4 Shetlanders zeer waarschijnlijk slachtoffer wolf

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:49

sasja0705 schreef:
Popstra schreef:
Ik snap ook niet dat als in je dorp want ja het zijn kleine dorpen, Wekerom en Otterlo...al dodelijke aanvallen geweest zijn je nog zo laconiek je beestjes zo laat lopen.
Vind dat je als eigenaar echt een lapzwans bent dan.
En of mensen hier dat dan victim blaming vinden of niet dat zij zo. Ik vind van niet namelijk.

En als je je paardjes geen onderdak kunt bieden ter bescherming van wat ook moet je dan uberhoupt paardjes nemen!?
Wat als er 1 heel ziek is, ook maar buiten laten lopen in weer en wind?
Geloof mij, gros van eigenaren met dit soort ponys boeit dat geen reet en mag het vooral niks kosten!


Amen... en nog erger: het gros hier houd schapen en Shets puur om een reden : lammeren en veulens voor de slacht.
En juist de lameren voor halal slacht... leuk hoor, keel doorsnijden en laten uitbloeden in volle bewustzijn..
En nee... het gros wordt nog steeds niet verdoofd zoals voorgeschreven... want dat zijn juist de kopers die even een euro meer betalen,hé?

En beschutting door bomen ... helpt erg veel als die geen bladeren dragen in de winter en je een kudde shets ziet die naar weken regen en kou alleenmaar nog rillen en geen fatsoenlijk gras meer te bekennen.
Kreupel lopen en vel over been - maar dat zie je ja niet onder het lange vacht...


En juist schapen niet weghalen maar precies daar laten lopen, waar een aanval al was... tja men krijgt ja vergoeding...
En : dat zijn de laconieke woorden van een "eigenaar" bij die schapen aangevallen werden..




Nee dus , die vlieger gaat niet op.


Sorry maar wat een onzin!

Die shetten worden helemaal niet gehouden voor de slacht. Heb je enig idee hoeveel een shet nu kost? De meeste worden gehouden uit liefhebberij, gezelschaps pony,s of begrazing.

Dan de pony die als laatste aangevallen is. Die pony,s stonden nog geen week op hun nieuwe plek! Waarschijnlijk waren ze al verhuisd uit voorzorg. Maar zoals ik al eerder schreef was dit helemaal geen aannemelijke plek voor een Wolven aanval. Een stuk van het bos, bij een huis, aan een drukke weg. En ja, ik ken het hier ook goed. Want dit is twee straten verderop gebeurd van waar ik woon.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:51

gillian schreef:
Nikass schreef:
Misschien eerder bedenken wat je nodig hebt om dieren te houden?
Het is niet dat de wolf gisteren is komen aan wandelen hè?
Waarom niet tien jaar geleden al een plan gemaakt?
Eerst wachten tot alle onbeheerde dieren worden opgevreten en dan het slachtoffer uit gaan hangen. In plaats van dat men zich schaamt dat ze dit met hun dieren hebben laten gebeuren.

Ja, er zijn uitzonderingen, mensen die alles gedaan hebben, en toch slachtoffer zijn geworden. Met die mensen heb ik zeker te doen, en ze moeten hulp krijgen van de overheid.
Maar een groot deel is zoals al beschreven: de handelaren die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.


Onbegrijpelijk deze reactie.
10 jaar geleden was er helemaal geen sprake van de wolf.
Ik dacht dat hier op bokt dierenliefhebbers zaten..maar dat valt blijkbaar vies tegen.
Ik wordt hier echt verdrietig van eerlijk gezegd.
Dierentuin omheining, anders geen dieren houden...


Er zitten vooral mensen die graag oordelen over andere mensen en met vingertje willen wijzen. :o

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:56

Elisa2 schreef:
...Dan de pony die als laatste aangevallen is. Die pony,s stonden nog geen week op hun nieuwe plek! Waarschijnlijk waren ze al verhuisd uit voorzorg. Maar zoals ik al eerder schreef was dit helemaal geen aannemelijke plek voor een Wolven aanval. Een stuk van het bos, bij een huis, aan een drukke weg. En ja, ik ken het hier ook goed. Want dit is twee straten verderop gebeurd van waar ik woon.


Wat maakte het geen aannemelijke plek?

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:03

Nikass schreef:
Misschien eerder bedenken wat je nodig hebt om dieren te houden?
Het is niet dat de wolf gisteren is komen aan wandelen hè?
Waarom niet tien jaar geleden al een plan gemaakt?
Eerst wachten tot alle onbeheerde dieren worden opgevreten en dan het slachtoffer uit gaan hangen. In plaats van dat men zich schaamt dat ze dit met hun dieren hebben laten gebeuren.


ik had 10 jaar geleden geen seconde de illusie dat zo'n gevaarlijk roofdier, in ons hutjemutje land weer tevoorschijn zou komen. Onze voorouders waren dolgelukkig toen de laatste wolf weg was. En dat terwijl er zoveel meer ruimte was in die tijd.
En er is er hier 1 in deze reactie die zich moet schamen, dat ben jij Nikass. Bah, wat een veroordelend bericht schrijf jij.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:15

Dus dat het tien jaar geleden niet in jouw opkwam, praat alles goed? Sterk argument!

DuoPenotti

Berichten: 29520
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:15

in 2015 gaf een wolvenexpert nog aan dat de wolf hier niet ging vestigen want was hier veel te druk...dus...
Ja nu weten we dat alles wat ze kletsen geen drol van waar is, maar toen niet.

En inderdaad dat vinger wijzen de hele tijd, bah, die dat doet, die mag zich schamen.
Victim blaming keer op keer.
Moeten we eens bij andere onderwerpen doen... dan is bokt te klein

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:17

Ja, nu zijn het opeens "wolvenexperts"
Het is maar net hoe de wind waait.

DuoPenotti

Berichten: 29520
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:19

Nee dat zijn ze niet, dat weten we nu, dat zeg ik toch

Als het toen echte experts waren geweest waren we gewaarschuwd.

Daarnaast pakte ze alleen wild, zeker geen grote dieren, waren ze schuw, zag je ze niet overdag enz enz enz enz enz

Hoe had ik dan in 2004 anders moeten afrasteren dan met al een gaas hekwerk om 3 hectare, dat was al heel uniek toen...
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 28-03-24 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:19

Nikass schreef:
Elisa2 schreef:
...Dan de pony die als laatste aangevallen is. Die pony,s stonden nog geen week op hun nieuwe plek! Waarschijnlijk waren ze al verhuisd uit voorzorg. Maar zoals ik al eerder schreef was dit helemaal geen aannemelijke plek voor een Wolven aanval. Een stuk van het bos, bij een huis, aan een drukke weg. En ja, ik ken het hier ook goed. Want dit is twee straten verderop gebeurd van waar ik woon.


Wat maakte het geen aannemelijke plek?


Staat er toch achter?

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:24

Oh sorry dat begreep ik niet: omdat het een stuk van het bos afligt, is het geen aannemelijke plek voor een wolf? Waar baseer je dat dan op?

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:27

DuoPenotti schreef:
Nee dat zijn ze niet, dat weten we nu, dat zeg ik toch

Als het toen echte experts waren geweest waren we gewaarschuwd.

Daarnaast pakte ze alleen wild, zeker geen grote dieren, waren ze schuw, zag je ze niet overdag enz enz enz enz enz

Hoe had ik dan in 2004 anders moeten afrasteren dan met al een gaas hekwerk om 3 hectare, dat was al heel uniek toen...


Maar nu kunnen mensen op bokt prima voorspellen hoe het er hier in de toekomst uit gaat zien (kinderen kunnen niet meer over straat, wild sterft volledig uit, paarden kunnen niet meer naar buiten etc etc)
Maar tien jaar geleden kon er niet vooruit gedacht worden?

Edit: jij hebt toch paarden? Of heb je ook schapen?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:28

Omdat hier in de buurt de meeste aanvallen nog altijd dicht bij het bos plaats vonden. Maar het begint zich te verspreiden. Ook omdat deze aanval overdag was..moet de wolf door een flink stuk bewoond gebied zijn gegaan.

Gisteren en vandaag ook weer 6 schapen gepakt. Ook weer verder van het bos af..weet niet hoe laat die aanvallen waren.

DuoPenotti

Berichten: 29520
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:37

Ja nu valt het redelijk te voorspellen ja, als je je verdiept wat er in Italie enz gebeurt.
En als de wolven deskundige, zoals ze zichzelf noemen dat ook hadden gedaan waren we gewaarschuwd....
Maar die steken nog steeds de kop in het zand...

Ik heb wel eens schapen te logeren gehad van de buurman.
1. hij is gestopt, heeft geen schapen meer nadat ze zijn uit elkaar gereten door de wolf, achter oranje stroomraster.
Dus dat niemand er wat mee doet is dus daarom ook niet waar.

2. ik wil er geen meer... wil ze niet extra lokken.

Mijn paarden staan in de nacht op stal en ik heb nog de naive illusie dat ze overdag niet mijn wei in rennen onder/overhet heras hekwerk.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:42

gillian schreef:
Nikass schreef:
Misschien eerder bedenken wat je nodig hebt om dieren te houden?
Het is niet dat de wolf gisteren is komen aan wandelen hè?
Waarom niet tien jaar geleden al een plan gemaakt?
Eerst wachten tot alle onbeheerde dieren worden opgevreten en dan het slachtoffer uit gaan hangen. In plaats van dat men zich schaamt dat ze dit met hun dieren hebben laten gebeuren.

Ja, er zijn uitzonderingen, mensen die alles gedaan hebben, en toch slachtoffer zijn geworden. Met die mensen heb ik zeker te doen, en ze moeten hulp krijgen van de overheid.
Maar een groot deel is zoals al beschreven: de handelaren die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.


Onbegrijpelijk deze reactie.
10 jaar geleden was er helemaal geen sprake van de wolf.
Ik dacht dat hier op bokt dierenliefhebbers zaten..maar dat valt blijkbaar vies tegen.
Ik wordt hier echt verdrietig van eerlijk gezegd.
Dierentuin omheining, anders geen dieren houden...


Heb je geen glazen bol dan?

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:52

Nee, helaas. Anders had ik 10 jaar geleden een andere keuze gemaakt :')
Ipv mijn paard met pensioen te laten gaan en lekker in de wei met een vriendinnetje, had ik haar beter naar de slager kunnen brengen. Want ja, binnen 10 jaar zou het gevaar van de wolf opduiken :') en dan is 24/7 in de wei niet meer diervriendelijk :')

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:05

DuoPenotti schreef:
Ja nu valt het redelijk te voorspellen ja, als je je verdiept wat er in Italie enz gebeurt.
En als de wolven deskundige, zoals ze zichzelf noemen dat ook hadden gedaan waren we gewaarschuwd....
Maar die steken nog steeds de kop in het zand...

Ik heb wel eens schapen te logeren gehad van de buurman.
1. hij is gestopt, heeft geen schapen meer nadat ze zijn uit elkaar gereten door de wolf, achter oranje stroomraster.
Dus dat niemand er wat mee doet is dus daarom ook niet waar.

2. ik wil er geen meer... wil ze niet extra lokken.

Mijn paarden staan in de nacht op stal en ik heb nog de naive illusie dat ze overdag niet mijn wei in rennen onder/overhet heras hekwerk.


Waar is jouw eigen verantwoordelijkheid in dit verhaal?

Soms moet je inderdaad tot de conclusie komen om geen schapen (in dit geval) meer te houden. Zo neem ik geen paard meer, omdat ik de pensionstallen niet vind voldoen. En ik neem geen paard als ik dat imo te weinig te bieden heb.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:07

gillian schreef:
Nee, helaas. Anders had ik 10 jaar geleden een andere keuze gemaakt :')
Ipv mijn paard met pensioen te laten gaan en lekker in de wei met een vriendinnetje, had ik haar beter naar de slager kunnen brengen. Want ja, binnen 10 jaar zou het gevaar van de wolf opduiken :') en dan is 24/7 in de wei niet meer diervriendelijk :')


Nee precies. Als we alles van te voren weten....

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:09

Nikass schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja nu valt het redelijk te voorspellen ja, als je je verdiept wat er in Italie enz gebeurt.
En als de wolven deskundige, zoals ze zichzelf noemen dat ook hadden gedaan waren we gewaarschuwd....
Maar die steken nog steeds de kop in het zand...

Ik heb wel eens schapen te logeren gehad van de buurman.
1. hij is gestopt, heeft geen schapen meer nadat ze zijn uit elkaar gereten door de wolf, achter oranje stroomraster.
Dus dat niemand er wat mee doet is dus daarom ook niet waar.

2. ik wil er geen meer... wil ze niet extra lokken.

Mijn paarden staan in de nacht op stal en ik heb nog de naive illusie dat ze overdag niet mijn wei in rennen onder/overhet heras hekwerk.


Waar is jouw eigen verantwoordelijkheid in dit verhaal?

Soms moet je inderdaad tot de conclusie komen om geen schapen (in dit geval) meer te houden. Zo neem ik geen paard meer, omdat ik de pensionstallen niet vind voldoen. En ik neem geen paard als ik dat imo te weinig te bieden heb.



Dus moeten we allemaal onze paarden maar weg doen? Zal druk worden bij de slachter.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:10

Frikandellen in de aanbieding :')
Triest..

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:12

Dreamboy waar lees jij het woord "allemaal"?

DuoPenotti

Berichten: 29520
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:12

Dreamboy schreef:
Dus moeten we allemaal onze paarden maar weg doen? Zal druk worden bij de slachter.

Daar houden we onze weidedieren toch voor als we de berichten bij artikelen moeten geloven....

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:15

Nikass schreef:
Dreamboy waar lees jij het woord "allemaal"?


Als volgens jou je verantwoording nemen is om je paard weg te doen. Verkopen is geen optie want waar zijn ze nog wel veilig. In pension, als er al plek is, is je verantwoording afschuiven op de pensioneigenaar dus ja, dan blijft er weinig over want als je hem bij huis houd, dan neem ik mijn vetantwoordelijkheid niet volgens jou. Of heb jij een betere oplossing?

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:15

DuoPenotti schreef:
Dreamboy schreef:
Dus moeten we allemaal onze paarden maar weg doen? Zal druk worden bij de slachter.

Daar houden we onze weidedieren toch voor als we de berichten bij artikelen moeten geloven....


Ben haar al ruim 10 jaar aan het vetmesten :')

Nee, ze bedoeld waarschijnlijk alleen de dieren waarvan de eigenaar geen metershoog hekwerk kan realiseren.
En laat dat nu zo goed als allemaal zijn..
Laatst bijgewerkt door gillian op 28-03-24 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:16

Daar scoor je weer punten mee DP, met je inhoudelijke reactie op mijn bericht +:)+

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:16

Dreamboy schreef:
Nikass schreef:
Dreamboy waar lees jij het woord "allemaal"?


Als volgens jou je verantwoording nemen is om je paard weg te doen. Verkopen is geen optie want waar zijn ze nog wel veilig. In pension, als er al plek is, is je verantwoording afschuiven op de pensioneigenaar dus ja, dan blijft er weinig over want als je hem bij huis houd, dan neem ik mijn vetantwoordelijkheid niet volgens jou. Of heb jij een betere oplossing?


Ik heb geen idee waar je dat leest.