steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:46

Tiepfoudt schreef:
fransje23 schreef:
Heel veel Nederlandse gezinnen hebben het geld wel maar kiezen voor datgene wat toevallig in de supermarkt ligt.


Dit dus. Eerlijke prijzen blijven een illusie tenzij consumenten rechtstreeks hun voedsel bij de boer gaan kopen. Maar óók dat is voorlopig nog te veel gevraagd.

Dat idee komt hier in IJsland ook steeds voorbij, en wordt op kleine schaal ook uitgevoerd.
Maar, het betekent dat mensen heel "casually" voorstellen dat een boer er maar even een stuk of drie banen naast zijn reguliere werk bij doet; vleesverwerking, kleinverkoop etc.
Dat is imo onzinnig als "oplossing" voor het probleem. Boeren produceren de grondstoffen voor ons voedsel, en moeten de prijs betaald krijgen die het kost dit te leveren.
Ijslandse boeren leveren hun lamsvlees ver onder kostprijs momenteel, en de gevolgen zijn catastrofaal voor de bedrijfstak. Heel jammer, want hoewel inefficient, het is relatief een zeer diervriendelijke veehouderij.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:02

Lamsvlees is inderdaad super. Daarbij kun je schapen laten eten op stukken waar akkerbouw en groter vee niets mee kunnen.
Op dit moment wordt er in onze regio dijken, geluidswallen en brede bermen afgegraasd door een kudde van een herder.

Maar dat is op IJsland minder van denk ik.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:26

Dat is hier ook zo Kuggur, dan moeten ze kleinschaliger en er maar even iets anders bij gaan doen, een camping, of kinderopvang of wat dan ook. Ach, slapen wordt zwaar overschat, ze hebben vast wel een paar uur over 's nachts ofzo ;)

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:59


tienus63

Berichten: 12082
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:00

Vanaf 31 oktober in de bioscoop.
IJslandse boerin die tegen de zuivelcoöperatie op staat;

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:55

Om 16:15 een persconferentie door minister Schouten.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:57

Citaat:
De trieste waarheid over de stikstof problematiek.

De maximale stikstofuitstoot is in bepaalde gebieden van Nederland vastgesteld op 0,05 mol per hectare. Dit is een hele strenge eis die onlangs bekrachtigd is door de Raad van State. De Raad van State vindt dat we volgens de Europese normen niet af mogen wijken van de door ons zelf opgestelde strenge normen. Daardoor dreigen boerenbedrijven te verdwijnen of in te krimpen. Daardoor liggen 18.000 bouwprojecten stil.

Stoten we in Nederland dan echt heel veel strikstof uit? NEE.
De stikstofuitstoot is sinds het begin van de metingen nog nooit zo laag geweest. Dat is duidelijk te lezen in de cijfers van het RIVM. Het halen van 0,05 mol is echter schier onmogelijk.

Wijken we dan bijvoorbeeld af van Duitsland? JA. De stikstofuitstoot in Duitsland is vastgesteld op 20 mol per hectare. Dat is 400 keer zoveel als in Nederland. We hebben dus geen stikstof probleem, maar een administratief probleem.

Hoe lossen we de hele problematiek dan in één keer op?
Simpel. We volgen de uitstekende richtlijnen die de ons omringende landen Belgie en Duitsland hanteren en het is klaar.

Is de stikstof uitstoot een probleem? Nee, zoals gezegd is de stikstof uitstoot nog nooit zo laag geweest sinds het begin van de metingen.

Wat is dan eigenlijk het probleem? Dat is er niet. Ja, het probleem is dat er in Nederland een grote groep is die in milieu, stikstof, co2, een middel zien om kiezers te winnen en deze filosofie als het nieuwe geloof uit te rollen. Wij moeten van het gas af en in Duitsland krijg je subsidie voor een gasaansluiting. Soms hemelsbreed 500 meter van elkaar af.
Nederlandse boeren aan de grens mogen niet uitbreiden en in Duitsland krijgen boeren subsidie om uit te breiden. Soms hemelsbreed 500 meter van elkaar af.

Wat is er toch in hemelsnaam aan de hand in Nederland. Ik krijg steeds meer het idee dat ik in een gesticht woon vol mensen met waanideeën. Voor de duidelijkheid. Ik vind het ook belachelijk dat een komkommer verpakt wordt in plastic, maar ik begrijp dan weer niet dat ik 15 cent moet betalen voor een plastic tasje, terwijl alle boodschappen verpakt zijn in plastic.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:12

juval schreef:
Citaat:
De trieste waarheid over de stikstof problematiek.

De maximale stikstofuitstoot is in bepaalde gebieden van Nederland vastgesteld op 0,05 mol per hectare. Dit is een hele strenge eis die onlangs bekrachtigd is door de Raad van State. De Raad van State vindt dat we volgens de Europese normen niet af mogen wijken van de door ons zelf opgestelde strenge normen. Daardoor dreigen boerenbedrijven te verdwijnen of in te krimpen. Daardoor liggen 18.000 bouwprojecten stil.

Stoten we in Nederland dan echt heel veel strikstof uit? NEE.
De stikstofuitstoot is sinds het begin van de metingen nog nooit zo laag geweest. Dat is duidelijk te lezen in de cijfers van het RIVM. Het halen van 0,05 mol is echter schier onmogelijk.

Wijken we dan bijvoorbeeld af van Duitsland? JA. De stikstofuitstoot in Duitsland is vastgesteld op 20 mol per hectare. Dat is 400 keer zoveel als in Nederland. We hebben dus geen stikstof probleem, maar een administratief probleem.

Hoe lossen we de hele problematiek dan in één keer op?
Simpel. We volgen de uitstekende richtlijnen die de ons omringende landen Belgie en Duitsland hanteren en het is klaar.

Is de stikstof uitstoot een probleem? Nee, zoals gezegd is de stikstof uitstoot nog nooit zo laag geweest sinds het begin van de metingen.

Wat is dan eigenlijk het probleem? Dat is er niet. Ja, het probleem is dat er in Nederland een grote groep is die in milieu, stikstof, co2, een middel zien om kiezers te winnen en deze filosofie als het nieuwe geloof uit te rollen. Wij moeten van het gas af en in Duitsland krijg je subsidie voor een gasaansluiting. Soms hemelsbreed 500 meter van elkaar af.
Nederlandse boeren aan de grens mogen niet uitbreiden en in Duitsland krijgen boeren subsidie om uit te breiden. Soms hemelsbreed 500 meter van elkaar af.

Wat is er toch in hemelsnaam aan de hand in Nederland. Ik krijg steeds meer het idee dat ik in een gesticht woon vol mensen met waanideeën. Voor de duidelijkheid. Ik vind het ook belachelijk dat een komkommer verpakt wordt in plastic, maar ik begrijp dan weer niet dat ik 15 cent moet betalen voor een plastic tasje, terwijl alle boodschappen verpakt zijn in plastic.

Administratief probleem? Enkel als de veilige waardes boven de Duitse liggen. Het schoonmaken via cijfertjes is iets wat China bv ook doet. Schone lucht is tot 100 deeltjes XYZ per eenheid, werkelijkheid is 145, nieuwe definitie schone lucht is tot 200. Voila schone lucht.
Ik mis dus een cijfer in dit betoog al ben ik het eens met het 1 waarde aanhouden als we ook samen daar naar toe moeten/willen werken. Dat het ronduit krom is, ben ik het geheel mee eens.

Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:13

Als creative advertiser wil ik best nadenken over een concept waarmee boeren hun producten wel voor een goede prijs kunnen verkopen, buiten de reguliere wegen om. En dat het de klant dan ook nog bereikt. Is er hier wellicht een boer of iemand anders of meerdere mensen die met mij daarover na willen denken? Ik ben zelf namelijk niet thuis in deze wereld en het probleem zou heel concreet geformuleerd moeten worden, zodat we naar een oplossing opzoek kunnen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:15

schouten heeft nu wat te vertellen op npo

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:22

echt he.....nog meer 'natuurherstel'.......knettergek zijn we in dit land

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:44

Blussem schreef:
Diertjec schreef:
Dus eigenlijk moeten wij als consument ons voedsel 'gewoon' bij de boer, de kweker etc halen?
Dat is dan eigenlijk de oplossing voor het hele probleem, of denk ik nu te simpel? :')

De rede dat veel mensen dat hier niet doen is omdat de boeren hier bij aan huis verkoop meer vragen dan de supermarkt.


Eigenlijk zijn dat de mensen die aangepakt moeten worden dus
Wil je goed en gezond eten? Betaal er dan een eerlijke prijs voor!
Te duur? Eet dan wat minder.... het grootste deel van de Nederlanders is te dik en eet teveel dierlijke producten waardoor ze gezondheidsproblemen hebben.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:50

juval schreef:
Citaat:
De trieste waarheid over de stikstof problematiek.

De maximale stikstofuitstoot is in bepaalde gebieden van Nederland vastgesteld op 0,05 mol per hectare. Dit is een hele strenge eis die onlangs bekrachtigd is door de Raad van State. De Raad van State vindt dat we volgens de Europese normen niet af mogen wijken van de door ons zelf opgestelde strenge normen. Daardoor dreigen boerenbedrijven te verdwijnen of in te krimpen. Daardoor liggen 18.000 bouwprojecten stil.

Stoten we in Nederland dan echt heel veel strikstof uit? NEE.
De stikstofuitstoot is sinds het begin van de metingen nog nooit zo laag geweest. Dat is duidelijk te lezen in de cijfers van het RIVM. Het halen van 0,05 mol is echter schier onmogelijk.

Wijken we dan bijvoorbeeld af van Duitsland? JA. De stikstofuitstoot in Duitsland is vastgesteld op 20 mol per hectare. Dat is 400 keer zoveel als in Nederland. We hebben dus geen stikstof probleem, maar een administratief probleem.

Hoe lossen we de hele problematiek dan in één keer op?
Simpel. We volgen de uitstekende richtlijnen die de ons omringende landen Belgie en Duitsland hanteren en het is klaar.

Is de stikstof uitstoot een probleem? Nee, zoals gezegd is de stikstof uitstoot nog nooit zo laag geweest sinds het begin van de metingen.

Wat is dan eigenlijk het probleem? Dat is er niet. Ja, het probleem is dat er in Nederland een grote groep is die in milieu, stikstof, co2, een middel zien om kiezers te winnen en deze filosofie als het nieuwe geloof uit te rollen. Wij moeten van het gas af en in Duitsland krijg je subsidie voor een gasaansluiting. Soms hemelsbreed 500 meter van elkaar af.
Nederlandse boeren aan de grens mogen niet uitbreiden en in Duitsland krijgen boeren subsidie om uit te breiden. Soms hemelsbreed 500 meter van elkaar af.

Wat is er toch in hemelsnaam aan de hand in Nederland. Ik krijg steeds meer het idee dat ik in een gesticht woon vol mensen met waanideeën. Voor de duidelijkheid. Ik vind het ook belachelijk dat een komkommer verpakt wordt in plastic, maar ik begrijp dan weer niet dat ik 15 cent moet betalen voor een plastic tasje, terwijl alle boodschappen verpakt zijn in plastic.


Ik geloof niet dat dit een middel is om kiezers te winnen. ;)
Mensen willen veel, behalve als men er voor moet betalen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:15

juval schreef:
[ [url=m/QSQsQi.jpg]Afbeelding[/url] ]

deze kwam net voorbij op FB, Denk dat ik dit maar overneem en in alle supermarkten in de buurt ga ophangen. :)

Als consument koop ik graag Nederlands vlees. Echter is het probleem dat de supermarkten dit niet in hun assortiment hebben.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:19

juval schreef:
Ik dacht aan een publieksvriendelijke actie: verkoop van rauwe weidemelk van de boerderij op bepaalde tijden voor slechts €0,50 per liter. Zou dat aanslaan?

Zou hele goede actie zijn. In plaats in schuld hoekje te kruipen zou men ook met gemak de supermarkt er uit kunnen concurreren en ook nog er meer geld aan over houden.

Btw boodschappen bestellen via i-net is hot . Hier voor heb je geen supermarkt voor nodig.

BigOne
Berichten: 38273
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:24

Blussem schreef:
juval schreef:
Ik dacht aan een publieksvriendelijke actie: verkoop van rauwe weidemelk van de boerderij op bepaalde tijden voor slechts €0,50 per liter. Zou dat aanslaan?

Zou hele goede actie zijn. In plaats in schuld hoekje te kruipen zou men ook met gemak de supermarkt er uit kunnen concurreren en ook nog er meer geld aan over houden.

Btw boodschappen bestellen via i-net is hot . Hier voor heb je geen supermarkt voor nodig.


Was het maar zo simpel, heel veel boeren zitten als aandeelhouder ook in de coöperaties die de producten leveren aan winkels. En ga je alles zelf verkopen gaan de coöperaties failliet.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:29

Zowel boeren als natuurbeschermers zijn niet erg blij met de aangekondigde maatregelen.
Het blijft polderen uiteraard.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:31

Wat betreft stikstofdioxide en fijn stof ( wereldwijd ) , is dit een interessante site
http://www.windy.com

Onze landjes kleuren aardig geel / rood :7
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 04-10-19 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:35

Blussem schreef:
juval schreef:
Ik dacht aan een publieksvriendelijke actie: verkoop van rauwe weidemelk van de boerderij op bepaalde tijden voor slechts €0,50 per liter. Zou dat aanslaan?

Zou hele goede actie zijn. In plaats in schuld hoekje te kruipen zou men ook met gemak de supermarkt er uit kunnen concurreren en ook nog er meer geld aan over houden.

Btw boodschappen bestellen via i-net is hot . Hier voor heb je geen supermarkt voor nodig.



In plaats van dit soort individuele 'oplossingen' en eenmalige acties
kun je het beter politiek aanpakken.

Groen Links is een politieke partij waar de meeste mensen NIETS van af weten.
Ze zijn de kop van Jut voor de boeren.

....maar GL heeft al erg lang in haar programma staan dat de kartelwaakhond anders 'afgeregeld' moet worden, zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarktketens.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:08

Resistance schreef:
Als creative advertiser wil ik best nadenken over een concept waarmee boeren hun producten wel voor een goede prijs kunnen verkopen, buiten de reguliere wegen om. En dat het de klant dan ook nog bereikt. Is er hier wellicht een boer of iemand anders of meerdere mensen die met mij daarover na willen denken? Ik ben zelf namelijk niet thuis in deze wereld en het probleem zou heel concreet geformuleerd moeten worden, zodat we naar een oplossing opzoek kunnen.


Er zijn boerderijwinkels, melktap, boerenmarkten en websites als Koop een koe.
Mogelijkheden zijn er dus wel.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:11


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:40

Pandora2 schreef:
Wat betreft stikstofdioxide en fijn stof ( wereldwijd ) , is dit een interessante site
http://www.windy.com

Onze landjes kleuren aardig geel / rood :7

Wij zijn ook een dichtbevolkt land met veel motorverkeer. Geen idee welke invloed dit heeft, maar gekeken naar de piek rondom de grote steden zeker interessant om over na te denken.

Ik heb me verder niet verdiept in de grootste oorzaken van NO2.
https://www.deingenieur.nl/artikel/no2- ... nd-is-hoog

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:16

Blussem schreef:
Als consument koop ik graag Nederlands vlees. Echter is het probleem dat de supermarkten dit niet in hun assortiment hebben.


Hier bij AH en Plus hebben ze Hamletz/boerderijvlees van Annechien en Waddenvlees. Nederlands geproduceerd. Lidl heeft Kipster eieren en soms hanenburgers

tienus63

Berichten: 12082
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:24

De (zelfslachtende) slager verkoopt ook Nederlands rund -en varkensvlees.
Ook zijn er veel slagers die het Nederlandse vlees niet van een grote slachterij betrekken, maar het centraal bij een collega slager laten slachten en verder zelf uitbenen en verwerken.
Vanwege de strenge regels van de nvwa is het voor de kleine slager niet meer te betalen om aan de eisen de slachtruimte bij te houden.
Dan is het een uitkomst dat een collega slager de koeien en varkens kan slachten.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:38

En je zou ook nog 1 koe/varken kunnen kopen bij een boer en deze zelf laten slachten, heb je direct vlees voor de hele familie