 1403
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 22:16

verootjoo schreef:
Sabri schreef:
Is het niet gewoon een of andere malloot die zich verveelde en die uit verveling paaltjes omver trok? Hoeft toch niet gelijk een dieractivist te zijn? Verder de misstanden in de bio industrie zijn veelal zeer schrijnend, met name bij die idiote varkensstallen, en ik vind het prima dat dit meer onder de aandacht komt nu.


Idiote varkensstallen? >;)


Ik doel dan op die stallen waarin de varkens op een vreselijke manier gehouden worden, dus het moedervarken tussen hekken zonder stro waarin ze nauwelijks kan bewegen, laat staan lopen of omdraaien. Een varken is een behoorlijk intelligent dier, vergelijkbaar als een hond, om die te houden in megastallen op zo een afschuwelijke manier noem ik idioot. Ook zijn die stallen allemaal weggestopt, niet zichtbaar voor de consument. Ik heb niks tegen vlees eten maar daar hoeft geen vreselijk leed aan vooraf te gaan voor het op mijn bord ligt. Dan eet ik liever minder vaak vlees en kan ik genieten van het idee dat het dier wat ik eet in ieder geval nog een redelijk fijn leven heeft gehad in de biologische industrie, liefst biologisch scharrelvarken. Ik keur inbraken in varkensstallen niet goed, alleen vind ik meer aandacht voor die bioindustrie megastallen wel goed. Het is voor de 'normale' mens nog te onzichtbaar hoe het er vaak aan toegaat daar. Ik schrok me ook wezenloos toen ik ooit eens met een vriendin meeging om te kijken naar de biggen van haar vaders varkensstal, het romantische beeld erover verdween als sneeuw voor de zon. De dieren zaten in het donker want anders zouden ze te druk worden, en wat een verschrikkelijk gezicht dat ter plekke te zien hoe die dieren erbij stonden. Na het gezien te hebben ben ik 7 jaar vegetarisch geworden. Gelukkig heb je inmiddels steeds meer alternatieven voor de bioindustrie.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:11

Ik ben ook wel eens in zo'n varkenshouderij geweest. Van heel lieve mensen, en toch vonden ze de manier waarop ze varkens hielden, de normaalste zaak van de wereld. Ik weet nog, dat ik dat zo vreemd vond... Hier in de buurt alleen melkveehouders. Net iets groter dan keuterboeren. Dat was 's zomers niet slecht voor de koeien (afgezien van het feit dat zo'n koe beviel en het kalf onmiddellijk in de kruiwagen werd weggereden) Maar 's winters stonden ze dus wel dag in dag uit tussen de kettingen. Menig koe die zichzelf per ongeluk gewurgd heeft. Dat aanbinden gebeurt tegenwoordig niet meer, geloof ik.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:24

weggestopte stallen? Ga maar eens een rondje rijden, die stallen staan gewoon net als andere stallen zichtbaar. en biggen in het donker, nog nooit van gehoord. Denk ook niet dat zoiets nog mag.

Veronica2
Berichten: 2665
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:28

Ninx schreef:
Froukje schreef:
Ik hoop dat meneer of mevrouw de rechter iets minder een roze bril op heeft als het aankomt op deze aangifte en zelf in ziet dat een deel van "het leed" helemaal door de actievoerders zelf is veroorzaakt.


Op een duurzame landbouw en veehouderij met dieren welke in normale hoeveelheden gehouden worden en gewoon buiten komen en daarmee een normale weerstand opbouwen zoals ieder levend wezen, help je niet direct de boel om zeep door met vieze schoenen een deur te openen.
Ma.w.: de manier waarop deze dieren gehouden worden is volstrekt onverantwoord....

Nee, het is juist heel verantwoordelijk omdat het uiteindelijk niet alleen gaat om de gezondheid en hygiene van en voor de betreffende dieren, maar ook om de hygiene in de voedselketen en dus voor de volksgezondheid. Je moet echt leren om zaken wat breder te zien dan alleen door je eigen mini-viziertje.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:32

laat maar

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:50

mysa schreef:
Ik ben ook wel eens in zo'n varkenshouderij geweest. Van heel lieve mensen, en toch vonden ze de manier waarop ze varkens hielden, de normaalste zaak van de wereld. Ik weet nog, dat ik dat zo vreemd vond... Hier in de buurt alleen melkveehouders. Net iets groter dan keuterboeren. Dat was 's zomers niet slecht voor de koeien (afgezien van het feit dat zo'n koe beviel en het kalf onmiddellijk in de kruiwagen werd weggereden) Maar 's winters stonden ze dus wel dag in dag uit tussen de kettingen. Menig koe die zichzelf per ongeluk gewurgd heeft. Dat aanbinden gebeurt tegenwoordig niet meer, geloof ik.

Kijk hoeveel vriendelijke mensen het nu nog steeds doodnormaal vinden dat hun paard 24/7 in een stalletje staat...

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:02

We hebben het toch over dieren die we fokken, opfokken, slachten en opeten?


Maar goed, als we toch een zijpaadje inslaan: diezelfde mensen hadden ook een hond buiten, zo'n hond die 20 uur per dag in een kennel zat en waar, afgezien van water en voer geven, nooit aandacht aan besteed werd. Maar dan hadden ze ook nog twee kleine hondjes, die tot en met vertroeteld werden, op de bank troonden etc.

Dat illustreert denk ik, de manier waarop mensen naar hun dieren kijken: het ene dier is nuttig of levert geld op en wordt op een manier gehouden die het meest efficiënt is, het andere dier is er voor de leuk en wordt vertroeteld. En dat laatste heb ik bij boeren echt heel vaak gezien. En dat vind ik zelf gewoon lastig te begrijpen.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:44

koeien die zichzelf gewurgd hebben omdat ze aangebonden stonden?? Hoe dan?
Werkelijk nog nooit van gehoord.

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:50

mysa schreef:
We hebben het toch over dieren die we fokken, opfokken, slachten en opeten?


Maar goed, als we toch een zijpaadje inslaan: diezelfde mensen hadden ook een hond buiten, zo'n hond die 20 uur per dag in een kennel zat en waar, afgezien van water en voer geven, nooit aandacht aan besteed werd. Maar dan hadden ze ook nog twee kleine hondjes, die tot en met vertroeteld werden, op de bank troonden etc.

Dat illustreert denk ik, de manier waarop mensen naar hun dieren kijken: het ene dier is nuttig of levert geld op en wordt op een manier gehouden die het meest efficiënt is, het andere dier is er voor de leuk en wordt vertroeteld. En dat laatste heb ik bij boeren echt heel vaak gezien. En dat vind ik zelf gewoon lastig te begrijpen.

Klopt, maar wil alleen maar nog een voorbeeld stellen van hoe ,,gewoon,, men dat vind.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:53

Mysa, jouw laatste alinea slaat de spijker wat mij betreft op zijn kop. Er wordt heel selectief omgegaan met het begrip dierenwelzijn, en dat wordt normaal gevonden. Dat blijkt ook in dit topic.
Om daarin structureel iets te veranderen, is echt iets anders nodig dan acties als het bezetten van varkensstallen. Dat soort acties zijn behalve verwerpelijk en illegaal ook volkomen nutteloos want veranderen niks aan het denken over dieren en dierenwelzijn. Er moet door de overheid en door de dierenwelzijnlobby veel meer ingestoken worden op educatie en voorlichting over waaruit de natuurlijke levensbehoeften van dieren bestaan. Want structurele verbeteringen zijn pas mogelijk pas als er bij het grote publiek iets verandert in het denken over dieren, in de zin dat erkend en ingezien moet worden dat alle dieren een intrinsiek bestaansrecht hebben, en daarmee een recht op welzijn conform hun eerste levensbehoeften, en dat ze niet slechts ten dienste staan van de mens. Of het nu gaat om een varken, een paard, een hond, kat, kip of goudvis.

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:22

En dat laatste heeft pas zin als mensen in staat zijn om behoeftes vanuit een dier te snappen vanuit het dier gezien. Zolang als het grootste deel van de honden en katten te dik is, konijnen massaal alleen gehouden worden in een kooitje in de huiskamer en goudvissen in een kom en we dat allemaal zien en doodnormaal vinden, gaat er ook niet veel veranderen voor de "onzichtbare" dieren. Althans, niet in het denken over dieren door het grote publiek.

Zelfs de dierenactivisten uit Boxtel zijn niet in staat geweest om vanuit het dier te denken. Van die mensen die denken dat een pasgeboren big "gras wil voelen" ipv dat hij bij zijn moeder wil zijn. Zelfs Daphne Westerhof, die toch wel als fanatiek bekend staat mbt varkens, gaf dat aan.

Dus als je die erkenning wil conform behoeftes van het dier, dan is er nog een hele lange weg te gaan.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:35

Een varken en een hond zijn ongeveer gelijk aan intelligentie..maar als je een hond koopt bij een broodfokker is bokt te klein, terwijl een varken altijd van een broodfokker komt en dan is het prima?

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:08

ik ben geen vegetariër, maar probeer wel bewust te zijn met het vlees dat ik koop en eet. Bijvoorbeeld vlees van dit soort bedrijven heb ik geen moeite mee:
https://www.boerderijeducatierivierenla ... rettyPhoto
https://www.rundvlees.nu/
https://www.koopeenkip.nl/kip-bij-de-boer-kopen/

als je bereid bent iets meer moeite te doen dan het vleesschap bij de supermarkt waar je niet weet hoe lang het vlees er al ligt en waar het vandaan komt (oké, staat wel op de verpakking). Er zijn genoeg goede, gezonde en veilige Nederlandse alternatieven te vinden. De boeren in Nederland worden ook wel gestimuleerd om anders te gaan werken, maar de consument moet dat dan ook wel willen en niet toch naar de kiloknallers uit het verre buitenland grijpen.

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:40

Sunnda schreef:
Een varken en een hond zijn ongeveer gelijk aan intelligentie..maar als je een hond koopt bij een broodfokker is bokt te klein, terwijl een varken altijd van een broodfokker komt en dan is het prima?

Er bestaat ook zoiets als hobbyvarkens. De meeste mensen die een varken als erfdier aanschaffen, zullen dit via een hobbyhouder doen. Als je op marktplaats zoekt, zie je dat er aardig wat aanbod is. Dat zijn veelal geen broodfokkers (zoals je suggereert), maar dierenliefhebbers.

Al zitten er bij zowel varkens als honden ook veel rotte appels tussen die biggen verkopen als zijnde "geschikt om in huis te houden en uit te laten" of "exclusieve minivarkens" die vervolgens 100 kilo worden.

Maar wat is precies je punt? Er zijn namelijk maar weinig mensen die een vleesvarken als huisdier houden. Die worden veel te groot en krijgen ook relatief jong o.a. problemen met de poten. Als mensen wel een vleesvarken halen, zal dat meestal niet uit de bio-industrie zijn. Vaak haal je dan een ras wat beter bestand is tegen stress en ziektes (omdat vleesvarkens voor eigen gebruik vaak buiten gehuisvest worden).

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:05

Ach Beert. Hier in het dorp mensen met hobbyvarkens. O wat ze leuk en schattig en daarom krijgen ze alles te vreten. Dieren zijn moddervet en dat vindt iedereen in de buurt zo koddig, leuk jo! En we stoppen er nog veel meer eten in... Je wilt niet weten hoe er met hobbyvarkens wordt omgegaan |o

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 22:43

Mazida schreef:
Ach Beert. Hier in het dorp mensen met hobbyvarkens. O wat ze leuk en schattig en daarom krijgen ze alles te vreten. Dieren zijn moddervet en dat vindt iedereen in de buurt zo koddig, leuk jo! En we stoppen er nog veel meer eten in... Je wilt niet weten hoe er met hobbyvarkens wordt omgegaan |o

Helaas in dat geval dus hetzelfde als met veel honden, katten en paarden. Overvoeren heeft niks meer te maken met dierenliefde.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:26

ruitje schreef:
Dat heb ik niet gezegd, dat vind jij. Ik vind jou inderdaad ook erg verschillen van mij maar ik speel het nergens op de man. Ik kan best respect hebben voor mensen die anders denken, dat heb ik ook al eerder benoemd.

Omdat ik het niet met je eens bent leef ik ineens onder een steen en heb ik geen voeling met dieren?

Wie maakt het nu lastig om inhoudelijk te discussieren?


Ik speel het niet op de man. Je hebt veel eerder in dit topic aangegeven dat dit onderwerp je gewoon niet heel erg raakt, dat de manier waarop deze dieren gehouden worden en geslacht je niet bijzonder raakt.
Ook gaf je aan dat er wat jou betreft een heel groot verschil is tussen mensen en dieren, en dat dieren wat jou betreft lager in de ranking staan.

Dan speel ik niet op de man. Ik breng iets in herinnering wat je zelf hebt gezegd om aan te geven dat we gevoelsmatig zo van elkaar verschillen dat we elkaar niet kunnen vinden.
Iemand die honden rotbeesten vindt zal misschien ook geen nacht minder slapen van het hondenvlees-festival in Yulin.

Dus empathie voor dieren is dan niet de ingang wil ik aangeven. Fijnstof, dus luchtkwaliteit, mestoverschotten en dus verontreinigd water, afname biodiversiteit door mono-cultuur weilanden en dus afname insecten en daarmee risico voor het verbouwen van voedsel, en tot slot de gezondheid van mensen die veel te dik worden en ziekten hebben welke gerelateerd zijn aan het consumeren van veel te grote hoeveelheden vlees zijn misschien een beter argument voor mensen die empatisch minder begaan zijn met dieren, maar die wel zorg willen dragen voor volgende generaties die ook graag willen overleven.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:35

Mensen worden niet dik van het eten van vlees, maar van het eten van te veel voorbewerkt voedsel dat vol zit met (verborgen) suikers, vetten en hulpstoffen. En van de hele dag in een stoel achter een pc zitten.

Neemt niet weg dat het in veel opzichten, waaronder dierenwelzijn, een enorme verbetering zou zijn als de consument eens af zou stappen van het idee dat men dagelijks vlees moet eten. Dat is alleen voor de lekker, 1 à 2 x per week vlees eten volstaat prima als het gaat om een evenwichtig dieet. Minder of helemaal geen vlees eten kan uiteraard ook, maar daar staat een grote groep niet voor open.
Vlees zou meer beschouwd moeten worden als een luxeproduct. En veel mensen zouden best creatiever kunnen worden wat betreft hun eetpatroon. Barbecuen bijv. kan ook prima zonder vlees.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:46

Askja schreef:
Mensen worden niet dik van het eten van vlees, maar van het eten van te veel voorbewerkt voedsel dat vol zit met (vrrborgen) suikers, vetten en hulpstoffen. En van de hele dag in een stoel achter een pc zitten.
.


Dat is een 'beetje' waar.... Maar het 'binnenvetten' door vlees is wel degelijk een enorm probleem.
De meeste mensen eten bewerkt vlees, krijgen teveel verzadigd vet binnen, en alle vleeswaren zijn bijzonder rijk aan akelige carcinogene stoffen.
Bovendien is er veel importvlees in omloop dat niet volgens dezelfde regels geproduceerd is als in Nederland. Daardoor behoort het binnenkrijgen van medicatie via het vlees nog steeds niet tot het verleden.
Er zijn al heel wat vlees-schandalen geweest de afgelopen jaren, waar zomaar 40.000 kilo vlees in omloop is dat bedorven is of waarvan herkomst volstrekt niet duidelijk is bijv.
Helaas is dat geen broodje aap.

Dat mensen zich daarnaast ook nog volvreten aan bovengenoemde zaken is absoluut waar.

De WHO adviseert mensen niet voor niets hun vleesconsumptie ernstig in te perken.
Men beroept zich altijd maar op het feit dat we dit altijd gedaan hebben, maar nooit eerder in de mensheid hebben mensen zich zo akelig volgestopt :-(