Zenuwen massastart klasse 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Zenuwen massastart klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:10

Hallo allemaal,

Aankomend jaar wil ik met mijn draver een paar keer een klasse 2 gaan starten. Maar ik zie onwijs op tegen de massastart.
Mijn oude draver is nog al een heethoofd geweest (en slecht opgevoed) en dus een paar keer tijdens buitenrit er vandoor gevlogen toen we met een groep op vakantie waren. Tijdens onze eerste endurance in Wateren 2 jaar geleden, schopte hij naar iemand die hem van achter in wilde halen. Denk dat ik daar wat onzeker ben geworden.
Sinds dien zijn we veel gaan oefenen. Inhalen in draf, inhalen in galop. Nu kan hij rustig iedereen inhalen en iedereen laten inhalen. Ik ben wat betreft inhalen nu ook niet meer onzeker.

En toch maak ik me NU al druk over de massastart van de klasse 2. Is er iemand die mij kan overtuigen dat die massastart niet zo spannend is? :')
Hoe hebben jullie de eerste massastart ervaren? Heeft er iemand nog tips om te oefenen?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Zenuwen massastart klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:57

Iig zorgen dat je achteraan start zodat je de druk van achteren niet hebt. En anders 5 minuutjes na de rest starten. Als dat dan goed gaat volgende keer met de groep mee. En kijk even hoe groot je startgroep is. Ben je met 5 of 6 is dat alweer anders dan met 15 of meer.

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re: Zenuwen massastart klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:14

Ik vond het ook erg spannend aangezien mijn Draver ook nogal heet kan worden op dat soort momenten. Maar eigenlijk viel het mij reuze mee! Ik ben gewoon in de "flow" van de groep mee gaan rijden en heb geprobeerd hem gewoon een beetje aan de zijkant te houden zodat wanneer hij gek word ik geen gevaar was voor anderen. Succes!

Michelle_S

Berichten: 2726
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Re: Zenuwen massastart klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:47

Ik zag er ook erg tegenop, ik ben toen bijna helemaal achteraan gestart, gewoon rustig mee gedraafd met de anderen, viel mij reuze mee! Iedereen is over het algemeen erg relaxt en starten met een 'sukkeldrafje'.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Zenuwen massastart klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 19:55

Bedankt allemaal voor de tips. Achteraan starten dus. Sukkeldrafje klinkt goed. Hopelijk is het in het echt minder spannend dan in mijn hoofd

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Zenuwen massastart klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:04

Inderdaad achter de massa aan. Je gaat eerst instappen en sommige stellen zich al op voor de start vlag om te vertrekken. Achter de laatste aan hobbelen ;-) Komt goed, ik denk dat iedereen het wel spannend vond die eerste massastart maar het is zoooo gaaf!!! :D

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Zenuwen massastart klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:43

De eerste keren ben ik een aantal minuten later gestart.
Als ik samen reed wel goed te doen maar alleen was dat met Tapas nog steeds geen succes.
Dit jaar ben ik voor het eerst vooraan gaan starten en dat werkt met Tapas een stuk beter.
Al blijft de start zelf echt niet grappig met haar

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:44

je kunt inderdaad ook gewoon een paar minuten na de start starten..

weet niet of je het al doet, maar doe voor de zekerheid een rood lintje in zijn staart ;)

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Zenuwen massastart klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 22:44

Rode lintjes hebben we altijd mee!! Hij heeft het hele afgelopen seizoen niet geschopt. Was echt eenmalig denk ik. Maar zekere voor het onzekere. Ik zal hem indoen voor de massastart. Je weet maar nooit.

Hopen dat niet iedereen ineens denkt achteraan te gaan starten. Dan wordt het nog druk hihi

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Zenuwen massastart klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:10

Dat gebeurt wel eens ja :D Dan wacht iedereen :+

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:17

Idd gewoon achteraan starten.
De eerste keer ben ik ook achteraan gestart en dat ging prima.
Afgelopen wedstrijd dacht ik nu probeer ik het eens ergens in de midden :+ was geen goed plan want ik werd dus nog ingehaald en ze vloog overal achteraan. Kon er niet veel aan houden.
dus de volgende keer is het voor ons gewoon weer in de achtermoot ;)

Elmars_Floor

Berichten: 1770
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: lelystad

Re: Zenuwen massastart klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:26

Ik ga dit jaar ook voor het eerst starten in de klasse 2. Gelukkig heb ik een sukkel arabier dus zie niet echt problemen met de massa start maar spannend dat echt wel!

Michelle_S

Berichten: 2726
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 08:42

Elmars_Floor schreef:
Ik ga dit jaar ook voor het eerst starten in de klasse 2. Gelukkig heb ik een sukkel arabier dus zie niet echt problemen met de massa start maar spannend dat echt wel!


Super leuk dat jullie ook weer plannen hebben in de Endurance!

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:40

Ik sta zo af en toe bij de start als vrijwilliger en er zijn ook mensen die het inrij terrein overslaan. Die stappen aan de hand in bij de trailers en stappen pas vlak voor de startlijn op of wel al bij de trailers en rijden dan in 1x de startlijn over. Zo vermijd je de drukte die ontstaat bij de massa start maar kun je er gewoon een minuut later in alle rust achteraan rijden.
vergeet niet wel al je tijd op te halen;) anders vertraagt dat je nog bij de startlijn.