Preutsheid in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:56

Avalanche81 schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik wil gerust horen hoe anderen het zien, maar een beetje lopen zeggen dat je per definitie preuts bent als je niet naakt omkleed met anderen vind ik echt zo enorm kortzichtig.

Vind je het ook enorm kortzichtig om iemand met een BMI boven de 30 obese te noemen?

Of iemand die een IQ tussen de 70 en 85 zwakbegaafd?


Die vergelijking gaat totaal niet op, dat zijn maatstaven. Voor preutsheid heb je toch geen maatstaven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:00

Shaggy09 schreef:
corine1981 schreef:
Het is geen nuanceren, het is gewoon niet willen horen hoe anderen het zien.
Jij denkt er anders over en accepteert mijn mening niet.

Dat is nu de wijsheid van iemand die een paar jaar verder is, respecteer een ander.

Jij voelt alsof ik dat niet zou doen, dat is interpretatie steeds interpretatie van jouw kant.


Enige puntje is dat je het niet als mening aankondigde maar meer als feitje.
"Als je niet naakt in de kleedkamer gaat staan ben je preuts, ook al gooi je daar een excuus voor op"

En nogmaals als het jouw mening is wat bedoel je dan met een excuus? Dat excuus is toch ook een mening? Of zie ik dat nou verkeerd?

Ik wil gerust horen hoe anderen het zien, maar een beetje lopen zeggen dat je per definitie preuts bent als je niet naakt omkleed met anderen vind ik echt zo enorm kortzichtig.

Joh, er zijn dus mensen die dat preuts vinden. Ik ook. Deal with it.
Ik vind mezelf met bepaalde dingen ook preuts. En ongetwijfeld vinden andere mensen mij soms ook heel erg preuts. Nou en?

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:09

Lusitana schreef:
Waarom gaat het nog steeds over wat 1 persoon wel of niet preuts vindt?
Geef het een ander woord "ongemakkelijk met bloot". Punt. Het is geen aanval als iemand vind dat je preuts bent, het is ook geen waarde oordeel, het is een constatering dat je dan toevallig in dat kader van preutsheid hoort van die persoon. Ik weet niet wat je zelf onder preuts verstaat, maar blijkbaar ligt dat er erg vanaf.

En grappig genoeg wordt hier ook meteen de gevoeligheid rondom het onderwerp blootgelegd.

Kunnen we nu weer verder over waar die ongemakkelijkheid met bloot toch vandaan komt?
Want waarom zou je je ongemakkelijk voelen met blote mensen om je heen?
En is het alleen in bepaalde omstandigheden?
Wat vind je van zo´n blote fiets dag? Of een kerstmannen run in onderbroek?
Waarom zijn blote vrouwenborsten erger dan blote mannenborsten?
Is een natte onderbroek niet net zo onthullend (voor degenen die tegenwoordig met een onderbroek aan gaan douchen na het voetballen)?
Wat zie je nu eigenlijk meer als iemand bloot is dan als ze in natte zwemkleding lopen?


:D :')

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:23

Marie_Anne schreef:
Shaggy09 schreef:
Enige puntje is dat je het niet als mening aankondigde maar meer als feitje.
"Als je niet naakt in de kleedkamer gaat staan ben je preuts, ook al gooi je daar een excuus voor op"

En nogmaals als het jouw mening is wat bedoel je dan met een excuus? Dat excuus is toch ook een mening? Of zie ik dat nou verkeerd?

Ik wil gerust horen hoe anderen het zien, maar een beetje lopen zeggen dat je per definitie preuts bent als je niet naakt omkleed met anderen vind ik echt zo enorm kortzichtig.

Joh, er zijn dus mensen die dat preuts vinden. Ik ook. Deal with it.
Ik vind mezelf met bepaalde dingen ook preuts. En ongetwijfeld vinden andere mensen mij soms ook heel erg preuts. Nou en?


Je mag vinden wat je wilt nogmaals maar je moet het niet als feit gaan verkondigen.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:43

Sorry hoor, kunnen we het nu gewoon eens over het onderwerp hebben?
Probeer het van buitenaf te benaderen en niet vanuit jezelf te reageren, of te vechten over wie er gelijk heeft betreffende invulling van het woord preuts. Dat blijkt gewoon voor iedereen anders met kleine nuances, maar het feit blijft dat tegenwoordig meer mensen meer moeite lijken te hebben met bloot dan vroeger. De vraag is is dat zo en hoe zou dat komen?


Shaggy, je doet net of je uitgemaakt wordt voor iets vreselijks, maar het gaat om de invulling van preuts die afwijkt van die van jou. Daar is verder niks mis mee, het zijn gewoon meningen.
Iedereen heeft recht op een mening en je komt nu eenmaal verschillende meningen tegen in topics.
Dit topic gaat niet over jou, en toch voer je al paginas lang oorlog over je invulling van preuts.
Stop alsjeblief met derailing het topic en bekijk dingen wat algemener.
De vraag was niet "is shaggy preuts"

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:58

Lusitana, het komt op mij anders ook over of preuts zijn iets vies of verkeerds is bij een aantal hoor....

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:15

Het gaat over preuts zijn toch? Dit topic? Wat is er dan mis met het discussiëren over het wel of niet preuts zijn tijdens het omkleden in de kleedkamers?
En nogmaals, je mag gewoon je mening hebben. Maar hier werd het verkondigd als een soort feit en wanneer je daar anders over denkt word je ook maar met ´preuts´ bestempeld. Nee, ik vind dat niet echt een normale manier van discussiëren.

En zoals een paar anderen ook al zeggen, er heerst hier een nogal oordelende sfeer.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:09

Er wordt vooral gezegd: als je je niet wilt omkleden in een gezamenlijke kleedkamer is dat preuts.
Dat is niet slecht of goed, dat is gewoon een feitelijke constatering :+

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:17

Nou Shaggy, jij bent absoluut niet preuts. Ben je dan nu klaar en kunnen we gewoon ontopic?

En nu als persoonlijke ervaring: ik vind dat mensen nu idd wel meer moeite lijken te hebben met bloot, althans in hun uitlatingen.

Anderzijds lijkt er op de sportclub, sauna, zwembad, strand en noem maar op niemand te zijn die moeite heeft met mijn naakte lijf en ik heb er ook geen moeite mee bij een ander.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:46

Magrathea schreef:
Er wordt vooral gezegd: als je je niet wilt omkleden in een gezamenlijke kleedkamer is dat preuts.
Dat is niet slecht of goed, dat is gewoon een feitelijke constatering :+


Het ging om naakt gaan waar anderen bij waren.

@avalanche, daar ging het helemaal niet om :') maar prima

Voor mijn gevoel heeft niemand moeite met een naakt lichaam wanneer het in een daarvoor bedoelde gelegenheid is. Wanneer je op een normaal strand volledig naakt gaat rondlopen kun je wel dergelijke reacties verwachten vind ik.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:55

Ik heb er in mijn omgeving ook niet zoveel issues mee, behalve dan dat omkleedgedoe in de kleedkamer met zwemles... (wat ik lachwekkend vind).

In de sauna kan ik me soms verbazen hoe angstvallig sommige mensen proberen te voorkomen dat je bloot ziet.
Een compleet andere vorm van bloot zijn dan op de plaatsen voor naturisten, daar zie je helemaal geen schaamte (hooguit van de postbode die komt bezorgen en de camping over moet, wat hebben wij gelachen).

Wat ik wel heel duidelijk zie is dat de pubers op naturistencampings (etc. ) zich prima voelen, zelfs in hun veranderende lijven en elkaar daarin accepteren.
Omdat je elkaar toch al bloot gezien hebt is ook veel spanning al weg.

Die spanning voel ik veel meer bij badgoed... dochterlief (4) wilde graag een bikini, maar haar bovenstukje ben ik dus (zogenaamd) kwijt.
Ze heeft nog niets natuurlijk, waarom de illusie wekken dat dat wel zo is? Ik vind dat veel seksueler maken dan bloot.

Oftewel, in mijn beleving is badkleding en lingerie veel seksueler dan bloot.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:07

Niet voor niets worden wet t shirt wedstrijden heel opwindend gevonden :+ en wordt er spannende lingerie verkocht :j . Dat kleine stukje bedekking geeft ruimte voor fantasie.

Maar idd in een naaktsauna zie ik soms mensen goochelen met een handdoek om vooral geen mm borst te laten zien. Maar ook best afkeurend kijken als ik met mijn imperfecte lijf dat niet doe.

Overigens vorig jaar camper moeten afleveren bij een naturistencamping in het bos. Mijn eerste kennismaking daarmee. :+ Naaktstrand boeit me niks, maar ik moest toch wel even omschakelen om iemand bloot te zien bbq en (denk dan meteen aan de gevaren, teken, verbranding, lichaamssappen op openbaar meubilair :') ) enz. Voor ik wegkon duurde het even. Voelde me niet geroepen in die tijd me ook uit te kleden. Maar na de eerste minuten eeh ok :') was het wel ok. Alleen geen vorm van kamperen voor mij

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:09

De allereerste keer naturistisch kamperen was voor mij ook wennen, vooral de tent opzetten :x

Maar eenmaal gewend is het zó lekker.
En je ziet ongedierte juist veel eerder op een bloot lijf ;)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:10

corine1981 schreef:
Ik heb er in mijn omgeving ook niet zoveel issues mee, behalve dan dat omkleedgedoe in de kleedkamer met zwemles... (wat ik lachwekkend vind).


Wat is daar lachwekkend aan?

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:48

LadyMadonna schreef:
Lusitana, het komt op mij anders ook over of preuts zijn iets vies of verkeerds is bij een aantal hoor....

Preuts zijn is maatschappelijk bepaald. Heel Nl is bijzonder preuts, ik inclusief, als je naar bepaalde gemeenschappen kijkt. Zo een tijd geleden een rapportage gezien van een zeer open maatschappij waar mannen en vrouw seks enorm belangrijk vinden, het klaarkomen voor vrouwen en in die maatschappij werd en wordt daar veel aandacht aan besteed. De mannen worden seksueel opgevoed door een broer van hun vader, de vrouwen door een zus van de moeder. Alle in en outs komen aan bot. Vrouwen bekeken en bekijken in dat land zeer openlijk hun schaamlippen en masseren die ook bij elkaar. Praten openlijk met elkaar over seks (van 15 - 85 jaar), hebben daar dikke pret om en voelen zich heerlijk in hun lijf zitten. Waren stom verbaasd te horen dat wij in NL over schaam lippen praten, iets wat daar ondenkbaar is (labia heet het daar) en dat wij totaal anders met seks omgaan.
Als in een huwelijk daar de vrouw bijvoorbeeld niet kan klaarkomen, dan komt er een professional bij, door de familie georganiseerd, en die helpt dat het stel een handje en legt zaken nog beter aan uit aan beiden partijen. Dus die vrouw is aanwezig bij de daad. :list: :list: :list: kan nog wel even doorgaan.
Dus ja Nederland, inclusief ik zelf, wij zijn preuts.
Ik denk wel vergeleken met de tijd dat ik 20 jaar was (hadden we net de seksuele revolutie gehad) waren we denk ik, minder preuts.
Iemand noemde net het woord: "je ongemakkelijk voelen", ik vind dat een goede vertaling van preuts zijn. Allemaal kennen we wel eens dat gevoel. Het grote verschil is, dat de een er allerlei filosofieën aanhangt om eigen omgaan met ongemakkelijkheid, seksualiteit te staven met allerlei argumenten wel of niet vanuit het geloof en mensen die zich niet ongemakkelijk voelen met bloot, seks en seksen op hun plek te zetten want :list: :list: , en de ander daar toch wat gemakkelijker mee om kan gaan.
Het allerbelangrijkste is denk ik, dat iedereen gewoon doet waar hij of zij zich goed bij voelt. Wil jij nooit je blote kont aan een ander laten zien, dan vooral niet doen. Heb jij er geen moeite mee, dan vooral wel doen. Dat maakt het leven erg simpel en eenvoudig.
Vrouw en man, durf te leven op zo'n manier dat jij je goed voelt. Accepteer dat anderen het anders doen en laat iedereen in zijn waarde. Ik gelukkig en jullie gelukkig. Wat willen we nog meer in deze wereld :)) .

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:33

Even inbrekend na sommige erg mooie en wijze posts :) Morgen is het de internationale dag van het naakt tuinieren. Het kan wat frisjes zijn, maar wie weet hoe tof het voelt om uit je comfortzone te stappen :')

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:45

Ik zou me God niet weten waarom :')

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:57

Niet? Ik ga naakt tuinieren. Lijkt me leuk in dit zwaar gereformeerde dorp :')

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:24

Avalanche81 schreef:
Niet? Ik ga naakt tuinieren. Lijkt me leuk in dit zwaar gereformeerde dorp :')


_O- _O-

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:06

Avalanche81 schreef:
Niet? Ik ga naakt tuinieren. Lijkt me leuk in dit zwaar gereformeerde dorp :')


Heb ik net vorige week mijn tuin gedaan :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:50

Ik ben wel flink in de tuin bezig, maar vooral in de voortuin nu. Weet niet of het dan zo n goed idee is :') sommige buurmannen zullen er blij mee zijn denk ik ondanks mijn niet zo strakke lijf. Maar of ik hun dat wil laten zien _O-

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:32

k-k-k-koud... :brr: Plus dat mijn tuintje vol prik- en doornstruiken zit.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:33

pien_2010 schreef:
LadyMadonna schreef:
Lusitana, het komt op mij anders ook over of preuts zijn iets vies of verkeerds is bij een aantal hoor....

Preuts zijn is maatschappelijk bepaald. Heel Nl is bijzonder preuts, ik inclusief, als je naar bepaalde gemeenschappen kijkt. Zo een tijd geleden een rapportage gezien van een zeer open maatschappij waar mannen en vrouw seks enorm belangrijk vinden, het klaarkomen voor vrouwen en in die maatschappij werd en wordt daar veel aandacht aan besteed. De mannen worden seksueel opgevoed door een broer van hun vader, de vrouwen door een zus van de moeder. Alle in en outs komen aan bot. Vrouwen bekeken en bekijken in dat land zeer openlijk hun schaamlippen en masseren die ook bij elkaar. Praten openlijk met elkaar over seks (van 15 - 85 jaar), hebben daar dikke pret om en voelen zich heerlijk in hun lijf zitten. Waren stom verbaasd te horen dat wij in NL over schaam lippen praten, iets wat daar ondenkbaar is (labia heet het daar) en dat wij totaal anders met seks omgaan.
Als in een huwelijk daar de vrouw bijvoorbeeld niet kan klaarkomen, dan komt er een professional bij, door de familie georganiseerd, en die helpt dat het stel een handje en legt zaken nog beter aan uit aan beiden partijen. Dus die vrouw is aanwezig bij de daad. :list: :list: :list: kan nog wel even doorgaan.
Dus ja Nederland, inclusief ik zelf, wij zijn preuts.
Ik denk wel vergeleken met de tijd dat ik 20 jaar was (hadden we net de seksuele revolutie gehad) waren we denk ik, minder preuts.
Iemand noemde net het woord: "je ongemakkelijk voelen", ik vind dat een goede vertaling van preuts zijn. Allemaal kennen we wel eens dat gevoel. Het grote verschil is, dat de een er allerlei filosofieën aanhangt om eigen omgaan met ongemakkelijkheid, seksualiteit te staven met allerlei argumenten wel of niet vanuit het geloof en mensen die zich niet ongemakkelijk voelen met bloot, seks en seksen op hun plek te zetten want :list: :list: , en de ander daar toch wat gemakkelijker mee om kan gaan.
Het allerbelangrijkste is denk ik, dat iedereen gewoon doet waar hij of zij zich goed bij voelt. Wil jij nooit je blote kont aan een ander laten zien, dan vooral niet doen. Heb jij er geen moeite mee, dan vooral wel doen. Dat maakt het leven erg simpel en eenvoudig.
Vrouw en man, durf te leven op zo'n manier dat jij je goed voelt. Accepteer dat anderen het anders doen en laat iedereen in zijn waarde. Ik gelukkig en jullie gelukkig. Wat willen we nog meer in deze wereld :)) .

Waar is die open maatschappij dan?? Eerlijk gezegd lijkt zoiets mij vreselijk!Ik weet het alleen van Bonobo's (apen) die veel sex in de sociale omgang hebben.Maar ook bij dieren is dat een uitzondering.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:48


Cookies
Berichten: 6576
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:26

Chubby schreef:
Even inbrekend na sommige erg mooie en wijze posts :) Morgen is het de internationale dag van het naakt tuinieren. Het kan wat frisjes zijn, maar wie weet hoe tof het voelt om uit je comfortzone te stappen :')


Lekker de frisse wind door de voorbibs. :brr: