Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:41

Ik wil ook nog even een vraag toevoegen aan de mensen hier die zich zo pertinent verzetten tegen de excuses:
Waarom wekt dit zoveel (negatieve) gevoelens bij jou op?
Wat verlies jij als er excuses worden aangeboden aan de miljoenen nakomelingen van de slaven? Wat is de impact op jouw leven?

De realiteit is dat je helemaal niets verliest en dat er voor jou niets verandert, maar het idee dat we als witte (westerse) mensen een streepje voor hebben maakt ons ongemakkelijk. We geloven graag dat geluk en succes maakbaar is, maar in realiteit hebben we heel erg veel van onze welvaart te danken aan de brutaliteit van ons voorouders.

Om af te sluiten nog een aanstootgevend beeld (zeer recent, deze week gepubliceerd) van een witte man die een zwarte man bij de haren houdt om een foto te kunnen nemen van hem. De gelijkenis met de historische beelden uit het tijdperk van de slavernij zijn angstaanjagend. Zeg dus niet te snel dat het 'oude koeien uit de sloot halen' is, want het is helaas vandaag de dag nog steeds een walgelijke realiteit.
Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ynskek op 14-12-22 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spoiler werkte niet

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:42

Het punt is natuurlijk wel dat het hier niet gaat om individuen, maar om structurele ongelijkheid. En die rechttrekken lijkt me een goed ding. Plus dat iemand verschrikkelijk arm kan zijn, maar nog altijd van zichzelf, in plaats van eigendom van een ander.


BeFunny schreef:
Sizzle schreef:
Nakomelingen van de industriele revolutie worden niet vandaag de dag nog negatief beinvloed door dingen als hun belastingaangifte of door minder geschikte zorg, of zelfs zorgmijding vanwege discriminatie.
Er zijn onnodig veel donkere mensen door covid gestorven omdat de meetaparatuur enkel op blanken was getest.


OMG moeshie wat een afschuwelijke foto.


Ga als blanke eens wonen in een land dat overheerst wordt door de gekleurde medemens en zeg diezelfde dingen dan nog eens over discriminatie en dat er niet negatief wordt beïnvloed ;)

Valt erg mee hoor. Ik ben de halve wereld overgereisd heb er nooit iets van gemerkt.

Arabiansp
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-04-06

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:46

En hoe denken we dan over de veenarbeiders die ook een achterstand hadden vergeleken met de westerlingen.

Rennie89
Berichten: 37302
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:49

sterregoud schreef:
Ik word zo ontzettend moe van dat racisme gedoe, en van iedereen die omdat die ooit tekort gedaan is nu een claim indient.
Ook witte mensen kunnen pech hebben gehad, bijv. een disfunctioneel ouderlijk gezin hebben gehad, en daarmee een slechte start. Niet alles is in plusjes en minnetjes te vergoeden.

Het is lang geleden, we willen elk mens gelijk behandelen. Dat lijkt me voldoende.

als witte mensen pech hebben is dat letterlijk pech. Zwarte mensen hebben al een nadeel door hun huidskleur, iets waar witte mensen (gelukkig!) nooit over kunnen meepraten in Europese en westerse landen. Het gaat er puur om dat zij alleen al door hun huidskleur al -10 punten achter staan bij de geboorte. Witte mensen niet.

*gaat verder het topic lezen*

BeFunny

Berichten: 10920
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:59

Maar moeten wij "de witte" mensen. Zelfs als we zelf die zoals jij noemt gewoon pech hebben gehad. Daarvoor excuses maken? Terwijl wij nooit iets hebben misdaan. Dat gaat scheef toch.

Ik begrijp het ongelofelijk goed dat ze dit willen herdenken maar niet dat ze juist excuses willen van de generaties nu. Denk dat erkenning veel belangrijker is.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:02

In België hadden we ongeveer hetzelfde debat dat in november tot een einde is gekomen. De uitkomst was grofweg gezegd wel excuses, geen herstelbetalingen, wel andere maatregelen tot herstel. Ik kon er mij in vinden.
Ik volg graag mee hoe het in Nederland evolueert. Ik begrijp uit artikels dat er ook veel te doen is om de datum van 19 december en dat er groeperingen zijn die naar het gerecht stappen omdat de datum slecht gekozen is? Dat vind ik dan weer lastig te plaatsen...

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:06

BeFunny schreef:
Maar moeten wij "de witte" mensen. Zelfs als we zelf die zoals jij noemt gewoon pech hebben gehad. Daarvoor excuses maken? Terwijl wij nooit iets hebben misdaan. Dat gaat scheef toch.

Ik begrijp het ongelofelijk goed dat ze dit willen herdenken maar niet dat ze juist excuses willen van de generaties nu. Denk dat erkenning veel belangrijker is.

Ik denk dat erkenning en excuses, maar vooral ook de situatie rechttrekken, had in hand gaan.
Je hebt natuurlijk niets aan excuses als daar verder niets mee gedaan wordt. En structurele ongelijkheid is er nog steeds, en daar is al wel het een en ander aan gedaan, maar het kan best nog beter.

verootjoo
Berichten: 35684
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:12

Tieneke schreef:
In België hadden we ongeveer hetzelfde debat dat in november tot een einde is gekomen. De uitkomst was grofweg gezegd wel excuses, geen herstelbetalingen, wel andere maatregelen tot herstel. Ik kon er mij in vinden.
Ik volg graag mee hoe het in Nederland evolueert. Ik begrijp uit artikels dat er ook veel te doen is om de datum van 19 december en dat er groeperingen zijn die naar het gerecht stappen omdat de datum slecht gekozen is? Dat vind ik dan weer lastig te plaatsen...


Dat gaat vooral om dat NL iemand stuurt met zelf een zwarte achtergrond op een dag dat ie er sowieso al geen zou gaan en die excuses er dus wel even bij kon doen.

Ik begrijp op zich dat dat niet heel gemeend en doordacht overkomt :=

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:17

BeFunny schreef:
Maar moeten wij "de witte" mensen. Zelfs als we zelf die zoals jij noemt gewoon pech hebben gehad. Daarvoor excuses maken?


Nee, wij als land moeten excuses maken.

996981
Berichten: 9926
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:23

Shadow0 schreef:
BeFunny schreef:
Maar moeten wij "de witte" mensen. Zelfs als we zelf die zoals jij noemt gewoon pech hebben gehad. Daarvoor excuses maken?


Nee, wij als land moeten excuses maken.

Zover ik weet kunnen landen niet spreken. Het zijn dus de mensen, die vertegenwoordigd door hun volksvertegenwoordiger excuses maken. Niet “het land”

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:25

Ik wordt echt moe van deze onzin...
Wat een zeik land zijn we toch geworden, hulde voor alle moraal ridders en redders in nood, en laten onze eigen mensen lekker kapot gaan

verootjoo
Berichten: 35684
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:33

Joanne1987 schreef:
Ik wordt echt moe van deze onzin...
Wat een zeik land zijn we toch geworden, hulde voor alle moraal ridders en redders in nood, en laten onze eigen mensen lekker kapot gaan

Beetje kort door de bocht mi.

Bovendien hoef het een het ander niet uit te sluiten. We kunnen best erkennen dat we wel degelijk een aandeel hebben gehad in de slavernij en in de kern een racistische maatschappij zijn én ons ook druk maken om onze ‘eigen’ mensen.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:38

We, we, we....

Ik kan ver in het verleden van mijn familie terug zoeken. Maar ik behoor niet tot jou we.....

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:45

Toevallig heb ik pas mijn stamboom helemaal uitgeplozen... Mijn hele stamboom bestaat uit arbeiders al dan niet tuinarbeiders... Niemand had veel geld, dure banen oid... Voel me dus zeker nergens schuldig over...

Als er dan geld moet komen laten ze dan echt de nazaten van slavenhouders opzoeken, als mensen zich echt zoveel aantrekken en er last van hebben kunnen deze vast ook uitzoeken welke 'bazen' hun voorouders hebben gehad. Als ik mijn simpele arbeiders familie tot 1500 kan uitzoeken moet dat lukken toch? Ga daar je hand maar ophouden, dat lijkt me eerlijker ;)

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:46

verootjoo schreef:
Joanne1987 schreef:
Ik wordt echt moe van deze onzin...
Wat een zeik land zijn we toch geworden, hulde voor alle moraal ridders en redders in nood, en laten onze eigen mensen lekker kapot gaan

Beetje kort door de bocht mi.

Bovendien hoef het een het ander niet uit te sluiten. We kunnen best erkennen dat we wel degelijk een aandeel hebben gehad in de slavernij en in de kern een racistische maatschappij zijn én ons ook druk maken om onze ‘eigen’ mensen.


Ik heb nergens een aandeel in gehad...
Kun je kort door de bocht vinden, maar ik vind het belachelijk dat daar excuses voor aangeboden moeten worden

verootjoo
Berichten: 35684
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:47

Zolang je wit bent geboren en opgevoed bent in de westerse maatschappij hoor je daar wel bij. Of je nu wil of niet, het is gewoon zo.
Het is zo diep geworteld.

Nogmaals; het gaat niet alleen om wie die schepen vol slaven heeft verhandeld.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:48

verootjoo schreef:
Zolang je wit bent geboren en opgevoed bent in de westerse maatschappij hoor je daar wel bij. Of je nu wil of niet, het is gewoon zo.
Het is zo diep geworteld.

Nogmaals; het gaat niet alleen om wie die schepen vol slaven heeft verhandeld.


Vind ik niet, je bent toch ook niet verantwoordelijk of je buurman iemand vermoord? Of moeten we daar dan over tig jaar ook excuses voor aanbieden, hij is immers ook 'wit'
Wat een kak woord ook zeg, weer zon stomme discussie, wit/zwart/blank/donker weet ik het wat

Mars

Berichten: 33310
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 22:50

Dat is het ook lovehaffie, dat verrijken over de rug van armere landen en 'onze' rijke westerse manier van leven is gebeurd door een piepklein deel van de blanke mens. Voor het grootste deel van Nederland was er helemaal geen rijke way of life, keihard werken in een fabriek, op een boot of op het land. Die mensen zagen amper genoeg geld binnenkomen om van te leven.

En nu willen ze wel hebben dat een hele generatie miljarden gaat betalen voor iets waar ze zelf niet schuldig aan zijn. Erfzonde.
Imo heeft dat weinig met rechtvaardigheid te maken, noch veranderd het iets aan de geschiedenis.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:55

verootjoo schreef:
Zolang je wit bent geboren en opgevoed bent in de westerse maatschappij hoor je daar wel bij. Of je nu wil of niet, het is gewoon zo.
Het is zo diep geworteld.

Nogmaals; het gaat niet alleen om wie die schepen vol slaven heeft verhandeld.


Het bijzondere is dat wij dus wel op onze huidskleur/waar we geboren zijn mogen worden afgerekend? Dat is toch juist wat niet meer de bedoeling is? Neigt dan toch juist ook naar racisme?

ikkedus
Berichten: 3314
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:58

Ik zet me daar wel tegen af eigenlijk. Ik leef mijn leven nu en doe nu wat ik kan doen om alle mensen gelijkwaardig te behandelen. Ik geef het respect dat mensen verdienen op (werk)gebied net zoals ik dat wens te ontvangen. Ik maak daarin geen onderscheid op afkomst/ cultuur/ huidskleur of wat dan ook.
Ik krijg wel steeds meer het gevoel dat ik als “ blanke” een soort maxima mea culpa moet uitdragen en me moet verontschuldigen voor mijn bestaan tov de gekleurdere medemens. Als voorbeeld bijv. de mensen die geknield met een “ sorry” bord verschenen bij de Black Power Movement. Dat gaat me echt te ver! We moeten samen leven met elkaar en boven het verleden uitstijgen. Kansen zoeken waar deze zich nu voordoen en omstandigheden scheppen en opzoeken waarin je keuzes hebt. Niet leunen op het verleden en eisen stellen aan anderen.
Ik ben ook van eenvoudige komaf. Ik heb geen schuld aan het slavernijverleden en ga me er ook niet naar gedragen alsof ik dat wel heb.
Dat een land formeel excuses maakt, daar kan ik achter staan. Een formele handreiking, mits goed onderbouwd ook. Ik vind het momenteel echter veel verder gaan dan dat en dat drijft imo de verschillen alleen maar sneller en erger op de spits.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:04

Shadow0 schreef:
Als er sprake is van gebieden of groepen mensen die nu nog steeds last hebben van grote problemen door die geschiedenis, vind ik het eigenlijk logisch dat we dat als maatschappij ook recht proberen te zetten?
Het heeft alleen niet helemaal dezelfde impact meer op vandaag. Meer dan we beseffen denk ik, maar toch iets minder dan slavernij.

We hebben er nu andere vormen voor gevonden, maar het principe dat we anderen uitbuiten als daar voor ons weinig consequenties aan zitten, dat is nooit verdwenen. Dat is overigens niet puur iets westers, maar iets algemeen menselijks, wat mensen overal op de wereld doen als ze de kans krijgen.

Klassieke slavernij was eeuwenlang zeer wijdverbreid. Het gebeurde misschien niet op de industriële schaal waarop de West-Europese landen het deden in hun transatlantische slavenhandel, maar dat zal eerder hebben gelegen aan het feit dat elders niet de capaciteit bestond (om op zo'n schaal mensen te laten vangen, aanvoeren, verschepen, verhandelen en inzetten), niet per se doordat het idee van slavenhandel voor financieel gewin verder overal in de wereld verworpen werd, want dat werd het zeker niet.

Noord-Afrikaanse zeerovers haalden tot in de 19e eeuw vele Europese slaven door aanvallen op schepen en kustplaatsen, tot IJsland aan toe. Het Ottomaanse rijk haalde overigens ook vele slaven uit de gebieden rondom en ten noorden van de Zwarte Zee, Rusland had zijn eigen systeem van lijfeigenen, diverse Afrikaanse stammen hadden onderling al lang tradities van slavernij en slavenhandel, waarvan de westerse landen later maar al te graag gebruik maakten om aan hun 'handelswaar' te komen...

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar 'logisch' is misschien niet helemaal de term waar ik aan denk als het gaat om financiële compensatie voor de gevolgen van de slavenhandel.
Als dat logisch is, dan is compensatie van de andere negatieve gevolgen van kolonialisme toch vrijwel net zo logisch, of niet?

Maar is dat echt logisch? Is het logisch om eeuwenlang voor eigen gewin de halve wereld leeg te roven en van je afhankelijk te maken, om vervolgens al die winsten weer terug te gaan geven? Hebben 'we' daar dan al die moeite voor gedaan? Dan heb je er toch netto alsnog niets aan gehad?

Nee, logisch zou zijn om te erkennen: 'jullie zouden hetzelfde hebben gedaan als de situatie omgekeerd was geweest, want zo zitten we als mensheid nu eenmaal in elkaar, maar de situatie was gelukkig niet omgekeerd'.

Sunnda

Berichten: 7841
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:07

verootjoo schreef:
Zolang je wit bent geboren en opgevoed bent in de westerse maatschappij hoor je daar wel bij. Of je nu wil of niet, het is gewoon zo.
Het is zo diep geworteld.

Nogmaals; het gaat niet alleen om wie die schepen vol slaven heeft verhandeld.

Dit is precies mijn probleem hiermee.

Iedereen met een kleurtje degraderen tot achteroplopers en iedere blanke is zonder er iets voor te doen een racist.
Zoals iemand al zei, de oude erfzonde..enkel bedoeld om mensen een schuldgevoel aan te praten.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:08

verootjoo schreef:
Zolang je wit bent geboren en opgevoed bent in de westerse maatschappij hoor je daar wel bij. Of je nu wil of niet, het is gewoon zo.
Het is zo diep geworteld.

Nogmaals; het gaat niet alleen om wie die schepen vol slaven heeft verhandeld.


Dus ik moet me schuldig voelen omdat ik blank ben? Daar komt het dus op neer? Blank is fout in deze en al is het zo lang geleden, wij moeten dan maar op de blaren zitten, want we hebben tenslotte dezelfde huidskleur?

En degenen die zeggen dat we als blanken geen idee hebben wat racisme is? Zeker wel... Kom eens in een multiculturele volksbuurt wil ik je mede delen
Ik ben tegen racisme, absoluut, maar die kaart wordt wel iets te vaak en makkelijk getrokken tegenwoordig

verootjoo
Berichten: 35684
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:10

lovehaffie schreef:
verootjoo schreef:
Zolang je wit bent geboren en opgevoed bent in de westerse maatschappij hoor je daar wel bij. Of je nu wil of niet, het is gewoon zo.
Het is zo diep geworteld.

Nogmaals; het gaat niet alleen om wie die schepen vol slaven heeft verhandeld.


Het bijzondere is dat wij dus wel op onze huidskleur/waar we geboren zijn mogen worden afgerekend? Dat is toch juist wat niet meer de bedoeling is? Neigt dan toch juist ook naar racisme?


Het verschil is dat wij door onze witte kleur geprivilegieerd zijn.
Wij worden nergens op afgerekend, wij hebben altijd en overal een streepje voor. Wij hebben enkel het gemak van onze huidskleur.
Als zwarte sta je overal altijd 1-0 achter.
Wij vinden allemaal collectief dat huidskleur niks uitmaakt, en Nederland is heel tolerant en we behandelen iedereen hetzelfde. Maar in de realiteit is dat niet zo. En dat is hetgeen wat heel diep zit en wat we er niet zomaar uitkrijgen, al helemaal niet als het bewustzijn er nog niet is.
Daarom is het bewustzijn zo belangrijk.

verootjoo
Berichten: 35684
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:12

Joanne1987 schreef:
verootjoo schreef:
Zolang je wit bent geboren en opgevoed bent in de westerse maatschappij hoor je daar wel bij. Of je nu wil of niet, het is gewoon zo.
Het is zo diep geworteld.

Nogmaals; het gaat niet alleen om wie die schepen vol slaven heeft verhandeld.


Dus ik moet me schuldig voelen omdat ik blank ben? Daar komt het dus op neer? Blank is fout in deze en al is het zo lang geleden, wij moeten dan maar op de blaren zitten, want we hebben tenslotte dezelfde huidskleur?

En degenen die zeggen dat we als blanken geen idee hebben wat racisme is? Zeker wel... Kom eens in een multiculturele volksbuurt wil ik je mede delen
Ik ben tegen racisme, absoluut, maar die kaart wordt wel iets te vaak en makkelijk getrokken tegenwoordig



Je hoeft je zeker nergens schuldig om te voelen. Ik voel me persoonlijk ook nergens schuldig om en als je mijn posts lees zeg ik dat ook nergens.
Bewustwording is belangrijk. Bewustwording van de invloed van het westen in de wereld. Die invloed is bepalend. Dat heeft een historische oorzaak en die kunnen we niet wegdenken en niet ontkennen. Die is er.
Dat maakt ons niet tot een racist, maar dat maakt wel dat we vaak geen idee hebben hoe geprivilegieerd we zijn.