Preutsheid in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:34

belle_boef schreef:
Pantykous schreef:
Ik doe dan een shirt aan, maar dat komt omdat ik dat netter vind. Een man in z'n blote bast aan de deur vind ik ook niet netjes.

Maar het is wel zijn huis waar je aan de deur staat, daar mag hij toch weten wat hij doet?


Dat mag zeker, daar had ik het ook niet over :D

Vind borstvoeding ook zo'n non-discussie, je ziet dan niet eens wat.

Zo lang mannen topless mogen, dan geldt dat voor vrouwen ook vind ik. En juist door er zoveel schaamte/angst rondom te creëren bevestigen we dat er inderdaad iets raars aan de hand is met al die tieten. Terwijl dat niet zo is.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:40

Linde99 schreef:
Yonker schreef:
47 is toch niet de oudere generatie, ik bedoel 70/80+ de mensen die nog heel gelovig zijn :j


Net alsof alle mensen die 70/80+ zijn allemaal heel gelovig zijn :')


Dat zeg ik toch helemaal niet :roll:

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:42

Linde99 schreef:
Yonker schreef:
47 is toch niet de oudere generatie, ik bedoel 70/80+ de mensen die nog heel gelovig zijn :j


Net alsof alle mensen die 70/80+ zijn allemaal heel gelovig zijn :')



Wilde ik net schrijven :D Het is ook erg afhankelijk van waar je vandaan komt in Nederland.

Ben ook geboren in de jaren 70 en inderdaad toen ik als tiener naar het strand ging was het merendeel van de vrouwen topless. Niets geks aan , hoe meer mensen het doen hoe minder "big deal".

Ik heb geen enkel bezwaar tegen topless, en zelfs bloot, zonnen en zwemmen op het strand.
Leven en laten leven, uiteindelijk heeft toch iedereen gewoon "zijn/haar blootje"?

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:43

Yonker schreef:
Dat zeg ik toch helemaal niet :roll:


Nou je zegt 'mensen van de oudere generatie'. En vervolgens zeg je dat je daarmee bedoelt mensen van 70/80+ die heel gelovig zijn, dus ik interpreteer dat wel zo ;)

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:43

Yonker schreef:
Het zijn maar borsten hoor die bijten niet.


Gelukkig niet zeg _O-

Ik snap de taboe op borsten ook totaal niet.
Totaal naakt heb ik wel meer moeite mee, op het strand/zwembad dan.

Stel je voor borsten met slagtanden :j _O-

Hou op hou op! Ik denk in plaatjes en ik pis zowat in Mn broek hier.

Ik lag vroeger altijd topless, samen met 3 vriendinnen op vakantie. Met mijn vorige vriend regelmatig naar t naaktstrand. En ook veel naar de sauna. Heet niets met sex te maken wel dat ik graag egaal bruin ben.
Tegenwoordig een vent die dat liever niet openbaar doet en niet meer t lijf dus nu hou ik t bij de eigen tuin

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:46

Elisa2 schreef:
Ik vind in bikini op het strand al vreselijk omdat je zo bekeken word..topless lijkt me dat alleen maar erger + het feit dat iedereen tegenwoordig een camera/ fototoestel op de telefoon heeft. Dan schaam ik me niet voor mijn lichaam maar ik vind dat toch wel prive.

Voor de rest worden vrouwenborsten hier toch altijd nog erg geassocieerd met sex/ lust etc. juist ook door de oversexte (mannen)maatschappij en daarom word er ook krampachtig mee omgegaan denk ik.

Borstvoeding geven zou juist de normaalste zaak van de wereld moeten zijn, want daar zijn die dingen eigenlijk voor..de rest is bijzaak. Ik heb daar dan ook totaal geen problemen mee. Midden in een restaurant is wat minder handig wellicht.

Voor de rest moeten vrouwen zelf weten wat ze doen,wel of niet topless. Dat is persoonlijk..maar ik kan me wel voorstellen dat ze voorzichtiger worden door de oversexte maatschappij en het extra risico op aanrandingen etc. (uitlokking) noem maar op.
Goed geschreven en sterke punten.

Los van het 'aandeel' v.d. mannen, want ik zal niet ontkennen dat die er zijn (al denk ik een stuk minder dan de meesten hier). Wat zouden jullie vrouwen hier aan kunnen doen?

Als ik bijv. kijk naar het VK/Ierland/Schotland, daar zijn in mijn ervaring de vrouwen een stuk mondiger. Daar moet je in een pub echt geen ruzie mee krijgen, kun je gerust een stomp op je neus verwachten. Al kan dit voor sommige mannen een trigger zijn, het zal er ook een hoop afschrikken.

Of bijvoorbeeld de meer zuidelijke landen, op bijv. Mallorca of in Italië, daar begreep ik opeens hoe het voelt om nagefloten/roepen te worden. Ik bedoel dan door vrouwen, lol. Best bizar. Je ziet wel duidelijk dat vrouwen er ook plezier in hebben.

Nu zeg ik niet dat dit hier ook de oplossing gaat zijn, beide zijn imo typisch lokale cultuureigenschappen. Ik vraag me wel af wat hier zou kunnen werken. Want blijkbaar schrikt het ene hoop vrouwen af, er moet toch ook vanuit jullie een verandering mogelijk zijn?

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:51

Mijns inziens kun je problemen het beste oplossen door ze bij de horens te pakken (referentie aan die slagtanden :D ) en niet door ze te bedekken. Dus het gewoon zijn van alledaags (dus niet perfect gephotoshopt) naakt bespreekbaar maken en je vrouw staan, met of zonder bikini aan.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:54

Kaka schreef:
Mijns inziens kun je problemen het beste oplossen door ze bij de horens te pakken (referentie aan die slagtanden :D ) en niet door ze te bedekken. Dus het gewoon zijn van alledaags (dus niet perfect gephotoshopt) naakt bespreekbaar maken en je vrouw staan, met of zonder bikini aan.



Ik zag al meteen het beeld voor me: een vrouw topless op het strand, wordt er op aangesproken, en terwijl ze de ander haarfijn uitlegt waarom hij/zij zich niet moet aanstellen grijpt ze naar dr tieten en gaat dr mee lopen schudden. _O- _O-

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:55

Kaka schreef:
Mijns inziens kun je problemen het beste oplossen door ze bij de horens te pakken (referentie aan die slagtanden :D ) en niet door ze te bedekken. Dus het gewoon zijn van alledaags (dus niet perfect gephotoshopt) naakt bespreekbaar maken en je vrouw staan, met of zonder bikini aan.


*\o/* *\o/* *\o/*

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:56

Ik geef toe dat mijn woordkeuze bewust was :D

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:57

Brainless schreef:
Balou_k schreef:
Oude mensen van die generatie juist niet volgens mij.

Ik herinner het mij nog goed dat mijn moeder vroeger regelmatig topless ging zonnen in de tuin of aan het strand. Aan het strand was dat sowieso een relatief normaal gegeven. Tegenwoordig is dat ‘vreemd’.

(Mijn moeder is 47)

47 is niet "de oude generatie".
Dat zijn de mensen daarboven (dus 65/70+).
Als je moeder 47 is is ze geboren in de jaren 70 en toentertijd kwam topless zonnen en naaktstranden helemaal in (in bepaalde delen van het land).


Mijn oma net zo, die is 73, telt die wel?
Met mijn moeder probeer ik aan te geven dat er in slechts 10/15 jaar tijd veel veranderd is. :)

Edit:
De oude generatie 60/70 die ik ken spreken allemaal van hun langere korte broeken, maar wel topless zonnen. Mijn moeder (47) deed tevens niet anders op het strand, op het dek van onze boot, in de tuin en ja zelfs jaren in het zwembad op het peuter/kleuter gedeelte lagen de mama’s topless.

Ik was destijds jong en kende weinig anders. Een lijf is maar een lijf en er bestaan er tig van.

Marije112

Berichten: 3401
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:04

Interessant topic!

Ik heb altijd geleerd vanuit huis dat je een bikini draagt en mocht je in de buurt van de openbare weg komen, de deur open doen, op een terras gaan zitten of een winkel inlopen draag je een shirtje en broek (of jurkje of wat dan ook).
Ik heb een aantal keer geprobeerd te zonnen zonder bikini topje, maar voelde me zo ongemakkelijk (jaja, zelfs in mijn eigen tuin haha!) dat ik het niet meer probeer.
Waar ik nu woon zal ik het niet in mijn hoofd halen om topless of naakt te zonnen :'), veels te gevaarlijk.

Wat ik van topless dames op het strand/meertje vind... Ik weet het niet zo goed. Ik voel me altijd opgelaten als ik zie dat dames dit doen en zal ook nooit naast iemand gaan liggen die topless ligt. Mocht ik met vriendinnen gaan en een van hen zal topless gaan liggen zou ik dat ontzettend ongemakkelijk vinden.
Aan de andere kant, iedereen moet lekker doen waar die zelf zin in heeft.
Ik weet het dus niet zo goed want 1. topless dames moeten doen wat ze willen maar 2. ze maken mij ongemakkelijk. Wie van ons is dan 'fout' :') ? Ik die ongemakkelijk raak of de dames die doen wat ze zelf willen?

Overigens vind ik borstvoeding in een restaurant/terras een totaal andere discussie. Als ik een lekker broodje zit te eten hoef ik echt geen tiet bij de tafel langs me te zien, ik zal gelijk mijn eetlust verliezen :o . Hang daar even een sjaaltje/doek overheen alsjeblieft.

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:06

Van een borst je eetlust verliezen? :+

Edit: en het is wel borstvoeding, maar tieten zie je voorbij vliegen?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:09

Inderdaad, in de jaren '70 was het doodgewoon om topless te zonnen. Ik kan me dat nog herinneren van toen ik klein was. Wij naar de recreatieplas om lekker in het water te spelen, moeder en tante topless in de zon zoals het merendeel van de vrouwen daar. Vonden we doodnormaal, niemand deed daar spastisch over.

Er is echt iets veranderd, maar ik weet niet of je het preutsheid kunt noemen.
Ik heb het idee dat met name jongeren door social media een nogal verknipt beeld hebben van bloot en sexualiteit. In de jaren '70 was het vooral vrijheid, blijheid en werd bloot in de zin van topless zonnen nadrukkelijk niet gesexualiseerd (wat niet wil zeggen dat het geen lustgevoelens kon oproepen uiteraard). In de huidige samenleving is er een overmaat aan sexueel getinte 'content' laagdrempelig beschikbaar, en tegelijkertijd wordt er heel verkrampt omgegaan met sex. Ik denk dat mensen daar onzeker door worden en overal gevaren gaan zien. Tegenwoordig komt iedere verkrachting en aanranding levensgroot in het nieuws, en dat kan de indruk wekken dat er achter elke struik een aanrander op de loer staat.
Anderzijds is slutshaming, het fenomeen kechs, erg verontrustend en een aanwijzing dat de dubbele moraal jegens vrouwen hier en daar weer behoorlijk in opmars is.

Wat betreft het verschil tussen een topless man en een topless vrouw, vrouwenborsten behoren tot de erogene zones en worden dus sneller geassocieerd met sex, bij mannentepels (borsten hebben alleen mannen met overgewicht) is dat nauwelijks het geval. Dus in die zin kan ik me het wel voorstellen dat daar verschillend tegenaan gekeken wordt. Maar het heeft dus ook te maken met wat men als normaal ervaart.

Persoonlijk vind ik dat iedereen zelf moet weten of ie topless op het strand wil liggen. In het overige openbare leven liever niet.
Ik heb nog een trauma van de nudistencamping in Kroatië waar ik vroeger met mijn ouders heen ging. Naakt op het strand, prima (al hield ik als 14 jarige puber wel een bikinibroekje aan). Maar naakt in de campingwinkel, op het terras, op de midgetgolfbaan ... nee. Gewoon echt nee.
Laatst bijgewerkt door Askja op 26-07-18 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:09

Tieten zijn bijzondere dingen, met tanden en schijnbaar hebben ze ook vleugels? :Y)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:14

fransje23 schreef:
Tieten zijn bijzondere dingen, met tanden en schijnbaar hebben ze ook vleugels? :Y)
Dus 2 extra monden, damn dan banketstaaf ze drie keer zo vaak de oren van je kop en als je ze met een oog verkeerd aankijkt vliegen er 2 mini piranha's op je af :')

Sabri

Berichten: 1408
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:15

Ook ik ben geboren in de jaren 70. Nederland is inderdaad een stuk preutser geworden. Zelf kom ik al jaren in sauna, bezoek vaak naaktstranden, ook wel fkkcampings. Zie bij de naaktstranden ook iets nieuws gebeuren, er liggen enkele tussen die wel topless zijn maar het broekje nog aanhebben, ook stelletjes waarvan dan de man ook zijn broek aanhoudt. Blijkbaar voelen deze mensen zich dan ook al naakt. Ik vind het wat een rare ontwikkeling. Ik weet niet zo waar het vandaan komt maar misschien inderdaad toch de vele immigranten die voor hun geloof niet bloot mogen een wat aangestekende werking heeft. Op het naaktstrand lig ik vaak langs het textielgedeelte, ik als naturist vind het eigenlijk vrij absurd met deze hitte mensen met hele grote badpakken en ander insnoerend textiel aan vol in de zon te zien zonnen. Voel me een stuk vrijer zonder kleding aan en vind egaal bruin echt een stuk mooier.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 26-07-18 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

cinniz123

Berichten: 4401
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:16

Booooo schreef:
Ik vind het echt vreselijk om topless vrouwen te zien := Hou dat lekker prive..
Zelfde dat ik nooit naar een sauna zou gaan waar je naakt moet zijn :+

Ik ben 25, dus misschien de jongere generatie waar ze het over hebben. Maar oudere collega's denken precies hetzelfde. Niet iedereen wilt tegen bloten tieten aankijken.


Als ik jou reactie lees....
Denk dat menig man dan ook maar een bovenstukje aan moeten want er zijn er zat met grotere tieten als ik :')

Ik ben van mening leven en laten leven.

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:16

fransje23 schreef:
Tieten zijn bijzondere dingen, met tanden en schijnbaar hebben ze ook vleugels? :Y)


Kijk, daar zou ik toch ook een beetje bang van worden. :')

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:17

Ailill schreef:
fransje23 schreef:
Tieten zijn bijzondere dingen, met tanden en schijnbaar hebben ze ook vleugels? :Y)
Dus 2 extra monden, damn dan banketstaaf ze drie keer zo vaak de oren van je kop en als je ze met een oog verkeerd aankijkt vliegen er 2 mini piranha's op je af :')


:') :') :')

Laurora

Berichten: 2648
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:21

Als klein meisje, toen ik nog niet eens borstjes had, moest ik altijd een bikini met bovenstukje of een zwempak aan van mijn oma als ik wou zwemmen ofzo. (mijn ouders waren niet zo moeilijk hoor)
Ik vroeg dan altijd "waarom moet papa dan geen bovenstukje aan? Die heeft toch ook kleine tietjes?" heeft ze nooit een bevredigend antwoord op kunnen geven :')
En dat vind ik dus nog steeds. Ik ging laatst zwemmen, en er liepen nogal wat stevige mannen rond, waarvan sommige grotere (man)boobs hadden dan ik! Maar omdat ík een vrouw ben, en (grote) borsten tot op zekere hoogte een evolutionair voordeel hebben (grote borsten=veel melkproductie voor het nageslacht) waardoor er een soort status en daarbij een erotische betekenis aan word gehangen, moet ik ze bedekken.
(nou ben ik zelf verschrikkelijk preuts, ik zou nooit van mn leven topless gaan in het openbaar/sauna, maar dat heeft te maken met mijn lage zelfbeeld)
Ik vind dat vrouwen overal en altijd topless zouden moeten kunnen gaan, op plekken waar dat ook van mannen geaccepteerd word.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 26-07-18 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:21

Ik heb niet alles gelezen hoor.. maar waarom vinden vele van jullie dat een ontbloot mannen bovenlichaam hetzelfde is als een ontbloot vrouwen lichaam?

Ik kan mij hierin namelijk alleen maar bedenken dat borsten door manen / kinderen zoizo als iets erotisch gezien wordt.


Ik vind topless zonnen op openbare plekken voor vrouwen dan ook niets..
Waarom moeten kinderen dat allemaal gelijk al zien?
Ik kan mij herrinneren dat ik dat vroeger ook echt niet fijn vond..

Maar goed ik zal wel preuts zijn dan.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:24

Ik 46, zonde vroeger jaren 80/90 ook altijd topless op het strand. Was heel normaal en fijn. Kan me nog wel als kind herinneren dst mijn moeder in Spanje verboden werd topless te zonnen. Kwam er echt politie je vertellen je top aan te doen of anders boete en vertrekken. Dit was eind 70er jaren
Zou nog graag mn top uit trekken maar ondanks mijn borstjes er nog appetijtelijk uit zien doe ik dat alleen nog thuis in de tuin. Puur omdat het inderdaad in ene weer not done is topless te zijn en ik me erg ongemakkelijk zou voelen het wel te doen.
Ergens wel jammer dat dit niet meer zo is als toen. Was echt vrijheid blijheid gevoel. Heerljjk zwemmen ook met je tetten los
Laatst bijgewerkt door Popstra op 26-07-18 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije112

Berichten: 3401
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:27

Balou_k schreef:
Van een borst je eetlust verliezen? :+

Edit: en het is wel borstvoeding, maar tieten zie je voorbij vliegen?


Jammer dat je alleen reageert op dat hele kleine stukje van mijn post :). En ja, ik verlies helaas mijn eetlust van het zien van borstvoeding geven. En dat bedoel ik niet het deel dat de kleine al klaar 'aan de borst is', maar vooral het 'aan de borst leggen' of van borst wisselen.
Maar, zoals ik voorheen al zei, dit is i.m.o. een andere discussie :j

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:27

wilmatj schreef:
Ik heb niet alles gelezen hoor.. maar waarom vinden vele van jullie dat een ontbloot mannen bovenlichaam hetzelfde is als een ontbloot vrouwen lichaam?

Ik kan mij hierin namelijk alleen maar bedenken dat borsten door manen / kinderen zoizo als iets erotisch gezien wordt.


Ik vind topless zonnen op openbare plekken voor vrouwen dan ook niets..
Waarom moeten kinderen dat allemaal gelijk al zien?
Ik kan mij herrinneren dat ik dat vroeger ook echt niet fijn vond..

Maar goed ik zal wel preuts zijn dan.

Omdat het niets bijzonder is :)
Dat is alleen wat je er in je hoofd van maakt.