Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:53

het komt op mij niet als minachtend over.

Een weiland zoals wij voor onze koeien gebruiken kan veel natuurlijker, maar dat heeft ook wel te maken met de regelgeving. Als wij de mest bijvoorbeeld weer zoals vroeger bovengronds mogen uitrijden dan is dat vele malen beter voor het leven in en op de grond. En als we niet verplicht zijn om kunstmest te gebruiken (jaja, economie) zou dat ook beter zijn.

Iemand schreef vandaag dat de voedselprijzen belachelijk laag zijn, dat klopt helaas. Dat betekent dus schaalvergroting voor de boeren. Waar er vroeger met 20 melkkoeien een gezinsinkomen gegenereerd kon worden zijn er in deze tijd helaas 100 nodig. De groten worden groter en de kleinere stoppen. realiteit helaas.

maar goed, topictitel is: Klimaatverandering, wat doe jij?
In het kader van de economie.. wordt de laatste pagina's als grote boosdoener genoemd. Maar wat doe jij er zelf aan? consuminderen? of ook kijken bij en voor welk bedrijf je werkt? waar je je spullen/voedsel koopt? Je bankzaken/verzekeringen etc regelt, ben jij je ten alle tijden bewust van het effect op het klimaat / milieu?

ik niet eerlijk gezegd :)

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:56

juval schreef:
ben jij je ten alle tijden bewust van het effect op het klimaat / milieu?

ik niet eerlijk gezegd :)
Ja ikke wel en dat altijd en al heel lang, en af en toe doe ik dus heel bewust iets fout (gîte vanwege snel weer moeten opleveren voor de volgende gasten) en probeer ik het goed te maken elders hier in huis.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:32

Ik heb verder niks aan te merken op de discussie hierboven (gaat mijn pet te boven dus ik houd me maar even stil :Y)) dus ik reageer even op mensen die op mij reageerden :)


Shaggy09 schreef:
Wat maakt het uit dat germie gewoon aangeeft waar zij wel of geen hinder aan ondervind of wat haar wel of niet drijft om bepaalde keuzes te maken? Daar is dit topic toch voor? Om met elkaar te bespreken wat we doen en waarom we het doen? Beetje aparte manier van reageren IMANDRA.


Ik ben waarschijnlijk biased, maar ze heeft al vaker commentaar gehad op oplossingen die genoemd werden 'want het kan niet in mijn situatie'. Als iets niet bij haar levensstijl paste (ook al is haar levensstijl vrij vaak een uitzondering) kon de oplossing simpelweg niet. Niet eens denken van 'oh misschien ben ik anders dan de rest', maar gewoon 'nee dat kan niet punt uit want ikke ikke ikke'. Ze komt zelf ook niet met oplossingen door bijv te zeggen van 'oh maatregel X werkt niet bij mij, maar ik kan me indenken dat dat bij de gemiddelde Nederlander wel werkt, maar door aanpassing Y zou het voor beide werken'! Dan heb ik het nog niet eens over dat het heel normaal is dat een klein aantal mensen altijd wel tussen wal en schip valt. Ik heb de indruk dat ze zich alles op zichzelf betrekt en niet eens kijkt naar anderen, dus het 'met elkaar bespreken' is wat minder. Maar hé, ik kan het mis hebben. Dit is simpelweg mijn indruk n.a.v. haar reacties.

germie schreef:
Ach, als je niet exact in hun straatje past krijg je commentaar. Maar uiteindelijk zijn we allemaal doorsnee mensen met echt niet allemaal een gelijke mening. En die mening hoeft echt niet onder stoelen of tafels gestoken te worden. Daarnaast, alles op jezelf betrekken? Wederom wordt er domweg niet gelezen. Ik noem een paar voorbeelden waar ik zelf tegenaan loop ja, zoals gisteren die grote stroomstoring. Oh die wordt even genegeerd, want ja, dat is gewoon keiharde waarheid, hoe meer er afhankelijk wordt van het elektriciteitsnet, hoe erger de gevolgen van een storing en met het huidige net krijg je dan vaker storingen als je meer stroom gaat vragen.

Zeg ik dat je je mening hier niet mag verkondigen? Integendeel. Ik zei alleen dat het je zou sieren om je ook in te leven in anderen, in plaats van telkens alleen je eigen situatie te noemen en dat als voorbeeld te noemen waarom iets niet kan (terwijl er al genoeg oplossingen genoemd zijn). En over die stroomstoring, de reden dat er niet op gereageerd werd? Omdat de link echt niks te maken heeft met wat hier besproken wordt. De oorzaak was een explosie: dat soort dingen kunnen altijd voorkomen, of we nu genoeg stroom kunnen opwekken of niet. Bovendien is niet iedereen patsboem meteen volledig elektrisch waardoor de vraag ineens veel stijgt: dat gaat relatief geleidelijk aan, waardoor de stroomvoorzieningen hier ook aan aangepast kunnen worden. Hebben we nu genoeg elektriciteit om de benodigde stroom op te wekken voor over 50 jaar? Tuurlijk niet, maar dat is ook logisch. Naarmate de vraag stijgt wordt ook de stroomvoorziening aangepast waar nodig.

Rust vinden door telefoon uit te zetten? Ja, dat werkt voor mij, maar ook een paar uur onder water liggen. Het is echt niet zo dat iemand 7*24 bereikbaar moet zijn. Het is vaak ook hoe bereikbaar wil je zijn? Ik ken iemand die laatst pissig was dat ik zijn facebookpost niet geliked had. Ik was een weekend weg en had heel facebook niet bijgehouden. Oei, fout natuurlijk (dus niet). Maar er zijn dus mensen die echt gewoon kijken wie wat liked. Kijk dat je Facebook leuk vindt is prima, ik doe er ook veel mee, maar dat je continu online wilt zijn omdat je niets wilt missen, tja, dan doe je het jezelf aan als je vindt dat je weinig rust krijgt van al dat social media.

En nu wordt er indirect reclame gemaakt voor Apple. Niet iedereen wil een Apple, want dat bedrijf heeft ook dingen waarom mensen expliciet niet voor Apple kiezen. Bij mij is het overigens de prijs en het niet generieke besturingssysteem. Wat ik van een telefoon vraag is beetje bellen, whatsappen en internettten. Ik hoef en wil niet voor ieder restaurant een app installeren, ik heb geen bankierapps, gebruik geen skype en facetime, want alles kan ook met whatsapp. Daarnaast vind ik Android fijner werken dan IOS. En heb ik 1 programma op mijn telefoonstaan om duikplanningen te maken die niet op IOS draait. Gelukkig heb je de keuze. Maar is het normaal om 100-400 euro afschrijving per jaar te rekenen voor een telefoon? VInden mensen dat tegenwoordig normaal? 1 onderdeel stuk en je kunt het ding weggooien. Maar even voor de duidelijkheid, die 2 jaar is niet uit de duim gezogen hoor, er wordt soms zelfs over 15-18 maanden gesproken: https://www.coolblue.nl/advies/levensdu ... phone.html
Lol, reclame voor apple. Ik noemde simpelweg een voorbeeld (weet je wel, net als jij doet) van een telefoon die echt wel langer meegaat dan 2 jaar. En ik blijf erbij dat ook andere merken langer mee kunnen gaan, je dient er alleen voorzichtiger mee om te gaan. Een hoesje tegen vallen bijv. En dan heb ik het over een kwalitatief goed hoesje, niet een 1-dollar-ebay hoesje. Een kwalitatief goed hoesje beschermd je smartphone ook beter. En tja, over de prijzen... naarmate er meer functionaliteiten in de smartphones komen worden deze ook duurder. Maar ook hier zijn gewoon goedkope modellen te vinden die het hoognodige kunnen en niet te veel kosten. Het is net waar je naar op zoek bent.

Overigens heb ik 6 weken geleden mijn nog werkende kleuren TV met bolle beeldbuis vervangen door een LED TV. Kennelijk loop ik wat achter qua TV's, maar ik heb die nieuwe TV al wel 1 keer aangehad. Geef er dus weinig om. Maar ik ben benieuwd of die nieuwe TV ook weer zo lang meegaat.

Een telefoon zou met gemak duurzamer gemaakt kunnen worden zonder dat het meteen met torenhoge verkoopprijzen te maken heeft. Maar ja, daar zit een bedrijf niet op te wachten, die heeft graag dat een scherm stukgaat en het hele ding vervangen moet worden. Daar heb je overigens wel een kern van het probleem, en niet alleen bij telefoons. Produkten worden niet meer gemaakt om mee te gaan. En 45 jaar voor een Ruhrfix hoeft ook niet, maar 2 jaar voor een telefoon is wel weer veel te kort, of een dead on arrival. Maar de Action en de Primark varen er wel bij, die zitten niet te wachten op iets duurdere (lees, duur hoeft helemaal niet ) produkten van iets beter kwaliteit. Omzet en winst, daar gaat het om.

Een onderdeel kapot en je MOET gelijk een nieuwe telefoon? Nee hoor. Ik neem weer Apple als voorbeeld (omdat de prijzen hiervan makkelijk zijn terug te vinden, niet om reclame te maken :roll:): Apple rekent € 361,10 om het scherm van een Apple XS plus (een telefoon van ±1400 euro) te vervangen. Een iPhone 7 (goedkoopste op dit moment volgens mij) is € 529,00. Schermreparatie is € 171,10. Voor een telefoon uit 2016. Duur? Ja dat klopt (is ook niet zo gek met de high-end schermen van tegenwoordig). Maar alsnog stúkken goedkoper dan een nieuw scherm. Prijzen zijn natuurlijk afhankelijk van wat er kapot is en welk model telefoon je hebt, maar je snapt mijn punt vast wel. Wat je zegt klopt dus gewoonweg niet.

Is het een probleem dat mensen elk jaar/elke twee jaar van telefoon wisselen? Vast. Maar het ligt echt niet aan de (bekendere) fabrikanten: hun telefoons kunnen prima langer dan 2 jaar mee. Heb voor het gemak even de bron (consumentenbond) opgezocht van je linkje en zij zeggen dit:
"Smartphones werden door de panelleden het snelst vervangen: gemiddeld na 2,5 jaar. Meestal was de smartphone niet kapot, maar deden panelleden hem weg omdat hun abonnement afliep en ze een nieuwe mochten kiezen. Maar veel consumenten kozen ook voor een nieuw toestel vanwege de laatste technische snufjes.
De technische levensduur van een smartphone is waarschijnlijk langer dan 2,5 jaar. Houd er bij oudere smartphones - zeker bij Android-toestellen - wel rekening mee dat deze niet de laatste updates zullen krijgen."

Het snelle vervangen van telefoon is dus een gedragsprobleem, geen probleem met de daadwerkelijke levensduur van het product.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:51

Maar ze mag het toch gewoon aangeven als iets niet voor haar werkt? Of moet zij haar mond dan maar houden omdat zij in een uitzonderlijke situatie zit? Ik vind dit wel een beetje apart..

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:54

Shaggy09 schreef:
Maar ze mag het toch gewoon aangeven als iets niet voor haar werkt? Of moet zij haar mond dan maar houden omdat zij in een uitzonderlijke situatie zit? Ik vind dit wel een beetje apart..


Dat is niet wat ik zeg. Misschien mijn bericht nogmaals lezen? Het enige wat ik zeg is dat ze wat meer mag inleven/rekening houden met andere (doorsnee) situaties. Dat heeft niks te maken met het wel of niet houden van haar mond...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:58

Shaggy09 schreef:
Maar ze mag het toch gewoon aangeven als iets niet voor haar werkt? Of moet zij haar mond dan maar houden omdat zij in een uitzonderlijke situatie zit? Ik vind dit wel een beetje apart..

Zolang ze dan maar aangeeft dat het voor haar niet werkt. Nu is het steeds: "oplossing x kan niet want ikke moet...", met vervolgens na de 'ikke moet' iets wat ze helemaal niet moet maar alleen best graag wil.
"Autobezit en -gebruik tegengaan? Geen oplossing om de CO2-uitstoot te beperken, want IK woon keiver van de Zuid-Franse grotten, dus dan kunnen ze auto's niet ontmoedigen."

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:00

Nou je reageerde nogal fel met ´fijn voor jou dat je je telefoon savonds uitzet´
Is niet erg uitnodigend om nog verder te babbelen vind je niet?

Enfin, wat betreft die telefoons denk ik ook dat het gros een nieuwe neemt omdat hun abbo verloopt. Idem voor mij, mits mijn oude telefoon ook aan vervanging toe is. Of ik moet een nieuw technisch snufje zo cool vinden dat ik een nieuwe wil proberen.
Maar moet zeggen dat de technische snufjes nu al een tijdje op hetzelfde level blijven hangen. En er is zelden een verbetering die ik echt goed en handig vind. Mijn telefoon zou zogenaamd tot een aantal meter onder water gebruikt kunnen worden voor een bepaalde tijd, in werkelijkheid kan ik nog niet eens met klamme handen typen of hij ´tript´ al.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:02

telefoons zijn net als mijn auto en andere apparaten, ze worden pas vervangen als ze het echt niet meer doen. Een gekraakt scherm is geen reden om in te ruilen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:03

oomens schreef:
Shaggy09 schreef:
Maar ze mag het toch gewoon aangeven als iets niet voor haar werkt? Of moet zij haar mond dan maar houden omdat zij in een uitzonderlijke situatie zit? Ik vind dit wel een beetje apart..

Zolang ze dan maar aangeeft dat het voor haar niet werkt. Nu is het steeds: "oplossing x kan niet want ikke moet...", met vervolgens na de 'ikke moet' iets wat ze helemaal niet moet maar alleen best graag wil.
"Autobezit en -gebruik tegengaan? Geen oplossing om de CO2-uitstoot te beperken, want IK woon keiver van de Zuid-Franse grotten, dus dan kunnen ze auto's niet ontmoedigen."


Dit inderdaad. Had wat moeite met uitleggen wat ik bedoelde, dus thanks!

@Shaggy09: Ja ik reageerde inderdaad nogal fel, maar zo reageert ze al de hele tijd hier in dit topic. Gaat op een gegeven moment ook een beetje irriteren. Excuses voor mijn felheid ;)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:04

IMANDRA schreef:
Shaggy09 schreef:
Maar ze mag het toch gewoon aangeven als iets niet voor haar werkt? Of moet zij haar mond dan maar houden omdat zij in een uitzonderlijke situatie zit? Ik vind dit wel een beetje apart..


Dat is niet wat ik zeg. Misschien mijn bericht nogmaals lezen? Het enige wat ik zeg is dat ze wat meer mag inleven/rekening houden met andere (doorsnee) situaties. Dat heeft niks te maken met het wel of niet houden van haar mond...

Waarom zou Germie dat doen?

Ik zie dat vanaf "de andere kant" ook niet echt gebeuren.

En maar blaten over "oplossingen" die geen oplossingen zijn maar de redenen daarvoor stelselmatig negeren.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:05

ikke schreef:
IMANDRA schreef:

Dat is niet wat ik zeg. Misschien mijn bericht nogmaals lezen? Het enige wat ik zeg is dat ze wat meer mag inleven/rekening houden met andere (doorsnee) situaties. Dat heeft niks te maken met het wel of niet houden van haar mond...

Waarom zou Germie dat doen?

Ik zie dat vanaf "de andere kant" ook niet echt gebeuren.

En maar blaten over "oplossingen" die geen oplossingen zijn maar de redenen daarvoor stelselmatig negeren.


Ik verwijs je even naar Oomens' reactie.

En lijkt me dat we naar oplossingen gaan kijken die in de verre meerderheid van de situaties wél toepasbaar zijn (niks werkt 100% voor 100% van de mensen).

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:07

IMANDRA schreef:
ikke schreef:
Waarom zou Germie dat doen?

Ik zie dat vanaf "de andere kant" ook niet echt gebeuren.

En maar blaten over "oplossingen" die geen oplossingen zijn maar de redenen daarvoor stelselmatig negeren.


Ik verwijs je even naar Oomens' reactie.

Lafaard!

Kom eerst eens met oplossingen, INKL alle randvoorwaarden om het op grote schaal op te lossen voordat je bij anderen spijkers op laag water gaat zoeken....

Iets met splinters en balken en zo......

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:11

ikke schreef:
IMANDRA schreef:
Ik verwijs je even naar Oomens' reactie.

Lafaard!

Kom eerst eens met oplossingen, INKL alle randvoorwaarden om het op grote schaal op te lossen voordat je bij anderen spijkers op laag water gaat zoeken....

Iets met splinters en balken en zo......


Dit is ook niet echt uitnodigend om verder te praten zo hè ;) :roll:
De genoemde oplossingen zijn prima toepasbaar, en heb volgens mij ook gewoon gereageerd waar ik dat nodig vond. Net als anderen dat hebben gedaan. Er wordt met oplossingen gekomen, maar (even generaliserend op basis van de keren dat ik op jou heb gereageerd want ik ga geen 100'en pagina's terugzoeken nu) vanuit o.a. jouw kant is het 'dat kan niet want [insert foutieve/(zeer) verouderde informatie]'. Zo kan je blijven rondgaan in dat cirkeltje he.

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:16

juval schreef:
Iemand schreef vandaag dat de voedselprijzen belachelijk laag zijn, dat klopt helaas. Dat betekent dus schaalvergroting voor de boeren. Waar er vroeger met 20 melkkoeien een gezinsinkomen gegenereerd kon worden zijn er in deze tijd helaas 100 nodig. De groten worden groter en de kleinere stoppen. realiteit helaas.



Feitelijk klopt de hele prijsstelling van onze huidige economie van geen kant meer.
Wanneer de boeren een eerlijke prijs voor hun producten zouden krijgen komen er heel veel mensen in de problemen doordat om een voorbeeld te noemen de woonlasten de pan uit zijn gerezen.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:19

IMANDRA schreef:
ikke schreef:
Lafaard!

Kom eerst eens met oplossingen, INKL alle randvoorwaarden om het op grote schaal op te lossen voordat je bij anderen spijkers op laag water gaat zoeken....

Iets met splinters en balken en zo......


Dit is ook niet echt uitnodigend om verder te praten zo hè ;) :roll:
De genoemde oplossingen zijn prima toepasbaar, en heb volgens mij ook gewoon gereageerd waar ik dat nodig vond. Net als anderen dat hebben gedaan. Er wordt met oplossingen gekomen, maar (even generaliserend op basis van de keren dat ik op jou heb gereageerd want ik ga geen 100'en pagina's terugzoeken nu) vanuit o.a. jouw kant is het 'dat kan niet want [insert foutieve/(zeer) verouderde informatie]'. Zo kan je blijven rondgaan in dat cirkeltje he.

Ik heb hier meerdermalen uitgetekend hoe het eruit gaat zien maar omdat dat nogal afwijkt van wat we nu kennen, wordt het net zo hard aan kant geschoven.

Loretta schreef:
Feitelijk klopt de hele prijsstelling van onze huidige economie van geen kant meer.
Wanneer de boeren een eerlijke prijs voor hun producten zouden krijgen komen er heel veel mensen in de problemen doordat om een voorbeeld te noemen de woonlasten de pan uit zijn gerezen.

Nee, dat loopt wel los. Dat heet tussenhandel.

Ik moest eens een paar simpele Gardena-koppelingetjes inkopen. Ik vraag de prijs op bij mijn groothandel. Krijg ik een prijs terug van 0,60 tot 0,90 euro per component! Daar betaal jij en ik in de winkel 3,50 euro voor!

Ik weet dondersgoed hoe het werkt in de groot- en tussenhandel maar sommige marges beginnen zo zoetjesaan de pan uit te rijzen.

Nog zo'n voorbeeld: Door de overheid is jaren terug ingegrepen op de prijs van elektriciteitskabel. Die was zo gierend uit de klauw gelopen, dat er voor de installateur kortingen van 90% werden gegeven!!!
Laatst bijgewerkt door ikke op 08-05-19 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:23

ikke schreef:
IMANDRA schreef:
Dit is ook niet echt uitnodigend om verder te praten zo hè ;) :roll:
De genoemde oplossingen zijn prima toepasbaar, en heb volgens mij ook gewoon gereageerd waar ik dat nodig vond. Net als anderen dat hebben gedaan. Er wordt met oplossingen gekomen, maar (even generaliserend op basis van de keren dat ik op jou heb gereageerd want ik ga geen 100'en pagina's terugzoeken nu) vanuit o.a. jouw kant is het 'dat kan niet want [insert foutieve/(zeer) verouderde informatie]'. Zo kan je blijven rondgaan in dat cirkeltje he.

Ik heb hier meerdermalen uitgetekend hoe het eruit gaat zien maar omdat dat nogal afwijkt van wat we nu kennen, wordt het net zo hard aan kant geschoven.

Waar ik het aan de kant heb geschoven is omdat ik zie dat je informatie niet klopt. Dat jij A zegt wil nog niet zeggen dat A de waarheid is. Dat kan ik niet voor al je berichten zeggen, maar enkel waar ik op heb gereageerd.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:24

Jongens, mijn mening is even juist als die van een ander en ik blijf mijn eerlijke juist mening verkondigen. Ik heb in mijn mening 60000% gelijk en vind niet dat er beledigd hoeft te worden. Ik wijk in NIETS af van een ander, maar ik geef CONCRETE voorbeelden. ja, ik heb een auto nodig en ben niet de enige. Maar misschien de enige die dat hier openlijk durft toe te geven.

Dat verhaal over electriciteit, en stroomstoringen, wederom GENEGEERD. LEZEN, moeiljik he. We hadden ooit een tropisch klimaat hier, goh, ook dat is niet interessant. Ooit was er meer CO2 dan nu, ook niet interessant.

En wat voor mij werkt heb ik ook aangegeven en wat ik doe (ik ben niet vatbaar voor advertenties van allerlei collecties en heb pas net een oude beeldbuis ingeruild voor wat nieuwers, dus verknoei ook geen spullen) , ook dat wordt genegeerd.

Ik zet mij in voor het opruimen en verminderen van plastic afval. Oh ja, dat is kennelijk niet goed of niet goed genoeg. Maar ja, wie gaat er dan even mee onder water rommel opruimen? Precies, niemand. Dus dan doe ik het wel. Ik kan er ook mee stoppen hoor. Maar ik wil genieten van een schone onderwaterwereld. En dan kan ik ook nog laten zien wat voor bijzonders daar allemaal leeft.

Minder mensen is het allerbeste voor deze aardkloot. Dat is algemeen bekend en ook al geschreven. Maar ja, aan kinderen mag je niet zitten.
Mijn kinderen zijn mijn auto en mijn paard. Daar is niets vreemds aan. Een ander heeft een hond en weer een ander een menselijk kind. Allemaal prima. Dus als je het over die auto van mij hebt, kijk ook even naar jezelf.

Nog even wat leuks, ook bokt hecht zich aan auto's:
[LZP] hechten aan je auto, stom?
[LZP] Gehecht aan een stuk metaal, m'n autotje

[LZP] Help! Mijn auto moet naar de sloop ..

En er zijn overal en nergens stukken geschreven over mensen die liever een huisdier hebben dan een kind. Dus het is allemaal niet zo raar.

Reageer eens op wat ik schreef over elektriciteit, je er kan gewoon niet genoeg opgewekt worden op dit moment voor wat men wil, je zult ook de centrales moeten aanpakken. De binnenstad autovrij, je jaagt ook mensen weg, dus alleen de mensen die er zouden kunnen wonen wonen er. Wel even de feiten zien. Niets werkt voor iedereen. Punt. Amen. Als je opeens iets besluit, dan moet je de mensen die gedupeerd worden tegemoet komen. Denk eens aan die koetsiers in Gent (of welke belgische stad ook waar ze dit besluit genomen hebben) die worden even hun inkomsten ontnomen. Er zit ook een andere kant aan elk verhaal en elk besluit. Dierenwelzijn? ja, maar krijgen de koetsiers compensatie? Dus logisch dat die koetsiers tegen zijn als er niets geregeld wordt.

De waterstofauto, al maanden terug door mij genoemd, nu door Audi ook onderzocht wordt genegeerd. Daar zie ik meer in dan in een accuauto. En waarom begint Audi met de waterstofauto? Mensen willen niet zo lang wachten op opladen, mensen willen een grotere actieradius. Dus he, mijn argumenten worden gedragen door veel meer mensen. Maar ja, ik noem het hier als grote nadelen van electrisch en dus ben ik de boeman. Maar kennelijk ben ik niet de enige, want anders was Audi echt niet met waterstof begonnen. Die lezen niet op bokt en denken, he, we moeten naar Germie luisteren, nee, die luisteren naar een grote groep.

NIETS, maar NIETS werkt voor iedereen. En daar gaat het om. Je kunt niet 1 oplossing voor iedereen verzinnen. Zo is het gewoon.
Amen.
Laatst bijgewerkt door germie op 08-05-19 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:35

germie schreef:
Jongens, mijn mening is even juist als die van een ander en ik blijf mijn eerlijke juist mening verkondigen. Ik heb in mijn mening 60000% gelijk en vind niet dat er beledigd hoeft te worden. Ik wijk in NIETS af van een ander, maar ik geef CONCRETE voorbeelden. ja, ik heb een auto nodig en ben niet de enige. Maar misschien de enige die dat hier openlijk durft toe te geven.
Nogmaals: niemand zegt dat je je mening niet mag verkondigen. Het gaat erom HOE je deze verkondigt.

Dat verhaal over electriciteit, en stroomstoringen, wederom GENEGEERD. LEZEN, moeiljik he. We hadden ooit een tropisch klimaat hier, goh, ook dat is niet interessant. Ooit was er meer CO2 dan nu, ook niet interessant.
Ik heb er op gereageerd. Lezen is inderdaad heel moeilijk blijkbaar :j. Op het tweede deel van de zin ga ik niet eens reageren, dat is ook al vaak genoeg weerlegd of uitgelegd.

En wat voor mij werkt heb ik ook aangegeven en wat ik doe (ik ben niet vatbaar voor advertenties van allerlei collecties en heb pas net een oude beeldbuis ingeruild voor wat nieuwers, dus verknoei ook geen spullen) , ook dat wordt genegeerd.
Lol, 'niet vatbaar voor advertenties'. Dat is niemand. Dat je niet alles meteen nieuw koopt wil nog niet zeggen dat je niet vatbaar bent voor advertenties. Dat ben je wel. Dat is iedereen. Daar zijn advertenties op gemaakt. Zijn er verschillende maten van vatbaarheid? Ja. Maar je bent hoe dan ook vatbaar.

Ik zet mij in voor het opruimen en verminderen van plastic afval. Oh ja, dat is kennelijk niet goed of niet goed genoeg. Maar ja, wie gaat er dan even mee onder water rommel opruimen? Precies, niemand. Dus dan doe ik het wel. Ik kan er ook mee stoppen hoor. Maar ik wil genieten van een schone onderwaterwereld. En dan kan ik ook nog laten zien wat voor bijzonders daar allemaal leeft.
Waar wordt gezegd dat dat niet goed is?? Je haalt er echt vreemde dingen bij hoor.

Minder mensen is het allerbeste voor deze aardkloot. Dat is algemeen bekend en ook al geschreven. Maar ja, aan kinderen mag je niet zitten.
Eens. Maar dat is een ethisch/moreel dilemma en het is nu eenmaal heel lastig om te zeggen 'JIJ MAG GEEN KINDEREN' of 'WE MOETEN X% VAN DE MENSEN EVEN DOODMAKEN.'

Mijn kinderen zijn mijn auto en mijn paard. Daar is niets vreemds aan. Een ander heeft een hond en weer een ander een menselijk kind. Allemaal prima. Dus als je het over die auto van mij hebt, kijk ook even naar jezelf.

Reageer eens op wat ik schreef over electriciteit, je er kan gewoon niet genoeg opgewekt worden op dit moment voor wat men wil, je zult ook de centrales moeten aanpakken.
Haha op dit moment? Je weet dat het artikel wat je linkt doelde op een explosie. Niet een gebrek aan stroom door te weinig toevoer.

De binnenstad autovrij, je jaagt ook mensen weg, dus alleen de mensen die er zouden kunnen wonen wonen er. Wel even de feiten zien.
Mensen die zich niet aan willen passen gaan weg. Maar dat ligt aan hunzelf, niet aan het 'wegjagen van'. Genoeg oplossingen al genoemd voor het autoloze-binnenstad probleem en mensen die wel afhankelijk zijn van de auto.

Niets werkt voor iedereen. Punt. Amen. Als je opeens iets besluit, dan moet je de mensen die gedupeerd worden tegemoet komen. Denk eens aan die koetsiers in Gent (of welke belgische stad ook waar ze dit besluit genomen hebben) die worden even hun inkomsten ontnomen. Er zit ook een andere kant aan elk verhaal en elk besluit. Dierenwelzijn? ja, maar krijgen de koetsiers compensatie? Dus logisch dat die koetsiers tegen zijn als er niets geregeld wordt.
Ligt eraan wat de situatie van die gedupeerde mensen is. Als iemand zoals jij ineens niet meer (op een makkelijke manier) kan duiken, tja. Daar hoeft de overheid iemand niet voor tegemoet te komen, dat is je eigen probleem. Als de gedupeerde niet meer naar zijn of haar werk komt, of iets anders wat daarop lijkt.. ja, daar moet tegemoet gekomen worden. Geheel afhankelijk van de situatie dus.

De waterstofauto, al maanden terug door mij genoemd, nu door Audi ook onderzocht wordt genegeerd. Daar zie ik meer in dan in een accuauto. En waarom begint Audi met de waterstofauto? Mensen willen niet zo lang wachten op opladen, mensen willen een grotere actieradius. Dus he, mijn argumenten worden gedragen door veel meer mensen. Maar ja, ik noem het hier als grote nadelen van electrisch en dus ben ik de boeman. Maar kennelijk ben ik niet de enige, want anders was Audi echt niet met waterstof begonnen. Die lezen niet op bokt en denken, he, we moeten naar Germie luisteren, nee, die luisteren naar een grote groep.
Jij kan daar meer in zien, maar experts in de industrie zien het anders. Wat betreft EV's wordt het laden steeds sneller en de radius steeds groter. Zijn het nu nadelen? Dat ben ik met je eens. Maar dat is geen reden om maar helemaal te kappen met de EV, want er zijn genoeg innovaties die die nadelen in de toekomst gaan opheffen of op zijn minst verminderen.

NIETS, maar NIETS werkt voor iedereen. En daar gaat het om.
Eens. Maar nogmaals: dat wil niet zeggen dat je een oplossing/systeem dan maar niet ingevoerd moet worden omdat het maar bij 0,1% van de mensen niet werkt.
Amen.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:58

Laten we teruggaan naar het onderwerp.

Ik begrijp best dat het lastig is om te zeggen dat je je mensenkind maar even weg moet doen. Maar als iemand zou zeggen dat het moreel geen probleem is om geboortes te beperken vanuit de overheid, oei, dan heb je iedereen tegen je. Maar dat zeuren over iets anders van een ander mag weer wel. En dat klopt niet.

Ik noem als voorbeeld even dat van die koetsiers in Belgie, want daar zit een heel stuk emotie aan de kant van de koetsiers. Iets wat ze al jaren doen wordt ze ontnomen en ook nog hun inkomensbron. Vluchten uit een autovrije stad is zeker iets wat je mee moet nemen. Het is soms niet niet willen aanpassen, maar niet kunnen aanpassen. En waarom zonder auto voor velen niet werkt is genoemd. De potgrond, de boodschappen, de hobbyspullen, de paardentrailer, en en en en en. Er zijn dus zeer veel redenen te noemen waarom mensen niet zonder auto kunnen. Anderen wel, en die gaan dan maar mooi naar de stad, maar de mensen die dat niet kunnen heb je al weggejaagd. Het is totaal niets anders dan ineens als gemeentebestuur besluiten ergens een asielzoekerscentrum te plaatsen, of soms zelfs een school. Bepaalde mensen hebben hier last van en die ontneem je dan hun woongenot. Ja, niet iedereen ontneem je iets, maar ook dit voorbeeld geeft aan dat sommigen denken waar zeur je over, en anderen zien zich genoodzaakt om te verhuizen of te protesteren. En soms wordt iets er doorgedrukt en gaat het volk gelukkig goed ver in hun protesten. Het not in my backyard syndroom is niet zo raar hoor. Menseigen.

De link van de stroomstoring ging in eerste instantie over de stroomstoring, 19.000 huishoudens zaten zonder stroom, en bruggen en verkeerslichten deden het niet meer. Later is de tekst aangepast zie ik.
Maar deze link is er ook nog: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/208161/B ... -om-lachen
Wat de oorzaak is doet er niet zo toe, maar als men zo afhankelijk is van electriciteit, en je kunt je auto of je ambulance niet opladen, of niet uit de garage krijgen, dan heb je wel degelijk een probleem. In koude winters doen accus het minder goed, ook iets om rekening mee te houden.

Maar ik zie het hele milieuprobleem niet in de verbrandingsmotor of in het vliegverkeer. Het probleem zit in de wegwerpmaatschappij, we produceren om weg te gooien. Ook daar had ik al voorbeelden van genoemd. en ja, ook dat is een lastige. Want weggooien is onderdeel van het verdien model. Maar iets minder weggooien kan zeker. En daar kunnen we zeker naar kijken. En in de wegwerpmaatschappij zit ook gewoon de auto, want die zijn ook niet meer zo duurzaam als vroeger. Ze gaan echt minder lang mee. Maar ook iets waar bokkers zeker aan meedoen: de zadeldekjes en bandages en halsters. Elke 3 maanden heb je een nieuwe collectie, en maar kopen.
Ik koop dan die dekjes wel weer 6 maanden later gebruikt, dan zijn sommigen er zat van en heb je voor 5 euro per dekje hele mooie dekjes.
Nog een voorbeeld: rijlaarzen. Vroeger gingen ze gewoon 10 jaar mee, nu moet alles soepeler en met rits, maar helaas komt dat de duurzaamheid niet ten goede. En vaak worden ze verkocht als er nieuwere en mooiere aangekocht zijn. En de nieuwe worden niet gekocht omdat de oude versleten zijn.
Ik zeg niet dat ik hier nooit aan meedoe, ik trakteer mijzelf ook wel eens op iets. Dat mag ook. Maar je er van bewust worden is zeker de eerste stap. Consuminderen op schoenen en kleding en prullaria is vaak helemaal niet zo moeilijk, maar zelfs daarvan begrijp ik dat sommigen dat niet zullen vinden.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:41

Tussen auto’s beperken en kinderen beperken zit toch wel een aardig verschil, dat snap je hoop ik zelf ook wel. En zoals eerder gezegd: als ik met mijn paard (en stalling) midden in de stad zou willen zitten heb ik ook pech. Dus niet iedereen moet midden in de stad willen zitten. En als je dat wel wil, tja, dan moet je maar een elektrisch voertuig aanschaffen of leasen, of huren voor niet-regelmatige aankopen.

Over de elektriciteit: je auto kan ook pech hebben waardoor je niet met die auto naar je werk kan. Problemen komen altijd voor, maar dat wat je noemt vind ik niet direct een nadeel van een elektrisch vervoersnetwerk. Voor ambulances zal er echt wel een tussenoplossing zijn (bijv. een generator. De kans dat alle ambulances na een zo’n situatie leeg zijn is natuurlijk ook nihiel, zeker nu de ranges steeds groter worden).

Over de koetsiers: moet je voor iedereen die zn baan dreigt kwijt te raken door nieuwe maatregelen maar die baan behouden? De maatschappij evolueert en banen die vroeger heel normaal waren worden achterhaald. Dan is het een kwestie van meeveranderen en een andere baan zoeken.

Het probleem zit hem in de verbrandingsmotoren etc (de vervuiling) én de wegwerpmaatschappij. Beide ernstige problemen die anders moeten. Qua kleding ben ik het met je eens hoor, die zouden best langer mee mogen gaan. Fast fashion is een trend die wat mij betreft mag stoppen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:53

Loretta schreef:
juval schreef:
Iemand schreef vandaag dat de voedselprijzen belachelijk laag zijn, dat klopt helaas. Dat betekent dus schaalvergroting voor de boeren. Waar er vroeger met 20 melkkoeien een gezinsinkomen gegenereerd kon worden zijn er in deze tijd helaas 100 nodig. De groten worden groter en de kleinere stoppen. realiteit helaas.



Feitelijk klopt de hele prijsstelling van onze huidige economie van geen kant meer.
Wanneer de boeren een eerlijke prijs voor hun producten zouden krijgen komen er heel veel mensen in de problemen doordat om een voorbeeld te noemen de woonlasten de pan uit zijn gerezen.


Dat van die woonlasten valt denk ik mee....

Er zijn politieke partijen die vinden dat de boeren een vuist moeten kunnen maken tegen de supermarkten.
Komt dit er door, krijgen de boeren een eerlijke prijs en worden de aandeelhouders van AH/ delhaize minder rijk. (Ik denk dat iedereen daar dus beter van wordt.)

Ook zou de overheid bewust kunnen sturen op bijv. groenten nul btw.
Daarmee kun je de eerste levensbehoeften goedkoop houden/ maken en luxe/ overbodige troep duur maken.

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:04

Janneke2 schreef:
Dat van die woonlasten valt denk ik mee....

Er zijn politieke partijen die vinden dat de boeren een vuist moeten kunnen maken tegen de supermarkten.
Komt dit er door, krijgen de boeren een eerlijke prijs en worden de aandeelhouders van AH/ delhaize minder rijk. (Ik denk dat iedereen daar dus beter van wordt.)

Ook zou de overheid bewust kunnen sturen op bijv. groenten nul btw.
Daarmee kun je de eerste levensbehoeften goedkoop houden/ maken en luxe/ overbodige troep duur maken.



0% btw op groente en fruit. Echt iets voor een volgend kabinet. Dit kabinet heeft alleen maar de BTW op basisbehoeften verhoogd.

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:08

IMANDRA schreef:
Over de koetsiers: moet je voor iedereen die zn baan dreigt kwijt te raken door nieuwe maatregelen maar die baan behouden? De maatschappij evolueert en banen die vroeger heel normaal waren worden achterhaald. Dan is het een kwestie van meeveranderen en een andere baan zoeken.



Die koetsiers heeft niets met klimaat te maken. Maar er zijn helaas wel mensen die alles wat met het gebruik van dieren te maken heeft gewoon kapot willen maken. Begoren vaak tot een grroep met totaal geen binding met de natuur. Staan vaak vooraan als het gaat om het klimaat en dragen daarvoor oplossingen aan die ten eerste geen deuk in een pakje boter slaan en ten tweede de millieuproblemen eerder verergeren dan verbeteren.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:15

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:
Over de koetsiers: moet je voor iedereen die zn baan dreigt kwijt te raken door nieuwe maatregelen maar die baan behouden? De maatschappij evolueert en banen die vroeger heel normaal waren worden achterhaald. Dan is het een kwestie van meeveranderen en een andere baan zoeken.



Die koetsiers heeft niets met klimaat te maken. Maar er zijn helaas wel mensen die alles wat met het gebruik van dieren te maken heeft gewoon kapot willen maken. Begoren vaak tot een grroep met totaal geen binding met de natuur. Staan vaak vooraan als het gaat om het klimaat en dragen daarvoor oplossingen aan die ten eerste geen deuk in een pakje boter slaan en ten tweede de millieuproblemen eerder verergeren dan verbeteren.


Ik reageerde dan ook niet inhoudelijk op de koetsiers maar simpelweg mensen die hun baan kwijtraken door innovatie.

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:19

IMANDRA schreef:
Ik reageerde dan ook niet inhoudelijk op de koetsiers maar simpelweg mensen die hun baan kwijtraken door innovatie.


Deze koetsiers werken in de toerisme industrie en aangezien de koets de voorloper van de auto was heeft het verdwijnen van hun baan weinig met innovatie te maken.

Waar het helaas wel tekort aan schiet dat is om te zorgen dat mensen die hun baan kwijt raken door innovatie een alternatief krijgen.