Howick en Lili worden het land uit gezet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:09

Nou dit is natuurlijk heel zuur inderdaad. Vooral omdat het om onschuldige kinderen gaat die compleet zijn ingeburgerd en zich hebben aangepast en de taal spreken. Terwijl de gevangenissen vol zitten met criminele allochtonen die allemaal mogen blijven. Ik zou echt voorstander zijn van het uitzetten van criminele allochtonen, geen dubbele nationaliteiten meer, geen kinderbijslagen en toeslagen overmaken naar het buitenland, en uitzetting bij het niet inburgeren of geen poging doen tot inburgeren na zoveel tijd.
Laat dan zulke kinderen gewoon blijven, die kunnen gewoon een toekomst opbouwen in Nederland.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:13

Askja schreef:
En uiteraard klinken direct weer de voorspelbare roeptoeters dat straks 'iedereen' hierheen komt. Ik denk niet dat een wanhopige Afrikaan die overweegt 10.000 euro aan de een of andere louche mensensmokkelaar te betalen om zijn leven te wagen tijdens een levensgevaarlijke oversteek richting Europa zijn beslissing af laat hangen van de vraag of de Nederlandse regering al dan niet twee volledig vernederlandste Armeense kinderen een verblijfsvergunning verleent.


Er wordt wel degelijk gekeken naar landen waar ze de meeste kans maken in een asielprocedure. Dat gaat natuurlijk niet over één voorbeeld, maar wel over het algemene beleid dat een land voert.

Neemt niet weg dat het ontzettend triest is voor deze twee kinderen. Iets wat zowel de moeder als het Nederlandse beleid aangerekend mag worden. Aan de andere kant is het ook een heel complex probleem met meerdere kanten voor beide partijen. De enige twee die hier echt niets aan kunnen doen (de kinderen) worden uiteindelijk de dupe.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:31

Dit zijn altijd zulke lastige zaken waar zoveel verschillende kanten aan zitten die allemaal wel te begrijpen zijn. Maar puntje bij paaltje zitten daar aan tafel gewoon 2 hele Nederlandse kinderen die zich waarschijnlijk al heel lang, heel ellendig voelen door hun onzekere toekomst en voor wie er nu gewoon duidelijkheid, geborgenheid en continuïteit moet komen :(:)

Als deze kinderen X jaar geleden terug hadden gemoeten naar hun thuisland dan had onze overheid dat toen direct moeten regelen. Nu zijn die kinderen inmiddels Nederlandse kinderen die zoals het klinkt totaal niks te zoeken hebben in dat voor hun vreemde land en daar zo te horen ook niet bepaald in een gespreid bedje terechtkomen....niet eens bij hun moeder kunnen wonen? Wat schieten ze er dan mee op?

We hebben er zelf voor gezorgd dat die kinderen hier zo lang zijn gebleven, nu moeten we ook maar onze verantwoordelijkheid nemen en ze een break gunnen en ze hier laten blijven MITS ze dan wel een goede huisvesting en fijne omstandigheden hebben waarin ze zelf verder kunnen opgroeien.

Dit is gewoon een gevalletje falend beleid en daarvoor moeten we zelf op de blaren zitten :j
Niet die arme kinderen die er uitzien alsof ze bijna om gaan vallen van de ellende :(:)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:44

Suzanne F. schreef:
Nou dit is natuurlijk heel zuur inderdaad. Vooral omdat het om onschuldige kinderen gaat die compleet zijn ingeburgerd en zich hebben aangepast en de taal spreken. Terwijl de gevangenissen vol zitten met criminele allochtonen die allemaal mogen blijven. Ik zou echt voorstander zijn van het uitzetten van criminele allochtonen, geen dubbele nationaliteiten meer, geen kinderbijslagen en toeslagen overmaken naar het buitenland, en uitzetting bij het niet inburgeren of geen poging doen tot inburgeren na zoveel tijd.
Laat dan zulke kinderen gewoon blijven, die kunnen gewoon een toekomst opbouwen in Nederland.

Amen. _/-\o_

Anoniem

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:11

Tuurlijk zijn de kinderen de dupe en zijn ze "onschuldig". Maar kinderen zijn toch altijd onschuldige slachtoffers van de daden van hun ouders? Je kan je ouders toch niet uitkiezen? En als je dat wel kon, dan zou je eerst volwassen moeten zijn voor je die beslissing zou kunnen/mogen maken.

Als mijn ouders geen geld voor de universiteit hebben, dan ben ik toch ook een onschuldig slachtoffer die een bijbaan moet gaan doen om het zelf te betalen? Of als ik een bedrijfje wil starten, net zo als mijn buurjongen, en mijn ouders me geen startkapitaal willen/kunnen geven? Of als mijn ouders een laag IQ hebben en ik arts wil worden? Of als mijn ouders liever samen op vakantie gaan ipv schoolspullen voor mij kopen? Moet het beleid dan elke keer aangepast worden omdat de kinderen "onschuldige slachtoffers" zijn?

Wat mij betreft niet.
De ouder heeft een gok gewaagd voor een betere toekomst voor haar kinderen en heeft verloren. Spijtig voor haar, en spijtig voor de kinderen.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:40

Als je ouders je geen extra geld geven maar wel de basisverzorging dan is dat toch wel van een hele andere orde dan wanneer je een heel erg Nederlands kind bent en afgevoerd dreigt te worden naar een land waar je een vreemde bent, de taal niet spreekt en er geen fatsoenlijke woning op je wacht.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre ze daadwerkelijk in een weeshuis terecht zouden komen zoals ze zeggen, of dat ze toch bij moeder of andere familie terecht zouden komen en daar een redelijke levensstandaard zullen hebben.

Maar deze kinderen zijn hier al zo lang, daar zijn wij nu als samenleving verantwoordelijk voor geworden doordat we dit zo lang hebben laten duren, en nu kunnen we het gewoon ècht niet maken om hun niet onder nette omstandigheden terug te sturen.

Ik ben benieuwd hoe de moeder er in staat en in hoeverre zij over een poosje haar zaakjes beter op orde zou kunnen hebben om de kinderen daar verder op te laten groeien. Als ze daar goed terecht kunnen gaan ze ook vast liever naar hun moeder maar dan moeten ze wel onderdak, kleding, eten en een goede school hebben anders stuur je ze als samenleving NIET naar dat voor hun vreemde land, dat kan je echt niet maken :n

Het is onze eigen schuld dat ze hier al zo lang zijn. We moeten onze verantwoordelijkheid nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:51

pmarena schreef:
van een hele andere orde dan wanneer je een heel erg Nederlands kind bent en afgevoerd dreigt te worden naar een land waar je een vreemde bent, de taal niet spreekt en er geen fatsoenlijke woning op je wacht.

En toch vind ik dat de verantwoordelijkheid van de ouder.

Ik woon zelf in het buitenland en mogelijk ga ik over een aantal jaar (hopelijk niet de komende 10 jaar) terug naar Nederland. Mijn kinderen zullen dan ook Nederlands leren hier, de Nederlandse gebruiken kennen en met sinterklaas pepernoten eten (ja, die zullen verstuurd moeten worden per post).

De moeder wist dat de kinderen mogelijk terug zouden moeten, dus aan haar de taak de kinderen de taal en de gebruiken van haar moederland te leren. Het mag niet zo zijn dat "de Nederlandse staat" voor de beperkte opvoeding die ze heeft gegeven op moet draaien.

Ik ben het wel met je eens dat deze situatie natuurlijk nooit had mogen ontstaan. Helaas is de overheid vaak veel te soft en zijn er teveel procedures beschikbaar om alles te rekken waar sommige mensen misbruik van maken.

Supervixen

Berichten: 12863
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:00

Dat die kinderen de taal niet spreken, dat geloof ik niet helemaal. Ik geef les op een basisschool waarvan de ouders heel veel verschillende nationaliteiten hebben (Somalië, Turkije, Marokko, Bosnië, Iritrea, Syrië, enz). Bijna alle kinderen zijn in echter in Nederland geboren. Toch spreken alle kinderen naast het Nederlands ook de taal van hun ouders.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:17

Enzino, ik ben het op zich ook met je eens hoor, de moeder is hier niet verstandig bezig geweest en heeft heel hoog spel gespeeld door alles er op te zetten dat de kinderen maar hier zouden mogen opgroeien. Zij is in de eerste plaats verantwoordelijk. Maar we hebben het zelf ook laten gebeuren dus wij mogen ook onze handen niet aftrekken van de situatie die nu ontstaan is.

En zoals eerder al gezegd in het topic: kan je haar dat kwalijk nemen? Ze heeft blijkbaar toch steeds hoop gehouden en dat komt toch ergens vandaan.

Er valt heel veel over allerlei zienswijzes te zeggen, maar puntje bij paaltje zijn ze hier nog steeds omdat we eerder niet duidelijk zijn geweest en nu is een situatie ontstaan die niet goed te praten is en nu zo zachtjes aan wel individueel bekeken zou moet worden.

Moeder heeft haar hand overspeeld, die is al terug. Prima dat de kinderen weer daar met moeder herenigd worden maar dan wèl onder acceptabele omstandigheden, je kan ze niet zomaar ergens dumpen en het ze verder maar uit laten zoeken.

Ik vind het ook wel frappant dat mensen over moeders zeggen "als je een kind krijgt dan moet je er goed voor zorgen ook! Anders had je het niet moeten laten komen" Waar ze natuurlijk helemaal gelijk in hebben :j

Maar NL heeft deze kinderen ook laten komen en laten blijven, en nu hebben we een zekere zorgplicht om ze niet zomaar onder slechte omstandigheden te droppen. Ik weet ook niet hoe precies, maar je kan het gewoon niet maken om ze zomaar "weg te gooien".

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:40

enzino schreef:
Tuurlijk zijn de kinderen de dupe en zijn ze "onschuldig". Maar kinderen zijn toch altijd onschuldige slachtoffers van de daden van hun ouders? Je kan je ouders toch niet uitkiezen? En als je dat wel kon, dan zou je eerst volwassen moeten zijn voor je die beslissing zou kunnen/mogen maken.

Als mijn ouders geen geld voor de universiteit hebben, dan ben ik toch ook een onschuldig slachtoffer die een bijbaan moet gaan doen om het zelf te betalen? Of als ik een bedrijfje wil starten, net zo als mijn buurjongen, en mijn ouders me geen startkapitaal willen/kunnen geven? Of als mijn ouders een laag IQ hebben en ik arts wil worden? Of als mijn ouders liever samen op vakantie gaan ipv schoolspullen voor mij kopen? Moet het beleid dan elke keer aangepast worden omdat de kinderen "onschuldige slachtoffers" zijn?

Wat mij betreft niet.
De ouder heeft een gok gewaagd voor een betere toekomst voor haar kinderen en heeft verloren. Spijtig voor haar, en spijtig voor de kinderen.

Helemaal met je eens.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:44

Supervixen schreef:
Dat die kinderen de taal niet spreken, dat geloof ik niet helemaal. Ik geef les op een basisschool waarvan de ouders heel veel verschillende nationaliteiten hebben (Somalië, Turkije, Marokko, Bosnië, Iritrea, Syrië, enz). Bijna alle kinderen zijn in echter in Nederland geboren. Toch spreken alle kinderen naast het Nederlands ook de taal van hun ouders.

Ook mee eens.
Zou beetje raar zijn als moeders thuis alleen maar Nederlands met haar kinderen gesproken zou hebben terwijl het haar eigen taal niet is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 14:52

Er werd in het interview door de kinderen zelf gezegd dat ze een paar woordjes Armeens spreken, maar geen zinnen en niet genoeg om zich mee te kunnen redden.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:01

Ik vind het in en in triest dat deze kinderen het land uit moeten. Nederland heeft ze blijkbaar te veel kansen gegeven om toch te proberen op een verblijfsvergunning. Dit duurt veel te lang en die kinderen zijn de dupe.

Je zou toch bijna een crowdfundingsactie opstarten om ze een fatsoenlijk huis te kopen in Armenie. Zoveel zal dat toch ook niet kosten daar.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:05

Cayenne schreef:
Er werd in het interview door de kinderen zelf gezegd dat ze een paar woordjes Armeens spreken, maar geen zinnen en niet genoeg om zich mee te kunnen redden.

Maar de kinderen zijn nog jong genoeg om de taal te leren

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:43

Ik hoop wel voor ze dat ze goed terecht komen. Weet iemand of ze ondertussen al weg zijn?

Supervixen

Berichten: 12863
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:02

Cayenne schreef:
Er werd in het interview door de kinderen zelf gezegd dat ze een paar woordjes Armeens spreken, maar geen zinnen en niet genoeg om zich mee te kunnen redden.


En wie zegt dat dit ook de waarheid is?

Petpa

Berichten: 1712
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:06

Cayenne schreef:
Er werd in het interview door de kinderen zelf gezegd dat ze een paar woordjes Armeens spreken, maar geen zinnen en niet genoeg om zich mee te kunnen redden.


Moeder spreekt sowieso de taal waardoor zij de kinderen deze taal kan leren.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:20

miccamaaike schreef:
Je zou toch bijna een crowdfundingsactie opstarten om ze een fatsoenlijk huis te kopen in Armenie. Zoveel zal dat toch ook niet kosten daar.

Dat vind ik op zich een heel goed idee, alleen kunnen ze niet bij moeder wonen omdat die psychische klachten schijnt te hebben, niet per se vanwege de kleine flat. Het is trouwens in die landen veel gebruikelijker om met veel mensen in een erg kleine ruimte te wonen. Dat is voor de moeder en kinderen natuurlijk lastig omdat ze dat hier in Nederland niet meer gewend waren, maar daar is het geen reden om je kinderen niet thuis te laten wonen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:36

Ook aan de ernst van die psychische klachten wordt getwijfeld las ik. Wellicht is één en ander aangedikt/ in scene gezet om de situatie schrijnender te doen lijken. Schijnbaar belt ze veel met de kinderen en bemoeid zich ook veel met de opvoeding.
Ik las ook dat als de moeder ze gewoon opwacht op het vliegveld, ze gewoon haar kinderen mee krijgt. Dat tehuis is helemaal niet geregeld, zou slechts een optie zijn als moeder ze niet ophaalt of er niet voor wilt/kan zorgen.

Maar ik vind de situatie heel erg triest voor de kinderen. Het is de moeder te verwijten dat zij tegen beter weten in zo lang hier in Nederland is gebleven met de kinderen.
Daarnaast vind ik het ook belachelijk dat ze die kans ook gekregen heeft om hier nog zo lang te verblijven. Ze hadden ze dan ook vrij snel gewoon uit moeten zetten en terug naar Armenië sturen.

Nu zijn die kinderen al zo ingeburgerd en ze volgen netjes school. Ik vind het nu erg wreed om ze alsnog terug te sturen. Voor mij zouden ze hier een uitzondering mogen maken, zodat ze in Nederland mogen blijven. Nu ontneem je ze wel een goede toekomst als ze nu weg moeten.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 02-09-18 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:36

LindyH schreef:
miccamaaike schreef:
Je zou toch bijna een crowdfundingsactie opstarten om ze een fatsoenlijk huis te kopen in Armenie. Zoveel zal dat toch ook niet kosten daar.

Dat vind ik op zich een heel goed idee, alleen kunnen ze niet bij moeder wonen omdat die psychische klachten schijnt te hebben, niet per se vanwege de kleine flat. Het is trouwens in die landen veel gebruikelijker om met veel mensen in een erg kleine ruimte te wonen. Dat is voor de moeder en kinderen natuurlijk lastig omdat ze dat hier in Nederland niet meer gewend waren, maar daar is het geen reden om je kinderen niet thuis te laten wonen.


Maar moeder wil niet meewerken om ook echt aan te tonen dat ze die klachten heeft. Dat is dan toch ook raar? Als je het kan aantonen en je kinderen daarmee kan helpen dan doe je dat lijkt mij. Tenzij die klachten aangevoerd zijn om te zorgen dat de kinderen hier kunnen blijven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:48

Moeder heeft al aangetoond bereid te zijn tot het uiterste te willen gaan, dus het zou me niets verbazen als alles wat aangedikt is of delen totaal verzonnen zijn.

En dat is het gevaar van uitzonderingen maken van schrijnende gevallen; de volgende persoon zal een nog ergere situatie in elkaar zetten om meer kans te maken. Voeg nog wat mishandeling toe, wat trauma's en een zelfmoordpoging.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:52

Het is ook raar, en daarom denk ik eigenlijk dat die kinderen niet in een tehuis terecht zullen komen. Ze kunnen gewoon bij moeder wonen. Ik vermoed dat dit inderdaad een poging van moeder was om het verhaal nog wat schrijnender te maken, maar dat kan ik vanachter mijn scherm niet beoordelen natuurlijk.

Ik geloof trouwens best dat ze wel psychische (depressieve las ik ergens) klachten heeft, want het hele gebeuren hakt er natuurlijk wel in, maar dat kan geen reden zijn om iemand niet uit te zetten. Dat is het risico dat je neemt als je in een ander land asiel aanvraagt, dat het afgewezen kan worden en je dan terug moet en dat je dan last ondervindt van de stress en onzekerheid en ongetwijfeld ook teleurstelling. Hopelijk gaat het beter met haar als ze haar kinderen weer bij zich heeft.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:53

Het Nederlandse rechtssysteem, of het schijnbare gebrek hieraan, is mijns inziens de grote boosdoener. Het wordt "vreemdelingen" veel te makkelijk gemaakt om hier lang te blijven tijdens de opeenvolgende gerechtelijke procedures, waardoor iedereen het gevoel krijgt dat die "vreemdelingen" die hier lang zijn, op basis daarvan "blijkbaar" mogen blijven. Nee dus.

Het zou voor iedereen beter zijn om de procedures om in Nederland te mogen verblijven zo kort mogelijk te maken en de schier eindeloze beroepsmogelijkheden in te perken zodat mensen die een verblijfsvergunning krijgen zo snel mogelijk daarvan op de hoogte worden gesteld en volwaardig kunnen gaan participeren in de Nederlandse maatschappij in plaats van jarenlang te moeten vegeteren in afwachting van ...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 14:17

Supervixen schreef:
Cayenne schreef:
Er werd in het interview door de kinderen zelf gezegd dat ze een paar woordjes Armeens spreken, maar geen zinnen en niet genoeg om zich mee te kunnen redden.


En wie zegt dat dit ook de waarheid is?


Wie zegt dat het niet de waarheid is? Tot die tijd geloof ik wat de kids zeggen.

Ze kunnen idd de taal natuurlijk leren.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:16

KM_Ris schreef:
Ik hoop wel voor ze dat ze goed terecht komen. Weet iemand of ze ondertussen al weg zijn?

Begreep ze voor 8 sept weg moesten.