De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is er gebeurd met Madeleine McCann?

Madeleine leeft nog
57 (3%)
Madeleine is als gevolg van een ongeluk overleden
132 (9%)
Madeleine is ontvoerd
133 (9%)
Madeleine's ouders zijn betrokken bij het verbergen van haar lichaam
464 (32%)
De verdwijning van Madeleine wordt opgelost
110 (7%)
De verdwijning van Madeleine blijft voor altijd een mysterie
531 (37%)

Totaal aantal stemmen: 1427


Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 08:00

ThreeFingers schreef:
Als je bv vraagt: Wie is HiDeho4?

Zulke vragen worden genegeerd, wel worden keer op keer de video's van HiDeho4 als betrouwbaare bronnen gebruikt..


Dit soort vragen worden niet genegeerd. Ik heb daar gewoon geen antwoord op.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:07

Lusitana schreef:
ik snap niet dat er mensen zijn die bepaald gedrag willen goedpraten of ontkennen.
Alleen omdat de Mcanns een kind zijn verloren.
Dit geeft naar mijn idee exact aan hoe jij ertegenaan kijkt. De mcCanns moeten niet denken dat ze, 'alleen omdat ze een kind verloren zijn' (noem het maar niks) zich mogen profileren op de manier waarop ze dat doen. Ze mogen gewoon publiekelijk gemangeld worden, want er is al besloten dat ze hoe dan ook schuldig zijn, of ze nu te maken hebben met Madeleines verdwijning of niet, of er nu hard bewijs is of niet, het zijn slechte ouders en ze verdienen geen enkele empathie.
Als je alles vanuit die optiek bekijkt en beoordeelt, is het niet zo vreemd dat alle informatie in het nadeel van de mcCanns geïnterpreteerd wordt.

Overigens, ik heb me eens wat meer verdiept in die Amaral, maar die is niet kapotgemaakt door de mcCanns, die heeft zijn eigen figuurlijke graf echt helemaal zelf gegraven.

Dank Daphara voor je bijdragen, fijn dat je terug bent.

Zelf ga ik verder niet meer inhoudelijk reageren, ik ga weer meelezen. Het blijft een intrigerende zaak in meerdere opzichten.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:31

Daphara verdient een lintje

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:50

https://youtu.be/VwCLqJBTU64

Deze link wil ik even met jullie delen, is wel in het Duits, het is een interview met de moeder van Rebecca Reusch. De moeder verteld/legt uit. Hoe met name de pers, informatie naar buiten brengt.
Het sluit mooi aan, waar we op dit moment hier bespreken!

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:27

Askja schreef:
Lusitana schreef:
ik snap niet dat er mensen zijn die bepaald gedrag willen goedpraten of ontkennen.
Alleen omdat de Mcanns een kind zijn verloren.
Dit geeft naar mijn idee exact aan hoe jij ertegenaan kijkt. De mcCanns moeten niet denken dat ze, 'alleen omdat ze een kind verloren zijn' (noem het maar niks) zich mogen profileren op de manier waarop ze dat doen. Ze mogen gewoon publiekelijk gemangeld worden, want er is al besloten dat ze hoe dan ook schuldig zijn, of ze nu te maken hebben met Madeleines verdwijning of niet, of er nu hard bewijs is of niet, het zijn slechte ouders en ze verdienen geen enkele empathie.
Als je alles vanuit die optiek bekijkt en beoordeelt, is het niet zo vreemd dat alle informatie in het nadeel van de mcCanns geïnterpreteerd wordt.

Je doet aan eigen invulling.
Het feit dat ze hun kind verloren zijn is op zich verschrikkelijk, hoe dat dan ook gebeurd is.
Het feit dat de tabloids op de loop zijn gegaan is niet okee, de journalistiek was ver te zoeken. Er werd geen verslag gedaan of onderzoek, er werd vooral gezorgd dat er pakkende koppen waren die heftige reacties uitlokten, of het nou waar was of niet, rectificeren kan altijd nog, daar hebben ze potjes voor. Hetzelfde zag je je trouwens gebeuren met Brückner, of om een heel andere zaak tenemen, Johnny Depp die een "wife beater" werd genoemd en terecht ze voor het gerecht sleept.
Twitterzal ook wel bol gestaan hebben, maar daar weet ik verder niks van.
Ik ben het dus niet eens met dat soort praktijken.
Echter, op het moment dat mensen zich schandelijk gaan misdragen, vind ik het ook okee om dat gewoon te bespreken.
En illegale praktijken uithalen, is schandelijk gedrag. Politie willen manipuleren en intimideren, is schandelijk gedrag.
Een persoon, die nooit 1 kwaad woord over de McCanns heeft los gelaten he, en nog niet, vernietigen om een boek en sowieso boeken van de markt houden en halen, is schandelijk gedrag.
Liegen is schandelijk gedrag en gezien ze van alles bijstellen in hun verhalen, zitten dara gewoon leugens bij, hoe je het wendt of keert.
Niet mee willen werken aan een reconstructie van de politie (en dat geldt ook voor de rest van de groep die daar een zeer hautaine houding tegen aannamen "ik zal wel zien of ik dat wil doen als de voorwaarden me schikken" of iets van die strekking, is schadalig.
En dan ook nog beweren dat ze zo meewerkten. Ze werkte mee tot ze arguido werden en toen vluchtten ze het land uit.
Beweren dat je verantwoordelijke ouders bent terwijl je kinderen alleen laat in een vreemd land in vreemde bedjes, met de deur op een kier, is ronduit lachwekkend.
De president van het land beledigen, de politie beledigen, onderzoek niet serieus nemen (de honden zijn niet betrouwbaar, het is als "a flip of the coin").
Tegen het advies van de politie ingaan en daarmee het doodvonnis van je kind tekenen als dat nog leefde.

Dat is maar een greep van dingen die gewoon niet aan de haak zijn voor toeristen die op vakantie een kind zijn kwijtgeraakt.
Ze hebben geluk dat ze niet de gevangenis in zijn gegaan voor het alleen laten van de kinderen omdat ze verwachtten dat er een grote vergrijp bewezen kon worden. Ze hadden heel wat jaartjes kunnen krijgen.

Dus het is niet zo dat ik het okee vind dat mensen maar van álles over zezeggen. Maar ik vind het wel terecht dat de dingen die ze gedaan hebben die gewoon op z´n minst abnormaal en op zijn ergst illegaal ware en alles er tussen in gewoon benoemd wordt.

En mijn persoonlijke haat naar Gerry en Kate komt met name door hun beledigingen en hautaine houding. De smirk en lipcurl. Maar dat is verder totaal niet van belang in onderwerpen die ter sprake komen.
Het is hooguit iets dat me van videos met hen laat walgen.

Citaat:
Overigens, ik heb me eens wat meer verdiept in die Amaral, maar die is niet kapotgemaakt door de mcCanns, die heeft zijn eigen figuurlijke graf echt helemaal zelf gegraven.

De MCanns hebben gezorgd dat hij zijn geld en bezittingen is kwijt geraakt en naar zijn ouderlijke huis terug moest. Om een boek.
Niemand anders. Niets anders.

@TF Ik lees niet alle vragen, sorry.
HiDeHo Madeleine McCann is een in 2009 opgericht videokanaal dat videos plaats van onafhankeijke onderzoekers, docu´s, maar ook andere dingen die controversieel zijn rondom de zaak.
Ze hebben niet de waarheid in pacht, brengen gewoon dingen aan het licht.

Af en toe kunnen ze weer een gebande video ophalen en delen, tot die weer geband wordt. Zoals deze:
https://www.youtube.com/watch?v=UaUMiFhxs9o


https://www.youtube.com/watch?v=UaUMiFhxs9o
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-08-20 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:48

Hier ga ik kort op reageren, Lusitana nu geeft je zelf duidelijk aan dat je de McCanns haat..

Denk daar eens over na, hoeveel invloed dat heeft op jouw berichten...

Dat Amaral en zijn vrouw gescheiden zijn, is dat de schuld van de Mccanns?

Een scheiding kost heel veel geld, en misschien is hij daarom terug naar zijn ouderlijk huis.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:52

Schandelijk gedrag. Schandalig. Manipuleren. Intimideren. Lachwekkend.
Lusitana, uit je woordkeuze blijkt een bijna persoonlijke, diepe afkeer van de mcCanns. Dat is je goed recht, maar het doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van je posts. Dan kun je nog zo veel onderzoek hebben gedaan, maar als je steeds dit soort bewoordingen gebruikt voor het doen en laten van de mcCanns, kun je onmogelijk verwachten dat je posts als objectieve informatie gelezen worden. Als je daarentegen de feiten zou laten spreken, en je inhoudt wat betreft je woordkeuze, zou je met met je verhaal wellicht meer mensen bereiken dan diegenen die jouw visie op de mcCanns delen. M.a.w., dan preek je niet voor eigen parochie.
Tenzij dat je doel is uiteraard.

Wat betreft Amaral, ik heb aangegeven niet meer inhoudelijk te reageren, maar ik zal hier toch op een ander tijdstip (nu geen tijd) op terugkomen om duidelijk te maken waar mijn visie op zijn doen en laten op gebaseerd is.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:59

TF Ik heb hierboven even voor jou iets over HiDeHO gezet, mocht je de edit gemist hebben.

Dat ik ze haat omdat ze mensen hier beledigd hebben heeft zeker invloed op de toon die ik vaak aansla, maar niet op de onderwerpen.
Het veranderd de zaak op zich namelijk niet.

De scheiding van zijn vrouw heeft geen geld gekost, waarom zou dat geld kosten? Zij is een succesvolle vrouw die geen alimentatie ofzo nodig heeft... Bovendien heeft de scheiding later plaatsgevonden.
Nog maar een keer het interview dan?

Interview met Gonçalo Amaral in "GENTE" in 2012 dus 5 jaar na de zaak Maddie.


Citaat:
Na een paar jaar besloot u zich van Sofia te scheiden. Was het een gevolg van de problemen die u nog steeds hebt met Maddie's ouders, namelijk het feit dat u geen middelen meer hebt, geen manier om voor uzelf te zorgen?
Amaral: Het is te vroeg om dit soort boekhouding te doen. Huwelijken eindigen om verschillende redenen, die normaal gesproken binnen het persoonlijke domein van het ex-huwelijk zouden moeten vallen. Maar het was een weloverwogen beslissing tussen mij en de moeder van mijn dochter Inês.

Ik herinner me dat Sofia u tijdens dit proces altijd en te allen tijde heeft gesteund. Blijft ze u steunen, ook al is ze gescheiden? Op welke manier? Ondersteunt u haar ook?
Amaral: In feite was en is het zo, maar op dit moment wil ik haar en mijn eigen ruimte behouden. Ik wil graag weten dat ze nog steeds bereid is me te steunen, maar ik voel me beter om alleen naar het laatste gevecht te gaan. Zoals iemand heeft gezegd: toen we kinderen waren, hebben we de familie niet opgeroepen om ons te verdedigen. Het wordt tijd om alleen te zijn en ervoor te zorgen dat dit de beste manier is om de belangen van mijn dochter en haar moeder te verdedigen.

Komt er een echtscheidingsaanvraag?
Amaral: Echtscheiding is in onderlinge overeenstemming, en ik hoop dat het zo snel mogelijk zal worden verklaard, zodat Sofia haar pad volgt en ik het mijne. We koesteren geen enkele vorm van wrok en geven alleen om de toekomst van onze dochters. Ik zeg vaak dat als het goed gaat met de moeder van mijn dochters , het ook goed gaat met hen en daar geef ik om.

Heeft u uw dochters vaak bezocht? Hoe beheert u de afstand? Gaat u meestal naar de Algarve om ze te zien of ziet u ze in Lissabon?
Amaral: Wanneer ik maar kan, ga ik naar de Algarve of ze komen naar Lissabon. Ik blijf Rita als mijn dochter beschouwen, hoewel ik juridisch niet haar vader ben, en me zorgen maken over haar en haar toekomst, ik heb haar tien jaar zien opgroeien, wat niet kan worden gewist met het indrukken van een knop ofzo. Het internet en de mobiele telefoon helpen ook om de afstand tot mijn dochters te verkleinen.

U komt steeds dichter bij uw oudste dochter uit een ander huwelijk. Is ze in uw voetsporen getreden?
Amaral: Mijn oudste dochter, nu 27, is mijn vertrouweling geworden. Ik maak me nog steeds zorgen over haar toekomst, ondanks het behalen van haar academische doelen (diploma, master in strafrecht en advocaat in werkloosheid), zeg ik meestal dat ze deel uitmaakt van deze "zakelijke generatie". Haar moeder en ik zijn erin geslaagd om voor haar te doen wat veel ouders deden en zouden willen doen voor hun kinderen, om hen de voorwaarden te geven om te slagen, maar dat lijkt te laat. Mijn wens is dat ze gelukkig is.

Mist u uw gezinsleven niet?
Amaral:Ik denk dat heimwee naar het gezinsleven niet gunstig is. Het is logisch dat ik goede herinneringen heb aan dat gezinsleven, ik scheid van mijn ex-vrouw en niet van mijn dochters, wat voor mij de eerste reden van mijn bestaan ​​blijft.

Geniet u van het nieuwe 'single'-leven? Is het gemakkelijker om getrouwd of ongehuwd te zijn?
Amaral: Het is anders, het is niet mogelijk om vergelijkingen te maken.

Hoe kwam het tot stand? Was het moeilijk, lang, ingewikkeld?
Amaral:Het was niet gemakkelijk, maar ook niet moeilijk. Er was een reflectie en een gezamenlijke beoordeling van onze relatie, die kalm en sereen was aangekomen tot de conclusie dat deze al uitgeput was en dat het nodig was om ons leven te veranderen, niet veel.

Heeft u ooit gedacht dat uw leven op zijn kop zou staan ​​als gevolg van een onderzoek, zoals dat van Maddie?
Amaral: Ik had nooit gedacht, maar dit is alleen mogelijk in het licht van de slaafsheid waarmee de betrekkingen met het Verenigd Koninkrijk in ons land worden gezien, onze politici en intellectuelen zijn de waarden van gerechtigheid en waarheid vergeten. Als het normaal is dat politici kiezen om redenen van de staat ten koste van waarden die de democratie vormgeven, lijkt dit voor intellectuelen niet langer acceptabel of begrijpelijk. Aan de andere kant voelen gezinnen zich hulpeloos, niet op de hoogte van wat ze kunnen doen bij het zoeken naar hun geliefde en wat ze kunnen verwachten van politie en justitie.

Het feit dat u nu, op 53-jarige leeftijd, bent teruggekeerd naar Olivais, naar het huis van uw vader, is dat een terugkeer naar uw oorsprong, naar het begin van uw leven?
Amaral: Dat is een feit. Mijn moeder is al overleden, mijn broers wonen hier niet meer, en nu zijn het alleen ik en mijn vader die opnieuw leren samen te leven. Het was in alle opzichten interessant, maar vooral in het feit dat hij mij en mijn vrienden ziet als jonge mensen uit andere tijden, uitgebeeld in de toewijding “jongeren in mijn buurt”.

Hoe gaat het met uw leven?
Amaral: Mijn leven bevindt zich in een fase van ingrijpende verandering. Het gaat goed wat betreft het gevoel gesteund te worden door familie en jeugdvrienden, hier in de buurt beweeg ik me bijna anoniem onder vrienden en kennissen. In economisch en financieel opzicht begin ik de nodige stappen te zetten richting evenwicht. Daartoe heb ik met mijn nieuwe advocaat een strategie opgesteld, waarbij ik op de actie van de McCanns moet reageren en alle andere situaties mondiaal moet oplossen.

Is "Lives Without Defense" een handleiding voor ouders van vermiste kinderen of een kreet van opstand? Wat bracht je ertoe dit derde werk te schrijven?
Amaral: “Lives Without Defense” is een handleiding voor ouders van langdurig vermiste kinderen, voor technici die werkzaam zijn op het gebied van ondersteuning van deze gezinnen en een kreet van opstand over het gebrek aan structuren in ons land die het fenomeen kunnen bestuderen en geven het antwoord dat nodig is als een kind verdwijnt. De snelle en effectieve reactie is traag, er is geen enkele politiestructuur, het ontbreekt aan planning en specifieke training.

Wat heeft u van alle gevallen in dit boek het meest geraakt? Hoe zit het met Rui Pedro?
Amaral: Alles ontroerde me, het is moeilijk om een ​​van de vele gevallen te kiezen, allemaal beladen met wanhoop en angst. De Rui Pedro-zaak is bijzonder en dient als voorbeeld met betrekking tot de traagheid en inefficiëntie van de politie, als gevolg van het gebrek aan planning en specifieke opleiding van onderzoekers die aanvankelijk de leiding hadden over de zaak, maar ook van de strijd en vasthoudendheid van een gezin, in het bijzonder de moeder van het kind , die er alles aan deden om deze verdwijning niet in de vergetelheid te laten raken en niet in het stof van de gerechtelijke dossiers te eindigen.

De introductie van het boek is een terugkeer naar uw kindertijd, ooit ... Wat bracht u ertoe die herinnering te schrijven?
Amaral Het is een belangrijke herinnering, want het bracht me terug naar de tijd dat de kinderen van dit land leken te kunnen spelen, als zwermen vrije mussen, konden opgroeien zonder de gevaren van nu, zonder internet of gsm's, maar zoals iedereen zegt: we waren gelukkig. We zijn op een gezonde, gelukkige manier opgegroeid en hebben bijna allemaal onze dromen waargemaakt. -De toewijding “aan de jongens in mijn buurt” is geschreven na mijn terugkeer in de buurt waar ik ben opgegroeid, en waar ik veel van mijn jeugdvrienden en metgezellen heb ontmoet. Onder hen, en nog steeds woonachtig in hetzelfde gebouw, ontmoette ik Margarida's vader, dit is een 19-jarig meisje dat, net als wij, nu vecht voor de verwezenlijking van haar dromen, en onder zulke dromen gaat ze theater studeren,indien mogelijk in Engeland, maar gezien de huidige crisis lijkt het niet eenvoudig. Zoals ik gewoonlijk zeg, is het goed om te dromen en te geloven in de realisatie van onze dromen. Margarida besloot zich te laten dopen door de katholieke religie, wat de komende maanden zal gebeuren, voorlopig bereidt ze zich in de plaatselijke kerk voor om haar wens te vervullen, nadat ze de peetvader al had gekozen, viel de keuze op mij dat me met trots vervult, niet alleen voor de genegenheid die ik voor haar heb, of voor de vriendschap van decennia met haar ouders, maar vooral om haar te zien als een jonge vrouw die wil groeien in geloof, de kerk benadert, Jezus Christus kent, terwijl ze haar jeugd doormaakt, zoals alle jonge mensen weet ze onderscheid te maken tussen het tijdelijke en het geestelijke. Het was met Margarida's ouders en haar jeugd dat ik ontdekte dat de vriendschap in de loop van de jaren van het leven van een zwerver verloren was gegaan vanwege mijn beroep als rechercheur.


Schrijven is een constante sinds hij met pensioen ging als PJ-inspecteur. Is het een passie?
Amaral: Ik zal een geheim onthullen. In mijn adolescentie begon ik een verslag van het leven van mijn familie te 'krabbelen', vanuit een dorp in Beira Alta dat in de vroege jaren 60 van de vorige eeuw naar Lissabon migreerde, op zoek naar een beter leven, nadat ik door slechte tijden was gegaan, maar velen goed, ik herinner me goed hoe het was om lid te zijn van een groot en arm gezin, maar toen we allemaal samen waren, waren het momenten van eeuwig geluk. Ik heb dit levensverhaal nooit afgemaakt in de hoop het ooit te doen, alles heeft een tijd en de tijd zal komen om het te doen. Voor nu is het tijd om de "Madeleine-zaak" te sluiten en op te schrijven wat er volgens mij nog moet gebeuren om de waarheid te achterhalen, de onderzoekende stappen die moeten worden ondernomen om erachter te komen wat er werkelijk met dat kind is gebeurd. Het onderzoek naar deze zaak kan worden beschouwd als een onafgemaakt onderzoek en moet dringend worden beëindigd. Terwijl ik schrijf over de "Madeleine-zaak", waarvoor ik niet geobsedeerd ben, vecht ik alleen voor de verwezenlijking van gerechtigheid en waarheid, waarden die mijn leven vormgeven en de zogenaamde democratische samenlevingen, maar ik schrijf ook over een andere politiewereld, die van drugshandel .


Is er al een idee voor het volgende boek?
Amaral: Ik heb een onafgemaakt boek, al getiteld: "Trafficking and passions", waarin ik verslag van het strafrechtelijk onderzoek naar de misdaad drugshandel van de afgelopen drie decennia, criminele organisaties, mensenhandelaars (onderwerpen van verlangens en passies), en niet alleen als criminelen, de methoden die de mensenhandelaars gebruiken en het antwoord van de gerechtelijke politie.

De civiele rechtszaak wegens laster die de McCanns tegen hem hebben aangespannen - en die op het punt stond een rechtszaak te beginnen, maar is uitgesteld - en waar ze € 1.200.000 claimen, ziet u het als een ganadeslag die ze op u hebben toegepast? Heeft u een goede kans om te winnen?
Amaral: Het is geen genadeslag, het is een serieuze poging om mij als persoon en als burger te vernietigen, maar de McCanns hebben geen feiten om hun verzoek te ondersteunen en misschien ook geen legitimiteit om dat te doen. Ik heb altijd op gerechtigheid vertrouwd, dus ik ben er zeker van dat ik zo'n civiele zaak zal winnen.

Marinho Pinto bood aan om te getuigen ten gunste van de McCanns tegen hem. Wat heeft u hierover te zeggen? En waar gaat dit lasterproces over?
Amaral: Dr. Marinho Pinto is een vrije burger en heeft het recht om voor iedereen getuige te zijn, hierover geef ik verder geen commentaar. Er is geen sprake van laster. In feite hebben de Hogere Gerechtshoven in de context van de voorzorgsmaatregel die door de McCanns is ingesteld, al besloten dat ik geen enkel privaat recht van deze mensen heb geschonden, laat staan ​​gelasterd.

Ze slaagden erin uw bezittingen te bevriezen, de vergoedingen voor ‘Maddie, The Truth of the Lie’, kortom, lieten u zonder reserves en zonder baan achter; beïnvloedde uw leven en dat van uw gezin. Begrijpt u waarom het paar u volledig verwoest wilde zien? Is het haat tegen u?
Welk gevoel roept dit alles bij u op?
Amaral:Het echtpaar vergeeft me niet ik in mijn boek "Maddie:" De waarheid van de leugen "de feiten en de conclusies van het onderzoek schreef zoals dat tot september 2007 bestond. Ze hadden moeite om met de waarheid om te gaan. In eerste instantie devalueerden ze het boek. Twee jaar later herinnerden ze zich dat het boek bestond, bij toeval was door een bepaalde politieke partij aangegeven aangeboden aan de burgemeester van Olhão, en dat het boek op het punt stond in het Engels te worden vertaald en uiteindelijk in het Verenigd Koninkrijk te verschijnen. Het was te veel voor hen, ze moesten hun campagne voortzetten om mij in diskrediet te brengen en om het levensonderhoud van mijn familie op het spel te zetten, dat helemaal niet katholiek is voor degenen die zeggen dat ze dat zijn. En dat allemaal omdat het paar bang is dat de waarheid bekend zal worden.

U won in Relação de voorzorgsmaatregel tegen de publicatie van het boek "A Verdade da Mentira", waarin hij de stelling verdedigde dat Maddie in de Algarve was overleden. De rechters waren van mening dat het verbod op de publicatie van het boek in strijd was met de grondwet. Was dit een goed cadeau? Wat gebeurde daarna? Had u de boeken terug, werd het op enigerlei wijze vergoed?
Amaral: De McCanns houden zich niet aan de uitspraken van de Portugese rechtbanken, omdat ze de boeken "Maddie: A Verdade da Mentira", die ze aan hun advocaat hebben geleverd, nog niet hebben teruggegeven, ondanks het feit dat de rechterlijke beslissing al definitief is geworden. Ik betwijfel of de boeken nog bestaan en veronderstelling dat ze mogelijk zijn vernietigd, daarom heb ik de zaak bij het openbaar ministerie gemeld.

Gelooft u dat de zaak na bijna 5 jaar verdwijning van Maddie zal worden heropend? Blijft u de reconstructie verdedigen?
Amaral: Het zal lastig zijn het proces in de nabije toekomst te heropenen, het is allemaal een kwestie van politieke wil. Maar de beslissing van het burgerlijke proces kan de creatie van deze politieke wil beïnvloeden. -In het geval van een heropening van het onderzoek, zal reconstitutie altijd een van de eerste stappen zijn die genomen moeten worden, daar twijfelen we niet aan.

Heeft het paar wraakgevoelens jegens u?
Amaral: Ik weet niet of ze wraakgevoelens op me hebben, maar alles wijst erop dat ze dat wel hebben. Ze vallen over me om ongemakkelijke stemmen het zwijgen op te leggen.

Wanneer eindigt het geschil dat u tegenwerkt? Is het een te hoge prijs van het niet vinden van hun dochter of om te zeggen dat zij waarschijnlijk de nalatigen waren?
Amaral:Ze waren nalatig, lees het Openbaar Ministerie gewoon en herinner de feiten. Ik ben de McCanns niets verschuldigd, ze hadden de Portugese onderzoekers moeten bedanken voor hun inspanningen om hun dochter te zoeken en hun families en kinderen achter te laten. Ze zijn rijk maar nog steeds ondankbaar.

Waar heeft u de kracht vandaan gehaald om door te gaan met uw leven?
Amaral: Voor mijn dochters en de waarden die ik onder hen verdedig, te veel om op te noemen, gerechtigheid en de waarheid.

Heeft u wraakgevoelens voor degenen die uw leven hebben vernietigd, zoals de McCanns?
Amaral: Ik heb geen wraakgevoelens omdat ik weet dat het stel zich indekt, bijvoorbeeld als het proces waarbij Madeleines verdwijning niet voortijdig was geiendigd, de realiteit anders zou zijn. Er komt echter een moment waarop de schade die aan mijn familie en mij is toegebracht, verantwoord en vergoed moet worden, daar twijfelen we niet aan.

U verloor al uw bezittingen. Hoe heeft u het overleefd?
Amaral: Ik heb op mijn pensioen, of liever een deel ervan, overleefd, want zelfs het bedrijf dat ik heb opgericht na mijn pensionering bij de gerechtelijke politie werd vernietigd door de McCanns. Ik heb projecten voor mijn leven die niet van dit paar afhangen, maar omdat ik weet dat ze me willen vernietigen, zal ik ze hier niet onthullen.

Wie was Gonçalo Amaral en wie is het nu? Vecht u nog steeds voor wat je gelooft?
Amaral: Ik ben een Portugese man als ieder ander, met gebreken en deugden, ik heb het gezin altijd boven alles gesteld, ondanks dat ik twee keer een gezin heb grootgebracht. Ik leef voor mijn dochters en voor het geluk van degenen die dicht bij me staan, het is genoeg voor mij om te weten dat de ander ook blij is voor mij. Ik verdedig waarden die het leven mij heeft bijgebracht, en ja, ik ben koppig in het verdedigen van die waarden, een democratie heeft alleen zin als er rechtvaardigheid en waarheid is, als de mens waarde heeft die verder gaat dan de staat, er zijn geen en kunnen geen staatsredenen zijn die veroorzaakt deze principes.

Mist u het om inspecteur te zijn? Om terug te keren naar het onderzoek? Wat mis je het meest?
Amaral: De adrenaline, beslissingen op de limiet, de autonomie en het initiatief dat elke opsporingsambtenaar moet hebben.

Als het MaCann-echtpaar naar Portugal komt om het proces bij te wonen, zou u ze dan willen benaderen om iets te vertellen?
Amaral: Deze vragen zullen altijd beantwoord moeten worden in het kader van de strafzaak waarin onderzoek werd gedaan naar de verdwijning van Madeleine.

Wat zou je tegen ze willen zeggen als je ze iets zou kunnen vertellen?
Amaral: Dat het gebrek aan geld erg is, maar het gebrek aan beoordelingsvermogen veel erger.

Wat zijn uw verwachtingen voor de toekomst?
Amaral:Ze zijn goed, ik hoop in de komende maanden, met de steun van mijn advocaat, alle problemen die ik heb op te lossen en de dromen van mijn dochters en mijn naasten te verwezenlijken.

En een droom van u ...
Amaral: Op een dag zou ik graag een stichting willen oprichten die de geïntegreerde groei van kansarme kinderen zou ondersteunen, om hun dromen te realiseren en hen de materiële voorwaarden te geven om te overleven in een samenleving die steeds meer met de rug naar de andere kant staat.


Bron https://www.novagente.pt/goncalo-amaral ... o-divorcio

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:09

Askja schreef:
Schandelijk gedrag. Schandalig. Manipuleren. Intimideren. Lachwekkend.

zijn normale Nederlandse woorden die van toepassing zijn op de omschreven situaties.



Citaat:
Wat betreft Amaral, ik heb aangegeven niet meer inhoudelijk te reageren, maar ik zal hier toch op een ander tijdstip (nu geen tijd) op terugkomen om duidelijk te maken waar mijn visie op zijn doen en laten op gebaseerd is.

Graag van een Portugese bron. Je begrijpt hopelijk waarom.

En als het om de zaak Joana en het verhoor van de moeder gaat, doe geen moeite. Dat is hier al voorbij gekomen, is ook door de McCanns gekomen dat hij zich daarvoor onterecht moest verantwoorden. Ze hebben naar van alles gezocht om die man te vernietigen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:36

Lusitana, als je al bronnen gebruikt voor alles wat je in het topic knalt, kom je zelf veelal met de meest vage bronnen om je standpunt te ondersteunen, maar nu moet Aksja wel met een Portugese bron komen?

Hahaha, sorry maar dit is gewoon lachwekkend.

Aksja, ik ben heel benieuwd naar je input, ook als het niet ondersteund wordt door een Portugese bron.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:00

Grappig dat je 'ons' onaardig vind maar een publieke afslachting met twijfelachtige bronnen goedkeurt. Weet niet over wie dat meer zegt

Oh... Er is een bericht verdwenen :')

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:09

Jadat was niet aardig volgens zo groen iemand. Dat julie mensen afkatten is blijkbaar wel aardig :D .
Vreemd forum

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:13

Iemand aanspreken is niet hetzelfde als iemand afkatten, denk dat jij daarom ook op je bericht aangesproken bent

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:13

sarablack schreef:
Jadat was niet aardig volgens zo groen iemand. Dat julie mensen afkatten is blijkbaar wel aardig :D .
Vreemd forum


Je mag mij best onaardig vinden.

Wij reageren zo pittig, omdat er hier te veel op haat gebaseerde beweringen geschreven worden.

Dat is juist "onaardig"

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:25

Naar mijn mening schrijven julie erg onaardig over haar en lijkt het op wat wij bashen noemen met zijn allen iemand aanvallen.? Waarom omdat ze een andere mening heeft dan julie?
Ik was er ook niet bij dus weet ook niet wat er gebeurd is. maar hij of zij heeft toch recht op een mening die ze op haar manier onderbouwd.
Dus nee ik vind julie niet vriendelijk over komen en zie lusitano dat niet doen maar blijven uit leggen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:31

sarablack schreef:
Naar mijn mening schrijven julie erg onaardig over haar en lijkt het op wat wij bashen noemen met zijn allen iemand aanvallen.? Waarom omdat ze een andere mening heeft dan julie?
Ik was er ook niet bij dus weet ook niet wat er gebeurd is. maar hij of zij heeft toch recht op een mening die ze op haar manier onderbouwd.
Dus nee ik vind julie niet vriendelijk over komen en zie lusitano dat niet doen maar blijven uit leggen.

Nee, niet omdat ze een andere mening heeft, omdat ze voortdurend aannames, beschuldigingen en verdachtmakingen als feiten opschrijft die uit op zijn minst twijfelachtige bronnen gehaald worden, je kunt geen onwaarheden als waarheid brengen, dat is oneerlijk en abject

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:35

sarablack schreef:
Naar mijn mening schrijven julie erg onaardig over haar en lijkt het op wat wij bashen noemen met zijn allen iemand aanvallen.? Waarom omdat ze een andere mening heeft dan julie?
Ik was er ook niet bij dus weet ook niet wat er gebeurd is. maar hij of zij heeft toch recht op een mening die ze op haar manier onderbouwd.
Dus nee ik vind julie niet vriendelijk over komen en zie lusitano dat niet doen maar blijven uit leggen.


Fijn dat jij je mening deelt en er duidelijk bij zet dat het jouw mening is. Dat mag en is zelfs welkom. Meningen zijn meningen, maar als meningen als feiten worden weergegeven ontstaat er wrijving, omdat die zogenaamde feiten niet op de waarheid berusten maar iemands gevoel over een situatie.

We hoeven het hier niet met elkaar eens te zijn, anders zou het maar saai zijn, maar het is wel wijs om meningen als mening neer te zetten.

Mijn reactie was op Lusitana, zij zelf gebruikt meerdere malen in haar post het woord lachwekkend, ik vraag zeer regelmatig aan haar een goede bron onderbouwing, maar dat blijft grotendeels uit voor de meeste beweringen die zij hier doet. Nu dat Aksja mee praat over een onderwerp is alleen een Portuguese bron goed genoeg. Dat is meten met twee maten en ja, daar moest ik even hard om lachen.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:42

luxx schreef:
Nee, niet omdat ze een andere mening heeft, omdat ze voortdurend aannames, beschuldigingen en verdachtmakingen als feiten opschrijft die uit op zijn minst twijfelachtige bronnen gehaald worden, je kunt geen onwaarheden als waarheid brengen, dat is oneerlijk en abject

Twijfelachtige bronnen? Want er is maar 1 correcte bron ofzo?
Er zijn talloze onafhankelijke onderzoekers, journalisten, profilers en ander deskundige die ik aanhaal, tot de mcCanns , de vrienden en familie zelf aan toe.
Dat ik hier en daar een bronmelding ben vergeten maakt de bron op zichzelf niet meteen twijfelachtig!



Er komen steeds waardeoordelen over mij voorbij. Het maakt niet uit wie ik ben.
Je kunt gewoon weerleggen met argumenten en je eigen bronnen wat je denkt dat niet klopt. Zo werkt een discussie.
Het gaat hier niet om de mensen die in de discussie deelnemen. En toch maken sommigen mij steeds het onderwerp of uiten waardeoordelen over mij.

On topic. The Mirror gisteren
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/m ... r-22583722

en

https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/m ... NZybijSJek

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:38

Citaat:
Twijfelachtige bronnen? Want er is maar 1 correcte bron ofzo?
Er zijn talloze onafhankelijke onderzoekers, journalisten, profilers en ander deskundige die ik aanhaal, tot de mcCanns , de vrienden en familie zelf aan toe.
Dat ik hier en daar een bronmelding ben vergeten maakt de bron op zichzelf niet meteen twijfelachtig

Lusitana ik quote even twee berichten van Daphara als antwoord op jouw bericht:
Daphara schreef:
Lusitana, je plaatst deze foto:

[ [url=m/dWigFg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je weet zelf inmiddels toch ook dat er geen matched DNA met Madeleine gevonden is in die auto, waarom plaats je dan een foto wat het doet lijken alsof dat wel zo is?

Het DNA onderzoek: http://www.mccannpjfiles.co.uk/PJ/JOHN_ ... p2617-2623

Het DNA uit de auto was van 3 tot 5 personen en kon niet aan Madeleine worden toegeschreven. Even als het DNA op de grond achter de bank in het appartement, dat kon op de markers die ze gevonden hadden zelfs aan meerdere personen op het lab worden toegeschreven.

Voor een positieve DNA match met Madeleine hadden ze tenminste 19 markers nodig. In monster 3 (achter de sofa) is DNA aangetroffen van 3 tot 5 personen met 37 markers in totaal. 15 daarvan waren markers die ook in Madeleines DNA aanwezig waren.
Maar zoals te lezen in het volledige verslag zijn diezelfde 15 markers aanwezig in het DNA van vele medewerkers op het lab, pak 3 blanke mensen en je hebt waarschijnlijk in hun DNA bij elkaar die 15 markers.
Het zijn geen bijzondere of specifieke markers. Het sluit niet uit dat het monster DNA van Madeleine bevat, maar het zou evengoed DNA van een heel groot deel van de blanke bevolking kunnen zijn. Het is dus niet specifiek te linken aan Madeleine of zelfs aan maar 1 persoon.

Met andere woorden; er is geen DNA bewijs van Madeleine in de auto, helemaal niets, als er over 15 van de 19 markers wordt gesproken, gaat het over monster 3b, van achter de sofa.
Uit alle overige monsters die genomen zijn is geen enkele marker gevonden die ook maar enigszins aan Madeleine te linken is.

Dat feit is dus samengevat als, ”15 markers gevonden die overeen komen met het DNA van Maddie”. De rest van de informatie wordt heel handig achterwege gelaten. Bovendien wordt er met die afbeelding geïnsinueerd dat er DNA dat mogelijk matched met Madeleine in de auto gevonden is, dat is dus absoluut niet het geval.
Juist dat pick en choose is wat mij zo tegen staat in al het zogenaamde bewijs tegen de McCanns.

Lusitana, ik pik uit die post zo al een paar dingen die van geen kant kloppen. Sorry, maar ik voel er weinig voor om dan al je links en materiaal door te gaan, want als dit “bewijs” of “betrouwbare bronnen” moeten zijn, nou dan besteed ik mijn tijd liever ergens anders aan.



Daphara schreef:
Lusitana schreef:
Er is meer goed onderbouwd materiaal op dat gebied dan wat dan ook richting de PJ.
Maar als je niks wilt beluisteren of zien van onafhakleijke journalisten/onderzoekers, tja.

Wat is de relevantie van de foto?


Onafhankelijke journalisten zoals Richard D Hall waarvan je in je vorige post complot video’s van plaatst? Heb je zijn werk gezien?

Die man is helemaal geen Journalist, maar een producent van complottheorieën. Volgens hem is Corona een hoax, de maanlanding fake, MH17 is nooit gebeurt, bestaan aliens, en zo kan ik nog wel even doorgaan met al zijn complottheorieën.

Sorry maar ik neem niets van wat hij zegt serieus, maar als jij dat wel wil doen, be my guest, maar ga mij dan niet de les lezen over je zogenaamde onafhankelijke “journalisten”. Ik zie dat absoluut niet als betrouwbare bron.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:08

Jongens dat gehak op lusitana, laat het gaan.. je hoeft haar persoonlijke mening over de mccans niet te delen, je kan gewoon alle links in dit topic lezen, zelf concluderen of ze betrouwbaar zijn en dan kom je hoogstwaarschijnlijk nog tot de conclusie dat er een luchtje aan de mccans zit. Al dat geschamper richting lusitana is echt heel vermoeiend en miserabel.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:18

Daar vergis je je toch, Lusitana zelf ook trouwens, het is (wat mij betreft) geen gehak op Lusitana, of een waardeoordeel over haar, maar ze doet nogal boude uitspraken en daar mag best op gereageerd worden, moet mijns inziens zelfs, kan niet zo zijn dat er allerlei onwaarheden verspreid worden zonder dat iemand daar iets van zegt

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 16:21

Askja schreef:
Schandelijk gedrag. Schandalig. Manipuleren. Intimideren. Lachwekkend.
Lusitana, uit je woordkeuze blijkt een bijna persoonlijke, diepe afkeer van de mcCanns. Dat is je goed recht, maar het doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van je posts. Dan kun je nog zo veel onderzoek hebben gedaan, maar als je steeds dit soort bewoordingen gebruikt voor het doen en laten van de mcCanns, kun je onmogelijk verwachten dat je posts als objectieve informatie gelezen worden. Als je daarentegen de feiten zou laten spreken, en je inhoudt wat betreft je woordkeuze, zou je met met je verhaal wellicht meer mensen bereiken dan diegenen die jouw visie op de mcCanns delen. M.a.w., dan preek je niet voor eigen parochie.
Tenzij dat je doel is uiteraard.

Wat betreft Amaral, ik heb aangegeven niet meer inhoudelijk te reageren, maar ik zal hier toch op een ander tijdstip (nu geen tijd) op terugkomen om duidelijk te maken waar mijn visie op zijn doen en laten op gebaseerd is.


Dat ben ik wel met je eens. Dat vind ik ook echt jammer want het wekt inderdaad weerstand en dat is zonde van posts die inhoudelijk vaak - ook niet altijd - echt wel goed zijn.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:23

Mavelle schreef:
Jongens dat gehak op lusitana, laat het gaan.. je hoeft haar persoonlijke mening over de mccans niet te delen, je kan gewoon alle links in dit topic lezen, zelf concluderen of ze betrouwbaar zijn en dan kom je hoogstwaarschijnlijk nog tot de conclusie dat er een luchtje aan de mccans zit. Al dat geschamper richting lusitana is echt heel vermoeiend en miserabel.


Dat er een luchtje aan de Mccanns zit strijd ik ook niet af!

Voorheen was ik de enigste die zich er aan stoorde, dat wanneer ik bv met iets positiefs richting Mccanns kwam, gelijk, gebombardeerd werd met links hoe slecht de Mccanns zijn.

Het is mega frustrerend als je zelf bepaalde info weet, het gewoon verdraaid word.

Het verbaasd mij, dat er hier zo weinig mensen zijn die dat in de gaten hebben.

Daphara kan het heel goed verwoorden, is niet mijn sterkste kant.

Lusitana die links die je geplaatst hebt is een logisch vervolg, het zegt nog niks.

Het onderzoek naar Brückner zal nog een paar maanden duren..

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:26

Niemand hier heeft de waarheid in pacht en als je zegt de ouders te haten is het misschien tijd voor pauze.

Ik heb geen zin om pagina's aan persoonlijke aanvallen te lezen maar is er nieuws over die Duitser?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:30

Daphara schreef:
Lusitana, als je al bronnen gebruikt voor alles wat je in het topic knalt, kom je zelf veelal met de meest vage bronnen om je standpunt te ondersteunen, maar nu moet Aksja wel met een Portugese bron komen?

Hahaha, sorry maar dit is gewoon lachwekkend.

Aksja, ik ben heel benieuwd naar je input, ook als het niet ondersteund wordt door een Portugese bron.

Hieronder mijn visie op het handelen, en de drijfveren daarvoor, van Amaral. Wat ik hier aandraag, bevat niet zozeer nieuwe feiten uit nieuwe bronnen, als wel een andere invalshoek en interpretatie als die in dit topic dominant aanwezig is.


Amaral en de zaak Madeleine mcCann

Dat Amaral van het begin af aan de mcCanns schuldig achtte aan de verdwijning/dood van Madeleine, en het onderzoek consequent die richting op stuurde, staat voor mij vast.
Hij was overigens nadrukkelijk niet de enige binnen de PJ die aan deze tunnelvisie leed.
Het is bijzonder kwalijk als een politieteam gedurende een zeer gevoelige verdwijningszaak als deze herhaaldelijk informatie lekt naar de media in het nadeel van degenen die door hen aangemerkt zijn als verdachten.  Bijvoorbeeld dat de samples uit de Renault een 100% match met Madeleines DNA zouden hebben opgeleverd - wat niet zo bleek te zijn. Dit is kwalijk omdat het neerkomt op een publieke veroordeling zonder bewijs. Als politie heb je je aan de grenzen van je bevoegdheden te houden, je verzamelt bewijsmateriaal en laat het definitieve oordeel over schuld van een verdachte over aan de rechter.

Dat Amaral bevooroordeeld was/is jegens de mcCanns is niet goed te praten, maar wellicht wel verklaarbaar.
Amaral was in 2004 betrokken bij de zaak Joana Cipriano, een 8-jarig meisje dat van het ene op het andere moment vermist raakte. De moeder en de oom van het meisje werden door zijn team ondervraagd, en daaruit kwam naar voren dat het meisje op werkelijk gruwelijke wijze door moeder en oom was vermoord en weggewerkt. Ze werden veroordeeld, hoewel er nooit een lichaam is gevonden. Die veroordeling kwam er ook ondanks het feit dat de moeder haar bekentenis een dag later al introk, met de verklaring dat de bekentenis door marteling was afgedwongen. Foto's uit de pers tonen dat ze inderdaad zwaar toegetakeld was in haar gezicht, volgens de betreffende agenten doordat ze zichzelf van de trap gegooid had in een poging tot zelfmoord. Zelf verklaarde ze 48 uur non stop  verhoord te zijn en daarbij geslagen te zijn, een zak over het hoofd te hebben gekregen, en gedwongen te zijn te knielen in glassplinters.
Wat de waarheid ook is omtrent deze verhoring en het lot van Joana, e.e.a. kreeg een staartje voor Amaral. Er werd een langlopend  onderzoek gestart naar de handelwijze van de politie, en op basis daarvan werd hij in 2009 uiteindelijk veroordeeld wegens het afleggen van een valse verklaring, bedoeld om de betrokken agenten te beschermen. Zelf was hij overigens niet aanwezig geweest bij de betreffende ondervraging.

Het is goed voorstelbaar dat de zaak-Joana Amaral op verschillende manieren nog flink dwars zat toen hij in mei 2007 in zijn district opnieuw te maken kreeg met de plotselinge vermissing van een klein meisje. Dat hij direct de ouders verdacht, ook al ging het hier om een stel hoogopgeleide, rijke Britten, zo ongeveer in alles het tegendeel van de moeder en oom van Joana. Hij wist wat ouders hun kind aan konden doen.
Ik denk dat de zaak Joana en de nasleep ervan Amaral kijk op de zaak behoorlijk hebben vertroebeld. Joana werd nooit gevonden, de bekentenis van de moeder en oom werden overschaduwd door de rel rond de ondervragingen en het daaruit voortkomende onderzoek.  Het is voorstelbaar dat Amaral sterk het gevoel had dat het nu niet mocht mislukken. Dat hij zich daarom als een pitbull vastbeet in de zaak en verzandde in een tunnelvisie, waarin hij het volkomen geoorloofd achtte zich openlijk in de pers uit te laten over de zaak en toe te staan dat er cruciale informatie werd gelekt.
Het verklaart ook dat hij uiteindelijk, nadat hij van de zaak was gehaald,  uit frustratie daarover, en over het feit dat door gebrek aan bewijs de schuld van de mcCanns nooit vastgesteld kon worden, een boek schreef om de wereld alsnog te overtuigen van zijn gelijk.
Het is volkomen begrijpelijk dat de mcCanns al hun middelen ingezet hebben om Amaral tegen te werken in de kruistocht die hij tegen hen voert. Zij hebben geen boodschap aan zijn drijfveren, zij willen zich concentreren op de zoektocht naar hun dochter en hebben logischerwijs geen zin om zich weg te laten zetten als monsters, slechte ouders en waar ze ook, mede door toedoen van Amaral, publiekelijk voor uit zijn gemaakt. Ik kan me goed voorstellen dat het ze daarbij worst zal wezen of ze sympathiek overkomen.

Wat zou jij doen in hun plaats?