Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:48

Ik denk dat er juist meer gewerkt wordt. Of in ieder geval mensen die nu niet werken gaan werken omdat ze nu financieel slechter worden door verlies van allerhande toeslagen. En dan loont het wel omdat je van elke gewerkt uur financieel meer overhoudt ipv inlevert.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:55

en als je nou de inkomstenbelasting van alle inkomens tot ca 30.000 (toeslagennorm?) afschaft, (en dan ook de toeslagen) .. zou dat niet beter werken dan zo'n basisloon?

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:56

In de testen die ze hebben gedaan werd er maar minimaal minder gewerkt.

En vergeet niet dat er een heleboel fte's vrijkomen. Die nu die hele ellende van onze sociale voorzieningen moeten regelen.

Met een basisinkomen heb je ook geen kans meer op misstanden, zoals de toeslagenaffaire

In principe zit er vanuit links ook een nivvileringsidee achter. De middenklasse wordt er niet beter of slechter van.

De laagste klasse wordt er beter van
( basisinkomen en erbij weeken loont sowieso, je kan niet gekort worden of toeslagen verliezen als je inkomen uit werkt stijgt)

De hogere klasse slechter (hogere belastingdruk).

Vanuit rechts is meer het idee om het basisinkomen lager te stellen, bijvoorbeeld 1200 las ik ergens. En dan mindere stijging belasting op werk en vermogen. Dat werkt minder nivvilerend

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:58

karuna schreef:
Ik denk dat er juist meer gewerkt wordt. Of in ieder geval mensen die nu niet werken gaan werken omdat ze nu financieel slechter worden door verlies van allerhande toeslagen. En dan loont het wel omdat je van elke gewerkt uur financieel meer overhoudt ipv inlevert.

Nee hoor, want dan gaan ze wel andere manieren verzinnen om aan hun extraatjes te komen.
Er is niks mis met iets doen voor je geld als je dat kan.
Ik ben meer voor een systeem dat wanneer je iets kan je ook gewoon iets moet doen voor je geld. Er is altijd wel iets te doen.
En er bestaat geen gratis geld. Het zal hoe dan ook ergens vandaan gehaald moeten worden

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:59

De zere plek is de zogezegde Green Deal 2030 die Europa onderschreven heeft en de industrie die moet gevrijwaard blijven. Daar gelden weinig tot geen stikstofnormen en daar zit ook het geld van de hoge piffen.
En als het bedrijf van groot economisch belang is, krijg je zelfs een vrijstelling van Europa wat betreft uitstoot.
Voldoe je als bedrijf niet aan deze eis, dan splits je gewoon de firma op in bijv. 7 firma's die allemaal netjes net onder de uitstootdrempel vallen. Probleem opgelost. Voorbeeld : Ineos in de Antwerpse haven.

De luchthaven hier verwelkomt met alle plezier de meest vervuilende vliegtuigen. Die moeten een boete betalen en daarmee is de kous af. Moneytime voor de staat !
Het proefdraaien van vliegtuigen gebeurt nog altijd in open lucht. Dag in dag uit. Geen haan die ernaar kraait.
Over de havens dan nog niet gesproken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 19:25

Pandora2 schreef:
De zere plek is de zogezegde Green Deal 2030 die Europa onderschreven heeft en de industrie die moet gevrijwaard blijven.

... dat staat niet in de Green Deal.
De Europese green deal bestrijkt alle sectoren van de economie, met name vervoer, energie, landbouw en infrastructuur, maar ook bijvoorbeeld de ICT.
Als geboren Rotterdamse denk ik 'de haven en de petrochemische industrie'.

Maar dat Schiphol van ons denkt wel dat ze boven de wet staat.
(We hebben al ruim tien jaar een neoliberaal kabinet |( en het lijkt er op dat Schiphol een beetje aangepakt gaat worden...)

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 19:38

Tango1979 schreef:
Het idee achter het basisinkomen (onbelast/gratis grld) is dan ook dat het inkomen uit werk en vermogen zwaarder belast wordt.

Nou dat is dan weer leuk. :D
Nee, geen voorstander van. Ik ben meer van je moet werken voor je eigen inkomen tenzij...
Wel zou ik dat hele toeslagen gebeuren wat simpeler willen zien, maar hoe zou ik ook even niet weten.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 20:19

Jessix schreef:
Tango1979 schreef:
Het idee achter het basisinkomen (onbelast/gratis grld) is dan ook dat het inkomen uit werk en vermogen zwaarder belast wordt.

Nou dat is dan weer leuk. :D
Nee, geen voorstander van. Ik ben meer van je moet werken voor je eigen inkomen tenzij...
Wel zou ik dat hele toeslagen gebeuren wat simpeler willen zien, maar hoe zou ik ook even niet weten.


Dat snap ik hoor, moreel gezien heb ik dat gevoel ook wel.

Maar ons hele toeslagen stelsel is zo'n drama. En foutgevoelig!

En nu zijn er misschien wel mensen die meer willen werken, maar het niet doen omdat het niet loont (vervallen toeslagen).

Je moet het eigenlijk zo zien: bij de middeninkomens verandert er weinig. Ja je betaalt meer belasting over je inkomen uit werk, maar geen belasting op je basisinkomen.

De lage inkomens verandert niet veel BEHALVE: als je meer gaat werken, hou je ook echt meer over aan het einde van de maand.

Alleen de echt hogere inkomens gaan er op achteruit. Want hogere belasting op werk en vermogen.

En extra voordelen zijn minder administratie, minder bureaucratie, blijkbaar (uit testen uit het verleden) 8% verlaging zorgkosten, gelukkiger bevolking.

En vergeet niet dat veel heel belangrijk werk niet als werk gezien wordt. Mantelzorg. De trainer van de sportclub. Vrijwilligerswerk. Opvoeden van je kinderen.

Wij zien dat in de huidige maatschappij niet als werk omdat er geen baas/salaris aan vast zit.

Maar wat voor een maatschappij ben je dan eigenlijk, dat je tegen iemand zegt: nee zorgen voor je bejaarde moeder doe je maar naast je 40urige werkweek. Want dat werk van jou is veel belangrijker dan de zorg voor je moeder.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 08:04

Janneke2 schreef:
Pandora2 schreef:
Die hele EU rommel moet misschien eerst eens eindelijk de corruptie in eigen rangen gaan aanpakken in plaats van boerkes bashen terwijl er over de grenzen stikstofnormen gelden die 1000x (! ) hoger zijn dan in NL en BE. :x

Trouwens hier in BE heeft de Boerenbond de boeren jarenlang echt aangezet tot uitbreiding. En nu krijgen ze het deksel op de neus. }:0


Degenen die echt de boeren bashen zijn de leukerds van de agro industrie.
Je mag je blauw betalen voor een zogenaamd emissiearme vloer, en er komt een betonnen iets dat niet werkt.
"Niet goed, geld weg".

En groei en uitbreiding was ook jarenlang de norm, waar de bank ook driftig in stuurde.
Bank ook rijk.

In Nederland geldt dat we sinds 1987 een mestoverschot proberen weg te werken, maar wegens allerlei andere belangen kwam het er niet van.

Niet de schuld van de boeren en niet van Europa.
Laten we nou eens de vinger echt op de zere plek leggen.



en daar zit 'm nou net nou de kneep (Farce Majeur)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 09:30

... tegenwoordig hebben we Arjan Lubach,
maar wat (dagdroom...) zou Farce Majeure van Rutte gemaakt hebben.
Of Koot en Bie (Wim de Bie ruste in vrede).
Of Wim Kan.
Freek de Jonge....

Naast goede onderzoeksjournalisten hebben we ook goede politiek geëngageerde cabaretiers nodig.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:11

Janneke2 schreef:
Maar dat Schiphol van ons denkt wel dat ze boven de wet staat.
(We hebben al ruim tien jaar een neoliberaal kabinet |( en het lijkt er op dat Schiphol een beetje aangepakt gaat worden...)



Ja... Ondertussen gaat Schiphol stilletjes naar een vierde aanvliegroute (wat de minister ook wil!)en hebben ze ook al kenbaar gemaakt in 2025 weer te willen gaan groeien. Hoop echt dat dit ook aangepakt wordt, maar zal wel niet.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:27

Hier in Brussel ook zoiets.
Verlenging van een landingsbaan met 1km. Zou tegen 2040 klaar moeten zijn. Met een beetje geluk gaat dat feestje niet door.
Met een beetje pech wel en dan is mijn huis en de helft van onze gemeente foetsie :x

En dat allemaal omdat Brussel hoofdstad geen vliegtuigen boven hun grondgebied wil. :(

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:58

BaileyMix schreef:
Janneke2 schreef:
Maar dat Schiphol van ons denkt wel dat ze boven de wet staat.
(We hebben al ruim tien jaar een neoliberaal kabinet |( en het lijkt er op dat Schiphol een beetje aangepakt gaat worden...)



Ja... Ondertussen gaat Schiphol stilletjes naar een vierde aanvliegroute (wat de minister ook wil!)en hebben ze ook al kenbaar gemaakt in 2025 weer te willen gaan groeien. Hoop echt dat dit ook aangepakt wordt, maar zal wel niet.


Help me even.

Ik heb destijds (plm 1995) actie gevoerd (onder andere door een bos aan te leggen) tegen het aanleggen van de 'Polderbaan', sommigen zeggen dat dit de vijde landingsbaan is, anderen de zesde.
(Aanleg van een vierde route kan ik niet plaatsen.)

En - ik val van mijn stoel bij een rechts kabinet - wordt er serieus rekening gehouden met het beperken van het aantal vliegbewegingen.

PS: praat mij geen onzin van 'ik hoop dat het tegengehouden zal worden maar dat zal wel niet'.
Als je het hoopt: ACTIE!
(Een deel van het bos staat er nog steeds, en legt tenminste kooldioxide vast...)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:07

Dat bos, dat heette toch het Bulderbos of maakt mijn geheugen er een potje van?

De enige manier om Schiphol en haar vliegbewegingen te beperken is door niet meer te vliegen voor werk of vakantie en geen goederen meer te bestellen uit het buitenland.

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:13

Luchtvaart is dan wel een onderwerp waarin boeren en de milieubeweging elkaar kunnen vinden.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:15

Veronica2 schreef:
Dat bos, dat heette toch het Bulderbos of maakt mijn geheugen er een potje van?

Zo heet het bos tot op de huidige dag. Een oase naast de Bulderbaan.
Citaat:
De enige manier om Schiphol en haar vliegbewegingen te beperken is door niet meer te vliegen voor werk of vakantie en geen goederen meer te bestellen uit het buitenland.

... als consument is dit ten zeerste aan te bevelen.
Als geboren Rotterdamse: er komt ook flink wat over zee. (Scheepvaart is ook vervuilend, daar niet van.)

En er is politieke druk, binnen en buiten het parlement.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:32

Veronica2 schreef:
Dat bos, dat heette toch het Bulderbos of maakt mijn geheugen er een potje van?

De enige manier om Schiphol en haar vliegbewegingen te beperken is door niet meer te vliegen voor werk of vakantie en geen goederen meer te bestellen uit het buitenland.


die 4e aanvliegroute zou ook bij ons overkomen :( ... zit ik niet echt op te wachten.
ik vond dit stuk: https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artik ... e-regio-en

vliegbewegingen beperken zou mooi zijn, maar hoe?
vliegvakanties beperken tot 1 per jaar, of intercontinentaal 1 per 2 jaar?

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:59


Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 14:00

Omzigt had ook vragen gesteld over die brief zag ik.. :j

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 14:49

Janneke2 schreef:
Help me even.

Ik heb destijds (plm 1995) actie gevoerd (onder andere door een bos aan te leggen) tegen het aanleggen van de 'Polderbaan', sommigen zeggen dat dit de vijde landingsbaan is, anderen de zesde.
(Aanleg van een vierde route kan ik niet plaatsen.)

En - ik val van mijn stoel bij een rechts kabinet - wordt er serieus rekening gehouden met het beperken van het aantal vliegbewegingen.

PS: praat mij geen onzin van 'ik hoop dat het tegengehouden zal worden maar dat zal wel niet'.
Als je het hoopt: ACTIE!
(Een deel van het bos staat er nog steeds, en legt tenminste kooldioxide vast...)




Het gaat niet om een landingsbaan maar om een aanvliegroute. Wat volgens 'tegenstanders' de deur weer open zet naar méér vliegbewegingen.

Ik weet het fijne overigens echt niet van luchtvaart en hoe vluchtbewegingen minder kunnen worden, ken alleen nu de zorgen vanuit de provincie Utrecht en enkele gemeenten op de vliegroute.

En dus de ambitie van Schiphol om verder te groeien, wat dan weer wel meer in mijn straatje komt.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 15:06

Er ligt een onderzoeksrapport vanuit de omgeving om met behoud van die hub functie (waar zo mee geschermd wordt) naar 250K vluchten te krimpen. Zou kabinet sieren om die stap ook te zetten, dan zien ook andere partijen dat het menis is en dat er inderdaad aan alle groepen/bedrijfstakken echte inzet gevraagd wordt.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 15:14


Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 15:47

Cer schreef:
Omzigt had ook vragen gesteld over die brief zag ik.. :j


Het is ook wel weer allemaal heel erg "toevallig". Vooral die timing kon haast niet beter.

Het begint er dus op te lijken dat Brussel brieven op bestelling verstuurt. Misschien maakt Brussel ook wel regels op bestelling. Wie zal het zeggen.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 16:20

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2060823 ... n-jewelste


citaat:
Het bewijst een zorgelijke ongevoeligheid voor wat er leeft in Nederland”, zegt Weber tegenover De Telegraaf. „De brief wordt gestuurd op een moment dat de Europese Commissie zich beter koest kan houden.”

De Duitse voorman van de grootste fractie in het Europarlement eist opheldering: „Wij willen weten wie deze brief allemaal heeft goedgekeurd en welke afspraken er zijn gemaakt met de Nederlandse regering hierover.”

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 16:25

mce schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2060823 ... n-jewelste


citaat:
Het bewijst een zorgelijke ongevoeligheid voor wat er leeft in Nederland”, zegt Weber tegenover De Telegraaf. „De brief wordt gestuurd op een moment dat de Europese Commissie zich beter koest kan houden.”

De Duitse voorman van de grootste fractie in het Europarlement eist opheldering: „Wij willen weten wie deze brief allemaal heeft goedgekeurd en welke afspraken er zijn gemaakt met de Nederlandse regering hierover.”


Ik ben echt blij met een kamerlid die zijn taak namelijk het controleren van de regering serieus neemt.
Helaas is Pieter Omtzigt maar 1 van de weinigen die de regering goed controleert.
De hele stikstofzaak stinkt aan alle kanten. En het stinkt niet naar koeienstront. Wel naar corruptie en vriendjespolitiek.

Deze brief kon nog weleens het volgende grote schandaal worden.