Prinsjesdag en de berekeningen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 20:25

}:) yup. :P maar voor veel mensen een best grote financieel drama -O-

Samenvatting ervan, vroeger kreeg je dan meteen het volle bedrag nu dus niet meer. Dan moet je dus zien rond te komen als stel van nog geen 800 per maand
Citaat:
Partners hebben samen recht op 100 procent van de AOW-uitkering. Beide partners hebben recht op 50 procent. Als partners even oud zijn, is er niets aan de hand. Al bij een gering leeftijdsverschil ontstaat er een probleem. Bij het opbouwen van een pensioen via een pensioenfonds of een verzekeraar wordt er rekening gehouden met het recht op AOW. De basis van het pensioen is namelijk de AOW-uitkering. In het geval de hoogte van de AOW-uitkering lager uitvalt, ontstaat er een (extra) pensioentekort.
Hoe groot is het tekort?
Gepensioneerde partners krijgen gezamenlijk een bruto AOW-uitkering van 1.563,62 euro per maand (2017). Als één van beide gepensioneerd is, bestaat er recht op 794,59 euro per maand. Zolang de jongste nog niet pensioengerechtigd is, ontstaat er dus een gat van iets minder dan 800 euro per maand. Dit is al een probleem bij partners met een leeftijdsverschil van een paar maanden. Met een verschil van een paar jaren is de ramp vaak niet te overzien.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:45

LindyH schreef:
Volgens mij was het juist zo mooi van de AOW dat vrouwen het ook gewoon kregen. Ook ongetrouwde vrouwen die nooit gewerkt hadden kregen het. Of die gedeeltelijk hadden gewerkt, of gescheiden waren... Iedereen krijgt/kreeg AOW. Als je samen met een man bent krijg je als koppel minder maar dat geldt nog steeds.


Tot 1985 was dit niet zo.
https://www.65plus.nl/onderwijs/nieuws/ ... van-de-aow

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:38

Die jonge blom kan toch gewoon blijven werken. De maarschappij hoeft toch niet ervoor op te draaien dat iemand toevalig met een veel oudere vent trouwt. Zou helemaal van de zotte zijn zeg.

Het zou allemaal veel minder een probleem zijn als mensen eens leren om werken niet als een last te zien, maar gewoon als iets wat erbij hoort en waar je ook gewoon plezier en voldoening uit kan halen. Ik snap werkelijk niet waarom het als vreselijk ervaren wordt dat je een paar jaar langer moet werken als de gemiddelde leeftijd en gemiddelde fitheid tot oudere leeftijd ook oplopen.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:54

oji schreef:
Die jonge blom kan toch gewoon blijven werken. De maarschappij hoeft toch niet ervoor op te draaien dat iemand toevalig met een veel oudere vent trouwt. Zou helemaal van de zotte zijn zeg.

Het zou allemaal veel minder een probleem zijn als mensen eens leren om werken niet als een last te zien, maar gewoon als iets wat erbij hoort en waar je ook gewoon plezier en voldoening uit kan halen. Ik snap werkelijk niet waarom het als vreselijk ervaren wordt dat je een paar jaar langer moet werken als de gemiddelde leeftijd en gemiddelde fitheid tot oudere leeftijd ook oplopen.


Ik ga ook met plezier naar mijn werk. Maar ik kan me voorstellen, dat dit niet voor iedere baan geldt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 23:54

Moet je wel kunnen werken dan wel werk hebben natuurlijk.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:59

Electra63 schreef:
LindyH schreef:
Volgens mij was het juist zo mooi van de AOW dat vrouwen het ook gewoon kregen. Ook ongetrouwde vrouwen die nooit gewerkt hadden kregen het. Of die gedeeltelijk hadden gewerkt, of gescheiden waren... Iedereen krijgt/kreeg AOW. Als je samen met een man bent krijg je als koppel minder maar dat geldt nog steeds.


Tot 1985 was dit niet zo.
https://www.65plus.nl/onderwijs/nieuws/ ... van-de-aow

Hier lees ik dat dat gold voor echtparen ja, maar ongehuwde vrouwen kregen het volgens mij toch echt wel.

Maar zullen we het verleden laten voor wat het is? Dit topic gaat over de toekomstplannen.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:27

karuna schreef:
Moet je wel kunnen werken dan wel werk hebben natuurlijk.


Ach, mijn moeder is zonder afgemaakte middelbare school en al thuisblijfmoeder op haar 50e zelfstandige geworden in 3 totaal verschillende beroepsrichtingen :P

Echter is het natuurlijk wel een serieus probleem als je niet gezond bent.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:34

oji schreef:
Het zou allemaal veel minder een probleem zijn als mensen eens leren om werken niet als een last te zien, maar gewoon als iets wat erbij hoort en waar je ook gewoon plezier en voldoening uit kan halen. Ik snap werkelijk niet waarom het als vreselijk ervaren wordt dat je een paar jaar langer moet werken als de gemiddelde leeftijd en gemiddelde fitheid tot oudere leeftijd ook oplopen.

Dat is makkelijk gezegd als je een goede opleiding en leuke baan hebt, maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend.
Zo heb ik in een Action distributiecentrum gewerkt. De meeste nieuwelingen hielden het daar 1 tot 2 dagen vol. Ik heb er zelf een half jaar gelopen totdat ik met zware rugklachten moest stoppen waar ik tot op de dag van vandaag, jaren later, nog last van ondervind. Zelfs de Poolse gastarbeiders willen er niet meer werken.
Gelukkig had ik zelf een goede opleiding en snel weer nieuw werk, maar mensen zonder opleiding zullen altijd bij dit soort rotbaantjes uitkomen, de werkdruk wordt overal hoger en hoger, en probeer dan nog maar eens met lol naar je werk te gaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 08:00

Oji leuk voor fysiek niet zware banen. Maar ik ken helaas genoeg beroepen waar ze door idd de werkdruk, zwaarte of stressvolle baan het domweg niet zoveel jaren volhouden. Maar vervangend werk is er niet voor die mensen als ze zonder komen te zitten. Man of vrouw.
Als je al op je 18 e begint met fysiek zwaar werk is het op een gegeven moment gewoon op. Mensen werden niet voor niets niet zo oud vroeger, deels ook ivm zwaar werk onder minder fijne onstandigheden.

Gv heeft lol on zijn werk maar het is fysiek loodzwaar, drie ploegen en fysiek zwaar werk met minder leuke stofjes. Alleen de cijfers over de uitval leeftijd zijn ook duidelijk. Bedrijf probeert zo veel mogelijk af te bouwen maar de oudjes zitten soort van hun tijd uit in dagdienst de laatste jaren omdat het fysiek eigenlijk niet meer gaat maar ze ook niet erom ontslagen worden. Maar de mensen ook niet meer met pensioen kunnen. Ook niet een situatie dat een bedrijf bij meer medewerkers die daarmee kampen kunnen volhouden financieel

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:00

Klaag klaag klaag.

Nee het is geen kwestie van een goede opleiding. Het is een kwestie van instelling, mindset. Ja ik heb een goede opleiding maar doe heel ander werk. Ja ik heb ook heel stressvol werk, maar ik vind mijn werk leuk en de bijbehorende stress neem ik op de koop toe. In een periode dat er totaal geen werk te vinden was voor hoger opgeleiden en al helemaal niet in mijn vakgebied heb ik van alles aangepakt en daarbij bv ook in een fabriek gewerkt achter de lopende band gestaan en in een supermarkt gewerkt (had op dat moment geen idee of het ooit nog zou aantrekken in mijn vakgebied en als ik er een paar jaar uit zou zijn ook kansloos om daarin terug te komen). En ja ook daar had ik gewoon plezier in mijn werk. Ergens het beste van willen maken, kijken naar de leuke dingen in plaats van achterover zitten en een klaagzang opsteken over hoe zwaar je het hebt en hoe zeer het is wat je niet wil, is een keuze en een instelling.

Dat mensen vroeger minder oud werden heeft vooral met hygiëne en medische zaken te maken. En de ARBO die controleert of werkomstandigheden acceptabel zijn. Maar ja als een stratenmaker naast 40 uur voor een baas ook in al zijn vrije tijd extra gaat zitten bestraten voor extra geld nu, dan moet je dat later bekopen met een kapotte rug. Maar moet daarvoor de pensioenleeftijd omlaag, of moet die stratenmaker gewoon meer eigen verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen lichaam en niet zoveel bijklussen tot het pijn gaat doen. Om maar een voorbeeld te noemen. Geldt ook voor bv ICTers die naast 40 uur beeldscherm en muis werk savonds nog als een dolle gaan zitten gamen of aan programma's zitten knutselen en dan ineens klagen over RSI of nek. Tja daar is je lijf niet op gebouwd.

En ja er zijn periodes dat als je het echt niet naar je zin hebt, je moet blijven zitten waar je zit, omdat de economie op dat moment niet goed is en je blij moet zijn dat je werk hebt. Maar dat is nooit een carrière van 40+ jaren lang. Er zijn ook zat periodes in die 40+ jaar dat zich wel kansen en mogelijkheden aandienen om op zoek te gaan naar een andere werkgever, al dan niet in je eigen vakgebied. Maar ook dat is een keuze, die kansen willen zien en pakken. Vaak zijn de grootste klagers ook niet het meest ondernemend in het zelf zoeken naar mogelijkheden om het beter te krijgen. Dat zijn ook vaak de mensen die het allemaal maar op een presenteerblaadje aangeboden willen krijgen, die het een verantwoordelijkheid van hun werkgever of de overheid vinden dat zij het naar hun zin hebben. Nou dat vind ik dus grote kul, dat is je eigen verantwoordelijkheid! Dat de overheid een vangnet creëert voor zij die het echt niet kunnen, helemaal prima en ook nodig.


Ik ken iemand die nu met pensioen is. Een eigen bedrijf had, echt gewend was het financieel goed te hebben en uitdagend en leuk werk naar zijn eigen keuze. Bedrijf ging op een gegeven moment failliet en die man heeft de laatste 20 jaar van zijn carierre alles maar dan ook alles aan oliebol baantjes die niemand wil doen aangepakt om zijn gezin te onderhouden. Die klaagde niet, die pakte aan. Die haalde ook eer uit die baantjes en was tevreden met het feit dat hij werk had en zich nuttig kon maken, ondanks dat hij ook ervaren had hoe het is om bovenaan de ladder te staan. Daar heb ik diep respect voor.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 11:30

Oji ik ga niet eens in discussie met je. Soms heb je geen lees wel geen keuze even voor jezelf te beginnen of een andere baan te nemen, door opleiding, woonplaats, fysiek, andere redenen. Even iets anders zoeken is voor veel mensen domweg niet weggelegd.

Overigens
https://www.ad.nl/economie/vaste-lasten ... gn_id=A100

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:43

karuna schreef:
Oji ik ga niet eens in discussie met je. Soms heb je geen lees wel geen keuze even voor jezelf te beginnen of een andere baan te nemen, door opleiding, woonplaats, fysiek, andere redenen. Even iets anders zoeken is voor veel mensen domweg niet weggelegd.

Overigens
https://www.ad.nl/economie/vaste-lasten ... gn_id=A100

Ik las het. Dus ik begin me af te vragen of die mooie koopkracht wel is meegenomen in de 450 euro die ik meer moet gaan betalen. Ik weet eigenlijk al zeker van niet

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:44

karuna schreef:
Oji ik ga niet eens in discussie met je. Soms heb je geen lees wel geen keuze even voor jezelf te beginnen of een andere baan te nemen, door opleiding, woonplaats, fysiek, andere redenen. Even iets anders zoeken is voor veel mensen domweg niet weggelegd.

Overigens
https://www.ad.nl/economie/vaste-lasten ... gn_id=A100

Ik word soms echt moe van geklaag... Je hebt huisdieren, luxe producten, een auto, een huis etc??? En toch blijf je klagen over hoe slecht het geregeld is en hoe weinig geld er is????

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 11:51

Wacht even, je legt me nu dingen op die ik niet zeg. Wie zegt dat ik voor mezelf dit topic open. Ik heb nu nog de luxe van gelukkig allimentatie. Maar weet ook dondersgoed wat me te wachten staat als dat stopt. En veel mensen zitten nu al in die situatie en komen niet voor zichzelf op. Er zijn ook mensen die zich zorgen maken over anderen die je om je heen de heel diepe afgrond in ziet zakken door het beleid.

Daarnaast ik heb twee honden, nog wel mochten zij overlijden komen er zoals ik er nu over denk geen huisdieren meer. Omdat ik weet in welke financiele situatie ik terecht kan komen. Daarnaast zonder auto ben ik zwaar de l u l. Afhankelijk zijn van ov hier in deze hoek is kansloos. Er gaan domweg geen bussen die voor mij bereikbaar zijn te voet. En alleen een scootmobiel als vervoer kom je hier niet ver mee. Auto is mijn overlever. :j

Daarnaast huis nee, is niet van mij. Ik zit in huis van ex. :+ probeer iets te vinden voor mezelf wat volledig onmogelijk lijkt te zijn. Teveel voor het een, te weingi of niet goed bevonden voor het ander. Of voor mij fysiek niet geschikt

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:58

Het is toch niet gek dat in dit topic juist de mensen klagen die er op achteruit gaan? Ik heb net even zitten rekenen en als ik dat correct heb gedaan, dan krijgt iemand die 35k bruto per jaar verdient per 1 januari netto zo'n 750 euro meer op z'n rekening (op jaarbasis, dus een paar tientjes per maand). Geen bedragen waar je rijk van wordt, wel bedragen die alle oplopende lasten zoals in de link van Karuna hierboven compenseren. 50k per jaar komt neer op 800 euro netto. Dus neem dat gezin met tweeverdieners van 35k en 50k en een kind, die gaan er 1550 euro aan salaris op vooruit, dan is die 700 euro extra kosten geen probleem. Het gaat pas mis, als je minder riante bedragen binnenharkt elke maand. Of als je net onder die paar procent valt die er niet op vooruit gaat.

Als ik het goed heb begrepen, is Karuna momenteel afhankelijk van alimentatie van haar ex, die niet eeuwig doorloopt. Logisch dus dat je je zorgen maakt over vermindering in koopkracht, als je weet dat je met de huidige bedragen zonder alimentatie al nauwelijks kan overleven. Purny valt met een beetje pech buiten alle berekeningen vanwege wajong + werk, dus dat is ook maar afwachten wat er per 1 januari gebeurt met je salarisstrook, uitkering en alle rekeningen die binnenkomen. Ik zou me ook in dat geval wel zorgen maken ja..

edit: karuna heeft zelf al uitleg gegeven :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:05

Tja. Ik heb recht op een beetje zorgtoeslag, verder teer ik op de zak van mijn ouders en vriend omdat ik te lang studeer vanwege een laat geconstateerde stoornis (ADD). Ik heb nergens recht op, niet eens huurtoeslag. Ik zou staan te juichen als ik een paar honderd euro bijstand kon krijgen, maar dat kan niet, want je hebt sollicitatieplicht en dat ga ik naast fulltime studeren natuurlijk niet doen. Wajong kom ik ook niet voor in aanmerking. Stufi mag ik niet meer krijgen. Heel misschien wordt mijn aanvraag tot afstudeersteun gehonoreerd en dan krijg ik 12x290 euro van de universiteit, wat me wat ruimte geeft maar me zeer zeker niet financieel onafhankelijk maakt.

Ik zou ook kunnen klagen dat het allemaal zo vreselijk is, maar weet je wat het is? Er zijn altijd mensen die erop achteruit gaan en er zijn ook altijd mensen die misbruik maken van het systeem. Dat voorkom je niet. Het zou leuk zijn als er echt fundamentele veranderingen komen (basisinkomen! *\o/* ) maar dat zit er voorlopig nog niet in denk ik. Tot die tijd werk ik maar gewoon zo hard als ik kan ook al hang ik tegen een burnout aan. (Mede door diezelfde ADD overigens, vermoeden we.) Ja, jammer. Ik probeer goed op mezelf te letten en niet te verslonzen, dan ben ik hopelijk in september afgestudeerd, krijg ik hopelijk snel een baan en dan zou het allemaal wel wat soepeler moeten lopen. :)

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:16

Oji, beetje kort door de bocht met je aanname dat mensen met fysiek zware beroepen na veertig jaar versleten zijn omdat ze 'dus wel bijgeklust zullen hebben'. Fysiek zwaar werk levert vroeger of later gewoon slijtage op. Ook als je dat 'maar' veertig uur in de week doet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 12:52

Dat bedoel ik. Bij gv zie je de een na de ander serieuze klachten krijgen. Door simpelweg hun werk te doen, door het steeds wisselen van diensten gaat je slaapritme er permanent mee aan gort. 8 uur per dag veel lopen gemiddeld geloof ik km of 10 op een dag trap op en en trap af. Zomers bleek wel in bloedhete omstandigheden. S winters ook warm ivm de ketels. Slepen van zware zakken en emmers enz. Daar hoef je helemaal niet voor bij te klussen, sterker nog. De meeste wat ouderen (40 plus die er al gemiddeld 20 jaar werken) zijn zo moe na hun werk dat het eten en slapen is zo ongeveer.

Yessy klopt. Ik heb het idee dat diegene die vinden dat er hier geklaagd wordt jongeren zijn (35 en jonger) uit betere milieus met een goede opleiding en inkomens en vollop kansen voor ander werk (lees nog niet te oud voor werkgevers).

Als allimentatie wegvalt door duur of uitval van ex klap ik terug op wao aangevuld tot bijstandsnivo. Succes ermee kom maar rond met 970 per maand waarvan een flink deel energie, zorgkosten, wonen, verplichte gemeentelijke lasten enz. Op gaat, wat minimaal overblijft voor eten (pech met mijn voedselallergie en daardoor duurdere producten nodig, voedselbank zou voor mij zinloos zijn, kan denk ik 95% weggeven ivm allergie) . Auto bekijk het maar. Dan kan ik rest van leven op en om huis blijven. Hobbys geen geld voor. Uitjes geen geld en ik kan er niet komen.

Scootmobiel. Mag ik hopen dat gemeente daar nog aan doet dan. Of ik krijg een deel scootmobiel die voor mijn postuur en aandoening weer niet geschikt is. Die ik nu heb komt uit een erfenis omdat de gemeente me geen goed passende kan bieden, rolstoel is een oudje recent opgeknapt zelf door een andere tweedehands te kopen en onderdelen te slopen. Gemeente kan en wil me geen passende stoel geven. Krukken die je slijt worden niet meer vergoed. Kopen kost je 100 euro ongeveer. Waarvan op dat moment geen idee? Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zorgtoeslag is er dan wel dat klopt, alleen eigen risico is op in maart ongeveer. Die moet toch betaald worden.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:12

Ik snap jongeren niet die lopen te mekkeren en die niks mankeren...

Naast mijn studie (fulltime) werkte ik 15 uur in de supermarkt. In de vakanties werkte ik bijna alle dagen. Dat was in totaal goed voor alle schoolkosten + verzekeringen. Mede daarom snap ik die hoge leenschulden ook niet. Ik woonde dan wel thuis, maar ik koos ervoor om dagelijks 2 uur te reizen en zodoende geld te besparen. Echt ruim had ik het niet, maar het is wel een kwestie van kiezen. Geld kun je maar 1 keer uitgeven.

na mijn studie heb ik mij rot gesolliciteerd waardoor ik uiteindelijk op 2 uur reizen van mijn woonplaats terecht kwam. Hield in dat ik 5 dagen daar zat, 2 thuis. Keuze? Ja, je moet iets met de crisis destijds. Ik had thuis kunnen zitten niks doen 'want in de buurt is er geen werk', maar dat had mij niet gebracht naar waar ik nu sta.

Denken in kansen en mogelijkheden.. Voor niks gaat de zon op.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:14

@Karuna even een tipje (voor als je dat nog niet wist) dieëten kan je vaak opgeven bij de belasting. Dat wordt verwerkt waardoor je vaak nog wel wat extra geld terug krijgt. Zie linkje:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/dieetkosten/

Daarnaast vind ik het ieders goed recht om te klagen, maar wordt ik er soms ook wel moe van. Begrijp me goed, ik klaag ook echt wel eens. Maar we hebben het zo goed in Nederland en ik merk vaak dat mensen een beetje vastlopen in hun eigen geklaag en niet meer actief zoeken naar oplossingen.

Er zullen best mensen zijn die echt geen kansen meer hebben om te werken, maar veel meer mensen die echt nog wel wat kunnen. Er zijn zoveel baantjes te vinden dat ik het af en toe inderdaad heel moeilijk te geloven vindt dat iemand niet aan een baan kan komen. En ja ik ben wel jong, maar kom niet uit een van de veel betere milieus ofzo. Heb zelf altijd keihard moeten werken om wat te bereiken en het is me echt niet aan komen vliegen. Maar ik heb juist daarom denk ik wat meer moeite met het begrijpen waarom anderen dat niet lukt.

Karuna heb je voor een scootmobiel al eens een keukentafelgesprek aangevraagd? Vind het gek dat de gemeente geen juiste scootmobiel kan aanbieden als dat zo hard nodig is. Indien je daardoor zelfstandig kan zijn en kan participeren zou ik toch eens naar juridisch loket of sociaal raadslieden. Misschien kunnen die je verder helpen.
En krukken zijn misschien 2e hands te vinden? Ik heb ze trouwens pas voor 50 euro gevonden nieuw, dus met een beetje goed zoeken zijn ze er vast goedkoper te vinden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 13:20

Snuffie. Voor nu red ik me wel. :j En ik heb recht op een scootmobiel alleen ze kunnen/willen geen passende leveren wanf die zitten niet in het standaard basispakket. Dan moet je het doen met een standaard model dat niet in hoogte is aan te passen brede stuurkolom heeft waardoor met een been naar voren je steeds je eigen been plet. En niet geschikt is voor gammele handen. Is gepast en ook leverancier zegt doodleuk tsja het is of een veel te hoge en verkeerde of niks. Daarna zowaar minibeetje pgb gekregen om iets te kopen. Al was dat normaal bij lange na niet voldoende. :')

Idem krukken, ik kan niet met alle soorten overweg. Die me wel goed passen kwa hand en lijf zijn helaas duurder. Maar ook voor een bijstandspersoon even 50 euro uitgeven tweedehands is heel erg veel geld.
Dieet kosten trek ik af alleen helaas helaas ook daar is zo erg in geschrapt door de overheid. Eerder was dat 1000 euro of zo waarover ik geen belasting hoefde te betalen. Nu haal ik dat bedrag niet meer wat minimaal nodig is. :n

Idem het gehandicaptenextraatje wat ooit 300 euro of zo was of meer zelfs voor compensatie van kosten. Dat is nu 163 euro geworden en wordt weer lager geloof ik

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:33

Nou nou oji, jij ziet het wel erg rooskleurig allemaal. Het is fijn dat jij veel plezier hebt in slechtbetaald pokkewerk, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Ik vind dat er best geklaagd of gestaakt mag worden als de werkdruk zo hoog wordt dat het personeel niet meer normaal kan functioneren. Dan kun je nog zo'n positieve instelling hebben, uiteindelijk gaat iedereen daar aan onderdoor. Als ik zie dat mijn moeder, bijna 60 met twee versleten knieën, zeer slechte rug en zware hielspoor nog steeds elke dag strompelend een paar uur in de zorg moet gaan werken omdat de een na de andere uitvalt door de extreme werkdruk.. dat is toch ook van de zotte?
En dat zijn dan vooral lichamelijke klachten, maar er zijn ook zó veel mensen die gewoon de stress niet aan kunnen.. https://www.gezondheidsnet.nl/stress-en ... oor-stress
Dat klinkt heel makkelijk wat jij zegt.. gewoon niet zeuren en je instelling veranderen, maar dan heb jij nooit een echt zware baan gehad. Stress zorgt er zelfs voor dat je minder oud wordt.. https://www.nrc.nl/nieuws/2015/11/04/st ... 25-a466310

Ik vind het in de meeste gevallen onnodig om te zeuren over geld hier in Nederland, voor de arme mensen heeft ons land prima vangnetten, op wat uitzonderingen na.. Maar werkdruk en stress, dat is iets heel anders.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 09:06


Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:05


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 16:35

Nee maar geen huis want overal tussendoor vallen teveel voor een te weinig voor ander. Daar zit ik ook precies in. Geen huurhuis te vinden want teveel voor sociale huur maar te weinig voor vrije sector. geen koophuis mogelijk dus als ex huis verkoopt mag ik ook in een caravan gaan zitten illegaal

Dat is wel als gevolg van beleid en met mij nog heel veel meer mensen