Polly schreef:Ik vind het ook een heel groot deel de verantwoordelijkheid van je instructeur om je daarop te wijzen en rijscholen die adviseren om bepaalde klachten maar niet in te vullen vind ik al helemaal niet geloofwaardig.
Het is ook niet voor niks dat men tegenwoordig zelf de verklaring moet invullen en dat de rijschool dat niet meer voor je mag doen.
Ik heb 3 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald en heb precies deze situatie gehad. Ik had het papier bij me en heb deze met mijn instructrice ingevuld. Toen ik een vakje wilde aanvinken omdat ik in het verleden psychische ondersteuning heb gehad vroeg ze of ik daar nu nog steeds voor onder behandeling was. Antwoord was nee en haar advies was toen ook; vink het dan ook niet aan, want je bent heel veel tijd en extra kosten eraan kwijt als je dat wel doet. Mijn vraag was ook meteen; maar wat als ik later in een ongeluk betrokken raak? Zij was vrij duidelijk in haar antwoord; als je op het moment van een ongeluk onder invloed bent van medicijnen of iets anders, of duidelijk belemmerd bent in je rijvaardigheid door een aandoening, dan had je sowieso niet achter het stuur moeten stappen en heb je dus een probleem. Vragenlijst of niet.
Hoewel dit voor mij natuurlijk veel gedoe heeft bespaard heeft dit me destijds wel aan het denken gezet. Als een procedure zoveel negatieve impact heeft (lange wachttijden, idioot hoge kosten) dat mensen het dus niet alleen gaan proberen te omzeilen maar dat zelfs de professionals adviseren het te vermijden, dan verliest het toch echt zn werking. Ik ben helemaal voor een beleid dat een oogje in het zeil houdt en zich richt op het waarborgen van de veiligheid in het verkeer, maar ik ben niet voor een beleid dat juist de willekeur in de hand werkt. Dan mist het voor mij zn doel en kun je dus ook niet meer spreken over "het is nodig om de veiligheid te waarborgen". Nu kun je zeggen; als je niet eerlijk bent, ben je zelf degene die het systeem ondermijnt. Maar dat is denk ik te kort door de bocht. Het gaat niet om een paar weken extra wachten, of een 50,- euro extra kosten. We hebben het over maanden en jaren, en honderden tot duizenden euro's. Dat is sowieso al veel geld en tijd, maar al helemaal op de leeftijd waarop de meeste mensen hun rijbewijs gaan halen.
Ik ben heel erg voor een goede check naar iemands rijvaardigheid, en ben het ermee eens dat psychische problemen daarin ook een plaats kennen. Ik ben ook voor een eerlijke kans om mee te doen en voor een systeem dat resultaten zoals beoogd boekt. En die laatste twee kenmerken zijn in de procedure bij het CBR op dit moment ver te zoeken helaas.