De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doubtless

Berichten: 8485
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:22

TS, ik zou me wel zorgen gaan maken op het moment dat ik visioenen ervaar en overtuigd ben dat ik dialogen heb met een God. Los van religie, overtuigingen, of het einde der tijden nu dan toch is gekomen (of niet), kunnen het ook signalen zijn dat het niet zo goed gaat met je (fysiek of mentaal). Spreek je hierover met mensen in real life? Familie, of mensen van de kerk?

Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:39

Yavanna schreef:
Weet je, ik vind het prima dat iemand een geloof en daarin een houvast heeft, maar het is maar een geschreven boek. Niemand, maar dan ook niemand die nu leeft heeft ooit God of Jezus gezien. Ja in gedachten, maar als ik een sprookjesboek van Grimm lees kan ik ook zeggen, Grietje of Doornroosje sprak in een droom tegen me. En de wereld vergaat.
En ach, als we gaan, dan gaan we, dan zijn je hartslagen op en zien we wel wat erna komt :)


Niet het sterkste argument. Er zijn veel bekende personen uit de geschiedenis waar geen fysiek overblijfsel meer van is en die niemand die nu leeft nog kent, maar die toch wel bestaan hebben. Er is een algemene consensus onder wetenschappers dat Jezus bestaan heeft. Wat er natuurlijk wel of niet specifiek gebeurd is of niet gebeurd is, dat is iets anders. Maar over zijn bestaan is geen twijfel meer.

@TS, in de bijbel wordt ook veel gezegd en geschreven over valse profeten. Zeker als je komt met Amerikaanse filmpjes met veel geroeptoeter, nu naar aanleiding van een volkomen normaal natuurlijk fenomeen, dan denk ik dat het goed kan zijn om zelf een beetje kritisch te zijn. Ik denk niet dat je op deze manier een dialoog gaat verkrijgen, maar eerder mensen nog verder wegduwt van welk geloof dan ook. Dat werkt niet.

fohadie
Berichten: 4302
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:41

TS, zou het kunnen dat je een psychose hebt gehad? Dit klinkt erg als de verhalen van mijn oom. Alleen zit hij al 30 jaar in een inrichting omdat hij zelf denkt dat hij Jezus is geworden. Maar het begon met visioenen en mensen die hem overtuigen dat hij de Messias was.

Ik zeg niet dat je gek bent, maar pas op je zelf. Door stress, depressies ed kan je wel eens dingen zien die er niet zijn.

Winged

Berichten: 33040
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:45

Yavanna schreef:
Weet je, ik vind het prima dat iemand een geloof en daarin een houvast heeft, maar het is maar een geschreven boek. Niemand, maar dan ook niemand die nu leeft heeft ooit God of Jezus gezien. Ja in gedachten, maar als ik een sprookjesboek van Grimm lees kan ik ook zeggen, Grietje of Doornroosje sprak in een droom tegen me. En de wereld vergaat.
En ach, als we gaan, dan gaan we, dan zijn je hartslagen op en zien we wel wat erna komt :)

Precies dit.

Heel fijn dat het geloof iemand houvast, troost en hoop biedt.

maar puntje bij paaltje komt het er nog altijd op neer - ook zonder geloof - dat je je leven goed hebt geleidt. Als je het mij vraagt is goed leven: anderen niet bewust letsel aanbrengen, niet bewust kwetsen etc etc etc.

En als ik dan dood zal gaan: ik zie wel wat er daarna is. Of er een daarna is. IMO: als iedereen naar dezelfde hemel gaat, dus ook de mensen die je niet aardig vind... Wat is daar dan een hemel aan? Begint het gesodemieter weer van voor af aan :+

Yavanna

Berichten: 2644
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:10

Tieneke schreef:
Yavanna schreef:
Weet je, ik vind het prima dat iemand een geloof en daarin een houvast heeft, maar het is maar een geschreven boek. Niemand, maar dan ook niemand die nu leeft heeft ooit God of Jezus gezien. Ja in gedachten, maar als ik een sprookjesboek van Grimm lees kan ik ook zeggen, Grietje of Doornroosje sprak in een droom tegen me. En de wereld vergaat.
En ach, als we gaan, dan gaan we, dan zijn je hartslagen op en zien we wel wat erna komt :)


Niet het sterkste argument. Er zijn veel bekende personen uit de geschiedenis waar geen fysiek overblijfsel meer van is en die niemand die nu leeft nog kent, maar die toch wel bestaan hebben. Er is een algemene consensus onder wetenschappers dat Jezus bestaan heeft. Wat er natuurlijk wel of niet specifiek gebeurd is of niet gebeurd is, dat is iets anders. Maar over zijn bestaan is geen twijfel meer.

@TS, in de bijbel wordt ook veel gezegd en geschreven over valse profeten. Zeker als je komt met Amerikaanse filmpjes met veel geroeptoeter, nu naar aanleiding van een volkomen normaal natuurlijk fenomeen, dan denk ik dat het goed kan zijn om zelf een beetje kritisch te zijn. Ik denk niet dat je op deze manier een dialoog gaat verkrijgen, maar eerder mensen nog verder wegduwt van welk geloof dan ook. Dat werkt niet.


Je zegt het zelf, het is een algemene consensus dat Jezus bestaan heeft, maar waar baseren ze dat op? Op verhalen? Er is geen tastbaar bewijs, want als ik ergens op een heilige plaats een mensenbot zou vinden en zou zeggen dat is van Jezus, dan zou iedereen dat geloven. Want gevonden op een heilige plaats.
Over relieken zijn ook nog steeds vragen. Er is gewoon geen huidig tastbaar bewijs, nergens.

Pas als hij voor me zou staan en zou kunnen bewijzen, door over water te lopen zonder plexiglas steunen onder zijn voeten, zou ik het kunnen gaan geloven. Verder echt niet.

En hoe kunnen Christenen de Ijstijden en dinosauriers niet mee kunnen nemen in hun verhaal. En ja, ik heb de bijbel ooit wel eens gelezen, zowel oude als nieuwe testament, maar nergens wordt aangegeven dat er een dino, holbewoner, mammoet is geweest. Nee, de wereld is begonnen bij Adam en Eva.. Sure..

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:15

Dat er wat aan de hand is in de wereld is duidelijk en iedereen benoemd dat anders.
Live and let live.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:18

Wij hebben als kind op de basisschool Godsdienst gehad, katholieke school, incl communie/vormsel enzo.. Maar in mijn belevingswereld was het altijd een soort sprookje, verhalen van vroeger, die je met een korrel zout moest nemen, geschreven door mensen die het moesten doen met de kennis en informatie die destijds voor handen was.
Ik was dan ook oprecht verbaasd toen ik er achter kwam dat er mensen bestonden die de bijbel echt letterlijk geloven := Nog steeds eigenlijk.
Geloven in een God, prima.. maar geloven dat de Aarde 4000 jaar oud is, dat we allemaal afstammen van Adam en Eva, dat die God dinobotten heeft begraven om ons voor de gek te houden, dat er een zondvloed was en alle dieren op Aarde in een ark werden gepropt :') Nee.

Qimm

Berichten: 15167
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:22

Over de zondvloed, er is daadwerkelijk een moment geweest dat een groot deel van de aarde onder water stond. Er zijn vele verhalen die onafhankelijk van elkaar hetzelfde beschrijven.
Of het daadwerkelijk kwam omdat God niet blij was met de mensheid en Noach alle dieren (waar haal je in het middenoosten een ijsbeer vandaan?!) op een boot moest proppen laat ik even in het midden.

GabberGill

Berichten: 5777
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:26

Als ik jou was zou ik dit hier niet delen maar in je eigen kring behouden. Mensen met een "andere" gedachte worden al gauw negatief neergezet en de spot mee gedreven.

Als jij dit zo voelt denk ik dat je op een forum moet kijken wat hiervoor bedoelt is.

Ik ben namelijk ook net een beetje anders qua denkwijze dan de meerderheid van de mensen maar ik zou dit nooit zo openbaar delen omdat je er vaak alleen maar negatieve opmerkingen op krijgt en mensen doen of je gek bent. Ik ben meer van de positieve energie en zolang niemand zijn "tegendeel" bewezen is kunnen we allemaal gelijk hebben.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:30

Qimm schreef:
Over de zondvloed, er is daadwerkelijk een moment geweest dat een groot deel van de aarde onder water stond. Er zijn vele verhalen die onafhankelijk van elkaar hetzelfde beschrijven.
Of het daadwerkelijk kwam omdat God niet blij was met de mensheid en Noach alle dieren (waar haal je in het middenoosten een ijsbeer vandaan?!) op een boot moest proppen laat ik even in het midden.

Dit is volgens mij wat ze beschrijven in de docu "ancient apocalypse" ?

Qimm

Berichten: 15167
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:32

Die ken ik niet.

rien10
Berichten: 14700
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:32

huppelz schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=rzXBaYiDvyE

https://www.zoujijmijwaarschuwen.nl/wat ... vF31oOZs9Y

https://www.youtube.com/watch?v=Za_NbhfmGvk

https://www.youtube.com/watch?v=DrFhH7ybuDU

een tijdje geleden reageerde ik op 2 topics en lichtte daar een tipje van de eindtijd sluier op.
Op 8 april jl was er een zonsverduistering te zien in de VS.
De eerste link legt uit waarom dit zo bijzonder is.

Al een tijdje denk ik erover om dit topic aan te maken, en tegelijk denk ik: wat zal ik precies schrijven?
Hint: de bijbel is actueler dan de krant van morgen.

Ik zou het erg waarderen als je de linken wilt bekijken/ beluisteren.

Als kijktip geef ik zowiezo El Shaddai ministries (die je op YouTube kunt vinden).

Er bestaat niet zoiets als toeval en als je hoort hoe de bijbel van oorsprong in elkaar steekt en wat er werkelijk staat, dan ga je gegarandeerd heel anders kijken naar de huidige omstandigheden in de wereld.
Dit topic is niet bedoeld om mensen bang te maken! wel wil ik mensen waarschuwen.

Ben ik een reli freak? Nope. Vroeger was ik helemaal niet gelovig zelfs.
Heb in mijn leven behoorlijk wat tegenslagen gekend en elke keer Jezus op mijn pad gevonden.
Toch wilde ik geen christen worden.
Dit veranderde toen ik op 22 dec 2002 tijdens een gebedsgenezingsdienst op slag genezen werd van een zware depressie.
In de tijd daarna sprak ik met God alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Hele dialogen hadden we.
Lang verhaal kort: in februari 2022 kreeg ik 2 visioenen: in beide visioenen zag ik mensachtige wezens die zeiden:"Jezus komt zeer, zeer, zeer spoedig terug!!!!"
Ze liepen daarbij nogal opgewonden heen en weer.
Bij het tweede visioen heb ik gevraagd: "wat moet ik doen"?" En toen werd er gezegd: "vertel het de mensen"
Natuurlijk heb ik mij afgevraagd: waarom hetzelfde visioen 2x? en waarom zeer, zeer, zeer spoedig? Waarom niet gewoon: komt spoedig terug?!
Wat ik al zei: er is niet zoiets als toeval.....
2 staat voor 'zonder uitstel' en 3 voor 'belofte' naar het schijnt.
De Hebreeuwse taal is natuurlijk heel anders dan die van ons/
Ben absoluut geen experte, maar na maandenlang video's en onderwijs begint het langzaam te dagen :P

Dus....voor iedereen die geïnteresseerd is: het eindtijd topic van start

De eindtijd:
Aan alles komt een eind. Ook aan het leven op aarde.
Dus....je hoeft je er niet druk om te maken, het komt toch wel.
En als God denk dat alleen gelovigen naar de hemel of wat dan ook mogen, is het een discriminerende gast.

Telpeva

Berichten: 14732
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:37

Wat ik ga zeggen bedoel ik op de meest vriendelijke manier, was je aan het afbouwen of recent gestopt met antidepressiva voor je depressie toen je die visioenen kreeg. Hallucinaties, en dingen horen en zien die er niet zijn die behoren o.a. tot de afkickverschijnselen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:44

Qimm schreef:
Die ken ik niet.

Is wel erg interessant vond ik, staat op Netflix dacht ik :j

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:29

Tieneke schreef:
Niet het sterkste argument. Er zijn veel bekende personen uit de geschiedenis waar geen fysiek overblijfsel meer van is en die niemand die nu leeft nog kent, maar die toch wel bestaan hebben. Er is een algemene consensus onder wetenschappers dat Jezus bestaan heeft. Wat er natuurlijk wel of niet specifiek gebeurd is of niet gebeurd is, dat is iets anders. Maar over zijn bestaan is geen twijfel meer.

Niet helemaal. Er is aangetoond dat er tussen 200 V Chr en 70 N Chr heel veel zelfverklaarde profeten rondliepen in Judea, waarvan er minimaal 1 op een feestdag ruzie zocht in de tempel om aandacht te trekken. Maar die profeet was niet de enige die gekruisigd werd, zelfs niet de enige op die dag. Of hij Jezus heette is ook niet met zekerheid vast te stellen. Wel is zeker dat in de Dode Zee rollen, die geschreven zijn in diezelfde periode, tot nu toe helemaal niets terug te vinden is over hem. Ook niet in de rollen die tussen 30 en 70 na Christus zijn geschreven. Dus voor de mensen rond Qumran moest de mrssias nog steeds komen.

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:32

Qimm schreef:
Over de zondvloed, er is daadwerkelijk een moment geweest dat een groot deel van de aarde onder water stond. Er zijn vele verhalen die onafhankelijk van elkaar hetzelfde beschrijven.
Of het daadwerkelijk kwam omdat God niet blij was met de mensheid en Noach alle dieren (waar haal je in het middenoosten een ijsbeer vandaan?!) op een boot moest proppen laat ik even in het midden.

Alleen ging het niet om een groot deel van de aarde, maar om een groot deel van het gebied waar een groep de mensen op dat moment woonde. Wat voor hun natuurlijk hun hele wereld was.
Ik zou ook niet weten hoe nomaden in de Levant 10.000 jaar geleden zouden kunnen vaststellen dat er in een ander werelddeel ook een overstroming was geweest ...

Qimm

Berichten: 15167
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:36

Nou ja, zoals ik het begrepen zijn er dus veel vergelijkbare 'mythes' over het onderlopen van de aarde uit veel verschillende streken. Uiteraard hadden ze individueel geen idee hoe uitgebreid het was, maar als je op meerdere plekken van de planeet soortgelijke verhalen treft uit mogelijk dezelfde periode kun je daar wel uit afleiden.

Citaat:
Voor creationisten is één van de argumenten vóór een wereldwijde vloed dat er op ieder continent (m.u.v. Antarctica) zondvloedverhalen te vinden zijn. Die soms op detailpunten overeenkomen met de geschiedenis van de zondvloed zoals deze in de Bijbel is opgeschreven.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:05

Shadow0 schreef:
Deze eclipse was uiteindelijk best een non-event, omdat het eigenlijk overal bewolkt was.


En dit is dan ook weer feitelijk incorrect en zeer kort door de bocht {:}

Hannanas
Berichten: 13021
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:15

Ik ga alleen even op de zonsverduistering in, want er is helemaal niks speciaals aan. Ze zijn er regelmatig in allerlei soorten en maten over de wereld verspreid zo nu en dan te zien.

Hier valt totaal geen gelovige of spirituele betekenis aan op te hangen.

https://www.zonsverduistering.nl/toekomst.html

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:55

Qimm schreef:
Nou ja, zoals ik het begrepen zijn er dus veel vergelijkbare 'mythes' over het onderlopen van de aarde uit veel verschillende streken. Uiteraard hadden ze individueel geen idee hoe uitgebreid het was, maar als je op meerdere plekken van de planeet soortgelijke verhalen treft uit mogelijk dezelfde periode kun je daar wel uit afleiden.

Citaat:
Voor creationisten is één van de argumenten vóór een wereldwijde vloed dat er op ieder continent (m.u.v. Antarctica) zondvloedverhalen te vinden zijn. Die soms op detailpunten overeenkomen met de geschiedenis van de zondvloed zoals deze in de Bijbel is opgeschreven.

Vloed mythes zijn al heel oud, hier een uitleg over origine en hoe oud ze zijn (engels) :

Eleeke

Berichten: 2033
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:12

Paroxetine staat er helaas bekend om , om bij afbouw psychoses te veroorzaken voor mensen die daar gevoelig voor zijn ( daar is zelf een DNA marker van)



Podcast over de ontzettend verdrietige moord in Baflo waarbij een jonge asielzoeker zjn vriendin en een politieagent vermoorde, waarbij later aangetoond is dat dit kwam door de te snelle afbouw. van dit middel ( omdat hij terug moest) .
hij heeft later nog een keer ene psychose gehad in de TBS kliniek toen er een fout werd gemaakt met de medicatie.
Diep triest verhaal.

Yavanna

Berichten: 2644
Geregistreerd: 11-12-03

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:11

Serieuze vraag aan TS: Je zegt Jezus komt spoedig. Ik vraag me ook af wanneer Jezus dan zou komen, of is er geen datum genoemd?
Want dan is tijd natuurlijk een heel rekbaar en relatief begrip. Het kan over een maand zijn, maar ook over 2 of 3 eeuwen. Bedoel, hij wacht er nu al ruim 2000 jaar mee, dus die 2 of 3 honderd jaar extra maakt dan ook niet zo’n verschil denk ik.
Ben hier echt oprecht nieuwsgierig naar, want in je post geef je nergens aan in welk tijdsbegrip dit dan is.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:31

Yavanna schreef:
Serieuze vraag aan TS: Je zegt Jezus komt spoedig. Ik vraag me ook af wanneer Jezus dan zou komen, of is er geen datum genoemd?
Want dan is tijd natuurlijk een heel rekbaar en relatief begrip. Het kan over een maand zijn, maar ook over 2 of 3 eeuwen. Bedoel, hij wacht er nu al ruim 2000 jaar mee, dus die 2 of 3 honderd jaar extra maakt dan ook niet zo’n verschil denk ik.
Ben hier echt oprecht nieuwsgierig naar, want in je post geef je nergens aan in welk tijdsbegrip dit dan is.

Er staat in de bijbel dat niemand de weet wanneer dat moment is.
Ik vind het altijd wat ironisch dat dit soort voorspellingen regelrecht ingaan tegen wat de bijbel zegt.

Terwijl juist deze mensen ook claimen dat de bijbel van begin tot eind Gods geïnspireerde woord is.

Supervixen

Berichten: 12850
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:32

Na het lezen van de openingspost denk ik alleen maar: ga eens met een goede psycholoog praten.
Ik wil nog veel meer zeggen, maar laat ik wijselijk mijn mond houden.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:49

Lieser schreef:
Tieneke schreef:
Niet het sterkste argument. Er zijn veel bekende personen uit de geschiedenis waar geen fysiek overblijfsel meer van is en die niemand die nu leeft nog kent, maar die toch wel bestaan hebben. Er is een algemene consensus onder wetenschappers dat Jezus bestaan heeft. Wat er natuurlijk wel of niet specifiek gebeurd is of niet gebeurd is, dat is iets anders. Maar over zijn bestaan is geen twijfel meer.

Niet helemaal. Er is aangetoond dat er tussen 200 V Chr en 70 N Chr heel veel zelfverklaarde profeten rondliepen in Judea, waarvan er minimaal 1 op een feestdag ruzie zocht in de tempel om aandacht te trekken. Maar die profeet was niet de enige die gekruisigd werd, zelfs niet de enige op die dag. Of hij Jezus heette is ook niet met zekerheid vast te stellen. Wel is zeker dat in de Dode Zee rollen, die geschreven zijn in diezelfde periode, tot nu toe helemaal niets terug te vinden is over hem. Ook niet in de rollen die tussen 30 en 70 na Christus zijn geschreven. Dus voor de mensen rond Qumran moest de mrssias nog steeds komen.


Hmmm, 'Jezus' was ook toen een vrij algemene naam. "Heeft Jezus bestaan" vind ik dus een wat ingewikkelde vraag.
De hoeveelheid mensen die gekruisigd werden zijn niet te tellen - in bepaalde periodes waren het er wel honderd op een dag.
"... wat mensen elkaar kunnen aandoen" - gruwelijk.

Op gegeven moment is er ruzie ontstaan, waarbij de volgelingen van Jezus uit het Jodendom zijn gestapt/er uit werden gezet.
De Dode Zee rollen zijn geschreven door mensen die in de ruzie aan de traditionele kant bleven staan. (Als ik mij goed herinner, bevatten ze de oudste bekende rollen van de profeet Jesaja.)

En over Jesaja gesproken,
doe mij maar veel "Troost elk ander, beste mensen, troost elkaar!"

(Dat heb ik liever dan doen alsof 'de bijbel een spoorboekje is', en dat je in het cryptische bijbelboek 'openbaringen van Johannes/ apokalyps' kunt naspeuren wanneer de eindtijd komt.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-04-24 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt