Vermissing Julie van Espen (23) Antwerpen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannens
Berichten: 1412
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:07

Jammer dat je mijn tweede alinea niet mee quote, want Nederlands is juist een uitzondering op dat verdrag. Mensen krijgen in Nederland niet standaard een herbeoordeling, en dus ook geen nieuwe zaak. Het enige dat mensen met levenslang krijgen is een beoordeling of een herbeoordeling nodig is. En die beoordeling moet binnen 27 jaar plaatsvinden.

Hierdoor omzeilen we dat Europese verdrag juist.

De volgende site geeft fijne informatie over hoe het nou precies zit: https://www.rechtspraak.nl/Themas/Leven ... 985d756586

@Molenhoek Wauw, wat erg voor het slachtoffer. Ik ben dan voornamelijk benieuwd naar de reden tot seponering, want als het bewijs onomstreden is, vind ik het raar als het geseponeerd wordt.

Daarbij denk ik, dat het gebrek aan bewijs vanwege late melding sowieso meespeelt aan het hoge percentage seponeringen, dus dat argument onzin noemen lijkt me niet helemaal nodig. Ik zeg namelijk nergens dat dat in elk geval is.

Edit: Ik zie nu je nieuwe bericht. Gatver, hiervoor is er in NL TBS dus. -O-

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:21

oomens schreef:
Callisto04 schreef:
Je kan niet in mensen hun hoofd kijken, je kan niet iedereen levenslang geven, ...

Niet iedereen, nee. Je moet er wel eerst meer voor doen dan een appel stelen of verkeerd parkeren. Maar bij zeer zware vergrijpen? Waarom wordt er (ook internationaal) een probleem van gemaakt als je stelt dat je bij bepaalde vergrijpen, of je nu toerekeningsvatbaar bent of niet, je kans op meedraaien in de maatschappij definitief hebt verspeeld? Waar komt het absurde idee in ons rechtssysteem vandaan dat mensen automatisch recht zouden moeten hebben op een tweede kans, of uitzicht op een (terugkeer naar een) normaal leven?
Een eerste kans, prima. Dat is het hele idee achter het beginsel dat je onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen. Maar waarom die haast automatische tweede kans?

Ik begrijp wat je bedoelt, ik begrijp ook niet dat iemand die al een veroordeling op zijn naam heeft staan voor verkrachting, diefstallen, ... bij een volgende vergrijp ten eerste maar 4 jaar krijgt en dan ten tweede doodleuk rond mag lopen door in beroep te gaan omdat hij "meewerkt met de rechtsgang".

Alleen was er voor die rechter dus geen grond om hem onmiddellijk in hechtenis te nemen, hoe krom dat ook is. Te laat voor Julie en waarschijnlijk ook anderen die door iemand die door dergelijke, maar dat kan nog worden aangepast in de wetgeving. Alleen blijft het een ernstig probleem dat mensen na een misstap (of dit er nu 1 of meer zijn en eigenlijk is misstap een eufemisme in dergelijke gevallen) terug in de maatschappij terecht komen én dus terug een potentieel gevaar kunnen vormen. Hoe beoordeel je de kans op recidive? Welke misstappen ga je aanzien als te ernstig om terug vrij te komen?

Is een moord oiv emoties (zoals die kasteelmoord) iets dat betekent dat die man geen gevaar voor de maatschappij is? Iemand doden is toch jezelf voor een moment boven elke wet, boven de maatschappij stellen? Waar trek je de grens? Ik heb er geen antwoorden op, het is gewoon intriest voor Julie, haar ouders, familie, partner en vrienden.
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 08-05-19 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:22

Dit artikel las ik op HLN.be en inmiddels heeft het AD het overgenomen. Ik ben niet zo van het sensatiebeluste nieuws, maar zo'n laatste alinea zet mij toch aan het denken. Over Michael P. wordt gezegd dat hij net zulke bijzondere 'wensen' had (die hij meerdere malen in daden omzette).

Stel dat ik zoiets zou horen van of over een bekende, zou ik dat dan (laten) melden bij de politie? Dat doe je toch niet zo snel, het kan grootspraak zijn en het is nog maar de vraag of de politie daar wat mee kan c.q. doet. Maar achteraf zou ik toch denken: had ik maar... Alleen al voor mijn eigen gemoedsrust.

https://www.hln.be/de-krant/julie-vocht ... ~a7958d74/

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:19

dito schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3554001 ... t-met-dood

Wat heftig. Ze heeft zo geprobeerd te vechten voor haar leven...ben er even stil van. Zo jong, zo op het verkeerde moment op de verkeerde plaats |(


Als deze dame zich had laten doen had ze nog geleefd maar was ze wel verkracht geweest. Voor het gerecht had hij dan geen moord gepleegd en wat geven ze hem dan als straf??? -O- Na zijn ministraf (of geen straf) zoekt dergelijk type gewoon een volgend slachtoffer.


Ik hoop in ieder geval dat ze het hier niet gaan hebben over verzachtende omstandigheden. Daar zijn die wereldvreemde mensen in het gerecht toe in staat.

ROTSYSTEEM!!! ROTSYSTEEM!!! ROTSYSTEEM!!!
Straf a.u.b. wie je moet straffen!


Mijn hart huilt gewoon... Zo onrechtvaardig! Ik leef ontzettend mee met de ouders, zus en iedereen die Julie lief had...

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:44

Eigenlijk heb ik er gewoon geen woorden voor.. Heeft het Belgische rechtssysteem dan niets geleerd van de fouten die het Nederlandse rechtssysteem gemaakt heeft met Michael P. in de zaak van Anne Faber?

Naast dat het ontzettend veel woede bij me oproept omdat het blijkbaar belangrijker is verkrachters hun vrijheden te bieden dan vrouwen/meiden veiligheid te bieden binnen een samenleving, maakt het me ook zo intens verdrietig. Wat een angst moet dit meisje hebben doorgemaakt, wat een pijn moet zij gehad hebben.. Om misselijk van te worden gewoon.

Dat het wederom een willekeurig slachtoffer is maakt het misschien juist wel zo beangstigend. Dat maakt dat het voor ieder meisje in deze leeftijdscategorie voelt alsof je het net zo goed zelf had kunnen zijn..

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:48

BlijNijn schreef:
Dat het wederom een willekeurig slachtoffer is maakt het misschien juist wel zo beangstigend. Dat maakt dat het voor ieder meisje in deze leeftijdscategorie voelt alsof je het net zo goed zelf had kunnen zijn..

Dat gevoel had ik zelf ook heel sterk na Anne Faber. Dat had iedereen kunnen zijn. Gewoon overdag, een volwassen fitte vrouw.

Maar hoe triest dit ook is en hoe zeer hier ook keihard tegen opgetreden moet worden, we moeten niet vergeten dat dit soort misdaden gelukkig een UITZONDERING zijn en niet de regel. Het is niet vanzelfsprekend dat je op straat van je fiets getrokken wordt en verkracht wordt en dat is maar goed ook. Het gevoel dat het je desondanks toch kan overkomen is verstikkend.

Met betrekking tot de vele sepots bij verkrachtingszaken denk ik dat het 1 tegen 1 verhaal ook meespeelt. Het is het woord van het slachtoffer tegen dat van de dader. Om dan juridisch alles onomstotelijk te kunnen bewijzen is helaas enorm moeilijk.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:52

Nieuw bericht dat hij haar 'enkel' wou verkrachten maar omdat ze zich te veel verzette heeft hij haar geslagen en gewurgd met draad oid wat in de buurt lag...

Is dus ook geen moord maar doodslag normaal gezien..

Edit: hij heeft haar schijnbaar niet verkracht maar doodgeslagen omdat ze te veel tegenstribbelde. (Volgens zijn eigen getuigenis)
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 08-05-19 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:54

Rizette schreef:
Nou dat het hier met TBS ook niet goed geregeld is, is wel duidelijk. De kliniek waar de moordenaar van Anne Faber verbleef had geen weet van de delicten die deze man gepleegd had. Men weet dus niet van de delicten die de bewoners gepleegd hebben en ook niet van bijv psychiatrisch verleden als de bewoner dit niet wil dit ivm de privacy van deze mensen. Te gek voor woorden. En dan worden ze ook nog eens onbegeleid vrij gelaten om te gaan en staan waar ze willen,dag en nacht enz. enz.

Dan mag je je wel eens wat beter in tbs verdiepen ;)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:05

quera schreef:
Rizette schreef:
Nou dat het hier met TBS ook niet goed geregeld is, is wel duidelijk. De kliniek waar de moordenaar van Anne Faber verbleef had geen weet van de delicten die deze man gepleegd had. Men weet dus niet van de delicten die de bewoners gepleegd hebben en ook niet van bijv psychiatrisch verleden als de bewoner dit niet wil dit ivm de privacy van deze mensen. Te gek voor woorden. En dan worden ze ook nog eens onbegeleid vrij gelaten om te gaan en staan waar ze willen,dag en nacht enz. enz.

Dan mag je je wel eens wat beter in tbs verdiepen ;)

Of in de zaak die ze aanhaalt. Michael P. had geen tbs opgelegd gekregen. Hij zat in Den Dolder wel in een forensische psychiatrische kliniek, maar niet als tbs'er.
Laatst bijgewerkt door Dani op 09-05-19 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Achternaam eruit gehaald.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:07

Precies ;)
Dus die vrijheden als tbs-er gaan helemaal niet op.
Die krijg je als tbs-er niet zomaar. En sommige gelukkig nooit.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:32

BlijNijn schreef:
Eigenlijk heb ik er gewoon geen woorden voor.. Heeft het Belgische rechtssysteem dan niets geleerd van de fouten die het Nederlandse rechtssysteem gemaakt heeft met Michael P. in de zaak van Anne Faber?

Naast dat het ontzettend veel woede bij me oproept omdat het blijkbaar belangrijker is verkrachters hun vrijheden te bieden dan vrouwen/meiden veiligheid te bieden binnen een samenleving, maakt het me ook zo intens verdrietig. Wat een angst moet dit meisje hebben doorgemaakt, wat een pijn moet zij gehad hebben.. Om misselijk van te worden gewoon.

Dat het wederom een willekeurig slachtoffer is maakt het misschien juist wel zo beangstigend. Dat maakt dat het voor ieder meisje in deze leeftijdscategorie voelt alsof je het net zo goed zelf had kunnen zijn..


Het belgische rechtssysteem heeft blijkbaar ook niks onthouden van de zaak Dutroux hier... :7

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Vermissing Julie van Espen (23) Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:35

Meer mensen die dit weekend mee komen lopen in de stille mars tegen seksueel geweld in Antwerpen? Ik zit vlak voor mijn examens en heb veel stress, maar hier ga ik tijd voor vrij maken. We kunnen zo weinig als vrouwen, dit is dan toch iets wat we kunnen doen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:39

StableDoor schreef:
Meer mensen die dit weekend mee komen lopen in de stille mars tegen seksueel geweld in Antwerpen? Ik zit vlak voor mijn examens en heb veel stress, maar hier ga ik tijd voor vrij maken. We kunnen zo weinig als vrouwen, dit is dan toch iets wat we kunnen doen.

Hoezo kan je weinig als vrouw?

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:55

quera schreef:
StableDoor schreef:
Meer mensen die dit weekend mee komen lopen in de stille mars tegen seksueel geweld in Antwerpen? Ik zit vlak voor mijn examens en heb veel stress, maar hier ga ik tijd voor vrij maken. We kunnen zo weinig als vrouwen, dit is dan toch iets wat we kunnen doen.

Hoezo kan je weinig als vrouw?


Je kan als vrouw weinig doen tegen verkrachters die op straat rondlopen, met die mars kunnen we hopelijk verandering afdwingen bij de wetgevers, heb ik het zo raar beschreven dat je het anders op kon nemen :+?

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vermissing Julie van Espen (23) Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:01

En anders gooien ze wel iets in je drankje, zoals in Groningen is gebeurt waarschijnlijk tijdens het bevrijdingsfestival.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:05

Je kan als vrouw net zo veel/weinig doen als een man.

Ik denk dat we al moeten beginnen dat we onszelf niet als minder zien tegenover mannen..

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:08

quera schreef:
Je kan als vrouw net zo veel/weinig doen als een man.

Ik denk dat we al moeten beginnen dat we onszelf niet als minder zien tegenover mannen..


Dat bedoel ik ook helemaal niet :+

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:10

quera schreef:
Je kan als vrouw net zo veel/weinig doen als een man.

Ik denk dat we al moeten beginnen dat we onszelf niet als minder zien tegenover mannen..

Ik heb me mijn hele leven nog nooit minder dan mannen gevoelt, mannen die dat uitstraalden hadden een hele slecht aan mij.
Maar feit is dat de meeste mannen gewoon lichamelijk sterker zijn en wanneer het knietje of ogen uitdrukken niet lukt heb je dikke pech. Onze dochters hadden een flesje met bijtend spul in de tas wanneer ze naar festivals ed gingen, mocht officieel niet maar ze zijn nooit betrapt en hebben het gelukkig ook nooit hoeven te gebruiken.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:10

Karin schreef:
Dit artikel las ik op HLN.be en inmiddels heeft het AD het overgenomen. Ik ben niet zo van het sensatiebeluste nieuws, maar zo'n laatste alinea zet mij toch aan het denken. Over Michael P. wordt gezegd dat hij net zulke bijzondere 'wensen' had (die hij meerdere malen in daden omzette).

Stel dat ik zoiets zou horen van of over een bekende, zou ik dat dan (laten) melden bij de politie? Dat doe je toch niet zo snel, het kan grootspraak zijn en het is nog maar de vraag of de politie daar wat mee kan c.q. doet. Maar achteraf zou ik toch denken: had ik maar... Alleen al voor mijn eigen gemoedsrust.

https://www.hln.be/de-krant/julie-vocht ... ~a7958d74/


Helaas hebben meerdere mensen het aangegeven zonder gehoor. Zelfs zijn vader bij de psychiater en politie.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:49

Sannens schreef:
Hutcherson schreef:
In Nederland kunnen we het heel mooi op websites en folders plaatsen hoe wij onze gedetineerden terug de maatschappij in helpen, maar feitelijk zit je gewoon je straf uit en daarna krijg je een duimpje omhoog en een 'succes he!' en sta je met je plastic zak op straat. Meestal zonder enig benul where to start.


Misschien moet je je eens inlezen, in plaats van dingen zonder enige bron verkondigen. Ja, er gaan veel mensen opnieuw de fout in. Maar er zijn minstens net zo veel mensen die dat niet doen, kijk maar in de volgende bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-recidive

In diezelfde bron worden ook verschillende manieren uitgelegd om te voorkomen dat mensen opnieuw de fout ingaan, maar daarin mis ik het specifieke onderdeel van het trappen systeem. De meeste gedetineerden komen namelijk niet zomaar zonder enig benul vrij. Dat gaat in fases, waarbij ze bijvoorbeeld overdag al uit de gevangenis mogen voor bijvoorbeeld werk of dagbesteding en daar 's nachts wel gewoon verblijven. Ook wordt er nog steeds gebruik gemaakt van enkelbanden tijdens een proeftijd.

Al die onderdelen worden toegekend op basis van goed gedrag, waardoor mensen beloond worden voor goed gedrag en zo kunnen werken aan de toekomt. Vaak wordt er ook geholpen bij sollicitatie procedures en andere adviezen. Lang niet iedereen krijgt een perfect integratietraject. Maar het is ook zeker niet zoals jij beschrijft.


De gasten die korte straffen hebben komen niet in aanmerking voor een trappensysteem met plus programmas etc. Zelfs niet als zelfmelder.
Daar is geen open kamp voor. En juist DIE gasten verliezen hun baan, inkomen, huis, relatie etc.
Die lang zitten daar kan vaak meer voor geregeld worden, maar de gasten die enkele maanden zitten vallen tussen wal en schip.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:55

Zeker wel.
ISD maatregel oa. Staat vaak in de voorwaarden dat er behandeling gevolgd moet worden.
Zelfde als micheal P.
Die had geen tbs maar in zijn voorwaarden staan dat hij behandeling moest volgen wat hij daar ook deed.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Vermissing Julie van Espen (23) Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:05

Afbeelding

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Vermissing Julie van Espen (23) Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:47

@quera een ISD maatregel kan alleen onder bepaalde voorwaarden worden opgelegd (verdachte moet willen meewerken), is een erg dure maatregel (vanwege de persoonlijke begeleiding) en de recidive is weliswaar iets lager dan bij niet ISD gevallen, maar ook niet significant lager.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:49

Snadrem schreef:
@quera een ISD maatregel kan alleen onder bepaalde voorwaarden worden opgelegd (verdachte moet willen meewerken), is een erg dure maatregel (vanwege de persoonlijke begeleiding) en de recidive is weliswaar iets lager dan bij niet ISD gevallen, maar ook niet significant lager.

Klopt. Daarom zei ik oa isd. Er zijn meerdere titels waar een persoon behandeling moet volgen. Maar isd is denk ik het meest bekend samen met tbs.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 08:23

Liesje1611 schreef:
[ [url=m/LXJLaz.png]Afbeelding[/url] ]


_/-\o_
Zo pakkend. Ik vraag vriendinnen altijd even een berichtje te sturen als ze veilig thuis zijn, in het donker op de fiets heb ik geen oortjes met muziek meer in om de geluiden om me heen maar te kunnen horen, als ik in het donker over straat loop heb ik inderdaad 1 hand in de zak waar mijn sleutels inzitten.