Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 00:29

Ik ben van mening dat een politieke voorkeur niet in een klas met bijvoorbeeld 8 jarigen thuishoort. Jullie mogen het er uiteraard niet mee eens zijn, maar om op basis daarvan mijn schoolgeld terug te vragen? :')

Ik ben al een poosje van school, gelukkig!

Het is, in mijn gedachte tenminste, vrij normaal om je stemgedrag zelfs voor je te houden. Dus nee, links of rechts hoort gewoon niet in een onderwijsprotocol.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 01:02

Welke docent van 8 jarigen geeft in vredesnaam les over politiek :') Dan is er wel meer mis, lol. Die hebben daar nog niks mee.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 04:39

:+
MarcoBorsato schreef:
pompadour schreef:
Mijn stem gaat uiteraard naar de PVV. Een partij die voor het volk op komt


Niet mijn volk :=



marcoBorsato niet mijn muziek :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 08:47

Mijn kinderen inmiddels goed uitgevraagd want ik was nu wel eens benieuwd wat er op school dan zoal verteld wordt over politiek
(Bijna 11 jaar en bijna 14 jaar oud.)

Wat blijkt niets.

Of mag er dus niets over opwarming van de aarde op school verteld worden?
(Hebben ze het overigens bij die van ons ook nog niet over gehad)

Krijgen we straks ook nog de situatie dat de evolutietheorie niet besproken mag worden?
Of bepaalde natuurkundige principes.

verootjoo
Berichten: 35652
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 08:50

Opwarming van de aarde is toch niet politiek?
Wij kregen op de basisschool daar echt wel iets van mee bij biologie ofzo.
En op de middelbare school ook bij aardrijkskunde? Denk ik, of ook biologie.
En op de basisschool had je zo’n milieuspel :D
Over politiek kregen we op de basisschool wel een beetje les als er weer verkiezingen waren, hoe dat werkt in NL.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:03

verootjoo schreef:
Opwarming van de aarde is toch niet politiek?



Nee helemaal mee eens.

Maar ik heb het idee dat FvD denkt of vind dat iedereen die meent dat de mens de oorzaak is van de opwarming van de aarde en ook meent dat daar iets aan gedaan moet worden links is.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:28

Tallie1979 schreef:
Ik ben van mening dat een politieke voorkeur niet in een klas met bijvoorbeeld 8 jarigen thuishoort. Jullie mogen het er uiteraard niet mee eens zijn, maar om op basis daarvan mijn schoolgeld terug te vragen? :')

Ja.

De leeftijd is nieuw voor mij, en wellicht wat laag.
Maar politiek gaat in wezen over macht en daar kun je erg goed met achtjarigen over praten.

Maar als jij nooit het verschil geleerd hebt tussen indoctrinatie en het benoemen van een of meerdere politieke voorkeuren, dan is dat droef.
"Neutraal" onderwijs houdt volgens mij juist in dat verschillende mensen en verschillende meningen, standpunten en hun consequenties besproken worden - op basis daarvan kun je je een eigen oordeel vormen.

Een klas waar politieke voorkeur niet benoemd wordt krijgt slecht les.
Citaat:
Het is, in mijn gedachte tenminste, vrij normaal om je stemgedrag zelfs voor je te houden. Dus nee, links of rechts hoort gewoon niet in een onderwijsprotocol.

Dat is je goed recht, zwijgen over wat je doet in het stemhokje.
Verwant aan de veiligheid om zelf je stem uit te brengen zoals jij dat wil.
(Je ouders, de kerk, je baas - niemand die mogelijk macht over jou kan hebben mag die informatie hebben.)
De stemming is geheim - een belangrijke peiler onder de echte democratie.

Maar ik vind het schrijnend dat je dit compleet verwart met 'geef dus geen les over links en rechts'. Of hoe je het maar wil noemen.
Naar de letter van de wet overtreedt de school nog de wet ook als ze dat zou doen: de school hoort leerlingen voor te bereiden op goed burgerschap en weet hebben van verkiezingen met alles er op en er aan is geen hobby ofzo. Het is een terechte plicht.

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:35

https://www.ad.nl/waterweg/scholenkoepe ... ~ae631d4f/

Hier heb ik het dus over. Je zou zeggen dat Boe roepen niet zo erg is. Mee eens, ik wil ook Boe roepen naar Baudet! Maar dat kinderen op deze manier worden ingezet is gewoon zeer kwalijk!

En wellicht is het een op zichzelf staand incident, misschien niet.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 10:48

Ik vind onderwijs en politieke meningen los van elkaar staan en ben dan ook blij dat ik op school nooit leraren had die hun politieke mening voor de klas hebben verkondigd.

Dat stuk van boe roepen vind ik echt ontzettend zielig. Het brengt die kinderen echt geen enkele manier van kennis bij die iets gaat bijdragen.

verootjoo
Berichten: 35652
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:51

Tallie1979 schreef:
https://www.ad.nl/waterweg/scholenkoepe ... ~ae631d4f/

Hier heb ik het dus over. Je zou zeggen dat Boe roepen niet zo erg is. Mee eens, ik wil ook Boe roepen naar Baudet! Maar dat kinderen op deze manier worden ingezet is gewoon zeer kwalijk!

En wellicht is het een op zichzelf staand incident, misschien niet.


Nee dat vind ik ook echt te ver gaan. Je politieke voorkeur hoor je niet uit te dragen voor de klas.

Maar kids leren zuinig te zijn op het milieu en een beetje bewustwording vind ik wel heel goed, dat is niet politiek.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:56

Tallie1979 schreef:
Ik zie jullie een discussie voeren over links en rechts in het onderwijs.

Ik ben daar zelf nogal verbaasd over. Toen ik op school zat, werd ons op een neutrale manier geleerd hoe de politiek in elkaar zat. Mijn leraren hebben mij vroeger nooit verteld dat links goed en rechts slecht was.

Het is voor mij dus nogal verbazend dat vandaag de dag, een leraar zijn of haar denkbeelden op kinderen mag projecteren. Dát vind ik pas zorgwekkend. Ongeacht of het nou links of rechts georiënteerd bent, leer de kinderen op een neutrale manier over politiek. Hou je gezicht gewoon in de plooi en doe even normaal.

...en hier had ik het (alweer) over.

(Het wordt saai, sorry.)
.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:05

Ik ben leerkracht in het PO (basisschool) en nee natuurlijk ga je je eigen politieke voorkeur niet bespreken hou es op zeg :roll: Wanneer je dat serieus denkt moet je je echt eens beter gaan informeren. 8)7

Ik denk dat FvD dat meldpunt vooral heeft ingericht om meer aanhang onder jongeren te krijgen. Nu zijn het vooral de ouderen die op ze stemmen maar de jeugd heeft de toekomst (Niet bij FvD maar dat weten ze nog niet) dus hoe meer invloed ze daar kunnen krijgen hoe beter. Je zult vast wel een mailadres moeten achterlaten dus dan hebben ze een ingang om je te beïnvloeden.
Met wetenschappelijk onderzoek heeft het niets te maken dus is er een andere reden voor dit meldpunt.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:29

Afhankelijk van de situatie mag het best.

Uiteraard niet als in: "ik ben de juf en het is zoals ik het zeg".

Maar in een expose over hoe je tegen een bepaald vraagstuk aankijkt, wat de vragen en problemen en belangen en wat al niet zijn kun je dat van tijd tot tijd best naar partijpolitiek vertalen. (Al is dat echt werk voor groep 7 en 8.)
....en als leerlingen vragen naar wat jij zelf vindt, mag je daar desgewenst antwoord op geven.

(Of 'boe' roepen naar een politicus die een totaal andere mening dan de klas is toegedaan het juiste middel is, mwah, maar het mag wel. Afhankelijk van de situatie : je hoeft niet te jaknikken in een democratie.)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 14:51

Janneke2 schreef:
(Of 'boe' roepen naar een politicus die een totaal andere mening dan de klas is toegedaan het juiste middel is, mwah, maar het mag wel. Afhankelijk van de situatie : je hoeft niet te jaknikken in een democratie.)


Ik vind het om te kotsen. Lekker de klas opstoken om boe te roepen tegen een politicus, hoezo demonisering. 8)7
En dan dalijk raar opkijken als de man word vermoord. Bah.

Bovendien vind ik het respectloos voor die kinderen en hun ouders. Je maakt namelijk ook gewoon als leerkracht en klas zijnde de politieke mening van iemand anders zwart.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 14:58

Shaggy09 schreef:
Janneke2 schreef:
(Of 'boe' roepen naar een politicus die een totaal andere mening dan de klas is toegedaan het juiste middel is, mwah, maar het mag wel. Afhankelijk van de situatie : je hoeft niet te jaknikken in een democratie.)


Ik vind het om te kotsen. Lekker de klas opstoken om boe te roepen tegen een politicus, hoezo demonisering. 8)7
En dan dalijk raar opkijken als de man word vermoord. Bah.

Bovendien vind ik het respectloos voor die kinderen en hun ouders. Je maakt namelijk ook gewoon als leerkracht en klas zijnde de politieke mening van iemand anders zwart.

Overdrijf je niet een beetje?
Dit is natuurlijk niet oké. ‘Boe’ roepen is anders dan leerlingen je eigen politieke voorkeur uitleggen als ze ernaar vragen. Dat gezegd hebbende: je weet de context natuurlijk niet. Misschien heeft deze docent uitgelegd hoe de visie van FvD is en is dit door een discussie en samenspraak met de leerlingen geëvolueerd in ‘laten we boe roepen als we hem zien’. We weten het niet. Dus ik zou sowieso heel voorzichtig willen zijn met de stempel ‘linkse indoctrinatie’ in dit geval. Je weet niet wat de context is achter zo’n social media post.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:07

Shaggy09 schreef:
Janneke2 schreef:
(Of 'boe' roepen naar een politicus die een totaal andere mening dan de klas is toegedaan het juiste middel is, mwah, maar het mag wel. Afhankelijk van de situatie : je hoeft niet te jaknikken in een democratie.)


Ik vind het om te kotsen. Lekker de klas opstoken om boe te roepen tegen een politicus, hoezo demonisering. 8)7
En dan dalijk raar opkijken als de man word vermoord. Bah.

Bovendien vind ik het respectloos voor die kinderen en hun ouders. Je maakt namelijk ook gewoon als leerkracht en klas zijnde de politieke mening van iemand anders zwart.



Ehm....
Ik heb het artikel in het ad niet gelezen (ik lees Trouw en beperk mijn cookies) en ik begrijp dat jij ergens boos over bent.
Maar ik vind het wel ingewikkeld zoals jij doet:
wel een deel van mijn posting citeren,
maar er niet op ingaan.

Ik schreef over 'dat het afhangt van de situatie' - jij gaat er niet op in.

En dat je niet hoeft te denken :'die man zit in het parlement, die zal het wel weten of dat zal dan wel goed zijn.'
En dan begin jij over op zich ongewenste zaken als opstoken en demoniseren en ook maar meteen moord, inclusief 'dat we niet gek moeten opkijken'.
(Als penny associeer ik dit met 'op hol slaan'.)

Fyi: de mening van iemand anders afkraken is op zichzelf genomen ('zwart maken') misschien niet fraai, maar een stevig debat en het grondig met elkaar oneens zijn horen tot de fundamenten van de democratie.

En iemand's mening (vooral zo'n moderne "mening" die bestaat uit 'ik ontken de feiten, climate change is a hoax want Trump zegt het ook')
afkraken is nog altijd iets anders dan iemand als persoon afkraken.

Dus wat hier respectloos aan is ontgaat me.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 17:29

IMANDRA schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik vind het om te kotsen. Lekker de klas opstoken om boe te roepen tegen een politicus, hoezo demonisering. 8)7
En dan dalijk raar opkijken als de man word vermoord. Bah.

Bovendien vind ik het respectloos voor die kinderen en hun ouders. Je maakt namelijk ook gewoon als leerkracht en klas zijnde de politieke mening van iemand anders zwart.

Overdrijf je niet een beetje?
Dit is natuurlijk niet oké. ‘Boe’ roepen is anders dan leerlingen je eigen politieke voorkeur uitleggen als ze ernaar vragen. Dat gezegd hebbende: je weet de context natuurlijk niet. Misschien heeft deze docent uitgelegd hoe de visie van FvD is en is dit door een discussie en samenspraak met de leerlingen geëvolueerd in ‘laten we boe roepen als we hem zien’. We weten het niet. Dus ik zou sowieso heel voorzichtig willen zijn met de stempel ‘linkse indoctrinatie’ in dit geval. Je weet niet wat de context is achter zo’n social media post.


Ik heb nooit de stempel 'linkse indoctrinatie' ergens op gezet. Ik vind het alleen belachelijk om een politicus weer opnieuw zo te demoniseren. Je gaat toch niet je klas tegen een politicus opstoken? Op welke manier dan ook?

Ik vind dat niet normaal tenminste..

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 17:33

Janneke2 schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik vind het om te kotsen. Lekker de klas opstoken om boe te roepen tegen een politicus, hoezo demonisering. 8)7
En dan dalijk raar opkijken als de man word vermoord. Bah.

Bovendien vind ik het respectloos voor die kinderen en hun ouders. Je maakt namelijk ook gewoon als leerkracht en klas zijnde de politieke mening van iemand anders zwart.



Ehm....
Ik heb het artikel in het ad niet gelezen (ik lees Trouw en beperk mijn cookies) en ik begrijp dat jij ergens boos over bent.
Maar ik vind het wel ingewikkeld zoals jij doet:
wel een deel van mijn posting citeren,
maar er niet op ingaan.

Ik schreef over 'dat het afhangt van de situatie' - jij gaat er niet op in.

En dat je niet hoeft te denken :'die man zit in het parlement, die zal het wel weten of dat zal dan wel goed zijn.'
En dan begin jij over op zich ongewenste zaken als opstoken en demoniseren en ook maar meteen moord, inclusief 'dat we niet gek moeten opkijken'.
(Als penny associeer ik dit met 'op hol slaan'.)

Fyi: de mening van iemand anders afkraken is op zichzelf genomen ('zwart maken') misschien niet fraai, maar een stevig debat en het grondig met elkaar oneens zijn horen tot de fundamenten van de democratie.

En iemand's mening (vooral zo'n moderne "mening" die bestaat uit 'ik ontken de feiten, climate change is a hoax want Trump zegt het ook')
afkraken is nog altijd iets anders dan iemand als persoon afkraken.

Dus wat hier respectloos aan is ontgaat me.


Nogmaals, iemand zijn mening afkraken of een klas kinderen tegen een politicus opstoken (want ja, dat is het) is gewoon not done, ga dat niet proberen goed te praten want het is niet goed.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:37

Vreemd fenomeen eigenlijk, dat om je standpunt duidelijk te maken, of dat van de ander te ontkrachten, zo vaak naar uitwassen binnen het spectrum van 'de tegenstander' wordt verwezen. Hetzelfde meganisme als wanneer de acties van een lone wolf worden aangegrepen om een hele bevolkingsgroep als 'gevaarlijk' te bestempelen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:44

Ik vind dat instagrambericht ook echt te zot voor woorden. Ik denk dat dit een uitzondering is (mag ik toch hopen van wel) en dat dit niet hoort lijkt me meer dan duidelijk, net als het meldpunt voor linkse doctrine. Twee kanten van het spectrum, beide niet ok.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:27

Shaggy09 schreef:
IMANDRA schreef:
Overdrijf je niet een beetje?
Dit is natuurlijk niet oké. ‘Boe’ roepen is anders dan leerlingen je eigen politieke voorkeur uitleggen als ze ernaar vragen. Dat gezegd hebbende: je weet de context natuurlijk niet. Misschien heeft deze docent uitgelegd hoe de visie van FvD is en is dit door een discussie en samenspraak met de leerlingen geëvolueerd in ‘laten we boe roepen als we hem zien’. We weten het niet. Dus ik zou sowieso heel voorzichtig willen zijn met de stempel ‘linkse indoctrinatie’ in dit geval. Je weet niet wat de context is achter zo’n social media post.


Ik heb nooit de stempel 'linkse indoctrinatie' ergens op gezet. Ik vind het alleen belachelijk om een politicus weer opnieuw zo te demoniseren. Je gaat toch niet je klas tegen een politicus opstoken? Op welke manier dan ook?

Ik vind dat niet normaal tenminste..

Ik doelde ook niet op jou, maar aangezien Baudet daar zo op reageert lijkt me dat hij dat wel ziet als linkse indoctrinatie. Zoals ik al zei, ik vind dit ook niet oké.

@Justkid: mee eens. En ik denk zeker dat dit een uitzondering is. Extremisten zitten helaas aan beide kanten van het spectrum :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 18:53

Ja sowieso, ik snap gewoon niet dat je als politicus zijnde zo'n haat klimaat wilt creëren. De bevolking wordt alleen maar tegen elkaar opgezet op deze manier.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:00

Shaggy09 schreef:
Ja sowieso, ik snap gewoon niet dat je als politicus zijnde zo'n haat klimaat wilt creëren. De bevolking wordt alleen maar tegen elkaar opgezet op deze manier.

Het stomme is nu dat sinds 1 week vood de verkiezingen alle kopstukken van het fvd ineens de redelijkheid zelve zijn en écht wel willen praten. Oja wel als 3 bewindslieden opstappen he, maar da's een normale eis toch :')

pien_2010

Berichten: 43425
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:23

Karl66 schreef:
Maar als al die linkse leraren al die leerlingen zo indoctrineren, dan doen ze dat wel verschrikkelijk slecht, aangezien we als Nederland voornamelijk rechts van het midden stemmen. Links heeft nog nooit een meerderheid in de tweede kamer gehad. Misschien moeten we ze maar eens allemaal ontslaan als ze zo slecht zijn in hun core-business, ideeën overbrengen :D


Dit denk ik nu al sinds ik hoorde van het meldpunt. Ik vind die hele hetze tegen links zo bizar, want links heeft zoals jij schrijft nog nooit een meerderheid gehad in de tweede kamer en dan wordt er gedaan of Nederland zo links is. Nu misschien zet die actie van BAudet links op de kaart zodat er volgende keer massaal op gestemd gaat worden. Het maakt namelijk niet uit hoe er over je gepraat wordt als er maar over je gepraat wordt is een bekend slogan in de PR wereld.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 21:15

Mensen weten volgens mij niet meer zo goed wat ´links en rechts´ inhoud.
Veel mensen zijn boos op Kabinet Rutte wat geen links kabinet is.