Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:36

karelien schreef:
Hier hebben vanmorgen in de straat drie jongens illegaal vuurwerk afstoken, dit is echt heel erg fout gegaan. Twee ernstig gewonden waarvan een zijn hand moet missen. Wat een ellende toch dat vuurwerk.


Oh ja ik heb vanmorgen sirenes en zo gehoord (Elburg, op weg naar Nunspeet)
Vreselijk, ze worden er zo voor gewaarschuwd, en nu voor het leven getekend.

mvdende

Berichten: 5750
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:52

karelien schreef:
Hier hebben vanmorgen in de straat drie jongens illegaal vuurwerk afstoken, dit is echt heel erg fout gegaan. Twee ernstig gewonden waarvan een zijn hand moet missen. Wat een ellende toch dat vuurwerk.


Dat heet "eigen schuld, dikke bult"

Ik kan daar geen medelijden mee hebben, want juist door dit soort gasten komt er dadelijk wél een definitief vuurwerkverbod.

Vuurwerk afsteken is op dit moment (15-12) gewoon hartstikke verboden en als je dan nog illegaal vuurwerk gaat afsteken ben je helemaal een rund die met vuurwerk stunt!

Ik ben gek op vuurwerk, maar wél pas netjes oudejaarsdag tussen 18:00 en 02:00. En veiligheidsbril op! En als iedereen zich netjes aan de regels zou houden, krijg je óók dit soort acties niet, waarbij iemand dus de rest van z'n leven door moet met maar één hand + alle medische kosten die er bij komen kijken waar Jan en alleman aan mee mag betalen.

Telpeva

Berichten: 14818
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 22:09


MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 22:10

Hier is eigenlijk 0 vuurwerk. Poldergebied dus vrijwel iedereen heeft dieren, of zijn boer en slapen vroeg.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 22:13

Hier in Apeldoorn al een paar jaar een verbod, maar dat werd/wordt niet gehandhaafd.
Vorig jaar was het hel en verdoemenis.
Zulke idioot harde knallen en dat al vanaf half November. Dit jaar valt het tot nu toe mee.

Tytonidae
Berichten: 951
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 22:24

mvdende schreef:
karelien schreef:
Hier hebben vanmorgen in de straat drie jongens illegaal vuurwerk afstoken, dit is echt heel erg fout gegaan. Twee ernstig gewonden waarvan een zijn hand moet missen. Wat een ellende toch dat vuurwerk.


Dat heet "eigen schuld, dikke bult"

Ik kan daar geen medelijden mee hebben, want juist door dit soort gasten komt er dadelijk wél een definitief vuurwerkverbod.

Vuurwerk afsteken is op dit moment (15-12) gewoon hartstikke verboden en als je dan nog illegaal vuurwerk gaat afsteken ben je helemaal een rund die met vuurwerk stunt!

Ik ben gek op vuurwerk, maar wél pas netjes oudejaarsdag tussen 18:00 en 02:00. En veiligheidsbril op! En als iedereen zich netjes aan de regels zou houden, krijg je óók dit soort acties niet, waarbij iemand dus de rest van z'n leven door moet met maar één hand + alle medische kosten die er bij komen kijken waar Jan en alleman aan mee mag betalen.


Vind het weer heel typisch dat dit soort posts genegeerd worden. Je hebt gewoon harstikke gelijk.
(En voor de mensen met bange dieren - ik vind het ook niet gek dat je dier zo reageert als jijzelf al zo panisch bent - huisdieren zijn immers spiegels van hun eigenaars :) )

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 22:35

Ik ben absoluut voor een vuurwerkverbod en hooguit professionele vuurwerkshows op oudejaarsavond. Nu moet ik bekennen dat de overlast dit jaar véél minder is dan voorgaande jaren. We kunnen de hond (eentje met een verleden in Roemenië) nog uitlaten en het is al half december! Maar het is toch te gek voor woorden dat dit andere jaren al niet meer kon... Vandaag vonden jongens het ook leuk om een rotje af te steken bij slapende baby in kinderwagen. Als het mogelijk was, had ik ze met fiets en al in een sloot gedonderd. :o Net als de lui die het leuk vinden om bommen tot ontploffing te brengen onder her viaduct waar onze rijhal strak naast staat. Ooit verongelukt er nog iemand.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 22:36

Mijn hond was nooit bang tot iemand het leuk vond om een harde knaller, strijker/cobra?, in de steeg achter mijn huis te gooien terwijl zij net even ging plassen in de tuin. Ze is zich kapot geschrokken.
Sinds dien is het mis, dat heeft niks met angst van de baas te maken.

lor1_1984

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 00:18

Ik vind vuurwerk niet leuk maar op ff kort schrikken bij een harde knal na ben ik niet bang ofzo.
Wel benauwd met al die luchtvervuiling. -O-

1 van mijn honden stapt superstoer door al vergaat de wereld om hem heen, als hij al eens schrikt is hij binnen 1-2 seconden hersteld.
Zijn eerste jaarwisseling vond hij het even spannend net na middernacht, klom op schoot en heeft vanaf daar naar het vuurwerk gekeken.

Mijn andere hond is helaas een ander geval.
Zij is een gevoelig, niet zo stabiel type.
Maar ik ben haar veilige haven waardoor ze bij wijze van spreken los zou kunnen lopen op oudjaarsdag.
Niet dat ik dat daadwerkelijk doe, ze zou in paniek maar net de verkeerde kant oprennen, dan ben je gewoon de sjaak.
Haar ondersteun ik met een thundershirt, Beaphar no Stress band en net na middernacht is de traditie dat ze oa een naturel oliebol krijgt toegestopt en stukjes kaas, worst, stokbrood etc.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 00:54

Tytonidae schreef:
mvdende schreef:

Dat heet "eigen schuld, dikke bult"

Ik kan daar geen medelijden mee hebben, want juist door dit soort gasten komt er dadelijk wél een definitief vuurwerkverbod.

Vuurwerk afsteken is op dit moment (15-12) gewoon hartstikke verboden en als je dan nog illegaal vuurwerk gaat afsteken ben je helemaal een rund die met vuurwerk stunt!

Ik ben gek op vuurwerk, maar wél pas netjes oudejaarsdag tussen 18:00 en 02:00. En veiligheidsbril op! En als iedereen zich netjes aan de regels zou houden, krijg je óók dit soort acties niet, waarbij iemand dus de rest van z'n leven door moet met maar één hand + alle medische kosten die er bij komen kijken waar Jan en alleman aan mee mag betalen.


Vind het weer heel typisch dat dit soort posts genegeerd worden. Je hebt gewoon harstikke gelijk.
(En voor de mensen met bange dieren - ik vind het ook niet gek dat je dier zo reageert als jijzelf al zo panisch bent - huisdieren zijn immers spiegels van hun eigenaars :) )


Goh, dan ben ik blijkbaar hartstikke schizofreen, aangezien het hier varieert van panisch tot totaal niet onder de indruk wat betreft mijn dieren. Ik vind het een vrij makkelijke conclusie.

Wat ik nog mis in de discussie: niet alleen huisdieren en vee hebben er last van. Hier buitengebied en je hoort voortdurend groepen vogels in paniek opvliegen die vervolgens geen idee hebben waar ze geen vliegen.

Van mij mag het acuut verboden worden. Zoveel overlast, schade en ellende voor zoveel mensen en dieren...

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 01:10

Ik zag net een filmpje van een drone show. Dat vind ik zoveel gaver dan vuurwerk! Al zal dat ook zijn nadelen hebben.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 01:34

[quote="Tytonida]

Vind het weer heel typisch dat dit soort posts genegeerd worden. Je hebt gewoon harstikke gelijk.
(En voor de mensen met bange dieren - ik vind het ook niet gek dat je dier zo reageert als jijzelf al zo panisch bent - huisdieren zijn immers spiegels van hun eigenaars :) )[/quote]
Genegeerd?
Misschien vinden mensen het niet interessant.

Ik heb mijn leven lang al honden. Nooit waren ze bang. De laatste wel. Verklaar dat maar!

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 02:16

Ik ben verhuist deze zomer. En hier geldt een verbod. Heb pas 2 avonden gehad dat ik een flinke knal hoorde.
Paarden reageerden er niet op. Ga wel even mn prikpaaltjes afscheiding van de weg (dit is niet de afacheidingg van de paddock, maar een extra draadje op ons perceel dat het erf scheidt van de voortuin) even verstevigen mochten ze toch uitbreken en aan de kletter gaan. Wel echt fijn dat ik dit jaar voor het eerst thuis kan zijn en toezicht kan houden.

dierenfan
Berichten: 9664
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 05:35

dioni schreef:
Wat zouden jullie ervan vinden als er op de pensionstal waar je paard staat vuurwerk wordt afgestoken door de eigenaar van de pensionstal?
Dit is een vriendin van mij overkomen terwijl ze met haar paard in de buitenbak bezig was. Ze hadden haar niet gezien :x


Geen idee of dat bij ons gebeurd. Ik vermoed dat onze paarden gezellig mee zouden staan te kijken. Die zijn gelukkig totaal niet onder de indruk en lopen 24/7 buiten. Echter ik zie het niet vlot gebeuren dat ze er vuurwerk afsteken. Die mensen zijn veel meer van borrelen maar tja dat zijn dingen waar je zelf geen invloed op hebt. Als wij bezig zijn met de paarden zal daar 100% zeker niets afgestoken worden. Wij doen echt traditie getrouw niets op 31 december met de paarden omdat we zo'n 1000 oliebollen en appelbeignets bakken haha

veranadautje
Berichten: 1296
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 19:36

dioni schreef:
Wat zouden jullie ervan vinden als er op de pensionstal waar je paard staat vuurwerk wordt afgestoken door de eigenaar van de pensionstal?
Dit is een vriendin van mij overkomen terwijl ze met haar paard in de buitenbak bezig was. Ze hadden haar niet gezien :x



Bij mijn eerste pension stal waar ik stond werd dit ook voor de stallen gedaan. De paarden keken rustig mee. Misschien in hun voordeel dat waar ze vandaan kwamen voor ze van ons waren met cabid geschoten werd in de wei naast hun.

Ik vraag of de buren of ze een oogje in het zeil houden (staan nu in eigen beheer24/7buiten) maar maak me er niet druk om.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 00:57

Domi_94 schreef:
Spoiler:
Hier in de buurt overigens het hele jaar door zo af en toe vuurwerk in de avond, maar dat heeft een andere reden (iets met illegale handelsactiviteiten).



LOL, mooie manier om te omschrijven dat er een nieuwe lading is uitgehaald.

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:38

Vroeger vond ik vuurwerk prachtig, inmiddels vind ik het al heel lang niet leuk meer. Het is too much, buiten is het een ravage en lijkt het wel oorlogsgebied..ik ga niet graag naar buiten rond O&N. De schade en vernielingen zijn enorm. Ieder jaar vallen er onschuldige slachtoffers, waar onder veel dieren wat ik vreselijk vindt.

En ik vind het ook niet meer te rijmen met het klimaat en de opwarming van de Aarde etc en dan ondertussen even massaal vervuilen met O&N.

Het vervelende is alleen dat een verbod echt heel moeilijk te handhaven gaat zijn. Tenzij al het vuurwerk in alle landen uit de handel en de illigale verkoop wordt gehaald.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:43

Als je de straffen gewoon op minimaal €5000 zet. Ook al heb je maar 1 knaller bij. Ook bij een kind van 12 handhaven op de ouders.
En voor de dealers 8 jaar gevangenisstraf.
Dan word het echt wel minder hoor. Ook al is de pakkans klein.
Je zou dan toch wel eens gepakt worden... Dan is er meer consequentie dan een foei.
Dan zal een hele grote groep het wel gaan laten.

Maar Nederland blijft softie en laat explosieven gewoon toe omdat het vuurwerk genoemd word.

remi

Berichten: 1716
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:38

Ik denk dat meeste mensen siervuurwerk best ok vinden maar de rotjes/bommen die vaak door de jeugd wordt gehanteerd( en naar dieren of mensen worden gegooid, in tunneltjes en vuilnisbakken worden gegooid voor de extreme explosies enz.enz.) niet vinden kunnen, ik snap dan niet dat de siervuurwerk afstekers die nu de politiek de schuld geven of boos worden dat er " weer" een traditie weggenomen/verboden wordt niet woest worden op de jeugd?

Dat zijn imo degene die het verpesten voor de siervuurwerk liefhebbers. Maar het lijkt alsof de vaders die van siervuurwerk houden hun kinderen juist laten knallen? Of die knaltroep voor hun kinderen kopen, dan verpest je het uiteindelijk voor jezelf of denk ik nou echt te simpel?

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:54

Persoonlijk boeit vuurwerk mij niet. Leuke herinneringen van vroeger, en het hoort bij oud & nieuw. Toch denk ik dat juist door al die geluiden van verbieden mensen steeds extremer worden.
'Nu kan het nog'. Dat verklaard naar mijn mening Apeldoorn. Een verbod is denk ik niet de oplossing. Laat mensen die van vuurwerk houden lekker 31 december tot middernacht 02.00 uur genieten... Maak er niet teveel heisa om. Nu gaan sommige mensen juist zwaar vuurwerk halen in het buitenland omdat het in Nederland achterlijk duur is en steeds minder interessant. Ik zal het zelf nooit helemaal begrijpen, maar juist die knal geeft een kick voor veel vuurwerkliefhebbers. Hoe meer je verbied, hoe extremer het wordt. Want het kan nooit helemaal gehandhaafd worden.

mvdende

Berichten: 5750
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:58

remi schreef:
Ik denk dat meeste mensen siervuurwerk best ok vinden maar de rotjes/bommen die vaak door de jeugd wordt gehanteerd( en naar dieren of mensen worden gegooid, in tunneltjes en vuilnisbakken worden gegooid voor de extreme explosies enz.enz.) niet vinden kunnen, ik snap dan niet dat de siervuurwerk afstekers die nu de politiek de schuld geven of boos worden dat er " weer" een traditie weggenomen/verboden wordt niet woest worden op de jeugd?

Dat zijn imo degene die het verpesten voor de siervuurwerk liefhebbers. Maar het lijkt alsof de vaders die van siervuurwerk houden hun kinderen juist laten knallen? Of die knaltroep voor hun kinderen kopen, dan verpest je het uiteindelijk voor jezelf of denk ik nou echt te simpel?


Ik ben ook kwaad op de jeugd die zich misdraagt en ja, heb al eens de politie gebeld toen ze aan het kloten waren in de speeltuin tegenover m'n huis.

Politie komt vervolgens iets van 2 uur!! Later eens polshoogte nemen, of komt gewoon helemaal niet...... verboden afsteken van vuurwerk is kennelijk geen hoge prioriteit bij onze politie.....

Ik moet zeggen, tot nu toe misschien 3 knallen gehoord, terwijl het andere jaren veel erger was. En het is toch al 19 december.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 23:20

De regen is misschien in het voordeel voor ons nu...

laura1987

Berichten: 7140
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 01:33

DuoPenotti schreef:
De regen is misschien in het voordeel voor ons nu...



Of juist niet. Ipv vooral op 31 december hoor je het dan ook nog erna in januari.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 06:35

Hoewel voorgaande jaren ik meer vuurwerk van te vorem hoorde, nu bijna niks. Maar hier vslt het sowieso mee als ik het vergelijk met mijn schoonouders.

Ik heb niet echt een mening over wel of niet een verbod. Als men zich netjes aan de regels zou houden is er geen probleem.

Hier vorig jaar geen problemen gehad met de paarden. Staan 24/7 op paddock paradise van 3.5 hectare, sluit 3 hectare af met oud op nieuw om te voorkomen dat ze op de lange stukken in paniek gaan rennen. Ging vorig jaar super goed, buiten verlichtinf aan, veel hooi. Alles heel relaxed. Dit jaar iets anders samenstelling in de kudde maar hele relaxe kudde dus hopelijk net zo relaxed als vorig jaar.

Biebz

Berichten: 5532
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:38

M_Jacky schreef:
Persoonlijk boeit vuurwerk mij niet. Leuke herinneringen van vroeger, en het hoort bij oud & nieuw. Toch denk ik dat juist door al die geluiden van verbieden mensen steeds extremer worden.
'Nu kan het nog'. Dat verklaard naar mijn mening Apeldoorn. Een verbod is denk ik niet de oplossing. Laat mensen die van vuurwerk houden lekker 31 december tot middernacht 02.00 uur genieten... Maak er niet teveel heisa om. Nu gaan sommige mensen juist zwaar vuurwerk halen in het buitenland omdat het in Nederland achterlijk duur is en steeds minder interessant. Ik zal het zelf nooit helemaal begrijpen, maar juist die knal geeft een kick voor veel vuurwerkliefhebbers. Hoe meer je verbied, hoe extremer het wordt. Want het kan nooit helemaal gehandhaafd worden.


Dit zou ik helemaal prima vinden!!

Maar ze houden zich er niet aan..
Vorig jaar was het hier pas na 05:00 rustiger geworden en kon ik eindelijk gaan slapen.

Wordt hier nu al zoveel geknald. Als ik zelf thuis zit vind ik het geen probleem. Maar voel mij niet prettig als ik er langs moet lopen, want ze houden nergens rekening mee.

Mijn ene kat durft amper door het huis te lopen. Maar die ga ik niet een maand lang zooi geven hiervoor. Maar met oud en nieuw zelf wel denk ik. Vorig jaar waren wij niet thuis. Maar we hebben een camera. Ze heeft om 00:00 eerst een kwartier lang plat op de grond in de gang gelegen en echt lopen krijsen. Voelde mij zo schuldig -O-