Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:06

Wat mij in toenemende mate stoort in deze discussie is dat er steeds zaken met de haren bijgesleept worden die niet relevant zijn voor de klimaatdiscussie. En dat er appels met peren vergeleken worden. Bottom line is toch dat we onze levensstijl grondig moeten veranderen, willen we onze planeet, en onze directe leefomgeving leefbaar houden - niet alleen voor mensen, maar voor alle levende wezens.
Dat zal deels moeten komen door een grondige sturing van overheidswege (en over hoe dat invulling moet krijgen kun je discussiëren), en deels vanuit de burger zelf.
Als ik naar mijn persoonlijke levensstijl kijk, vind ik dat ik daar nog veel te weinig in doe (ja, wij hebben geen kinderen, draaien de thermostaat niet onnodig op en vliegen praktisch nooit, maar dat zijn makkelijke inkoppertjes). Wij hebben een dieselbus (vooral om de trailer te kunnen trekken) die we best veel vaker zouden kunnen laten staan. Gebruiken nog veel te veel plastic verpakkingsmateriaal omdat dat standaard is in de supermarkt (gemakzucht dus). Gebruiken gewone schoonmaakmiddelen in plaats van biologische. Verwarmen ons huis met gas. Kan allemaal beter, en ik wil mezelf een schop onder mijn kont geven om daar meer aan te doen.
Wat dat betreft vind ik dit topic bij tijden best heel confronterend, verhelderend en inspirerend. En ik hoop op meer bijdragen in die richting (dat is tenslotte ook de topictitel), in plaats van het nogal zure negativisme dat af en toe de overhand krijgt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:14

Askja schreef:
Wat mij in toenemende mate stoort in deze discussie is dat er steeds zaken met de haren bijgesleept worden die niet relevant zijn voor de klimaatdiscussie. En dat er appels met peren vergeleken worden. Bottom line is toch dat we onze levensstijl grondig moeten veranderen, willen we onze planeet, en onze directe leefomgeving leefbaar houden - niet alleen voor mensen, maar voor alle levende wezens.
Dat zal deels moeten komen door een grondige sturing van overheidswege (en over hoe dat invulling moet krijgen kun je discussiëren), en deels vanuit de burger zelf.
Als ik naar mijn persoonlijke levensstijl kijk, vind ik dat ik daar nog veel te weinig in doe (ja, wij hebben geen kinderen, draaien de thermostaat niet onnodig op en vliegen praktisch nooit, maar dat zijn makkelijke inkoppertjes). Wij hebben een dieselbus (vooral om de trailer te kunnen trekken) die we best veel vaker zouden kunnen laten staan. Gebruiken nog veel te veel plastic verpakkingsmateriaal omdat dat standaard is in de supermarkt (gemakzucht dus). Gebruiken gewone schoonmaakmiddelen in plaats van biologische. Verwarmen ons huis met gas. Kan allemaal beter, en ik wil mezelf een schop onder mijn kont geven om daar meer aan te doen.
Wat dat betreft vind ik dit topic bij tijden best heel confronterend, verhelderend en inspirerend. En ik hoop op meer bijdragen in die richting (dat is tenslotte ook de topictitel), in plaats van het nogal zure negativisme dat af en toe de overhand krijgt.


Ik denk juist dat het goed is om niet alleen maar te denken en bezig te zijn met bijvoorbeeld minder plastic gebruiken of zonnepanelen nemen. Maar om juist ook te denken aan de manier van toepassing. Hoe de overheid dit in de hand heeft en tot nu toe uitvoert.
Het is veel moeilijker dan je denkt, en het kost veel geld. Ik ben er absoluut niet tegen maar ik vind het zeker een goed plan om eerst écht research te doen voordat ik een van die maatregelen neem. En in de discussie gaf germie bijv. aan dat ze liever heeft dat de overheid eerst iets aan haar half instortende huis zou doen dan aan klimaatmaatregelen in Groningen.
Ik kan dr absoluut geen ongelijk geven. :) Ik denk dat menig bokker haar mening zou delen als je in dezelfde situatie had gezeten.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:33

Absoluut maar nogmaals, de ellende van de aardbevingschade en hoe dat te compenseren is niet relevant in een discussie over klimaatmaatregelen. En trouwens, waarom niet èn financiele steun voor aardbevingslachtoffers in Groningen èn klimaatmaatregelen? Alsof het een het ander uitsluit.

Verder is research en innovatie inderdaad cruciaal. Van mij mag daar behoorlijk wat overheidsgeld naartoe. We hebben nota bene een enorm begrotingsoverschot momenteel. Wat mij betreft moet NL insteken op groene innovatie: door op het gebied van onderzoek, onderwijs en bedrijfsleven daar een speerpunt van maken. Is ook nog goed voor de economie, want voorziet in een wereldwijde behoefte.
Naar mijn idee wordt er wat dat betreft nog te weinig vernieuwend en out of the box gedacht en gehandeld door de regering/politiek. Dat het heil niet (of slechts voor een klein deel) kan komen van electrisch rijden en warmtepompen moge duidelijk zijn, er is dus meer innovatie nodig, en een bredere horizon. Eb/vloed werking als energiebron? Slimmere, kleinere en stillere windturbines? Don't shoot me, ik kom met mijn totaal niet technische achtergrond niet verder dan dat, maar een groep creatieve, slimme onderzoekers, uitvinders, filosofen, whizzkids etc. ongetwijfeld wel, met de juiste middelen en ondersteuning.
Ook is er meer innovatie nodig in de agrarische sector. Andere gewassen telen die qua verbouwen minder bewerkelijk en milieubelastend zijn. Boeren stimuleren om meer mèt en minder tegen de natuur te denken en te handelen (hoe hier in de regio momenteel weer gespoten wordt met roundup en mccp, en hoe veel bomen er illegaal gekapt worden in houtwallen om de weilanden stieken groter te maken is gewoon niet mooi meer), dus meer nadruk op landschaps- en natuurbeheer en minder op intensieve landbouw en veeteelt. Boeren die best willen stoppen maar niet weten hoe uitkopen of actief steunen bij het omzetten van hun bedrijfsvoering. Etc. etc. etc.

En ja, we moeten onszelf opvoeden en bij al onze dagelijkse handelingen bedenken of het milieuvriendelijker kan. Niet achteroverleunen en afwachten op betere opties, omdat een warmtepomp belachelijk duur is en een electrische auto ook niks oplost omdat er nog geen 100% groene stroom uit het stopcontact komt, maar gewoon bedenken wat je wèl kunt doen, en elkaar daarin stimuleren en uitdagen.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:45

Over gewassen gesproken: Ik ben trouwens bezig met het onderzoeken naar wat men in de 10e eeuw at ivm hobbie, maar vraag me af waarom wij niet "onkruid" eten? o.a. Brandnetel, weegbree en zevenblad (maar ook bepaalde zuring) Het staat iedereen in de weg, maar ipv bespuiten kun je het ook opeten.

Ik kijk in ieder geval nu heel anders naar de berm en mijn bossen brandnetels (alleen dat plukken is nog een uitdaging)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:02

Askja schreef:
Absoluut maar nogmaals, de ellende van de aardbevingschade en hoe dat te compenseren is niet relevant in een discussie over klimaatmaatregelen. En trouwens, waarom niet èn financiele steun voor aardbevingslachtoffers in Groningen èn klimaatmaatregelen? Alsof het een het ander uitsluit.

Verder is research en innovatie inderdaad cruciaal. Van mij mag daar behoorlijk wat overheidsgeld naartoe. We hebben nota bene een enorm begrotingsoverschot momenteel. Wat mij betreft moet NL insteken op groene innovatie: door op het gebied van onderzoek, onderwijs en bedrijfsleven daar een speerpunt van maken. Is ook nog goed voor de economie, want voorziet in een wereldwijde behoefte.
Naar mijn idee wordt er wat dat betreft nog te weinig vernieuwend en out of the box gedacht en gehandeld door de regering/politiek. Dat het heil niet (of slechts voor een klein deel) kan komen van electrisch rijden en warmtepompen moge duidelijk zijn, er is dus meer innovatie nodig, en een bredere horizon. Eb/vloed werking als energiebron? Slimmere, kleinere en stillere windturbines? Don't shoot me, ik kom met mijn totaal niet technische achtergrond niet verder dan dat, maar een groep creatieve, slimme onderzoekers, uitvinders, filosofen, whizzkids etc. ongetwijfeld wel, met de juiste middelen en ondersteuning.
Ook is er meer innovatie nodig in de agrarische sector. Andere gewassen telen die qua verbouwen minder bewerkelijk en milieubelastend zijn. Boeren stimuleren om meer mèt en minder tegen de natuur te denken en te handelen (hoe hier in de regio momenteel weer gespoten wordt met roundup en mccp, en hoe veel bomen er illegaal gekapt worden in houtwallen om de weilanden stieken groter te maken is gewoon niet mooi meer), dus meer nadruk op landschaps- en natuurbeheer en minder op intensieve landbouw en veeteelt. Boeren die best willen stoppen maar niet weten hoe uitkopen of actief steunen bij het omzetten van hun bedrijfsvoering. Etc. etc. etc.

En ja, we moeten onszelf opvoeden en bij al onze dagelijkse handelingen bedenken of het milieuvriendelijker kan. Niet achteroverleunen en afwachten op betere opties, omdat een warmtepomp belachelijk duur is en een electrische auto ook niks oplost omdat er nog geen 100% groene stroom uit het stopcontact komt, maar gewoon bedenken wat je wèl kunt doen, en elkaar daarin stimuleren en uitdagen.


Ik ben het deels met je eens, wat betreft meer onderzoek en innovatie naar groene alternatieven ben ik het met je eens dat daar ook gerust wat meer overheidsgeld naartoe mag. Doe onderzoek en wees kritisch.
Maar men moet zeker zijn bedenkingen houden of het nut heeft, of het iets uit gaat halen voordat er een hele smak geld naartoe gaat. En al zeker wat betreft die elektrische autos en warmtepompen. Dat zijn nou eenmaal zaken waar ik (en volgensmij meerderen met mij) mijn vraagtekens bij zet.
Ik zou dan liever zien dat we voor een doel gaan wat iets makkelijker te behalen valt en wat meer resultaat bied.
Zoals bijvoorbeeld stoppen met het invliegen van groentes en fruit. OV goedkoper en toegankelijker maken. Vleesindustrie nog meer beperken. Maar ook natuurlijk de kleine dingen; je afval scheiden, je ecologische voetafdruk verkleinen, minder de auto meer de fiets, enzovoorts. :)

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:54

...ik drink al jaren brandnetelthee (vaak met zoethout erbij).
En zevenblad geeft pit aan de salades. Verder kun je met olie en noten er erg lekkere 'tapenade' van maken.
De meeste paardebloemen voer ik ook Knollie, maar wij mensen kunnen het ook eten.
Zelfs kroos is eetbaar - en eiwitrijk.

...pluk/ oogst de zaken wel op een plek waar de vervuiling niet maximaal is!

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:00

Je kunt brandnetel ook door de soep doen ;)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:59

Riddershow schreef:
Je kunt brandnetel ook door de soep doen ;)

Ha, nostalgie. Otjes vader uit het boek van Annie MG Schmidt maakte brandnetelsoep :=

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 14:29

Hoi!
Fijn dat er een klimaattopic is.
Het telt ook al meer dan 60 pagina’s, wat best veel is om te lezen, dus daar ga ik straks aan beginnen.

Maar ik wil wel graag ‘inchecken’ voor deze discussie.

Ik ben zelf 36, gewenst alleenstaande, en bewust zonder kinderen.

2 jaar geleden heb ik een appartement gekocht. Op zich toch al een meer ecologische vorm van wonen, maar ik heb het vooral gekocht omdat het op 500m van het station ligt, en op 50m van de supermarkt. Zo kan ik met de trein naar mijn werk.
Verwarming is 100% groene stroom, maar ik hoop in de toekomst nog gezamenlijk zonnepanelen te kunnen kopen, en ook nieuw hoogrendementsglas te laten installeren.

Ik vang zoveel mogelijk van het water van de douche op in emmers om er mijn plantjes mee water te geven (ik heb een terras van 8m2 waar ik groenten kweek in bakken)

In augustus heb ik mijn auto verkocht en ik doe nu alles met de fiets en het openbaar vervoer. Dat is soms wel een beetje vloeken als het slecht weer is, maar het scheelt ook héél veel centjes!
Ik heb wel nog een trailer staan, en die mag ik trekken met de auto van mijn ouders (dus ik speel vals )

Ik eet sinds vorige zomer ook thuis geen vlees, vis, melk, kaas of eieren en probeer dit ook zoveel mogelijk vol te houden als ik ergens anders ben.

Het moeilijkste vind ik om minder afval te produceren. Ik koop mijn groenten al los, maar ik heb toch nog elke 2 weken een bomvolle citybin.
(Tips zijn altijd welkom!)

Verder koop ik bijna al mijn kleren in de kringwinkel. Behalve BH’s en schoenen eigenlijk. En soms koop ik ook wel eens iets in het boetiekje in het dorp... als iets in de etalage mijn ogen uitsteekt

Zo.... bij deze weten jullie nu ook een beetje meer over mij.
En nu ga ik van in het begin de discussie lezen zodat ik mee ben

juval

Berichten: 13311
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:20

hoi Jokerox, goed bezig al!

Lukt het een beetje om op 8m2 groente te kweken? Ik ben sinds kort ook een moestuin begonnen, moet het nog een beetje in de vingers krijgen, groene vingers zijn het nog niet echt, maar de sla staat al best mooi.

Vegan vind ik niet persé beter voor het milieu/klimaat. Je kan beter je voedsel lokaal kopen vind ik. Of zelf kweken zoals je al doet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:55

juval schreef:
Vegan vind ik niet persé beter voor het milieu/klimaat. Je kan beter je voedsel lokaal kopen vind ik. Of zelf kweken zoals je al doet.

Het spijt me, zo groot is de impact van dierlijke producten wél helaas. https://www.theguardian.com/environment ... t-on-earth

Citaat:
The new research shows that without meat and dairy consumption, global farmland use could be reduced by more than 75% – an area equivalent to the US, China, European Union and Australia combined – and still feed the world. Loss of wild areas to agriculture is the leading cause of the current mass extinction of wildlife.

The new analysis shows that while meat and dairy provide just 18% of calories and 37% of protein, it uses the vast majority – 83% – of farmland and produces 60% of agriculture’s greenhouse gas emissions. Other recent research shows 86% of all land mammals are now livestock or humans. The scientists also found that even the very lowest impact meat and dairy products still cause much more environmental harm than the least sustainable vegetable and cereal growing.

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:39

juval schreef:
hoi Jokerox, goed bezig al!

Lukt het een beetje om op 8m2 groente te kweken? Ik ben sinds kort ook een moestuin begonnen, moet het nog een beetje in de vingers krijgen, groene vingers zijn het nog niet echt, maar de sla staat al best mooi.

Vorig jaar heb ik een handjevol aardbeien, véél sla en rucola, en 1 pompoen geoogst.
Dat was superleuk om te doen, dus nu heb ik naast mijn bloemen (hortensia, roos, citroengeranium, crocosmia, echinacea purpurea, delfinium) en kruiden (peterselie, koriander, lavendel, thijm, oregano, munt, rozemarijn) en de aardbeiplantjes die ik al had ook 6 krobben sla, radijsjes, bosuitjes, 2 tomatenplantjes en ook paprika en aubergine gezet.
Fingers crossed om te zien of er iets van komt want ik heb hier echt totaal nog geen ervaring mee. Het zal een verrassing worden.
juval schreef:
Vegan vind ik niet persé beter voor het milieu/klimaat. Je kan beter je voedsel lokaal kopen vind ik. Of zelf kweken zoals je al doet.

Het probleem is dat veel boerderijdieren soja uit Zuid-Afrika gevoerd krijgen, dus zelfs een stukje van een lokaal dier kan toch al een grote ecologische pootafdruk hebben. Ik weet wel niet hoe het zit met biovlees.

Het is pas nadat ik een weekje gelogeerd heb bij iemand die al vegan was, en gezien heb hoe lekker en gemakkelijk het is dat ik echt de stap heb genomen om vegan te gaan koken.
De film Cowspiracy heeft er ook zeker toe bijgedragen (nog steeds te zien om Netflix).
Ik voel me mentaal en fysiek wel véél beter nu ik vegan eet. De cognitieve dissonantie is weg, en ik ben echt al veel kilootjes afgevallen ( en dat mocht ook echt wel!)

juval

Berichten: 13311
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:08

https://www.independent.co.uk/life-styl ... 77541.html

https://www.pbs.org/wgbh/nova/article/g ... tually-th/

Onze koeien krijgen sojaschroot te eten, dat is een overblijfsel uit de humane voedselproductie.. ze krijgen ook bietenpulp, aardappelpulp en bierbostel, allemaal restproducten uit de voedselproductie voor mensen.

Ik kan heel goed begrijpen dat iemand vegan wil worden omdat ze het zielig vinden als er dieren gedood worden. Maar puur voor het milieu/klimaat vind ik twijfelachtig. Koop beter lokaal.

Mijn moestuintje bestaat nu uit sla (ijsberg en gewoon) en ik heb pompoenen gezaaid, tomaten en paprika's en meloenen maar ik weet nog niet of die gaan lukken. De worteltjes zijn al mislukt hihi, dus die hebben mijn kipjes verder opgegeten. Radijsjes staan er ook, maar die zijn ook te ver doorgeschoten denk ik. Verder ga ik nog boontjes, uien en suikermais zaaien, en heb ik een paar pootaardappels in de grond gestoken. Ben heel benieuwd.
We hebben ook 2 bessenstruiken, 2 kersenbomen, 2 appelbomen een druif en een pruimenboomgaard, en wilde bramen en een framboos.. qua fruit zitten we wel goed :)

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:27

Als de radijsjes geoogst zijn dan ga ik er wortelen zaaien. Ik ben benieuwd of get bij mij dan wel zal lukken.
Jij hebt veel staan zeg! Is dat gewoon in jouw eigen tuin?

juval schreef:
Ik kan heel goed begrijpen dat iemand vegan wil worden omdat ze het zielig vinden als er dieren gedood worden. Maar puur voor het milieu/klimaat vind ik twijfelachtig. Koop beter lokaal.


Ik vind het niet zielig dat ze gedood worden. Ik vind het zielig dat ze moeten leven. Het sterven is snel voorbij, en een stuk vlees heeft geen pijn.

Het is ook niet alleen het gebruik van soja, maar er is nogal wat water nodig voor je een stuk dier op je bord krijgt. Dat is denk ik over de hele wereld wel een probleem.

Ik heb wel gemerkt bij het doornemen van dit topic dat er vaak gediscussieerd wordt over het bronnenmateriaal (terecht), maar ik heb geen toegang tot de echte wetenschappelijke rapporten. Ik baseer me dus op wat ik gezien heb in de film Cowspiracy, maar verder is mijn keuze vooral emotioneel geweest. Ik voel me ook echt beter bij de beslissing om niet langer deel te nemen aan een systeem dat in strijd is met mijn persoonlijke waarden. Zonder hierbij fundamentalistisch te worden, want dat is ook weer niet nodig.

Het lokaal kopen is ook moeilijker, omdat bij veel producten uit de supermarkt niet echt staat aangegeven waar het vandaan komt. Hoewel soja en avocado’s natuurlijk automatisch van ver weg komen.

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:33


Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:50

Ik las een artikel dat de zonnepanelen binnen afzienbare tijd voor een enorme afvalberg gaan zorgen.
Binnenkort worden de eerst geplaatste panelen afgebroken.

Alleen hebben de fabrikanten zich niet of nauwelijks bezig gehouden met de afvalverwerking van die dingen :x
En dat blijkt toch wel moeilijker dan gedacht.
-O-

ikke

Berichten: 37657
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:50

JokeRox schreef:
Oh kijk, ik heb toch wat info gevonden:
België voerde in 2014 196000 ton sojabonen en 690000 ton sojaschroot in
https://lv.vlaanderen.be/nl/voorlichtin ... eel-van-de.

Dat is toch wel superveel vind ik!

Gut, jij bent ook niet echt gewend aan getalletjes.

Maar om je even met wat feiten op weg te helpen: ik zat me te bedenken dat mijn moeder (de lieverd zou 82 geworden, als ze er nog was geweest) in haar jeugd op de boerderij de eieren verkocht voor 25 cent (guldencenten). Als je dat om zou rekenen naar het huidige prijspeil, zou een ei je grofweg 1,50 Euro kosten!!!

DAAR heb je je probleem; de rest is gel*l om de onzin recht te praten die we in die afgelopen 65 jaar hebben laten ontstaan!
Schaalvergotring gaat ALTIJD ten koste van de dieren!

juval

Berichten: 13311
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:51

Pandora2 schreef:
Ik las een artikel dat de zonnepanelen binnen afzienbare tijd voor een enorme afvalberg gaan zorgen.
Binnenkort worden de eerst geplaatste panelen afgebroken.

Alleen hebben de fabrikanten zich niet of nauwelijks bezig gehouden met de afvalverwerking van die dingen :x
En dat blijkt toch wel moeilijker dan gedacht.
-O-


zonnepanelen wordt het nieuwe asbest las ik ergens... ik hoop dat ze manieren bedenken om te recyclen.

juval

Berichten: 13311
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:56

ikke schreef:
JokeRox schreef:
Oh kijk, ik heb toch wat info gevonden:
België voerde in 2014 196000 ton sojabonen en 690000 ton sojaschroot in
https://lv.vlaanderen.be/nl/voorlichtin ... eel-van-de.

Dat is toch wel superveel vind ik!

Gut, jij bent ook niet echt gewend aan getalletjes.

Maar om je even met wat feiten op weg te helpen: ik zat me te bedenken dat mijn moeder (de lieverd zou 82 geworden, als ze er nog was geweest) in haar jeugd op de boerderij de eieren verkocht voor 25 cent (guldencenten). Als je dat om zou rekenen naar het huidige prijspeil, zou een ei je grofweg 1,50 Euro kosten!!!

DAAR heb je je probleem; de rest is gel*l om de onzin recht te praten die we in die afgelopen 65 jaar hebben laten ontstaan!
Schaalvergotring gaat ALTIJD ten koste van de dieren!



Klopt, onze melkprijs (wij hebben melkveehouderij) is al jaaaaren hetzelfde terwijl de kosten alleen maar stijgen. Dus dan is het logisch dat er meer vee gehouden wordt om kiet te spelen, en ook dat wordt aan strenge regels gebonden.
Maar ik ben het er niet mee eens dat het ten koste van de dieren gaat. Dieren hebben het in Nederland heel goed. Door alle regeltjes en controles moeten we ook wel investeren in betere stallen en comfort voor onze dieren.

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:19

juval schreef:
Pandora2 schreef:
Ik las een artikel dat de zonnepanelen binnen afzienbare tijd voor een enorme afvalberg gaan zorgen.
Binnenkort worden de eerst geplaatste panelen afgebroken.

Alleen hebben de fabrikanten zich niet of nauwelijks bezig gehouden met de afvalverwerking van die dingen :x
En dat blijkt toch wel moeilijker dan gedacht.
-O-


zonnepanelen wordt het nieuwe asbest las ik ergens... ik hoop dat ze manieren bedenken om te recyclen.


Oh dear... dat klinkt ook niet goed :\

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:23

Of dieren het goed hebben of niet is een subjectief gegeven. Daar valt moeilijk over te discussiëren. Maar ik betaal liever niets om die industrie in stand te houden, ook omdat we al zo een overvloed aan superlekkere groenten krijgen ( ook met liefde gekweekt door onze boeren)

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:23

juval schreef:
Klopt, onze melkprijs (wij hebben melkveehouderij) is al jaaaaren hetzelfde terwijl de kosten alleen maar stijgen. Dus dan is het logisch dat er meer vee gehouden wordt om kiet te spelen, en ook dat wordt aan strenge regels gebonden.
Maar ik ben het er niet mee eens dat het ten koste van de dieren gaat. Dieren hebben het in Nederland heel goed. Door alle regeltjes en controles moeten we ook wel investeren in betere stallen en comfort voor onze dieren.


Daarom verkassen veel veehouders naar de States vermoed ik.
Gaat allemaal veel simpeler ginder en ook veel meer land ter beschikking.

Was laatst nog een hele serie reportages over op PlattelandsTV ( belgie ) als ik mij niet vergis.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:49

Dat dieren het in andere landen slechter hebben betekend niet dat de dieren het in Nederland hier goed hebben.

Ik vind het een interessant onderwerp, die zonnepanelen. Vreselijk dat dat nu zo'n afval gaat veroorzaken. Je zou toch denken dat wanneer er naar een alternatief gezocht wordt voor duurzame stroom dat het product zelf dan ook duurzaam (afbreekbaar) zou zijn. Bijzonder.

Ik vind de emmers onder de douche echt een geniale tip. Zo simpel, was er nooit opgekomen.

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:17

Citaat:
Citaat:

zonnepanelen wordt het nieuwe asbest las ik ergens... ik hoop dat ze manieren bedenken om te recyclen.


Oh dear... dat klinkt ook niet goed :


...bron?

Nepnieuws, hearsay, etc etc hebben we al genoeg.
(Nu ja, te veel.)

ikke

Berichten: 37657
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:32

Pandora2 schreef:
juval schreef:
zonnepanelen wordt het nieuwe asbest las ik ergens... ik hoop dat ze manieren bedenken om te recyclen.


Oh dear... dat klinkt ook niet goed :

Maak je niet druk; is al lang geregeld.

Een sloper vertelde eens dat een volle oliedrum (=200ltr) vol geschrapte elektronica ongeveer 10.000 euro aan recyclebaar materiaal bevatte. Het gaat dan om goud, zilver, tin (soldeer, mag ook niet meer) koper en andere materialen die in elektronica zitten en terug te winnen zijn.