Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:52

8nnemiek schreef:
Maar als iedereen hier en daar een kleine bijdrage levert dan is dat nu eenmaal niet genoeg. We moeten gewoon met z’n allen keihard aan de bak om nog iets te kunnen veranderen, en dat werkt niet als 80% van de wereld roept ‘ik kan niet zonder mijn hobby/vliegreis/vleesjes’.

Ja, dat is het hè. Ik vergelijk het altijd maar met diëten. Als iemand 50 kilo moet afvallen en elke dag een zak patat eet en een salade met en dressing met olie, dan ga je niet beknibbelen op die dressing. Dan moet je stoppen met die zak patat.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:53

JewEmm, om op een klein stukje van je betoog in te gaan (waar ik me overigens bij aansluit), om te voorkomen dat microplastics in het waswater komen, kun je ze in een dergelijke zak wassen: http://guppyfriend.com/en/

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:57

Goeie tip! Ik ga er eens naar kijken, ook al heb ik er in die artikels ook minder goede dingen over gelezen (waar gaat het plastic heen dat de zakken opvangen?). Maar het kan vast niet slechter zijn om met zo'n zak te wassen!
Herkennen jullie dat? Dat je weer nieuwe info krijgt over het milieu en gewoon even geen oplossing meer weet... Maar zoals altijd is bewustwording de eerste stap, en oplossing/uitvoering de stap erna :) Gelukkig helpen dit soort praktische tips daar in!

midori
Berichten: 668
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:57

Ik kom ook binnenvallen :) Ik denk ook dat we erg laat zijn, en wee drastische maatregelen moeten gaan nemen. Maar ik denk niet dat de attitude van "Het is toch al te laat" goed is. Er komen constant nieuwe producten/ ideeën op de markt, en door tijd te rekken, om het zo maar even uit te drukken, kunnen we wellicht de impact van klimaatverandering/ Global warming verminderen. Het red misschien niet de hele wereld maar wel de wereld van een boel individuen :)

Studeert hier iemand trouwens toevallig Environmental Psychology?

Kaka, ooh daar ga ik zelf eens naar kijken! Ik was sws al zo weinig mogenlijk maar heb vrij veel fleece..

mysa

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:58


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:00

Kaka schreef:
JewEmm, om op een klein stukje van je betoog in te gaan (waar ik me overigens bij aansluit), om te voorkomen dat microplastics in het waswater komen, kun je ze in een dergelijke zak wassen: http://guppyfriend.com/en/

Oh, dit is handig zeg! Dankjewel

Over vliegen; mijn oude leraar aeronautica Joris Melkert verkonidgt tegenwoordig tegen iedereen die het wil horen dat duurzaam vliegen er voorlopig echt niet in zit en dat we gewoon minder moeten vliegen.
En het is makkelijk wijzen naar de klimaatwetenschappers als het toerisme een veelvoud van de uitstoot daarvan is. Maar hè, stel je voor dat de mens kritisch op zichzelf moest zijn :o

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:31


Loretta
Berichten: 8789
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:26

JewEmm schreef:
Herkennen jullie dat? Dat je weer nieuwe info krijgt over het milieu en gewoon even geen oplossing meer weet... Maar zoals altijd is bewustwording de eerste stap, en oplossing/uitvoering de stap erna :) Gelukkig helpen dit soort praktische tips daar in!


Dat herken ik wel ja.
Vooral omdat veel maatregelen niet meer dan papieren tijgers zijn. Zoals bijvoorveeld energiecertificaten van groene stroom, afval dat niet hier maar in het buitenland verbrand wordt. En de hype van elektrische auto's die niet op zonne of wind energie rijden maar op energie uit kolen en gascentrales. Om nog maar te zwijgen over de productie van accu's.

Wanneer je je eens wat verder in het milleu verdiept dan zal je al snel merken dat we op heel veel vlakken gigantisch voor de gek worden gehouden. Ondertussen mogen we wel betalen voor klimaatmaatregelen die weinig zoden aan de dijk zetten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:24

En dat terwijl er echt zoveel dingen zijn die je zelf kan doen waar je geen overheid voor nodig hebt. :j

Op dit moment is een plantaardig dieet de meest duurzame keuze. (Jaja, in een perfecte wereld moet je eigenlijk een klein beetje vlees eten, maar zelf op het gemiddelde gaan zitten zet pas weinig zoden aan de dijk.) Dat kun je gewoon morgen beginnen doen. Heel makkelijk.
De fiets zo vaak mogelijk pakken, investeren in een goed regenpak en gewoon alle ritjes onder de 10 km op de fiets. Lekker vakantie vieren in de buurt, of maak een mooie treinreis.

Wijzen naar de overheid werkt niet, want die zegt op haar beurt weer dat er te weinig draagvlak is. Lekker makkelijk is het wel, dan hoeft niemand iets te doen :n

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:28

En daarom was zondag zondag succes: laten zien dat er wél draagvlak is *\o/*

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:29

Ik let heel erg op wat ik in de winkel koop. Het liefst zonder plastic verpakkingen.
verder heb ik geen auto en scooter meer en ben ik happy veganist :) ook wordt het afval zorgvuldig gescheiden en doe ik altijd mee met de "clean the oceans" projecten zoals stranden opruimen etc.

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 07:40

Eerst stukje harde praat:Zonder kinderen mag je best 1-2 keer per jaar vliegen. Als je het ene laat mag je wel een beetje van het andere. Het is net of je hier nooit genoeg doet. Ik doe best veel, maar nee, ik ga niet alles er voor laten. Dan laat je maar wat kinderen inslapen en stel je een nafokverbod in. En dat is dan zielig voor de mensen die kinderen willen, dus dan moet je elke keuze respecteren.
Want de overbevolking is het allergrootste probleem. En ik draag er dus niet verder aan bij. Een bewuste keuze. Maar van mij mag je een gezin stichten hoor, maar je zou er wel bij stil moeten staan vind ik. Ik zeg dit even hard omdat iets wat een ander kan laten voor de andere niet gaat. Ik kan zonder kinderen, maar ga wel op vakantie af en toe. Een ander kan niet zonder kinderen maar wel zonder vakantie. En beiden mag.


Nu terug naar het onderwerp, wat doe jij? En dat heb ik al wel eens opgesomd, is best veel en ik vergeet zeker veel;
Geen kinderen
Geen goede materialen wegdoen, dat is met kleding, maar ook met een auto, met zadeldekjes ( ik doe niet aan setjes), tot schoenen.
Hergebruik plastic. Als ik iets koop wat in plastic zit, bijvoorbeeld een laptop, dan is zon zak prima als afvalzak te hergebruiken. Ik gebruik haast geen vuilniszakken meer. Zo ook plastic tasjes, hergebruiken en komt er een gaatje in dan voldoet ie nog als vuilniszak.
Af en toe keertje geen vlees.
Leren schoenen en leren paardenmateriaal dragen of gebruiken. Waarom is leer beter dan plastic? Plastic wordt gedumpt en kan veelal niet hergebruikt worden. Leer is extreem duurzaam, gaat heel lang mee, ademt, enz. En van een oude melkkoe kun je de huid prima hergebruiken. Je moet geen bontjes en krokodillen er voor fokken natuurlijk. Ik heb 2 paar zgn vegan schoenen, puur plastic dus. Comfort haalt het niet bij duurzaam geproduceerde lederen schoenen, zweetpoten, vormt niet, en dit zijn absoluut topklasse schoenen binnen zgn vegan. Een hoofdstel gaat zo 10 jaar mee van leer. Een zadel 30. Zo kun je dus duurzaam leer gebruiken. Ik ben tegen fokken voor de huid, gebruik dan alles. Ja, mijn paard mag als ze af is ook hergebruikt worden, een goed leven heeft ze gehad. Ik zelf ben ook donor. Ik noem dit expliciet als goed omdat vegan dus echt niet beter is. Je wilt van plastic af en gaat zelf plastic dragen. Want alleen katoen en wol gaat niet. Maar zo heb ik laatst dus lederen schoenen met vibram zool ( rubber,dus een plastic) gekocht waarvan de herkomst van leer vermeld werd en de binnenzool was van duurzaam kokos. Zo kan het dus ook. Denk er over na. Veroordeel de vegan niet, maar ook de leergebruiker niet.

En dan zou je moeten ophouden met seizoenscollecties. Maar daar doet het gros wel weer aan mee.
Maar kijk eens goed, is je trui echt af? Is die nieuwe nodig?
Ik draag alles af, en indien echt niet dan gaat het naar een weggeefwinkel. Ook gebruikte paardenspullen. Ben geen modemeeloper.
Ik vis dus plastic op uit water, van onder water. Dat is maar een kleine groep mensen, maar ruimt zeker op. Ghostfishing netten opruimen betekent dat vissen niet meer in verspeelde netten gevangen worden en zo onnodig sterven.
Een TV heb ik niet, dus elke paar jaar groter en beter is niet nodig. Er komt echt nog wel eens een klein led tvtje, maar eerst geen geld.

Kijk eens naar de inrichting van je huis. Alles moet gezellig, en goedkoop. Hoeveel woningen zijn ingericht met spullen van bijv de action? Goedkoop en veel voorcweinig, maar niet duurzaam. Ik vind de action zelf ook geweldig, maar ga de winkel in en stel bij elk produkt de vraag, heb ik het wel nodig? Zo winkel ik. En ja, ik koop echt wel eens iets wat niet nodig is, maar ik heb er wel extra over nagedacht.
Vleesloos eten kan ik niet, de mens is tenslotte een alleseter. Maar je kunt wel een keer overslaan e n bewust kiezen. Vervang de bijna uitgestorven tonijn voor een andere vissoort of kip.
Was een keer minder.
Was met de hand af ipv vaatwasser bij weinig vaat.

Dus zo draag je eenvoudig heeeeeel veel bij.
En als ik dan kijk hoe alles in bijv Mexico verpakt en gedumpt wordt, dan doen wij het niet slecht. Daar ruim je een plastic fles niet op, die smijt je op straat. Dat wij het opruimen is daar iets vreemds. Dus wij zijn echt al heel ver. En kan ook af en toe die vliegreis prima zonder schuldgevoelens uitgevoerd worden.

Ik zeg niet dat je niets moet doen, maar je kunt niet alles opleggen en dat hoeft ook niet. Nederlanders leggen wel graag hun geloof aan een ander op af en toe. En soms werkt dat juist averechts.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:02

Als iedereen zo blijft leven dan verandert er helemaal níets, germie.
En dan zal de overheid uiteindelijk moeten ingrijpen door dingen te verbieden en flinke belastingen te heffen op brandstoffen en vlees en andere vervuilende zaken.
In plaats van wachten tot het zo ver is en dan gaan klagen dat alles te duur wordt kun je toch beter direct een aantal zaken schrappen?

Met het stukje van JewEmm ben ik het helemaal eens! Ik had het ook al willen typen. China en andere grote landen zijn in een paar opzichten heel veel beter bezig dan wij. Daar hoeft men geen bergen papierwerk en vergunningen te regelen die eerst door tig mensen onderzocht en bekeken moeten worden, daar doen ze niet aan demonstraties ‘omdat een windmolen met uitzicht verpest’.. de overheid zegt ‘meer windmolens’, en een half jaar later staat er het grootste windmolenpark ter wereld (bij wijze van spreken). Als een bepaald product een probleem wordt dan verbieden ze dat, punt. Geen gezanik met reclamefilmpjes om bewustzijn te creëren onder de bevolking, nee want de meeste mensen zijn gewoon egoistisch en vinden dat ze al een schouderklopje verdienen als ze maar 6 dagen per week vlees eten ipv 7 dagen 8)7
Uiteindelijk zijn het juist de rijke landen die de meeste problemen blijven veroorzaken, zeker zo lang de overheid hier geen drastische maatregelen durft te nemen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 04-12-18 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:03

8nnemiek schreef:
Maar als iedereen hier en daar een kleine bijdrage levert dan is dat nu eenmaal niet genoeg. We moeten gewoon met z’n allen keihard aan de bak om nog iets te kunnen veranderen, en dat werkt niet als 80% van de wereld roept ‘ik kan niet zonder mijn hobby/vliegreis/vleesjes’.


Tja, en weet je: ik leef maar 1x en ben niet van mijn mezelf weg te cijferen. Ik wil genieten van dit ene leven.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:08

Goof schreef:
Tja, en weet je: ik leef maar 1x en ben niet van mijn mezelf weg te cijferen. Ik wil genieten van dit ene leven.

Maar als we over 10 jaar echt een flinke klimaatverschuiving hebben en er een enorm voedseltekort komt dan kun je ook niet meer van dit ene leven genieten..

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:14

Goof schreef:
8nnemiek schreef:
Maar als iedereen hier en daar een kleine bijdrage levert dan is dat nu eenmaal niet genoeg. We moeten gewoon met z’n allen keihard aan de bak om nog iets te kunnen veranderen, en dat werkt niet als 80% van de wereld roept ‘ik kan niet zonder mijn hobby/vliegreis/vleesjes’.


Tja, en weet je: ik leef maar 1x en ben niet van mijn mezelf weg te cijferen. Ik wil genieten van dit ene leven.

Dat mag niet meer van sommigen. En je doet nooit genoeg volgens sommigen. Maar kinderen krijgen mag wel altijd. Terwijl daar het echte probleem ligt.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:25

Van mij mogen ze overal ter wereld een 1-kind-politiek invoeren := Heeft in China ook érg goed gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:30

8nnemiek schreef:
Als iedereen zo blijft leven dan verandert er helemaal níets, germie.
En dan zal de overheid uiteindelijk moeten ingrijpen door dingen te verbieden en flinke belastingen te heffen op brandstoffen en vlees en andere vervuilende zaken.
In plaats van wachten tot het zo ver is en dan gaan klagen dat alles te duur wordt kun je toch beter direct een aantal zaken schrappen?

Volgens mij zit er al een flinke belasting op brandstoffen, benzine is ook hartstikke duur. Maar wat wordt er met die belastingen gedaan? Worden die dan gebruikt voor milieuverbeteringen? Of bijvoorbeeld een bedrijf die moet betalen omdat het veel plastic verpakkingen gebruikt, wordt dit geld dan gebruikt om die plastic soep op te ruimen? Anders gaat het toch compleet zijn doel voorbij? Wel alles duurder maken maar die opbrengsten van de prijsverhogingen niet investeren in het milieu. En nee dat bedrijf waar ik het over heb gaat niet het aantal plastic verminderen omdat ze daarvoor moeten betalen aan de overheid, want hun klanten hebben eisen voor die verpakkingen dus dan heb je de keuze: een grote klant mislopen of geld afstaan aan de overheid, en die keuze is niet zo moeilijk.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:31

8nnemiek schreef:
Goof schreef:
Tja, en weet je: ik leef maar 1x en ben niet van mijn mezelf weg te cijferen. Ik wil genieten van dit ene leven.

Maar als we over 10 jaar echt een flinke klimaatverschuiving hebben en er een enorm voedseltekort komt dan kun je ook niet meer van dit ene leven genieten..

Ook dan zijn we nog prima in staat om de gevolgen daarvan bij een ander te leggen zodat we zelf niet veel aan ons leven hoeven te veranderen. Dat lukt ons namelijk al decennia prima. Voedseltekort? Hier niet hoor, zolang we genoeg geld en invloed hebben om dan gewoon het eten van andermans bord te halen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:36

[***] schreef:
8nnemiek schreef:
Als iedereen zo blijft leven dan verandert er helemaal níets, germie.
En dan zal de overheid uiteindelijk moeten ingrijpen door dingen te verbieden en flinke belastingen te heffen op brandstoffen en vlees en andere vervuilende zaken.
In plaats van wachten tot het zo ver is en dan gaan klagen dat alles te duur wordt kun je toch beter direct een aantal zaken schrappen?

Volgens mij zit er al een flinke belasting op brandstoffen, benzine is ook hartstikke duur. Maar wat wordt er met die belastingen gedaan? Worden die dan gebruikt voor milieuverbeteringen? Of bijvoorbeeld een bedrijf die moet betalen omdat het veel plastic verpakkingen gebruikt, wordt dit geld dan gebruikt om die plastic soep op te ruimen? Anders gaat het toch compleet zijn doel voorbij? Wel alles duurder maken maar die opbrengsten van de prijsverhogingen niet investeren in het milieu.

Het idee van al die dingen duurder maken, is dat we er dan minder van gaan gebruiken. Dat een bedrijf minder verpakkingsmateriaal gaat gebruiken als ze veel moeten gaan betalen voor wegwerpplastic. Dat als benzine te duur wordt, we daarom maar ervoor kiezen om er minder van te gebruiken.
Helaas blijkt het alleen niet zo te werken, en blijken we bij hogere brandstofprijzen eerder bereid om een geel hesje uit de kofferbak te pakken dan om de auto eens wat vaker te laten staan.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:37

[***] schreef:
Volgens mij zit er al een flinke belasting op brandstoffen, benzine is ook hartstikke duur. Maar wat wordt er met die belastingen gedaan? Worden die dan gebruikt voor milieuverbeteringen? Of bijvoorbeeld een bedrijf die moet betalen omdat het veel plastic verpakkingen gebruikt, wordt dit geld dan gebruikt om die plastic soep op te ruimen? Anders gaat het toch compleet zijn doel voorbij? Wel alles duurder maken maar die opbrengsten van de prijsverhogingen niet investeren in het milieu. En nee dat bedrijf waar ik het over heb gaat niet het aantal plastic verminderen omdat ze daarvoor moeten betalen aan de overheid, want hun klanten hebben eisen voor die verpakkingen dus dan heb je de keuze: een grote klant mislopen of geld afstaan aan de overheid, en die keuze is niet zo moeilijk.

Nee voor dat geld worden extra rijstroken aangelegd momenteel 8)7 Ik snap ook echt niet dat er nog steeds zo veel mensen VVD stemmen..
Belastingen op vliegen zouden van mij echt enorm omhoog mogen.
Opruimen van plastic is prima, maar heeft niet de hoogste prioriteit. De klimaatverandering afremmen, dát is het belangrijkste en daar moet men geld in stoppen. Subsidies op melk afschaffen, en juist subsidies geven aan boeren die willen omschakelen naar akkerbouw voor menselijke consumptie.. Nederlandse peulvruchten zoals sojabonen..

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:39

Wie zegt dat een ander niets doet? Ik doe echt wel wat, genoeg zelfs.
En wie zegt dat ik geen lokale produkten eet of zelf soms iets verbouw? Met een tuin van 5 bij 6 gaat niet veel, maar eigen druiven en op vensterbank paar kruiden.

En als vliegen duurder moet worden, dan ook kinderbijslag er af en bonus op kindervrij blijven. Want je mag die mensen ook wel raken.

Anoniem

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:44

Oke dus de overheid is blijkbaar mooi geld bij elkaar aan het rapen door het verhogen van prijzen in het kader van 'milieu' terwijl het geld in werkelijkheid helemaal niet gebruikt wordt voor het milieu en de verhoging van de prijzen ook niet bijdraagt aan minder consumptie van producten die slecht zijn voor het milieu. Is dat de logica van de Nederlandse overheid?

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:46

[***] schreef:
Oke dus de overheid is blijkbaar mooi geld bij elkaar aan het rapen door het verhogen van prijzen in het kader van 'milieu' terwijl het geld in werkelijkheid helemaal niet gebruikt wordt voor het milieu en de verhoging van de prijzen ook niet bijdraagt aan minder consumptie van producten die slecht zijn voor het milieu. Is dat de logica van de Nederlandse overheid?

Ja, en ook van bedrijven. Winst moet er gemaakt worden immers.
Overigens betaal je als dieselrijder al veeeeeel meer. En de overheid zal echt niet blij zijn als men ineens geen diesel meer rijdt. Of massaal stopt met roken. Is gewoon inkomen he. Dus dan komt er te weinig binnen. Begrotingstekort.
Maar aan de andere kant is het niet zo erg dat geld anders besteed wordt, want anders werd je nog meer geplukt. En ontwikkelingshulp stopzetten en voor eigen volk zorgen zit er niet in.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:59

Rekeningrijden is volgens veel experts dé oplossing, juist omdat er al zo vaak is aangetoond dat het de files enorm vermindert en dus laat zien dat mensen dan ineens wel hun auto kunnen laten staan :=

Eenkindpolitiek hoeft van mij niet. Liever zou ik zien dat mensen zélf tot inzicht komen dat (meer dan één) kinderen krijgen gewoon niet houdbaar is. (Want echte eenkindpolitiek.. Tja we hebben in China gezien wat er dan gebeurt :o En er zijn nog wel een hoop praktische bezwaren te bedenken.)
Zelf wil ik ze overigens helemaal niet dus dat scheelt ook weer. Kan ook gewoon. :)