Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:46


Stelvio
Berichten: 822
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:45

Is Well niet een optie voor je 12 mei, is ook in Zuid-Nederland.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2421
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:01

EZN zit ook nog te denken aan een oefen endurance in de zuid regio. Wanneer / hoe weten we nog niet

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 11:06

Stelvio schreef:
Is Well niet een optie voor je 12 mei, is ook in Zuid-Nederland.

Is helaas geen klasse 1 :o bedankt voor de reacties, ik zal eens kijken bij Etten-leur!

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 15:53

Well is ook een klasse 1 hoor!

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:57

Huh, maar op de kalender op fb van KNHS endurance vereniging staat alleen CEI? Had juist daarom gekeken haha. Op de site van endurance zuid Nederland staat nog data '23?

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:08

marsyl schreef:
Huh, maar op de kalender op fb van KNHS endurance vereniging staat alleen CEI? Had juist daarom gekeken haha. Op de site van endurance zuid Nederland staat nog data '23?

Daaronder staat de wedstrijd voor ons aardlingen, die niet zo ver en snel rijden :D

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:14

Ik zal vast wel blond zijn dan :o :

Afbeelding
Afbeelding


Maar thanks anyway, heb ons opgegeven :j

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:51

marsyl schreef:
Ik zal vast wel blond zijn dan :o :

[ [url=m/En65B1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RcbYCE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar thanks anyway, heb ons opgegeven :j

Via mijnknhs stond hij er wel gewoon bij toch?

Afbeelding

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:08

Klopt! Daar kon ik mij idd ook opgeven. Maar er staan alleen geen afstanden bij en als ik naar de website ga staat daar dus nog 2023 bij..

Miriam91

Berichten: 2841
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:33

Ik ben ook benieuwd naar de afstanden. Het wordt onze eerste keer klasse 2. Ben heel benieuwd! Mijn vader bood dit weekend spontaan aan om mee te gaan. Dus hopelijk wordt het een topdag dat hij vaker mee wil :')

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:08

Super leuk dat jullie allemaal gaan in ieder geval! Ik mag zondag naar Leusden. Had zo graag mee willen doen maar dat gaat nog niet, dus ben ik er als uitslagverwerker!

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:10

Miriam91 schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de afstanden. Het wordt onze eerste keer klasse 2. Ben heel benieuwd! Mijn vader bood dit weekend spontaan aan om mee te gaan. Dus hopelijk wordt het een topdag dat hij vaker mee wil :')

Oh wat spannend zeg! Leuk!! Heb je je ingelezen in trainen voor klasse 2? Of gewoon op eigen houtje gaan trainen en we zien wel? :D ik hik er zo tegenaan die klasse 2! Eerst maar eens lange klasse 1 rijden hoor voorlopig. Maar ik wil zo graag de overstap ooit eens maken :+ ik ben benieuwd hoe andere dit aanpakten. Misschien dat ik tzt wel weer mij opgeef voor een coach groep zodat ik een trainingsschema krijg :o

scooby09

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:21

Klasse 2 lijkt soms lastig maar persoonlijk is mijn ervaring dat ze 2 x 20 km makkelijker doen dan bv rondje van 35 km.
Maar goed massa start en een pauze met daarna weer rondje doen vinden sommige paarden wat vreemd.
Maar qua training met de kilometers is het niet veel ingewikkelder.

Veel plezier Nessinator.

Miriam91

Berichten: 2841
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:29

Dat was ook mijn idee eigenlijk. Heb in Leende 34 km gedaan en dat was voor ons allebei op dit moment genoeg in 1 ronde, maar denk dat hij 2x20 veel beter zou trekken. Ik heb laatst de webinar van Tonkie geluisterd over training en daar wat handige dingen uitgehaald. Maar vind het ook spannend hoor! Voelt toch alsof we dan pas enigzins voor het echie mee doen :')

Miriam91

Berichten: 2841
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 11:50

Heeft iemand hier tips om de druk van beugelriemen op schenen te verminderen? Ik ben heel blij met mijn zaldi villa beugels (net slofjes :D) en wil daar graag met sneakers in rijden. Nou krijg ik elke keer na 20 km beurse schenen en dat rijd niet zo lekker meer. Ik wil liever geen chaps aan omdat ik juist in sneakers wil vanwege de luchtigheid

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:08

Miriam91 schreef:
Heeft iemand hier tips om de druk van beugelriemen op schenen te verminderen? Ik ben heel blij met mijn zaldi villa beugels (net slofjes :D) en wil daar graag met sneakers in rijden. Nou krijg ik elke keer na 20 km beurse schenen en dat rijd niet zo lekker meer. Ik wil liever geen chaps aan omdat ik juist in sneakers wil vanwege de luchtigheid


Beugelriemen onder het zweetblad?

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:12

Fenders, o.a. Gaston Mercier heeft ze in hun assortiment.

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 16:01

Wat is het verschil ook alweer tussen klasse 1 en klasse 2? :o

Hier heb je dat niet echt dus je rijd altijd minstens 2 x 20 km. Dat lijkt me inderdaad makkelijker dan in 1x 35 km moeten rijden! Dat vind ik best een hele afstand voor een beginnend paard/ruiter. Al kan ik me voorstellen dat rondje af = klaar ook een fijn idee is. Wat ik zo nu en dan al doe, is na het rijden van mijn lange rit mijn paard afzadelen en dan voordraven. Dan leren ze al wel een beetje dat het werk nog niet klaar is na het rijden :) Qua afstand trainen maakt het al helemaal niet uit nee! Als je paard 1 x 35 kan, dan kan 'ie zeker met gemak 2 x 20! Je hebt uiteindelijk met de vetgate en de rustpauze best een lange tijd dat je paard wat uit kunt rusten. Wat wel 'gevaarlijk' kan zijn dat juist in de pauze je paard stijf kan worden! Dus goed rond blijven stappen en niet 45 min je paard stil laten staan.

Hier zijn we weer lekker op pad! Twee echt heerlijke trainingsweken gereden, vorig weekend een 16 km bitloos waar Clara echt een feestje van maakte door op een heerlijk hard tempo het hele bos door te draven :+ Nog maar even met een bitje blijven rijden tot ze iets meer gekalmeerd is :)) Gister de hoefsmid langs geweest, haar oude ijzers voor konden nog een ronde mee, maar achter slijt ze een stuk sneller af. Daar hebben we nu speciale ijzers onder gezet om te kijken of die langer meegaan, ben benieuwd. Maandag ga ik met haar naar de kliniek voor een vet check, ze moet eerst goedgekeurd worden voordat ze compleet verzekerd kan worden omdat ze op de drafbaan heeft gelopen, maar vind ik ook wel een fijn idee om gewoon even alles na te laten kijken!

Er is helaas vannacht weer een laag sneeuw gevallen :roll: Het smelt gelukkig best snel omdat de grond al best wat opgewarmd is, maar dat word toch een wat rustiger ritje vandaag.

Miriam, je kunt ook van die lange bontjes kopen. Die zijn volgens mij eigenlijk bedoeld voor om je teugels, maar die passen uiteraard ook om je beugelriemen :D Ik rijd zelf met webbers onder het zweetblad dus ook geen last van schuurwonden. Wel rijd ik snel de naad van mijn tights open dus daarom rijd ik nu eigenlijk altijd op lange ritten met chaps aan. Maar als je met een normale rijbroek rijd zonder naad over je kuit, heb je daar natuurlijk geen last van :D

Miriam91

Berichten: 2841
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:49

Bedankt voor de tips! Beugelriemen onder het zweetblad mogen niet van m'n zadelmaker. Schijnbaar komen ze er dan een stuk moeilijker af en ook al heb ik veiligheidsbeugel weet ik niet zeker of ik dat een fijn idee vind. Ik ga een kijken naar fenders, maar bontjes is ook zeker een goed idee! En waarschijnlijk goedkoper.

Piekosjj: bij klasse 1 is het op de finish direct hartslag meten en vanaf klasse 2 is dat na 30 minuten. Daarnaast is bij klasse 1 een maximale gemiddelde snelheid van 14 km/h en vanaf klasse 2 is er geen maximum.
Hebben jullie ook geen impuls klasse? En hoe zijn de afstanden verder bij jullie geregeld?

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 09:30

Ik ben een keer mijn hele beugelriem verloren tijdens een buitenrit :+ Sindsdien doe ik juist die schuifjes omhoog want dat heb ik liever niet nog een keer :))

Oh jeetje na 30 min is best wel heel lang! En dan ook na pas 30 min de hele veterinaire keuring? Dan moet je echt goed je paard warm blijven houden etc lijkt me zodat je paard niet de kans krijgt om koud & stijf te worden. En ook spannend om direct de HR op te nemen bij de finish, dan moet je of je paard heel goed kennen of met een HR band rijden? Wat mag dan de HR zijn bij de finish?

Ja wij hebben wel impulsklasses van 20 km maar er zijn maar weinig wedstrijden die ze uitschrijven, het zijn vaak kinderen die in die klasses rijden. Dan ga je daarna direct door naar de kwalificatie wedstrijden, die zijn meer bedoeld voor de ruiter dan voor het paard, als ruiter moet je er 2 rijden voordat je door mag naar de volgende klasse, maar met een ouder paard (6+) mag het paard die overslaan als de ruiter gekwalificeerd is. Dat is bij ons 40-50 km met een max snelheid van ik geloof 12 kph. De vetgate etc gaat daar hetzelfde als bij een normale wedstrijd, dus paard koelen en aanbieden binnen 20 minuten, HR onder de 64. Als je als ruiter 2x goedgekeurd bent, mag je naar de wedstrijdklasses waar geen max snelheid op zit. Dat begint bij 50 km en dan moet je van elke afstand 2x goedgekeurd rijden voor je door mag. Je kan dus bij ons in principe in 1 jaar van 0 naar CEI* kwalificeren als je meerdere paarden tot je beschikking hebt omdat je 'maar' 6 wedstrijden hoeft te rijden.

Voor het paard zijn de regels meer leeftijdsgebonden. Een 5-jarige mag alleen maar die kwalificatie wedstrijden rijden met max snelheid, maar vanaf 6 mogen ze direct een 50 km wedstrijdklasse (T50) rijden. Dus stel dat Clara dit jaar 6 zou worden, zouden we direct een T50 mogen rijden aangezien ik zelf al gekwalificeerd ben voor die klasse. Je hebt hier ook minder klasses die uitgeschreven worden, je hebt dus de kwalificaties 40 of 50, daarna heb je T50 en direct daarop volgt T80. Je rijdt hier dus geen 60 of 70 tussendoor, het kan wel volgens de regels maar de sport is hier zo klein dat je nooit zo veel klasses vol krijgt. Als je 2x 80 hebt gereden mag je CEI* starten volgens de FEI regels.


Gister heerlijk gereden! De nieuwe ijzers achter lijken direct al een groot succes, ze voelde meer gebalanceerd en stabiel in haar gang, ze heeft zo gigantisch veel beenactie dus dat is wel heel fijn dat ze nu met wat minder beweging liep :') Morgen staat een 20 km op de planning, dat wordt dus de eerste echt langere rit van dit blok, ben benieuwd hoe ze het oppakt maar ze voelt echt super goed :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2421
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:52

@piekosjj

De hartslag moet onder de 60 zijn. Je verdient volle punten als je dus onder de 60 gelijk is. Anders heb je 10 minuten om je trucje te doen om het te laten zakken. Vanuit daar word t klassement opgemaakt wie t dichtst bij de 13 km/ u zit en het snelste aanbied. Is dat gelijk bij 2 mensen dan telt de laagste HS

En dan 30 min wachten. Paard warm houden en dan de volledige vet keuring. Maar dat laatste is bij alle nl klassen. Zeker in de regen is die regel niet tof.

En dan is het nu (excl de pilot) 3x k1 goed uit rijden voor je k2 mag rijden.

Hier is vanaf de k2 geen maximum snelheid meer, maar wil je doorstromen en punten halen voor de k3 dan moet je onder de 15(?) rijden dacht ik. Uit mijn hoofd moet je nu 2x korte klasse 2 (40/50) en 1 lange (60) om naar de k3 te mogen

Hier mag je direct in de k2 starten met een ongestart paard als je 2 k4 gereden hebt (2x2* of nationale k4)

Verder heb je dan de FEI kwalificaties die afwijken in de zin van 2x een 40/60 en 2x 80 <16 km/u binnen 24 maanden. (Of was het nu 36 geworden)

Ik kan i.i.g. niet wachten tot de ruiter die ik begeleid uit de k1 is. Ik start die HC en Arie is altijd zo afgeleid bij binnenkomst dat er ineens iemand in z’n oksel staat dat ie 64 is :')
Hij kijkt je echt aan, van trek eerst dat zadel er is af :')
Voor de grap (en om een vriendin over de streep te halen) start ik 1 van de begeleidings ritten met haar tuiger :') ik heb al spierpijn bij de gedachte


En fijn dat je zo lekker gaat!

Arie is gister helemaal goed bevonden bij Smdc. Maar ik wacht al te lang op m’n zadel. Die zou 2 weken geleden al binnen moeten zijn…. Leenzadel vind ik net te lang om echt lange ritten te rijden. Maaaaaarrrr ik heb wel 2 Franse wedstrijden op t oog om te starten, dus hoop dat m’n zadel snel binnen is en dan kunnen we gaan trainen *\o/*

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:37

Bij FEI is de nakeuring toch ook pas op 30 minuten?
Of is het daar maximaal 30 minuten?
Is al een tijdje geleden dat ik mee op wedstrijd was als groom, maar dat half uur na de finish is dacht ik altijd zo?

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 11:39

Oh jeetje zeg wat een ingewikkelde regels allemaal zeg! haha. Ook best wel lastig lijkt me om echt onder de 60 aan te komen, het is toch vaak wat commotie zo rond de finish lijn en je moet dan toch echt wel in stap over de finish aankomen, lekkere anticlimax van je wedstrijd :') Vind 13 kph voor zo'n eerste klasse ook best snel!

Hier zie je dat er in de kwalificaties amper boven de 10 kph word gereden, en iedereen neemt gewoon lekker de tijd om rustig z'n paard af te zadelen en aan te bieden. Als je de resultaten terug krijgt zie je regelmatig paarden op de keuring met HR rond de 50 of nog lager na iets van 15 min oid, lekker op 't gemak allemaal. En dan inderdaad niet nog 30 min je paard moeten laten wachten en dan weer laten keuren. Zeker met regen lijkt me dat echt verschrikkelijk lastig om nog je paard netjes voor te stellen!

Ha met een tuiger starten, veel succes! Niet met te lange beugels rijden :)) Fijn dat Arie helemaal goed bevonden is! Spannend hoor starten in Frankrijk, houd ons maar op de hoogte :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2421
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:12

Marije_jiplover schreef:
Bij FEI is de nakeuring toch ook pas op 30 minuten?
Of is het daar maximaal 30 minuten?
Is al een tijdje geleden dat ik mee op wedstrijd was als groom, maar dat half uur na de finish is dacht ik altijd zo?


Nee Max 20 zelfs :o

België heeft ook wel een mooi systeem in de k3 daar heb je finish keuring. Wie het eerste bij de da is wint. In de k2 is het wat ingewikkeld om uit te leggen maar daar scoor je punten navenant de ideale tijd, totale aanbied tijden en ook nog een punt per hs >44 maar wel <60. Ook zsm aanbieden na finish.

In nl komt idd iedereen in stap over de finish lekkere anti climax :')

Ik wilde stiekem al kijken of de tuiger per ongeluk misschien mijn zadel past. Maar dat zal wel niet :') lekker met een dressuurzadel op pad :Y)