steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:33

Maanon_ schreef:
Electra63 schreef:
Dat bedoel ik dus met het bagatelliseren van de schade veroorzaakt door boeren aan anderen.


Nee hoor, als je het artikel hebt gelezen zegt een politiewoordvoerster dat de boeren op het Malieveld niet in overtreding waren. Als het vergoed moet worden, moet het vergoed worden en dan zal dat ook zeker gebeuren.

Maar áls ze daar al ‘illegaal’ waren...

Hoeveel compensatie heeft de varkensboer in Boxtel gehad voor zijn economische schade na een illegale actie door toedoen van anderen?


Deze boer moet de actievoerders aansprakelijk stellen voor de schade.
En ook hij heeft daar recht op, naar mijn mening.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:38

Electra63 schreef:
Typfout,
Dat mogen zij toch ook als kleine oppositiepartijen?
Maar zij zijn niet verantwoordelijk, zij hebben geen ministers of staatssecretaris geleverd en hebben geen deel genomen aan een regering.

En ik stem niet op deze partijen, maar dat is gewoon duidelijk als je objectief en actief de politiek een beetje volgt. Jullie zoeken een zondebok, maar dan moet je toch eens vooral bij de CDA kijken.

Dat mogen zij. Maar zodra de een begint over onteigenen (letterlijk de woorden van Klaver), en de ander absoluut geen gedwongen krimp wil... en jij bent boerin.... Succes met de keuze. Ik kan gewoon niet geloven dat je het beste met boeren voor hebt, als je ze wil gaan onteigenen. Dat doet oprecht pijn. In plaats van zoeken naar andere oplossingen. Want die zijn er. Er rammelt zoveel aan het "stikstofprobleem", maar daar kijken ze voor het gemak even naast. Blijven werken aan het reduceren van emissie, prima. Maar laat boeren gewoon boeren blijven.

Ik ben absoluut geen fan het CDA. Ik heb ook weinig vertrouwen in de woorden van Geurts. Maar wat moet je dan?

SGP, FVD en PVV zijn voor mij ook geen optie vanwege teveel redenen om op te noemen. Dus ik wacht met smart op de BoerBurgerBeweging die in de maak is :D
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 17-10-19 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:43

@tiepfoudt,

Maar een boer wil boeren en geen politiek bedrijven.

Ik hoop dat er een partij ontstaat die kundig, mondig en structureel iets kan toevoegen en veranderen.
En laat die partij uit verschillende lagen, sectoren en beroepen van de bevolking bestaan, agree to disagree, elkaar spiegels voor houden en besluiten kunnen nemen.

Interessant, klopt met mijn beleving van de natuur in boerenomgeving.
https://www.interessantetijden.nl/2019/ ... dictatuur/

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:49

Tiepfoudt schreef:
Dat mogen zij. Maar zodra de een begint over onteigenen (letterlijk de woorden van Klaver), en de ander absoluut geen gedwongen krimp wil... en jij bent boerin.... Succes met de keuze. Ik kan gewoon niet geloven dat je het beste met boeren voor hebt, als je ze wil gaan onteigenen. Dat doet oprecht pijn. In plaats van zoeken naar andere oplossingen. Want die zijn er. Er rammelt zoveel aan het "stikstofprobleem", maar daar kijken ze voor het gemak even naast. Blijven werken aan het reduceren van emissie, prima. Maar laat boeren gewoon boeren blijven.

Ik ben absoluut geen fan het CDA. Ik heb ook weinig vertrouwen in de woorden van Geurts. Maar wat moet je dan?

SGP, FVD en PVV zijn voor mij ook geen optie vanwege teveel redenen om op te noemen. Dus ik wacht met smart op de BoerBurgerBeweging die in de maak is :D


Maar je wilt toch ook een eerlijke prijs voor je producten. Bij een betere prijs is schaalvergroting niet per definitie nodig voor een goede boterham.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:50

tienus63 schreef:
@tiepfoudt,

Maar een boer wil boeren en geen politiek bedrijven.

Ik hoop dat er een partij ontstaat die kundig, mondig en structureel iets kan toevoegen en veranderen.
En laat die partij uit verschillende lagen, sectoren en beroepen van de bevolking bestaan, agree to disagree, elkaar spiegels voor houden en besluiten kunnen nemen.

Interessant, klopt met mijn beleving van de natuur in boerenomgeving.
https://www.interessantetijden.nl/2019/ ... dictatuur/


Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb ook zo nog wel mijn twijfels over hoe zo'n partij en er dan uit zou moeten komen te zien, maar voorlopig ben ik positief.

Het artikel ga ik bewaren voor morgen :z

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:25

purny schreef:
Tuurlijk is het ook voor een deel ondernemerschap. Maar in dit geval moeten de kosten wel op de boeren verhaald worden aangezien de boeren tegen de regels in hebben gehandeld

Aanpassen aan een veranderende wereld en regels is ook ondernemersschap! Ik werk in het transport. Ook daarin zijn nogal wat dingen veranderd waardoor we moeten aanpassen. En dat kost geld / zorgt ervoor dat er minder overblijft.
Get over it! Als we deze wereld willen redden, zal er wel iets moeten gebeuren.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:37

Asciugamano schreef:
purny schreef:
Tuurlijk is het ook voor een deel ondernemerschap. Maar in dit geval moeten de kosten wel op de boeren verhaald worden aangezien de boeren tegen de regels in hebben gehandeld

Aanpassen aan een veranderende wereld en regels is ook ondernemersschap! Ik werk in het transport. Ook daarin zijn nogal wat dingen veranderd waardoor we moeten aanpassen. En dat kost geld / zorgt ervoor dat er minder overblijft.
Get over it! Als we deze wereld willen redden, zal er wel iets moeten gebeuren.


Dan zullen de regels wel nuttig moeten zijn en gebaseerd zijn op feiten en niet vanuit de politiek die er een andere agenda op na houdt.
Gier moet in Nederland in de grond worden gespoten, terwijl dat juist in Duitsland verboden is.. vanwege de natuur en het klimaat en zo zijn er nog tig voorbeelden.

Om maar niet te zwijgen over de scheepvaart en de vliegtuigen die buiten het klimaatverdrag vallen..

En dan nog het afval wat Nederland verscheept naar een land die werkelijk geen moeite doet om dit milieuvriendelijk op te ruimen..


De politiek heeft een zondebok gevonden,om zo verder te kunnen gaan zonder al te veel aanpassingen op plekken waar het pijn doet bij zichzelf en hun rijke vrienden. Ik vind het nogal dom om daar als een schaap achteraan te lopen terwijl het aan alle(!) kanten rammelt.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 18-10-19 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:38


fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:50

sneeuwpop schreef:
En dan nog het afval wat Nederland verscheept naar een land die werkelijk geen moeite doet om dit milieuvriendelijk op te ruimen..


Wat voor afval bedoel je hier? :)


Conclusie van het debat is dat ver meer tijd nodig is en uitstel tot 1 december..

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:56


Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:56


Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:04

tienus63 schreef:
Vooral veel clowns en muppets.


Dat vind ik een belediging voor de Muppets. Muppets zijn leuk! :o

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:07

Electra63 schreef:
Deze boer moet de actievoerders aansprakelijk stellen voor de schade.
En ook hij heeft daar recht op, naar mijn mening.


Eerst maar eens even een tijdje de bak in, inbreken is voor zover ik weet nog steeds een misdaad.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:25

Ik denk dat de schade aan het malieveld wel meevalt, en dat gras best goed herstelt.
Wat ik vooral zie zijn fotos uit een HELE rare hoek genomen... Bestaan er ineens geen drones meer?
Dat grasveldje wordt wel vaker zwaarder belast en dan hoor ik geen mensen van 100km verderop, die hier NOOIT komen, iets roepen over "ons" haagse grasveld... werkelijk echt...

NB: het cirque du soleil staat op asfalt (!) op het het malieveld, speciaal aangelegd voor, jawel, het cirque du soleil :j Zou gras dat overleven denk je?

Daarnaast piste ik echt zowat in mn broek van het lachen dat Duitsland tegen het uitstoten van schadelijke gassen de maximum snelheid op snelwegen gewoon zo laat.... Hatsee, europese afspraken hoezo? :')
Of zit Duitsland al helemaal op de norm? (en dan inderdaad de berekening aanpassend naar oppervlakte/inwoners etc, zodat de verhouding gelijk blijft).

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:30

Nou iedereen kan weer rustig ademhalen hoor wbt de schade. Zie nu al het zoveelste bericht op Facebook voorbij komen van bouwbedrijven die de schade aan het provincie huis in Groningen kosteloos willen herstellen.
Ook het Malieveld komt dus wel weer goed. +:)+

Ironisch wel dat ze massaal aanbieden om het kosteloos te doen en de media een schatting van 14.000 euro had gemaakt voor die deur. 14.000 euro! 8)7

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:36

Het hele stikstof probleem is een grote onzin. En alleen bedoeld om de boeren om zeep te helpen. Alleen in Den Haag zijn ze zo arrogant om te denken dat ze hiermee de wereld kunnen redden.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:36

Ik las het ook al, dat er heel veel aanbiedingen zijn om de 'schade' te herstellen (kijk, aanbieden en daadwerkelijk doen, is nog wel een verschil, maar oke).

Maar wat ik zo jammer vind dat er vantevoren ZO HARD geroepen wordt over alles wat mis gegaan is en WIE GAAT DAT BETALEN DAN?? En kijk nou wat ze doen etc etc... Terwijl dat allemaal ook nog eens het punt niet is.
En ik denk dat weinig van die mensen daadwerkelijk blij zijn als er weer grasjes staan op het malieveld omdat ze er dagelijks hun rondje joggen (wat niet gaat want er staat bijna altijd wel 1 of andere tent, of er is een festival of concert of zoiets) ..
Dus waarom is dat dan van belang??
Ik zou het dan ten minste mooi vinden als, na het herstelwerk, dezelfde hoeveelheid tweets en facebookcommentaren over dat herstelwerk geplaatst wordt, maar dat denk ik niet.

(geheel off topic, ander protest: "Bij fouilleren werden meerdere wapens gevonden. Waaronder messen, boksbeugels, schroevendraaiers en een ploertendoder" -> nee we maken ons druk over een wielafdruk op een haags grasveld :j )

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:39

Nikass schreef:
https://groenlinks.nl/standpunten/bio-industrie

Hoe kan je het hier nu niet mee eens zijn... :?

Omdat werkelijk de gehele sector over 1 kam word geschoren.

Ik ken 'megastallen' met ruimte voor 120 koeien waarin deze bewering totaal niet klopt:
'Megastallen zorgen voor stankoverlast, een lelijk landschap, grootschalige mestfabrieken en veel dierenleed. Ook beperken ze landbouwdieren in hun natuurlijke behoeften. De dieren hebben nauwelijks bewegingsruimte, komen nooit buiten en de kans op het uitbreken van dierziekten in megastallen is groot.'


--> Ze hebben een uitstekend ventileringssysteem. Een kleinschalige boederij ruikt in veel gevallen veel meer
--> Dierenleed? De dieren hebben juist méér ruimte, veel comfort
--> Natuurlijke behoeften? Ik ken genoeg 'megastallen' met juist een uitloopmogelijkheid voor koeien. In de leghennensector is dit trouwens hetzelfde.
--> Er zit al jaren een antibioticastop op de veehouderij, alleen in hoge nood word er antibiotica toegepast. Voorbeeldje: Het totale gebruik van antibiotica daalde in de periode van 2009 tot 2017 met bijna twee derde in de pluimveehouderij.

Vogelgriep word trouwens verspreid door wilde vogels. Die ook maar even afschieten dan?

Oh, en 'bio-industrie' bestaat trouwens al járen niet meer. Intensieve veehouderij. En daarin zijn de punten die GL aanhaalt in dit stuk al aardig achterhaald.


Ik ga even de oude schuur van 20 jaar geleden die we destijds hebben afgebroken weer opbouwen. Die bleek schijnbaar veeeeeel beter voor onze diertjes. Was wel wat kleiner en een beroerde ventilatie, maar he... Familiebedrijf he.



(ok, GL haalt een paar punten aan waar ik het wel mee eens ben. Export, baas op eigen bord, bewustzijn. Maar veel punten in dit stuk zijn serieus punten die 10/15 jaar geleden relevant waren....)

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:40


verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:56

Jessix schreef:
Nikass schreef:
https://groenlinks.nl/standpunten/bio-industrie

Hoe kan je het hier nu niet mee eens zijn... :?

Dat vraag ik me ook af. Hoop ook dat de plannen doorgaan.

Bij het lezen van dat stuk vraag ik me af of ze überhaupt weten hoe een boerderij er heden ten dage uit ziet en of ze wel eens een boerderij van binnen hebben bekeken of eens met een boer gesproken :=
Wát een stuk en wát een verknipt beeld van de agrarische sector wordt hier beschreven zeg :n

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:57

stoffel schreef:
Het hele stikstof probleem is een grote onzin. En alleen bedoeld om de boeren om zeep te helpen. Alleen in Den Haag zijn ze zo arrogant om te denken dat ze hiermee de wereld kunnen redden.


Onzin is het niet, er ís een stikstof probleem en Nederland loopt erg achter met oplossingen.
De oplossingen die ze vervolgens bedenken zijn echter niet echt oplossend.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:02

misterA schreef:
GL en P.v.d.D. willen niet regeren. De oppositie past hen wel. Daar ben ik het wel mee eens.


Fout.

Groen Links wil en kan regeren en zat aan tafel met de formatie voor Rutte III.

Maar op een aantal punten waaronder het milieu heeft GL eigenhandig bedankt voor de eer.
Mbt het milieu waren het weer "sprookjes" van het soort 'je hoeft de hypotheek niet te betalen en er is geen deurwaarder'.
Als ""het groenste kabinet ooit"" een beleid in de steigers zet waarmee wij als Nederland het accoord van Parijs niet eens halen,
dan is dat ernstig en zeer te betreuren,
maar dan gebeurt het zonder GL in het kabinet.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:06

Kinke schreef:
tienus63 schreef:
Vooral veel clowns en muppets.


Dat vind ik een belediging voor de Muppets. Muppets zijn leuk! :o

Marionetten, dat woord zocht ik.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:08

Citaat:
Citaat:
https://groenlinks.nl/standpunten/bio-industrie


Bij het lezen van dat stuk vraag ik me af of ze überhaupt weten hoe een boerderij er heden ten dage uit ziet en of ze wel eens een boerderij van binnen hebben bekeken of eens met een boer gesproken :=
Wát een stuk en wát een verknipt beeld van de agrarische sector wordt hier beschreven zeg :n


Manipulatie.

Wie zich het bovenstaande afvraagt, lees ook eens:

http://www.groenlinks.nl/standpunten/landbouw

In het gewraakte stuk staat wat GL niet wil. Om goede redenen, in het stuk vermeld.

Vervolgens maakt iemand de denkfout ""dat dit alles zou zijn wat groenlinks weet (jawel, weet - dus feiten ipv meningen) van de landbouwsector.

Een minuut op het toetsenbord leert, dat gewraakt stuk niet alles is....

In de link die ik geef staat hoe GL het wil - en hoe het ook kan.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-10-19 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:10

Een stuk van NU.nl

Citaat:
6. En onze buurlanden, hoe gaan die met het stikstofprobleem om?
Duitse natuurgebieden zijn veel groter, waardoor de stikstof minder schade veroorzaakt.

Daarnaast hanteert Duitsland een soepeler beleid als het gaat om het verlenen van vergunningen voor bouwprojecten die stikstof uitstoten. In Nederland moeten er maatregelen genomen worden als er maar een grammetje stikstof wordt uitgestoten; in Duitsland ligt die grens hoger.

België loopt net als Nederland tegen de grenzen van hoeveel stikstof de natuur in het land aankan aan.

Een centraal programma, zoals het PAS, heeft België niet. Maar uiteindelijk komt de uitkomst op hetzelfde neer. Ook in België moeten na het invoeren van een bouwproject maatregelen die de uitstoot van stikstof terugdringen worden genomen.

Het lijkt erop dat ook België in een stikstofcrisis terechtkomt als milieubewegingen in dat land bij de rechter aan de bel trekken, zoals in Nederland gebeurde.