Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43312
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:13

Karl66 schreef:
Tango1979 schreef:
Er mag van mij ook best verschil in salaris zijn. Ik hoef geen communistische staat qua inkomen. Maar nivelleer in ieder geval zo dat je geen armoede hebt. En zorg dat inkomen uit arbeid minder belast wordt dan inkomen uit vermogen.


En daar zit precies het probleem. Als het om inkomensongelijkheid om inkomen uit arbeid gaat, dan doet Nederland het heel netjes. Het probleem zit hem in inkomen uit vermogen, daar zit het grote verschil in Nederland.


Klopt

En als dan een partij aanstalte maakt om daarin iets recht te trekken is heel Nederland inclusief Bokt volledig over de mik, ondanks dat er berekeningen onder lagen hoe dat te financieren en de bedragen allemaal wel mee vielen. Dan kun je alleen maar de conclusie trekken dat mensen willens en wetens die ongelijkheid in stand willen houden met als gevolg dat veel mensen die ongelijkheid niet pikken, want is de schuld van de emigranten, en dus een revolutie veroorzaken en in dit verband op populistische partijen gaan stemmen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:48

Weet ik niet, Pien of dat klopt. Ik denk meer dat het zo is, dat ze heel bang zijn hun eigen geld kwijt te raken. Dat het niet om hun geld gaat, maar om die ene procent die nogal veel geld in handen heeft, is denk ik niet iets dat doordringt.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:59

Avalanche schreef:
Weet ik niet, Pien of dat klopt. Ik denk meer dat het zo is, dat ze heel bang zijn hun eigen geld kwijt te raken. Dat het niet om hun geld gaat, maar om die ene procent die nogal veel geld in handen heeft, is denk ik niet iets dat doordringt.

Nou inderdaad. Het is nogal een aanname te denken dat iedereen die berekeningen ook snapt en de regelingen kan duiden

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:02

Maar heel simpel, er stonden berekeningen bij met uitkomsten naar inkomensgroepen. Wanneer je die niet kunt duiden is er nogal wat mis met het leervermogen.
Maar aan de andere kant, de kreet Nederland weer voor de Nederlanders , met zwarte piet, negerzoenen enz slaat bij een bepaalde groep misschien beter aan .

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:03

BigOne schreef:
Maar heel simpel, er stonden berekeningen bij met uitkomsten naar inkomensgroepen. Wanneer je die niet kunt duiden is er nogal wat mis met het leervermogen.
Maar aan de andere kant, de kreet Nederland weer voor de Nederlanders , met zwarte piet, negerzoenen enz slaat bij een bepaalde groep misschien beter aan .

Wat heerlijk genuanceerd

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:27

BigOne schreef:
Maar heel simpel, er stonden berekeningen bij met uitkomsten naar inkomensgroepen. Wanneer je die niet kunt duiden is er nogal wat mis met het leervermogen.

Vergeet niet dat social media de aandachtsspanne van mensen drastisch verkort heeft, en dat er dus maar weinig mensen zijn die uitgebreid die dingen gaan lezen. Wat je dan krijgt is dat mensen iets half lezen, en er zelf hun conclusie aan gaan verbinden, en ze doen dat zeker wanneer ze denken iets te lezen waar ze een emotionele reactie op hebben.
Dat resulteert over het algemeen niet in de meest rationele reacties :+ Plus dat er mensen zijn in ons politieke landschap die juist op dat gedrag stemmen willen winnen.

En dat kun je mensen gaan verwijten natuurlijk, maar het is een heel menselijk iets om iets maar half te lezen en vanuit de onderbuik te gaan roeptoeteren. Persoonlijk vindt ik niet niet bijzonder slim, wel heel begrijpelijk, en ik denk dat iedereen dat weleens heeft gedaan.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:03

pien_2010 schreef:
Karl66 schreef:
Als het om inkomensongelijkheid om inkomen uit arbeid gaat, dan doet Nederland het heel netjes. Het probleem zit hem in inkomen uit vermogen, daar zit het grote verschil in Nederland.


Klopt

En als dan een partij aanstalte maakt om daarin iets recht te trekken is heel Nederland inclusief Bokt volledig over de mik, ondanks dat er berekeningen onder lagen hoe dat te financieren en de bedragen allemaal wel mee vielen. Dan kun je alleen maar de conclusie trekken dat mensen willens en wetens die ongelijkheid in stand willen houden met als gevolg dat veel mensen die ongelijkheid niet pikken, want is de schuld van de emigranten, en dus een revolutie veroorzaken en in dit verband op populistische partijen gaan stemmen.


Ik herinner me een heel braaf voorstel van de PvdA afgelopen verkiezingen mbt erfrecht.

Accoord, "ergens had iemand" de zaak verdraaid,
dus dat er eigenlijk niets veranderde voor erfenissen minder dan (ik zeg even) minder dan een half miljoen (de bedragen weet ik echt niet meer)
was ondergesneeuwd geraakt.
(Of bewust weggehaald, uit ge-foto-shopt, etc.)

Wat volgde waren akelige berichten 'mijn kinderen kunnen mijn huis niet meer erven!'.

Het echte voorstel pakte erfenissen boven het halve miljoen aan.
Nou, rijk of niet - daar heb ik geen problemen mee.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:16

Nikass schreef:
En het gekke is, dat juist ook mensen met lagere inkomens en die oneerlijk behandeld worden, dit systeem fanatiek blijven verdedigen.


Dat snap ik ook totaal niet. Zien ze het nu echt niet vraag ik me dan af?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:25

Avalanche schreef:
Weet ik niet, Pien of dat klopt. Ik denk meer dat het zo is, dat ze heel bang zijn hun eigen geld kwijt te raken. Dat het niet om hun geld gaat, maar om die ene procent die nogal veel geld in handen heeft, is denk ik niet iets dat doordringt.


Ik denk dat het probleem vooral is dat sommige partijen het zo spinnen dat de mensen denken dat zij vooral geraakt gaan worden. En dat de partijen die dit wel willen juist weer niet goed zijn in het uitleggen dat dit geen of nauwelijks consequenties heeft voor de meerderheid van de bevolking.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:49

Loretta schreef:
Nikass schreef:
En het gekke is, dat juist ook mensen met lagere inkomens en die oneerlijk behandeld worden, dit systeem fanatiek blijven verdedigen.


Dat snap ik ook totaal niet. Zien ze het nu echt niet vraag ik me dan af?

Nee, hoe zouden "ze" moeten zien dat er een systeem achter zit dat hen benadeelt? Ze even generaliserend, de echte "ze" bestaat niet.
Veel mensen zijn helemaal niet geïnteresseerd in (veel) geld en de verantwoordelijkheid die daar bij komt. Heel veel mensen willen gewoon een overzichtelijk, voorspelbaar en zo zorgenvrij mogelijk leven. Zij willen weten hoe laat ze op moeten staan, zekerheid van baan en inkomsten om hun kosten te dekken en, heel belangrijk, hoe laat ze iedere dag naar huis kunnen om met hun gezin, familie en vrienden hun leven te leiden. Meer uren maken om meer te verdienen of een opleiding volgen in eigen tijd om daarna meer te verdienen past daar niet echt bij. (NB:dat we hier op bokt er al van uit gaan dat iedereen zich wil verbeteren geeft al aan hoe "we" als maatschappij over deze levensopvatting denken). Onzekerheid over veranderende systemen, of van roeptoeteraars die beweren dat alles fout gaat, zijn niet in het belang van deze groep. Een deel zoekt dan een "leider" die zegt dat hij het wel gaat fiksen als ze in hem geloven en verkoopt voor gemoedsrust en stabiliteit zijn ziel bij wijze van spreke aan de duivel. Een ander deel met een stabiele basis (familie, vrienden, woonomgeving, baan, ...) blijft de oude waarden trouw en hoopt dat het allemaal zo'n vaart niet loopt en weer overwaait.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:52

Karl66 schreef:
Avalanche schreef:
Weet ik niet, Pien of dat klopt. Ik denk meer dat het zo is, dat ze heel bang zijn hun eigen geld kwijt te raken. Dat het niet om hun geld gaat, maar om die ene procent die nogal veel geld in handen heeft, is denk ik niet iets dat doordringt.


Ik denk dat het probleem vooral is dat sommige partijen het zo spinnen dat de mensen denken dat zij vooral geraakt gaan worden. En dat de partijen die dit wel willen juist weer niet goed zijn in het uitleggen dat dit geen of nauwelijks consequenties heeft voor de meerderheid van de bevolking.


Mee eens Karl. Timmermans heeft imo heel slecht (de gelegenheid gekregen om) de ophef over de erfbelasting te kunnen sussen.

Gedeeltelijk ligt dat aan de hele slechte debatten. Alles moet snel snel. Mensen hebben geen interesse in een uitgebreide uitleg. Willen geen moeite doen om de (ingewikkelde) berekeningen te snappen. En de media doet daar ook geen enkele moeite voor.

pien_2010

Berichten: 43312
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:13

Eens met een aantal posten hierboven.

Citaat:
Ik herinner me een heel braaf voorstel van de PvdA afgelopen verkiezingen mbt erfrecht.

Accoord, "ergens had iemand" de zaak verdraaid,
dus dat er eigenlijk niets veranderde voor erfenissen minder dan (ik zeg even) minder dan een half miljoen (de bedragen weet ik echt niet meer)
was ondergesneeuwd geraakt.
(Of bewust weggehaald, uit ge-foto-shopt, etc.)

Wat volgde waren akelige berichten 'mijn kinderen kunnen mijn huis niet meer erven!'.

Het echte voorstel pakte erfenissen boven het halve miljoen aan.
Nou, rijk of niet - daar heb ik geen problemen mee.


Over dat voorstel heb ik het met de commotie daarna.

Van de week zag ik een life debat tussen Timmermans en Wilders. Beiden waren goed op dreef. In het nieuws werd alleen Wilders getoond. Timmermans totaal niet. Terwijl datgene wat hij zei mij de ogen opende mbt dat onderwerp.
Ik vond dat heel bizar en een slechte zaak van de NOS en geen neutrale weergave van de discussie en het debat.
Daarbij vroeg ik me af, het lijkt alsof links amper of niet oppositie voert. Het is altijd/ te vaak (uiterst) rechts dat in beeld komt. Klopt het eigenlijk wel dat links zo weinig zinnigs zegt over of is hier iets anders aan de hand.
Nergens heb ik wat Timmermans zei tegen Wilders, terug gelezen of terug gehoord. Alleen tijdens die life uitzending.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:57

pien_2010 schreef:
Over dat voorstel heb ik het met de commotie daarna.

Van de week zag ik een life debat tussen Timmermans en Wilders. Beiden waren goed op dreef. In het nieuws werd alleen Wilders getoond. Timmermans totaal niet. Terwijl datgene wat hij zei mij de ogen opende mbt dat onderwerp.
Ik vond dat heel bizar en een slechte zaak van de NOS en geen neutrale weergave van de discussie en het debat.
Daarbij vroeg ik me af, het lijkt alsof links amper of niet oppositie voert. Het is altijd/ te vaak (uiterst) rechts dat in beeld komt. Klopt het eigenlijk wel dat links zo weinig zinnigs zegt over of is hier iets anders aan de hand.
Nergens heb ik wat Timmermans zei tegen Wilders, terug gelezen of terug gehoord. Alleen tijdens die life uitzending.

Iemand zei eens dat de NOS de politieke debatten verslaat alsof het voetbalwedstrijden zijn. Ik denk dat dat de lading aardig dekt. Je kunt scoren door extreme, aparte of ophefveroorzakende uitspraken te doen. Ik hoor dan op de achtergrond al de boe-roepende toeschouwers wanneer iemand een goed onderbouwt betoog houdt, want: boring! :roll:
Monty Python heeft daar vast wel een sketch over ...

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:58

pien_2010 schreef:
Over dat voorstel heb ik het met de commotie daarna.

Van de week zag ik een life debat tussen Timmermans en Wilders. Beiden waren goed op dreef. In het nieuws werd alleen Wilders getoond. Timmermans totaal niet. Terwijl datgene wat hij zei mij de ogen opende mbt dat onderwerp.
Ik vond dat heel bizar en een slechte zaak van de NOS en geen neutrale weergave van de discussie en het debat.
Daarbij vroeg ik me af, het lijkt alsof links amper of niet oppositie voert. Het is altijd/ te vaak (uiterst) rechts dat in beeld komt. Klopt het eigenlijk wel dat links zo weinig zinnigs zegt over of is hier iets anders aan de hand.
Nergens heb ik wat Timmermans zei tegen Wilders, terug gelezen of terug gehoord. Alleen tijdens die life uitzending.


Uiterst rechts zorgt wel voor de meeste sensatie. En dat is toch wat mensen graag zien. Sensatie inplaats van inhoud.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 11:08

Helemaal eens met de laatste posts. Onfatsoenlijkheid loont. Kijk nu naar de verslaggeving rondom Jesse Klaver en Thierry. Thierry weer overal in het nieuws. Of hoeveel vaker we dingen over Trump hoorden dan over Biden. Gewoon saai je werk doen scoort niet.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:42

Het is jammer dat de inkomenskloof hier in NL zo groot is. Zo hebben mensen in de schoonmaak op mijn werk er vaak huisjes naast hun uren op kantoor. En beginnen ze 's morgens in de ochtend om 7 uur en zijn ze om 7 uur 's avonds klaar.

In een land als NL zou dit niet mogen. In geen enkel land.

En zo zijn er nog meer voorbeelden.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:30

Tot op zekere hoogte heb je ook wel een keuze daarin. Er zijn ook beroepen die je met minimale/zonder diploma’s kunt doen met een prima inkomen. Elektriciens bijvoorbeeld verdienen leuk. Als ik op stal kijk zie ik veel mensen die gewoon echte vakmensen zijn en met hun handen werken. Zij zijn hun eigen bedrijfje begonnen en mijn inkomen is een schijntje itt die van hun gok ikO:)

Zo verdienen phd studenten bijvoorbeeld erg weinig, zeker als je ziet hoe groot de maatschappelijke waarde is. Maar dat is een keuze die je maakt. Er zijn uitzonderingen natuurlijk. En ik vind wel dat de kloof met extreem rijk wel wat kleiner mag worden. Laten we wel zijn: de meeste mensen die heel rijk zijn hebben vaak van meer privileges genoten in het leven. Iedereen zegt wel dat ze er keihard voor gewerkt hebben en dat klopt vast, maar ze zijn ook blind geworden voor wat allemaal meezat bij hun.
Had eens een leuke discussie met mijn nichtje. Ging over dat er mensen zijn in de maatschappij die altijd zeuren (haar woorden). Bijvoorbeeld dat mensen met een buitenlandse naam minder snel worden aangenomen. Zij vond het onzin. Zij heeft ook altijd hard gewerkt! En kijk waar ze nu eens stond: ze was met 24 afgestudeerd van twee masters, goede startersbaan en net een twee onder één kap gekocht met haar vriend. Mijn enige opmerking was: lieverd, je vader heeft je studieschuld van 30 k in 1 keer kunnen aftikken voor je zodat je een mooi huis hebt kunnen kopen. Volgens mij bevestig je het stereotype alleen maar dat je juist veel hulp hebt gehad
Pijnlijke stilte

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:48

Electricians met minimale /geen diploma ? Welk land leef jij?

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:52

BigOne schreef:
Electricians met minimale /geen diploma ? Welk land leef jij?


Oh mijn fout, plaats is verwijderd uit m’n account. Gewoon Nederland.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:53

BigOne schreef:
Electricians met minimale /geen diploma ? Welk land leef jij?

Om elektricien te worden, heb je een diploma nodig op mbo-niveau 3. Dat zijn 3 jaren…. Kun je volgens mij niet echt spreken van een lange studie?

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:06

Stukadoors, tuinmannen, loodgieters en dakdekkers verdienen ook onwijs goed als ZZP of in loondienst en dan in het weekeind een klusje bij een kennis ;)

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:23

996981 schreef:
BigOne schreef:
Electricians met minimale /geen diploma ? Welk land leef jij?

Om elektricien te worden, heb je een diploma nodig op mbo-niveau 3. Dat zijn 3 jaren…. Kun je volgens mij niet echt spreken van een lange studie?

Dan heb je het over de “ simpele” elektromonteur . Voor de hbo opleiding heb je havo/vwo/mbo 4 nodig.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:28

BigOne schreef:
996981 schreef:
Om elektricien te worden, heb je een diploma nodig op mbo-niveau 3. Dat zijn 3 jaren…. Kun je volgens mij niet echt spreken van een lange studie?

Dan heb je het over de “ simpele” elektromonteur . Voor de hbo opleiding heb je havo/vwo/mbo 4 nodig.

Nogal wiedes dat je met een mbo 3 niet naar het hbo kan. Dat geldt voor alle opleidingen. Het punt was juist dat je met een relatief kleine opleiding ook goed kunt verdienen en dus niet naar het hbo hoeft

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:40

Elektricien mbo 3? Dat is nou een opleiding die ik nooit zou kunnen halen. Nog niet op mbo-1 niveau denk ik.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:59

mysa schreef:
Elektricien mbo 3? Dat is nou een opleiding die ik nooit zou kunnen halen. Nog niet op mbo-1 niveau denk ik.

Ik ook niet. Heb enorm veel respect voor vakmensen die met hun handen werken. Het maakt voor mij echt niet uit of ze dan een mbo 3 of een hbo gedaan hebben betreffende het onderwerp.