De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:26

Resistance schreef:
Ik denk juist dat dit, ondanks dat ik het afschuwelijk vindt dat ze is afgebrand, een kans is om de liefde die er voor dit bouwwerk bestaat terug te laten zien in de manier waarop ze het herbouwen. Wellicht kan het niet precies na worden gebouwd, maar als ze dit op de juiste manier met de juiste architecten aanpakken, denk ik dat je die passie en pracht er heus wel in terug gaat zien. :j

Door de eeuwen heen is er al vaker hersteld, verbouwd en gerestaureerd en met de aankomende herbouw erbij is de Notre-Dame is letterlijk van alle tijden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:29

Een wonder? Het moet zo zijn? Ingrijpen van boven af en is er toch iets meer dan we denken? Het beeld van de deels verwoeste binnenkant waar het kruis vol blijft staan fier. De brand van boven af is een kruisvorm en dat allemaal in de week voor pasen. Hoewel niet meer actief gelovig is dit ondanks de vreselijke brand wel iets "moois" dat hoe onwaarschijnlijk ook een aantal erg belangrijke en waardevolle objecten soort van bespaard gebleven is

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:37

Ik heb het ook gevolgd gisteravond met tranen in mijn ogen. Eerlijk gezegd dacht ik dat er helemaal niets meer van die kerk over zou blijven, er straks enkel hoopje ingestort steen over zou zijn. Het is al een wonder dat de torens en buitenkant er zijn blijven staan met deze enorm grote brand en nu zelfs bericht dat mogelijk nog het glas met lood en het orgel deels kunnen behouden worden zou helemaal wonderlijk zijn. Het is toch een van de bekendste kerken in Europa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:38

karuna schreef:
Een wonder? Het moet zo zijn? Ingrijpen van boven af en is er toch iets meer dan we denken? Het beeld van de deels verwoeste binnenkant waar het kruis vol blijft staan fier. De brand van boven af is een kruisvorm en dat allemaal in de week voor pasen. Hoewel niet meer actief gelovig is dit ondanks de vreselijke brand wel iets "moois" dat hoe onwaarschijnlijk ook een aantal erg belangrijke en waardevolle objecten soort van bespaard gebleven is

Het gebouw is in de vorm van een kruis, dat het in die vorm brandt is dan niet zo wonderbaarlijk toch?
Brand gaat doorgaans naar boven, dus als het in het dak ontstaan is, is het ook niet heel gek dat de schade lager meevalt, op waar brandende delen zijn gevallen en hitte, rook en waterschade na dan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-19 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:38

Het ziet er minder erg uit dan ik verwacht had dat het zou worden. Zo'n brand legt álles in een mum van tijd in as. Hulde aan de blussers die zoveel hebben weten te redden!

Ik vind het wel prachtig hoe de hele wereld begaan is met 'een hoop stenen, glas en hout'. Dat de notre dame zoveel voor iedereen betekent.

Ja, het is eeuwig zonde dat dit is gebeurd- maar ook dit is nu geschiedenis van deze kathedraal, en maakt ook de 'geest' ervan; al zij het vooral voor latere generaties. Nieuwer materiaal zal wellicht niet zo mooi zijn nog, maar het geeft wel kans haar weer opnieuw op te bouwen, sterker dan voorheen, klaar om hopelijk nog eeuwen te trotseren

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:55

Oh god...
De complot denkers en islamofoben gaan er weer lekker op los op social media 8)7

pien_2010

Berichten: 43352
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:00

Laten we het onderzoek gewoon afwachten. Vanaf het 1ste moment bid en hoop ik, dat het geen opzet is geweest.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:09

LadyMadonna schreef:
Oh god...
De complot denkers en islamofoben gaan er weer lekker op los op social media 8)7



Nou...ik las een pagina met reacties van moslims...werd er niet echt blij van.En dan ben ik nieteens een islamofoob

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:32

Ik ben vanmorgen gewoon aan het werk gegaan dus heb nog geen tv gezien vandaag maar van wat ik gisteren zag op tv van hoe men reageert, dat is heel wisselend (uiteraard ook afhankelijk van de vraag).
Zo zijn er mensen die zeggen dat het niet opnieuw opgebouwd moet worden (dat was nog wel voordat bekend was dat de structuur voor een groot deel behouden konden worden) omdat deze brand ook onderdeel is van het verhaal rondom de kathedraal.
Andere zeggen dat ze eigenlijk morgen al moeten beginnen met de werkzaamheden en dat het zo snel mogelijk weer in de glorie hersteld moeten worden.

Verder hebben er mensen uren in stilte staan kijken, andere begonnen zoals al genoemd te bidden of te zingen en werden brandweerauto's met applaus ontvangen.

Op Facebook zie ik wat berichten van vrienden voorbij komen dat alles eigenlijk wel een beetje samenvat..

Het is een deel van alle Fransen, een deel van de geschiedenis is daar geschreven of is daar begraven of aanwezig.

pien_2010

Berichten: 43352
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:35

palousa_boy schreef:
Het is een deel van alle Fransen, een deel van de geschiedenis is daar geschreven of is daar begraven of aanwezig.
Zo wordt het beleefd.
Ik zelf denk dat het een deel van Europa haar geschiedenis is. De notre dame is door zoveel mensen bezocht zelfs buiten Europa denk aan al die Japanners, chinezen die er waren toen wij de Dame bezochten.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:36

En gelukkig zijn daar ook nog de Dames van Chartres en Reims. Niet één op één inwisselbaar met de Notre Dames de Paris, maar toch ook ongeveer even oud en glorieus.

Oehlala
Berichten: 4309
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:02

die in reims vind ik toch anders qua beleving. Ja het is een mooie grote cathedraal, maar die is niet ongeschonden de oorlogen doorgekomen en dat voel en zie je ook als je in het gebouw bent. Hele andere sfeer.

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:05

mysa schreef:
En gelukkig zijn daar ook nog de Dames van Chartres en Reims. Niet één op één inwisselbaar met de Notre Dames de Paris, maar toch ook ongeveer even oud en glorieus.


Vergis je niet in Reims! Die is ook opnieuw opgebouwd nadat deze tijdens de 1e wereld oorlog is verwoest.

Ik ga er vanuit dat de kerk nu bekend is dat de structuur niet door brand verwoest is opnieuw opgebouwd gaat worden. Hoe is nog altijd de vraag, met de nu paar miljoen die beschikbaar is gaan ze het niet redden, maar dat zal nog wel veel meer worden als Macron dadelijk een donatie actie openbaart.

En dan de grote vraag met welke materialen en technieken, hoop van harte dat het gebeurt in eer van de notre dame

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:07

Paar miljoen?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:08

Ik denk dat als ze een actie gaan houden dat ze best veel geld binnen gaan halen.

Winged

Berichten: 33038
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:09

quera schreef:
Paar miljoen?

300 miljoen inmiddels door twee donateurs.

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:09

quera schreef:
Paar miljoen?


Ja wat ik begreep van voorzichtige schatting op een franse zender kunnen de kosten wel een in de 10 tallen miljarden gaan lopen, die 300 miljoen van de 2 franse investerders is dan ineens niets meer cru gezegt -O-

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:11

LadyMadonna schreef:
Oh god...
De complot denkers en islamofoben gaan er weer lekker op los op social media 8)7

Ja, heb het ook gelezen. Heb echt dingen gelezen waarvan je denkt. :roll:

Er waren restauratiewerken bezig dus ik denk dat je het echt niet ver zal moeten zoeken. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat een gebouw die gerestaureerd wordt in brand gaat. Een spetter van slijpmachine die ergens verborgen ligt te smeulen en dan uren later voor een gigantische brand zorgt.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:13

Knap dat veel mensen willen helpen met de heropbouw van deze mooie kerk, dit stukje geschiedenis.

Langs de andere kant vind ik het veel urgenter om investeringen te doen inzake klimaat/armoede op wereldschaal etc...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:14

Waar ik woon is inderdaad ook een kerk afgebrand tijdens een restauratie. Zulk droog hout heeft inderdaad maar een klein beetje nodig.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:14

dieseltje09 schreef:
quera schreef:
Paar miljoen?


Ja wat ik begreep van voorzichtige schatting op een franse zender kunnen de kosten wel een in de 10 tallen miljarden gaan lopen, die 300 miljoen van de 2 franse investerders is dan ineens niets meer cru gezegt -O-

Maar alle 'beetjes' helpen. :+

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:15

Winged schreef:
quera schreef:
Paar miljoen?

300 miljoen inmiddels door twee donateurs.

Ja dat vind ik geen paar miljoen :+ en dan de rest van de wereld nog niet meegenomen

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:18

De werkzaamheden zullen zo uitgevoerd worden dat alles in ere hersteld wordt.

Nieuws gaat hier enkel over de Notre-Dame.
Ze waren net enkele dagen geleden begonnen met de dakwerken, waarschijnlijk een slordige fout van een van de werklui.

Die foto eerder geplaatst lijkt hoopvol maar waterschade is niet veel beter voor deze materialen.

Ik ben ook benieuwd of de schilderijen van Delacroix nog hersteld kunnen worden en of ze alle schatten hebben kunnen redden.

Jolien87

Berichten: 17434
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:19

Riel schreef:
Knap dat veel mensen willen helpen met de heropbouw van deze mooie kerk, dit stukje geschiedenis.

Langs de andere kant vind ik het veel urgenter om investeringen te doen inzake klimaat/armoede op wereldschaal etc...


Behalve dan dat het hier gaat om een onderdeel van de werelderfgoedlijst.

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:21

senna21 schreef:
dieseltje09 schreef:
[quote="quera"
Paar miljoen?


Ja wat ik begreep van voorzichtige schatting op een franse zender kunnen de kosten wel een in de 10 tallen miljarden gaan lopen, die 300 miljoen van de 2 franse investerders is dan ineens niets meer cru gezegt -O-

Maar alle 'beetjes' helpen. :+[/quote]

Dat absoluut! Wbt de complot theorieën, die heb je eigenlijk bij elke grote tragedie/gebeurtenis. Van de maanlanding, moord op Kennedy, 9/11, bijlmerramp, moord op fortuyn, vuurwerkramp, ontkenning van de holocaust, ongeluk van prinses diana tot aan het nog steeds in leven zijn van allerlei "beroemdheden" die toch echt zijn overleden.


Persoonlijk denk ik vooral dat dat voorkomt uit de ongeloof van mensen en op een andere manier proberen om te gaan met de werkelijkheid omdat ze het niet kunnen omvatten