Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 19:53

Het gaat in dit geval over het aanspreken van een kind en/of jongeren van iemand anders, die gemeen, discriminerend, seksistisch of pest gedrag vertoont tegen over een persoon.

Ik vroeg mij af wat de ouders ervan vinden dat (een onbekend) persoon hier hun kind op aanspreekt als er sprake is van onaanvaardbaar gedrag. De reden waarom ik opeens op deze vraag kom, is omdat ik vandaag een situatie mee maakte waar ik in eerste instantie niet goed wist wat ik moest doen. Maar ik heb het als volgt opgelost;

Vandaag fietste ik door een straat heen waar een groepje kinderen/jongeren stonden van ongeveer 12 jaar, schat ik. Toen ik langs fietsten begonnen een paar van hun te roepen dat ik 'emo' was, mijzelf vast en zeker beschadigde (dit is netjes verwoord), dat ik een prutsmuts zou zijn en dat ik zeker een vieze vuile lesbienne was.

Ik ben halverwege de straat omgedraaid en terug gefietst en heb hun gevraagd of ze dit normaal vonden en wat er, doelend op "emo" en lesbienne, mis mee zou zijn. Hierop kreeg ik het antwoord dat ik er raar uitzag en dat ze daarom het nodig vonden om mij uit te schelden en te kleineren. Ik schoot op dat punt een beetje uit mijn pantoffel en heb met verheven stem gezegd dat ze zich zouden moeten schamen en dat kinderen zoals hun een slechte aanwinst voor de maatschappij zouden zijn. Weliswaar heb ik hun dit uitgelegd op een manier waarop hun het begrepen.

Hierna ben ik weg gefietst en (zoals verwacht) konden ze het niet laten om toch nog achter mij aan te roepen.

Maar mijn vraag is nu aan de ouders hier op bokt; Is dit goed handelen vanaf mijn kant? Tot hoever mag ik een kind van iemand anders terecht wijzen op zulk gedrag? Zijn ouders zelf nog wel streng genoeg om zulk gedrag bij een kind terecht te wijzen of is het nu een no-go om je kind hier voor te straffen?

Ik ben ook erg benieuwd naar wat de meningen hierover zijn en of er meer mensen zijn die zo iets zoals mij hebben mee gemaakt en hoe die het hebben opgelost.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:58

Nou ik zou me doodschamen als mijn kind zulke dingen zou roepen. Dus ja, ik vind het hartstikke goed dat je die kinderen hebt aangesproken. Al plant het maar 1 ienieminie zaadje van besef.
Mijn dochter heeft jaren terug eens iets kwetsend gezegd over een broertje van een toenmalige klasgenootje waar de moeder erg boos om was. Ik heb tegen mijn dochter gezegd dat ze dit zelf maar moet oplossen en maar naar het huis moet gaan, moet aanbellen en sorry moet zeggen tegen de moeder.
Dat vond ze enorm moeilijk, op het huilen af, maar ze heeft het gedaan. De moeder zei ook dat ze het heel goed van haar vond dat ze langskwam en haar excuses aanbood.
Soms doen kinderen domme dingen. Maar daar moeten ze wel op gecorrigeerd worden, anders leren ze er niks van.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:00

Van mij zou je er een doos merci op toe krijgen

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:01

Als jij het niet had gedaan en ik had het gehoord had ik ze wel aangesproken, zijn ze betoetert.

Dit gedrag hoort niet en mogen ze zeker wel te horen krijgen

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:01

Ik denk dat je het in dit geval beter gewoon had kunnen negeren. Ze vonden zichzelf denk ik alleen maar stoerder omdat je reageerde.
Ik hoef er niet achter te komen dat mijn kind pest, tuurlijk zeg ik er dan wat van. Nu is de jongste nog te jong die kan wat praten maar echt pesten doen ze nog niet op die leeftijd. De oudste is autistich gebleken, die heeft wel eens mee gedaan met pesten of plagen. Ik heb er met hem overgehad (toen wisten wij nog niet ) maar echt overkwam het niet. Hij zei maar hun deden dat ook was maar een grapje. Ik heb hem geprobeerd uit te leggen waarom dat geen grapjes waren, dat het andere kindje er verdrietig om was. Maar meer als oo kwam er niet uit. Ik blijf het wel herhalen als hij dingen doet en zegt die niet leuk zijn of bot over komen. Maar ik heb niet echt het idee dat hij het echt snapt.

Een ander mag er mee bemoeien aanspreken maar wel tot zo ver.... Ik kan er heel slecht tegen als ik mijn kinderen corrigeer en iemand anders gaat daar ook nog eens op. Of voor ik uberhoudt de kans krijg om in te grijpen en iemand anders zit er al boven op. Maar ben ik er niet bij of zie ik het niet dan vind ik ander verhaal dan zul je mij niet horen. Maar de manier waarop vind ik ook weer een punt.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:02

Sizzle schreef:
Van mij zou je er een doos merci op toe krijgen


Dat inderdaad!

En die kids uit je post, TS, die zullen misschien onderling stoer doen en nog wat naroepen, maar als er 1 thuis nog even nadenkt en wellicht tot conclusie komt dat het echt zwaar ongepast is, dan heb je al klein stukje doel bereikt.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:07

Goed van je juist dat je ze aangesproken hebt, dapper van je +:)+

Ik vind het prima als een ander mijn kind aanspreekt, mits het wel eerlijk is en op een fatsoenlijke manier gebeurd. Maar die van ons is 6 en daar zit ik er zelf bovenop dat hij een beetje normaal doet, die moeten het nog leren :)

Wel vind ik het vervelend als hij met andere kinderen speelt, dat die ouders hun kind dan niet corrigeren als die zich misdraagt. Ik voel me er dan ook niet zo prettig bij om dat andere kind te gaan bemoederen, vind dat iets dat de ouders zelf moeten doen als ze er bij staan.

Zijn er geen ouders bij dan kunnen ze imo niet vroeg genoeg leren dat op acties, reacties kunnen komen :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:11

Sizzle schreef:
Van mij zou je er een doos merci op toe krijgen


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Mee eens!

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:16

Nou inderdaad, als mijn kind zoiets zou doen, twijfel niet om ze er op aan te spreken. Ik zou me wild schamen als mijn kind zich zo zou misdragen.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:19

Suzanne F. schreef:
Nou ik zou me doodschamen als mijn kind zulke dingen zou roepen. Dus ja, ik vind het hartstikke goed dat je die kinderen hebt aangesproken. Al plant het maar 1 ienieminie zaadje van besef.
[Knip]
Soms doen kinderen domme dingen. Maar daar moeten ze wel op gecorrigeerd worden, anders leren ze er niks van.


Helemaal mee eens!
Mijn zoon is 12, zit in de brugklas en een echte puber aan het worden. Dé tijd om grenzen op te zoeken (en daar ook overheen te gaan) en waarbij groepsdruk steeds groter wordt. Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat hij zich altijd netjes zal gedragen als ik er niet bij ben, al hoop ik het natuurlijk wel. Dus prima dat iemand hem dan aan zou spreken als hij zich niet fatsoenlijk gedraagt. En als ik er zelf achter zou komen dan hing er zeker een consequentie aan voor hem.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:20

Oh aan mij hadden ze ook een verkeerde gehad hoor. Als kinderen zich ontfatsoenlijk gedragen zeg ik daar wat van. Ouders erbij of niet. Als ouders hun kind niet wensen op te voeden doe ik dat wel desnoods.

Ik heb al eens een heel boze vader aan de deur gehad. Omdat ik lelijk had gedaan tegen zijn prinsje (jaar of 8/10). Zijn woorden waren iets minder fraai overigens. Maar het jochie heeft er wel van geleerd. :j

Hij vond het namelijk erg stoer om zijn arm door de heg te steken met een fles in de hand en heel hard roepen. Bijt dan bijt dan k u t hond dan ben je lekker schuld. terwijl mijn heel boze herder aan de andere kant probeerde zijn arm er af te eten. Die er goddank niet bijkon vanwege een dubbel aangelegd hek om die reden ook. 8)7

Ben omgelopen, heb hem aan zijn kraag de heg uitgesleept en hem gevraagd waarom hij dit. Of hij besefte wat het gevaar was van wat hij deed. En of hij het leuk zou vinden als ik zo tegen hem zou gaan roepen. En wat hij dan zou doen als ik dat tegen hem deed. Alle antwoorden waren nee dat vond hij niet leuk en nee hij wist het risico niet, affijn. Ik heb niet geschreeuwd of gescholden. Enige aanraken was aan zijn kraag de heg uit trekken. Maar ik ben wel heel duidelijk geweest. Aardig maar duidelijk. }>

Daarna was hij juist degene die zijn vriendjes uitlegde dat hondjes ook gevoel hadden en kunnen schelden net als mensen. Maar papa was heel boos op me. :+

Mij nog steeds een raadsel waarom hij dat een goed idee leek trouwens.
Laatst bijgewerkt door karuna op 10-01-22 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:21

Ik zou je hartelijk bedanken, dit is gedrag wat ik echt niet acceptabel vind.

Hier spreek ik ook regelmatig kinderen aan, wij hebben een speeltuin voor de deur waar op houten speeltoestellen vuurwerk afgestoken werd, planten uit de grond werden getrokken en rond gegooid en met stenen gegooid werd naar elkaar en andere kinderen. Dit zijn situaties waarin ik zeer zeker iemand anders zijn kinderen zal aanspreken.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:24

Ja, als mijn kinderen zelfstandig buiten zijn zonder mij vind ik dat anderen ze aan kunnen spreken op ongepast gedrag. Kinderen moeten leren wat wel en niet kan en ze moeten leren dat niet iedereen het accepteert als ze zulke dingen roepen (en terecht!!) en dat je het niet kan maken. Dat een vreemde de aanspreekt heeft vaak nog meer effect dan dat een ouder dat doet. Vreemde ogen dwingen.

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:25

12???

Waar leren kinderen dat soort lelijke woorden? Toen ik 12 was gebeurde dat echt nog niet... Ik ben ook bang waar het heen gaat met de jeugd. Maar goed als ik al lees dat ze er ook niet voor terugdeinzen elkaar al neer te steken op die leeftijd verbaast het mij niks.

Ik ben geen ouder , maar ik vindt dat je meer als in je recht hebt gestaan. Ik vindt het juist goed dat je geprobeerd hebt wat bij te brengen aan dit soort asociale gedrag. Kinderen zien letterlijk geen gevolgen van hun gedrag. Maar het kan best dat 1 de aanstichter is en de rest klakkeloos volgt.

Maar de opvoeding is tegenwoordig ver te zoeken.... Vindt het ook wel vervelend voor jou dat je dit mee hebt moeten maken , het is absoluut niet leuk :(

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:33

Maar wat voor ouders zijn het als hun kind dat soort dingen zegt? Dan gaat er toch iets compleet mis in de opvoeding? Groepsdruk of niet; het kwam vroeger niet eens in me op om mee te gaan pesten. Laat staan dat soort dingen roepen. Mijn ouders wisten me heel goed bij te brengen dat je dat soort dingen niet zegt of doet, en altijd beleefd bent tegen iedereen.

Ik denk dat die behoefte om zich "stoer te voelen" onderdeel is van een heel verkeerde opvoeding. Dus ja, zeker er wat van zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:33

wemkelover schreef:
Ik denk dat je het in dit geval beter gewoon had kunnen negeren.

Negeren? Want dat werkt zo goed?

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:35

Denk het wel. Ze waren een reactie aan het uitlokken en die kregen ze.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:37

Wat bizar ts, echt heel naar voor jou.
Natuurlijk mag je hier iets van zeggen. Toen ik de titel las dacht ik dat het een verhaal was of je als buitenstaander een kind mag aanspreken op gedrag in het algemeen.

Maar dit was gewoon gericht gemeen naar jou dus natuurlijk mag je er iets van zeggen. Of diegenen nou 12 of 85 is, man of vrouw ect. Ect.

Daarnaast vind ik dat kids ook mogen worden aangesproken door de omgeving. Alleen invloeden van de ouders lijkt mij erg eenzijdig. It takes a village to raise a child.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:41

wemkelover schreef:
Denk het wel. Ze waren een reactie aan het uitlokken en die kregen ze.


... maar ze kregen niet wat ze wilden.

Het doel was zoiets als 'wij samen gaan iemand anders een rotgevoel bezorgen'.

Als je dan een confrontatie krijgt met iemand die het niet pikt - 'dat was nou niet bepaald de bedoeling...' (en meestal ook niet leuk).

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:42

Ik heb zelfs wel eens een 2 a 3 jarige in een indoor speelpark vriendelijk bij de arm gepakt en gezegd; Nee nu niet meer. Omdat hij meermaals op mijn jonge neefje sprong. Zijn ouders stonden erbij en keken ernaar ;) Tja, dat is ook een keuze he, maar vanwege het plezier en de veiligheid van mijn neefje heb ik het wel opgelost

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:44

Verbaal prima
Aanraken in welke vorm dan ook is not done...

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:46

Mijn dochter heeft op school geleerd dat kinderen die het voor elkaar opnemen superhelden zijn.
Dan kan ik als ouder pest gedrag op straat natuurlijk niet negeren.
Ik heb laatst een jongetje aangesproken op aggressief gedrag richting zijn hond, als ik het nog een keer zie bel ik aan bij de ouders.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:48

:wow: wat moedig van je , als je weet wie hun ouders zijn zou ik het met deze uitleg ook daar parkeren :x
Zoals eerder vermeld zou ik het vreselijk vinden als mijn koters zo onrespectvol zouden zijn tegen iemand over zaken die hun niet aangaan. je bent wie je bent en daar heeft niemand iets mee te maken! :#

Zelf heb ik de ouders van de pestkop van mijn zoon overgeslagen en ben gewoon naar de juf gegaan,omdat zij zekerweet dat haar zoon het zo niet bedoeld en ook niet doet. Tja ik word wel afgerekend en afgeschilderd als een aansteller maar een kind van7 die er eentje van 4 onderhanden neemt
met pesten, mishandelen(schrammen, wonden die gehecht geplakt zijn maar ook kneuzingen) en buitensluiten dat is niet oke. Ook niet als je de duurste auto en het grootste huis hebt van het dorp! ;)

de uitnodiging voor haar dochter die altijd dikke vriendinnen waren met onze dochter werd afgezecht om corona, als haar man overlijd is er geen inkomen... dubieus maar de meiden mogen niet meer samenspelen. En gek genoeg kan mijn dochter beter haar eigen pad bepalen dan dat meisje want het is opvallend hoevaak of er nu wel andere kinderen komen spelen ipv dat meisje!.

De juf heeft het echt prima opgelost en sinds tijden komt zoon lief huppelend uit school en hij is weer zijn oude ik.
Andersom had ik echt mijn kind aangepakt en ik hoop dat ouders echt naar ons toekomen of de juf als er wat is hoe klein ook in de jeugd ligt de basis van een een hele nieuwe generatie! ;)
Laatst bijgewerkt door kwita op 10-01-22 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:48

Soms is negeren idd soms beter, want dat hebben ze er de lol niet van.
Bij dat soort kinderen komt het niet eens over als je ze aanspreekt. Zeker niet als het een groep is.

Aan de andere kant. Als mijn kind het zou doen, zou ik er geen moeite mee hebben als ze erop aangesproken worden. Want dit soort gedrag is onaanvaardbaar.
Ik zou je echt hartelijk bedanken!
En thuis was er het laatste woord nog niet over gesproken.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:48

Ts goed dat je er iets van hebt gezegd.
En wat ik zo lees heb je het netjes gedaan.

Ik heb 1,5 jaar geleden kinderen aangesproken dat vuurtje stoken met die enorme droogte geen goed plan was. Gingen schelden en wegrennen.
Ik heb toen de fietsen in mijn voortuin gezet.
Halfuur later kwam moeder aan de deur.
Uitgelegd dat het enorm droog was, pakjes lucifers laten zien die ze hadden laten vallen.
En aan de kinderen gevraagd of de bewoners dan in hun bed mochten logeren als hun huizen zouden afbranden.
Moeder was blij dat ik had ingegrepen.