Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
journee
Berichten: 799
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:42

BrankaZ schreef:
Met bier i.p.v. sterke drank heb je uiteindelijk net zoveel alcohol in je bloed zitten ;)
Maar zolang het vuurwerk voor consumenten is toegestaan zullen mensen niet nadenken en afsteken nadat ze al de hele avond een gezellig feestje hebben gehad. Net zoals mensen, zeker jongeren, beginnen met afsteken zodra de verkoop is gestart. Er wordt toch niet op gehandhaafd en menig ouder vindt dat hun kind hun lolletje moet hebben.


Ik denk wat genuanceerder. Mensen denken niet na omdat het wettelijk nog geaccepteerd wordt dat kinderen en dronken lui vuurwerk mogen afsteken. Het zou het zelfde zijn als kinderen en dronken lui opeens wel auto mogen rijden. Dat is natuurlijk ook vragen om ongelukken!

Het is naar mijn idee vreemd dat het een wel en het ander niet maatschappelijk wordt geaccepteerd. Dus ik zou eerst dat probleem aanpakken in plaats van vuurwerk meteen helemaal te verbieden.

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:54

leeftijd opschroeven heeft weinig zin, 12 jarige mag het ook niet kopen, maar hebben genoeg netwerk om het een volwassene te laten doen, al dan niet pa of moe zelf.

journee
Berichten: 799
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 17:08

speurneusc schreef:
leeftijd opschroeven heeft weinig zin, 12 jarige mag het ook niet kopen, maar hebben genoeg netwerk om het een volwassene te laten doen, al dan niet pa of moe zelf.


Bij mijn weten mag je vanaf 12 jaar F1 en vanaf 16 jaar F2 vuurwerk kopen. Als kinderen en tieners geen vuurwerk mogen kopen en afsteken, op straffe van een flinke boete, dan kan dat naar mij mening echt wel verschil maken. Natuurlijk zal het even duren voor zoiets maatschappelijk geaccepteerd is en moet er natuurlijk wel op gecontroleerd worden.

Als dit kan bij de verkoop van alcohol of het besturen van een auto, moet het naar mijn idee ook mogelijk zijn bij het kopen en afsteken vuurwerk.

mvdende

Berichten: 5750
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:07

journee schreef:
speurneusc schreef:
leeftijd opschroeven heeft weinig zin, 12 jarige mag het ook niet kopen, maar hebben genoeg netwerk om het een volwassene te laten doen, al dan niet pa of moe zelf.


Bij mijn weten mag je vanaf 12 jaar F1 en vanaf 16 jaar F2 vuurwerk kopen. Als kinderen en tieners geen vuurwerk mogen kopen en afsteken, op straffe van een flinke boete, dan kan dat naar mij mening echt wel verschil maken. Natuurlijk zal het even duren voor zoiets maatschappelijk geaccepteerd is en moet er natuurlijk wel op gecontroleerd worden.

Als dit kan bij de verkoop van alcohol of het besturen van een auto, moet het naar mijn idee ook mogelijk zijn bij het kopen en afsteken vuurwerk.


12 jaar mag F1 vuurwerk. Dat is werkelijk waar niets meer dan een knalerwt en een zeer zielig fonteintje. Kan het met dat spul mis gaan? Ja, zeker met fonteintjes, zijn licht, waaien snel om en kan brand veroorzaken. Maar met F1 vuurwerk knal je niet je hele hand eraf, en blaas je ook geen dingen op. En met het officiële verbod op knalvuurwerk, blijven knetterlinten en knalerwten over wat geluid maakt. Dit mag trouwens jaarrond verkocht en afgestoken worden.

F2 is het normale legale vuurwerk wat in Nederland 29,30 en 31 december verkocht mag worden. En dat is óók uitsluitend potten en ander siervuurwerk. Geen rotjes enz meer.

Eigenlijk alles wat uitsluitend knalt IS op dit moment al VERBODEN! Beter gewoon het huidige verbod handhaven.....

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:31

Misschien zulke zware straffen op gaan zetten dat het niet meer loont om te maken uberhaupt..

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:27

Wat heb je aan strenger straffen als er niet op wordt gehandhaafd?

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:37

BrankaZ schreef:
Wat heb je aan strenger straffen als er niet op wordt gehandhaafd?

preventieve werking

Pakkans klein, maar als het dan eens een boete van 8000 euro is omdat je explosieven voorhanden hebt.
Bij minderjarige gewoon zonder pardon verhalen op de ouders.
Of 8 jaar cel omdat je explosieven verhandeld.

Dan denk ik dat er ineens een boel toch na gaan denken of dat het risico wel waard is.
pakkans klein, maar als....
Elke dag staan er toch berichten in de krant van mensen die wél zijn gepakt.

Je zal die hards over houden...maar wel heel veel minder.
Maar waarom zouden ze het nu laten? Er staat niks tegenover. Gewoon niks

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:08


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41787
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:43

BrankaZ schreef:
Wat heb je aan strenger straffen als er niet op wordt gehandhaafd?

Voor veel mensen is het afschrikeffect al genoeg.

Tallie1979
Berichten: 22776
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:24

Ik word echt schijtdol van het vuurwerk! Mijn honden zijn helemaal versleten van al dat geknal. Ik heb er een die constant blaft bij knallen, een die al weken niet naar buiten wil en een die gelukkig redelijk chill is.

Het is voor dieren een ware hel. En ze blijven hier maar bezig. :(

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:04


gomir

Berichten: 25553
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:17

En de schade verhalen op de veroorzakers zal er wel niet in zitten....

Het verbaast mij dat al die agenten nog zo gek zijn om aan het werk te gaan oudjaarsnacht, hoewel de ambulancemedewerkers ze er vast dankbaar om zijn. Van mij mochten ze dat zooitje ongeregeld het mooi zelf uit laten zoeken.

Ze hebben bij mij gister eind van de middag begin van de avond 3 uur lang vuurwerk af staan steken op de doodlopende weg, recht voor de stal (+/- 15 m). Durf niet meer naar die pubers toe te lopen, want ze hebben me al eens met vuurwerk bekogeld. Gemeente/politie doet niets. Gelukkig zijn de paarden alleen onrustig geweest en hebben ze een dag niets gegeten, maar is er dit keer geen echte schade ontstaan in de stal. Het voordeel van dat deze ellende al in september begint is dat ze er niet meer zo extreem van in paniek raken.

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:27

Dat is heel positief bekeken, maar ik vind het echt niet normaal.

Sowieso dat je niemand meer kan aanspreken uit angst om vuurwerk naar je toe gegooid te krijgen.

Ik vrees dat het zonder de agenten nog meer uit de hand zou lopen.

Shenavallie
Berichten: 11626
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:14

Bij ons in het dorp moe(s)t je je legitimeren bij aankoop van basis/kindervuurwerk, dus ook al beweert iemand dat hij echt twaalf jaar is, dan moet diegene zich toch legitimeren. Negen van de tien keer stond pa of moe dat spul voor die kinderen af te rekenen. Dus kwam het alsnog bij zo'n uk in handen. Dat kinderen nog niet volgroeide hersenen hebben om gevaar in te schatten, tot daar aan toe, maar dat die ouders hun hersenen niet gebruiken...

Mri

Berichten: 15312
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:03

Ik ben tegen een verbod.
Ik heb zelf vroeger onwijs genoten van het vuurwerk (vuurwerkshows op Scheveningen en thuis vuurwerk met oud en nieuw). Machtig mooi en indrukwekkend. Ik kijk er zelf graag naar en gun mijn dochters ditzelfde.

Maar ik ben WEL voor het handhaven.
Vuurwerk alleen afsteken met oud en nieuw tussen bepaalde tijden. En buiten oudjaar alleen "vergunde vuurwerkshows" (professionele dan wel ;) ). Buiten die tijden? Dikke prent! En wat mij betreft mogen daar ook YouTube filmpjes en foto's voor gebruikt worden, anonieme kliklijn etc.

Ik vind het niet nodig dat vuurwerk al dagen/weken van te voren wordt afgestoken.
Ik heb niks met knallen, maar ieder zijn ding. Als het 1 dag per jaar tussen bepaalde tijden is, dan is het te overzien.

Wij hebben gister ook om 19.00 vuurwerk afgestoken met de kinderen. Aftel moment van YT van vorig jaar en daarmee ook gewoon gezellige kinderen vandaag.

huricane
Berichten: 794
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:04

Elisa2 schreef:
Loretta schreef:
De jaarwisseling is weer eens onrustig verlopen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... m=referral


Gelukkig nieuwjaar :+

Echt..wat is hier nog leuk aan?


Het kost ook nog eens klauwen vol met geld.
Hulpverleners heel de nacht in touw, eerste hulp overvol.
Zoveel schade ;(
Leuk zo’n “ traditie “. Vooral in ere houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41787
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:09

Mri schreef:
Ik ben tegen een verbod.
Ik heb zelf vroeger onwijs genoten van het vuurwerk (vuurwerkshows op Scheveningen en thuis vuurwerk met oud en nieuw). Machtig mooi en indrukwekkend. Ik kijk er zelf graag naar en gun mijn dochters ditzelfde.

Maar ik ben WEL voor het handhaven.
Vuurwerk alleen afsteken met oud en nieuw tussen bepaalde tijden. En buiten oudjaar alleen "vergunde vuurwerkshows" (professionele dan wel ;) ). Buiten die tijden? Dikke prent! En wat mij betreft mogen daar ook YouTube filmpjes en foto's voor gebruikt worden, anonieme kliklijn etc.

Ik vind het niet nodig dat vuurwerk al dagen/weken van te voren wordt afgestoken.
Ik heb niks met knallen, maar ieder zijn ding. Als het 1 dag per jaar tussen bepaalde tijden is, dan is het te overzien.

Wij hebben gister ook om 19.00 vuurwerk afgestoken met de kinderen. Aftel moment van YT van vorig jaar en daarmee ook gewoon gezellige kinderen vandaag.

Maar 19u is niet de toegestane tijd. Dan had je volgens je eigen verhaal een dikke prent moeten krijgen :=?

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:16


Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:19

Wat mij betreft komt er een verbod.
Het ging hier vanaf gisterochtend 10 uur tot vannacht 2 uur los alsof het de laatste oud en nieuw was.
Pony's over de zeik. Zelf volledig overprikkeld. En Waarom?
Nou woon ik in een Drents dorp maar in de grote steden zal het nog veel erger zijn.
En maar zeggen hoe slecht het financieel gaat met Nederland... voor hoeveel miljoen is er de lucht in gegaan?
Het carbid schieten was dit jaar ook uitgebreider en langduriger.
Heerlijk dat het weer klaar is!

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:21

officieel voor 105 miljoen, maar er zal zat over grens al eerder ingeslagen zijn en dan nog wat ze op voorhand in beslag genomen hebben

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41787
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:21


Shenavallie
Berichten: 11626
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:28

En als er geen verbod komt, dan vind ik dat iedereen die door eigen gekl**t op de eerste hulp terecht komt alle kosten zelf moet betalen. De mensen in de zorg werken zich al de t*ring voor een sch*tloon, dus mogen mensen met vuurwerkletsel wel zorgen voor een mooie eindejaarsbonus voor deze zorgverleners.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41787
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:36

Shenavallie schreef:
En als er geen verbod komt, dan vind ik dat iedereen die door eigen gekl**t op de eerste hulp terecht komt alle kosten zelf moet betalen. De mensen in de zorg werken zich al de t*ring voor een sch*tloon, dus mogen mensen met vuurwerkletsel wel zorgen voor een mooie eindejaarsbonus voor deze zorgverleners.

Dat is raar. Moet iemand die door roken kanker krijgt ook alles zelf betalen? Of iemand die van z'n paard flikkert en een been breekt?

lor1_1984

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:42

Wat mij betreft gaat het volgende landelijk van kracht:
- Vuurwerk alleen toestaan tussen middernacht en 2u op oudjaaravond/nieuwjaarsnacht.
- Alleen siervuurwerk, met zachtere knallen dan nu.
- Buiten de toegestane tijden of knalvuurwerk afsteken?
Keihard op handhaven, desnoods door camerabeelden van deurbellen etc van rond die tijden verplicht in te laten leveren door omwonenden.
- Schade/verwondingen aan derden?
De veroorzaker/afsteker vergoedt alles, is onverzekerd op dat gebied en krijgt er een torenhoge boete bovenop.
- Schade/verwondingen aan jezelf?
Betaal je eigen kosten maar en een dikke boete.
- Inzet van hulpdiensten omdat je je niet kunt gedragen?
Dikke boete plus de kosten vh oproepen/inzetten vd hulpdiensten.
- Weiger je te betalen?
Celstraf erbovenop en gedeeltelijk beslaglegging op je inkomen (en al je vakantiegeld, dertiende maand, bonussen, salarisverhoging etc) tot alles is afbetaald.
- Vuurwerk uit het buitenland halen?
Jaarrond strenge controle aan de grens en bij aantreffen vh vuurwerk hoge boete.
- Op mensen/dieren richten met wat voor vuurwerk dan ook?
Hoge boete en ga maar een tijdje de gevangenis in wegens poging tot moord ofzo.
- Onder invloed van alcohol/drugs vuurwerk afsteken?
Oppakken wegens openbare dronkenschap/onder invloed zijn in het openbaar en weer loslaten wanneer je nuchter genoeg bent.
Mocht het om verboden middelen gaan dan ook een boete en/of gevangenisstraf erbovenop.
- Notoire overtreder?
Verplicht 30 december 20u melden bij de gevangenis en 2 januari 10u weer uitchecken, op eigen kosten uiteraard .
- Centrale vuurwerkshows/lasershows oid organiseren, desnoods in elke wijk/straal van 2km oid een om te voorkomen/in te perken dat mensen met hun bezopen harses in de auto stappen of inzetten van shuttle bussen ofzo.
- Vuurwerkvrije gebieden aanstellen in elke gemeente.
Met strenge controle dat er geen vuurwerk wordt meegenomen daarheen, strikte handhaving wb afsteken op de grenzen ervan etc en bij overtreding levenslang verbanning uit die gebieden, jaarrond, schadevergoeding en dikke boete betalen en bij wederom overtreden meldt je je jaarlijks bij de gevangenis om daar de jaarwisseling door te brengen.


Maak het maar zo onaantrekkelijk mogelijk om bommen knalvuurwerk af te steken, durf te wedden dat we in een jaar of 2 vrijwel geen vuurwerkoverlast meer hebben.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:42

_San87_ schreef:
Shenavallie schreef:
En als er geen verbod komt, dan vind ik dat iedereen die door eigen gekl**t op de eerste hulp terecht komt alle kosten zelf moet betalen. De mensen in de zorg werken zich al de t*ring voor een sch*tloon, dus mogen mensen met vuurwerkletsel wel zorgen voor een mooie eindejaarsbonus voor deze zorgverleners.

Dat is raar. Moet iemand die door roken kanker krijgt ook alles zelf betalen? Of iemand die van z'n paard flikkert en een been breekt?


Roken of paardrijden is niet verboden. Illegaal vuurwerk, of afgestoken wanneer het niet mag? Dan helemaal eens met Shenavallie.