steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roodvos

Berichten: 6748
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:31

Janneke2 schreef:
Ganzenpopulatie groeit ivm monocultuur.

Ja, en klimaatverandering. De "winterganzen" blijven hier hangen omdat er nauwelijks vorst is. Ipv verder naar het zuiden door te trekken.
Minder ver vliegen, minder energie, minder uitval van zwakkere exemplaren en het broedseizoen kan eerder beginnen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:31

Ganzenjacht? Valt vast te verwerken tot honden- en kattenvoeding.

Janneke2

Berichten: 23052
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:48

.... voor diegenen die geen vegetariër zijn (in de diersoort 'mens') geldt gebraden gans als lekkernij.

ImLucky

Berichten: 715
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:03

Gans is echt super lekker,
wij eten het zelf vaak (jagers in de Fam), maar je kunt het aan de straat stenen niet kwijt. moet 2 euro bijbetalen om het bij een slager te brengen (en nee dan krijg je het niet geslagt terug)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37438
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:24

Een artikel in de trouw
Citaat:
Het haar van boeren en andere inwoners van het platteland bevat veel meer gifstoffen uit de landbouw dan het haar van stedelingen. Haar van mensen die biologisch eten bevat minder gifresten.

Onno Havermans19 oktober 2022, 12:31
Hoe dichter je bij een akker woont waarop met gewasbeschermingsmiddelen wordt gewerkt, hoe hoger het gehalte bestrijdingsmiddelen in je haar. Bij boeren zit vijf keer zo veel landbouwgif in het haar als bij stedelingen, andere bewoners van het platteland hebben vier keer zo veel pesticidenresten in hun haar. Dat is de conclusie van de Europese pesticiden check-up die actiegroepen tegen pesticidengebruik deze zomer hebben uitgevoerd en vandaag naar buiten brengen.

In de check-up zijn driehonderd haarmonsters uit vijftien landen, waarvan 32 uit Nederland, onderzocht. Bij een op de drie onderzochte personen zat landbouwgif in het haar. Het laboratorium keek naar 30 van de 455 bestrijdingsmiddelen die in de Europese landbouw zijn toegelaten. Daarvan zijn er 25 in de haarmonsters aangetroffen, gemiddeld twee middelen in het haar van boeren en gemiddeld 0,4 verschillende stoffen bij anderen. De aangetroffen gehaltes van de stoffen liggen bij boeren en plattelandbewoners tientallen tot honderden malen hoger dan bij stedelingen.

Eten van bespoten voedsel
Met slechts driehonderd deelnemers is de check-up is niet meer dan een signaal. Er is meer onderzoek nodig, zeggen Good Food Good Farming en Expozom, die de haarmonsters hebben laten onderzoeken, met medewerking van onder meer Pesticide Action Network Nederland (Pan NL). Wel stellen ze vast dat het risico op negatieve effecten van gewasbeschermingsmiddelen op de gezondheid groter is naarmate de afstand tot het gebruik ervan kleiner is.

Opvallend resultaat van het onderzoek is dat dit ook geldt voor het eten van bespoten voedsel. Het gehalte aan gif in het haar van mensen die biologisch eten bevat 2,6 keer minder gifstoffen en ook een veel lager gehalte daarvan dan het haar van mensen die gangbaar geteeld voedsel eten. Pan NL pleit daarom niet alleen voor een snelle reductie van het pesticidengebruik, met 80 procent in 2030 en volledige uitfasering in 2035, maar ook voor overheidsmaatregelen om de consumptie van biologisch voedsel te stimuleren.

Europa exporteert middelen die binnen de EU verboden zijn
De pesticidencheck-up komt naar buiten in een actieperiode voor gezond voedsel die samenvalt met Europese besluitvorming hierover in Brussel. Maandag presenteerden de Heinrich Böll Stichting, Friends of the Earth en Pan Europe de Pesticide Atlas, waaruit blijkt dat de hoeveelheid pesticiden die wereldwijd wordt gebruikt sinds 1990 met 80 procent is toegenomen.

In de bestrijdingsmiddelenindustrie gaat ruim 130 miljard euro om. Een kwart van de middelen wordt verkocht in Europa. Europa is ook de grootste exporteur van middelen die binnen de Europese Unie verboden zijn. Die worden elders alsnog gebruikt, soms op voedsel of grondstoffen die Europa weer importeert.

Best een schokkend bericht vind ik. Vooral ook het exporteren van hier verboden middelen, om dat vervolgens weer terug te importeren op voedsel.

Hoewel een kleine groep onderzochte mensen maar zovee, gif dat in haren wordt teruggevonden, en dan ook het verschil in hoeveelheid tussen biologisch etende mensen en niet biologisch etende mensen. Ik hoop dat dit verder en groter uitgezocht gaat worden.

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:19

Biologisch is niet zomaar een "linkse mode-gril", het is keihard nodig.
De weg van meer-meer-meer gaat ten koste van een heel groot stuk van ons welzijn.
Maar inderdaad, verbluffende uitkomst, ik had het zo sterk niet verwacht.

Marigold

Berichten: 12616
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:26

Het verbaast mij ook. Hier in de stad heb je luchtvervuiling door scooters, auto’s, overslag van steenkool en van alles meer. Tussen de bebouwing verwacht je toch ook dat giftige stoffen langer blijven hangen.
En op het platteland verwacht je toch (relatief) frisse lucht. Maar niet dus..
Ik denk zelf dat einde lelieteelt al een goede slag in de juiste richting geeft. Er is steeds meer lelieteelt en dat vraagt veel gif, en lage grondwaterstanden plus veel water dat wordt opgepomt om het dus weer water te geven.

Het is in elk geval goed dat onderzoek aantoont waar de problemen zitten. Zodat we naar een betere inrichting en gebruik gaan van ons land.

IMANDRA

Berichten: 9837
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:39

Marigold schreef:
Het verbaast mij ook. Hier in de stad heb je luchtvervuiling door scooters, auto’s, overslag van steenkool en van alles meer. Tussen de bebouwing verwacht je toch ook dat giftige stoffen langer blijven hangen.
En op het platteland verwacht je toch (relatief) frisse lucht. Maar niet dus..
Ik denk zelf dat einde lelieteelt al een goede slag in de juiste richting geeft. Er is steeds meer lelieteelt en dat vraagt veel gif, en lage grondwaterstanden plus veel water dat wordt opgepomt om het dus weer water te geven.

Het is in elk geval goed dat onderzoek aantoont waar de problemen zitten. Zodat we naar een betere inrichting en gebruik gaan van ons land.


Belangrijke kanttekening is natuurlijk dat er -zo te lezen- alleen naar landbouwgifstoffen is gekeken, niet andere soorten stoffen. Als je alles meepakt kan het goed zijn dat plattelandsmensen meer landbouwgif hebben (op zich logisch) en stedelingen andere soorten gifstoffen (van vervoer etc).

Maar eens.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:15

Ik heb ooit ook een stuk gelezen over één of ander onderzoek waar naar boven kwam dat bepaalde kankers in landbouwgebieden vaker voorkwamen dan in stedelijke gebieden. Daar hadden ze procentueel gezien dan weer meer kankers van een andere soort.

Wat betreft landbouwgif, aardappelteelt spant toch veruit wel de kroon denk ik. Het gif wat daarvoor gebruikt wordt... :x

De export van niet-toegelaten middelen uit de EU en wederimport van groenten en fruit waarop die middelen dan zijn gebruikt, doet mij denken aan de kippenindustrie.

Anyway, dit is dus wat er al jaren aan de gang is in onze lobbycratie :+

En dan hebben we tegenwoordig ook nog de PFAS waarden in het bloed die in veel regio's skyhigh zijn. Wist ook zogezegd niemand dat er zo'n hoge concentraties in de bodem zaten... }:0

mysa

Berichten: 10615
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:34

Aardappelen en bloembollen geloof ik. En Parkinson door pesticiden ook al langer bekend.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:39

Jep, klopt.
Bloembollen ook inderdaad, die was ik vergeten want hebben wij hier niet.

Roodvos

Berichten: 6748
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:49

Even aanhakend op landbouwgif en grasfalt, Arjen Lubach heeft er vorige week en deze week ook items over gemaakt.

"En nou is het afgelopen met bloemen" over dat het heel veel energie en gif kost om bloemen te kweken:
https://www.youtube.com/watch?v=r0234aGo478

"En nou is het afgelopen met koeienromantiek" over hoeveel ruimte we in NL opofferen voor koeien (en een paar schapen en geiten):
https://www.youtube.com/watch?v=gajwRinFbV4

Ik ben niet tegen boeren, land- of tuinbouw, maar vind dit wel schokkend. Meer dan de helft (54%) van het landoppervlak in NL wordt gebruikt door een relatief kleine groep ondernemers (gras en bloemen). En dan denk ik "het kan ook wel een beetje minder".

Kinke

Berichten: 20602
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:56

hoezo dan? Je mag ook best een stuk grond hebben, moet je het gewoon kopen.

Janneke2

Berichten: 23052
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:34

... en wat zou het fijn zijn als de agrarische sector beter in elkaar stak,
LTO daadwerkelijk voor haar leden opkwam (als in: voldoet de emissie arme vloer niet - legertje advocaten en geld terug...)
je als boer niet vastzat aan dure hypotheken (met extra eisen zoals schaalvergroting),
en graag ook een overheid die kwaliteit beloont (biologische producten zonder btw versus geproduceerd met gif extra belast)

... en je dus als boer makkelijker uit de ratrace kon stappen.

(Veel rechtse kabinetten en het cda op het ministerie van landbouw hebben het dus anders gedaan...)

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:33

Het is de consument die kwaliteit beter zou moeten belonen, dat is niet een taak van de overheid want de overheid is geen klant van de boerensector.

Ik ben het er niet mee eens dat boeren zo onschuldig en zo onnozel zijn geweest dat ze volkomen blind en naïef de onhoudbare weg van schaalvergroting en hoger schulden zijn ingelokt.
Een beetje boer heeft minstens een mbo4-niveau en heeft echt zelf gekozen voor dat grotere bedrijf en waarschijnlijk ook met dollar-tekens in de ogen.
Een beetje eigen verantwoordelijkheid in deze kwestie is wel op zijn plaats. Er zijn ook boeren die zich niet de kop op hol hebben laten jagen door de mooie praatjes van vertegenwoordigers.

Kinke

Berichten: 20602
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:33

hier nog weer een voorbeeld van hoe de consument de kwaliteit beloont. Locaal initiatief om zuivel te maken. Dikke subsidie erbij en toch loopt nu op z'n laatst. Consument houdt de hand op de knip. Hartstikke jammer want geweldig mooie producten.

Roodvos

Berichten: 6748
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:22

Kinke schreef:
hoezo dan? Je mag ook best een stuk grond hebben, moet je het gewoon kopen.
Dankjewel, goed aangeboden maar ik heb al een mooi stukje grond :j .

Het probleem is dat ca. 61.000 mensen (ca. 21.000 bedrijven x 3 mensen per gezin) op 54% van NL wonen. En die andere 17 miljoen inwoners op de overgebleven 46%, die gedeeld moet worden met kippen, varkens, groenteteelt, wegen, winkels, scholen enz enz. En dat zou ook nog geen probleem zijn, als wat op/van dat oppervlak geteelt wordt niet zoiets als 70% naar het buitenland zou gaan. En dat zou misschien ook nog geen probleem zijn als het met paard-en-wagen en een roeiboot vervoerd zou worden. Maar er horen ook veel transportbewegingen bij die bijdragen aan klimaatverandering. Is het nou echt noodzakelijk dat de bloemenwinkels in New York bevoorraad worden met bloemen uit NL? En Chinezen NL melk in de thee doen? En er daar bovenop grote gezondsheidsproblemen ontstaan, bijen het loodje leggen en er een groot tekort aan woonruimte is in NL.

En ik zeg niet dat alles weg moet, en we importeren ook landbouwproducten. Maar zou bijvoorbeeld ca. 35% export, dus halvering, niet een betere balans geven in ons kleine landje?


Kinke schreef:
hier nog weer een voorbeeld van hoe de consument de kwaliteit beloont. Locaal initiatief om zuivel te maken. Dikke subsidie erbij en toch loopt nu op z'n laatst. Consument houdt de hand op de knip. Hartstikke jammer want geweldig mooie producten.
Laten we beginnen met eerlijk te zijn over zuivel. Zuivel is bedoeld om kalfjes in korte tijd te laten groeien. Het is sowieso heel gek om de melk te nuttigen van een andere diersoort, en helemaal als je ouder dan 9 à 10 jaar bent. Melk is geen noodzakelijk bestanddeel van ons dieet. Ik zeg niet dat je geen zuivel moet nuttigen, maar dat je dat niet moet doen omdat het noodzakelijk zou zijn, want dat is het meestal niet. Als je het neemt moet je dat doen omdat je het lekker vindt.
Zoals een stukje oude kaas mee, hmmm.

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:39

De Vegetarische Slager is bezig met plantaardige kaas en die schijnt nog goed te smaken ook. Vind ik een interessante ontwikkeling :j

Janneke2

Berichten: 23052
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:54

Hmmm, ik denk dat die dollartekens wel meevallen.
(Wie echt rijk wil worden, wordt geen boer.)
Het is meer 'de verrotheid van de sector' - en ik ben blij voor iedereen die laten we zeggen het boerenverstand had om bijtijds uit de ratrace te stappen.
Bijvoorbeeld melkquotum verkopen en verder gaan in de paarden.
Of zoals een bier die ik ken die een klein gemengd bedrijf heeft, als paardenman paarden fokt - en het meeste geld komt van het loonwerken met de tractor in weg- en waterbouw...

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 00:30

Of de veehouder die er bewust voor koos kleinschalig te blijven en het beleg op zijn boterham behield door die kunstmestleveranciers en krachtvoerverkopers de deur te wijzen.

Kinke

Berichten: 20602
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:08

droom lekker verder. Die veehouder van Dees, die moet volgend jaar ook aan de kunstmest.

Kinke

Berichten: 20602
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:12

Roodvos schreef:
Laten we beginnen met eerlijk te zijn over zuivel. Zuivel is bedoeld om kalfjes in korte tijd te laten groeien. Het is sowieso heel gek om de melk te nuttigen van een andere diersoort, en helemaal als je ouder dan 9 à 10 jaar bent. Melk is geen noodzakelijk bestanddeel van ons dieet. Ik zeg niet dat je geen zuivel moet nuttigen, maar dat je dat niet moet doen omdat het noodzakelijk zou zijn, want dat is het meestal niet. Als je het neemt moet je dat doen omdat je het lekker vindt.
Zoals een stukje oude kaas mee, hmmm.


Tja, de meeste mensen vinden zuivel hartstikke lekker.
En mijn verhaal geeft juist aan dat het geblaat over 'de consument wil heus wel extra betalen' niet klopt.
Wat is trouwens 'eerlijk zijn over zuivel'? Wie geloof je dan?

Janneke2

Berichten: 23052
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:25

... in het kader van 'de verrotheid van de sector' :
laat de supermarkten maar minder verdienen aan zuivel.

En het zou leuk zijn als boeren eindelijk eens - 'kartelwaakhond anders instellen' - een vuist konden maken tegen de supermarkten. AH mocht wel samen met Delhaize. Alsof dat geen kartel zou zijn...
(GroenLinks, ja. Die wil dit al jaren. Maar het cda als 'landbouw partij' zweeg in alle talen.)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:42

Dees schreef:
De Vegetarische Slager is bezig met plantaardige kaas en die schijnt nog goed te smaken ook. Vind ik een interessante ontwikkeling :j


Niet zo gek, alles is lekker met een lading suiker (in het geval van de kaasdip waar je het over hebt) er in :D

Dees schreef:
Of de veehouder die er bewust voor koos kleinschalig te blijven en het beleg op zijn boterham behield door die kunstmestleveranciers en krachtvoerverkopers de deur te wijzen.


Of de bioboer die nu vruchtbare grond (stikstof en zo meer) van elders aan moet voeren, omdat hij al jarenlang meer nutriënten, mineralen e.d. afvoert (lees: verkoopt voor goed geld) dan aan voert. Roofbouw is een term die er wat mij betreft wel aardig bij past. Maar hey, alles mag als je op tv maar hard genoeg roept dat je kringloopboer in optima forma bent en dat je gangbare collega's op een doodlopend pad zitten. Aan humor heeft de beste man geen gebrek, wat jij :')

Roodvos schreef:
Het probleem is dat ca. 61.000 mensen (ca. 21.000 bedrijven x 3 mensen per gezin) op 54% van NL wonen. En die andere 17 miljoen inwoners op de overgebleven 46%, die gedeeld moet worden met kippen, varkens, groenteteelt, wegen, winkels, scholen enz enz. En dat zou ook nog geen probleem zijn, als wat op/van dat oppervlak geteelt wordt niet zoiets als 70% naar het buitenland zou gaan. En dat zou misschien ook nog geen probleem zijn als het met paard-en-wagen en een roeiboot vervoerd zou worden. Maar er horen ook veel transportbewegingen bij die bijdragen aan klimaatverandering. Is het nou echt noodzakelijk dat de bloemenwinkels in New York bevoorraad worden met bloemen uit NL? En Chinezen NL melk in de thee doen? En er daar bovenop grote gezondsheidsproblemen ontstaan, bijen het loodje leggen en er een groot tekort aan woonruimte is in NL.

En ik zeg niet dat alles weg moet, en we importeren ook landbouwproducten. Maar zou bijvoorbeeld ca. 35% export, dus halvering, niet een betere balans geven in ons kleine landje?


Waarschijnlijk wel. Ik denk ook dat iets minder mensen in ons kleine landje, ook bij kan dragen aan een betere balans. Iets minder infrastructuur, iets minder versnippering van natuurgebieden, iets minder bebouwing... Dat soort dingen. Maar daar is geen sprake van. De ruimte moet alleen uit de landbouw komen. Volgens mij is het een gevalletje dweilen met de kraan open als de zojuist genoemde factoren blijven uitbreiden. Daarbij is het voor een aantal mensen blijkbaar normaal geworden om uitsluitend de landbouw de schuld te geven van problemen die worden veroorzaakt worden door een combinatie van...

Roodvos schreef:
Laten we beginnen met eerlijk te zijn over zuivel. Zuivel is bedoeld om kalfjes in korte tijd te laten groeien.


In eerste instantie wel, ja. Maar als we onze zwart-witte bril af zetten, zien we volgens mij ook dat melk veel meer kan zijn dan voedsel voor opgroeiende kalveren.

Roodvos schreef:
Het is sowieso heel gek om de melk te nuttigen van een andere diersoort, en helemaal als je ouder dan 9 à 10 jaar bent.


Als ik even een correctie mag doen, jij vindt het gek. Ik vind het niet gek om voedsel met daarin veel essentiële nutriënten te nuttigen. Ik vind het bijvoorbeeld wel gek om ooit insecten te gaan eten, of kweekvlees. Ik vind het ook gek om ultrabewerkt voedsel (zowel vlees, zuivel, vegan) te eten, maar toch puilen de schappen in de supermarkt ermee uit.

Roodvos schreef:
Melk is geen noodzakelijk bestanddeel van ons dieet.


Klopt. Net zoals bijvoorbeeld plantaardige 'zuivel' ook geen noodzakelijk bestanddeel van ons dieet is. Een gezond dieet zit veel complexer in elkaar dan simpelweg wel of niet X of Y eten. Zuivel kan volgens mij heel goed onderdeel uitmaken van een gezond dieet, net zoals plantaardige zuivel dat ook kan.

Roodvos schreef:
Ik zeg niet dat je geen zuivel moet nuttigen, maar dat je dat niet moet doen omdat het noodzakelijk zou zijn, want dat is het meestal niet. Als je het neemt moet je dat doen omdat je het lekker vindt. Zoals een stukje oude kaas mee, hmmm.


Kan ik wellicht ook zuivel nuttigen omdat:
1. Zuivel vol zit met essentiële nutriënten?
2. Ik het (inderdaad) lekker vind?
3. De plantaardige alternatieven niet te nassen vind?

Voor mij is het namelijk een combinatie van bovenstaande en geen óf-óf-verhaal. Hetzelfde kun je trouwens ook zeggen voor plantaardige zuivel. Het is niet noodzakelijk, maar wellicht vind iemand het lekker én kan het in een bepaald dieet prima voldoen in een aantal essentiële nutriënten.

Dees schreef:
Het is de consument die kwaliteit beter zou moeten belonen, dat is niet een taak van de overheid want de overheid is geen klant van de boerensector.


Maar de overheid is wel een groep volksvertegenwoordigers bij elkaar, toch? In dat opzicht zit het volgens mij toch iets ingewikkelder in elkaar dan jij hier voorstelt.

Dees schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat boeren zo onschuldig en zo onnozel zijn geweest dat ze volkomen blind en naïef de onhoudbare weg van schaalvergroting en hoger schulden zijn ingelokt.
Een beetje boer heeft minstens een mbo4-niveau en heeft echt zelf gekozen voor dat grotere bedrijf en waarschijnlijk ook met dollar-tekens in de ogen.
Een beetje eigen verantwoordelijkheid in deze kwestie is wel op zijn plaats. Er zijn ook boeren die zich niet de kop op hol hebben laten jagen door de mooie praatjes van vertegenwoordigers.


Excuse me, maar de manier waarop je hier het opleidingsniveau van mensen koppelt aan een bepaald niveau van onnozeligheid, vind ik een nieuw dieptepunt in dit topic. Maar hey, we zijn het inmiddels ook wel een beetje gewend. Dus, om er toch maar even op in te haken. Ik ken een boer die niet eens het mbo heeft afgemaakt, met een prachtig bedrijf (á 100 melkkoeien) dat draait als een tierelier en waar menig HBO-afgestudeerde boer jaloers op zou kunnen zijn.

Dollartekens zijn mij overigens vreemd. Is het wellicht ook een mogelijkheid dat wij 'gewoon' proberen om een boterham te verdienen? Onze veestapel is in een periode van 40 jaar anderhalf keer zo groot geworden. Mede daarom hebben wij een nieuwe stal kunnen bouwen die in alle opzichten beter is voor onze koeien en voor ons zelf. Voor geen goud zou ik weer terug willen naar de oude stal. We hadden ook in onze oude stal door kunnen blijven prutsen, gebouwd in een tijd dat dierenwelzijn 'ietskes' lager op het wensenlijstje stond (lees: onderaan bungelde). Donker, krap en oncomfortabel. Want hoera, dan stonden we in ieder geval in jouw rijtje van door jouw 'goedgekeurde' boeren die niet volkomen blind en naïef de onhoudbare weg van schaalvergroting en hoge schulden in zijn gelokt.

Maar ach, het scheelt dat jij niet iedere dag met onze koeien werkt en onze rekeningen niet hoeft te betalen. Als ik naar onze koeien kijk ben ik nog iedere dag blij dat we deze investering hebben gedaan. Dan heb ik maar dollartekens in mijn ogen en ben ik in de praatjes van vertegenwoordigers getrapt, zoals jij dat veel beter lijkt te weten dan de mensen over wie je het hebt. Bijzondere vaardigheid wel, als je het mij vraagt. Overigens vraag ik mij wel eens af wat je probeert te bereiken met je bijdragen aan dit topic, waarin de schenenschopperij en (bewuste) onwetendheid ervan af druipt.

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:50

Alles om maar niet te hoeven veranderen, he Tiepvoudt?