Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memories

Berichten: 2635
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:09

Wildgirl schreef:
Nou woon ik in een Drents dorp maar in de grote steden zal het nog veel erger zijn.


Als iemand die zowel heel landelijk als in een terrorwijk van een grote stad heeft gewoond; ik ervaarde het gedoe, geknal en mate van vernielingen in de dorpen/platteland eigenlijk als ergst. Hangt er ook heel erg van af waar je exact zit; je kan ook net pech hebben als je precies een paar vuurwerkgappies in je straat hebt zitten.

Mensen zelf laten betalen is in de kern een leuk idee maar ben bang dat het moeilijk uitvoerbaar is. Het zal niet altijd even makkelijk te bewijzen zijn of iemand omstander of aansteker/bezitter was, of het vuurwerk ook echt illegaal was en of die persoon dat dan ook wist.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:16

alle grenzen zijn weg, dus je kunt overal vuurwerk kopen, en wie heeft het fatsoen om te zeggen ik steek dit jaar geen vuurwerk af!!!! Wie accepteert verbieden!! het is juist een uitdaging om nog meer te knallen, kijk mij 's durven,

dus zolang er in china geen vuurwerkverbod komt zal het wereldwijd groot groter grootser gemaakt en geleverd worden. Dus heb ik niet de illusie dat er iets gaat veranderen


Alles is toegestaan, grenzen weg ook aan fatsoen, verantwoordelijkheid voor dat kleine stukje aarde waar we moeten leven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41788
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:23

VuurVleugels schreef:
_San87_ schreef:

Dat is raar. Moet iemand die door roken kanker krijgt ook alles zelf betalen? Of iemand die van z'n paard flikkert en een been breekt?


Roken of paardrijden is niet verboden. Illegaal vuurwerk, of afgestoken wanneer het niet mag? Dan helemaal eens met Shenavallie.

Ander voorbeeld dan. Moet iemand die door rood rijdt en een ongeluk veroorzaakt, alles zelf betalen?

Mensen zijn oerdom, dat blijkt ieder jaar maar weer, maar ik vind niet dat iemand daar financieel om geruïneerd hoeft te worden.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:33

Stijging zorgpremie afgelopen jaren
De zorgpremie stijgt ieder jaar. In 2015 was je gemiddeld nog maar 99 euro kwijt aan een basisverzekering. Voor 2024 is dat gemiddelde gestegen naar 147 euro. Dat is een prijsstijging van 48 procent.

Totaal het vuurwerk verbieden en dan wanneer er wel een ongeluk gebeurd zijn de kosten wel voor die persoon in kwestie, is een optie, als je dan willens en wetens die gok neemt zijn ook de kosten voor jou rekening, want waarom moet ik voor die domheid betalen.

Even zo -dronken of niet - door rood licht rijden en iemand verwonden is verantwoordelijkheid van de bestuurdur, zijn premie vet omhoog, waarom moet ik die jaren schade vrij en bekeuring vrij rij, collectief/ solidair mee in het verhogen van de premie!!

Verantwoordelijkheid moet zwaar wegen, het is aan je zelf hoe je daar mee omgaat, lijkt me

Mri

Berichten: 15312
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:09

Als je zo naar vuurwerk kijkt, schaf dan alsjeblieft ook het voetbal af.
Daar wordt veel vuurwerk afgestoken, is bij elke prof wedstrijd aardig wat politie op de been en bij genoeg wedstrijden ook ME op de been.

En dat is niet 1 dag per jaar, maar weet ik veel hoeveel dagen.

lor1_1984

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:53

Wat dacht je van kermis, (vnl Turkse) bruiloften, historische festivals (hier steken ze dan kanonnen af) of welk excuus ze dan ook verzinnen om te kunnen knallen. :roll:
De evenementen zelf hoeven van mij niet zo nodig afgeschaft te worden als ze met dat achterlijke geknal stoppen.

Ik moet zeggen dat ik nogal Judeska-neigingen krijg tegenwoordig rondom vuurwerk:

~~}>

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:56

Ior :D :D

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:29

tja, daarom zal het ook niet verboden worden want er zijn altijd uitzonderingen, en met de komst van de nieuwe nederlanders komen er ook andere normen en waarden.

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:50

Ik vind het altijd frappant als men boos is op de overheid als deze een vuurwerkverbod instelt.
Terwijl dit vooral komt door mede vuurwerk gebruikers die de regels aan hun laars lappen.

Om mij mag het verboden worden, te veel dieren die er onder gebukt gaan. Illegaal vuurwerk zwaar beboeten. En krijg je een ongeluk met dat zwaar illegale vuurwerk, dan je eigen zorgkosten gewoon betalen. Verder vuurwerkverkoop verbieden, ook die banketstaaf rommel die het hele jaar rond in de winkel ligt. En ga maar bij de grens controleren, 500 euro boete voor elke pond die je bij je hebt. En online aankopen aanpakken. Verbied verkoopsites maar in Nederland, ook de buitenlandse.

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:53

_San87_ schreef:
Ander voorbeeld dan. Moet iemand die door rood rijdt en een ongeluk veroorzaakt, alles zelf betalen?

Mensen zijn oerdom, dat blijkt ieder jaar maar weer, maar ik vind niet dat iemand daar financieel om geruïneerd hoeft te worden.


Moeten we er maar collectief voor opdraaien dan? Hetzelfde als met de kosten van politie inzet tijdens voetbalwedstrijden. Laat de clubs dat fijn betalen. En rijd je met opzet door rood, ja dan mag je daar flink voor bloeden, hopende dat een ander dat niet lichamelijk doet, door zo een domme actie.

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:55

mce schreef:
tja, daarom zal het ook niet verboden worden want er zijn altijd uitzonderingen, en met de komst van de nieuwe nederlanders komen er ook andere normen en waarden.

Waarom niet, de nieuwe Nederlander kan daar dan toch ook gewoon een alternatief voor verzinnen, moeten de oude Nederlanders toch ook bij een verbod.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:03

Wintu schreef:
mce schreef:
tja, daarom zal het ook niet verboden worden want er zijn altijd uitzonderingen, en met de komst van de nieuwe nederlanders komen er ook andere normen en waarden.

Waarom niet, de nieuwe Nederlander kan daar dan toch ook gewoon een alternatief voor verzinnen, moeten de oude Nederlanders toch ook bij een verbod.


ga ik direct in mee, maar of dat in de politiek ook zo gaat, we gaan het wel meemaken, de politiek durft gewoon niets aan te pakken, kijk naar b.v. het voetbal, dat gaat ook van kwaad tot erger.

Picopico
Berichten: 900
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:21

mce schreef:
alle grenzen zijn weg, dus je kunt overal vuurwerk kopen, en wie heeft het fatsoen om te zeggen ik steek dit jaar geen vuurwerk af!!!! Wie accepteert verbieden!! het is juist een uitdaging om nog meer te knallen, kijk mij 's durven,

dus zolang er in china geen vuurwerkverbod komt zal het wereldwijd groot groter grootser gemaakt en geleverd worden. Dus heb ik niet de illusie dat er iets gaat veranderen


Alles is toegestaan, grenzen weg ook aan fatsoen, verantwoordelijkheid voor dat kleine stukje aarde waar we moeten leven.

Grenzen hebben hier niets mee te maken. Nergens in Europa wordt zoveel vuurwerk gekocht en afgestoken per persoon als in Nederland, daarin zijn wij absolute koploper. In veel landen is consumentenvuurwerk helemaal niet toegestaan en komen dit soort toestanden dus ook niet voor, of China nou vuurwerk produceert of niet.

Wat betreft straffen. Het is allang bekend dat hogere straffen nauwelijks preventief werken. Pakkans is veel belangrijker.
De dader de rekening laten betalen is natuurlijk mooi en ben ik ook voor, maar 9 van de 10 keer zal het erop neerkomen dat het slachtoffer niets/weinig krijgt of dat de samenleving het als nog moet gaan betalen omdat de dader geen geld heeft. Van een kale kip kun je niet plukken.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:26

mce schreef:
tja, daarom zal het ook niet verboden worden want er zijn altijd uitzonderingen, en met de komst van de nieuwe nederlanders komen er ook andere normen en waarden.

Mwah ik geloof niet dat vluchtelingen graag met zwaar vuurwerk spelen.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:31

Benzz schreef:
mce schreef:
tja, daarom zal het ook niet verboden worden want er zijn altijd uitzonderingen, en met de komst van de nieuwe nederlanders komen er ook andere normen en waarden.

Mwah ik geloof niet dat vluchtelingen graag met zwaar vuurwerk spelen.


vluchtelingen denk ik ook niet

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:32

Wat bedoel je dan met de nieuwe Nederlander?

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:40

Picopico schreef:
mce schreef:
alle grenzen zijn weg, dus je kunt overal vuurwerk kopen, en wie heeft het fatsoen om te zeggen ik steek dit jaar geen vuurwerk af!!!! Wie accepteert verbieden!! het is juist een uitdaging om nog meer te knallen, kijk mij 's durven,

dus zolang er in china geen vuurwerkverbod komt zal het wereldwijd groot groter grootser gemaakt en geleverd worden. Dus heb ik niet de illusie dat er iets gaat veranderen


Alles is toegestaan, grenzen weg ook aan fatsoen, verantwoordelijkheid voor dat kleine stukje aarde waar we moeten leven.

Grenzen hebben hier niets mee te maken. Nergens in Europa wordt zoveel vuurwerk gekocht en afgestoken per persoon als in Nederland, daarin zijn wij absolute koploper. In veel landen is consumentenvuurwerk helemaal niet toegestaan en komen dit soort toestanden dus ook niet voor, of China nou vuurwerk produceert of niet.

Wat betreft straffen. Het is allang bekend dat hogere straffen nauwelijks preventief werken. Pakkans is veel belangrijker.
De dader de rekening laten betalen is natuurlijk mooi en ben ik ook voor, maar 9 van de 10 keer zal het erop neerkomen dat het slachtoffer niets/weinig krijgt of dat de samenleving het als nog moet gaan betalen omdat de dader geen geld heeft. Van een kale kip kun je niet plukken.


er zijn meer grenzen dan alleen lands-grenzen, grenzen aan fatsoen, respect voor regels b.v. de hooligan en/of voetbalvandalist kennen weinig grenzen.

Hoe hebbben die andere landen het dan geregeld??

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:50

Benzz schreef:
Wat bedoel je dan met de nieuwe Nederlander?

Voordat je mensen in een racismehoek gaat zetten. Ik denk dat ze bedoelt mensen met een andere culturele achtergrond en andere gebruiken dan de Nederlander die hier van oudsher woont. Maar ik heb zomaar het idee dat je dat ook prima begreep ;)

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:55

Picopico schreef:
mce schreef:
alle grenzen zijn weg, dus je kunt overal vuurwerk kopen, en wie heeft het fatsoen om te zeggen ik steek dit jaar geen vuurwerk af!!!! Wie accepteert verbieden!! het is juist een uitdaging om nog meer te knallen, kijk mij 's durven,

dus zolang er in china geen vuurwerkverbod komt zal het wereldwijd groot groter grootser gemaakt en geleverd worden. Dus heb ik niet de illusie dat er iets gaat veranderen


Alles is toegestaan, grenzen weg ook aan fatsoen, verantwoordelijkheid voor dat kleine stukje aarde waar we moeten leven.

Grenzen hebben hier niets mee te maken. Nergens in Europa wordt zoveel vuurwerk gekocht en afgestoken per persoon als in Nederland, daarin zijn wij absolute koploper. In veel landen is consumentenvuurwerk helemaal niet toegestaan en komen dit soort toestanden dus ook niet voor, of China nou vuurwerk produceert of niet.

Wat betreft straffen. Het is allang bekend dat hogere straffen nauwelijks preventief werken. Pakkans is veel belangrijker.
De dader de rekening laten betalen is natuurlijk mooi en ben ik ook voor, maar 9 van de 10 keer zal het erop neerkomen dat het slachtoffer niets/weinig krijgt of dat de samenleving het als nog moet gaan betalen omdat de dader geen geld heeft. Van een kale kip kun je niet plukken.

Rellen vanwege voetbal komen in heel Europa voor, dus daar is het niet per definitie beter geregeld. De gemiddelde Nederlander heeft schijt aan een vuurwerkverbod, dat kan je concluderen aan het massaal negeren er van.
De mentaliteit van sommigen is om te huilen, maar als het mis gaat is het janken en wijzen naar een ander. Vaak wordt er nog wel gereageerd op een graai uit hun portemonnee.

We betalen nu ook collectief voor de fouten van daders.

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:57

Wanneer er van tevoren bekend zou zijn ; 2 doden, tientallen licht- tot zwaargewonden, ook kleine kinderen. Tientallen gewonde hulpverleners en dan alle materiële schade aan woningen en openbare gebouwen, uitgebrande auto’s, dan zou iedereen zeggen, verbieden die zooi.
Nu is het gebeurd en gaat het volgend jaar weer vrolijk verkeerd.
Wanneer er een algeheel vuurwerk verbod komt is de pakkans gewoon veel groter.
En dan fikse straffen erop, vooral financieel!

Telpeva

Berichten: 14818
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:26

BigOne schreef:
Wanneer er van tevoren bekend zou zijn ; 2 doden, tientallen licht- tot zwaargewonden, ook kleine kinderen. Tientallen gewonde hulpverleners en dan alle materiële schade aan woningen en openbare gebouwen, uitgebrande auto’s, dan zou iedereen zeggen, verbieden die zooi.
Nu is het gebeurd en gaat het volgend jaar weer vrolijk verkeerd.
Wanneer er een algeheel vuurwerk verbod komt is de pakkans gewoon veel groter.
En dan fikse straffen erop, vooral financieel!


Ik weet echt niet of het zo werkt, als je alleen al kijkt naar bijvoorbeeld Rotterdam: Daar is het al een paar jaar verboden maar daar heeft men toch ook nog steeds schijt aan het verbod tijdens de jaarwisseling. Plus, niet helemaal gerelateerd maar toch ook weer wel, daar krijgen ze de dader(s) van al die ontploffingen bij en aan gebouwen + woonhuizen ook maar niet te pakken. Het is verboden, van elke knal die je daar hoort weet je dat het niet is toegestaan maar toch kunnen ook zulke lui gewoon doorgaan.

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:29

Het zou ook handig zijn, als het hier gewoon niet meer verkocht mag worden. Het is gewoon raar dat je het niet mag afsteken, maar er wel genoeg verkooppunten zijn.

xoranlover

Berichten: 6637
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:32

Geloof mij mensen met illegaal vuurwerk zijn slim genoeg om zich hier te laten pakken. Hier ook zelf gezien. Kinderen (lees tieners) met echt mega klappers en royaal voor oud en nieuw afsteken. Die knallen dat af op een plek waar ze op 6 manieren weg kunnen. Pakkans... bijna 0. Er staan mannetjes op de uitkijk en zodra de politie wordt gesignaleerd zijn al die kinderen weg. In steegjes door paadjes het park in, tussen huizen door weg. En de politie krijgt ze niet pakken. Het is openbaar terrein dus mag er geen camera op...

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:56

xoranlover schreef:
Geloof mij mensen met illegaal vuurwerk zijn slim genoeg om zich hier te laten pakken. Hier ook zelf gezien. Kinderen (lees tieners) met echt mega klappers en royaal voor oud en nieuw afsteken. Die knallen dat af op een plek waar ze op 6 manieren weg kunnen. Pakkans... bijna 0. Er staan mannetjes op de uitkijk en zodra de politie wordt gesignaleerd zijn al die kinderen weg. In steegjes door paadjes het park in, tussen huizen door weg. En de politie krijgt ze niet pakken. Het is openbaar terrein dus mag er geen camera op...

En ouders faciliteren dat allemaal? Dan toch maar eens bij hen aankloppen dan.

xoranlover

Berichten: 6637
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:58

Ik heb geen idee. Weg komen ze daar op verschillende manieren dat is gewoon openbaar. Ik ga daar echt niet aankloppen ik wil geen ruzie met die mensen. Ik weet ook niet waar die allemaal wonen want ik ken ze allemaal niet.