Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 09:50

Hallo bokkers,

Naar aanleiding van een ander topic van mij en wat reacties daar en een heleboel pb's open ik nu dit topic.

Ik was al enige tijd opzoek naar een goed dressuur paard maar gezien ik best angstig ben voor paarden die onvoorspelbaar reageren en dressuurpaarden met kwaliteit eenmaal veel gevoeliger daar voor zijn ben ik verder gaan nadenken.

Ik heb ontzettend veel pbtjes ontvangen van mensen die aan mij vroegen van waarom kijk je niet een keer naar endurance, lijkt mij enorm gaaf maar hier is alleen een klein bos en geen mogelijkheid om echt lange afstandsritten te maken tenzij het paard 0.0 geeft om auto's groot verkeer en brommers.

Het lijkt mij allemaal heel erg leuk, maar wellicht zie ik heel veel dingen over het hoofd. Ten eerste wil ik dan serieus bezig gaan met de sport. Maar waar haal ik een goed endurance paard vandaan? En vooral wat is nou precies een goed endurance paard? Waar moet ik allemaal aandenken, wat zijn de dingen die ik over het hoofd zie?

Wat voor mij vooral belangrijk is dat ik de lol in het rijden weer terug ga krijgen en dat het paard echt gruwelijk braaf is en nergens bang voor is. Nu snap ik dat het een dier is en kan schrikken dat is geen punt. Maar ik wil niet bibberen en beven omdat ik in de verte een trekker of brommer aan hoor komen.

Ik hoor graag van jullie.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30648
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:04

Een goed endurancepaard kan ik je niet aan helpen.
Maar de lagere klasses hoef je echt niet extreem veel en vaak in het bos te trainen. Wij hebben dat hier helemaal niet en rijden minimaal 1x per week een ritje door de polder. Momenteel vaak 11km omdat daar nog een stukje zandpad is in de route. Afgelopen keer 16km.
Zo af en toe laden we op en doen eens rondje door het bos. Maar als je de routes niet kent is het nog best lastig trainen, haha.
Rest van de week is het dressuur en longewerk.
Toch heeft hij al twee impuls endurancewedstrijden zonder problemen uitgelopen.
Het betreft trouwens een Welsh Cob. Hij wilde door een blessure niet lopen, de dierenarts zei, ga maar kilometers maken en zo is het een endurancepony geworden, haha.
[EJL-ITP] Een jaar lang in the picture met Welsh Cob Carwyn

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:31

Wat wil je in deze sporten bereiken.
Endurance kan je, net als dressuur, in principe met elk gezond paard starten.
Je ambitie bepaald in welke categorie paarden je dan moet gaan zoeken.

Wil je hoog eindigen in de endurance, dan kom je al snel bij AVS uit. Daar zijn brave en minder brave bij.
Maar is je ambitie om kilometers te vreten (en dus niet hoog te eindigen) kan dit op elk gezond paard met looplust.
Daar moet je dan qua tijd wel behoorlijk in investeren.

Conclusie, ook hier hangt het weer van ambitie af wat je precies zal moeten gaan zoeken in een paard en hoe makkelijk dat te vinden is.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:36

Hier een draver die ik al een paar jaar op mezelf lange afstandsritten trainde.
Dit jaar begonnen in de 30km wat met succes ging (4e geëindigd).
Ze had een goede conditie, sterk op haar benen, ...
Moeten stoppen wegens aan de sukkel geraakt en auto-immuunziekte geconstateerd.

Ze is voor de rest heel nuchter van karakter en niet snel onder de indruk van iets.
Kan ze voor het meeste deel vertrouwen, na mijn val moet ik ook geen onvoorspelbaar heethoofd hebben.

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 11:16

Ik ben wel iemand die ergens voor gaat. Als ik er dus echt mee bezig ga wil ik ook proberen om zo hoog mogelijk te eindigen. :)

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:21

Tsja dan kom je op een Arabier (of iig kruising Arabier, met veel arabisch bloed).
Je zal jezelf moeten klasseren vanaf klasse I, dus kan je een jong/onervaren paard nemen dat je opleidt tot Klasse IV CEI. Daar ben je dan wel een paar jaartje zoet mee.
Of de talenten bomproof zijn, daar valt weinig over te zeggen. Zeer paard afhankelijk.

Ik zou wel jezelf eerst wat meer in Endurance verdiepen en bekijken wat er allemaal komt kijken bij het op hoog niveau Klasse IV CEI rijden. Het is niet zomaar iets.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:48

Paar heb je al eens een endurancewedstrijd van dichtbij meegemaakt? Ik zou eerst eens gaan kijken of het echt wat voor je is voor je er speciaal een paard voor gaat zoeken..

En wat paard betreft, je kunt ook een sensibel paard bomproof maken en het meest brave paard een paniekzaaier. Ligt er helemaal aan hoe je er zelf mee omgaat.

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 11:58

Ik heb het liefst een paard die ervaring heeft met lange ritten maken en daarin ook heel braaf is. :)

Ik heb wel eens een wedstrijd van dichtbij mee gemaakt en vond dat toen wel een leuke ervaring. Hoewel ik toen ging kijken met een andere opzet dan als ik nu ga kijken.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:54

Wat noem jij lange ritten maken TS?
Je beseft je dat je gewoon in klasse 1 beginnen moet?

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:10

Dan kom ik ook uit op een AV, als je echt een goede endurance paard wilt en zo hoog mogelijk wilt gaan in deze sport.

Heb je ervaring met een AV?

Ik lees dat je het liefst een paard dat ervaring heeft daarin, dan heb je kans dat het niet bij je past, ze zijn heel fit en kan soms schrikachtig en of overenthousiast zijn bij bepaalde soort weersomstandigheden zeker bij een beetje bang aangelegde ruiter, kan het best vervelend zijn.

Ik zou echt eerst goed gaan rondkijken en het gaan ervaren voordat je een dier speciaal voor jouw doel gaan aanschaffen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:23

Waarom zoek je niet gewoon een leuk paard en kijk je pas daarna wat jullie samen leuk vinden?
Met een normaal gezond paard is het geen of...of. Dan kun je gewoon dressuur én endurance én trec én springen én lang leve de lol :)

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:05

Als je internationaal ooit Wilt is een av handig zoals op al gezegd is.
Maar ook met een haflinger ijslander of fjord zijn er mensen die p het hoogste niveau meerijden. Die kiezen dan geen CEI wedstrijden maar bijvoorbeeld meerdaagsen in Duitsland. Ook erg gaaf

Dus je hoeft echt niet perse een bepaald ras aan te schaffen. Je kan met ieder ras je grenzen gaan verleggen. Alleen dan misschien niet helemaal qua snelheid en dan zul je minder vaak winnen maar je kan wel hele toffe prestaties neerzetten.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:09

Wat leuk!
Ik volg dit topic even aangezien het me ook heel leuk lijkt om te doen met mijn paard.

Volgensmij hebben de meeste mensen die endurance rijden een AV of ene draver (tenminste, dat zie ik het vaakst)
Maar ik denk dat het met bijna elk paard wel moet kunnen (uitzonderingen daargelaten)

Ben het trouwens wel eens met Sizzle.
Waarom zoek je niet gewoon een leuk paard en kijk je daarna wat de mogelijkheden zijn?

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:00

Ik zou dan gaan kijken naar een draver. Een die van de baan komt en netjes is omgeschoold. Door het baanverleden hebben die vrijwel alles al een keertje gezien (zeker qua verkeer en herrie) en mits netjes omgeschoold kunnen die bijna alles aan volgens mij. Ruitje@bokt heeft hier veel kennis van.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 07:23

Er staat hier op bokt of marktplaats nog een endurance paard je te koop, weet niet meer of dat een Arabier was. Ook staat er nog een merrie op marktplaats die voor de eigenaar niet geschikt was voor de hogere klassen misschien kun je met hun contact opnemen?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:13

Sorry, op marktplaats staan ze niet meer.

Mabu
Berichten: 101
Geregistreerd: 29-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 01:50

Ik ben toch wel verbaast over wat ik lees,
Je kent de sport niet, bent een keertje gaan kijken maar dit is al even geleden, maar je wilt wel een goed endurance paard aanschaffen....
Verdiep je eerst eens wat beter, ga de wedstrijden af als groom en koop vooral een paard wat bij je past, het lijkt misschien allemaal zo makkelijk maar de meeste top endurance paarden zijn niet de makkelijkste, of wel de makkelijkste maar dan voor geen bang aangelegde ruiter. Koop een paard wat bij je past, elk gezond paard kan klasse 1,2 en 3 aan, misschien ben je niet de snelste maar moet dat meteen dan? ga je eerst eens oriënteren en vooral je angst overwinnen want dat zit er wat ik lees bij jou wel in. Een endurance paard wat in jouw ogen de beste is, is dan alsnog snel genoeg gekocht.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 04:04

Ik vind het persoonlijk een nogal raar advies je tak van sport te gaan wijzigen omdat deze paarden minder schrikken..

Dit ligt grotendeels aan de training en juist de betere endurance paarden staan vaak erg hoog in het bloed met een hoge conditie en zien veel waardoor ze sneller minder snel onder de indruk zijn..

Ga je hier als angstige ruiter rustig aan mee rijden kan ik me juist voorstellen dat deze paarden schrikachtig kunnen worden.

Persoonlijk zou ik zeggen kies de tak van sport waar jij je prettig bij voelt en waar je verder in wilt. In beide takken zijn sensibelere en mildere paarden te vinden.

Goed getrainde dressuurpaarden zijn vaak ook goed getraind op zijn aandacht bij de ruiter te houden ipv bij de omgeving net als bij endurance.. Meer een stukje opvoeding/training dan de tak van sport lijkt me..

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 09:48

Als ik het zo lees zou ik zeggen: ga eens bij Westernwedstrijden kijken. Sla reining even over, maar dingen als trail, horsemanship en pleasure lijken me beter bij je te passen dan endurance.
Voor western heb je ook niet meteen een quarter of paint nodig, andere rassen kunnen ook best meekomen (waaronder dravers), en met een quarter of paint kun je als je wilt ook best meekomen in de lagere klassen endurance.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 09:59

Of een IJslander :-) Daar kan je gangenwedstrijden mee rijden. Over het algemeen zijn ze bomproof en nuchter. Maar ik zou inderdaad wel eerst goed uitzoeken wat je wil. En bij twijfel nog geen paard aanschaffen. Succes!

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:01

Wil je hoog in de endurance komen, en een betrouwbaar paard, dan zou ik gaan kijken naar AV paarden. Zeker Russisch/Pools gefokte Arabieren hebben vaak een rustig, betrouwbaar en mensgericht karakter. Oorspronkelijk groot in de rensport, en daardoor vaak nog de body, benen, looplust en longinhoud voor de hogere klassen.

Een AV moet je wel liggen. Het is niet zomaar een paard waar je met een maandje rijden klaar bent om te starten. Ze zijn eenkennig en sensibel, je moet ze echt voor je winnen. Maar als je dan eenmaal een goede band opgebouwd heb, gaan ze voor je door het vuur.

Je zou kunnen overwegen eens een kijkje te nemen bij een fokker. Echter, echt prestatiefokkerij komt bij het AVS niet echt op gang. Dus je zou zelf moeten selecteren op bouw, karakter en aanleg.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:02

Het is al een keer gezegd, maar ik zou het omdraaien.
Eerst op zoek naar een leuk paard waar je echt een klik mee hebt en daarna pas beslissen waarin jullie verder willen gaan.

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:45

Ik snap niet helemaal waarom je over zou stappen van discipline. Mijn eerste paard was een springpaard (v. Voltaire) en het braafste paard wat ik ooit heb gehad. Er zullen toch ook wel dat soort dressuur paarden zijn? Of iets waar je beide mee kan.

Maar mocht je echt een leuk paard zoeken dan weet ik er wel een, een mix van draver en arabisch bloed die echt super braaf is en klasse 3 geklasseerd. Niet geschikt voor de absolute top denk ik maar met goeie training wel tot veel in staat. En echt een lieverd.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Van Dressuur naar Endurance/Trec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:09

Dit wordt mijn 4e jaar endurance en nog steeds is mijn paardje bang voor trekkers en vrachtwagens. Ze rent niet weg maar bibbert en springt opzij of wil omdraaien en dat krijg ik er niet uit hoor. Soms stap ik af als het een smalle weg is zonder vlucht mogelijkheden of ik blijf zitten en aai haar hals om te kalmeren. Mijn punt dus; sommige dingen krijg je er niet uit maar het hoeft geen belemmering te zijn. Ik snap je angst ook helemaal hoor. Daarom zou ik toch kijken voor een paardje met een rustig karakter ongeacht het ras.

Een paard die echt nergens van schrikt zijn er hoor! Maar je moet goed oppassen wat je koopt, mijn vorige paard was ook super braaf en steigerde of bokte nooit ( dat heb ik geweten achteraf)