Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:06

Bij ouders hoef je nowadays ook niet meer aan te komen. Heb je zelf ineens ruzie met de ouders. Op de Facebookpagina van ons dorp staat een melding van een man die de 30e zijn hond uitliet en de fietsbanden heeft lek gestoken van kinderfietsen omdat de kinderen vuurwerk afstaken. Nou is dat dan ook weer een debiele actie, maar de verontwaardiging daarover, terwijl diezelfde k*tkids er jaar achter jaar de brug in het park uitknallen met hun bommen, geeft me ook wel een idee waar die frustratie vandaan komt. En dan heb ik het over mannekes van 10.

Mellow

Berichten: 6508
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:23

Tja, in het dorp waar mijn paard staat vinden ze het leuk om met tractor en kar rond te rijden met op de kar carbidbussen. De ballen zitten aan een touw en zo rijden ze door de dorpen en knallen dus maar waar ze willen. Onze paarden hebben we dus maar een paar dagen verhuisd.
En dit is ook jeugd van rond de 17/18. Zijn vast niet hun eigen tractoren.

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:31

Mellow schreef:
Tja, in het dorp waar mijn paard staat vinden ze het leuk om met tractor en kar rond te rijden met op de kar carbidbussen. De ballen zitten aan een touw en zo rijden ze door de dorpen en knallen dus maar waar ze willen. Onze paarden hebben we dus maar een paar dagen verhuisd.
En dit is ook jeugd van rond de 17/18. Zijn vast niet hun eigen tractoren.

Gelukkig reageert de mijne niet. Heb ook altijd het idee dat ze carbid beter verdragen dan het geknetter van siervuurwerk.

Mellow

Berichten: 6508
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:41

Wintu schreef:
Mellow schreef:
Tja, in het dorp waar mijn paard staat vinden ze het leuk om met tractor en kar rond te rijden met op de kar carbidbussen. De ballen zitten aan een touw en zo rijden ze door de dorpen en knallen dus maar waar ze willen. Onze paarden hebben we dus maar een paar dagen verhuisd.
En dit is ook jeugd van rond de 17/18. Zijn vast niet hun eigen tractoren.

Gelukkig reageert de mijne niet. Heb ook altijd het idee dat ze carbid beter verdragen dan het geknetter van siervuurwerk.


Ook als ze op 25 meter van ze af staan te knallen? Deze jeugd houd zich helaas niet aan de regel 300 meter bij stallen/dieren vandaan.
Die van mij geeft ook niet om geknal in de verte maar is vorig jaar doordat ze letterlijk voor hun stallen stonden te knallen door het lint gegaan.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:50

Op dit soort momenten ben ik altijd blij dat ik op dit moment even geen eigen dieren heb. Hopelijk is deze zooi wat beter uitgekristalliseerd tegen de tijd dat ik ze wél heb. Al vrees ik dat dat een beetje ijdele hoop is, maar goed, a girl can dream.

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:54

Mellow schreef:
Tja, in het dorp waar mijn paard staat vinden ze het leuk om met tractor en kar rond te rijden met op de kar carbidbussen. De ballen zitten aan een touw en zo rijden ze door de dorpen en knallen dus maar waar ze willen. Onze paarden hebben we dus maar een paar dagen verhuisd.
En dit is ook jeugd van rond de 17/18. Zijn vast niet hun eigen tractoren.

Carbid knallen maken mijn paarden weinig van. Die doffe klappen kunnen ze beter handelen dan vuurwerk. Mijn jonge paard laat het over zich heen komen en heeft daardoor een stuk minder stress dan mijn oude paard. Oudje ging redelijk tot er een paar huizen verder om middernacht een flinke box werd afgestoken. Prachtig om te zien, maar voor hem te dichtbij en het gillende geluid voor de knal was te veel voor hem. Helaas ook nog eens een flinke box. Gelukkig de enige die ze hadden. Maar hij was daardoor flink over zijn theewater. Maar gelukkig verder weinig geknal, de paarden hebben zelfs op oudjaarsdag bijna de hele dag buiten gestaan.

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:15

Mellow schreef:
Ook als ze op 25 meter van ze af staan te knallen? Deze jeugd houd zich helaas niet aan de regel 300 meter bij stallen/dieren vandaan.
Die van mij geeft ook niet om geknal in de verte maar is vorig jaar doordat ze letterlijk voor hun stallen stonden te knallen door het lint gegaan.


Ja, boeit hem niet :') tis een aparte :D

Blacky94

Berichten: 3504
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:33

xoranlover schreef:
Geloof mij mensen met illegaal vuurwerk zijn slim genoeg om zich hier te laten pakken. Hier ook zelf gezien. Kinderen (lees tieners) met echt mega klappers en royaal voor oud en nieuw afsteken. Die knallen dat af op een plek waar ze op 6 manieren weg kunnen. Pakkans... bijna 0. Er staan mannetjes op de uitkijk en zodra de politie wordt gesignaleerd zijn al die kinderen weg. In steegjes door paadjes het park in, tussen huizen door weg. En de politie krijgt ze niet pakken. Het is openbaar terrein dus mag er geen camera op...

Oh hier idem. Woon aan een park en ze kunnen wel zeker 15 kanten op door de indeling van de wijk. En gaan ze bij ons de onderdoorgang van de ingang van de appartementen door, mag de politie eerst om het hele park heen en zijn zij dus al lang en breed gevlogen. En komen ze wel langsrijden voordat ze weg hebben kunnen rennen dan wordt er gestopt met afsteken zie je de hele groep "nonchalant" uit elkaar vallen waarbij ze allemaal "rustig" een andere kant op lopen. Gisteren ging het rustig om groepen van 10-15 man, succes als je dan met z'n 2en bent. Ze weten precies hoe ze het moeten doen, en ook in de zomer hoor je ze soms letterlijk roepen "wacht tot de politie er is". Is wat dat betreft gewoon een spel voor ze.

Verder was het hier gisteravond laat/vannacht ook weer gezellig met 2 (grote) vechtpartijen. Woon hier nu 5 jaar maar is nog geen jaar voorbij gegaan dat de politie (en brandweer) niet minstens 1x in de straat nodig zijn om de boel op te ruimen.

En verder mag er van mij ook wel een verbod komen, alhoewel ik ook bang ben dat er van handhaven weinig terecht komt.
Wij wonen dus precies boven een doorgang (met ingang van onze appartementen) en de 30e hebben ze 's avonds laat een zware pot in die onderdoorgang afgestoken. Letterlijk onder mijn huis (woonkamer/bank) dus naast dat je het geknal en "gerommel" letterlijk onder je vloer hoort en voelt, vlogen er ook genoeg knallen en vonken bij ons op het balkon. Maar bel je 112 dan komen ze niet want "er is niet genoeg schade". En die jeugd is al lang pleite natuurlijk.
Maargoed, valt me ergens nog mee dat ze daar tot nu toe geen bom neergegooid hebben, want met wat ze hier gisterenavond laat afgestoken hebben vraag ik me wel eens af of dat niet de fundering zou ontzetten (en de ramen/deuren van de ingang eruit zou blazen) :=
Oh, om nog maar niet te beginnen over alle troep die niemand meer op komt ruimen :')

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:34

Oh heftig als ik dat allemaal zie op internet en het nieuws. Watt een oorlog zeg! Ik ben vorig jaar verhuist en was best gespannen hoe het zou gaan. Voor het eerst mn paarden aan huis. Maar ja, wat doe je? Binnen zetten (werden ze vorig jaar heel onrustig) of laten lopen. Maar als je dan zulke knallen hebt als die op tv. Mijn hemel. Als bij een mens al blinde paniek ontstaat, hoe moet dat met een paard (of hond/kat etc). Van mij mag het afgeschaft.

Adjepatatje8

Berichten: 342
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:52

Mellow schreef:
Wintu schreef:

Gelukkig reageert de mijne niet. Heb ook altijd het idee dat ze carbid beter verdragen dan het geknetter van siervuurwerk.


Ook als ze op 25 meter van ze af staan te knallen? Deze jeugd houd zich helaas niet aan de regel 300 meter bij stallen/dieren vandaan.
Die van mij geeft ook niet om geknal in de verte maar is vorig jaar doordat ze letterlijk voor hun stallen stonden te knallen door het lint gegaan.



Hier staan de paarden ook enkele tientallen meters (gok 30 meter) van het carbid af. Nu reageren ze de eerste keer op een harde knal en daarna is het ook over. Misschien dat de weide vs op stal nog een verschil maakt in hoe heftig het ervaren wordt, maar dat kan ik niet zo beoordelen.
Zoals Wintu en BrankaZ ook al zeggen wordt het doffe geluid over het algemeen minder erg gevonden als dat geknetter en de scherpe knallen van het vuurwerk.

Natuurlijk is het wel heel vervelend als de paarden van het carbidschieten door het lint gaan. :n
Is het misschien een optie om te vragen of ze volgend jaar langs de stal/weide op niet willen schieten. Ik weet de situatie niet, maar misschien zijn de jongeren niet op de hoogte van het feit dat de paarden op enkele meters afstand staan en hiervan in paniek raken. Vaak zijn ze best bereid om iets aan te passen, zolang ze mogen schieten is het vaak allang prima.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 06:38

Wintu schreef:
Benzz schreef:
Wat bedoel je dan met de nieuwe Nederlander?

Voordat je mensen in een racismehoek gaat zetten. Ik denk dat ze bedoelt mensen met een andere culturele achtergrond en andere gebruiken dan de Nederlander die hier van oudsher woont. Maar ik heb zomaar het idee dat je dat ook prima begreep ;)

Oh..knap zeg, dat doe je namelijk helemaal zelf met dit bericht.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 06:44

VuurVleugels schreef:
Op dit soort momenten ben ik altijd blij dat ik op dit moment even geen eigen dieren heb. Hopelijk is deze zooi wat beter uitgekristalliseerd tegen de tijd dat ik ze wél heb. Al vrees ik dat dat een beetje ijdele hoop is, maar goed, a girl can dream.

Maar eigenlijk is het toch te zot voor woorden.

Grap is: het zijn bijna altijd mannen, iets met testosteron? Of heeft iemand een andere verklaring?

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 08:44

Wintu schreef:
Benzz schreef:
Wat bedoel je dan met de nieuwe Nederlander?

Voordat je mensen in een racismehoek gaat zetten. Ik denk dat ze bedoelt mensen met een andere culturele achtergrond en andere gebruiken dan de Nederlander die hier van oudsher woont. Maar ik heb zomaar het idee dat je dat ook prima begreep ;)


Waar voor dank

Mellow

Berichten: 6508
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:16

@adjepatatje, Nee vorig jaar is er al tegen deze jeugd gezegd dat ze dat niet moeten doen. Maar wat ze doen mag ook gewoon niet. Fijn dat jullie paarden er niks om geven. Maakt het niet minder erg voor die van mij. Ze knallen ook gewoon in de dorpen.

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:39

Handhaven is het probleem...daar zou een oplossing voor bedacht moeten worden.

Ik denk echt dat dit het makkelijkste te bereiken is met een algemeen verbod en geen verkoop meer aan consumenten. Zware straffen op degene die illigaal vuurwerk hebben, flinke geldboetes en anders 10 jaar in de gevangenis oid. En dan zal er wel een overgangsperiode zijn voordat iedereen het geaccepteerd heeft maar dat is niet anders.

En dan alternatieven bieden in de vorm van grote prof vuurwerk of lasershows oid (beter voor het milieu) waar mensen elkaar kunnen zien en wat kunnen drinken/ feesten etc.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:32

Benzz schreef:
VuurVleugels schreef:
Op dit soort momenten ben ik altijd blij dat ik op dit moment even geen eigen dieren heb. Hopelijk is deze zooi wat beter uitgekristalliseerd tegen de tijd dat ik ze wél heb. Al vrees ik dat dat een beetje ijdele hoop is, maar goed, a girl can dream.

Maar eigenlijk is het toch te zot voor woorden.

Grap is: het zijn bijna altijd mannen, iets met testosteron? Of heeft iemand een andere verklaring?


Is het natuurlijk ook, het slaat helemaal nergens op en dit zou gewoon per direct klaar moeten zijn. Mijn bericht was gewoon lekker egoïstisch op mezelf gericht ;)

Het zijn inderdaad veel mannen en daar zijn een hoop theorieën over. Die komen vooral neer op de combinatie van een onmogelijkheid voor mannen om een gezonde uitlaatklep te vinden (emoties uiten is in veel kringen van de samenleving nog behoorlijk taboe) en de enorme onvrede in de samenleving (PVV is niet voor niets de grootste geworden). De frustraties daarover moeten op de één of andere manier worden geuit en dan krijg je dus manieren van ontlading die niet gezond zijn. Steeds hardere knallen willen, steeds meer de grens opzoeken. Of gewoon doelbewust erop uit gaan voor een gevecht met de politie. Dit wordt dan generatie op generatie doorgegeven, Jr ziet hoe Sr zijn emoties en frustraties uit. Dan valt het spreekwoord "aapje ziet aapje doet" op z'n plek en niet alleen dat, Jr wordt er ook nog actief in meegenomen doordat Sr vuurwerk voor Jr koopt bijvoorbeeld of vanaf een bepaalde leeftijd mee neemt naar het voetbalstadion.

Meisjes hebben meer mogelijkheden zich te uiten en frustraties te venten, dit blijft ook vaker binnen de eigen cirkel. Zo zie je dat meiden vaak op elkaar gaan zitten b*tchen in plaats van het extern te richten, waarbij ook weer word afgekeken van de moeders. Maar hier zit ook wel een verschil nog tussen witte en zwarte meiden, want binnen zwarte culturen is het uiten van emoties helaas nog steeds behoorlijk taboe, óók voor vrouwen. Daar is het nog heel veel: je eigen broek ophouden, niemand laten zien dat je struggled.

In samenlevingen en kringen waar het stigma rondom emoties en de ogenschijnlijke 'zwakte' daaromheen minder is en mensen zich meer kunnen uiten komen dit soort grote gewelddadige acties veel minder voor. Dus dit is één van de sociologisch ingegeven verklaringen voor de oververtegenwoordiging van mannen in het geheel en van zwarte meisjes onder de meiden binnen geweldsuitingen.

Bottom line: tuurlijk, schaf het af en pak de overtreders hard aan, maar houd het niet daarbij. Doe iets aan de opgekropte frustraties en emoties binnen die cirkels. Maar dat is meer iets voor het politieke topic denk ik. ;)

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:47

Het is cultuur, het is uiteindelijk ook gewoon verveling. De twee weken vrij zijn echt vreselijk saai, zeker als je je plezier niet haalt uit het zijn met de familie.

De aanpak die hier dan ook wel redelijk werkte was niet alleen het handhaven, maar vooral ook het doorsturen van de jongeren die bezig waren naar de activiteiten die er wel waren. (Ik weet niet of dat dit jaar ook gedaan werd, en er is natuurlijk een paar jaar geweest waarin de mogelijkheden flink beperkt werden, maar voor corona werkte dat behoorlijk goed, en ook nu zou ik zeggen dat Utrecht het best goed doet - de 18:00-2:00 werd uiteraard niet helemaal gehaald, maar vuurwerk buiten de tijden is toch best beperkt gebleven. Helaas wel nog steeds veel geweld en branden...)

purny

Berichten: 27562
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:07

Je schiet niets op met een vuurwerkverbod. Met een vuurwerkverbod ga je alleen maar meer illegaal spul binnen halen. Plus meer agressie krijg je
Zwaardere straffen. Maar hoe zwaar?
Je zou evt als de knaapjes worden gepakt en bestraft een meldingsplicht kunnen instellen..

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:15

Gewoon alles verbieden ook f1 vuurwek, alles.

Zwaar straffen gaat echt wel helpen.
Het zijn explosieven, het is geen vuurwerk meer.
Pak het dan ook aan als explosieven.
En geef standaard minimum straffen.
Dan weet iedereen het risico vooraf.

Stel gewoon meer dan 1 kilo of 5 stuks dan direct de max straf 8500 euro. Minder stuks dan 4000 euro.
Ja ook bij kinderen, dan gewoon de ouders laten betalen.

Een handelaar, 8 jaar de bak in.
geen gemaar en excuses, dat is de straf als je gepakt word. Geen smoesjes voor strafvermindering.

En ja er zullen eigenwijze zijn die dan nog steeds vuurwerk explosieven gaan kopen.
Maar ik weet zeker dat er dan ook bij zijn die zeggen, de pakkans is weliswaar klein, maar als.... dan zijn de gevolgen wel groter dan een foei, laat maar, ik doe niet meer mee

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:28

In Antwerpen kregen 31 jongeren preventief huisarrest met oud en nieuw. Deden ze vorig jaar ook al.
Het crapuul is tussen 13 en 22 jaar en geen onbekenden voor het gerecht.
Kon alsnog niet beletten dat de ravage in veel steden weer erg groot is en de ordediensten en hulpverleners bedreigd en belaagd werden langs alle kanten :x .
Zelfs kogelvrije vesten en matrakken stelen ze uit politiewagens en tonen ze trots met filmpjes op tiktok.
Aan het vuurwerkverbod in veel gemeenten werd ook geen gehoor gegeven. Inclusief mijn gemeente. Stomme klootzakken :+

Ik heb daar een oplossing voor, maar die zal ik maar niet op een forum typen :')

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:29

Shadow0 schreef:
Helaas wel nog steeds veel geweld en branden...)

Dat is iets wat ik echt niet begrijp. Vuurwerk, nou ja, not my cup of tea, maar kan me er wat bij indenken. Maar vanwaar auto's van onbekenden in de fik zetten? Is dat dan een soort vuurwerk plus?

journee
Berichten: 799
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:35

Shadow0 schreef:
Het is cultuur, het is uiteindelijk ook gewoon verveling. De twee weken vrij zijn echt vreselijk saai, zeker als je je plezier niet haalt uit het zijn met de familie.

De aanpak die hier dan ook wel redelijk werkte was niet alleen het handhaven, maar vooral ook het doorsturen van de jongeren die bezig waren naar de activiteiten die er wel waren. (Ik weet niet of dat dit jaar ook gedaan werd, en er is natuurlijk een paar jaar geweest waarin de mogelijkheden flink beperkt werden, maar voor corona werkte dat behoorlijk goed, en ook nu zou ik zeggen dat Utrecht het best goed doet - de 18:00-2:00 werd uiteraard niet helemaal gehaald, maar vuurwerk buiten de tijden is toch best beperkt gebleven. Helaas wel nog steeds veel geweld en branden...)


Dat geklooi met vuurwerk door jongeren is naar mijn idee ook vooral verveling en stoerdoenerij. En omdat veel jongeren niet fatsoenlijk met vuurwerk omgaan, heel graag een verbod op vuurwerk voor jongeren. Leuke activiteiten voor jongeren zorgen inderdaad voor veel minder overlast, net als het instellen van een buurt preventie groep. Als bekende buurtbewoners jongeren op hun foute gedrag wijzen, heeft dit vaak veel meer effect dan hetzelfde verhaal gedaan door een agent. Hier was onlangs overigens ook een stukje over op het nieuws.

Bijkomend voordeel is dat agenten dan misschien tijd krijgen om te handhaven op illegaal vuurwerk. En de volwassen raddraaiers op te pakken. Bij voetbal wedstrijden mogen dit soort asociaale lui al geen wedstrijd meer bijwonen. Wat mij betreft gaat het zelfde gelden voor nieuwjaar. Dus het jaar erop fijn de jaarwisseling thuis met huisarrest of in de bak doorbrengen.

purny

Berichten: 27562
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:40

Pandora2 schreef:
Aan het vuurwerkverbod in veel gemeenten werd ook geen gehoor gegeven. Inclusief mijn gemeente. Stomme klootzakken :+


In Haarlem was er ook een algeheel vuurwerkverbod. En laat daar nou net iemand zijn omgekomen...
Dus je kan wel in heel NL een vuurwerkverbod willen maar het helpt geen tiet

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:46

DuoPenotti schreef:
Gewoon alles verbieden ook f1 vuurwek, alles.

Zwaar straffen gaat echt wel helpen.
Het zijn explosieven, het is geen vuurwerk meer.
Pak het dan ook aan als explosieven.
En geef standaard minimum straffen.
Dan weet iedereen het risico vooraf.

Stel gewoon meer dan 1 kilo of 5 stuks dan direct de max straf 8500 euro. Minder stuks dan 4000 euro.
Ja ook bij kinderen, dan gewoon de ouders laten betalen.

Een handelaar, 8 jaar de bak in.
geen gemaar en excuses, dat is de straf als je gepakt word. Geen smoesjes voor strafvermindering.

En ja er zullen eigenwijze zijn die dan nog steeds vuurwerk explosieven gaan kopen.
Maar ik weet zeker dat er dan ook bij zijn die zeggen, de pakkans is weliswaar klein, maar als.... dan zijn de gevolgen wel groter dan een foei, laat maar, ik doe niet meer mee


:j :j :j

Precies dit.

De theorie over mannen..dan denk ik..Hallo evolutie? zijn jullie een deel van de bevolking overgeslagen?
Ze kunnen ook gaan sporten ofzo als uitlaatklep of een psycholoog zoeken. Rad draaien is een keuze en geen excuus.

Snap de bottomline wel, maar daar kunnen ze dan op scholen al eens mee gaan beginnen zodat dat deel van de bevolking ook evolueert. Gelukkig zijn niet alle mannen zo.

sanne1221
Berichten: 514
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:35

Mijn kat heeft de hele dag bang op de overloop gezeten. Ik blijf voor hem ook thuis.
Net als voor alcohol en messen zou er een verbod moeten komen voor de verkoop onder de 18.