steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:05

Eilinora schreef:
Voor de boeren komen er steeds meer nieuwe regels en wetten die financieel bijna niet haalbaar zijn.
Door de export kunnen we genoeg verdienen om aan die nieuwe regels en wetten te voldoen.
In eigen land verkopen verdiend niet genoeg,de mensen willen niet voldoende betalen.
Daarom is export ook nodig.
(...)

De mensen moeten gewoon bereid zijn om wat meer geld uit te geven en vaker gewoon lokaal hun eten kopen.


"Hoe krom wil je het hebben"...!

Gewoon onze eigen boeren fatsoenlijk betalen,
het groen links standpunt invoeren dat boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarktketens zonder last te krijgen van de kartelwaakhond
(...jawel, dat is groen links!)
...en het beperken van im- en export is een uitstekende milieu maatregel.

(En graag luchtvaart en scheepvaart aanpakken.)

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:06

hier wordt helemaal geen argument gebruikt, behalve dat we veel meer produceren dan dat we in Nederland kunnen consumeren, dat mag blijkbaar niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:07

Kinke schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom de producten van de Nederlandse boeren niet geëxporteerd mogen worden maar andere bedrijven wel mogen exporteren?


Omdat er vervolgens in Nederland ook nog gewoon vanalles nodig is en dit weer wordt geïmporteerd. En van dit vlees is het dierenwelzijn misschien wel niet zo goed geregeld. Ook niet bepaald CO2 neutraal natuurlijk, exporteren en vervolgens weer importeren.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:10

Kinke schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom de producten van de Nederlandse boeren niet geëxporteerd mogen worden maar andere bedrijven wel mogen exporteren?


Het wordt toch juist voornamelijk geëxporteerd?

Ik vind het alleen zonde dat een prima product geëxporteerd wordt en er een kwalitatief minder product daarvoor in de plaats wordt geïmporteerd.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:10

tja, maar blijkbaar wil de Nederlandse consument geen Nederlandse producten

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:12

Kinke schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom de producten van de Nederlandse boeren niet geëxporteerd mogen worden maar andere bedrijven wel mogen exporteren?

...mij ontgaat iets.
Nederlandse boeren exporteren nadrukkelijk.

(Persoonlijk vind ik het niet wenselijk maar dat is iets anders.)
(En we horen gewoon een fatsoenlijke prijs voor het eten te betalen en boeren als individuele ondernemers niet uit te leveren aan de supermarktketens.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:13

Kinke schreef:
tja, maar blijkbaar wil de Nederlandse consument geen Nederlandse producten


Absoluut wel, maar ze willen er niet genoeg voor betalen.. De prijs is het hele probleem..

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:15

Kinke schreef:
tja, maar blijkbaar wil de Nederlandse consument geen Nederlandse producten


Of vullen de grote inkooporganisatie s dat vast in voor de consument?

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:15

In het buitenland heeft men enorm veel waardering voor de kennis, kunde en kwaliteit van de Nederlandse veehouderij, ik snap wel dat ze graag kopen van ons.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:16

De markt is intens gebouwd op prijsconcurrentie.. productonderscheiding telt (nog) niet genoeg mee voor de Nederlandse consument als het op vlees en groenten aankomt om een hogere prijs te willen betalen.

Merk het heel erg bij de supermarkt in het dorp waar mijn moeder woont.. mijn moeder is gek op koken en dus op biologisch, van het land etc. maar zit in de bijstand dus heeft daar niet altijd geld voor. Supermarkt bij haar in de buurt speelt heel erg in op de vraag van de omwonenden en die supermarkt ligt derhalve vol met (goedkope) gemaksproducten. Blijkbaar is daar dus wel vraag naar..
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 01-10-19 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:17

fransje23 schreef:
Of vullen de grote inkooporganisatie s dat vast in voor de consument?


Afgelopen zondag "onze boerderij" nog gezien op t.v.? Over die varkenshouder met 2-sterren beter leven vlees?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:18

Dan krijg je weer een ander topic met "ik wil gewoon elke dag voor een duppie een dikke kipfilet wegwerken maar dE oVeRhEiD pakt alles van de hardwerkende burger af!"

Van mij mag het morgen ingevoerd worden hoor, de echte prijs op alle producten in de supermarkt plakken. En ja ik ben een student met een karig inkomen van 600 in de maand als ik geluk heb :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:19

Kinke schreef:
tja, maar blijkbaar wil de Nederlandse consument geen Nederlandse producten


Ik weet wel waarom :$

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:21

Relaxed schreef:
Kinke schreef:
tja, maar blijkbaar wil de Nederlandse consument geen Nederlandse producten


Absoluut wel, maar ze willen er niet genoeg voor betalen.. De prijs is het hele probleem..

Nou door de vele tussenhandel is het voor vele al amper te betalen, ik denk dat dat een groter struikelblok is.
Want als het van de boer naar de supermarkt gaat, gaat voor de klant de prijs omlaag en van de boer omhoog. Want die boer krijgt nu ook maar een schijntje.

Een paar jaar terug was de melkprijs zo laag dat de kostprijs per liter duurder was, boer moest een duizendje op 2 bijleggen iedere maand. En ja ook de boeren die bv gewoon aan Campina leverde
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 01-10-19 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:22

Uiteindelijk draait alles om geld in de huidige maatschappij.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:26

Joh ik denk als de supermarkten besluiten om langzaamaan over te stappen op 'verantwoord' vlees de gemiddelde consument dit niet eens door heeft.

Kijk even naar de Albert Heijn die toen met toeters en bellen aankondigden dat zij betere kip gingen verkopen van een 'vitaler' ras. De gemiddelde burger kon het weinig schelen en had amper door dat het duurder was geworden.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:28

maar goed, hebben jullie het artikel gelezen wat ik hierboven ergens geplaatst heb? Over het effect op stikstof als we de veestapel zouden halveren?

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:28

De tegendemonstranten lukt het vandaag voor de verandering eens een keer niet om alle aandacht op zich te richten. Nu zijn dat wel kleine groepjes maar ze weten wel heel goed hoe ze de aandacht moeten trekken.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:29

Kinke schreef:
fransje23 schreef:
Of vullen de grote inkooporganisatie s dat vast in voor de consument?


Afgelopen zondag "onze boerderij" nog gezien op t.v.? Over die varkenshouder met 2-sterren beter leven vlees?


Nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:30

kiki1976 schreef:
Relaxed schreef:

Absoluut wel, maar ze willen er niet genoeg voor betalen.. De prijs is het hele probleem..

Nou door de vele tussenhandel is het voor vele al amper te betalen, ik denk dat dat een groter struikelblok is.
Want als het van de boer naar de supermarkt gaat, gaat voor de klant de prijs omlaag en van de boer omhoog. Want die boer krijgt nu ook maar een schijntje.

Een paar jaar terug was de melkprijs zo laag dat de kostprijs per liter duurder was, boer moest een duizendje op 2 bijleggen iedere maand. En ja ook de boeren die bv gewoon aan Campina leverde


Precies, het beste ga je rechtstreeks naar de boer en daar je producten kopen, steeds meer boeren verkopen hun eigen vlees en melk(producten) aan huis. Je kunt dan letterlijk zien waar het vandaan komt en je betaalt een eerlijke prijs. Ja het is duurder, maar wel goed en het geld komt terecht waar het hoort..

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:30

Misschien waren de productschappen zoals je die voorheen had zo gek nog niet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:32

xPabloBokt schreef:
Uiteindelijk draait alles om geld in de huidige maatschappij.


Dat is al wel een paar 100 jaar zo.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:37

bigone schreef:
Bevolkingsgroei stoppen, geen extra asfalt , geen nieuwe agrarische bedrijven op plekken waar oudere boeren stoppen, ook geen handel in allerlei rechten , stoppende boeren de kans geven om bvb bouwkavels zelf te verkopen voor woningen afhankelijk van de grootte van hun bedrijf en stoppen met de vergunningen geven voor massabedrijven, zoals varkensbedrijven die willen nieuwbouwen en dan 5000 varkens i.p.v. 2000 willen. Geen Lelystad AirPort , vliegvelden die bestaan niet meer uitbreiden , treinreizen goedkoper en komen we echt niet onder de soms zeer beperkende maatregelen van de Eu uit ten voordele van agrariërs in andere delen van Europa dan als regering wat meer voor je eigen mensen opkomen .

En de banken dwingen mee te doen, want die eisen nog wel eens groei als voorwaarde om te financieren. Wel stal voor 150 koeien, maar niet voor de gewenste 100. Zal bij de varkens niet anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:41

kiki1976 schreef:
Relaxed schreef:


Absoluut wel, maar ze willen er niet genoeg voor betalen.. De prijs is het hele probleem..

Nou door de vele tussenhandel is het voor vele al amper te betalen, ik denk dat dat een groter struikelblok is.
Want als het van de boer naar de supermarkt gaat, gaat voor de klant de prijs omlaag en van de boer omhoog. Want die boer krijgt nu ook maar een schijntje.

Een paar jaar terug was de melkprijs zo laag dat de kostprijs per liter duurder was, boer moest een duizendje op 2 bijleggen iedere maand. En ja ook de boeren die bv gewoon aan Campina leverde


Dat roept makkelijk,maar het betekent gewoon minder vlees. Zo zielig is dat niet voor iedereen die nu roept niet meer te kunnen betalen.

Opties te over qua fatsoenlijk eten.


Wat betreft alle mensen die de onmogelijke optie willen om de veestapel niet te laten krimpen vabwege exportvlees; exportvernod op vlees zou daar een oplossing voor zijn. Dan is er geen keuze behalve voor een fatsoenlijke prijs nederlands vlees etc te kopen.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:45

Fellor schreef:
Wat betreft alle mensen die de onmogelijke optie willen om de veestapel niet te laten krimpen vabwege exportvlees; exportvernod op vlees zou daar een oplossing voor zijn. Dan is er geen keuze behalve voor een fatsoenlijke prijs nederlands vlees etc te kopen.

En ook even bedenken wat het exporteren van goederen (niet alleen vlees, maar ook aardappelen etc) voor invloed heeft op de schatkist. Dat geld wat daar dan verdwijnt moet érgens vandaan komen. Reken maar dat onze overheid baad heeft bij de export van onze landbouwproducten.