Preutsheid in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:23

Shaggy09 schreef:
Waar wordt dat gedaan dan?


Gebeurt bij Ajax bijvoorbeeld https://www.ajaxshowtime.com/article/bi ... rshort.amp

Maar ook in de amateur voetbal een verschijnsel wat al jaren bestaat. Er wordt veel gezegd dat het door islamitische jongens begonnen is en dat het daarna is overgenomen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:50

Maar als een jongen zich er nu prettig bij voelt om tijdens het gezamenlijk douchen zijn onderbroek aan te houden (en dat niet van een ander verwacht), wat is daar het probleem van?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:13

Maar die natte onderbroek moet toch ook uit? Of doe je daar je broek gewoon overheen?

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:25

Cookies schreef:
Maar die natte onderbroek moet toch ook uit? Of doe je daar je broek gewoon overheen?


_O-

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:28

LadyMadonna schreef:
Maar als een jongen zich er nu prettig bij voelt om tijdens het gezamenlijk douchen zijn onderbroek aan te houden (en dat niet van een ander verwacht), wat is daar het probleem van?


Ja nee die is per definitie preuts hé! :+

En als jongens van de Islam niet mogen douchen zonder onderbroek dan stamt dat toch echt af van hun eigen geloof en niet van Nederland en haar normen en waarden.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:47

Waar het om gaat Shaggy, is dat Nederlandse jongens dit grootscheeps hebben overgenomen omdat ze ineens schaamte voelen om bloot te gaan voor de rest van de club, en daar gaat het nou precies over, die nieuw verworven preutsheid.(Of hoe je het ook noemen wilt, voordat het dáár weer over gaat)
De normen en waarden zijn aan het verschuiven. Anders zegt zo´n niet-moslim gewoon "doe jij maar waar je zin in hebt, maar ik douche normaal."
Maar dat gebeurt dus niet. Plots vinden ze bloot douchen niet normaal meer, maar met een onderbroek aan douchen.
En nee er is niks mis met douchen in je ondergoed, al ga je er compleet gekleed onderstaan, ze doen maar, maar DE NORM veranderd, er is een nieuw verworven ongemakkelijkheid met bloot die zelfs is doorgedrongen in ruimtes waar dat voorheen juist normaal was.

(Het slaat bovendien nergens op, nat ondergoed is nietsverhullend)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:50

Ik ken werkelijk geen amateur club waar dat gedaan wordt. Op een enkeling misschien na, maar de rest volgde dan absoluut niet.

Maar nogmaals, je haalt het woord schaamte weer aan. Je weet helemaal niet of het uit schaamte is. Misschien is het gewoon uit geloofsbeweegredenen, hygiëne, mag het van huis uit niet. Whatever.
Maar die discussie hebben we hier onlangs nog gehad.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:10

Ik voetbal niet, maar ik hoor wel de verhalen...

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:15

Het wil er niet in bij jou,hè, shaggy.
Het maakt helemaal geen RUK UIT wat de beweegredenen zijn, het is DE NORM aan het worden dat bloot niet meer zo makkelijk kan.
De beweegredenen zijn inherent aan een norm.
Als iedereen bloot gaat, bloot de norm is, zijn er geen beweegsredenen om het niet te doen.
Als een deel, of iedereen bedekt gaat, ontstaan er plots beweegredenen om het niet te doen, de norm verschuift naar "bedekt is normaal en bloot is abnormaal dus hebben we redenen om het niet te doen, we verzinnen wel wat" (want alle bezwaren zijn verzonnen bezwaren, ook geloofsredenen, die zijn door het geloof verzonnen, of eerder de predikers daarvan, want ook Mohammed ging niet met zijn onderbroek baden hoor, die bestonden niet eens en in islamitsche landen dragen ze ze niet onder de traditionele kledij).

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:28

Dan nogmaals vraag ik me af waar jij dan dat als de norm ziet, want hier in NL word er meer bloot gekleed als vroeger. Dus ik snap niet waarom meer bedekt meer de norm aan het worden is? Waar haal je dat vandaan? Van een voetballer die liever in zijn onderbroek douched? :') of omdat er minder topless gezont word dan in de jaren 80?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:48

Shaggy, jij bent zelf toch nog maar 19? Hoe weet jij hoe het 'vroeger' was? Tenzij een ouder iemand dat kan bevestigen?

Wat ik van mijn moeder hoorde, en zij is nu tegen de 50, was het voor haar rond 16-17 jarige leeftijd nog normaal om topless rond te lopen aan het zwembad. Nu is dat zelfs verboden voor vrouwen want vrouwelijke borsten zijn blijkbaar aanstootgevend.

Ik weet van mezelf ook dat niet alles van de opvoeding afhangt. Zo liet mijn vader mij als kind zijnde (tussen de 0-7 jaar) ook 'topless' rondlopen aan het zwembad. Op zich logisch, want een kind heeft letterlijk nog niks... Toch voelde ik mij als kind daar ongemakkelijk bij. Niet omdat mijn ouders mij vertelden dat het niet mocht, maar omdat ik als kind wel oppikte dat het in deze maatschappij niet normaal is om als 'vrouw' je borsten bloot te hebben en dat enkel jongens zo rond 'mochten' lopen. Terwijl ik wel gerust met mijn buurjongen en buurmeisje van dezelfde leeftijd in bad ging (volledig naakt ja). Als kind vergeleken we zelfs onze eigen tepels met elkaar om te zien wat het verschil was tussen 'jongenstepels en meisjestepels'. :+

Dus ja, naar mijn ervaring werkt de maatschappij zeker preutsheid in de hand. Ik vind het niet normaal dat ik mij als kind schaamde voor mijn niet bestaande borsten, en dit idee komt volgens mij steeds meer en meer op, zelfs al het seksualiseren van kinderlichamen. Want dat is het uiteindelijk ook, meisjes en jongens zijn lichamelijk gewoon hetzelfde tot op een bepaalde leeftijd, waarom hun dan ook niet zo behandelen? Mijn ouders waren altijd heel open over hun lichaam, de kinderen waarmee ik omging ook. Toch voelde ik mij op openbare plaatsen als kind ongemakkelijk. Dat komt door (indirecte) invloeden uit de maatschappij.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:16

Dat is niet mijn leeftijd, maar dan nog vraag ik me af waar je op doelt? Als je niet uit hetzelfde tijdperk komt kun je niks er van weten? :? Want in dat geval..

Anyway,
Mijn ouders komen beide uit de jaren 60. Mijn moeder deed nooit topless zonnen, maar het was zeker niet zo dat dat kwam door haar ouders of andere directe invloeden.
Maar in die tijd werd het wel veel gedaan.

Ik heb mij als kind nooit naar gevoelt zonder bikini of topje aan. Op een bepaalde leeftijd natuurlijk wel, dan veranderd je lichaam en kom je in de puberteit. Maar toen er nog niks te zien was had ik er geen moeite mee.
Het hangt van allerlei factoren af denk ik. Zowel opvoeding als maatschappelijke standaarden als je eigen gevoel erbij los van al die invloeden.

Maar het seksualiseren van kinderlichamen zie ik niet hoor..

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:15

Shaggy, dat douchen met onderbroek is idd in opkomst. Zelf Belg, hier is dat ook. Ik ben 41, voetbal sinds mijn 6 jaar. Vroeger was het extreem uitzonderlijk als iemand in de douche stapte met ondergoed. Nu is het bij de jongeren een groot aandeel. Zowel in het ploegje waarin ik speel (enkel een aantal -25 jarigen die hun ondergoed aanhouden), als naar ik hoor in het team van mijn zoon. En ze doen die onderbroek uit met een handdoek rond hun middel. Of het met geloof te maken heeft betwijfel ik. Ik woon in een buurt waar weinig moslims wonen, ik denk niet dat de weinige moslims hier gezien worden als een rolmodel, eerder in tegendeel.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:10

Mijn excuses Shaggy, ik zie dat je twee jaar geleden zei dat je 16 was. :+ Ik snap niet dat je er zo moeilijk over doet om gewoon je leeftijd te vermelden, in dit soort zaken is het toch wel belangrijk. Als iemand tien jaar ouder is heeft die persoon al een totaal andere ‘cultuur’ meegemaakt, de maatschappij is constant in beweging. Iemand die eind 20 is of ouder heeft hier een veel beter zicht op dan iemand tussen de 15-20 jaar.

Als meisjes zonder borstgroei een topje moeten dragen omdat ze ‘vrouw’ zijn dan vind ik dat wel seksualiseren. Of alleszins al een onderscheiding maken die totaal niet nodig is en imo een negatieve invloed heeft op hoe kinderen elkaar zien.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:39

Ik denk dat het niet alles te maken heeft met cultuur, al vlak ik daar in gebieden waar het overgrote deel van een voetbalclub uit bv. Moslims bestaat dit in gang gezet zou kunnen zijn.
Maar ik denk vooral dat social media een hele grote rol spelen.
Sex shaming is tegenwoordig kennelijk normaal, dus ik ga mijn kinderen er ook op wijzen om voorzichtig te zijn (straks).

Op de naturisten plaatsen is het maken van foto's niet toegestaan, en wordt er over het algemeen ook goed op gelet.
Vorig jaar nog iemand van ons standje af geplukt door de politie.
Dus dat voelt voor mij toch veiliger, zouden ze overal met veel bloot van mij mogen toepassen.

En nogmaals, wanneer ik met mijn eigen blote kont op het net verschijn (past alleen niet op beeld :+ :x) zou me ik daar nog niet direct druk om maken, maar voor mijn kids ben ik daar huiverig voor met de huidige maatschappij.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:54

DezeNaam schreef:
Mijn excuses Shaggy, ik zie dat je twee jaar geleden zei dat je 16 was. :+ Ik snap niet dat je er zo moeilijk over doet om gewoon je leeftijd te vermelden, in dit soort zaken is het toch wel belangrijk. Als iemand tien jaar ouder is heeft die persoon al een totaal andere ‘cultuur’ meegemaakt, de maatschappij is constant in beweging. Iemand die eind 20 is of ouder heeft hier een veel beter zicht op dan iemand tussen de 15-20 jaar.

Als meisjes zonder borstgroei een topje moeten dragen omdat ze ‘vrouw’ zijn dan vind ik dat wel seksualiseren. Of alleszins al een onderscheiding maken die totaal niet nodig is en imo een negatieve invloed heeft op hoe kinderen elkaar zien.


Lekker m'n berichten uitgeplozen? :+
Als ik mijn leeftijd niet wil zeggen maak ik dat altijd zelf nog uit. Nogal een aparte actie om door m'n berichten te gaan zoeken om er toch achter te komen hoe oud ik ben. Niks te doen zeker..
Maargoed.

Je kan zeker wel dergelijke kennis van zaken hebben door mensen om je heen te hebben die wel in dat tijdperk hebben geleefd. Maar ik ga daar verder geen discussie over voeren.

Verder kunnen ouders ook hun meisjes een topje aan willen doen vanwege (wat corine idd zegt) sommige gekken die foto's maken. Uit bescherming. Op een bepaalde leeftijd, als je gaat puberen, willen vrijwel alle pubers zelf graag een topje aan. En dat is toch begrijpelijk als je lichaam ineens aan het veranderen is.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:07

Mijn dochter van 4 krijgt nu dus echt nog geen topje aan.
Er zit nog niks (de komende 10 jaar niet als ze pech heeft) dus dat kan ze mooi vergeten.

Avalanche

Berichten: 16058
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:10

Nee dat vind ik zo'n onzin, dan ga je juist seksualiseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:11

Shaggy09 schreef:
Dan nogmaals vraag ik me af waar jij dan dat als de norm ziet, want hier in NL word er meer bloot gekleed als vroeger. Dus ik snap niet waarom meer bedekt meer de norm aan het worden is? Waar haal je dat vandaan? Van een voetballer die liever in zijn onderbroek douched? :') of omdat er minder topless gezont word dan in de jaren 80?

Het verschil met 10, 20 of 30 jaar geleden is overduidelijk Shaggy. Ik zie het bijvoorbeeld in de sportschool of zwembaden met gezamenlijke kleedkamers. Vroeger stonden bijna alle vrouwen daar gewoon in hun blote kont, nu staan meiden moeilijk te doen onder handdoekjes, of gaan ze zich omkleden in het douchehokje. En ja, ik geloof dat het vaak om schaamte gaat.

Waarom vindt jij het zo lastig te accepteren dat Nederland preutser is geworden? Het is gewoon een feit, en heeft verschillende oorzaken denk ik. Aantal zijn al genoemd, maar ik denk ook dat Facebook, waar iedere tepel verwijderd wordt, een rol speelt.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:23

Ik denk dat niet alleen Nederland preutser wordt, maar iedereen die met internet in verbinding staat. Want dat is denk ik nog de grootste boosdoener...

Maar wellicht denk ik iets te ouderwets.
Het maakt denk ik wel waarom ik de kneuterigheid op mijn favoriete plekken zo waardeer :x

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:39

Ik denk dat het niet altijd om schaamte gaat. Internet speelt inderdaad een grote rol denk ik zo. Ofja social media.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:02

Overigens ben ik vroeger op een camping geweest waar er ineens ook schande gesproken werd als ik in korte broek maar zonder shirt liep. Dat was echt ruimschoots voor mijn borstontwikkeling. Ik weet niet hoe oud ik was maar ik denk op z'n hoogst 9 of 10. En de onrechtvaardigheid dat men vond dat ik dat wel moest en de jongens niet (terwijl er dus echt geen verschil is tussen tepels als je jong bent.) Ugh!
We waren daar met pech gekomen, ik was zo blij dat dat niet mijn normale omgeving is. Lijkt me echt zo naar als er standaard zo naar je lichaam gekeken wordt, zo veroordelend. (Dat andere mensen daar uberhaupt zoveel over te zeggen willen hebben, wat je wel draagt en niet, en wat er van je lichaam te zien mag zijn en niet.)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:22

Shaggy, jij kan dus echt niet op een normale manier reageren zonder verwijten hé? Ik heb genoeg te doen, geen zorgen. En ik ben niet speciaal je berichten uit gaan pluizen, ik herinnerde me nog dat jij ooit je leeftijd in je profiel had staan en dat was iets rond die leeftijd. Dus ik wou het graag weten inderdaad. Gelukkig heeft Bokt een zoekfunctie en kost het niet zo veel tijd om iets te vinden. Dus geen zorgen, ik heb niet veel tijd moeten verspillen. Niet mijn fout dat jij deze dingen online zet en ze terug te vinden zijn.

Dat mensen op het strand/buitenzwembad schrik hebben dat er foto's rond gaan, dat is erg begrijpelijk. Maar volgens mij zijn de meeste gsm's niet bruikbaar onder de douche, tenzij je er een speciaal hoesje voor koopt. Maar als je je vrienden (of vrienden van hun) nog niet kan vertrouwen dat ze geen foto's zullen maken... Wij hebben met onze vriendengroep allemaal samen naakt/halfnaakt in de jacuzzi gezeten, jongens en meisjes. Daar waren ook mensen bij die we minder goed kenden maar niemand die daar raar over deed. En ik kan eerlijk zeggen dat het zonder toch veel fijner en vrijer voelt, met al dat stof dat anders aan je plakt (al hielp het ook wel mee dat we wat alcohol op hadden en het donker was buiten). Maar blijkbaar hebben sommige jongeren hier het dus al moeilijk mee.

Ik denk dat dit puur iets is waar sommigen zichzelf over moeten zetten. Niemand mag je uiteindelijk dwingen, dat nooit. Maar als je uit je comfortzone komt zal je je eerst altijd ongemakkelijk voelen. En het feit dat mensen er zo 'hysterisch' over doen zorgt er net voor dat het een taboe wordt om mensen naakt te zien. En dan vooral vrouwenlichamen. Ik vraag me af hoe je als kind dan een beeld krijgt van hoe een 'normaal' lichaam eruit ziet? Van al die fotoshop zal het vast niet zijn...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 23:18

Ik kan dat wel, maar vind het gewoon een kinderachtige actie van je.

Ontopic, ik denk niet dat iemand niet uit de kleren gaat omdat diegene bang is dat zijn/haar vrienden fotos zullen maken, want dat doen doorgaans (normale) vrienden niet.
Ik vind het prima dat andere mensen naakt gaan op het strand, maar voel me hier zelf gewoon niet prettig bij. Ik was een keer met een vriendin bij een naturisten plas en zij had haar topje uit en vroeg me echt tig keer of ik m ook uit wilde doen. :+ Nee, ik vind dat niet prettig. Ik vind een bikini comfortabeler dan naakt, ook als er allerlei mensen om mij heen wel naakt rondlopen. En dat is niet uit schaamte of taboe, en dat snappen sommige blijkbaar niet en dat vind ik jammer. Ik vind sommige reacties in dit topic ook een bijsmaak hebben alsof het raar is als je in zo´n situatie niet naakt zou gaan.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:05

@shaggy, het is ook raar om niet bloot te gaan op een naturisten strand, dan ga je daar dus maar niet heen. Andersom is het ook raar helemaal bloot te lopen op het klerendeel.