Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lideli

Berichten: 2450
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 00:11

Voor mij te ver weg maar misschien iets voor een van jullie ;)
Afbeelding

SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 00:25

lideli schreef:
Voor mij te ver weg maar misschien iets voor een van jullie ;)
[ [url=m/4DR5Y6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zag hem ook net staan, eens kijken of we mee gaan doen _/-\o_

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 08:59

Hmm had mij ook wel leuk geleken, maar ‘helaas’ zit ik dan in IJsland. Van de week heb ik eens gekeken hoe we ervoor staan qua conditie, dus we hebben een klein rondje gedaan van 11,2km en 9,5km/u. Niet gek :) hij hield het ook goed vol, dus dit gaan we uitbouwen.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:08

SandraWierda schreef:
Ik zou zo graag keertje mee willen naar de Ardennen of Eifel, maar vanuit Friesland is dat echt een pokke eind rijden ;(


Meelezer breekt in, maar is misschien een leuke voor de noorderlingen :+ Bij Hardenberg over de grens heb je Itterbeck, daar kan je ook mooi heuvels trainen :j

SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:16

WendyBZ schreef:
SandraWierda schreef:
Ik zou zo graag keertje mee willen naar de Ardennen of Eifel, maar vanuit Friesland is dat echt een pokke eind rijden ;(


Meelezer breekt in, maar is misschien een leuke voor de noorderlingen :+ Bij Hardenberg over de grens heb je Itterbeck, daar kan je ook mooi heuvels trainen :j


Kunnen we eens naar kijken, lijkt me wel leuk

Piekosjj

Berichten: 5461
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 20:44

Wauwauwauw, wij hebben weer echt een heeele fijne (trainings)week achter de rug :D

Dinsdag heb ik Clara geschoren, voor de eerste keer! Ze snapte er in het begin er niks van en ze deed precies wat ik haar heb aangeleerd: weggaan voor de druk. Ze is toch zo eerlijk :+: Maar al snel had ze door dat ze gewoon kon blijven staan, en ondanks dat ze het natuurlijk best spannend vond, was ze echt zo braaf :j Dat is echt het fijne van een draver, als het er op aan komt zijn ze zó ontzettend betrouwbaar!

Geen mooi patroon, maar wel praktisch
Afbeelding


Gisteren zou ik met een stalgenoot gaan rijden die weer wilt gaan rijden met haar paard nadat die een paar jaar stil heeft gestaan, helaas kwam ze niet opdagen.. We zijn er dus maar met z'n twee op stap gegaan, lekker een uurtje gestapt door de diepe sneeuw. Lekker weer even bitloos gereden nadat we dat al een tijdje niet meer gedaan hadden, vond ze duidelijk fijn :)

Vandaag zou ik m'n wekelijkse lange rit rijden want morgen komt de fysio dus in het weekend mag ze rustig aan doen. 14 km op de planning. Direct vanaf het begin was ze zó fijn te rijden, ze liep lekker te sjouwen door de sneeuw met de oortjes naar voren. Zelfs op de terugweg waar ze de vorige ritten op deze route echt ontzettend sterk en drammerig was, bleef ze nu zo fijn te rijden, lekker cruisen aan een halflange teugel. Zo ontzettend trots op hoe ze zich heeft ontwikkeld de laatste twee weken, ze maakt in haar gedrag echt gigantische stappen :j Had ook m'n hartslagmeter weer eens afgestoft en ze had ook weer een hele mooie stabiele, lage hartslag. Uiteindelijk iets minder dan 14 km gereden, totaal 8,5 kmh en zonder in en uitstappen 10,7 kmh, eigenlijk iets te vlot voor mijn planning maar als ik niet de halve rit wil stappen kan ze echt niet langzamer :+ Al met al zit ik nu op een dikke roze wolk :D

We waren precies voor het te donker werd het bos uit en werden getrakteerd op een hele mooie lucht
Afbeelding

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 21:32

Wat een braaf paard met scheren. Kan die van ons nog wat van leren. En mooie lucht zo met de sneeuw. Heb je haar op sneeuwbeslag staan? Lijkt me best spannend rijden met sneeuw vooral als het aangereden is.

Hier van het weekend hopelijk alles weer beetje gedooit zodat we in het bos kunnen rijden.

SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:21

@ Piekosjj
Wat leuk hier een vergelijkbaar patroon, werkt super. Eerst had ik de voorbenen ook niet geschoren, maar laatste keer heb ik de voorbenen ook volledig mee geschoren.


Afbeelding

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:27

Ik wil graag beetje meer scheren. Maar dat vindt de pony nog te spannend dus ben al blij dat dit lukt.Afbeelding

lideli

Berichten: 2450
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:35

@Piekosjj fijn zo’n goeie week! Prachtig die foto met de zonsondergang <3

Wij zijn tot nu toe ook lekker bezig deze week. Maandag WE les, woensdag 2uur buiten gereden en vandaag 40 minuten dressuurmatig in de bak bezig geweest.
Ik heb Archie in oktober deels geschoren, maar denk niet dat ik hem nog een keer scheer.

SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:55

jazzejam schreef:
Ik wil graag beetje meer scheren. Maar dat vindt de pony nog te spannend dus ben al blij dat dit lukt.[ [url=m/4tM7mi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ben ook elke scheerbeurt een stapje verder gegaan. Als ik in maart Gaasterland ga starten gaat het scheer apparaat er nog een keer flink overheen. Dan gaat sws de hele nek kaal.

Piekosjj

Berichten: 5461
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 23:08

Ja ik zat heel lang te dubben of ik de hele hals zou scheren of niet. Maar het is best een hele koude winter tot nu toe dus ben blij dat ik de halve hals heb geschoren. Ze was vandaag wat bezweet op d’r gezicht maar verder helemaal droog, echt ideaal. Was er inderdaad echt versteld van hoe braaf ze was, ze kan echt een heks zijn en op sommige dagen kan je haar amper poetsen want ze is zo gevoelig op dr lijf. Maar juist met dit soort dingen is ze vaak heel braaf en laat ze eigenlijk alles toe. Ze is toch wel een speciaal geval :+

Qua rijden in de sneeuw is het hier natuurlijk veel normaler dus je bent er ook op voorbereid. Ik heb gewoon normale ijzers waar ik twee stiften in schroef, die heeft ze gewoon 24/7 om zodat ik ze niet elke dag er weer opnieuw in hoef te zetten. Ze heeft nu ook voor van die sneeuwringen in haar ijzers. Wij hebben normaal gesproken niet zo veel sneeuw, meer in het noorden doen ze eigenlijk standaard zooltjes er in. Wij hebben de afgelopen twee winters misschien net een week sneeuw gehad, maar nu veel meer. Ik vind ‘t heerlijk :D het is buiten veel lichter en ‘t is zo mooi om in de sneeuw te rijden. Zolang er geen ijs ligt is sneeuw zelfs heel goed te doen want ‘t is eigenlijk niet glad en het is natuurlijk best heel zacht. Het is een probleem zodra het overdag dooit of regent en dan ‘s nachts weer opvriest. Ik draaf en galoppeer dus ook gewoon in de sneeuw, dan heb ik geluk dat Clara echt heel stabiel is en eigenlijk nooit struikelt of uit glijd :D Je moet ook eigenlijk een beetje door blijven rijden anders is ‘t ook veels te koud haha. Vorige week nog met -8 gereden en heb toen ik nog in Stockholm woonde nog met veel koudere temperaturen gereden, gok zeker wel in -15 als niet nog kouder. Zolang je blijft draven en je je goed aankleed is dat prima, liever kou dan regen :))

Miriam91

Berichten: 2852
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:49

Klinkt als een fijne week Piekosjj! Ik heb alleen in de bak gereden afgelopen week. De ondergrond in het bos was veel te ongelijk opgevroren dus dan durf ik dat niet aan.

Vind het zelf lastig met die kou om de balans te vinden tussen wel wat gaan doen want anders krijgt hij het koud (zeker met zo'n frisse oostenwind in de bak) maar hem daarbij niet teveel aankleden tijdens het rijden. Had 1 avond vooral gestapt met zweetdeken op en kleine stukjes gedraafd. Maar hij was helemaal fris geworden onder de deken. Ben dan toch bang dat hij kou vat, ook omdat ik de hals eruit geschoren heb

Marije_jiplover

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:57

Ik heb maandag een heel kort rondje bos kunnen doen, vanwege de vorst en de tijd die ik had na het werk voor zonsondergang.
Dinsdag kickboks ik zelf altijd, dus dan rijd ik niet.
Vanwege de vorst even in ons overdekte paddockje dat niet bevriest lekker de benen laten strekken.
Daarna zelf 2 dagen ziek op bed gelegen en gisteren bijna de hele dag kwijt aan een lekke band met m'n lease-auto.
Pony heeft dus helaas weer teveel vrij deze week, want morgen heb ik een dag vol verplichtingen elders.
Hij heeft donderdag wel nieuwe ijzers gekregen.
Ga hem straks maar even loswerken in de paddock en hopelijk maandag naar de rijvereniging, want dan heb ik door werk geen daglicht meer over, helaas.

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:04

Even getwijfeld, maar ik wil me toch ook graag melden in dit topic!
Na ruim 2 jaar blessureleed waarvan we niet hadden verwacht dat die nog over zou gaan, heb ik mijn Stinky vorig jaar heel rustig weer op kunnen pakken. Dankzij de nieuwe promotie-pilot wilde ik het jaar afsluiten met een korte klasse 2 (41 km), maar een maand voor de wedstrijd viel ik hard van hem af toen hij schrok en linksaf sloeg terwijl ik rechts ging, dus dat feest ging niet door. Dit jaar een nieuwe poging!
Afbeelding
Dit zijn Stinky en ik, en ons trainingsgebied is het Montferland. Wij rijden met een boomloos zadel, juist zodat de druk minder richting zijn schouder verdeeld wordt, en met FlexBoot hoefschoenen. Hij haalt soms rare fratsen uit, maar op materiaalbreuk na zijn ze nog nooit losgekomen.
De blessure bleek een afwijking in zijn schouder, waardoor hij aangepaste training nodig heeft. Dat komt neer op veel aan de hand lopen met hem, en mijn training bestaat dus ook uit het uitbouwen van het aandeel gereden kilometers naast het opvoeren van het aantal totale kilometers.

Afbeelding
Hij is nogal vlug, het tempo moet ik dus juist andersom trainen: niet zo hard, maar gecontroleerd langdurig draven, anders krijgen we dit:

Afbeelding

Ik heb vorige week voor het eerst sinds zijn blessure weer dressuur gereden, in de verenigingsles, hij vindt dat best lastig, dus het is voor ons allebei goed om het vaker te doen.

Toevallig viel de vorst samen met een virusje aan mijn kant, dus deze week helaas niet gereden, komende week pakken we het weer op :)
Voor ons staan dit jaar op de planning:
- Misschien Nimmendor? 4 jaar na mijn laatste (en enige) wedstrijd is het misschien niet verkeerd om rustig te beginnen?
- Endurance Barchem kk2
- Hopelijk nog een wedstrijd eind mei/begin juni?
- Achterhoek Marathon eendaagse k2
- Stippelberg?

Daarnaast hebben jullie mij zeker weten de afgelopen jaren gezien als Equipe Master, en dat zal ik ook dit jaar weer doen, dus waarschijnlijk kom je mij wel ergens tegen dit jaar!

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:19

Leuk, Montfortland wil ik ook nog eens gaan rijden. Is voor ons iets verder met de trailer maar wel mooie omgeving met veel zandpaden.

Fijn dat de blessure genezen is. Wat hadt hij voor blessure precies?

Vandaag ons wekelijkse ritje gereden. Pony was al heel fris op stal want ze dacht eerst de wei op te kunnen. Helaas voor haar was het eerst rijden, smiddags word er regen verwacht. Eerste half uur was ze behoorlijk aan het stuiteren. Daarna wel lekker kunnen rijden. Totaal u1,15 gereden. Gemiddelde snelheid 9,5 wat lager omdat het nog best glad was en modderig op veel stukken. Zelf vond ze dat het veel harder kon. :')

Afbeelding

Thuis was ze al weer goed op adem alleen merk je dat de lange vacht toch best warm voor haar is, wel merkte ik dat ze vandaag ook weer was begonnen met ruien kwam al best een pak haar af.

Afbeelding

En daarna lekker op stal onder de wol met hooi.

Afbeelding

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:44

Jazzejam, hij is verkeerd geland na een iets te hoge sprong en heeft daarbij iets overbelast. Zo is de afwijking in zijn schouder naar boven gekomen.

Mijn paarden zijn ook alweer aan het verharen! Ik was zelfs even aan het twijfelen of ik niet toch moest scheren, maar toen werd het toch nog koud...

Miriam91

Berichten: 2852
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:04

Leuk paard nessinator!
Verharen? Dat betekent voorjaar! *\o/* Ik ben wel klaar met die kou en nattigheid

Galeobdolon

Berichten: 1096
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:35

Bijzonder dat Clara dan weer zo braaf is met zo iets als scheren, gezien ze overal een mening over heeft.

Wat vinden jullie de fijnste hartslag meter? Daar wil ik namelijk als het doorrijden op z’n einde komt wel meteen mee aan de slag.

Gisteren heeft Gul mij overtuigd van haar talenten als endurance paard <3 We hebben eerder al gedraafd achter mijn vriend aan, met een onzichtbaar touwtje. Maar gisteren was het na een maand training pauze opzadelen, het bos in en zomaar een stuk weg gedraafd van mijn vriend :D

Ze krijgt al veel meer zelfvertrouwen en dat we zo met ons tweetjes op pad kunnen ben ik onwijs blij mee. Ook als er een vreemd paard langs komt vindt ze dat interessant maar brengt dat haar niet teveel spanning.

Ik vraag me alleen af of dat hypermobiele maaien met haar voorbenen ooit anders gaat worden. Ze doet het vooral als ze rustig draaft, als ze meer voorwaarts is dan zie je het niet meer.

SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:11

Ik heb de polar band met een GritX watch. Ik hoor vaak over slechte metingen ivm schort contact maar daar heb ik nooit last van. Ik maak de vacht eerst goed nat met een spons en dan doe ik glijmiddel op het stuk dat meet op de band.

Marije_jiplover

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:14

Ik heb V-max elektroden met een zender (en horloge) van Garmin.

Mijn haflinger begint standaard zo'n beetje op tweede kerstdag met verharen, een kleine week na de kortste dag.
Terwijl de echte winter dan pas net begonnen is (op die kortste dag).

Dus verharen is bij mij niet gekoppeld aan voorjaar, helaas :n

Piekosjj

Berichten: 5461
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 15:17

Ik heb een Polar hartslagband, het nieuwste model. Ik gebruik hem via de app want ik heb geen Polar horloge :D Werkt heel goed en je kunt de data opslaan op de band zelf dus geen gedoe dat je de verbinding kwijt raakt. Ik kan 'm ook af laten lezen met mijn Suunto horloge, maar ik wil toch wel graag een Polar horloge zodat het allemaal gewoon fijn bij elkaar hoort. Al vind ik Polar horloges vaak wel wat lelijk :')

Fijn hoor Gale zo lekker opzadelen en wegrijden. Daarvoor koop je een Teke he :D Ze ziet er heerlijk ontspannend en vol vertrouwen uit <3 Wel wat onbalans, zou gokken dat daar haar maaiende gang ook vandaan kan komen, het is in ieder geval niet iets wat ik ken vanuit het ras uit.

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:23

Ik rijd met de band van Equilog. Die gaat niet rondom, dus hij kan schuiven. In mijn ervaring doet hij dat alleen bij minder goed aangesingelde of niet optimaal passende zadels.
In de zomer is natmaken van vacht en band voldoende voor goede geleiding, in de winter heb je meer nodig. Vorige week voor het eerst met contactgel gereden, en nergens heeft hij ook maar gehaperd, dus daar ben ik blij mee.
Ik heb hem gekoppeld aan een Polar M430, dat is voor nu voor mij voldoende. Ik rij met deze set alweer bijna 5 jaar naar tevredenheid :)

Ik denk ook, Galeobdolon, dat het gemaai minder wordt als ze sterker wordt en/of meer balans ontwikkelt :j

Piekosjj

Berichten: 5461
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 22:45

Het is wat stil hier, iedereen genoten van het rijden in de sneeuw, of juist niet? :+

Helaas hebben Clara en ik gister een klein ongelukje gehad net aan het begin van onze rit. Het had weer veel gesneeuwd in de nacht en het was best heel glad op de 'grote' weg in het bos. Clara was echt super voorzichtig en we reden in het midden waar ik wist waar geen ijs lag. Helaas gleed ze toch uit het niets heel erg uit en ging ze zo hard onderuit dat we samen gevallen zijn #) 'Gelukkig' was de landing zacht in de verse sneeuw en behalve dat we allebei goed geschrokken waren, waren we allebei helemaal ok, maar ik wou niet meer verder rijden. Ik voelde me vooral zo ontzettend schuldig, al was het natuurlijk gewoon een stom ongelukje :(:) We zijn lekker rustig aan terug naar huis gestapt en Clara was vooral verbaasd waarom we nou maar zo kort hadden gereden. :+ Vandaag een stukje aan de hand gestapt en ze was gewoon haar vrolijke en frisse zelf :D We hebben nu weer plusgraden dus hopelijk smelt alle sneeuw ook mooi weg zonder dat het een zooitje wordt met allemaal ijs enzo

Verder wel een fijne week gehad met weer mooie vooruitgangen, ondanks dat het weer en de ondergrond ons niet echt mee zat!

Edit: trouwens toch nog een leuk nieuwtje deze week. Weet niet precies hoe het in NL zit maar in Zweden heb je als ruiter en als paard een licentie nodig. Deze week Clara's licentie aangevraagd dus nu staat ze officieel ingeschreven in het systeem als wedstrijdpaard :D Daarna hebben we ons 'wedstrijdboek' aangevraagd waar je bij ons alle info in schrijft over je endurance wedstrijden, of je bent uitgereden of niet etc, en die kregen we netjes binnen een paar dagen in de brievenbus. Nu is ze dus officieel klaar om op wedstrijd te gaan :D Toch altijd best spannend om dat soort dingen voor de eerste keer zelf te moeten regelen haha :+

Galeobdolon

Berichten: 1096
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:05

Oh wat schrikken! Je bent er niet met je been onder beland?

Gefeliciteerd met jullie registratie!

Ik dacht vandaag mijn andere ‘nieuwe’ zadel uit te proberen. Hij bleef echter erg naar rechts schuiven en Gul was erg vluchtend voorwaarts. Tot ze stil stond en begon te stampen met haar voorbeen. Ik dacht dat ze weer wat moeite had met van de wei weg gaan dus ik deed niets anders dan los van voren laten en haar er even doorheen laten werken mentaal. Maar toen kwam er een rodeo uit, ik kon het bokken uitzitten maar op een gegeven moment steigerde ze zo hoog dat ik bang was achterover te klappen met paard en al. Dus toen heb ik mijn stijgbeugels vast uit gedaan en het volgende moment dat ze met haar voorhand omlaag kwam mijn been er over en toen ze de grond raakte stond ik er naast. Ze ging nog een minuut door met panieken en steigeren maar ik kon haar gelukkig bij me houden aan de leadrope. Na wat sussen kwam ze er uit, maar toen zijn we na wat grond oefeningetjes ook maar weer terug gelopen. Hopelijk lag het aan haar zadel, die gaat er in ieder geval pas weer op als er iemand bij is geweest %)