Sri lanka meerdere aanslagen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 20:44

Maar pien.. ik denk ook dat men bedoeld dat bij de notre dam er constant nieuws was op tv..
en dat je nu i.p.v. bijvoorbeeld een extra nieuwsuitzending gewoon de Jomanda uitzending op SBS had bijvoorbeeld.

Wat er gebeurd is is natuurlijk verschrikkelijk. Allebei de dingen... alleen het ene is inderdaad met geld weer op te bouwen. En een mensenleven is nou eenmaal niet met geld terug te krijgen.

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:04

Quera hoe kun je uitzenden als heel Internet en social media plat ligt? Er is amper beeld.
Bij de Notre Dame stond heel Parijs met telefoon op te nemen. Zegt niets van erg of minder erg emotie. Scri Lanka ligt plat! Dus wel baseren op feiten ipv verwijten

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:07

Het is ontzettend erg wat er is gebeurd. Een van mijn beste vriendinnen komt uit Sri Lanka en heeft nog steeds niet van alle vrienden gehoord of ze veilig zijn, familie was wel allemaal oké.

Qua nieuws weet ik dat ze er de hele dag mee bezig zijn geweest, iig waar mijn man werkt, hij moest vandaag werken. Ze waren ivm zondag en Pasen behoorlijk onderbezet voor zo'n grote gebeurtenis met ook zo goed als geen mogelijkheid om extra mensen op te trommelen. Er zijn speciale verslaggevers die bij (natuurlijke) rampen ingezet worden maar die moesten vandaag nog vanuit Nederland vertrekken want er is niet standaard een correspondent of verslaggever in Sri Lanka, die mensen zijn nu dus nog onderweg.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 21:08

pien_2010 schreef:
Quera hoe kun je uitzenden als heel Internet en social media plat ligt? Er is amper beeld.
Bij de Notre Dame stond heel Parijs met telefoon op te nemen. Zegt niets van erg of minder erg emotie. Scri Lanka ligt plat! Dus wel baseren op feiten ipv verwijten

Toen het vroeg in de ochtend gebeurd was lag er dus nog niets plat. En pas om 12 uur in de middag was er een extra nieuwsuitzending. In die +- 3 uur is er behalve op CNN niets over gezegd op tv. En waarom CNN wel en de Nederlandse NOS niet?

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Sri lanka meerdere aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:11

Quera, niet vergeten dat de CNN 24/7 nieuws uitzendt, dat doet de NOS dan weer niet. Die hadden wel een liveblog die continue geüpdate werd.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:12

Maar dan moet je toch ook boos worden op de dagelijkse aanslagen of aanvallen die maandelijks soms in mega getallen uitkomen. Waarom komen die dan helemaal niet op de nederlandse nos?

Bedoel waarom dus boos zijn voor dat en niet voor het andere?

Elk geval is erg, er is zoveel leed in de wereld waar wij niks van meekrijgen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 21:22

Furrow schreef:
Maar dan moet je toch ook boos worden op de dagelijkse aanslagen of aanvallen die maandelijks soms in mega getallen uitkomen. Waarom komen die dan helemaal niet op de nederlandse nos?

Bedoel waarom dus boos zijn voor dat en niet voor het andere?

Elk geval is erg, er is zoveel leed in de wereld waar wij niks van meekrijgen.

Oo ik maak me ook kwaad over alle aanslagen in de wereld die niet/te weinig aandacht krijgen in onze westerse wereld.

Mijn hart huilt, al die mensen die die aanslagen moeten doorstaan en familie/vrienden/dieren moeten missen daardoor.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:56

Vreselijk... Niet te bevatten... -O-

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:03

J508 schreef:
Het is ontzettend erg wat er is gebeurd. Een van mijn beste vriendinnen komt uit Sri Lanka en heeft nog steeds niet van alle vrienden gehoord of ze veilig zijn, familie was wel allemaal oké.

Qua nieuws weet ik dat ze er de hele dag mee bezig zijn geweest, iig waar mijn man werkt, hij moest vandaag werken. Ze waren ivm zondag en Pasen behoorlijk onderbezet voor zo'n grote gebeurtenis met ook zo goed als geen mogelijkheid om extra mensen op te trommelen. Er zijn speciale verslaggevers die bij (natuurlijke) rampen ingezet worden maar die moesten vandaag nog vanuit Nederland vertrekken want er is niet standaard een correspondent of verslaggever in Sri Lanka, die mensen zijn nu dus nog onderweg.

Goede post! Zo hard zijn ze dus bezig om dit nieuws te verslaan op hun vrije paaszondag.
Ik vind het nogal misplaatst en een beetje gek om te zeggen dat er amper nieuws over was terwijl alle nieuwssites zowat uit hun voegen knallen vanaf het moment dat het gebeurde en er keihard gewerkt wordt om de verslaglegging nog beter op gang te krijgen...
En dan nog beweren dat niemand er mee bezig is en vergelijken met een totaal andere recente gebeurtenis, terwijl zo veel mensen meeleven met deze vreselijke gebeurtenis en alle liveblogs op de voet volgden.

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:27

Onvergelijkbare situatie!

De Sri Lanka regering doet heel bewust alles eraan om fake nieuws te vermijden. Vandaar dat Whattsapp, Facebook en internet afgekapt is. De situatie is zo pikant, men moet zo voorzichtig zijn, het is zo precair, dat de overheid wil voorkomen dat er een volksgerecht plaats gaat vinden. Stel men zegt het zijn de moslims. of de boeddhisten, of de tamils (waarschijnlijk niet), dan weet men dat het zeker is dat die wijken ingetrokken wordt en er wraak genomen wordt.

Zeker is dat dit een actie is door mensen bewust gedaan, om daar de situatie, de maatschappij, de rust/ vrede volkomen te ontwrichten.

In Scri Lanka is er na de burgeroorlog bijna 10 jaar een voorzichtige vrede. Elk moment kan daar weer de vlam in de pan slaan. Daarom, geïnitieerd vanuit de overheid van Scri Lanka is er zo weinig nieuws en is men zo terug houdend.

Dit is totaal anders als de notre dame. Het betrof een gebouw, er zijn en waren geen enkele spanningen tussen bevolkingsgroeperingen, geen doden en geen gewonden. Dus het nieuws kon vrijwel live verslagen worden. En dat gebeurde er dus ook.

Het is volkomen misplaatst een oordeel te vestigen over Scri Lanka waaruit desinteresse vanuit het Westen of anderszins zou blijken. De oorzaak is een totaal andere. Dat misplaatste oordeel, maakt me dus ook zo boos. Dat wat hier gesuggereerd wordt, heeft er gewoon niets mee te maken.

Mondy

Berichten: 11842
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sri lanka meerdere aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:46

Nounou de een mag iets niet misplaatst vinden maar op diegene (maakt me niet uit of t naar mij is of ieder ander met een andere mening) en dan is t ineens misplaatst en walgelijk.

Het fijt dat t schijnbaar al zo gevoelig ligt zegt voor mij al genoeg.

Ik zeg niet dat de notre dame niet erg was en zeg ook zeker niet dat niemand t erg vind van Sri Lanka.
Laat ik t dan maar anders zeggen. Er is weer een ramp (en nee de notre dame plaats IK niet in de categorie ramp maar simpelweg een brand) waarbij er anders ( imo minder) aandacht is. Daarbij bedoel ik niet het feit dat Sri Lanka zelf maatregelen neemt om spookverhalen in te dammen (slim ! ) maar wel de reacties van de alledaagse mens om me heen.
Fb stroomde vol met berichten over de notre dame. Berichten dat de tranen vloeien dat het verschrikkelijk is.. dat er geld verzameld wordt enz. Hardstikke prima. Dat er zoveel geld verzameld is voor de notre dame vind ik absurd als je bekijkt wat er met de gele hesjes speelt. Maar ook als je bedenkt dat een ramp als Sri Lanka en vele anderen die ver weg zijn... Dit niet zo makkelijk voor elkaar gaan krijgen.
De notre dame wist iedereen waar ik t over had... nu al een aantal keren gehoord dat mensen niet wisten wat er speelde.

Maargoed een kritische noot mag dus niet en worden er gelijk dingen beweerd die jiet gezegd zijn. (Niemand is er mee bezig is hier niet gezegd ?)

Er zijn afgelopen weken nog veel meer aanvallen/aanslagen gebeurd en daar is zo weinig aandacht voor. Dat is wat ik niet snap. En als anderen er een andere mening over hebben is dat ook prima maar laat elkaar even in elkaars waarde zonder persoonlijk te worden graag :)

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Sri lanka meerdere aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:57

Ik snap je zeker hoor mondy, ik denk gewoon dat notre dame een slechte vergelijking is. Niemand vroeg in 2008 toen het dodental per maand steeg met 45.000! Onschuldige levens (4,5-4.8 miljoen en nog steeds groeiend) om extra nieuws, boko haram kregen we netjes onze praatjes van afkeuring maar nog geen uur erna was er weer een grote genocide zonder nieuwsbericht, koerden vs turkijen weet ook niemand iets van.

Dan denk ik waarom hier nu voor roepen en de andere gevallen niet? Misschien omdat dit dichter bij komt?
Ik hoop dat ze kunnen vermijden dat mensen het heft in eigen handen nemen. Er is vandaag al genoeg leed gebeurd. Goede aanpak de avondklok en internetverbod.
Ik hoop dat iedereen rust vind en snel thuis geraakt.

Mondy

Berichten: 11842
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sri lanka meerdere aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:58

Ja dat is wel een beetje wat ik bedoel inderdaad :j
Deze vergelijking is puur omdat deze gebeurtenissen nu toevallig vers in het geheugen liggen natuurlijk.

Maar het is bij vele gebeurtenissen zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:15

Avondklok zal dan ook (deels) zijn om de groeperingen uit elkaar te houden? Of zit ik daar in mis?

Pfoeh, heftige gebeurtenissen. Niets aan... Wat kunnen mensen wreed tegen elkaar zijn. De mens heeft maar 1 vijand, de medemens.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:20

Bubblewrap schreef:
Avondklok zal dan ook (deels) zijn om de groeperingen uit elkaar te houden? Of zit ik daar in mis?

Pfoeh, heftige gebeurtenissen. Niets aan... Wat kunnen mensen wreed tegen elkaar zijn. De mens heeft maar 1 vijand, de medemens.


Het geeft minder kans op nieuwe aanslagen zodat de regering zijn werk kan doen en de daders kan achterhalen. Ze hebben niet voor niets al een heel zooitje opgepakt.

Een avondklok helpt ook om de straten leger te houden en dus makkelijker voor de hulpverlening.

Ze hebben vanavond bij de het vliegveld een bom onschadelijk gemaakt dus er is nog steeds een zeer grote dreiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:33

robert45 schreef:
Bubblewrap schreef:
Avondklok zal dan ook (deels) zijn om de groeperingen uit elkaar te houden? Of zit ik daar in mis?

Pfoeh, heftige gebeurtenissen. Niets aan... Wat kunnen mensen wreed tegen elkaar zijn. De mens heeft maar 1 vijand, de medemens.


Het geeft minder kans op nieuwe aanslagen zodat de regering zijn werk kan doen en de daders kan achterhalen. Ze hebben niet voor niets al een heel zooitje opgepakt.

Een avondklok helpt ook om de straten leger te houden en dus makkelijker voor de hulpverlening.

Ze hebben vanavond bij de het vliegveld een bom onschadelijk gemaakt dus er is nog steeds een zeer grote dreiging.

Ik zat zelf anders te redeneren. Er zijn aanslagen in hotels geweest, en met een avondklok zorg je ervoor dat de mensen op 1 plaats blijven. (Hotels). Dus een mogelijk doelwit ivm het aantal mensen.

Maar toen had ik nog geen kennis van de spanningen tussen bevolkingsgroepen, manier van hulpverlenen en de cultuur.
Dus je antwoord is waardevol, hoe triest de aanleiding/gebeurtenis ook is.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:46

Ik denk dat het heel lastig is om gebeurtenissen hiërarchisch te categoriseren. Eigenlijk ook vrij zinloos. Bij de brand in de Notre Dame zijn geen levens verloren gegaan, wel is Frankrijk door deze brand in het hart getroffen. De brand was urenlang live via de media te volgen, hetgeen de impact ervan nog vergrootte. De aanslagen in Sri Lanka zijn verschrikkelijk, en helaas de zoveelste in een lange rij. En in die zin, hoe cru ook, minder uniek als event. Dat kan het verschil in media-aandacht mede verklaren. Verder is het inderdaad appels met peren vergelijken.

Wat mij wel stoort is de opmerking ergens hierboven dat het absurd is dat er voor de heropbouw van de Notre Dame zo veel geld wordt ingezameld 'als je weet wat er met de gele hesjes speelt'.
Moet er dan massaal geld worden ingezameld voor een stel ontevreden oproerkraaiers? Kom nou.

Mondy

Berichten: 11842
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sri lanka meerdere aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 06:56

Dan snap je niet wat er bedoeld word met die opmerking en waarom de gele hesjes in 1e instantie aan het protesteren waren. Armoede onder de bevolking.

Mondy

Berichten: 11842
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sri lanka meerdere aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 07:07

290 doden al... :'( zo immens groot...

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:59

Mondy schreef:
Dan snap je niet wat er bedoeld word met die opmerking en waarom de gele hesjes in 1e instantie aan het protesteren waren. Armoede onder de bevolking.
De gele hesjes hebben gewoon een punt. Je betaalt je in Frankrijk echt blauw aan belasting. Er is over de hele bevolking een onderzoek/ discussie geweest. Die uitslag komt binnenkort of is wellicht onlangs gepresenteerd (en heb ik gemist?) en zou die avond van de brand gepresenteerd worden. De gele hesjes monden nu vooral uit als een grote anarchistische dreiging die de regering wil omgooien. Een reden dat nogal wat mensen van het 1ste uur zich terug getrokken hebben cq anders georganiseerd.

Mondy ik heb een link gezocht maar ik kon hem niet vinden. Ik snap echt wel wat je bedoelt te zeggen met je discussie. Iemand, wellicht jijzelf, heeft in het andere topic een link geplaatst van een filosoof die het fenomeen van hot news en news ver van mijn bed show en hoe daar verschillend mee omgegaan wordt, vragenderwijs en behoedzaam beschreef hij zijn vraagstelling en dit fenomeen. Heel interessant om daar bij stil te staan. Zonder enig vorm van verwijten zoals hier gebeurd is. Of zonder dat appels met peren vergeleken wordt. Je voorbeeld is in deze niet goed gekozen.

Mondy

Berichten: 11842
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sri lanka meerdere aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:19

Jij vind mijn voorbeeld niet goed gekozen. Dat is wat anders.

Maar verder snappen we elkaar dus wel alleen zeggen we t anders :)
Mbt gele hesjes is dat inderdaad wat ik bedoelde. Zoals ze nu reageren is niet meer normaal en heeft niks meer met de beginselen te maken.

Die link had ik niet gepost maar denk dat ik die of soortgelijk wel gelezen heb eerder :j

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Sri lanka meerdere aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:29

Ik vind ook dat er weinig nieuws komt uit Sri Lanka. Maar als de regering daar de sociale media platlegt dan kan er ook moeilijk iets komen. Waarschijnlijk wel een wijs besluit van de regering om zo oproer te voorkomen.Want dan zouden er nog veel meer doden kunnen gaan vallen.

Popstra
Berichten: 13781
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Sri lanka meerdere aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:37


Mondy

Berichten: 11842
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sri lanka meerdere aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:40

Anjali nu vind ik juist wel gewoon veel nieuws naar buiten komen hoor :j
Voor zover we weten accuraat en up to date. Dus qua nieuwssites (tv weet ik niet) is er behoorlijk aandacht voor gelukkig.

Hoop dat iedereen die weg wil ook weg kan.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 11:43