Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Janneke2 schreef:...dat hoor ik niet terug in je toon.
Je klinkt niet vrolijk, eerder boos, verbeten.
Janneke2 schreef:En een installatie boven de honderdduizend zonnepanelen noem ik persoonlijk niet 'een paar paneeltjes'...
ikke schreef:In principe kan ik mijn Range Rover uit 1973 vrijwel probleemloos aan de laatste emissie-eisen laten voldoen door moderne brandstof installaties te installeren. Sterker nog, de oude LPG G1 die er nu in ligt, heeft er al geen moeite mee om binnen de huidige emissienorm te blijven.
Loretta schreef:Janneke2 schreef:...dat hoor ik niet terug in je toon.
Je klinkt niet vrolijk, eerder boos, verbeten.
Om eerlijk te zijn kan ik me er ook wel boos over maken. Vooral om het feit hoe de elektrische auto wordt verheerlijkt als oplossing voor het klimaatprobleem terwijl men gelijktijdig weg kijkt van alle nadelen. Dan heb ik het niet alleen over het sociaal economische aspect maar ook over de enorme negatieve milieu impact die de elektrische auto heeft. Dat wordt helaas stelselmatig onder het tapijt geschoven.
Janneke2 schreef:Ooit was er een 'brede maatschappelijke discussie' over klimaatbeleid.
Met bindende afspraken.
De "tafel" 'logistiek' kwam overeen dat per 2024 vrachtwagens die de gemeentegrens willen overschreiden emissievrij moeten zijn.
Was getekend: zowel diverse gemeenten als belangenorganisaties als rai.
In wezen is het Amsterdamse plan een afzwakking.
(Later en slechts een deel van de stad.)
Janneke2 schreef:Loretta schreef:
Om eerlijk te zijn kan ik me er ook wel boos over maken. Vooral om het feit hoe de elektrische auto wordt verheerlijkt als oplossing voor het klimaatprobleem terwijl men gelijktijdig weg kijkt van alle nadelen. Dan heb ik het niet alleen over het sociaal economische aspect maar ook over de enorme negatieve milieu impact die de elektrische auto heeft. Dat wordt helaas stelselmatig onder het tapijt geschoven.
Daar zit iets in - en mij hoor je ook niet zeggen dat zo'n koekblik DE oplossing is.
oomens schreef:Het probleem is ook niet het aantal panelen op zich. Het probleem is dat al die panelen hun piek produceren wanneer de zon schijnt, en dat dat in ons kikkerlandje en zijn directe omgeving altijd min of meer tegelijk is.
Citaat:De piek in stroomvraag ligt nu niet midden op de dag, en zal dat voorlopig ook niet liggen.
Citaat:(...)zullen veel accu's opgeladen worden op momenten dat hun gebruiker (het voertuig of apparaat in kwestie) in rust is, en dat is doorgaans wanneer het baasje er niet mee aan de slag is. Na kantoortijd dus, of als men op bed ligt. Dat is wanneer de zon het hier zeg maar niet echt optimaal doet
Loretta schreef:Dan is het vooral interessant om te kijken waarom het jaar 2024 niet gehaald is.
En ook wel interessant wat emissievrij nu werkelijk betekend. Wat met alleen de uitstoot verplaatsen ben je nog niet vrij van emissie.
Loretta schreef:Inplaats van deze flauwekul had Amsterdam beter de vraag kunnen stellen hoe kunnen we het openbaar vervoer beter maken en zouden we ook het goederenvervoer in de stad op een andere manier regelen.
Loretta schreef:De ellende van Kobaltmijnen in Congo, zwaar vervuild drinkwater en een leefomgeving waar in alle planten dood gaan. Dat is hoe schoon de elektrische auto nu werkelijk is. dan nog maar te zwijgen over de CO2 uitstoot die er geproduceerd moet worden om voldoende stroom te produceren.
Met andere woorden om 1 ramp te voorkomen veroorzaken we een nog veel grotere ramp.
https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-d ... ische-auto
oomens schreef:Het gaat er namelijk voor velen niet om dat we die klimaatverandering tegenhouden (daarvoor moet je teveel mensen op één lijn krijgen, dat gaat nooit lukken), maar dat we van die klimaatverandering niet als hoofdschuldige kunnen worden aangewezen, en dat we de negatieve gevolgen niet zelf hoeven te dragen.
Janneke2 schreef:Dat is omdat dat is ingesteld in een tijd dat er nagenoeg geen stroom werd opgewekt met zonnepanelen, en nagenoeg geen elektrische voertuigen 's nachts aan het infuus gingen. Als de toekomst er eentje moet worden die voornamelijk op zonnepanelen draait en waarbij het transport elektrisch is, dan is een dergelijke constructie met tarieven nog minder houdbaar dan hij nu al is.Citaat:De piek in stroomvraag ligt nu niet midden op de dag, en zal dat voorlopig ook niet liggen.
????
Waarom denk jij dan dat stroom overdag duur is en het avond/nachttarief lager?
8nnemiek schreef:Compleet vrij van uitstoot is geen enkel voertuig. Geen elektrische of brandstofauto, zelfs een paard stoot CO2
8nnemiek schreef:Compleet vrij van uitstoot is geen enkel voertuig. Geen elektrische of brandstofauto, zelfs een paard stoot CO2 en methaan uit, en zelfs voor houten zeilschepen komt bij het produceren CO2 vrij.
Het valt me altijd op dat tegenstanders van elektrische auto's zo veel waarde hechten aan het productieproces van die accu's.. maar totaal niet erbij stilstaan dat een het productieproces van brandstofmotor ook helemaal niet schoon is, dat is veel en veel ingewikkelder dan een elektromotor, én doordat die verbrandingsmotor 2,5 tot 3 ton mee gaat moet vervolgens een complete auto die wellicht nog in prima staat is volledig worden vernietigd en een compleet nieuwe auto worden gebouwd
Bij een tesla vervang je na (geschat) 5 ton de accu, en hij kan weer 5 ton mee.
8nnemiek schreef:Het verbranden van hout uit Canadese bossen noemt men ook klimaatneutraal
Loretta schreef:Janneke2 schreef:...dat hoor ik niet terug in je toon.
Je klinkt niet vrolijk, eerder boos, verbeten.
Om eerlijk te zijn kan ik me er ook wel boos over maken. Vooral om het feit hoe de elektrische auto wordt verheerlijkt als oplossing voor het klimaatprobleem terwijl men gelijktijdig weg kijkt van alle nadelen. Dan heb ik het niet alleen over het sociaal economische aspect maar ook over de enorme negatieve milieu impact die de elektrische auto heeft. Dat wordt helaas stelselmatig onder het tapijt geschoven.
Magrathea schreef:Niemand verheerlijkt de elektrische auto. Het is één van de vele oplossingen in een complex probleem waar maatwerk nodig is maar waar niemand op zijn gat kan blijven wachten tot de perfecte oplossing hen op een presenteerblaadje wordt aangeboden.
En daarom geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om überhaupt een auto aan te schaffen.
Janneke2 schreef:De eerste 2 klimaatoorlogen woedden in Soedan en Syrië.
Loretta schreef:Magrathea schreef:Niemand verheerlijkt de elektrische auto. Het is één van de vele oplossingen in een complex probleem waar maatwerk nodig is maar waar niemand op zijn gat kan blijven wachten tot de perfecte oplossing hen op een presenteerblaadje wordt aangeboden.
En daarom geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om überhaupt een auto aan te schaffen.
Minder afhankelijk worden van het vervoer per auto dat is denk ik nog wel het meest haalbare idee op korte termijn. Iedereen zal het er wel over eens zijn dat hoe de randstad er tegenwoordig uit ziet vol beton en asfalt toch feitelijk niet op een wereld lijkt waarin je graag zou willen leven.
germie schreef:Audi investeert nu overigens in waterstofautos. Die vinden de accu al weer achterhaald.